De oliereserves zijn erg groot en dat heeft een dempend effect op fluctuaties. De grote reserves hebben echter geen groot effect op de olieprijs op langere termijn omdat men toch steed olie moet kopen op een krappe markt. Bovendien is er een flink gebrek aan raffinage capaciteit. De benzinemarkt is daardoor erg krap en het is juist in het belang van de oliemijen deze krap te houden omdat ze juist extra aan deze krapte verdienen. Er is geen prikkel om de raffinagecapaciteit uit te breiden. Hoe minder benzine ze produceren des te hoger de winstquote:Op maandag 21 mei 2007 13:57 schreef Fastmatti het volgende:
Je weet dat de reserves nog nooit zo groot zijn geweest?
Account deficit is handelstekort en geen begrotingstekort. Wat er dus meer geimporteerd wordt dan geexporteerd.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bron
Spanje heeft blijkbaar grote problemen het begrotingstekort onder controle te houden. De verkoop van 80 ton goud van een ECB lid verminderd de goudreserve tov de ¤ geldhoeveelheid die zwz al explosief toeneemt.
quote:Amerikanen lijden onder benzineprijs
door onze correspondent
Woensdag 16 mei 2007 - Frank Hendrickx- WASHINGTON - Amerikanen pikken de hoge benzineprijzen niet meer. Actiegroepen riepen automobilisten gisteren op het benzinestation voor een dag te boycotten. "Oliemaatschappijen kloppen het geld uit de zakken van hardwerkende Amerikanen."
Nani Osario houdt van haar Lincoln Navigator, de driehonderd pk terreinwagen met een 5,4 liter, achtcilinder motor. Dat het gevaarte per zes kilometer één liter benzine verbruikt was tot kort geen probleem. Benzine was ten slotte spotgoedkoop.
Dat ligt inmiddels wel anders. Met leedwezen kijkt Osario naar haar pomp bij het Esso benzinestation naast de snelweg 66, westelijk van Washington. "Daar gaat weer zeventig dollar", zegt ze treurig. "En daar kom je echt niet ver mee met deze auto." Openbaar vervoer is geen optie. "Ik ga toch niet in een Greyhound bus zitten." De klacht is overal te horen in de VS: autorijden is niet meer te betalen. Uit protest tegen de hoge prijzen riepen actievoerders via miljoenen e-mails op tot een boycot van een dag.
Zo zouden de oliemaatschappijen gestraft moeten worden die volgens de actievoerders de prijzen kunstmatig hoog houden door het aanbod te beperken. Terwijl de gewone Amerikanen bloeden voor hun auto's, boeken oliemaatschappijen recordwinsten.
In Amerika steeg de prijs van benzine deze week wederom naar een historisch hoogtepunt: 3,10 dollar voor een gallon, een prijsstijging van bijna 30 procent in een jaar tijd. Voor Nederlandse begrippen is dat een schijntje: het komt neer op zestig eurocent per liter.
Bedankt voor de correctie. Heel handig trouwens die lijst van landen met handelsoverschotten cq tekorten.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:24 schreef pberends het volgende:
Account deficit is handelstekort en geen begrotingstekort. Wat er dus meer geimporteerd wordt dan geexporteerd.
Dat blijkt ook wel hier uit (helemaal onderaan):
https://www.cia.gov/libra(...)korder/2187rank.html
Procentueel hebben ze het grootste tekort van alle westerse landen.
zouden ze een keer in nederland moeten komen tankenquote:
Zo gaan de oliemaatschappijen ongewild toch nog meewerken aan het terugdringen van de co2 uitstootquote:
Dat hoeft niet voor elke stof te gelden. Bovendien wil dat niet zeggen dat de transitie smooth gaat.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:57 schreef nonzz het volgende:
Zoals een Saudische oliesjeik laatst op TV zei: De steentijd hield niet op omdat de stenen op waren.....
Y'know, die peak-oil-roepers vergeten een ding.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:10 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat hoeft niet voor elke stof te gelden. Bovendien wil dat niet zeggen dat de transitie smooth gaat.
Totdat de arbeiders stevige loonsverhogingen gaan eisen vanwege een toenemende inflatie zoals in de jaren 70. In de VS hebben de meeste arbeiders die macht nauwelijks maar als in Europa de inflatie stijgt gaat dat zeker gebeuren.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:10 schreef gronk het volgende:
Dat geeft aan dat de grootste gedeelte van de 'kostprijs' van een product 'm vooral in arbeidsloon zit. En dat blijft nagenoeg constant.
Ja, en? Waar moet die inflatie dan vandaan komen?quote:Op maandag 21 mei 2007 22:21 schreef digitaLL het volgende:
Totdat de arbeiders stevige loonsverhogingen gaan eisen vanwege een toenemende inflatie zoals in de jaren 70. In de VS hebben de meeste arbeiders die macht nauwelijks maar als in Europa de inflatie stijgt gaat dat zeker gebeuren.
Stijgende grondstof en energieprijzen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:22 schreef gronk het volgende:
Ja, en? Waar moet die inflatie dan vandaan komen?
Kgeloof dat ik net heb uitgelegd dat het effect daarvan vrij marginaal is. In de US zouden ze makkelijk 50% energie kunnen besparen met andere auto's; in europa hebben we iets soortgelijks met allerlei energiebelastingen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:23 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Stijgende grondstof en energieprijzen.
Ga terug naar de jaren 70 het is niet marginaal. De werkelijke inflatie in de VS incluus energie en levensmiddelen is hoger dan 6%. De CPI zegt niet veel omdat die daar buiten gehouden worden. Europa komt nog goed weg vanwege de hoge eurokoers tov de $. Een 2e aanwakkeraar van inflatie is een explosieve geldgroei die begon in de VS en is overgeslagen naar alle grote centrale banken.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:25 schreef gronk het volgende:
Kgeloof dat ik net heb uitgelegd dat het effect daarvan vrij marginaal is. In de US zouden ze makkelijk 50% energie kunnen besparen met andere auto's; in europa hebben we iets soortgelijks met allerlei energiebelastingen.
Sorry hoor, maar als je paniekvoetbal wilt zaaien moet je echt met 'n beter verhaal komen. Inflatie in europa ligt al een aantal jaar rond de 2%; in nederland hebben we nog nooit zulke lage inflatiecijfers gehad als de afgelopen paar jaar. Je besteedbaar inkomen is wel gedaald, maar dat ligt niet aan de inflatie, of aan grondstofprijzen. Dat zit 'm vooral in dingen als geen werkgeversbijdrage voor je ziektekostenpremies (wat niet gecompenseerd wordt door zorgtoeslag voor mensen die net boven modaal verdienen), hogere pensioenpremies, etc.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:30 schreef digitaLL het volgende:
Ga terug naar de jaren 70 het is niet marginaal. De werkelijke inflatie in de VS incluus energie en levensmiddelen is hoger dan 6%. De CPI zegt niet veel omdat die daar buiten gehouden worden. Europa komt nog goed weg vanwege de hoge eurokoers tov de $. Een 2e aanwakkeraar van inflatie is een explosieve geldgroei die begon in de VS en is overgeslagen naar alle grote centrale banken.
Ik vertel geen paniekverhaal mbt europa direct alhoewel die geldgroei van de euro nu imo zorgwekkend is. Dat terwijl de ECB de rente verhoogt heeft. Bovendien produceert de EU energiezuiniger dan welk continent ook. Hoge energieprijzen kunnen daarom zelfs een internationaal concurentievoordeel opleveren.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:37 schreef gronk het volgende:
Sorry hoor, maar als je paniekvoetbal wilt zaaien moet je echt met 'n beter verhaal komen. Inflatie in europa ligt al een aantal jaar rond de 2%; in nederland hebben we nog nooit zulke lage inflatiecijfers gehad als de afgelopen paar jaar. Je besteedbaar inkomen is wel gedaald, maar dat ligt niet aan de inflatie, of aan grondstofprijzen. Dat zit 'm vooral in dingen als geen werkgeversbijdrage voor je ziektekostenpremies (wat niet gecompenseerd wordt door zorgtoeslag voor mensen die net boven modaal verdienen), hogere pensioenpremies, etc.
Bronquote:Coal-to-liquids plant is considered
WASHINGTON, May 21 (UPI) -- The U.S. Department of Energy has issued a feasibility study for a commercial 50,000-barrel-a-day coal-to-liquids facility in the Illinois coal basin.
The department's National Energy Technology Laboratory said the conceptual design of the CTL plant provides a performance baseline to demonstrate how the technology could capitalize on domestic energy resources, while providing a bulwark against rising petroleum and natural gas prices.
The price of coal-derived liquid fuels has traditionally been unable to compete with the price of fuels derived from crude oil. But, as oil prices rise, domestic sources of transportation fuels are becoming more affordable.
The CTL plant design is projected to use 24,533 tons of high-sulfur bituminous coal daily to produce 27,819 barrels per day of diesel fuel that, with additives, could be delivered to end-use customers. Department of Energy scientists said such a plant could also theoretically produce 22,173 barrels per day of liquid naptha products that could eventually become a chemical feedstock.
bronquote:A world without oil
Scientists have criticised a major review of the world's remaining oil reserves, warning that the end of oil is coming sooner than governments and oil companies are prepared to admit.
BP's Statistical Review of World Energy, published yesterday, appears to show that the world still has enough "proven" reserves to provide 40 years of consumption at current rates. The assessment, based on officially reported figures, has once again pushed back the estimate of when the world will run dry.
However, scientists led by the London-based Oil Depletion Analysis Centre, say that global production of oil is set to peak in the next four years before entering a steepening decline which will have massive consequences for the world economy and the way that we live our lives.
According to "peak oil" theory our consumption of oil will catch, then outstrip our discovery of new reserves and we will begin to deplete known reserves.
Colin Campbell, the head of the depletion centre, said: "It's quite a simple theory and one that any beer drinker understands. The glass starts full and ends empty and the faster you drink it the quicker it's gone."
Dr Campbell, is a former chief geologist and vice-president at a string of oil majors including BP, Shell, Fina, Exxon and ChevronTexaco. He explains that the peak of regular oil - the cheap and easy to extract stuff - has already come and gone in 2005. Even when you factor in the more difficult to extract heavy oil, deep sea reserves, polar regions and liquid taken from gas, the peak will come as soon as 2011, he says.
This scenario is flatly denied by BP, whose chief economist Peter Davies has dismissed the arguments of "peak oil" theorists.
"We don't believe there is an absolute resource constraint. When peak oil comes, it is just as likely to come from consumption peaking, perhaps because of climate change policies as from production peaking."
In recent years the once-considerable gap between demand and supply has narrowed. Last year that gap all but disappeared. The consequences of a shortfall would be immense. If consumption begins to exceed production by even the smallest amount, the price of oil could soar above $100 a barrel. A global recession would follow.
It's the end of the world as we know it, and I feel fine...quote:Op donderdag 14 juni 2007 09:46 schreef Perrin het volgende:
However, scientists led by the London-based Oil Depletion Analysis Centre, say that global production of oil is set to peak in the next four years before entering a steepening decline which will have massive consequences for the world economy and the way that we live our lives.
Maar als de prijs boven een bepaald niveau komt, worden alternatieven van benzine weer interessant. Dus de prijzen zullen niet al te hoog stijgen.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:13 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De oliereserves zijn erg groot en dat heeft een dempend effect op fluctuaties. De grote reserves hebben echter geen groot effect op de olieprijs op langere termijn omdat men toch steed olie moet kopen op een krappe markt. Bovendien is er een flink gebrek aan raffinage capaciteit. De benzinemarkt is daardoor erg krap en het is juist in het belang van de oliemijen deze krap te houden omdat ze juist extra aan deze krapte verdienen. Er is geen prikkel om de raffinagecapaciteit uit te breiden. Hoe minder benzine ze produceren des te hoger de winst![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |