Ik ben het voor de verandering eens met het CDA, wat een walgelijke show.quote:CDA wil dat BNN stopt met donorshow
Uitgegeven: 26 mei 2007 11:00
DEN HAAG - Het CDA wil dat BNN stopt met de voorbereidingen van De Grote Donorshow, die de omroep vrijdag wil uitzenden ter nagedachtenis aan zijn overleden oprichter Bart de Graaff.
In die show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie jonge nierpatientjes zij het liefst een nier afstaat. De kijkers kunnen haar adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van De Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.
Verwerpelijk
CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. "Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer.
Ik wil dat zij er een stokje voor steken, dit kan echt niet. Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patientjes zich wel niet voelen na de uitzending?", schetst Atsma zaterdag.
(c) ANP
Net zoals de vele patienten die ook op een donor zitten te wachten, lijkt me. Waar deze show juist aandacht voor vraagt.quote:"Hoe moeten de twee afgewezen patientjes zich wel niet voelen na de uitzending?", schetst Atsma zaterdag.
Precies. Het mag dan keihard overkomen, de boodschap lijkt me ook duidelijk. En ik vermoed dat de boodschap op deze manier een stuk indringender overkomt dan de zoveelste suffe en betuttelende postbus 51 campagne.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:18 schreef Burghardt het volgende:
[..]
Net zoals de vele patienten die ook op een donor zitten te wachten, lijkt me. Waar deze show juist aandacht voor vraagt.
Het gaat hier wel om 2 jonge patientjes, die weten dat ze 1/3 kans op een nier hebben. Ze worden gewoon gebruikt. Krijgt nu het liefste/populairste kindje de nier, omdat we mogen sms'en?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:18 schreef Burghardt het volgende:
[..]
Net zoals de vele patienten die ook op een donor zitten te wachten, lijkt me. Waar deze show juist aandacht voor vraagt.
Net zoals iemand die de tranentrekker mag spelen in een documentaire over orgaandonatie gebruikt wordt. Daarnaast, het is niet zo dat als ze deze nier niet krijgen, ze helemaal geen nier meer kunnen krijgen. Alleen die niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het gaat hier wel om 2 jonge patientjes, die weten dat ze 1/3 kans op een nier hebben. Ze worden gewoon gebruikt.
Als jij het lelijkste en onsympathiekste kind de nier gunt, dan stem je daar maar op.quote:Krijgt nu het liefste/populairste kindje de nier, omdat we mogen sms'en?
Ik denk dat de show gewoon een persiflage is op de huidige donor-situatie.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het gaat hier wel om 2 jonge patientjes, die weten dat ze 1/3 kans op een nier hebben. Ze worden gewoon gebruikt. Krijgt nu het liefste/populairste kindje de nier, omdat we mogen sms'en?
Tja... met zo'n nickname kun je ook alleen maar kortzichtigheid verwachten...quote:
Welkom op ons forumquote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:36 schreef tussengas het volgende:
[..]
Tja... met zo'n nickname kun je ook alleen maar kortzichtigheid verwachten...
ot: slechte zaak van BNN
Juist, er staat nu een nier op het spel, een spelletje met organen dus en er worden ook nog kinderen bij betrokken(teleurgesteld). En ja het trekt wel de aandacht, maar ik had toch wat beters verwacht van BNN.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Net zoals iemand die de tranentrekker mag spelen in een documentaire over orgaandonatie gebruikt wordt. Daarnaast, het is niet zo dat als ze deze nier niet krijgen, ze helemaal geen nier meer kunnen krijgen. Alleen die niet.
Dus met SMS een nier toebedelen vind jij oke?quote:Als jij het lelijkste en onsympathiekste kind de nier gunt, dan stem je daar maar op.
BNN probeert gewoon geld uit te slaan met smsquote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:45 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Juist, er staat nu een nier op het spel, een spelletje met organen dus en er worden ook nog kinderen bij betrokken(teleurgesteld). En ja het trekt wel de aandacht, maar ik had toch wat beters verwacht van BNN.
[..]
Dus met SMS een nier toebedelen vind jij oke?
Niet als beleidsmatige methode nee. Maar om middels deze show mensen eens wat harder met hun neus op de feiten te duwen vind ik niet zo'n probleem. Nogmaals: Het maakt m.i. het probleem veel indringender duidelijk dat weer een suf postbus 51 spotje.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:45 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Juist, er staat nu een nier op het spel, een spelletje met organen dus en er worden ook nog kinderen bij betrokken(teleurgesteld). En ja het trekt wel de aandacht, maar ik had toch wat beters verwacht van BNN.
[..]
Dus met SMS een nier toebedelen vind jij oke?
Kijk, alleen die uitspraak laat al zien dat je de donorproblematiek niet snapt. Er zijn geen 2 verliezers, er zijn duizenden verliezers. Elke keer wanneer er een keus gemaakt moet worden wie er geholpen wordt met de weinige beschikbare organen zijn er 'verliezers'. Duizenden.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:54 schreef Mindstate het volgende:
Ik vind het ook maar een lompe show, leuk dat ze aandacht willen vragen om donor te worden, maar dit is gewoon wreed tegenover de 2 `verliezers`
Ik vrees alleen dat de twee jeugdige kandidaten een serieus trauma overhouden hieraan. Die zullen hun hele leven terugdenken aan die ene kans toen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:03 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Kijk, alleen die uitspraak laat al zien dat je de donorproblematiek niet snapt. Er zijn geen 2 verliezers, er zijn duizenden verliezers. Elke keer wanneer er een keus gemaakt moet worden wie er geholpen wordt met de weinige beschikbare organen zijn er 'verliezers'. Duizenden.
Als de mensen die er bezwaren tegen hebben nou gewoon eens niet kijken? Is dat niet een stuk simpeler dan maar weer eens wat gaan verbieden?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:12 schreef El_Liberaliste het volgende:
Wat een onzin dat dit opeens aandacht zou vragen voor donors.. Noem me maar lekker egoistisch, maar ik zou echt niet opeens donor worden na zo'n programma. En ik snap best dat een hoop mensen deze show niet gaan waarderen, dus van mij mag hij verboden worden
Dat verschilt echt niet van de 'normale' gang van zaken met nierdonatie. Alleen wordt er hier een show omheen gemaakt. En 1 op 3 lijkt me nog altijd een realistischere kans op een nier dan in werkelijkheid het geval is.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:16 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik vrees alleen dat de twee jeugdige kandidaten een serieus trauma overhouden hieraan. Die zullen hun hele leven terugdenken aan die ene kans toen.
Tsja, en ik zou graag eens willen dat de politiek zich met daadwerkelijk beleid ging bezighouden, in plaats van incident-gestuurd te werken.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
PvdA wil het ook trouwens.
Dan zenden ze het maar lekker op de commerciële omroep uit, scheelt weer een hoop belastinggeld..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:21 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Als de mensen die er bezwaren tegen hebben nou gewoon eens niet kijken? Is dat niet een stuk simpeler dan maar weer eens wat gaan verbieden?
"stem nu voor je favoriete kandidaat en gun hem een kans om langer te leven"quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:21 schreef Burghardt het volgende:
[..]
Dat verschilt echt niet van de 'normale' gang van zaken met nierdonatie. Alleen wordt er hier een show omheen gemaakt. En 1 op 3 lijkt me nog altijd een realistischere kans op een nier dan in werkelijkheid het geval is.
Misschien hadden ze het al bedacht, maar het is niet zo vreemd dat nierpatienten zich meer aangetrokken voelen tot BNN.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:25 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
"stem nu voor je favoriete kandidaat en gun hem een kans om langer te leven"
gvd dit zijn toch serieuse zaken,eigelijk best gek dat talpa niet met het idee kwam.
Eigenlijk niet, want de oprichter van BNN, Bart de Graaff, is zelf overleden aan een nierziekte. Dus lijkt het me een logisch programma.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:25 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
eigelijk best gek dat talpa niet met het idee kwam.
