Het is weer zover, het bolwerk Europa, waarvan hun corebusiness uit het zaaien van angst en dreigementen bestaat, beweert nu dat bij een volgend collectief NEE, wij Nederlanders uit Europa worden gezet.quote:immermans waarschuwt voor tweede EU-referendum
(Novum) - Nederlanders moeten goed beseffen wat de consequenties zijn als ze het nieuwe Europese Verdrag verwerpen, mocht het tot een nieuw referendum komen. Andere EU-lidstaten blijven niet eeuwig wachten tot Nederland instemt met de Europese Grondwet. Dat heeft staatsecretaris van Europese Zaken Frans Timmermans (PvdA) dinsdag gezegd tijdens een lunchbijeenkomst met Europese journalisten.
De staatssecretaris stelde dat aan het afwijzen van een nieuw Europees Verdrag 'andere dimensies zitten'. Als er een referendum komt over het nieuwe verdrag zal het volgens Timmermans een ander soort volksraadpleging worden dan die van twee jaar geleden. Toen verwierp meer dan zestig procent van de Nederlandse stemmers de Europese Grondwet. Bij een nieuw referendum zou ook de positie van Nederland in Europa ter discussie staan.
Uit een peiling van Maurice de Hond bleek maandag dat tweederde van de Nederlanders wel een nieuw referendum wil als er een nieuw Europees verdrag wordt gesloten, ook als het alleen een wijzigingsverdrag betreft, waar het kabinet op aanstuurt. De Europese regeringsleiders beslissen volgende maand hoe het verder moet met dit verdrag.
Tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer kwam vorige week een nieuw referendum een stapje dichterbij. De PvdA verklaarde zich niet tegen een referendum te verzetten. Wel wil Kamerlid Luuk Blom (PvdA) eerst de tekst van het nieuwe verdrag afwachten. Het kabinet heeft nog geen standpunt over een nieuw referendum ingenomen. De coalitiepartijen willen eerst de mening van de Raad van State over het nieuwe verdrag afwachten.
bron: geenstijl && trouw.
Het is gewoon weer pure manipulatie. De altijd en eeuwige zittende Bestuurlijke Elite wilt ten kosten van alles, dat het Europa 'rond' komt. Terwijl als je het heel nuchter bekijkt, dan is europa een bolkwerk voor en door bangeriken.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:44 schreef Croga het volgende:
. Niets mis mee dan toch?
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een groter cadeau kunnen wij Nederlanders niet krijgen
Zonder grondwet bestaat die mogelijkheid volgens mij niet eensquote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:50 schreef Lucille het volgende:
Lijkt me sterk dat we uit de EU geknikkert worden bij een NEE. Op grond waarvan dan?
Nergens op, ze gewoon gewoon vrolijk door met bangmaken. Oorlog, licht uit, Europa uit, allemaal dezelfde onzinnige retoriek.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:50 schreef Lucille het volgende:
Lijkt me sterk dat we uit de EU geknikkert worden bij een NEE. Op grond waarvan dan?
Tuurlijk kan dat wel, ze kunnen netzo makkelijk landen afstoten, als ze die aan kunnen 'koppelen'.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zonder grondwet bestaat die mogelijkheid volgens mij niet eens![]()
Op grond van de koortsdromen van een PvdA-staatssecretaris. Jammer genoeg niet door de EU zelve, die gaan goudmijntje Nederland echt niet de deur wijzen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:50 schreef Lucille het volgende:
Dat kan wel. Groenland is in 1985 op basis van wederzijds overeengekomen voorwaarden uitgetreden uit de EU. bronquote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
Zonder grondwet bestaat die mogelijkheid volgens mij niet eens![]()
quote:Artikel 46 regelt de mogelijkheid voor lidstaten om uit de Europese Unie
te treden. De heer Timmermans acht het opnemen van dit artikel in het
Constitutioneel Verdrag zeer ongewenst. In de eerste plaats is het op
grond van het volkenrecht al mogelijk om uit de EU te treden; daarvoor is
een dergelijk artikel niet noodzakelijk. Verder is uittreding mogelijk bij de
ratificatie van elke verdragswijziging. In de tweede plaats vreest hij dat
met het opnemen van een uittredingsbepaling een chantagemiddel in het
verdrag wordt verankerd. In de Conventie zal hij zich hiertegen verzetten.
