abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49293537
De oplossing voor dit probleem is overigens vrij simpel, wanneer we stellen dat het lichaam van de burger het eigendom is van de staat.
  † In Memoriam † zaterdag 12 mei 2007 @ 08:04:27 #52
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_49293546
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 08:01 schreef zwambtenaar het volgende:
De oplossing voor dit probleem is overigens vrij simpel, wanneer we stellen dat het lichaam van de burger het eigendom is van de staat.
Mafkees.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_49293578
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 08:04 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Mafkees.
Wat is er principieel op tegen? Waarom denk je dat je de eigenaar bent van je eigen lichaam?
  † In Memoriam † zaterdag 12 mei 2007 @ 08:14:28 #54
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_49293584
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 08:13 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Wat is er principieel op tegen? Waarom denk je dat je de eigenaar bent van je eigen lichaam?
Heeft de staat ook maar iets aan het ontstaan van mijn lichaam gedaan? Rechten van de mens, does it ring a bell?
pi_49293811
quote:
Mag je het dan wel beschadigen met leven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 12 mei 2007 @ 09:17:36 #56
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_49293888
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 09:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Mag je het dan wel beschadigen met leven?
Dadelijk moeten we nog verwijderbijdrage gaan betalen en gebruiksbelasting.
pi_49293920
quote:
Er zijn landen waar dictators aan de macht zijn die je nu op ideeën brengt.

Waarom worden mensen geen donor?
- geen gesnij in mijn lichaam, ik wil compleet begraven worden (anders hebben de wormen minder)
- stel dat ik er toch nog wat van voel? (aangevreten worden door wormen of cremeren is pijnloos?)
- als ik zwaar gewond ben en ze hebben een orgaan nodig dan laten ze me doodgaan als ik wél donor ben
- ik wil het niet omdat mijn nieren anders misschien wel bij een Tokkie terecht komen
- ik wil niet het leven redden van een kind omdat ik kinderen haat.
- ik wil zelf niets ontvangen dus ik geef ook niets
- mijn geloof zegt me dat dat niet mag
- ik wil niet dat mijn lever bij een alcoholist terecht komt (terwijl je minimaal 6 maand droog moet staan om uberhaupt in aanmerking te komen)
- ik wil niet dat mijn long bij een roker terecht komt (alsof alleen rokers longkanker of longemfyseem krijgen)
- mijn organen zijn onbruikbaar (want je hebt ze getest?)
- ik heb gehoord dat er een tekort is omdat ze die organen tegen de hoogste prijs aan het buitenland verkopen
- ik wil het gewoon niet
- als ik het zelf nodig heb sta ik wel 4 jaar op een wachtlijst dus no way dat ze mijn organen krijgen

Dat zijn zoal de redenen die ik hoor als er weer eens een topic over "ja / nee donor" is.

Mijn argument?
- recycle alles maar

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-05-2007 09:28:17 ]
  zaterdag 12 mei 2007 @ 09:24:28 #58
46960 StefanP
polemicist
pi_49293944
Prima voorstel. Als je een ander niets gunt, dan wacht je zelf maar op je beurt tot mensen die dat wel doen allemaal geweest zijn.

Egoistische figuren worden dan meteen geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Wel alles willen, maar een ander zelf niets gunnen vanwege stompzinnige argumenten als 'ik wil heel de grond in'. Da's goed - maar accepteer dan wel dat je snel die grond ingaat wanneer je zelf een nier nodig hebt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49293946
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Laat de orgaanhandel vrij.
je bent ervoor dat alles via marktwerking gaat toch? met als resultaat dat uiteindelijk alleen de mensen die het kunnen betalen een kans hebben op een nieuw leven.
pi_49294350
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 09:24 schreef StefanP het volgende:
Prima voorstel. Als je een ander niets gunt, dan wacht je zelf maar op je beurt tot mensen die dat wel doen allemaal geweest zijn.