Dan krijg je weer het verwijt dat ze zich afzondert van de samenleving.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Tsja, en ik zou graag eens willen dat de politiek zich met daadwerkelijk beleid ging bezighouden, in plaats van incident-gestuurd te werken.
Nou ja, gezien eerdere programma's die ook in de politiek voor opzien zorgde (Gouden Kooi, programma met lijken ontleden), misschien voelt ze nu wel druk om iets daadkrachtigere uitspraken te doen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Tsja, en ik zou graag eens willen dat de politiek zich met daadwerkelijk beleid ging bezighouden, in plaats van incident-gestuurd te werken.
Ja dat is goed jah.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:35 schreef franske19 het volgende:
Ze kunnen ook gewoon een portret van de patientjes die op een donor wachten tonen. Ze hoeven er toch geen ranzig spelletje van te maken. Misschien dat we net als in Belgie een "geen bezwaar systeem" moeten gaan hanteren, iedereen is vanaf de geboorte donor tenzij hij of zij aangeeft bezwaar te hebben.
"Als je je er aan ergert, dan lees je het toch niet?"quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:21 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Als de mensen die er bezwaren tegen hebben nou gewoon eens niet kijken? Is dat niet een stuk simpeler dan maar weer eens wat gaan verbieden?
Dat idee vind ik ook verwerpelijk, je bent naar mijn mening baas over je eigen lichaam tot dat je anders aangeeft, niet andersom. Wat ze wel kunnen doen is actiever donoren werven, dus niet alleen maar een brief sturen en hopen dat mensen het terug sturen, maar ook vragen of je wel of geen donor wilt zijn als je bijvoorbeeld je rijbewijs verlengd of een ID-kaart ophaalt. Als dat gebeurd dan heb je vrij snel een reactie van alle mensen of ze wel of geen donor willen zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:35 schreef franske19 het volgende:
Ze kunnen ook gewoon een portret van de patientjes die op een donor wachten tonen. Ze hoeven er toch geen ranzig spelletje van te maken. Misschien dat we net als in Belgie een "geen bezwaar systeem" moeten gaan hanteren, iedereen is vanaf de geboorte donor tenzij hij of zij aangeeft bezwaar te hebben.
En wat wil je daar mee zeggen?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
[..]
"Als je je er aan ergert, dan lees je het toch niet?"
Dat het een kulargument van je is. Verbieden gaat mij ook te ver, maar mensen mogen wel hun bedenkingen uitspreken bij dit soort programma's.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:50 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
En wat wil je daar mee zeggen?
Ik zeg toch niks anders? Ik stel alleen dat als je van te voren al weet dat je je ergens aan gaat zitten ergeren, je maar beter je TV op een andere zender kan zetten, dan gaan zitten piepen dat dat dan maar verboden moet worden.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:51 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat het een kulargument van je is. Verbieden gaat mij ook te ver, maar mensen mogen wel hun bedenkingen uitspreken bij dit soort programma's.
Omdat het programma misschien met belastinggeld wordt gefinancieerd?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:56 schreef Aoristus het volgende:
ik begrijp niet dat de politiek inmiddels overal doordrongen is, men bemoeit zich allang niet meer met 's lands belang, maar gaat zitten klooien over dit soort onderwerpen. What's with that?
En het probleem daarmee is?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Omdat het programma misschien met belastinggeld wordt gefinancieerd?
die riekierüng ookquote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Omdat het programma misschien met belastinggeld wordt gefinancieerd?
Dijsselbloem zeker.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
PvdA wil het ook trouwens.
ben jij op dit moment ook niet bezig met moralistisch gelul?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:40 schreef Pappie_Culo het volgende:
Walgelijke show wellicht... Maar zeker niet minder walgelijk dan het feit dat er mensen sterven omdat Jan Lul het niet zo'n fijn idee vindt dat er na zijn dood in hem wordt gesneden.
Nee, wegrotten tussen de wormen en maden vindt Jan Lul een stuk fijner vooruitzicht.
Dus goeie actie van BNN, je moet jezelf niet laten beperken door moralistisch gelul van een groep mensen wier aanhang ook een degelijke rol speelt in de orgaanproblematiek.
Ik vind het helemaal vreemd. Het gaat om een ongeneselijk zieke vrouw die haar nieren wil doneren. Ik neem aan dat het zal gebeuren na haar dood, maar naar mijn weten heb je dan helemaal niks meer te zeggen over wie je organen krijgt. Het systeem werkt dat diegene die het orgaan het meest nodig heeft en het orgaan ook geschikt is voor die patiënt het orgaan krijgt, dat is naar mijn idee ook een stuk beter dan sms'en wie het moet hebben. Op de FP zegt de BNN voorzitter het volgende:quote:Op zaterdag 26 mei 2007 14:45 schreef poemojn het volgende:
Zijn er ueberhaupt artsen die willen meewerken aan transplantatie voor een op deze manier verkregen orgaan?
Scherp +1.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De nier gaat nu ook voorbij aan diegene die het hoogst op de wachtlijst staat. Dus BNN doet hier zelf ook hard aan mee.
Maar wie bepaalt wie een nier krijgt? De artsen in het ziekenhuis of het publiek van BNN?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:38 schreef Golradir het volgende:
De overheid bepaalt wat je wel en niet mag zien. Dat kunnen mensen immers niet zelf bepalen.
hoezo, de bnn brengt vraag en aanbod bij elkaar. Zonder de televisie zouden die 2 partijen elkaar misschien niet eens gevonden hebben.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:40 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Scherp +1.
Ik vind dit wel een argument om het programma te verbieden. Niet vanuit censuur, maar omdat BNN hiermee de regels overtreed van het toekennen van organen aan patiënten.
Je bent dus ook voor orgaanhandel?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:41 schreef Aoristus het volgende:
[..]
hoezo, de bnn brengt vraag en aanbod bij elkaar.
Via het ziekenhuis.quote:Zonder de televisie zouden die 2 partijen elkaar misschien niet eens gevonden hebben.
Nee, ik ben niet voor orgaanhandel, tenzij het met vrije wil tot stand komt.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:42 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Je bent dus ook voor orgaanhandel?
[..]
Via het ziekenhuis.
En dan was die nier naar diegene gegaan die hem het hardst nodig heeft, ipv diegene die de meeste sms-stemmen kreeg. Vraag en aanbod vinden elkaar indirect via het ziekenhuis en de wachtlijsten, dat lijkt me beter dan via een tv-show.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:41 schreef Aoristus het volgende:
[..]
hoezo, de bnn brengt vraag en aanbod bij elkaar. Zonder de televisie zouden die 2 partijen elkaar misschien niet eens gevonden hebben.
Larie. Het is algemeen bekend dat orgaandonatie niet populair is. En waarom zou je zo altruïstisch zijn om jezelf te verzwakken zodat een ander sterker wordt? Op teevee krijgen die mensen een gezicht, zodat je op een ongevaarlijke manier de kans krijgt om over het onderwerp na te denken. Er staat helemaal niet vast dat organen verloot worden of dat ziekenhuizen gepasseerd worden, het is nog altijd de donor die beslist of hij/zij iets te vergeven heeft.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan was die nier naar diegene gegaan die hem het hardst nodig heeft, ipv diegene die de meeste sms-stemmen kreeg. Vraag en aanbod vinden elkaar indirect via het ziekenhuis en de wachtlijsten, dat lijkt me beter dan via een tv-show.
Ook als het slecht voor de gezondheid van de donor is?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet voor orgaanhandel, tenzij het met vrije wil tot stand komt.
Het zal wel een goede campagne zijn, het is tegen de regels van het toekennen van organen aan donoren.quote:Het ziekenhuis draagt niet bij aan de heldenstatus die de donor op televisie wel geniet. Dat stukje publiciteit kan er net voor zorgen dat donoren over de streep worden getrokken. Een dergelijke campagne zou een ziekenhuis zich nooit kunnen veroorloven.
Yep, ik ben voor volledige zelfbeschikking, dat betekent dus ook abortus en ook euthanasie.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:53 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ook als het slecht voor de gezondheid van de donor is?
Wie zegt dat?quote:Het zal wel een goede campagne zijn, het is tegen de regels van het toekennen van organen aan donoren.
Dat staat wel vast, het orgaan wordt gegeven aan diegene met de meeste stemmen. In plaats van aan diegene die het volgens de wetgeving zou moeten krijgen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:51 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Larie. Het is algemeen bekend dat orgaandonatie niet populair is. En waarom zou je zo altruïstisch zijn om jezelf te verzwakken zodat een ander sterker wordt? Op teevee krijgen die mensen een gezicht, zodat je op een ongevaarlijke manier de kans krijgt om over het onderwerp na te denken. Er staat helemaal niet vast dat organen verloot worden of dat ziekenhuizen gepasseerd worden, het is nog altijd de donor die beslist of hij/zij iets te vergeven heeft.
Dan nog, het gaat ons niets aan. De donor beslist zelf wel aan wie hij zijn nier slijt, lijkt me.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:55 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat staat wel vast, het orgaan wordt gegeven aan diegene met de meeste stemmen. In plaats van aan diegene die het volgens de wetgeving zou moeten krijgen.
Die nier gaat niet naar de patient die het hoogst op de wachtlijst staat, maar naar 1 van de 3 deelnemers van de show. De wachtlijst wordt dus gepaseerd, iemand die het misschien harder nodig heeft wordt dus naar achteren geschoven mede door BNN.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:51 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Larie. Het is algemeen bekend dat orgaandonatie niet populair is. En waarom zou je zo altruïstisch zijn om jezelf te verzwakken zodat een ander sterker wordt? Op teevee krijgen die mensen een gezicht, zodat je op een ongevaarlijke manier de kans krijgt om over het onderwerp na te denken. Er staat helemaal niet vast dat organen verloot worden of dat ziekenhuizen gepasseerd worden, het is nog altijd de donor die beslist of hij/zij iets te vergeven heeft.
Dan verschillen we daarover van mening. Ik vind dat diegene die de nier medisch gezien het hardste nodig heeft de nier moet krijgen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:56 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dan nog, het gaat ons niets aan. De donor beslist zelf wel aan wie hij zijn nier slijt, lijkt me.
Misschien is het allemaal wel een hoax, en komen ze over een paar dagen met een laf persbericht dat het ze gelukt is om de aandacht op een probleem te vestigen...quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:20 schreef MrBadGuy het volgende:
De nier gaat nu ook voorbij aan diegene die het hoogst op de wachtlijst staat. Dus BNN doet hier zelf ook hard aan mee.
Dat weet je helemaal niet, misschien is die dame niet eens ingeschreven bij het ziekenhuis als donor.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:57 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die nier gaat niet naar de patient die het hoogst op de wachtlijst staat, maar naar 1 van de 3 deelnemers van de show. De wachtlijst wordt dus gepaseerd, iemand die het misschien harder nodig heeft wordt dus naar achteren geschoven mede door BNN.
en dan moet je wel een verdomd goeie reden hebben om te weigeren. Niet zo van "ja stel je voor dat er reincarnatie bestaat dan is er een stukje uit mn ziel weg" of dat soort gewauwel. Gewoon allemaal donor tenzij je geen bruikbare onderdelen hebt!!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:58 schreef Bayswater het volgende:
Gewoon net zoals in Belgie, iedereen automatisch donor tenzij je er specifiek voor tekent dat je het niet wilt zijn. Heb je zo'n programma helemaal niet meer nodig.
Ze staan alledrie al een tijd op de wachtlijst. Laat de mensen op de wachtlijst eens beslissen of dit programma door moet gaan, weet wel zeker dat we vrijdagavond de Donorshow dan krijgen voorgeschoteld.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:57 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die nier gaat niet naar de patient die het hoogst op de wachtlijst staat, maar naar 1 van de 3 deelnemers van de show. De wachtlijst wordt dus gepaseerd, iemand die het misschien harder nodig heeft wordt dus naar achteren geschoven mede door BNN.
Mag dat eigenlijk wel? Je eigen ontvanger uitzoeken?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:00 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet, misschien is die dame niet eens ingeschreven bij het ziekenhuis als donor.
Een wachtlijst is niet doorslaggevend in het verhaal. Deze dame kiest er zelf voor om op advies van het publiek een kandidaat uit te zoeken.
Promotiecampagnes ten koste van "die ene persoon"?quote:Wat mij betreft is het thema niet 'de wachtlijst', maar gaat het over 'promotie van orgaandonatie' en dat is een groter plaatje dan van die ene persoon op een wachtlijst.
Zou jij niet liever je vriendin helpen dan iemand die je niet kent?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:04 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Mag dat eigenlijk wel? Je eigen ontvanger uitzoeken?
[..]
Zo gaat dat. Door er één op te offeren, kun je er misschien 5 redden.quote:Promotiecampagnes ten koste van "die ene persoon"?
In principe kan dat gewoon hoor. Het bekende verhaal van een vrouw die een nier aan haar man afstaat bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:04 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Mag dat eigenlijk wel? Je eigen ontvanger uitzoeken?
[..]
Promotiecampagnes ten koste van "die ene persoon"?
Je bent zelf baas over je lichaam, dus niet het ziekenhuis en ook niet de overheid. Als je aangeeft dat ze na je dood organen mogen gebruiken dan mag het, maar anders moeten ze er gewoon afblijven. Dus niet dat je je moet afmelden en al helemaal niet dat je een goede reden moet hebben om tegen te zijn, we leven toch niet in een communistisch land.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:03 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
en dan moet je wel een verdomd goeie reden hebben om te weigeren. Niet zo van "ja stel je voor dat er reincarnatie bestaat dan is er een stukje uit mn ziel weg" of dat soort gewauwel. Gewoon allemaal donor tenzij je geen bruikbare onderdelen hebt!!
Ook goed, maar dan zelf ook geen organen kunnen ontvangen, dat is dan wel zo eerlijk. Krimpt de vraag ookquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je bent zelf baas over je lichaam, dus niet het ziekenhuis en ook niet de overheid. Als je aangeeft dat ze na je dood organen mogen gebruiken dan mag het, maar anders moeten ze er gewoon afblijven. Dus niet dat je je moet afmelden en al helemaal niet dat je een goede reden moet hebben om tegen te zijn, we leven toch niet in een communistisch land.
Het is mijn lichaam. Het gaat me niet zo zeer om mijn "ziel", wat dat ook moge zijn, maar ik zou er bezwaar tegen kunnen hebben dat anderen kunnen besluiten wanneer ik hersendood ben en wanneer niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:03 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
en dan moet je wel een verdomd goeie reden hebben om te weigeren. Niet zo van "ja stel je voor dat er reincarnatie bestaat dan is er een stukje uit mn ziel weg" of dat soort gewauwel. Gewoon allemaal donor tenzij je geen bruikbare onderdelen hebt!!
Zie je nou wel dat dit programma helptquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:09 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het is mijn lichaam. Het gaat me niet zo zeer om mijn "ziel", wat dat ook moge zijn, maar ik zou er bezwaar tegen kunnen hebben dat anderen kunnen besluiten wanneer ik hersendood ben en wanneer niet.
Alhoewel ik er wel over denk donor te worden.
Hersendood is niet iets wat iemand besluit, dat ben je of dat ben je niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:09 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het is mijn lichaam. Het gaat me niet zo zeer om mijn "ziel", wat dat ook moge zijn, maar ik zou er bezwaar tegen kunnen hebben dat anderen kunnen besluiten wanneer ik hersendood ben en wanneer niet.
Alhoewel ik er wel over denk donor te worden.
"wanneer ze in me mogen gaan snijden", dan.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:11 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hersendood is niet iets wat iemand besluit, dat ben je of dat ben je niet.
Ik denk niet dat veel artsen het daar mee eens zullen zijn. Dat gaat helemaal tegen de medische normen en waarden in. Mijn voorstel vind ik een stuk beter, namelijk mensen actiever benaderen. Dus niet alleen een brief sturen of ze donor worden en hopen dat je een reactie krijgt, maar als mensen hun rijbewijs of ID-kaart ophalen/verlengen vragen of ze het donor formulier willen invullen. Op die manier heb je binnen 5 tot 10 jaar minstens 90% van de bevolking benaderd en heeft bijna iedereen het formulier ingevuld, en dit zonder het overschrijden van medische richtlijnen en zonder mensen de beschikkingsrecht van hun eigen lichaam te ontnemen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ook goed, maar dan zelf ook geen organen kunnen ontvangen, dat is dan wel zo eerlijk. Krimpt de vraag ook
Als je hersendood bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
"wanneer ze in me mogen gaan snijden", dan.
Die mensen die zelf weigeren hun organen af te staan hebben m.i. ook niet zulke denderende normen en waarden, dus dan is het tough shit.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel artsen het daar mee eens zullen zijn. Dat gaat helemaal tegen de medische normen en waarden in. Mijn voorstel vind ik een stuk beter, namelijk mensen actiever benaderen. Dus niet alleen een brief sturen of ze donor worden en hopen dat je een reactie krijgt, maar als mensen hun rijbewijs of ID-kaart ophalen/verlengen vragen of ze het donor formulier willen invullen. Op die manier heb je binnen 5 tot 10 jaar minstens 90% van de bevolking benaderd en heeft bijna iedereen het formulier ingevuld, en dit zonder het overschrijden van medische richtlijnen en zonder mensen de beschikkingsrecht van hun eigen lichaam te ontnemen.
Eens. Maar je mag als overheid tenminste mensen aansporen om er over na te denken. En een goede manier om dat te doen is door te stellen dat iemand sowieso donor is, tenzij hij dat niet wil. Als er elk jaar tientallen mensen onnodig sterven omdat mensen het niet prettig vinden om over de dood na te denken, tja..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je bent zelf baas over je lichaam, dus niet het ziekenhuis en ook niet de overheid. Als je aangeeft dat ze na je dood organen mogen gebruiken dan mag het, maar anders moeten ze er gewoon afblijven. Dus niet dat je je moet afmelden en al helemaal niet dat je een goede reden moet hebben om tegen te zijn, we leven toch niet in een communistisch land.
Gelukkig hebben artsen niet zo'n instelling als die van jouquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die mensen die zelf weigeren hun organen af te staan hebben m.i. ook niet zulke denderende normen en waarden, dus dan is het tough shit.
Nee, dat zijn je darmen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die mensen die zelf weigeren hun organen af te staan hebben m.i. ook niet zulke denderende normen en waarden, dus dan is het tough shit.
De actieve manier van benaderen die ik net beschreef vind ik voldoende. "Als je niks zegt stem je in" gaat tegen alles in waar een beschaafd land voor moet staan naar mijn mening.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:16 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Eens. Maar je mag als overheid tenminste mensen aansporen om er over na te denken. En een goede manier om dat te doen is door te stellen dat iemand sowieso donor is, tenzij hij dat niet wil. Als er elk jaar tientallen mensen onnodig sterven omdat mensen het niet prettig vinden om over de dood na te denken, tja..![]()
Jammer.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Gelukkig hebben artsen niet zo'n instelling als die van jou![]()
Ik denk dat ubercda'er Ab Klink (min. vws) dat niet door de eerste kamer krijgt en bovendien, wat zou hij moeten verbieden?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:17 schreef Blur het volgende:
Leuk dat het CDA zo loopt te huilen over deze show. Span je dan in om de wetgeving te wijzigen op dezelfde wijze zoals België met het donorbeleid om gaat. Hier ben je géén donor tenzij je aangeeft het te willen zijn. In België is dat precies andersom: je bent standaard donor, tenzij je aangeeft géén donor te willen zijn.
Op dit moment bereikt BNN al wat zij willen. Een flinke discussie over dit onderwerp. Ik ben alleen benieuwd wat de uitkomst gaat zijn. En dat BNN een vrij shockerende wijze kiest om het onderwerp bespreekbaar te maken vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n kwalijke zaak.
* Blur is donor overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |