quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:06 schreef Het_is_At het volgende:Hey fokkers, even een leuke discussie over de evolutie van de mens, het zou fijn zijn als iedereen aan de stelling houd en niet gaat discusieren over het bestaan van evolutie (/schepping) in het algmeen of whatever.
Stelling:
De mens evolueert al jaren niet meer
Daar weet je niks van, want dat kunnen wij niet zien!
quote:
Deze stelling vloeit voort uit het feit dat er altijd "survival of the fittest" zal moeten plaatsvinden om evolutie te laten werken, en bij het mensenras is dat aspect al jarenlang geleden uitgestorven.
Mijn argumentatie zal dan ook bestaan uit 3 hoofdpunten:
1. Evolutie kenmerkt zich door het aanpassen van de soort aan de omgeving, dit is een proces dat over het algemeen generaties duurt. Wanneer een mens zich over een paar generaties zou hebben aangepast aan een nieuwe omgeving is deze omgeving zelf al weer verandert door het toedoen van de mens.
Bijvoorbeeld: Stel je voor dat mensen die heel snel kunnen typen een evolutionair voordeel hebben (dat is niet zo ;zoals ik bij punt 3 zal uitleggen), dan is dit voordeel al binnen 1 generatie nutteloos omdat we dan (bijv.) al computers hebben die op spraak werken, en twee generaties verder zullen er computers zijn die informatie direct uit onze hersenschors halen.
Tja, als je in de jaren vijftig een mooie vetkuif had, was je evolutionair in het voordeel. Maar in de jaren zestig was dat al weer verdwenen. (Al moet ik zeggen dat ik laatst een jongeman zag met een prachtige vetkuif!) En het kan inderdaad nog sneller. Dus op
dat kenmerk zal evolutie inderdaad niet werken!
quote:
2. Evolutie gaat allemaal om overleven en voortplanten, en bij ons dit dat niet zo’n selectief proces. Een arts / advocaat / topsporter zal gemiddeld evenveel kinderen krijgen als een bouwvakker / werkloze / suikerziektepatiënt. Ook zullen de kinderen van de arts / advocaat / topsporters nauwelijks een groter voordeel hebben om tot geslachtsrijke leeftijd te komen, en dus is overleven / voortplanten vrijwel vanzelfsprekend bij de mens.
Bijvoorbeeld: In de natuur zullen de kinderen van een tijger bij het ziek zijn van de moedertijger aan hun lot worden overgelaten en sterven, in onze maatschappij zullen wezen het ongetwijfeld moeilijker hebben maar hun kans op voortplanten is reëel gezien nog even groot als de kinderen van een topadvocaat (die nog leeft).
Oh, maar als je zo begint. Er is wel degelijk een soort sociale evolutie werkzaam, waarbij kinderen van arme mensen ook arm zijn en blijven en zelfs eerder doodgaan. Vooralsnog heeft dat niet geleid tot de vorming van twee soorten, maar dat kan niet uitgesloten worden. En of de lagere klassen gemiddeld even veel kinderen krijgen als de hogere, waag ik te betwijfelen. Volgens mij zijn het er meer!
Overigens is het juiste woord: geslachtsrij
p en niet geslachtsrij
k.
Oh, en als evolutie volgens jou met DNA te maken heeft: wat heeft je beroep met je DNA te maken? Behalve dan als je biogeneticus bent.
quote:
3. Mijn derde argument is eigenlijk een uitwerking van mijn tweede; evolutionair voordeel wordt niet (op grotere schaal) toegepast, iemand die het helemaal gemaakt heeft in deze wereld (of dit door de genen komt of niet maakt in de natuur niet uit) zal gemiddeld even veel kinderen krijgen als iemand die niet succesvol is, waardoor het voordeel niet geütiliseerd wordt. Als Beckham (die door menig vrouw waarschijnlijk succesvol en aantrekkelijk zal worden gevonden) 2000 kinderen zou krijgen dan zouden zijn ''sterke en succesvolle'' genen dominanter aanwezig worden en zou er enige vorm van natuurlijke selectie plaatsvinden
Nou, de genen van Paris Hilton zouden die winst meteen weer tenietdoen!
Of die van Schwartsenegger. Dat kun je helemaal niet zien, of evolutionair voordeel uitgebuit wordt of niet. Ik stel me voor dat het CBS of onderzoekers naar markten heel wel verschillen kunnen vinden in kinderaantal bij verschillende groepen. Voor de hand liggen bijvoorbeeld de strenge christenen, die meer kinderen hebben. En de eerste generatie van sommige allochtonen.
quote:
Ik wil mij verder niet bezighouden met de toepassing van deze stelling , want dan zouden we zomaar een discussie hebben over het steriliseren van sociaal zwakkeren of iets dergelijks, en daar wil ik mij volledig van distantiëren.
Succes!
Je stelling faalt op een aantal punten.
1) Evolutie strekt zich uit over meerdere generaties. Het voorbeeld van die vinken in die link was eigenlijk voorgekookt: er waren al verschillen tussen twee modellen en die werden opeens acuut. Dat heet omslagpunt. Je kunt dat niet zien als je in een normale generatie zit. Je ziet dat alleen als waarnemer van meerdere generaties. En zelfs geloven in reïncarnatie helpt in dit geval niet, omdat je vlak na je geboorte alles weer vergeet.
2) Je kunt pas achteraf zeggen wat de drijvende factor was in een soortverschil. In laboratoria wordt ijverig geprobeerd om speciale dieren te kweken en zolang dat niet via manipulatie gaat, is men afhankelijk van evolutionaire processen. In laboratoria wordt dan een evolutionaire druk gemaakt en gehoopt dat er een passende mutatie optreedt. Of kenmerk zich uitdrukt. Maar in het wild zijn er allerlei drukken op ons.
Zo blijkt na lange ervaring, dat sommigen meer bestand zijn tegen HIV dan anderen. Of sommigen zijn beter bestand tegen slaapziekte dan anderen. Die eigenschappen kunnen zich eenvoudig verbreiden, omdat de niet-bestendigen snel doodgaan. En of we op tijd medicijnen klaar krijgen? Wie weet? De ziekenhuisbacterie wordt door mensen normaal goed onder controle gehouden. Maar eenmaal in het ziekenhuis en verzwakt, slaat zij toe. Misschien zijn er wel mensen die haar dan toch in bedwang houden.
3) Het is zeer de vraag of onze huidige beschaving nog lang zal bestaan.