Volgens mij zijn er geen regels op grond waarvan een lid uit de EU gezet kan worden. Maar er ontstaat wel een lastige situatie als Nederland het verdrag afwijst. Het verdrag kan namelijk alleen worden aangenomen, als alle lidstaten instemmen. Dus als Nederland niet instemt, gaat het hele verdrag niet door. En wat er dan gebeurt? Dat weet bijna niemand.....quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:50 schreef Lucille het volgende:
Krijg je een impasse.. en die koppige Fransen zijn ook niet makkelijk daarin...quote:Op dinsdag 29 mei 2007 23:48 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er geen regels op grond waarvan een lid uit de EU gezet kan worden. Maar er ontstaat wel een lastige situatie als Nederland het verdrag afwijst. Het verdrag kan namelijk alleen worden aangenomen, als alle lidstaten instemmen. Dus als Nederland niet instemt, gaat het hele verdrag niet door. En wat er dan gebeurt? Dat weet bijna niemand.....
'Gewoon goed' en 'hard nodig' zijn geen argumenten waarmee je mensen overtuigd. Zoals ik al eerder heb betoogd in dit topic is het volk het vertrouwen in politici totaal kwijt, en zal men dus met echte argumenten over de brug moeten komen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:12 schreef Oskar. het volgende:Naarmate de hoeveelheid EU leden stijgt zal een nieuw verdrag alleen maar harder nodig zijn. Het voorstel zoals deze er eerst uitzag was gewoon goed, en de meeste leden hadden deze dan ook al geratificeerd.
Waarom al 'ja' zeggen terwijl je weet dat er een referendum komt waar de keus kan vallen op 'ja' of 'nee'. Een pure strategische fout dus van de politici die Nederland vertegenwoordigen.quote:Zelfs Nederland had bij een preliminaire stemmingsronde al 'ja' gezegd, maar is daar later op teruggekomen.
Er is niets onredelijk aan een mening/visie, jij vind het onredelijk omdat je een bepaald beeld voor ogen hebt van hoe de EU er uit zou moeten zien. Sommige mensen hebben gewoon een totaal ander beeld dan hoe de EU er uit zou moeten zien, en welke doelen de EU na zou moeten streven, en tot op welk niveau zijn handelen beperkt wordt.quote:Wat Nederland (lees: het domme volk) wil is onredelijk, en naast een naamsverandering is er niets aan het voorstel wat veranderd zou moeten worden.
Dan stap je toch gewoon uit de EU? Zo belangrijk is de EU nou ook weer niet.quote:Als Nederland opnieuw niet ratificeerd, dan belemmert het de hele EU (want die veranderingen zijn echt nodig), en zo belangrijk is Nederland nou ook weer niet.
Het is maar welke maatstaf je hanteert, 'gewoon goed' bestaat, zoals ik al eerder zei, niet.quote:Om het allemaal nog erger te maken is het zo dat een nieuw verdrag ook voor Nederland zelf gewoon goed is.
Politici staan bij mij juist bekend als mensen zonder enig verstand. Zij hebben vooral verstand van een grote mond. Deskundigheid vinden wij bij organen zoals de universiteiten, ervaringsdeskundigen op allerlei terreinen en in de ambtenarij en het bedrijfsleven. Politici zijn alles behalve deskundig, hooguit in het manipuleren van mensen, het doordrukken van besluiten en het oplaten van proefbalonnen.quote:De politici (lees: mensen die er verstand van hebben) hebben dit al lang begrepen, alleen het volk zit om alle verkeerde redenen tegen te stribbelen.
Volgens mij valt er weinig te lachen voor jou, het verdrag zal, zoals het er nu voorstaat gewoon wederom weggestemd worden in een nieuw referendum.quote:Ik lach in mijn vuistje, want dat domme volk krijgt toch geen gelijk.
Vooral doen, heren in Den Haag.quote:Die politici in Den Haag zijn nou niet ZO dom om de EU uit te stappen. En om diezelfde reden zal Nederland simpelweg ratificeren. Referendum of niet, de EU uit is geen optie, en dat verdrag is echt zo gek nog niet.
Aangezien het duidelijk is dat de EU een kant op wil gaan waar jij niet voor staat, begrijp ik dat je liever uit de hele EU wil stappen. Ik mag hopen (en ben redelijk optimistisch) dat onze regering het niet met je eens is, want ik denk dat we anders gedoemd zijn te falen. Sterker nog, zodra Nederland geen EU lidstaat meer zou zijn, ben ik weg. Maar goed, meningen verschillen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zie je niks in de unie die ik voorstel? Ik begrijp heel goed dat samenwerking goed is. Alleen ik vind dat de Zuid-Europese landen eigenlijk helemaal niet bij de Noord-Europese landen passen. De Noord-Europese landen hebben veel meer een cultuur die op de Anglikaanse cultuur lijkt. Ik zie juist Engeland en de VS als ideale partners om mee samen te werken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:53 schreef Oskar. het volgende:
Aangezien het duidelijk is dat de EU een kant op wil gaan waar jij niet voor staat, begrijp ik dat je liever uit de hele EU wil stappen. Ik mag hopen (en ben redelijk optimistisch) dat onze regering het niet met je eens is, want ik denk dat we anders gedoemd zijn te falen. Sterker nog, zodra Nederland geen EU lidstaat meer zou zijn, ben ik weg. Maar goed, meningen verschillen.
Ik weet niet of ik dat wel zo erg vindt.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 23:01 schreef jogy het volgende:
Met een beetje pech zien de grenzen er straks zo uit
[afbeelding]
Ik had eigenlijk al een alinea geschreven over waarom ik een unie met de VS of China niks vind, maar vond het toch iets te off-topic. Mijn grootste bezwaar is dat ik niet denk dat Nederland een goede unie zou kunnen vormen met een macht zoals de VS of China, omdat wij simpelweg te kleinschalig zijn en niet genoeg kunnen bieden. De EU kunnen wij wel wat bieden, om geografische redenen (Rotterdam, Schiphol). Maar goed, iets te off-topic naar mijn idee.quote:Op woensdag 30 mei 2007 03:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zie je niks in de unie die ik voorstel? Ik begrijp heel goed dat samenwerking goed is. Alleen ik vind dat de Zuid-Europese landen eigenlijk helemaal niet bij de Noord-Europese landen passen. De Noord-Europese landen hebben veel meer een cultuur die op de Anglikaanse cultuur lijkt. Ik zie juist Engeland en de VS als ideale partners om mee samen te werken.
[..]
quote:Stormachtig Kamerdebat EU-grondwet
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 24 mei. Nederland wil niet ter wille van een gemeenschappelijk buitenlands beleid van de EU nationale soevereiniteit inleveren, terwijl grote landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gewoon hun eigen buitenlandse politiek blijven voeren.
Dat heeft staatssecretaris Timmermans (Europese zaken, PvdA) gisteren gezegd tijdens een stormachtig verlopen Kamerdebat over de onderhandelingen over een Europees verdrag.
Nederland, zo bleek in een bij aanvang door de staatssecretaris rondgedeelde interne notitie van Buitenlandse Zaken, verzet zich niet tegen de instelling van een Europese ‘minister’ van Buitenlandse Zaken – één van de elementen uit de in 2005 in Nederland bij referendum verworpen Europese Grondwet. Die zou dan wel eerder ‘coördinator’ of ‘hoge vertegenwoordiger’ moeten heten, om te benadrukken dat de EU geen zelfstandig buitenlands beleid heeft. „Ik wil niet in de situatie komen dat Nederland zijn buitenlands beleid inlevert, terwijl Parijs, Berlijn en Londen gewoon hun eigen beleid blijven houden. Nee, dank u wel, daar doe ik niet aan mee”, aldus Timmermans.
Nadat gebleken was dat een groot deel van de Kamer zich stoort aan de geringe mededeelzaamheid van de regering over het verloop van de Europese verdragsonderhandelingen besloot Timmermans tot de openbaarmaking van een interne gespreksnotitie van minister Verhagen (Buitenlandse zaken, CDA). Daarin staan acht Nederlandse verlangens voor een nieuw Europees verdrag, ter vervanging van de verworpen Grondwet, opgesomd.
Timmermans, wiens openhartigheid in het debat door Halsema (GroenLinks) zeer geprezen werd, weigerde te zeggen op welke beleidsterreinen Nederland in Europa met meerderheidsbesluitvorming akkoord zou willen gaan. Nederland hoopt dat namelijk uit te ruilen in de onderhandelingen tegen het „dichten van lekken” in het systeem, aldus Timmermans. Hij doelde daarbij met name op de Haagse voorstellen om aan nationale parlementen mogelijkheden te geven Europese wet- en regelgeving weg te stemmen.
Uitgangspunt van de Nederlandse opstelling is om aan een nieuw verdrag elke suggestie van staatsvorming te ontnemen, herhaalde Timmermans, daarin gesteund door de hele Kamer, D66 uitgezonderd. Hij waarschuwde echter voor een al te benauwd vasthouden aan de gedachte van nationale soevereiniteit, bijvoorbeeld in verband met klimaatpolitiek.
Nee we vervallen in algehele anarchie, Friesland komt in opstand, Belgie valt het zuiden binnen, Duitsland het oosten,de dijken begeven het natuurlijk ook gelijk zodra de uitslag van het referendum binnen is en Wilders wordt koning van Venlo e.o.quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:37 schreef lurf_doctor het volgende:
Krijgen we dan ook weer de Gulden terug![]()
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)_levert_meer_geld_opquote:Den Haag, 9 mei. Europeanen verdienen als gevolg van de Europese integratie ongeveer tien procent meer. De Nederlander heeft daardoor gemiddeld 3.000 euro per jaar meer te besteden dan zonder de Europese Unie (EU) het geval zou zijn geweest.
We hebben daar wel een hoge prijs voor betaald: een deel van onze soevereiniteit en democratische inbreng opgegeven. Daarbij had de EU zoveel beter gekund, het had ons veel en veel rijker kunnen (en moeten) maken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:08 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)_levert_meer_geld_op
Uit de EU stappen, zijn jullie helemaal gek geworden??![]()
Het levert ons dus 48 miljard euro per jaar op (3000 euro x 16 miljoen Nederlanders) en het is nog niet genoeg?quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:21 schreef Commensaal het volgende:
[..]
We hebben daar wel een hoge prijs voor betaald: een deel van onze soevereiniteit en democratische inbreng opgegeven. Daarbij had de EU zoveel beter gekund, het had ons veel en veel rijker kunnen (en moeten) maken.
Als je er ook nog even bij vermeld hoe je de klap van 48 miljard euro voor onze economie denkt op te gaan vangen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:31 schreef EchtGaaf het volgende:
De EU is de dood in de pot voor onze autonomie. Met de euro zijn we al zwaar gedupeerd. Met al die oostblok landen erbij wordt het er voor ons niet beter op maar slechter. Polen nemen ons werk af. (nu nog het eenvoudige ambachtelijke werk, straks pikken ze al onze banen in).
Hoe eerder we uit Europa worden geknikkerd, des de beter het voor ons is. We kunnen ons land dan weer tenminste weer zo regeren, zonder dat een ander daar zich mee bemoeid.
Aangezien Nederland een open-economie is zet ik wel de nodige vraagtekens bij die berekening. Vrije handel levert ons geld op maar daar heb je niet de EU voor nodig zoals die zich nu ontwikkelt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:01 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het levert ons dus 48 miljard euro per jaar op (3000 euro x 16 miljoen Nederlanders) en het is nog niet genoeg?![]()
Afgezien daarvan, als het volgens jou beter kan, moet je het juist beter maken en er niet helemaal mee kappen. Het levert ontzettend veel op. Uit de EU stappen betekent een enorme klap voor onze economie.
Als jij het beter weet dan het SCP en het CPB, moet je toch eens wat anders gaan doen dan het modden van een forumquote:Op woensdag 30 mei 2007 11:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aangezien Nederland een open-economie is zet ik wel de nodige vraagtekens bij die berekening. Vrije handel levert ons geld op maar daar heb je niet de EU voor nodig zoals die zich nu ontwikkelt.
Waar lees jij dat ik het compleet ontken?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:06 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als jij het beter weet dan het SCP en het CPB, moet je toch eens wat anders gaan doen dan het modden van een forum![]()
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_levert_meer_geld_op
Dat zeg ik toch niet?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waar lees jij dat ik het compleet ontken?![]()
Het kan beter, dat ontken ik niet, maar er helemaal uitstappen, dat lijkt mij een domme beslissing. Beter iets (48 miljard euro!) dan niets.quote:Door de open grenzen verdient Nederland meer geld meldde ik al waarbij je je kunt afvragen hoeveel meer dat had kunnen zijn zonder al die onzinnige regeltjes vanuit Brussel. Ik denk zelfs dat een puur economische unie meer had opgelevert als het gedrocht waar we nu mee zitten.
Maar dat legde ik toch verderop in die reactie uit?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet?![]()
Je zet er je vraagtekens bij, dus blijkbaar weet je het beter dan die twee instanties, want jou is een andere mening, niet noodzakelijk een complete ontkenning, toegedaan. Dat is de enige conclusie die ik trek.
Een "Nee" tegen de grondwet betekend nog niet eruit stappen, dat maakt die malloot van een Timmermans ervan. Verder hoeft eruit stappen/geschopt worden niet te betekenen dat er geen vrije handel meer mogelijk zou zijn.quote:Het kan beter, dat ontken ik niet, maar er helemaal uitstappen, dat lijkt mij een domme beslissing. Beter iets (48 miljard euro!) dan niets.
Uitschrijven van een referendum is een optie, maar dan wel graag alleen stemrecht voor degenen die bewezen hebben voldoende kennis van de EU te hebben.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 23:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een goede stap naar vertrouwen zou bijvoorbeeld zijn door wederom een referendum uit te schrijven. Dat is dan overigens het begin, de stroom vrijheidsbeperkende en pesterige regelgeving uit Brussel moet stoppen. Het is voldoende als de EU een economische vrijhandelszone wordt, en dat zaken als defensie en immigratiebeleid samen worden geregeld.
vrije handel is dan zeker nog wel mogelijk, maar hoe sterk denk je dat Nederland economisch in zo'n geval staat?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dat legde ik toch verderop in die reactie uit?
[..]
[..]
Een "Nee" tegen de grondwet betekend nog niet eruit stappen, dat maakt die malloot van een Timmermans ervan. Verder hoeft eruit stappen/geschopt worden niet te betekenen dat er geen vrije handel meer mogelijk zou zijn.
Het lijkt me het beste als we uit de EU stappen maar wel vrij verkeer van goederen, diensten en arbeid met de EU houden. Een beetje zoals Noorwegen en Zwitserland het doen. Voor onze reputatie zou het uiteraard beter zijn als we in de EU blijven zitten, maar dan moet die wel radicaal veranderen, en ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat gebeuren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:01 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het levert ons dus 48 miljard euro per jaar op (3000 euro x 16 miljoen Nederlanders) en het is nog niet genoeg?![]()
Afgezien daarvan, als het volgens jou beter kan, moet je het juist beter maken en er niet helemaal mee kappen. Het levert ontzettend veel op. Uit de EU stappen betekent een enorme klap voor onze economie.
Kan je dat ook financieel onderbouwenquote:Op woensdag 30 mei 2007 09:55 schreef Camplo het volgende:
Fuck Europa man.
Tering EU kost ons meer geld dan het oplevert.
Fuck off met die grondwet.
Bron, onderbouwing, iets?quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:31 schreef EchtGaaf het volgende:
Met de euro zijn we al zwaar gedupeerd.
Daar hoeft geen verschil in te zijn, overeenkomsten omtrent handel kunnen dan hetzelfde blijven. Er zijn wel meer landen met een uitzonderingspositiequote:Op woensdag 30 mei 2007 11:39 schreef Yankee het volgende:
[..]
vrije handel is dan zeker nog wel mogelijk, maar hoe sterk denk je dat Nederland economisch in zo'n geval staat?
Tsja maar aangezien de EU als handelspartner dan veel belangrijker voor Nederland is als andersom kan de EU natuurlijk enorme eisen stellen. Kortom voldoen aan alle regels die de EU stelt en niet meebeslissen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar hoeft geen verschil in te zijn, overeenkomsten omtrent handel kunnen dan hetzelfde blijven. Er zijn wel meer landen met een uitzonderingspositie
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:10 schreef Kadesh het volgende:
Kijk even hoe ze het in Zwitserland en Noorwegen doen en stap zo snel mogelijk uit de EU.
Waarom niet?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.
Want?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.nrc.nl/europa/(...)merdebat_EU-grondwet
Die voorkeursbehandeling van de grote landen moet gewoonweg afgelopen zijn.
Misschien moet je de doelstellingen even opzoeken, want vrede en veiligheid is slechts een van de vele doelstellingen die de EU heeft.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.
Wat natuurlijk op geen enkel ogenblik een reden is om dan maar overal mee in stemmen omdat we anders misschien buiten de EU vallen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:10 schreef BlaZ het volgende:
Tsja maar aangezien de EU als handelspartner dan veel belangrijker voor Nederland is als andersom kan de EU natuurlijk enorme eisen stellen. Kortom voldoen aan alle regels die de EU stelt en niet meebeslissen.
Wat begrijp je niet aan het belang inzien van een economische vrijhandelszone maar niet het belang inzien van een grote mega-overheid? Wat mij betreft wordt de vrijhandels-zone zelfs wereldomvattend, geen invoerheffingen, en 1 munt, dat zou een grote vooruitgang zijn. Niet iedereen streeft naar een nog grotere overheid, en is daarom tegen de EU zoals deze zich nu dreigt te ontwikkelen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:01 schreef Vhiper het volgende:
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVOquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.
Dat is wat te kort door de bocht. Een deel van het doel was wel degelijk economische voorspoed en samenwerking om hiermee conflicten te voorkomen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Yankee het volgende:
[..]
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVO
Vooralsnog valt het met die megaoverheid in Brussel nog reuze mee hoor.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan het belang inzien van een economische vrijhandelszone maar niet het belang inzien van een grote mega-overheid?
Op veel gebieden is samenwerking gewoon erg praktisch. Kijk bijvoorbeeld naar de grote Europese rivieren die door 4-5 landen stromen dan is enige coordinatie toch echt wel praktisch. Zonder Europese samenwerking was de Rijn niet zo schoon als ze nu is.quote:Wat mij betreft wordt de vrijhandels-zone zelfs wereldomvattend, geen invoerheffingen, en 1 munt, dat zou een grote vooruitgang zijn. Niet iedereen streeft naar een nog grotere overheid, en is daarom tegen de EU zoals deze zich nu dreigt te ontwikkelen.
Doelstellingen op papier zetten is niet voldoende, ze moeten door de gehele politiek en een groot deel van de bevolking omarmt worden. Toen de EU werd opgericht bestond dit collectieve streven, men was de oorlogen spuugzat. Nu toont de praktijk aan dat dat bindmiddel langzaam uitwerkt, in twee landen die de EU nota bene hebben opgericht is men erg sceptisch tegenover de EU. Om de EU weer tot een vruchtbare samenwerking te maken moet weer een doel worden gevonden dat de kracht heeft van het doel waarmee de EU is opgericht. En als dat niet snel gevonden wordt is het wellicht handig over te stappen naar een andere samenwerking.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:20 schreef Flashwin het volgende:
Misschien moet je de doelstellingen even opzoeken, want vrede en veiligheid is slechts een van de vele doelstellingen die de EU heeft.
Idd, het begon met de EGKS. Kolen en Staal waren essentiele grondstoffen om oorlogen mee te voeren, dat is een van de redenen dat juist die 2 zijn gekozen als basis om samen te werken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is wat te kort door de bocht. Een deel van het doel was wel degelijk economische voorspoed en samenwerking om hiermee conflicten te voorkomen.
Nee, volgens mij niet. Vrede in Europa is het belangrijkste streven geweest, dat gaat natuurlijk een stuk makkelijker als de economie een beetje draait.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Yankee het volgende:
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVO
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:23 schreef BlaZ het volgende:
Noorwegen > olie
Zwitserland > bankgeheim, neutraliteit sinds eeuwen.
Beiden betalen ook gewoon aan de EU en nemen het grootste gedeelte van de EU regelgeving gewoon over.
Deze landen komen mischien nog bij de EU, eruit stappen is heel iets anders.
Juist die open economie zou er onder kunnen lijden.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.
Goede regelgeving kan overgenomen worden.
Dus ik zie nog steeds het probleem niet of verschil met Noorwegen en Zwitserland. Juist door onze veel opener economie en diversiteit zouden we een voorsprong kunnen hebben op die landen.
Transport in Europa kan je vergeten als je uit de EU stapt. Je snapt toch wel dat andere EU landen liever via een EU land importeren als via een niet EU land.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.
Goede regelgeving kan overgenomen worden.
Dus ik zie nog steeds het probleem niet of verschil met Noorwegen en Zwitserland. Juist door onze veel opener economie en diversiteit zouden we een voorsprong kunnen hebben op die landen.
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:32 schreef du_ke het volgende:
Juist die open economie zou er onder kunnen lijden.
Nederlandse bedrijven profiteren nu volop van de EU maar zullen het een stuk moeilijker krijgen als we er geen onderdeel meer van zijn.
Nederland heft extra belasting over kolen voor de Duitse staalfabrieken. Genoeg om de staalprijzen flink omhoog te gooien, te weinig om voor uit te wijken naar Antwerpen. Moet je op letten hoe snel die grenzen weer open gaan. Duitsland die druk uit gaat oefenen, China zal ook niet blij zijn met de hogere staalprijzen nee dat gaat wel goed komen hoor. Plus dat het natuurlijk weer de zoveelste dreiging v/d zondvloed is.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden.
men kan wel wat moeilijker gaan doen inderdaad. Bijvoorbeeld stoppen met Schengen zodat je overal je pas weer moet laten zien. En het wordt moeilijker voor Nederlandse bedrijven om in het buitenland te werken (de EU maakt dit juist eenvoudiger).quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden. Nee, ik denk niet dat de economische voordelen van de EU aan Nederland voorbij gaan als Nederland uit de EU stapt. Zeker door de buurlanden kan de Nederlandse economie gewoon niet genegeerd worden.
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden. Nee, ik denk niet dat de economische voordelen van de EU aan Nederland voorbij gaan als Nederland uit de EU stapt. Zeker door de buurlanden kan de Nederlandse economie gewoon niet genegeerd worden.
Je beseft niet hoezeer de Duitse staalindustrie afhankelijk is van de Rotterdamse Haven he?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?
Daarom moet het subsidiariteitsbeginsel ook heel goed verankerd worden in de Europese verdragen, bijvoorbeeld in een grondwetquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:50 schreef FJD het volgende:
[..]
Je beseft niet hoezeer de Duitse staalindustrie afhankelijk is van de Rotterdamse Haven he?
Plus dat dit een ontzettende non discussie is. De economische waarde van de Europese Unie wordt denk ik door 99% van de mensen gewaardeerd en daar wil men dan ook niet vanaf. Het gedeelte waar men de Europese Unie nu op afrekent is dat het zich met de regelgeving op steeds meer vlakken wil bemoeien waar dit niet altijd nodig is plus dat men steeds vaker en duidelijker ziet dat de andere landen er helemaal niet in zitten voor het groepsbelang maar voor het individuele belang. Op dat gedeelte rekent men de EU af en niet op het economische gedeelte.
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:53 schreef du_ke het volgende:
Daarom moet het subsidiariteitsbeginsel ook heel goed verankerd worden in de Europese verdragen, bijvoorbeeld in een grondwet.
Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ikquote:Maar je moet beseffen dat een europese markt er ook voor zorgt dat we steeds meer met elkaar te maken krijgen.
Juist die afhankelijkheid geeft ook macht.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?
Nogmaals dat hoeft niet, op economisch vlak hoeft er niet veel te veranderen als Nederland geen EU lid meer is. De uitzonderingen zijn er nu al zonder dat die landen economisch achterlopen bij de rest.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Transport in Europa kan je vergeten als je uit de EU stapt. Je snapt toch wel dat andere EU landen liever via een EU land importeren als via een niet EU land.
Oh ja kijk eens naar Denemarkenquote:Goede regelgeving kan overgenomen worden > de EU zal het afdwingen.
Daarom noemde ik ook niet alleen gas.quote:Nederland heeft te weinig gas om er op rond te kunnen komen. Noorwegen heeft ongeveer 2,5 meer olie en 4x minder inwoners dus dat is nogal een verschil.
Buitenlandse politiek heeft weinig met de Europese markt te maken, immigratie heeft er wel degelijk mee te maken (arbeidsmarkt);quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:57 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?
[..]
Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ik)
Jij beseft niet hoe zeer Europa afhankelijk is van onze bijdrage hequote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
[..]
I'm the man you know I'm saying. Ik zit in geen kamp, ik houd niet van kamperen. Lekkere luxe van een hotel that's mequote:Op woensdag 30 mei 2007 13:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
TranceAction, fijn dat jij ook in het 'nee'-kamp zit.
Nou dat is erg, je paspoort aan de grens moeten laten zien. Voordeel is dat iedereen die Nederland binnen komt ook zijn pas moet laten zien. Op die manier hou kje al een hoop schooiers buiten de deur.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
men kan wel wat moeilijker gaan doen inderdaad. Bijvoorbeeld stoppen met Schengen zodat je overal je pas weer moet laten zien.
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, johquote:Op woensdag 30 mei 2007 13:29 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nou dat is erg, je paspoort aan de grens moeten laten zien. Voordeel is dat iedereen die Nederland binnen komt ook zijn pas moet laten zien. Op die manier hou kje al een hoop schooiers buiten de deur.
En hoe komen die boten in Antwerpen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, joh![]()
Via de westerschelde. Voor zover ik weet, hebben we een billaterale overeenkomst met Belgie die schepen vrij door te laten. Wat stel je voor? Die overeenkomst ook meteen opzeggen, met alle gevolgen van dien?quote:
Beter handhaven danquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:57 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?
[..]
Het hoeft niet per se maar het is vaak wel praktisch. Het zou toch onzinnig zijn als de Drentse Dröge worst in Emmen wel maar in Meppen niet verkocht mag worden vanwege afwijkende regels in de warenwet.quote:Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ik)
Via zeeland maar daarvoor is een zo goed als eeuwig durig contract over de toegankelijkheid afgesloten met de Belgenquote:
Antwerpen is niet helemaal te vergelijken met Rotterdam. Zo ligt de haven waar de grote olietankers komen in Rotterdam bijna letterlijk in zee. Terwijl deze tankers anders nog een paar uur over de Schelde moeten varen om bij de haven van Antwerpen te komen. En tijd is geld, zeker voor dit soort grote jongens waarbij de lading enkele miljoenen liters bedraagt. Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft. Dessalniettemin zou ik het herinvoeren van grenscontroles wel een slecht idee vinden, je pakt heel veel legale vervoersbewegingen waar het aantal illegale vervoersbewegingen nauwelijks mee in verhouding staat.quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:36 schreef Vhiper het volgende:
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, joh![]()
Hier in de buurt wordt een drukriolering aangelegd met steun van de Europese Unie. Dat doet echt pijn aan m'n ogen. Dat betekent dat je eerst geld afstaat aan de Nederlandse overheid, die het vervolgens afdraagt aan Europa, die het vervolgens in potjes stopt, die het vervolgens 'eerlijk' gaat verdelen over verschillende projecten en dan uiteindelijk komt die drukriolering er. Een fucking drukriolering in een ontwikkeld land als Nederland. Waarom kan de Nederlandse overheid daar zelf niet voor zorgen en moet er dan weer een extra Europese laag tussen zitten? Zo blijft er dus weer extra geld aan de strijkstok hangen doordat Europa zich op gebieden begeeft waar het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef du_ke het volgende:
Je moet de invloed van de EU nou ook weer niet overschatten, maar een aantal zaken zullen misschien pijn doen in Nederland, het overgrote deel van de Europese maatregelen pakt echter positief uit voor ons land.
De sluizen kunnen dat niet aan. Vandaar ook dat de Duitsers Nederland helemaal niet zo hard aan zullen pakken. Die willen namelijk ook hun eigen staalindustrie behoeden voor prijsstijgingen maar goed nu komen we weer in die non discussie over als NL uit de EU stapt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft.
Ja dat is wat dwaas inderdaad.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:07 schreef FJD het volgende:
[..]
Hier in de buurt wordt een drukriolering aangelegd met steun van de Europese Unie. Dat doet echt pijn aan m'n ogen. Dat betekent dat je eerst geld afstaat aan de Nederlandse overheid, die het vervolgens afdraagt aan Europa, die het vervolgens in potjes stopt, die het vervolgens 'eerlijk' gaat verdelen over verschillende projecten en dan uiteindelijk komt die drukriolering er. Een fucking drukriolering in een ontwikkeld land als Nederland. Waarom kan de Nederlandse overheid daar zelf niet voor zorgen en moet er dan weer een extra Europese laag tussen zitten? Zo blijft er dus weer extra geld aan de strijkstok hangen doordat Europa zich op gebieden begeeft waar het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.
[..]
Oostende en Hamburg kunnen ook een deel opvangen natuurlijk.quote:De sluizen kunnen dat niet aan. Vandaar ook dat de Duitsers Nederland helemaal niet zo hard aan zullen pakken. Die willen namelijk ook hun eigen staalindustrie behoeden voor prijsstijgingen maar goed nu komen we weer in die non discussie over als NL uit de EU stapt.
Ook die kunnen die schepen niet aan. Dan praat je over de echt grote schepen. Zeg maar in de categorie Berghe Stahl. Waarbij de Berghe Stahl wel een extreem voorbeeld is; dat schip kan slechts aanmeren in twee havens in de hele wereld; Brazilië (waar het droge bulk oppikt) en Rotterdam (waar het gelost wordt).quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:15 schreef du_ke het volgende:
Oostende en Hamburg kunnen ook een deel opvangen natuurlijk.
Tijd is geld, inderdaad en dus gaat er heel veel tijd en dus geld verloren als Nederland de grenzen weer dicht zou gooien. Dan gaat men eerder investeren in buitenlandse havens, dan maar constant geld te verspillen aan de Nederlandse grens.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Antwerpen is niet helemaal te vergelijken met Rotterdam. Zo ligt de haven waar de grote olietankers komen in Rotterdam bijna letterlijk in zee. Terwijl deze tankers anders nog een paar uur over de Schelde moeten varen om bij de haven van Antwerpen te komen. En tijd is geld, zeker voor dit soort grote jongens waarbij de lading enkele miljoenen liters bedraagt. Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft. Dessalniettemin zou ik het herinvoeren van grenscontroles wel een slecht idee vinden, je pakt heel veel legale vervoersbewegingen waar het aantal illegale vervoersbewegingen nauwelijks mee in verhouding staat.
Afgezien dat we verantwoordelijk zijn voor de grondlegging van die KUT EU.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is weer zover, het bolwerk Europa, waarvan hun corebusiness uit het zaaien van angst en dreigementen bestaat, beweert nu dat bij een volgend collectief NEE, wij Nederlanders uit Europa worden gezet.![]()
Een groter cadeau kunnen wij Nederlanders niet krijgen
Omdat i.t.t. Noorwegen en Zwitserland, de Nederlandse GDP voor 80% van international trade komt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |