abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49981386
Kan iemand mij nog één keer uitleggen waarom ik niet een Sigma DC 18:200 1:3.5-6.3D had moeten kopen voor D70s? Want ik vind het wel lekker om een flink bereik te hebben voor een redelijke prijs. Is het niet zo dat voor de beginner dit wel een lekker lensje is om te kijken wat je fijn vindt? En ff niet komen met die belerende teksten als zou ik geen digi reflex nodig hebben. Ik vind fotograferen hartstikke leuk en kom nu net gewoon kijken in de Reflex-klasse.
  FOK!fotograaf donderdag 31 mei 2007 @ 22:25:57 #153
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_49981631
Kort gezegd:
Hoe meer keer zoom hoe meer consessies je doet tenopzichte van beeldkwaliteit (scherpte, contrast, kleur etc).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_49981722
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 22:25 schreef Xilantof het volgende:
Kort gezegd:
Hoe meer keer zoom hoe meer consessies je doet tenopzichte van beeldkwaliteit (scherpte, contrast, kleur etc).
ok, da's duidelijk, dankje.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 mei 2007 @ 22:58:19 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_49982977
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 21:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
wat vindt men van de tamron 90mm 2.8, iemand ervaring met die lens?
Heerlijk macropijpje. Voor een macrotele stelt ie redelijk snel scherp, in het 'niet-macro'stuk wordt ie nog sneller als je de limiter aanzet. Qua snel legt ie het af tegen de Canon 100mm, maar daarmee hou je wel een stukkie budget over voor bijvoorbeeld een setje tussenringen waardoor je nog heftiger tekeer kunt gaan.
Voor de optische kwaliteit geldt overigens dat ik de eerste slechte macrotele nog moet tegenkomen, het mechanische gedeelte is veel spannender. Zelfs met gedeeltelijk internal focussing rekt zo'n ding behoorlijk uit. Het is dan ook het mechaniek dat een macro zo prijzig maakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_50035250
Bestaat er een tussenkoppelschroefstuk zodat ik Pentax-lenzen op de EOS 400D ken draaien? Dat vroeg ik me even af.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 juni 2007 @ 17:11:11 #157
73911 ultra_ivo
pi_50035692
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:48 schreef Skic. het volgende:
Bestaat er een tussenkoppelschroefstuk zodat ik Pentax-lenzen op de EOS 400D ken draaien? Dat vroeg ik me even af.
Pentax K-lenzen (bajonet) of Pentax M-lenzen (M42 schroefdraad)?
In het eerste geval niet, in het tweede geval wel.
pi_50036006
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:11 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Pentax K-lenzen (bajonet) of Pentax M-lenzen (M42 schroefdraad)?
In het eerste geval niet, in het tweede geval wel.
K-lenzen dus. Ik heb hier een 50 mm, 1:7 liggen, maar die valt dus niet gebruiken op een EOS. Jammer.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 21:59:37 #159
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50043495
Als totale lenzenn00b zoek ik wat leuks voor bij mn Eos 350D; Ik dacht zelf aan een portretlensje.

Ik wil in ieder geval dit soort foto's er mee kunnen maken, maar ik vind mijn kitlens toch iets te beperkt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 juni 2007 @ 00:00:11 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50047182
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:11 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Pentax K-lenzen (bajonet) of Pentax M-lenzen (M42 schroefdraad)?
In het eerste geval niet, in het tweede geval wel.
K-bajonet is ook te adapteren naar een EOS. Het adaptertje is iets minder algemeen dan van andere vattingen, maar met wat zoeken op ebay is er best wel aan te komen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_50052966
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:59 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Als totale lenzenn00b zoek ik wat leuks voor bij mn Eos 350D; Ik dacht zelf aan een portretlensje.

Ik wil in ieder geval dit soort foto's er mee kunnen maken, maar ik vind mijn kitlens toch iets te beperkt.
[afbeelding]
Met een 35 mm lens kun je in de meeste situaties full body gaan en heb je op een 350 nog geen groothoekvertekening. (35x 1.6=56, dus 'normaal' bereik)

De Canon 35 mm 2.0 is een toplens voor dit soort werk, voor een redelijke prijs. Als je iets meer ruimte hebt kun je volstaan met de veel goedkopere Canon 50 mm 1.8, met vergelijkbare kwaliteit. 50 is weer geschikter voor portret, met een 35 moet je erg dicht op je model kruipen en daar worden sommige modellen nerveus van. Ook de Canon 85 mm 1.8, en alle macro primes van rond de 100 mm (Tamaron 90, Canon 100 en Sigma 105) zijn prima voor portretten, maar een stuk duurder, en minder handig voor full en half body shots. Mischien is de 60 mm macro lens van Canon ook nog een optie, maar die is nog niet zo lang op de markt, dus ik weet nog niet hoe de ervaringen daarmee zijn voor modelfotografie

Ik noem alleen primes, en dat heeft een reden (naast mijn persoonlijke afwijking). Voor portretten wil je eigenlijk een lichtsterke lens die met het diafragma wijd open nog ragscherp fotografeert. Daar zijn primes meesters in. Wil je vergelijkbare kwaliteit met een zoomlens, dan ga je gauw richting 1000¤.

