Ik heb met Nederland altijd geprobeerd het zonder hulp van anderen te halen na duitse ellende...
Het gebeurt ook nog wel eens dan NL automatisch bij de allies komt wanneer duitsland de oorlog verklaard. Jammer is dat.
Controle over allied-army's is wel leuk, maar ik vraag me elke keer af of ik dan wel deze legers zo nuttig mogelijk gebruik. Vaak laat ik deze legers gewoon aan de AI over.
Wij gaan hier binnenkort met z'n 4en een multi-weekend-sessie spelen. We zitten alleen nog te bekijken wat voor een scenario we willen spelen. Het is best lastig om 4 landen te spelen met een leuk einddoel.
Misschien gaan we wel 2 tegen 2 spelen. Maar vind dan maar eens landjes welke lekker aan elkaar gewaagd zijn
Onze 4e speler is redelijk onbekend met het spel en heb met hem de afgelopen weken een pot gespeeld. Hij als Joegoslavie en ik als Italie. Dit was erg leuk om te spelen
![]()
Voor hem was het zowiezo een beetje bekijken hoe en wat, maar het bleek een leuke uitdaging te zijn om met deze landen te gaan rellen
We begonnen met timepatch in 1933. Direct een alliantie gemaakt en afspreken gemaakt over wie welke research doet om dit later te traden. Ik zat in oorlog met Etiopie. Dit even snel afgemaakt en vervolgens de meeste troepen vanuit Afrika naar Italie gehaald. M'n grote vriend heeft als oefening Albanie direct geannexeerd.
Na een aantal maanden de oorlog verklaard aan Oostenrijk. En binnen no time samen er overheen gelopen. Daarna Tsjechië. Toen we Tsjechië binnenvielen verklaarde Polen ons de oorlog. Ik ben nog even polen binnengelopen zodat het leger van Joegoslavie ongestoord Tsjechië kon verorberen. Nadat Tsjechië deel was geworden van onze natie begon Polen in te zien dat ze dat niet gingen volhouden en boden vrede aan voor een aantal proventies.
Wij besloten hiermee akkoord te gaan. Het was immers nog voor de grote oorlog en we wilden proberen het duitse leger af te sluiten wanneer deze polen binnenviel.
Na een paar maanden stabiliseren werd het '36 De Spaanse burgeroorlog begon. Ik had reeds zo'n 24 van m'n beste divisies naar Rome teruggestuurd en ben met de boot in Barcelona aan land gekomen. Nog rustig wat afgewacht tot de Spanjaarden elkaar het leven zuur genoeg gemaakt hadden zodat ik er relatief gemakkelijk overheen kon lopen. Tegelijkertijd aan de andere kant vielen we Roemenie aan. Bulgarije verklaarde ons de oorlog. Niet slim. Dus hun ook maar meteen geannexeerd.
Hierna is m'n Joeg-homie doorgelopen griekenland in. Nadat ik Spanje had geannexeerd ben ik teruggelopen naar de grens bij Duitsland en Polen. Ook het leger van Joegoslavie hier geplaatst en maar even afgewacht op een actie van Hitler. wachten... en wahten.. en er gebeurde niks. Had het nog niet eerder meegemaakt, maar Hitler is helemaal nergens heen gegaan!
In '40 is Joegoslavie doorgelopen Turkye in. en doorgelopen om Perzie ook te annexeren. Dit was erg nuttig vanwege de olie die we wel hard nodig hadden om alle voertuigen te kunnen laten rondcrossen door europa. Italie begon een amphibische aanval vanuit Spanje op Nederland. In Rotterdam kwam ik aan land met zo'n 20 divisies. Nadat ik in een paar dagen zonder tegenslag Nederland had veroverd kwamen ze met een voorstel; Rotterdam, Friesland, Groningen, Paramaribo en driekwart van de indische provinties voor Italie. Amsterdam, Utrecht en Arnhem terug naar NL grondgebied. Hier heb ik mee ingestemd om zo een aantal mooie landjes te hebben vanuit waar heel wat andere landen binnen bereik kwamen
![]()
Daarna maar meteen Belgie binnengewandeld en Luxembourg geannexeerd
![]()
Om het even netjes af te maken meteen Portugal de oorlog verklaard. Nu had ik meteen een goede rede om Afrika verder in te trekken en zo Portugal en Belgie ook helemaal over te nemen. Hierna Noorwegen en Zweden gepakt.
En toen was Duitsland eigenlijk wel aan de beurt. Alle legers weer naar de grens getrokken. Ook alle Militaire politie en legers uit Belgie en Luxemburg weggehaald omdat het geen zin had om daar een extra linie te verdedigen. Zwitserland meteen onderweg nog even meegenomen en Duitsland de oorlog verklaard. Duitsland rende uiteraard meteen naar Gent en wij konden na een aanatl pittige veldslagen richting Berlijn trekken. We hadden een gezamelijk leger van ongeveer 300 divisies. (80 modern tank divisies, 50 gemotoriseerde/gemechaniseerde divisies en nog wat divisies te voet.) Dit bleek wel genoeg te zijn om Hitler op de knieen te krijgen.
Hierna Polen in rap tempo geannexeerd, Hierna verklaarde ik Esland de oorlog. En toen verklaarde Mexico ons de oorlog
![]()
. Een paar dagen later kwamen ze hier op terug door vrede aan te bieden. Prima, wie weet komen we nog wel een keer die kant op
![]()
De volgende keer dat we doorgaan gaan we proberen om de russen aan te vallen. Dat gaat misschien wel een drama worden.. we zullen zien