Egoistische figuren worden dan meteen geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Wel alles willen, maar een ander zelf niets gunnen vanwege stompzinnige argumenten als 'ik wil heel de grond in'. Da's goed - maar accepteer dan wel dat je snel die grond ingaat wanneer je zelf een nier nodig hebt.
Een Amerikanofiel die een sociaal woord uitspreekt; de wonderen zijn de wereld nog niet uit .
pi_49297639
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 09:24 schreef Dale het volgende:
je bent ervoor dat alles via marktwerking gaat toch? met als resultaat dat uiteindelijk alleen de mensen die het kunnen betalen een kans hebben op een nieuw leven.
Vrije marktwerking zorgt er voor dat uiteindelijk iederéén een nieuwe pc, of een nieuwe auto of een nieuwe nier kan kopen. Het is juist het huidige systeem van strikte regulering dat daarin ernstige ongelijkheid kweekt.
pi_49299368
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 12:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Vrije marktwerking zorgt er voor dat uiteindelijk iederéén een nieuwe pc, of een nieuwe auto of een nieuwe nier kan kopen. Het is juist het huidige systeem van strikte regulering dat daarin ernstige ongelijkheid kweekt.
wat een onzin.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 14:24:55 #63
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_49299547
Bij een biologische dood zou het lichaam automatisch als 'goed' in eigendom van de staat moeten komen. De staat zou met een soort van staatsziekenhuis al de bruikbare organen moeten verzamelen. De mens vindt het idee dat men in het lichaam gaat snijden een vreemd idee. Dit geeft een emotionele lading aan iets natuurlijks 'de dood'. Door deze emotionele lading kan men niet rationeel denken over de functie als donor.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
pi_49299571
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 14:24 schreef CrazyTaxi het volgende:
Bij een biologische dood zou het lichaam automatisch als 'goed' in eigendom van de staat moeten komen. De staat zou met een soort van staatsziekenhuis al de bruikbare organen moeten verzamelen. De mens vindt het idee dat men in het lichaam gaat snijden een vreemd idee. Dit geeft een emotionele lading aan iets natuurlijks 'de dood'. Door deze emotionele lading kan men niet rationeel denken over de functie als donor.
het is je eigen lichaam. vind dat je daar zelf mee mag doen wat je wilt
  zaterdag 12 mei 2007 @ 14:30:15 #65
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_49299670
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 14:25 schreef Dale het volgende:

[..]

het is je eigen lichaam. vind dat je daar zelf mee mag doen wat je wilt
Nee, als je biologisch dood bent is het lichaam van de natuur. De mens is ooit begonnen om de natuur te gaan gebruiken om haar voortbestaan te garanderen en te continueren. Ook is de mens de natuur gaan gebruiken om het welzijn te verbeteren. Dat is nou het punt, je hebt geen wil meer. De wil die je daarvoor hebt gebruikt om tegen een eventuele donor te verdedigen is gebaseerd op egoistische gronden - waarbij je uiteindelijk de uitwerking niet eens bewust mee kunt maken. Dat is toch wel het toppunt van egoisme. Uiteindelijk moet je kijken naar het collectieve belang, niet het individuele belang (in dit kader).
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 14:31:25 #66
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_49299703
Mijn Visie:

Enkel de mensen die donor zjin hebben ook recht op een donor dus mensen die geen donor willen zijn krijgen ook geen donor of komen pas aan bod nadat de mensen die donor zijn zijn geholpen.

Klikt misschien hard maar ik vind het gewoon bullshit dat mensen die geen donor willen zijn wel gewoon een donor krijgen. Terwijl er in het ziekenhuis mensen liggen die wel donor zijn maar niet worden geholpen. Het moet van twee kanten komen. Ik kan niet tegen mensen die niks of het minimale willen doen maar er wel het maximale uit willen halen of overal van willen profiteren zolang ze zelf maar niks hoeven te doen

Het is hetzelfde als:

• Nooit iets doen op school (profiteren van anderen) maar wel tienen scoren
  • Zwartrijden in de trein maar conducteur vind het goed maar bestraft de zwartrijder naast je
  • Geweigerd in discotheek om je kleding, iemand anders met dezelfde kleding komt wel binnen
  • corruptie
  • Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
    pi_49300246
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 14:30 schreef CrazyTaxi het volgende:

[..]

Nee, als je biologisch dood bent is het lichaam van de natuur. De mens is ooit begonnen om de natuur te gaan gebruiken om haar voortbestaan te garanderen en te continueren. Ook is de mens de natuur gaan gebruiken om het welzijn te verbeteren. Dat is nou het punt, je hebt geen wil meer. De wil die je daarvoor hebt gebruikt om tegen een eventuele donor te verdedigen is gebaseerd op egoistische gronden - waarbij je uiteindelijk de uitwerking niet eens bewust mee kunt maken. Dat is toch wel het toppunt van egoisme. Uiteindelijk moet je kijken naar het collectieve belang, niet het individuele belang (in dit kader).
    Tijdens mijn leven is mijn lichaam van mij,, dus bepaal ik zelf aan wie ik het nalaat, net zoals ik dat voor mijn andere bezittingen bepaal. Het zou beter zijn, maar nog altijd verwerpelijk, als er successierechten betaald zouden moeten worden over het nagelaten lichaam, mogelijk te betalen in de vorm van organen.
      zaterdag 12 mei 2007 @ 15:01:55 #68
    116662 CrazyTaxi
    Vóór ambivalentie
    pi_49300366
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 14:56 schreef Petera het volgende:

[..]

Tijdens mijn leven is mijn lichaam van mij,, dus bepaal ik zelf aan wie ik het nalaat, net zoals ik dat voor mijn andere bezittingen bepaal. Het zou beter zijn, maar nog altijd verwerpelijk, als er successierechten betaald zouden moeten worden over het nagelaten lichaam, mogelijk te betalen in de vorm van organen.
    Tijdens het leven is het lichaam van jou, maar als je iets minder selectief leest heb ik het over het stoffelijk lichaam wat na het leven overblijft. Dit is een stukje natuur wat totaal geen enkele waarden heeft, behalve stof en wellicht enkele organen. Jij bepaalt toch tijdens het leven ook niet wat er na het leven moet gebeuren met het stukje park achter je huis. Ja, je bezittingen dat geef je eventueel over aan nabestaanden. Maar dan nog, in absolute zin bepaal jij niet wat daar mee gebeurd. Elke individu die wat van je ontvangt als erfgenaam, bepaalt wat ermee gebeurd. Je reageert puur op basis van emotie.

[ Bericht 0% gewijzigd door CrazyTaxi op 12-05-2007 17:09:03 ]
    pi_49301698
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 15:01 schreef CrazyTaxi het volgende:

[..]

Tijdens het leven is het lichaam van jou, maar als je iets minder selectief leest heb ik het over het stoffelijk lichaam wat na het leven overblijft.
    Ik las niet selectief. Dat het tijdens het leven mijn lichaam is, is voor mij gewoon een argument dat ik zelf mag bepalen wie de volgende eigenaar ervan is, net zoals ik dat voor mijn andere bezittingen zelf mag bepalen.
    quote:
    Dit is een stukje natuur wat totaal geen enkele waarde heeft,
    Ook van bezittingen zonder waarde mag ik bepalen wie ze erft.
    quote:
    behalve stof en wellicht enkele organen.
    Daarom ben ik dan ook gewoon donor.
    quote:
    Jij bepaalt toch tijdens het leven ook niet wat er na het leven moet gebeuren met het stukje park achter je huis.
    Hat stuk park achter mijn huis is, in tegenstelling tot mijn lichaam, niet van mij, het ligt er alleen.
    quote:
    Ja, je bezittingen dat geef je eventueel over aan nabestaanden. Maar dan nog, in absolute zin bepaal jij niet wat daar mee gebeurd.
    Als ik wil, mag ik vast wel bepalen wat er met mijn spullen gebeurt, mits het natuurlijk iets legaals is dat ik kan bekostigen.
    quote:
    Elke individu die wat van je ontvangt als erfgenaam, bepaalt wat ermee gebeurd.
    En als ik mijn lichaam aan mijn kinderen nalaat, mogen zij dus bepalen of zij daarvan iets kunnen missen voor de mensen die een orgaan nodig hebben en wat er met het lichaam moet gebeuren, voorzover ik althans niet zelf al bepaald heb wat ermee gebeuren moet en of ik organen afsta.
    quote:
    Je reageert puur op emotie.
    Absoluut niet.
      † In Memoriam † zaterdag 12 mei 2007 @ 16:24:43 #70
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_49302426
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 14:31 schreef denka het volgende:
    Enkel de mensen die donor zjin hebben ook recht op een donor dus mensen die geen donor willen zijn krijgen ook geen donor of komen pas aan bod nadat de mensen die donor zijn zijn geholpen.
    Aha, dus eerst kijken of iemand wel donor is en daarna pas kijken hoe hard iemand dat orgaan nodig heeft. Iemand die nog maanden probleemloos kan leven zonder dat orgaan, maar donor is gaat dus voor iemand die op sterven ligt maar maar geen donor is maar gered kan worden door dat orgaan.

Carpe Libertatem
      zaterdag 12 mei 2007 @ 16:46:20 #71
    75049 BasOne
    Spaceship!
    pi_49303022
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 05:44 schreef kraaksandaal het volgende:

Mijn nier doet 't nog goed.
    Ah je bent er dus al 1 kwijt

Hoe zit het met mensen die organen niet kunnen afstaan?
    Organen die niet geschikt zijn voor donatie?

Door bijna 20 jaar medicijn gebruik zijn mijn organen niet meer geschikt als donor.
    Ik word dus gestraft als ik een orgaan nodig heb.
    Was niet mijn keus, was doodgaan of medicijnen slikken, en door die medicijnen, zijn mijn organen ongeschikt voor transplantatie, ze willen m'n bloed niet eens.
    En ja dat heb ik al eens helemaal doorgenomen met mijn arts.
    Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
    Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
    Laboro te salutante
      zaterdag 12 mei 2007 @ 17:08:38 #72
    116662 CrazyTaxi
    Vóór ambivalentie
    pi_49303658
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 16:00 schreef Petera het volgende:

[..]

Ik las niet selectief. Dat het tijdens het leven mijn lichaam is, is voor mij gewoon een argument dat ik zelf mag bepalen wie de volgende eigenaar ervan is, net zoals ik dat voor mijn andere bezittingen zelf mag bepalen.
    [..]

Ook van bezittingen zonder waarde mag ik bepalen wie ze erft.
    [..]

Daarom ben ik dan ook gewoon donor.
    [..]

Hat stuk park achter mijn huis is, in tegenstelling tot mijn lichaam, niet van mij, het ligt er alleen.
    [..]

Als ik wil, mag ik vast wel bepalen wat er met mijn spullen gebeurt, mits het natuurlijk iets legaals is dat ik kan bekostigen.
    [..]

En als ik mijn lichaam aan mijn kinderen nalaat, mogen zij dus bepalen of zij daarvan iets kunnen missen voor de mensen die een orgaan nodig hebben en wat er met het lichaam moet gebeuren, voorzover ik althans niet zelf al bepaald heb wat ermee gebeuren moet en of ik organen afsta.
    [..]

Absoluut niet.
    Het park verhaal illustreert dus dat een lichaam wat in de grond ligt, geen enkele nut heeft. Dat betekent dat wanneer men vooraf bepaalt om geen donor te zijn, dat men het lichaam in totalitair wil laten vergaan - dit heeft geen enkele meerwaarde.
    Park vs Lichaam verhaal spreekt dus even tot de verbeelding.

Dat jij na het ophouden van je bestaan bepaalt wat er met je lichaam moet gebeuren, is in jou geval klaarblijkelijk een gunstige voor de overige op de donorlijstwachtende mensen. Jij stelt je namelijk op als donor. Maar veel mensen beslissen uit niet-rationele overweging, waardoor de rest van de mensheid wordt geschaad. Conclusie; zij zijn niet in staat om een juiste beslissing te nemen.

Het verhaal over erflater en erfgenamen is een voorbeeld dat men niet tot het absolute eindpunt kan dirigeren wat er met het spulletjes moet gebeuren. Een typisch gevalletje van eigendomsoverdracht, waarbij de houder en bezitter kan doen wat men ermee wil doen. Wat bij het volgende punt uitgebreid ter sprake zal komen.

Tot slot, jou standpunt m.b.t. het stoffelijk lichaam en de kinderen cq (nabestaanden) beslissen wat er verder mee moet gebeuren, raakt uiteindelijk de kern van mijn pleidooi. Het blijkt namelijk een slechte zaak, vanwege het tekort aan donoren. Kinderen reageren vanuit emotioneel oogpunt. Wat mede het tekort doet veroorzaken.

In sommige gevallen zullen zij hun dierbaren in handen van de wetenschap doneren, al dan niet als donor laten fungeren. Deze sporadische gevallen zijn in het huidige klimaat dus te weinig. Getuige het tekort aan donoren.

Samenvattend: Zowel de overledende als de nabestaande zouden in geen enkele geval moeten beslissen over het product stoffelijk lichaam. Teneinde een betere donorvoorziening te creeeren.
      zaterdag 12 mei 2007 @ 19:07:24 #73
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_49307356
    quote:
    Op vrijdag 11 mei 2007 12:37 schreef dvdk het volgende:
    De Nierstichting stelt voor om mensen die zich weigeren als donor beschikbaar te stellen, te STRAFFEN als ze zelf een nier nodig hebben door ze onderaan de lijst te plaatsen.....
    ..... en mensen die wel hun organen beschikbaar stellen VOORRANG te geven als zei een nier nodig hebben.

Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen......aan de andere kant.....
    Vind ik dat we ook korting mogen krijgen op de zorgpremie als je als niet-donor maar steeds naar beneden wordt geschoven op de wachtlijst.
    Want dit is geen service natuurlijk.

Stimuleren via straffen lijkt me sowieso een slechte methode om te bewerkstelligen wat je wilt, meer donoren.

Doe dan bv. dat je als een donor codicil draagt, dat je een extra korting op de belasting krijgt.

Wat is julie mening?>
    Pffff weer zo een typische Nederlandse oplossing en dwingelandij taktiek die nergens op slaat.
    pi_49307561
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 09:24 schreef StefanP het volgende:

Even een zijspoor:

Waar ik, gezien je eerdere reacties in andere topics, benieuwd naar ben.

- Stel, je zou ziek worden en de nieren kunnen krijgen van Mohammed B. Zou je ze aannemen?
    - Of stel dat je overlijdt en dat Mohammed B jouw nieren zou krijgen? Zou je dat accepteren?

En ja; ervanuitgaande dat Mohammed B donor is uiteraard.
    pi_49307598
    quote:
    Op zaterdag 12 mei 2007 19:07 schreef sanni het volgende:

[..]

Pffff [afbeelding] weer zo een typische Nederlandse oplossing en dwingelandij taktiek die nergens op slaat.
    Ah, voorlopig kan je stellen dat het verhaal nogal verdraaid is en dat de directeur min-of-meer woorden in de mond gelegd zijn.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')