Ik heb mijn hele modelportfolio geschoten met de Canon 35 mm 2.0 en de Canon 50 mm 1.8 (behalve het oudste werk: met de kitlens en nog ouder werk met de KM Dimage Z2)
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  zondag 3 juni 2007 @ 15:19:13 #162
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_50061444
Hier is nog een echt fotonoob.

Kan iemand me eenvoudig uitleggen "hoe het zit met lenzen"?

Wat bedoel ik?

Bij digitale compact camera's spreekt men over 3x optische zoom, of 6x optische zoom. Bij spiegelreflex speeltjes hebben we het weer over 55-200mm, 18-55mm enz.

Waarom dit verschil? En hoe kun je e.e.a. met elkaar vergelijken? En klopt het dat er ook nog een verschil is tussen digitale en analoge spiegelreflex camera's als het om de lenzen gaat (dus 200mm op een digitale, wordt anders genoemd op een analoge). Dit lijkt me overigens heel raar.

Sorry voor de beginnersvragen.

Ben trouwens sinds 2 weken in het bezit van een schitterende 400D, met kit-lens (18-55mm) en wil nog voor de vakantie een zoomlens kopen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 juni 2007 @ 15:36:46 #163
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50061866
Alles wordt teruggerekend naar kleinbeeld omdat we dat al tientallen jaren gewend zijn.

De groep compactcamera's hebben meestal een zoomlens die ergens rondom de 63o begint wat overeenkomt met zo'n 35mm voor FF/kleinbeeld. De zoomfaktor(bv 4x) geeft aan hoe vaak dat uitgangsbeeld vergroot wordt.
Bij een nieuwere compact met een groothoekstand van 74o overeenkomend met 28mm is bij diezelfde 4x zoom je telestand weer een stuk korter.

Een andere reden om die cijfertjes bij een compact om te rekenen heeft te maken met het verschijnsel dat je het liefst niet van die kleine getallen aan een camera'tje ziet hangen. Een 8-24mm ziet er nogal pietepeuterig uit, beter zeg je dan dat ie (kb=35-105) is

Bij de lenzen voor digitale reflexen ligt het anders. Daar is 200mm gewoon 200mm. Wat tussen de systemen onderling verschilt is de gebruikte beeldhoek. Die hangt weer van de afmetingen van de sensor af.

Neem je nou bijvoorbeeld een ouwerwetse 50mm dan heeft die op FF/kleinbeeld een beeldhoek van zo'n 45o, op een APS-sized reflex gebruik je iets meer dan 30o en op een 4/3-sensor nog maar een graadje of 27. Maar hij blijft gewoon 50mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 3 juni 2007 @ 15:45:17 #164
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_50062058
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:36 schreef Ouwesok het volgende:
Alles wordt teruggerekend naar kleinbeeld omdat we dat al tientallen jaren gewend zijn.

De groep compactcamera's hebben meestal een zoomlens die ergens rondom de 63o begint wat overeenkomt met zo'n 35mm voor FF/kleinbeeld. De zoomfaktor(bv 4x) geeft aan hoe vaak dat uitgangsbeeld vergroot wordt.
Bij een nieuwere compact met een groothoekstand van 74o overeenkomend met 28mm is bij diezelfde 4x zoom je telestand weer een stuk korter.

Een andere reden om die cijfertjes bij een compact om te rekenen heeft te maken met het verschijnsel dat je het liefst niet van die kleine getallen aan een camera'tje ziet hangen. Een 8-24mm ziet er nogal pietepeuterig uit, beter zeg je dan dat ie (kb=35-105) is

Bij de lenzen voor digitale reflexen ligt het anders. Daar is 200mm gewoon 200mm. Wat tussen de systemen onderling verschilt is de gebruikte beeldhoek. Die hangt weer van de afmetingen van de sensor af.

Neem je nou bijvoorbeeld een ouwerwetse 50mm dan heeft die op FF/kleinbeeld een beeldhoek van zo'n 45o, op een APS-sized reflex gebruik je iets meer dan 30o en op een 4/3-sensor nog maar een graadje of 27. Maar hij blijft gewoon 50mm
Ik snap hier niet veel van. Ligt dan aan mij, of is het niet zo makkelijk (als ik dacht)?
  zondag 3 juni 2007 @ 15:53:17 #165
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50062229
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:45 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Ik snap hier niet veel van. Ligt dan aan mij, of is het niet zo makkelijk (als ik dacht)?
Het is niet heel makkelijk, maar je moet het jezelf niet moeilijker maken.

3x optische zoom geeft een verhouding aan tussen groothoek en tele. Maar eigenlijk weet je dan nog niets.

De millimeters geven het brandpunt aan van de lens. Bij 18-55mm is het kleinste brandpuntafstand dus 18 en het grootste 55. De verhouding tussen deze twee is: 55/18= 3x. Je zou dit ook kunnen noteren als 3x optische zoom. Bij de 55-200mm is dit 4x optische zoom (200/55).

Dus dan is je 18-55mm 3x optische zoom en je 55-200mm 4x optische zoom. Wat weet je dan? Nog helemaal niets, het werkt zelfs misleidend. Dus vergeet de optische zoom vermelding en onthoud alleen de brandpuntsafstand. Waarom dit verschil? Marketingtechnisch. 3x optische zoom is makkelijk te verkopen dan een aantal millimeters waarvan veel mensen niet weten wat het effect is.

Lenzen gedragen zich anders op een analoge camera dan op een digitale camera. Dus dezelfde lens geeft op een analoge camera een ander plaatje dan op je digitale. De lens (en dus ook de brandpuntafstand) verandert uiteraard niet. Al heb je nog nooit met een analoge spiegelreflex gefotografeerd, kun je dat direct weer vergeten.

Wat is dus belangrijk om te weten?
Leer het effect van de brandpuntafstanden die je nu hebt op jouw camera. Dus het verschil tussen een foto van 18mm en 55mm.
I am a black hole shitting into the void
  zondag 3 juni 2007 @ 16:05:43 #166
24313 Gremen
Eindbaas
pi_50062517
Zoom is idd iets raars bij spiegelreflex camera's. Daarbij gaat het om de mm's, oftwel het gebruikte beeldhoek, het bereik.
Een 18-55 heeft ongeveer evenveel 'zoom' (om toch in compact-termen te blijven) als een 70-200. (allebei rond de 3) Maar de 70-200 heeft meer bereik en zal dus een verder 'ingezoomde' foto opleveren.

Ik neem aan dat je dus voor je vakantie, naast je kitlens, een lens wilt hebben met wat meer bereik. Ga dus op zoek naar een lens met meer mm's dan het verste bereik van je kit (55mm)
Zoals een 55-200, 70-300 of 70-200 afhankelijk van je budget
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_50062864
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:19 schreef pdiscs het volgende:
Bij digitale compact camera's spreekt men over 3x optische zoom, of 6x optische zoom. Bij spiegelreflex speeltjes hebben we het weer over 55-200mm, 18-55mm enz.
Die compactcamera's richten zich op een ander publiek, en hun zoomlenzen beginnen allemaal ongeveer bij 35mm (licht groothoek). De aanduiding 3x (etc) geeft dan aan hoeveel keer die beginwaarde vermenigvuldigd wordt als je maximaal inzoomt; 35-70 is '2x' en een lens van 35-350mm zou '10x' zijn. Het zegt op zich niets over de brandpunten, maar omdat ze toch allemaal ongeveer hetzelfde standaardbereik hebben maakt dat voor de consument niet uit.

Bij een SLR willen gebruikers graag wel de preciese brandpuntsafstanden weten. Bovendien zijn er veel extremere lenzen leverbaar - van ultragroothoek (fish eye, bv 8mm) tot supertele (2000mm). Zo'n '3x' aanduidng zegt dan niks, want 3x zou 28-84 kunnen zijn, maar ook 100-300, wat een compleet andere lens is. Vandaar dat bij SLR camera's de brandpuntsafstanden specifiek benoemd worden.

Iets dat dat laatste tegenwoordig bemoeilijkt, is dat de sensoren in digitale camera's allerlei verschillende grootte's hebben terwijl vroeger 99% van de kleinbeeldcamera's met 35mm filmbeeldjes werkten (feitelijk 24x36mm - dat noemen we nu 'full frame'). De vergrotingsfactor van een lens is in de praktijk van die grootte afhankelijk - een 28mm lens is met een full frame sensor een groothoeklens, maar als je camera maar een heel klein sensortje heeft, kan diezelfde 28mm lens als telelens werken (hij vangt immers alleen het licht op, dat bij full frame in een klein stukje in het midden zou vallen).

Om dit uit te drukken zijn er twee nieuwe termen geintroduceerd: 'crop factor' en '35mm equivalent'. Die eerste is de factor, waarmee je bij een bepaalde sensor of camera de brandpunten van lenzen moet vermenigvuldigen om te begrijpen welk bereik ze op een full frame SLR zouden hebben. En de uitkomst van die berekening is dan het '35mm equivalent'. Populaire Canon camera's zoals jouw 400D hebben een crop factor van 1,6. Om te weten hoe die 18-55mm lens zich daarmee gedraagt, vermenigvuldig je die brandpuntswaarden met de crop factor, en zo kom je er achter dat deze zoomlens op een 'gewone' (ouderwetse analoge of full-frame digitale) camera 28-90mm zou zijn. Dat is groothoek tot licht tele. Voor veel mensen is het handig om in 35mm-eq termen te praten, omdat ze dat nog gewend zijn en omdat je zo lenzen kunt vergelijken zonder rekening te hoeven houden met de cropfactor van de camera waarmee ze gebruikt worden.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:42:10 #168
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_50063549
Wordt nu al wat duidelijker

Dus nu even in Jip&Janneke taal.

Een 18-55 mm "zoomt" dus als het ware 3x.

Een 55-200mm "zoomt" ongeveer 4x.

Maar .... eigenlijk zou je de 18mm met de 200mm moeten berekenen, omdat je de beschikking hebt over beide lenzen. Dan "zoomt" de 200mm t.o.v. de 18mm zo'n 11x.

Ik weet dat ik niet zo moet praten, maar voor mijn beeldvorming? Of praat ik nu onzin?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 juni 2007 @ 17:04:26 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50064183
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:42 schreef pdiscs het volgende:
Maar .... eigenlijk zou je de 18mm met de 200mm moeten berekenen, omdat je de beschikking hebt over beide lenzen. Dan "zoomt" de 200mm t.o.v. de 18mm zo'n 11x.

Ik weet dat ik niet zo moet praten, maar voor mijn beeldvorming? Of praat ik nu onzin?
Is geen onzin, je hebt zojuist samengevat wat het bereik van een 18-200 is.

Belangrijker dan de cijfertjes is om de eigenschappen van die verschillende beeldhoeken te leren kennen en toepassen. Ben je daar een tijdje mee bezig dan interesseert het je al snel niet meer hoeveel keer een optiekje zoomt, maar meer wat een specifieke beeldhoek aan mogelijkheden in zich heeft.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 3 juni 2007 @ 18:33:29 #170
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50066767
quote:
Op zondag 3 juni 2007 08:06 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Met een 35 mm lens kun je in de meeste situaties full body gaan en heb je op een 350 nog geen groothoekvertekening. (35x 1.6=56, dus 'normaal' bereik)

De Canon 35 mm 2.0 is een toplens voor dit soort werk, voor een redelijke prijs. Als je iets meer ruimte hebt kun je volstaan met de veel goedkopere Canon 50 mm 1.8, met vergelijkbare kwaliteit. 50 is weer geschikter voor portret, met een 35 moet je erg dicht op je model kruipen en daar worden sommige modellen nerveus van. Ook de Canon 85 mm 1.8, en alle macro primes van rond de 100 mm (Tamaron 90, Canon 100 en Sigma 105) zijn prima voor portretten, maar een stuk duurder, en minder handig voor full en half body shots. Mischien is de 60 mm macro lens van Canon ook nog een optie, maar die is nog niet zo lang op de markt, dus ik weet nog niet hoe de ervaringen daarmee zijn voor modelfotografie

Ik noem alleen primes, en dat heeft een reden (naast mijn persoonlijke afwijking). Voor portretten wil je eigenlijk een lichtsterke lens die met het diafragma wijd open nog ragscherp fotografeert. Daar zijn primes meesters in. Wil je vergelijkbare kwaliteit met een zoomlens, dan ga je gauw richting 1000¤.

Ik heb mijn hele modelportfolio geschoten met de Canon 35 mm 2.0 en de Canon 50 mm 1.8 (behalve het oudste werk: met de kitlens en nog ouder werk met de KM Dimage Z2)
Fullbody is wel belangrijk ja, veel zal ook gewoon buiten met daglicht worden gemaakt, dus er is ook genoeg ruimte voor het model.

Maar in wat voor prijscategorie moet ik denken? 100-200? 500-800? 1000-1500?

Iig bedankt voor je reactie!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 3 juni 2007 @ 18:37:13 #171
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_50066893
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:33 schreef HenkBenzinetank het volgende:

[..]

Fullbody is wel belangrijk ja, veel zal ook gewoon buiten met daglicht worden gemaakt, dus er is ook genoeg ruimte voor het model.

Maar in wat voor prijscategorie moet ik denken? 100-200? 500-800? 1000-1500?

Iig bedankt voor je reactie!
ik zou voor een prijsindicatie eens rondkijken op de sites van konijnenberg en kamera express of cameranu
er zit behoorlijk wat verschil in de soorten en merken lenzen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 3 juni 2007 @ 18:50:28 #172
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50067302
Na wat rondspeuren lijkt de Canon 50mm 1.8 me wel wat, is ook niet zo duur en volgens mij wel een leuk objectief om eens mee te gaan starten;
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 3 juni 2007 @ 18:55:37 #173
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_50067421
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:50 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Na wat rondspeuren lijkt de Canon 50mm 1.8 me wel wat, is ook niet zo duur en volgens mij wel een leuk objectief om eens mee te gaan starten;
en waar wilde je die voor gaan gebruiken?

ikzelf heb m ook, en gebruik m voornamelijk voor wat macrowerk en een enkele keer bij portretten (maar das meer omdat ik daar nog niet zo goed in ben, dat dat maar een enkele keer is) Hij is dan ook niet geschikt voor fullbody werk...in mijn ogen dan

[ Bericht 2% gewijzigd door Ynske op 03-06-2007 19:04:52 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 3 juni 2007 @ 19:03:55 #174
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50067635
ah, ik ging daar eigenlijk wel vanuit gezien de reactie van Vliegvrager hierboven
pi_50068031
Ik dacht ook steeds dat 50 mm meer voor de romp was, maar als je wat verder weg staat en je camera kantelt krijg je iemand heus wel fullbody op de foto. Lijkt me.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:20:04 #176
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50068088
!
  zondag 3 juni 2007 @ 20:34:42 #177
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50070278
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:50 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Na wat rondspeuren lijkt de Canon 50mm 1.8 me wel wat, is ook niet zo duur en volgens mij wel een leuk objectief om eens mee te gaan starten;
Tape eerst je kitelens eens vast op 50mm, zodat je er niet meer onbewust aan kunt draaien. Neem dan foto's en kijk of je niet te veel wordt belemmerd op 50mm. Zet daarna je lens vast op 35mm en kijk of dat brandpunt beter voor je werkt.
I am a black hole shitting into the void
  zondag 3 juni 2007 @ 20:43:48 #178
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_50070539
Goede tip, bedankt
pi_50073277
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:42 schreef pdiscs het volgende:
Wordt nu al wat duidelijker

Dus nu even in Jip&Janneke taal.

Een 18-55 mm "zoomt" dus als het ware 3x.

Een 55-200mm "zoomt" ongeveer 4x.

Maar .... eigenlijk zou je de 18mm met de 200mm moeten berekenen, omdat je de beschikking hebt over beide lenzen. Dan "zoomt" de 200mm t.o.v. de 18mm zo'n 11x.

Ik weet dat ik niet zo moet praten, maar voor mijn beeldvorming? Of praat ik nu onzin?
Aantal keer zoom, dat moet je gewoon vergeten Hoe minder millimeters, hoe meer groothoek, en hoe meer je dus "uitgezoomd" bent als het ware. Hoe meer millimeters, hoe meer tele, en hoe meer je dus ingezoomd bent als het ware.
Duidelijk voorbeeld: Met een 10-100mm lens zou je 10x optische zoom hebben. Met een 300mm prime (lens waarmee je niet kunt zoomen, met een vast brandpunt) zou je dus 0x optische zoom hebben, terwilj de tweede echt veel meer tele heeft! Dus aantal keer optische zoom zegt lang niet altijd veel over de mogelijkheid tot dichterbij kunnen komen. Daarom is het handiger om over millimeters te praten, dan weet je tenminste (ongeveer ) over welke range je het hebt.

Het is even wennen, maar dan is het wel handiger eigenlijk .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 3 juni 2007 @ 22:40:11 #180
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_50074309
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:09 schreef Elefes het volgende:

[..]

Aantal keer zoom, dat moet je gewoon vergeten Hoe minder millimeters, hoe meer groothoek, en hoe meer je dus "uitgezoomd" bent als het ware. Hoe meer millimeters, hoe meer tele, en hoe meer je dus ingezoomd bent als het ware.
Duidelijk voorbeeld: Met een 10-100mm lens zou je 10x optische zoom hebben. Met een 300mm prime (lens waarmee je niet kunt zoomen, met een vast brandpunt) zou je dus 0x optische zoom hebben, terwilj de tweede echt veel meer tele heeft! Dus aantal keer optische zoom zegt lang niet altijd veel over de mogelijkheid tot dichterbij kunnen komen. Daarom is het handiger om over millimeters te praten, dan weet je tenminste (ongeveer ) over welke range je het hebt.

Het is even wennen, maar dan is het wel handiger eigenlijk .
YEP. Thanks, ik begin het te begrijpen. Echt waar!
pi_50083811
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:55 schreef Ynske het volgende:

[..]

en waar wilde je die voor gaan gebruiken?

ikzelf heb m ook, en gebruik m voornamelijk voor wat macrowerk en een enkele keer bij portretten (maar das meer omdat ik daar nog niet zo goed in ben, dat dat maar een enkele keer is) Hij is dan ook niet geschikt voor fullbody werk...in mijn ogen dan
Shit he, heb ik het al die tijd verkeerd lopen doen



Zonder dollen, natuurlijk is een full body makelijker met 35 mm, maar met een 50 kan het prima. De foto rechts is met een 50 mm gemaakt en dat is toch echt een full body. Ik denk dat ik daar op een meter of 5 van het model stond, maar het kunnen er ook 4 of 6 geweest zijn hoor.

Idealiter pak je een 50 mm voor de koppies en een 35 voor de full bodies, maar ik heb niet altijd zin om tijdens een modelshoot van lens te wisselen (kan net de sfeer breken), dus ik doe gerust portretjes op 35 en full bodies op 50. En als je niet gelijk twee lenzen wilt kopen (ze zijn wel redelijk geprijsd, maar ook weer niet gratis), houdt natuurlijk niemand je tegen om een full body met een 50 mm te schieten.

En iedere fotograaf zal het bevestigen: De 50 mm 1.8 is de beste prijs/kwaliteit-verhouding die er op lenzengebied te krijgen is.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juni 2007 @ 10:08:49 #182
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_50083924
quote:
Op maandag 4 juni 2007 10:03 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Shit he, heb ik het al die tijd verkeerd lopen doen



Zonder dollen, natuurlijk is een full body makelijker met 35 mm, maar met een 50 kan het prima. De foto rechts is met een 50 mm gemaakt en dat is toch echt een full body. Ik denk dat ik daar op een meter of 5 van het model stond, maar het kunnen er ook 4 of 6 geweest zijn hoor.

Idealiter pak je een 50 mm voor de koppies en een 35 voor de full bodies, maar ik heb niet altijd zin om tijdens een modelshoot van lens te wisselen (kan net de sfeer breken), dus ik doe gerust portretjes op 35 en full bodies op 50. En als je niet gelijk twee lenzen wilt kopen (ze zijn wel redelijk geprijsd, maar ook weer niet gratis), houdt natuurlijk niemand je tegen om een full body met een 50 mm te schieten.

En iedere fotograaf zal het bevestigen: De 50 mm 1.8 is de beste prijs/kwaliteit-verhouding die er op lenzengebied te krijgen is.
mijn excuus hoor. ik weet wel dat ik er niet blij van word als ik de 50 mm voor totale plaatjes wil gebruiken. maar goed das mijn ervaring.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:33:09 #183
174863 Jan-Paparazzi
The one and only
pi_50127383
ik zoek een lens van ongveer 18mm tot 100mm
ik doe dit voor portretten en voor dieren die wat verder weg staan
ik wil het liefst ongveer een f3 lens en hij moet op een eos 400d passen

ik kan er zelf niet echt goed 1 vinden

( ik hoef geen telelens want die heb ik al! )
  Redactie Games dinsdag 5 juni 2007 @ 14:37:17 #184
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_50127542
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:33 schreef Jan-Paparazzi het volgende:
ik zoek een lens van ongveer 18mm tot 100mm
ik doe dit voor portretten en voor dieren die wat verder weg staan
ik wil het liefst ongveer een f3 lens en hij moet op een eos 400d passen

ik kan er zelf niet echt goed 1 vinden

( ik hoef geen telelens want die heb ik al! )
17-85mm lens? van Canon misschien?
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_50128478
18-100 ken ik ik niet. Ik denk ook niet dat je groothoek (18mm) nodig hebt voor dieren en voor portretten weet ik dat zelfs vrij zeker.

Sigma heeft een 18-125, f/3.5-5.6 voor weinig (280¤), kwaliteit vergelijkbaar met de Canon kitlens

Canon heeft een 24-105, f/4 met IS, die is scherp en lichtsterk, maar niet goedkoop @ 900¤ Krijgt juichende reviews, mag ook wel voor dat geld.

Er is ook een goedkopere Canon 28-105 met f3.5-4.5 @ 260¤

Daar tussen in de 28-135 met f3.5-5.6 en IS @ 440 ¤. Minder lichtsterk dan je wilt, maar de IS maakt dat wel weer goed. Schijnt nauwelijks beter te zijn dan de veel godkopere 28-105.

Er is een vergelijkbare Tamron (24-135, 3.5-5.6), ook iets van 440. Goede lens, maar niet lichtsterk en schijnt scherpte te missen op 135 mm @ f/5.6 (wat ik persoonlijk een onoverkomelijk probleem zou vinden).

Als je aan het topeind nog iets af wilt zakken (tot 70-80mm) wordt de keus nog veel groter.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_50129055
Ik sluit me bij Vliegvrager aan, en dan nog de 17-85mm IS geloof ik, nu in de cashback van Canon voor ongeveer 350 euro (met de korting verrekend).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_50140176
Wie weet er een goede allround lens voor de Nikon D50? Vind de kwaliteit van de kitlens maar zo zo en wil eigenlijk wel een lens hebben met een groter bereik. Wat zijn de voor- nadelen van zo'n lens?

Misschien is de info die ik bied wat schaars, maar ik ben op zoek naar goede suggesties.
pi_50140214
Nadeel, duur, voordeel, kwaliteit.
  FOK!fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 20:46:58 #189
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_50140356
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:43 schreef Disorder het volgende:
Wie weet er een goede allround lens voor de Nikon D50? Vind de kwaliteit van de kitlens maar zo zo en wil eigenlijk wel een lens hebben met een groter bereik. Wat zijn de voor- nadelen van zo'n lens?

Misschien is de info die ik bied wat schaars, maar ik ben op zoek naar goede suggesties.
Puur als vervanging van de 17-55 (die heb je denk ik) kun je kijken naar de kitlens van de d70(s). Een lens waar ik zeer over te spreken ben. de 18-70mm.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_50140400
Van de ene kitlens naar de andere? Dat is toch niet tof?
  FOK!fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 20:49:08 #191
18921 freud
Who's John Galt?
pi_50140462
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:07 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Daar tussen in de 28-135 met f3.5-5.6 en IS @ 440 ¤. Minder lichtsterk dan je wilt, maar de IS maakt dat wel weer goed. Schijnt nauwelijks beter te zijn dan de veel godkopere 28-105.
[..]
Maar door de IS toch superieure plaatjes tenzij je op statief gebruikt . Voor 300 euro goeie 2e hands te vinden .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_50141944
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:47 schreef Skic. het volgende:
Van de ene kitlens naar de andere? Dat is toch niet tof?
Het schijnt een betere lens te zijn dan de kitlens van de D50. Maar dan nog.. Heb inderdaad liever geen kitlens. Iemand nog suggesties?
pi_50144574
Oi,

Ik ben momenteel in het bezit van de Nikkor 50mm 1.8 AF-D, en ben niet erg tevreden over de scherpte wide-open; op 2.8 is dat al veel beter en op 4... gewoon . Helaas heb ik de lichtsterkte regelmatig best wel nodig, en daarom zat ik een beetje te denken aan de 1.4, ook AF-D dus.
Is de 1.4 op F/1.4 scherper dan de 1.8 op F/1.8, en hoe zit het met de focussnelheid van de 1.4? De 1.8 is wel aanvaardbaar, maar het mag sneller. Nou mag ik geen AF-S snelheden verwachten natuurlijk, maar veel trager dan de 1.8 moet het niet worden. Niet geheel onbelangrjik, ik gebruik 'm op de D70s, dus niet met die snelle schroevendraaier die de D80/200 hebben.
pi_50144656
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:46 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Puur als vervanging van de 17-55 (die heb je denk ik) kun je kijken naar de kitlens van de d70(s). Een lens waar ik zeer over te spreken ben. de 18-70mm.
Vast de 18-55. De 17-55 is dat ubergeile 2.8 ding van 1500 eurooootjes.

Kijk eens naar de Tamron 17-50. Test 'm wel voor je 'm koopt, want er zit nogal wat verschil in. In ieder geval ontzettend veel value for money, een goed exemplaar is op 2.8 scherper dan de eerdergenoemde 17-55 van Nikkor op 2.8.
Prijs? een kleine 400 euro.
  FOK!fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 23:05:56 #195
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_50146653
De ene kitlens is de ander niet. De 17-80 kost ook nog zo'n 350 euro. Echt geen speelgoed vergeleken met de 18-55 (á 144 euro).

Zeker het overwegen waard.

Veldmuis kaart nog een leuke aan maar noemt gelijk de keerzijde van thirdparty lenzen... de kwaliteitscontrole is minder en daardoor moet je echt goed je lens testen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_50146717
Ik zou 'm de 18-70 noemen (al die getalletjes ook )
2ehands gaat dat ding tegenwoordig voor rond de 180 euro weg, dus als je 'm gaat halen, zeker 2ehands doen, scheelt flink wat geld. Die Tamron zul je 2ehands niet zo snel vinden, daarvoor is-ie te nieuw en te goed. Als je 'm wel vindt mag je op je hoede zijn, grote kans dat er wat mis mee is.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:16:29 #197
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_50147036
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:17 schreef veldmuis het volgende:
Oi,

Ik ben momenteel in het bezit van de Nikkor 50mm 1.8 AF-D, en ben niet erg tevreden over de scherpte wide-open; op 2.8 is dat al veel beter en op 4... gewoon . Helaas heb ik de lichtsterkte regelmatig best wel nodig, en daarom zat ik een beetje te denken aan de 1.4, ook AF-D dus.
Is de 1.4 op F/1.4 scherper dan de 1.8 op F/1.8, en hoe zit het met de focussnelheid van de 1.4? De 1.8 is wel aanvaardbaar, maar het mag sneller. Nou mag ik geen AF-S snelheden verwachten natuurlijk, maar veel trager dan de 1.8 moet het niet worden. Niet geheel onbelangrjik, ik gebruik 'm op de D70s, dus niet met die snelle schroevendraaier die de D80/200 hebben.
leef je uit!
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_50151851
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 01:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben zo benieuwd, kan niet wachten tot hij binnen is, wil graag weten wat hij kan op mijn apparaat
Is ie er al? Is ie er al?
  FOK!fotograaf woensdag 6 juni 2007 @ 08:58:44 #199
18921 freud
Who's John Galt?
pi_50152943
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 23:05 schreef Xilantof het volgende:
De ene kitlens is de ander niet. De 17-80 kost ook nog zo'n 350 euro. Echt geen speelgoed vergeleken met de 18-55 (á 144 euro).

Zeker het overwegen waard.

Veldmuis kaart nog een leuke aan maar noemt gelijk de keerzijde van thirdparty lenzen... de kwaliteitscontrole is minder en daardoor moet je echt goed je lens testen.
Inderdaad. Canon levert ook L lenzen mee als 'kit'. Daarom het subtiele verschil tussen kitlens en kutlens.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_50153770
quote:
Op maandag 4 juni 2007 10:03 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Shit he, heb ik het al die tijd verkeerd lopen doen



Zonder dollen, natuurlijk is een full body makelijker met 35 mm, maar met een 50 kan het prima. De foto rechts is met een 50 mm gemaakt en dat is toch echt een full body. Ik denk dat ik daar op een meter of 5 van het model stond, maar het kunnen er ook 4 of 6 geweest zijn hoor.

Idealiter pak je een 50 mm voor de koppies en een 35 voor de full bodies, maar ik heb niet altijd zin om tijdens een modelshoot van lens te wisselen (kan net de sfeer breken), dus ik doe gerust portretjes op 35 en full bodies op 50. En als je niet gelijk twee lenzen wilt kopen (ze zijn wel redelijk geprijsd, maar ook weer niet gratis), houdt natuurlijk niemand je tegen om een full body met een 50 mm te schieten.

En iedere fotograaf zal het bevestigen: De 50 mm 1.8 is de beste prijs/kwaliteit-verhouding die er op lenzengebied te krijgen is.
Als je in een kleine studio fullbody wilt doen is dat met 35mm dus reeeler dan met 50mm, portretten zou ik persoonlijk het liefst met 85mm doen, maar ik heb nog geen 85mm .
Het andere verschil met hoeveel mm is wat je met de achtergrond wilt doen. Als deze niet egaal is, wordt deze bij fullbody dynamischer op het moment dat het aantal mm's afneemt en zolang je je onderwerp een beetje centraal full body houdt zit daar weinig zichtbare vervorming in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')