Als een klant zoals Albert Hein aan een fotograaf vraag om wat mooie foto's te nemen van groente en fruit voor de displays denk je dat AH blij zal zijn als ze foto's van een komkommer samen met een aardbei krijgen?quote:Op maandag 4 juni 2007 00:00 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Mwah zo nutteloos is het echt niet. Als een klant vraagt om een groente en fruit foto, en je komt aanzetten met een foto van een sinasappel, dan kun je er u op zeggen dat de klant niet tevreden is met de uitvoering. Maar ja, dat is dan natuurlijke een nutteloze klant.
Blijkbaar denken er mensen in dit topic anders over... vandaar dat ik heb gegraagd of het veranderd kan worden in : en ofquote:Op zondag 3 juni 2007 23:46 schreef Re het volgende:
wat boeit het eigenlijk of het nu fruit en groente is of fruit of groente... echt weer zo'n nutteloze FOT discussie
Op fok is niets makkelijkquote:Op maandag 4 juni 2007 01:06 schreef KD-fotografie het volgende:
jeetje, en ik maar denken dat groenten en fruit een makkelijk onderwerp zou zijn, had er dus wel of tussen moeten zetten.![]()
@ Puckzzz, de laatste versie is echt![]()
@ eric, vind het mannetje heel mooi gemaakr maat toch mis ik iets in de foto, denk dat het met andere belichting mooier zou worden.
Maar erg creatief van je!!![]()
zijn vast wel foto's te verzinnen waar AH blij mee isquote:Op maandag 4 juni 2007 00:54 schreef Re het volgende:
[..]
Als een klant zoals Albert Hein aan een fotograaf vraag om wat mooie foto's te nemen van groente en fruit voor de displays denk je dat AH blij zal zijn als ze foto's van een komkommer samen met een aardbei krijgen?
Af en toe lijkt het daar wel op jaquote:
Als iemand zijn creatieve geest zo wil laten prikkelen door dus bijvoorbeeld groenten en fruit te doen, dan moet dat zeker kunnen. Maar als iemand een heel leuk idee heeft met één van beiden, dan moet dat imho ook kunnen. Het gaat uiteindelijk om een mooie foto, niet alleen om dat je groenten en fruit in een plaat kunt zetten.quote:Op maandag 4 juni 2007 08:01 schreef -Robbedoes- het volgende:
Ik vind niet dat de opdracht aangepast moet worden.
Dit moet eigenlijk onze creative geest prikkelen om wel tot iets te komen waar beide in zitten.
Weet je niets te verzinnen dan doe je gewoon niet mee en ga je niet lopen zeuren dat het onderwerp aan gepast moet worden.
Dus wat wil de AH eigenlijk?quote:Culinair
Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantendeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd of als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten. In het eerste geval spreekt men van groente, in het tweede geval van fruit. Vooral de tomaat is hier een twijfelgeval; deze wordt tot de groenten gerekend (hoewel eigenlijk een vrucht). Ook bij de aardappel is sprake van twijfel, deze wordt meestal tot groenten gerekend, maar soms ook als aparte categorie gezien.
In 1893 besliste de Hoge Raad in de Verenigde Staten dat de vrucht van de tomaat wettelijk als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor groente en fruit.
Tuinbouwkundig
Alles wat aan een kruidachtige plant groeit is groente, alles wat aan een houtachtige plant groeit is fruit. De in onze streken bekendste uitzondering is hier de aardbei, die tot fruit wordt gerekend.
Maar ook de banaan groeit aan een eenjarige plant die geen houtige delen heeft. Een ander voorbeeld is de ananaskers, die aan een kruidachtige plant groeit, verwant aan de tomaat en de aubergine, maar die toch tot fruit wordt gerekend. Deze definitie is dus niet eenduidig.
Een striktere indeling zou kunnen zijn dat groente aan éénjarige planten groeit (of dat de plant verloren gaat bij het gebruik, bijvoorbeeld worteltjes) en fruit aan meerderjarige. Dit heeft wel tot gevolg dat een avocado en olijven fruit zijn maar de uitzonderingen zijn niet talrijk.
Plantkundig
Noch groente noch fruit zijn plantkundige termen. Wel is het zo dat "fruit" uitsluitend betrekking heeft op (schijn-)vruchten, terwijl groente betrekking kan hebben op alle eetbare delen van een plant.
Cultureel
Het verschil tussen groente en fruit is vaak een culturele bepaling.
De essentie
Fruit is de verzamelnaam voor suikerhoudende eetbare vruchten. Een vrucht is het eetbare deel van een plant dat de zaden bevat. Sommige zaden zelf worden samengevat onder de term noten. Groente is de verzamelnaam voor alle andere eetbare delen van planten. Dit maakt de indeling eenvoudig en eenduidig, maar, zie Cultureel, niet altijd in lijn met de intuïtie.
Ik vond je vorige beduidend beter.quote:Op zondag 3 juni 2007 22:10 schreef PKfotografie het volgende:
ander probeersel van mijn kant
[afbeelding]
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:30 schreef prupke het volgende:
dit is ook wel een leuk idee
http://www.dpchallenge.co(...).php?IMAGE_ID=525332
Misschien dan een schone jongedame als lopend buffet laten dienenquote:Op maandag 4 juni 2007 12:01 schreef Elefes het volgende:
[..]
Helaas ken ik niemand die in zo'n pan past![]()
De 'vier' elementenquote:Op zondag 3 juni 2007 13:10 schreef Ymke het volgende:
@puckzzz , het was mij niet om te miereneuken hoor , maar als je water en vuur doet fotografeer je ze ook alletwee niet alleen water of vuur . Groot en klein en dik en dun enz
quote:Op maandag 4 juni 2007 13:01 schreef Yoni het volgende:
Omdat er blijkbaar behoefte is aan duidelijkheid: in plaats van "groente en fruit", mag men ook lezen "groente of fruit".
Ofwel en/of dus.
omdat je t zo lief vraagtquote:Op zondag 3 juni 2007 13:11 schreef Ynske het volgende:
weet je wat me trouwens ook eens leuk lijkt? als iedereen eens afstapt van de soort foto's die altijd idem zijn, ondanks dat t onderwerp anders is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |