dus als ik een bloemkool en een meloen had gekocht was het goed geweest?quote:Op zondag 3 juni 2007 09:27 schreef Ymke het volgende:
Ik ga alleen punten geven aan foto's met groente EN fruit, mopper niet alleen groente of alleen fruit![]()
quote:Op zondag 3 juni 2007 12:38 schreef Puckzzz het volgende:
[afbeelding]
ideetje #1
don't worry voor idee #2 hou ik mijn kleren aan
quote:Op zondag 3 juni 2007 12:56 schreef Puckzzz het volgende:
moest wel frontaal...ik heb niet zoveel goede kanten meer
Ik stuur die van mij niet in hoorquote:Op zondag 3 juni 2007 13:06 schreef PankPinther het volgende:
nou, ik zie dat ik niet de enige was met het "bijt in een appel" idee![]()
quote:Op zondag 3 juni 2007 13:10 schreef Ymke het volgende:
@puckzzz , het was mij niet om te miereneuken hoor , maar als je water en vuur doet fotografeer je ze ook alletwee niet alleen water of vuur . Groot en klein en dik en dun enz
Dus groente en fruit is voor mij dan ook een foto van de combinatie groente en fruit
Ben het geheel met Ymke eens.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:11 schreef Ynske het volgende:
weet je wat me trouwens ook eens leuk lijkt? als iedereen eens afstapt van de soort foto's die altijd idem zijn, ondanks dat t onderwerp anders is.
Wat bedoel je hiermee? Ik snap je nietquote:Op zondag 3 juni 2007 13:11 schreef Ynske het volgende:
weet je wat me trouwens ook eens leuk lijkt? als iedereen eens afstapt van de soort foto's die altijd idem zijn, ondanks dat t onderwerp anders is.
ik ben nooit verder gekomen dan dit...quote:Op zondag 3 juni 2007 13:39 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik moest eigenlijkl deze maand meteen aan de schilderijen van Acrimboldo denken, maar als ik dat zo zie gaat daar veel groente en fruit in zitten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die is wel grappigquote:Op zondag 3 juni 2007 14:03 schreef PankPinther het volgende:
[..]
ik ben nooit verder gekomen dan dit...![]()
[afbeelding]
quote:Op zondag 3 juni 2007 14:03 schreef PankPinther het volgende:
[..]
ik ben nooit verder gekomen dan dit...![]()
[afbeelding]
gewoon eens van de stijl die men altijd gebruikt afstappen.quote:
Ongeveer danquote:Op zondag 3 juni 2007 13:39 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik moest eigenlijkl deze maand meteen aan de schilderijen van Acrimboldo denken, maar als ik dat zo zie gaat daar veel groente en fruit in zitten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op zondag 3 juni 2007 15:25 schreef Puckzzz het volgende:
Ik vind 'm leuk erik!
mijn ideetje was in mijn hoofd zo leuk, maar de uitvoering is
[afbeelding]
Weet je eigenlijk wel wat groente is en wat fruit is?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:10 schreef Ymke het volgende:
@puckzzz , het was mij niet om te miereneuken hoor , maar als je water en vuur doet fotografeer je ze ook alletwee niet alleen water of vuur . Groot en klein en dik en dun enz
Dus groente en fruit is voor mij dan ook een foto van de combinatie groente en fruit
hij doet me denken aan die pop uit SAWquote:
Nee Shark.Bait ik heb geen enkel idee , heb er nog nooit van gehoordquote:Op zondag 3 juni 2007 16:31 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Weet je eigenlijk wel wat groente is en wat fruit is?
quote:Op zondag 3 juni 2007 16:56 schreef Ymke het volgende:
[..]
Nee Shark.Bait ik heb geen enkel idee , heb er nog nooit van gehoord
Geen idee , maar ik denk dat hij het ons wel gaat vertellenquote:Op zondag 3 juni 2007 16:59 schreef PankPinther het volgende:
[..]
![]()
was dat niet dat spul wat je als kind niet luste?![]()
quote:Op zondag 3 juni 2007 16:43 schreef PankPinther het volgende:
[..]
hij doet me denken aan die pop uit SAW
[afbeelding]
maar gezien jouw eerdere werk verbaast me dat dan ook weer niet echt![]()
En dan wil jij een oordeel gaan vellen over wat groente is en wat fruit.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:56 schreef Ymke het volgende:
Nee Shark.Bait ik heb geen enkel idee , heb er nog nooit van gehoord
Ik mis deze:quote:Op zondag 3 juni 2007 12:38 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dus als ik een bloemkool en een meloen had gekocht was het goed geweest?
ik vind het een beetje onzin en mierenneuken, maarja traditie getrouw MOET er een discussie over het onderwerp zijn, zelfs als het zoiets simpels als groente en fruit is ;')
[afbeelding]
ideetje #1
don't worry voor idee #2 hou ik mijn kleren aan
Is dit een sinasappel?quote:Op zondag 3 juni 2007 22:10 schreef PKfotografie het volgende:
ander probeersel van mijn kant
Aparte foto
en wat is dan de groenten??quote:
Dat zou ik wel top vindenquote:Op zondag 3 juni 2007 22:58 schreef prupke het volgende:
Kan het niet worden veranderd in : groente en of fruit?
Kan me nl voorstellen dat er heel wat ideeen gaan komen waar je of alleen een fruitstuk of alleen groente gaat gebruiken
Mwah zo nutteloos is het echt niet. Als een klant vraagt om een groente en fruit foto, en je komt aanzetten met een foto van een sinasappel, dan kun je er u op zeggen dat de klant niet tevreden is met de uitvoering. Maar ja, dat is dan natuurlijke een nutteloze klant.quote:Op zondag 3 juni 2007 23:46 schreef Re het volgende:
wat boeit het eigenlijk of het nu fruit en groente is of fruit of groente... echt weer zo'n nutteloze FOT discussie
Als een klant zoals Albert Hein aan een fotograaf vraag om wat mooie foto's te nemen van groente en fruit voor de displays denk je dat AH blij zal zijn als ze foto's van een komkommer samen met een aardbei krijgen?quote:Op maandag 4 juni 2007 00:00 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Mwah zo nutteloos is het echt niet. Als een klant vraagt om een groente en fruit foto, en je komt aanzetten met een foto van een sinasappel, dan kun je er u op zeggen dat de klant niet tevreden is met de uitvoering. Maar ja, dat is dan natuurlijke een nutteloze klant.
Blijkbaar denken er mensen in dit topic anders over... vandaar dat ik heb gegraagd of het veranderd kan worden in : en ofquote:Op zondag 3 juni 2007 23:46 schreef Re het volgende:
wat boeit het eigenlijk of het nu fruit en groente is of fruit of groente... echt weer zo'n nutteloze FOT discussie
Op fok is niets makkelijkquote:Op maandag 4 juni 2007 01:06 schreef KD-fotografie het volgende:
jeetje, en ik maar denken dat groenten en fruit een makkelijk onderwerp zou zijn, had er dus wel of tussen moeten zetten.![]()
@ Puckzzz, de laatste versie is echt![]()
@ eric, vind het mannetje heel mooi gemaakr maat toch mis ik iets in de foto, denk dat het met andere belichting mooier zou worden.
Maar erg creatief van je!!![]()
zijn vast wel foto's te verzinnen waar AH blij mee isquote:Op maandag 4 juni 2007 00:54 schreef Re het volgende:
[..]
Als een klant zoals Albert Hein aan een fotograaf vraag om wat mooie foto's te nemen van groente en fruit voor de displays denk je dat AH blij zal zijn als ze foto's van een komkommer samen met een aardbei krijgen?
Af en toe lijkt het daar wel op jaquote:
Als iemand zijn creatieve geest zo wil laten prikkelen door dus bijvoorbeeld groenten en fruit te doen, dan moet dat zeker kunnen. Maar als iemand een heel leuk idee heeft met één van beiden, dan moet dat imho ook kunnen. Het gaat uiteindelijk om een mooie foto, niet alleen om dat je groenten en fruit in een plaat kunt zetten.quote:Op maandag 4 juni 2007 08:01 schreef -Robbedoes- het volgende:
Ik vind niet dat de opdracht aangepast moet worden.
Dit moet eigenlijk onze creative geest prikkelen om wel tot iets te komen waar beide in zitten.
Weet je niets te verzinnen dan doe je gewoon niet mee en ga je niet lopen zeuren dat het onderwerp aan gepast moet worden.
Dus wat wil de AH eigenlijk?quote:Culinair
Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantendeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd of als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten. In het eerste geval spreekt men van groente, in het tweede geval van fruit. Vooral de tomaat is hier een twijfelgeval; deze wordt tot de groenten gerekend (hoewel eigenlijk een vrucht). Ook bij de aardappel is sprake van twijfel, deze wordt meestal tot groenten gerekend, maar soms ook als aparte categorie gezien.
In 1893 besliste de Hoge Raad in de Verenigde Staten dat de vrucht van de tomaat wettelijk als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor groente en fruit.
Tuinbouwkundig
Alles wat aan een kruidachtige plant groeit is groente, alles wat aan een houtachtige plant groeit is fruit. De in onze streken bekendste uitzondering is hier de aardbei, die tot fruit wordt gerekend.
Maar ook de banaan groeit aan een eenjarige plant die geen houtige delen heeft. Een ander voorbeeld is de ananaskers, die aan een kruidachtige plant groeit, verwant aan de tomaat en de aubergine, maar die toch tot fruit wordt gerekend. Deze definitie is dus niet eenduidig.
Een striktere indeling zou kunnen zijn dat groente aan éénjarige planten groeit (of dat de plant verloren gaat bij het gebruik, bijvoorbeeld worteltjes) en fruit aan meerderjarige. Dit heeft wel tot gevolg dat een avocado en olijven fruit zijn maar de uitzonderingen zijn niet talrijk.
Plantkundig
Noch groente noch fruit zijn plantkundige termen. Wel is het zo dat "fruit" uitsluitend betrekking heeft op (schijn-)vruchten, terwijl groente betrekking kan hebben op alle eetbare delen van een plant.
Cultureel
Het verschil tussen groente en fruit is vaak een culturele bepaling.
De essentie
Fruit is de verzamelnaam voor suikerhoudende eetbare vruchten. Een vrucht is het eetbare deel van een plant dat de zaden bevat. Sommige zaden zelf worden samengevat onder de term noten. Groente is de verzamelnaam voor alle andere eetbare delen van planten. Dit maakt de indeling eenvoudig en eenduidig, maar, zie Cultureel, niet altijd in lijn met de intuïtie.
Ik vond je vorige beduidend beter.quote:Op zondag 3 juni 2007 22:10 schreef PKfotografie het volgende:
ander probeersel van mijn kant
[afbeelding]
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:30 schreef prupke het volgende:
dit is ook wel een leuk idee
http://www.dpchallenge.co(...).php?IMAGE_ID=525332
Misschien dan een schone jongedame als lopend buffet laten dienenquote:Op maandag 4 juni 2007 12:01 schreef Elefes het volgende:
[..]
Helaas ken ik niemand die in zo'n pan past![]()
De 'vier' elementenquote:Op zondag 3 juni 2007 13:10 schreef Ymke het volgende:
quote:Op maandag 4 juni 2007 13:01 schreef Yoni het volgende:
Omdat er blijkbaar behoefte is aan duidelijkheid: in plaats van "groente en fruit", mag men ook lezen "groente of fruit".
Ofwel en/of dus.
omdat je t zo lief vraagtquote:Op zondag 3 juni 2007 13:11 schreef Ynske het volgende:
wel kersen, als dat helpt?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb een idee, maar waarom hebben ze in de winkel nooit aardbeien mét steeltjes?![]()
nee, maar daar had ik idd ook al aan gedachtquote:
quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:06 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
omdat je t zo lief vraagt
1
[afbeelding]
2
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb een idee, maar waarom hebben ze in de winkel nooit aardbeien mét steeltjes?![]()
AH heeft aardbeienplanten te koopquote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
Laat zien, laat zienquote:Op dinsdag 5 juni 2007 20:39 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, net minstens 20 minuten buiten op de overloop gelegen, volgens mij denken de buren nu echt dat ik helemaal gek ben, heb 20 minuten mijn camera op een roze prullenbak gericht, en met dingen gegooid..
Dan is je sluitertijd niet snel genoeg.Hoge sluitertijd bevriest je water(nou ja, hoe hoger, hoe groter de kans). En zelfs op de foto die je daar laat zien is het water niet scherp, dus wellicht is het niet mogelijk; ligt aan de snelheid van je water en de snelheid van je flits. Dus het hoeft niet per se te lukkenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
[afbeelding]
als je zoiets zou willen doen, zoals ik dus probeerde, wat voor instellingen kun je dan het beste hanteren..?
het opspattende water is op geen van mijn foto's scherp
ah, dan zou ik dus meer met sluitertijden moeten spelenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:08 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dan is je sluitertijd niet snel genoeg. sluitertijd bevriest je water. En zelfs op de foto die je daar laat zien is het water niet scherp, dus wellicht is het niet mogelijk; ligt aan de snelheid van je water en de snelheid van je flits. Dus het hoeft niet per se te lukken
gewoon aan t wieltje draaien en uitproberen of t wat wordtquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ah, dan zou ik dus meer met sluitertijden moeten spelen
ben ik nog wel een noob in, in sluitertijden wisselen
die is heel tof iddquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:19 schreef Kamermans het volgende:
ja flink hoge sluitertijd nemen, ik heb voor foto die ik aantal jaar terug gemaakt had sluitertijd van 1/4000 gebruikt. ISO-800 en F/5.6.
Op een normale cam is het "S"quote:
ok S dusquote:
ik heb een nikonquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:27 schreef Kamermans het volgende:
geen tv? micchien staat het anders aangegeven,.. welke standen heeft je camera allemaal?
Ik zie dat Pentax het ook heeft, terwijl olympus, sony en nikon A, S, M hebben....quote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:27 schreef Kamermans het volgende:
ok S dus, canon camera's vallen blijkbaar niet onder normale cameras denk ik dan :p
Ik roep al jaren R P F M.........quote:
ach ja, met 23 graden op de hei staan en met winterkleding gooien is niet mafquote:Op dinsdag 5 juni 2007 20:39 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, net minstens 20 minuten buiten op de overloop gelegen, volgens mij denken de buren nu echt dat ik helemaal gek ben, heb 20 minuten mijn camera op een roze prullenbak gericht, en met dingen gegooid..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |