quote:Op maandag 28 mei 2007 18:27 schreef Houtspeer het volgende:
Probeer die aflevering van South Park, zal ik anders een youtube linkje plaatsen?
wat dacht je van Understanding Evolution for teachers Dat is een site van de university van Berkeley en volgens mij speciaal voor dummies geschreven.quote:Op maandag 28 mei 2007 18:26 schreef Viking84 het volgende:
Zoals de TT al zegt ben ik op zoek naar een boek (of eventueel website) waarin de principes van de evolutieleer voor een leek duidelijk worden uitgelegd. Ik ben een alfa en een ex-christen met 0,0 kennis van alternatieven voor de schepping, dus het moet niet al te ingewikkeld zijn
.
Zou Darwin leesbaar zijn?
Beetje googlen kom je een heel eind:quote:Op maandag 28 mei 2007 18:26 schreef Viking84 het volgende:
Zoals de TT al zegt ben ik op zoek naar een boek (of eventueel website) waarin de principes van de evolutieleer voor een leek duidelijk worden uitgelegd. Ik ben een alfa en een ex-christen met 0,0 kennis van alternatieven voor de schepping, dus het moet niet al te ingewikkeld zijn
.
quote:Op maandag 28 mei 2007 18:32 schreef barthol het volgende:
[..]
wat dacht je van Understanding Evolution for teachers Dat is een site van de university van Berkeley en volgens mij speciaal voor dummies geschreven.
quote:Op maandag 28 mei 2007 18:29 schreef alsem het volgende:
lees "Kaas en de evolutietheorie"
http://video.google.com/videoplay?docid=-7079290349652755994quote:Op maandag 28 mei 2007 18:27 schreef Houtspeer het volgende:
Probeer die aflevering van South Park, zal ik anders een youtube linkje plaatsen?
Darwin is taaie kost hoor, ik heb m een keer bijna uitgelezenquote:Op maandag 28 mei 2007 18:26 schreef Viking84 het volgende:
idd; als je iets van Darwin wilt lezen neem dan een goede bewerking van zijn reisverslagen van de Beagle. Zeer amusant. (Nieuwe vogelsoort ontdekt door het bewaren van de restjes van de maaltijd... Rhea darwinii)quote:Op maandag 28 mei 2007 20:36 schreef Rasing het volgende:
[..]
Darwin is taaie kost hoor, ik heb m een keer bijna uitgelezenpff dat was geen pretje. Bovendien gaf t me niet echt nieuwe inzichten in de evolutietheorie.
Ik denk dat een modern boek je beter helpt.
quote:Op maandag 28 mei 2007 18:29 schreef alsem het volgende:
lees "Kaas en de evolutietheorie"
hoezo moraliteit binnen de evolutietheorie? er is toch ook geen moraliteit in de relativiteitstheorie om maar even iets te noemenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:44 schreef VonHinten het volgende:
Mooi, we hebben het over boeken. Ik zoek een boek wat ingaat op het thema moraliteit binnen het darwinisme / de evolutietheorie. Is dit thema nog steeds actueel? En zo ja, weet iemand een mooie titel voor me?
Ok, dat boekje van Haring zag ik ook al eens liggen idd.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 12:41 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
Hele duidelijke en simpele uitleg. Het is volgens mij eigenlijk een kinderboek maar ik vond het een prettig boek om te lezen omdat het echt aan de basis begint. Precies die basis die ik nooit meegekregen heb tijdens mijn schoolcarrière omdat evolutie bij ons niet geleerd werd.
Bas Haring legt naar mijn smaak even iets teveel nadruk op de stelling dat dit alles bewijst dat er dus geen intelligente ingenieur achter zit (alsof hij wil stellen dat evolutie het niet bestaan van God bewijst) maar daar moet je maar even doorheen lezen.
Na 'Kaas en de evolutietheorie' van Bas Haring (ISBN 90-5240-600-6) zou ik overstappen op 'Evolutie, triomf van een idee' van Carl Zimmer (ISBN 90-274-7583-0)
Die ken ik nog niet, ik ben je maar een minuscuul stapje voor op dit gebied.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, dat boekje van Haring zag ik ook al eens liggen idd.
Is The selfish gene van Dawins niks?
Dan lijkt me Almost like a whale van Steve Jones geschikter. Dat is een in mijn ogen aardig geslaagde poging om The origin of species te herschrijven op basis van de kennis die we nu hebben.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, dat boekje van Haring zag ik ook al eens liggen idd.
Is The selfish gene van Dawins niks?
Hij schrijft leuke stukken in de Volkskrant op zaterdag (afgewisseld met Theo Jansen). Maar hij heeft zo'n lelijke dictie met een harde g en wegvallende r.quote:Op woensdag 30 mei 2007 01:53 schreef CrazyTaxi het volgende:
Zoals Bas Haring zal gaan zeggen op de luister-cd. Evolutie draait om drie elementen:
Variatie
Overerving
Pressie
![]()
Wat ik me afvraag, op wat voor school zat jij, want de meeste scholen (waaronder alle Christelijke) geven als het goed is een inleiding op verschillende ontstaanstheorieen...quote:Op maandag 28 mei 2007 18:26 schreef Viking84 het volgende:
.
Zijn dictie is..... inderDAAhaaad....verSCHRIKkelijk. Hij PRAAT.. toch wel een beetje beHOORlijk.. alsof.. je een ontzettende... monGOOL bent...quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:10 schreef Kees22 het volgende:
Hij schrijft leuke stukken in de Volkskrant op zaterdag (afgewisseld met Theo Jansen). Maar hij heeft zo'n lelijke dictie met een harde g en wegvallende r.
Overigens vind ik het wel een prestatie: 2007, op school gezeten en geen benul van evolutie!
Er zijn scholen die verschillende ontstaans'theroieen' leren?quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:29 schreef Shapeshifter het volgende:
Wat ik me afvraag, op wat voor school zat jij, want de meeste scholen (waaronder alle Christelijke) geven als het goed is een inleiding op verschillende ontstaanstheorieen...
Ik heb op mijn school nooit iets over verschillende ontstaanstheorieën gehoord, nee.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:29 schreef Shapeshifter het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, op wat voor school zat jij, want de meeste scholen (waaronder alle Christelijke) geven als het goed is een inleiding op verschillende ontstaanstheorieen...
tja, zoals ik al uitlegde heb ik het gewoon nooit gehad op school en ik heb tot voor kort ook nooit het idee gehad dat ik iets miste (tenslotte had god de wereld gemaakt en waren alle anderen ideeën onzin). Het enige dat ik weet van de theorie is dat er een oerknal zou zijn geweest en dat organismen zich evolueren richting complexiteit.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hij schrijft leuke stukken in de Volkskrant op zaterdag (afgewisseld met Theo Jansen). Maar hij heeft zo'n lelijke dictie met een harde g en wegvallende r.
Overigens vind ik het wel een prestatie: 2007, op school gezeten en geen benul van evolutie!
Laat ik het dan zo zeggen: de verklaring die darwinisten geven voor moraliteit. De oorsprong / ontwikkeling daarvan. Ik ken genoeg artikelen daarover, maar weet iemand een mooi boek hierover?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 18:31 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
hoezo moraliteit binnen de evolutietheorie? er is toch ook geen moraliteit in de relativiteitstheorie om maar even iets te noemen( je bent toevallig theïst?)
Ach ja, op christelijke scholen wordt net zo lachwekkend gereageerd op de evolutietheorie als niet-christelijke scholen lachwekkend reageren op het scheppingsverhaal. Althans, dat is mijn ervaring, aangezien ik basis- en voortgezet onderwijs op christelijke scholen genoten heb, maar nu op een (alles behalve christelijke) uni zit.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:29 schreef Shapeshifter het volgende:
[..]
Dit vind ik wel heel erg kwalijk. Voor mij weer een reden om tegen bijzonder onderwijs te zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Ook mijn huisgenoot heeft nooit iets over de evolutietheorie gehoord, maar hij zat op een gereformeerde school, dus dat is niet zo gek misschien.
Als het goed is misschien wel maar in de praktijk dus niet. (Althans, toen niet, geen idee hoe het nu is.)quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:29 schreef Shapeshifter het volgende:
[..]
Doet me een beetje denken aan deze quote uit Southpark.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:21 schreef MinderMutsig het volgende:
Op de (eveneens christelijke) middelbare school werd ook de evolutietheorie niet geleerd. Daar heb ik toen wel heel erg op aangedrongen (is een hele rel geweest) en uiteindelijk mochten we dan leren hoe de evolutietheorie in elkaar zat. Voor deze speciale gebeurtenis wisselden echter wel de biologieleraar en de godsdienstleraar tijdelijk van plaats zodat onze tere zieltjes niet teveel beschadigd konden raken omdat er geestelijke bijstand was. Die lessen kwamen dus ook weer neer op: knal-> soep met beestjes-> vis-> aap-> mensen er zijn mensen die dat echt geloven
maar wij weten wel beter
en daarmee was de kous af.
quote:In the beginning, we were all fish. Okay? Swimming around in the water. And then one day a couple of fish had a retard baby, and the retard baby was different, so it got to live. So Retard Fish goes on to make more retard babies, and then one day, a retard baby fish crawled out of the ocean with its... mutant fish hands... and it had butt sex with a squirrel or something and made this. Retard frog-squirrel, and then that had a retard baby which was a... monkey-fish-frog... And then this monkey-fish-frog had butt sex with that monkey, and that monkey had a mutant retard baby that screwed another monkey... and that made you. So there you go! You're the retarded offspring of five monkeys having butt sex with a fish-squirrel! Congratulations!
Da's ook niet meer dan terechtquote:Op woensdag 30 mei 2007 11:14 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ach ja, op christelijke scholen wordt net zo lachwekkend gereageerd op de evolutietheorie als niet-christelijke scholen lachwekkend reageren op het scheppingsverhaal. Althans, dat is mijn ervaring, aangezien ik basis- en voortgezet onderwijs op christelijke scholen genoten heb, maar nu op een (alles behalve christelijke) uni zit.
Geldt dat niet voornamelijk voor gereformeerde scholen trouwens? Ik heb zowel R.K basisonderwijs als R.K. voortgezet onderwijs gehad. Leerlingen en leraren vielen eerder lachend van hun stoel als het letterlijke scheppingsverhaal serieus behandeld zou zijn dan bij onderwijs over de evolutietheorie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:14 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ach ja, op christelijke scholen wordt net zo lachwekkend gereageerd op de evolutietheorie als niet-christelijke scholen lachwekkend reageren op het scheppingsverhaal. Althans, dat is mijn ervaring, aangezien ik basis- en voortgezet onderwijs op christelijke scholen genoten heb, maar nu op een (alles behalve christelijke) uni zit.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik beweer ook niets anders. Ik ging in op de opmerking dat 'op alle scholen toch wel het evolutieverhaal aan bod komt?' Nou, het komt misschien wel aan bod op christelijke scholen, maar vraag niet hoe.quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's ook niet meer dan terechtHet scheppingsverhaal uit de Bijbel als theorie aangeven is ook lachwekkend. Je kunt natuurlijk ook het scheppingsverhaal van de Aboriginals aanreiken als lesstof. Ben benieuwd hoe men daar op reageert
Ik kan niet voor alle scholen spreken nee, misschien generaliseer ik wel iets te veel. Ik heb inderdaad gereformeerd basisonderwijs genoten en dáár wordt gewoon letterlijk het scheppingsverhaal uitgelegd als de oorsprong van deze wereld en ons mensen. Nu lijkt mij de gemiddelde gereformeerde basisonderwijzer geen intellectuele hoogvlieger, dus dat vergeef ik ze op zich nog wel.quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Geldt dat niet voornamelijk voor gereformeerde scholen trouwens? Ik heb zowel R.K basisonderwijs als R.K. voortgezet onderwijs gehad. Leerlingen en leraren vielen eerder lachend van hun stoel als het letterlijke scheppingsverhaal serieus behandeld zou zijn dan bij onderwijs over de evolutietheorie.
Ik heb dan ook altijd geleerd dat katolieken nep-christenen waren. Die gingen voor de vorm nog even naar de nachtmis maar verder geloofden ze niet meer actief.quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Geldt dat niet voornamelijk voor gereformeerde scholen trouwens? Ik heb zowel R.K basisonderwijs als R.K. voortgezet onderwijs gehad. Leerlingen en leraren vielen eerder lachend van hun stoel als het letterlijke scheppingsverhaal serieus behandeld zou zijn dan bij onderwijs over de evolutietheorie.
het boek 'de zelfzuchtige genen' geeft er een verklaring voor. moraliteit is in het belang van de genen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:11 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo zeggen: de verklaring die darwinisten geven voor moraliteit. De oorsprong / ontwikkeling daarvan. Ik ken genoeg artikelen daarover, maar weet iemand een mooi boek hierover?
On human nature van EO Wilson.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:11 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo zeggen: de verklaring die darwinisten geven voor moraliteit. De oorsprong / ontwikkeling daarvan. Ik ken genoeg artikelen daarover, maar weet iemand een mooi boek hierover?
Verschil is tussen scheppings verhaal en evolutietheorie is dat voor de evolutietheorie massa's bewijs is daarom is het ook een theorie ipv een verhaaltje.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:14 schreef VonHinten het volgende:
Normaal wel ja, op m'n basisschool niks van gehoord , maar ja, dat was ook christelijke school (en streng) en op mijn middelbare school ook niet, ze sloegen het express over en daar draaide de lerares van biologie niet omheen. Best wel lame allemaalquote:Op woensdag 30 mei 2007 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Maar normaal gesproken wordt dit dus wel gewoon op scholen onderwezen? Dan heb ik toch wel wat gemist.
dus jij moest ook zelf op zoek gaan?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:21 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Normaal wel ja, op m'n basisschool niks van gehoord , maar ja, dat was ook christelijke school (en streng) en op mijn middelbare school ook niet, ze sloegen het express over en daar draaide de lerares van biologie niet omheen. Best wel lame allemaal
quote:Op donderdag 31 mei 2007 02:03 schreef Kees22 het volgende:
Maar dat betekent, dat er in Nederland anno 2007 volwassen, goed opgeleide mensen zijn, die nog nooit van de evolutie hebben gehoord?![]()
![]()
![]()
![]()
da katholieken doen er sowieso wat minder moeilijk over hier, denk ik?quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat moet niet, hoor. Dat maken sommige creationisten ervanquote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:13 schreef floris.exe het volgende:
De evolutietheorie is één van de meest elegante theorieën die ik ken. Ik vind het betreurenswaardig, dat deze zich nog steeds moet bewijzen tegenover die achterlijke religieuze scheppingsmythen.
Zolang creationisten nog zoveel macht hebben, zal er altijd een bepaalde mate van strijd geleverd moeten worden. Laten we vooral ook niet die ID hype van een jaar of twee geleden vergeten. Dat deed behoorlijk wat stof opwaaien in onderwijs- en wetenschapsland.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat moet niet, hoor. Dat maken sommige creationisten ervan
Het is (in de ontwikkelde wereld) inderdaad voornamelijk een protestants probleem.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:10 schreef Parafernalia het volgende:
da katholieken doen er sowieso wat minder moeilijk over hier, denk ik?
Waar moet strijd geleverd worden? Creationisten hebben helemaal geen macht in de wetenschap. In journals, universiteiten en dergelijke wordt geen creationisme verkondigd hoor. Als je doelde op het publieke domein, dan gelden er hele andere regels en heeft creationisme net zo veel te zeggen als evolutionisme. Daar zou dan inderdaad misschien wel strijd tussen kunnen plaatsvinden.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:18 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Zolang creationisten nog zoveel macht hebben, zal er altijd een bepaalde mate van strijd geleverd moeten worden.
Ik heb het inderdaad over het publieke domein. Dat is wat de meeste mensen interesseert. Het wetenschappelijke domein interesseert de meeste mensen weinig.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar moet strijd geleverd worden? Creationisten hebben helemaal geen macht in de wetenschap. In journals, universiteiten en dergelijke wordt geen creationisme verkondigd hoor. Als je doelde op het publieke domein, dan gelden er hele andere regels en heeft creationisme net zo veel te zeggen als evolutionisme. Daar zou dan inderdaad misschien wel strijd tussen kunnen plaatsvinden.
The origin of virtue, Matt Ridleyquote:Laat ik het dan zo zeggen: de verklaring die darwinisten geven voor moraliteit.
Ik vermoed dat het de TS niet gaat om hoe evolutie werkt maar om hoe evolutie gewerkt heeft.quote:Op maandag 4 juni 2007 15:57 schreef Autodidact het volgende:
De theorie mbt. mutatie/selectie (buiten genetische drift om)
1. We observeren mutaties bij het reproduceren (seks/kopiefoutjes/omgevingsfactoren)
2. We zien dat niet alle leven in staat is zich voort te planten
3. De eigenschappen die ertoe leiden dat nageslacht zich wel succesvol voortplant worden behouden in de genenpoel, middels informatie in de dubbele helix
Ik weet niet wat voor dummie je moet zijn om dit niet te begrijpen...
Ik denk dat ik al weet waarom je dat niet hoorde.quote:Op woensdag 30 mei 2007 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb op mijn school nooit iets over verschillende ontstaanstheorieën gehoord, nee.
Misschien komt dat doordat ik op het speciaal onderwijs zat? (school voor slechthorenden). Al zou dat niet moeten uitmaken.
quote:Op donderdag 7 juni 2007 00:24 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het de TS niet gaat om hoe evolutie werkt maar om hoe evolutie gewerkt heeft.
Dat zijn de punten die ik noemde. Je kunt natuurlijk verder gaan met genetic drift, gedrag van DNA/RNA/enzymen, hoe cellen zijn ontstaan, hoe multicellulaire organismen zijn ontstaan, welke rol seks heeft etc.quote:de principes van de evolutieleer voor een leek duidelijk worden uitgelegd
Het heilige boek van de evolutie.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 12:41 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Na 'Kaas en de evolutietheorie' van Bas Haring (ISBN 90-5240-600-6) zou ik overstappen op 'Evolutie, triomf van een idee' van Carl Zimmer (ISBN 90-274-7583-0)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |