Mjah, dit geldt voor ieder soort geloof.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:41 schreef Jarno het volgende:
Het geeft een verklaring voor zaken waar ze geen verklaring voor hebben, of het laat ze zaken geloven waar ze anders niet in kunnen of willen geloven.
Vind ik ook! Waarschijnlijk dezelfde redenen omdat men roddelt... Het zit gewoon IN mensen om te ouwehoeren... Wanneer iets algemeen geaccepteerd is komen er altijd mensen die weer dwars willen liggen...quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:26 schreef calvobbes het volgende:
Dit is niet bedoeld als troll, flame of bedoeld om reacties uit te lokken, ik ben gewoon benieuwd waarom mensen perse in een complot willen geloven.
Voor chemtrails is geen bewijs te vinden dat ze bestaan maar toch willen een aantal mensen niks anders dan zeggen dat de overheid ons daarmee dom wilt houden.
Voor de 9/11 verhalen is ook geen bewijs te vinden. Een aantal complot gelovers trekken natuurkunde wetten in twijfel en blijven geloven in mensen die valse foto's verspreiden en leveren zelf geen overtuigend bewijs dat het gegaan is zoals de verhalen zeggen.
Na veel discussies en topics daarover zou je toch onderhand wel mogen verwachten dat mensen ook wel inzien dat wat ze denken misschien niet de waarheid is. Maar een aantal mensen blijft maar doorgaan met het beschuldigen van diverse overheden en het verkondigen van complot verhalen.
Waarom is dat? Waar wilt iemand/je perse de overheid beschuldigen van complotten?
Ja dat is dus (weer) een uit de context gerukt uitspraak.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:39 schreef TaLoN.NL het volgende:
Persé?
We must speak the truth about terror. Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists, themselves, away from the guilty. To inflame ethnic hatred is to advance the cause of terror.
De overheid is degene die per se wil dat je er niet in gelooft.
Definieer "de overheid" ?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:39 schreef TaLoN.NL het volgende:
De overheid is degene die per se wil dat je er niet in gelooft.
Hier de speech in tekstvorm, waarom zou dat stuk tekst uit z'n verband zijn gerukt?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:44 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dat is dus (weer) een uit de context gerukt uitspraak.
Waarom geloof jij koste wat het koste in overheids complotten?
Dat woord bestaat helemaal nietquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:59 schreef huupia het volgende:
alleen het woordje perse al
Ik geloof niet zo vaak in complotten, maar wat ik minstens zo intressant vind is waarom je andere mensen perse zou willen overtuigen van jouw versie van dat verhaal.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:44 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dat is dus (weer) een uit de context gerukt uitspraak.
Waarom geloof jij koste wat het koste in overheids complotten?
Op zich heb je een goed punt. Maar er kleeft een groot nadeel aan het niet geven van tegengas bij dit soort dingen. Vergelijk maar eens de zogenaamde feiten dat je tien spinnen per jaar in je slaap inslikt, je hersenen maar 10% worden gebruikt of je dat voor 90% uit water bestaat (en er zijn nog wel 10.000 voorbeelden te noemen). Het wordt foutieve algemene kennis. En probeer dat er maar weer eens uit te krijgen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo vaak in complotten, maar wat ik minstens zo intressant vind is waarom je andere mensen perse zou willen overtuigen van jouw versie van dat verhaal.
Waarom denk je op een gegeven moment niet: "Oke, als jij zo graag in chemtrails of voor mijn part kabouters wil geloven, dan doe je dat lekker, dit gesprek begint me te frusteren, ik zoek een ander topic of zet mijn computer uit".
Ik vind dat toch wel een beetje grenzen aan grootheidswaan hoor, er word ook nog steeds niet algemeen aangenomen dat elvis nog leeft.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:18 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Op zich heb je een goed punt. Maar er kleeft een groot nadeel aan het niet geven van tegengas bij dit soort dingen. Vergelijk maar eens de zogenaamde feiten dat je tien spinnen per jaar in je slaap inslikt, je hersenen maar 10% worden gebruikt of je dat voor 90% uit water bestaat (en er zijn nog wel 10.000 voorbeelden te noemen). Het wordt foutieve algemene kennis. En probeer dat er maar weer eens uit te krijgen.
Alhoewel ik me in het geval van complotdenkers afvraag of het überhaupt zinvol is om tegengas te geven aan iemand die "lijdt" aan het "true believer syndrom" (zoals dat tegenwoordig heet).
Nee , de mens is naarmate de jaren vorderen steeds wantrouwiger geworden tegenover de regering die hen bestuurt. En dat betekent dus dat men bijna achter elke boom een 'spook' ziet. En als er geen logische verklaring voor is,theorien gaat bedenken die hun eigen gelijk alleen maar moet versterken.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:26 schreef calvobbes het volgende:
Dit is niet bedoeld als troll, flame of bedoeld om reacties uit te lokken, ik ben gewoon benieuwd waarom mensen perse in een complot willen geloven.
Waarom is dat? Waar wilt iemand/je perse de overheid beschuldigen van complotten?
Een levendige fantasie creëert nog geen werkelijkheid. Als jij bedenkt dat balkenende een gnarf is, wil nog niet zeggen dat het waarheid is.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:27 schreef Spellmeista het volgende:
en dat is alleen maar tof sanni want dat staat gelijk aan de ultieme fantasie. Dat je eigenlijk zo vrij mag zijn om alles te bedenken wat jezelf wilt![]()
hulde voor deze geweldige periode![]()
Het is "per se" of "persé".quote:
Inderdaad. Het maakt het lekker wazig en je vertelt mensen dat het OK is om niet na te denken.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:05 schreef ATuin-hek het volgende:
Het scheelt een stuk verantwoordelijkheid. Net als ieder ander geloof, als er eens iets tegen zit hoef je niet bij jezelf te kijken maar is het God's wil, onderdeel van "het grote plan", smerige streken van de regering, smerige streken van de geheime machthebbers die ons allemaal dom willen houden etc.
Open er maar een topic over als je het daar graag over wil hebben.quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:20 schreef TeenWolf het volgende:
ander onderwerp; waarom altijd alles wat amerika zegt slikken als zoete koek, zo van; "amerika doet dit of zegt zus en zo dus het is goed.."
Waarmee je wederom voorbij gaat aan de suggestie dat een deel van de 'verhalen' niet berust op fantasie maar op werkelijkheid.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:53 schreef Spellmeista het volgende:
ligt eraan in hoeverre je in je fantasie geloofd. Het is teneerste mijn fantasie die zou zeggen dat Balkenende een gnarf zou zijn. Het is misschien wel een grote illusie op dat moment, misschien kom ik er wel achter als het niet zo zou zijn. Het fijne van het idee dat Balkenende een gnarf zou zijn is dat ik er nooit achter zou komen omdat ik hem nooit van dichtbij zou zien..je leeft dan min of meer misschien wel in een complete waan, maar zolang je anderen er niet mee lastig valt hoeft dat geen probleem te zijn. Wat dat betreft zijn er heel veel dingen waarvan jij zou zeggen hmm..ik snap niet dat die jongen zo zou denken..echter..deze fantasieen liggen op zulke plaatsen verscholen dat jij er niet achter zou kunnen komen en ikzelf ook niet(behalve dan het mooie sprookje wat ik erop nahou)
en dit hele sprookje kan vervolgens naadloos aansluiten op de realiteit..omdat Balkenende natuurlijk geen gnarf is..>meningen erbuiten gelaten
maw een beetje genuanceerd is best wel k
Hier ben ik het trouwens helemaal niet mee eens omdat ik in mijn opinie uniek ben met mijn creaties e.d.quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:56 schreef Nordic_Wanking het volgende:
Ik heb het niet over 'de ultieme werkelijkheid'. Er is een verschil tussen jouw fantasie en een gedeelde werkelijkheid. Hoe actief jouw fantasie ook is. En als in onze gezamelijke belevingswereld 2000 mensen worden vermoord en dertig jaar later documenten worden vrijgegeven die bevestigen dat het toch niet 'de terroristen' waren, is dat 'werkelijkheid'. Over 'ultieme waarheid' zul je mij niet horen.
Misschien eerder 'omdat iedereen het recht heeft om te geloven in dat wat hij/zij verkiest?'.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:25 schreef Nordic_Wanking het volgende:
Dan volgt als antwoord op de in de OP gestelde vraag bijna 'omdat het mijn geloof is', nietwaar? Dat gaat me nogal ver.
in de tijd van JFK ook, iedereen die niet geloofde dat de communisten achter de suicide op JFK zaten werden met argusogen bekeken en zelfs gestraft.quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:24 schreef Nordic_Wanking het volgende:
Niet elke 'complottheorie' is waanzin/fantasie.
Voorbeeld: Oorlog in Irak. Officiële verhaal is onzin, waanzin en fantasie, dat is evident. Wat wél de reden is, blijft vooralsnog, voor zover ik weet, gissen. Dat laatste is dan voer voor waandenkers.
Iets 'geloven' zonder bewijs en/of onderbouwing is flauwekul. Daarom.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Misschien eerder 'omdat iedereen het recht heeft om te geloven in dat wat hij/zij verkiest?'.
Ik snap niet zo heel goed wat het probleem nou is![]()
Ik haalde het al eerder aan, wat maakt het voor sommige mensen zo belangrijk dat anderen van hun standpunten afstappen?
Waarom is het niet genoeg om gewoon standpunten uit te wisselen?
Doel je hiermee echt alleen op de mensen die perse in een complot willen geloven, die de gekste dingen geloven en die er echt alles aan doen om hun zienswijze in stand te houden of is je vraag algemener?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:26 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Na veel discussies en topics daarover zou je toch onderhand wel mogen verwachten dat mensen ook wel inzien dat wat ze denken misschien niet de waarheid is. Maar een aantal mensen blijft maar doorgaan met het beschuldigen van diverse overheden en het verkondigen van complot verhalen.
Mensen mogen dat van mij best geloven, maar als ze die verhalen op gaan dringen aan anderen, dan heb ik daar een probleem mee.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:09 schreef senesta het volgende:
Ik geloof niet zo vaak in complotten, maar wat ik minstens zo intressant vind is waarom je andere mensen perse zou willen overtuigen van jouw versie van dat verhaal.
Waarom denk je op een gegeven moment niet: "Oke, als jij zo graag in chemtrails of voor mijn part kabouters wil geloven, dan doe je dat lekker, dit gesprek begint me te frusteren, ik zoek een ander topic of zet mijn computer uit".
In deze doel ik op mensen die natuurkunde wetten aan hun laars lappen, mensen die uitspraken bewust uit hun context rukken (bijv. 9/11 CNN verslaggever), deskundigen klakkeloos aan de kant schuiven etc. Mensen die duidelijk bewijs aan de kant schuiven, maar zelf niks overtuigend kunnen brengen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 00:55 schreef OpenYourMind het volgende:
Doel je hiermee echt alleen op de mensen die perse in een complot willen geloven, die de gekste dingen geloven en die er echt alles aan doen om hun zienswijze in stand te houden of is je vraag algemener?
Het lijkt me sterk dat er mensen zijn die denken dat alle complotten onzin zijn. Ik denk ook wel dat er complotten zijn.quote:Tegenvraag:
Waarom zijn er mensen die perse willen geloven dat complotten onzin zijn?
Je vergeet nog het brengen als feitenquote:Op donderdag 10 mei 2007 01:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mensen mogen dat van mij best geloven, maar als ze die verhalen op gaan dringen aan anderen, dan heb ik daar een probleem mee.
Zowel rond 9/11 en de chemtrails zijn er diverse mensen die hun best doen om hun angst over te brengen op anderen. Het is wat mij betreft dan ook niet echt proberen anderen te overtuigen, dat lukt niet, maar meer de verhalen tegenhouden.
Nouja, voor de condens strepen in de lucht is een zeer logische verklaring te vinden: Uitlaatgassen van vliegtuigen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:19 schreef sanni het volgende:
Nee , de mens is naarmate de jaren vorderen steeds wantrouwiger geworden tegenover de regering die hen bestuurt. En dat betekent dus dat men bijna achter elke boom een 'spook' ziet. En als er geen logische verklaring voor is,theorien gaat bedenken die hun eigen gelijk alleen maar moet versterken.
Gladio...?quote:Op donderdag 10 mei 2007 01:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nouja, voor de condens strepen in de lucht is een zeer logische verklaring te vinden: Uitlaatgassen van vliegtuigen.
Maar daar wordt ook een heel verhaal om heen verzonnen.
Voor 9/11 zijn ook logische verklaringen te vinden en veel van de gebeurtenissen zijn ook natuurkundig duidelijk te verklaren.
Maar dan worden er alternatieve verhalen gezocht.
Het is dus niet (altijd) zo dat er gaten in verhalen zitten, er worden gewoon alternatieve verhalen erbij gesleept en anderen moeten maar geloven dat dat alternatieve verhaal zo is en dat regeringen je allemaal beetnemen.
Achter de zelfmoord van FJK?quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:37 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
in de tijd van JFK ook, iedereen die niet geloofde dat de communisten achter de suicide op JFK zaten werden met argusogen bekeken en zelfs gestraft.
nu weet bijna iedereen het: inside job
bin harvey osawald
Reactie op.quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:30 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
Wat FJK er nu weer mee te maken?![]()
quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:37 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
in de tijd van JFK ook, iedereen die niet geloofde dat de communisten achter de suicide op JFK zaten werden met argusogen bekeken en zelfs gestraft.
nu weet bijna iedereen het: inside job
bin harvey osawald
Err... de JSF?quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:40 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Ja dat was JFK en die hebben nu ook een vliegtuig. De JFS.![]()
Was 't nu the Joint Fight Striker of Joint Strike Fighter?quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:49 schreef BasOne het volgende:
not even gonna ask
sorry, maar deze vind ik heel erg komischquote:Op donderdag 10 mei 2007 01:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mensen mogen dat van mij best geloven, maar als ze die verhalen op gaan dringen aan anderen, dan heb ik daar een probleem mee.
Zowel rond 9/11 en de chemtrails zijn er diverse mensen die hun best doen om hun angst over te brengen op anderen. Het is wat mij betreft dan ook niet echt proberen anderen te overtuigen, dat lukt niet, maar meer de verhalen tegenhouden.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:58 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Was 't nu the Joint Fight Striker of Joint Strike Fighter?![]()
Je bent dus gewoon op missie.quote:Op donderdag 10 mei 2007 01:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
En wat is 'opdringen' in dit verband? Bij de deuren langsgaan? Dingen door de brievenbus gooien? Mensen 's nachts bellen?quote:Mensen mogen dat van mij best geloven, maar als ze die verhalen op gaan dringen aan anderen, dan heb ik daar een probleem mee.
Zowel rond de oerknal en de evolutietheorie zijn er diverse mensen die hun best doen om hun angst over te brengen op anderen. Het is wat mij betreft dan ook niet echt proberen anderen te overtuigen, dat lukt niet, maar meer de verhalen tegenhouden.
ik had met de OP gelijk al twijfels, hij begon ook gelijk met zichzelf te verdedigen in de OP.quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:07 schreef NorthernStar het volgende:
zijn.
Je zegt een discussie te willen maar de OP gaat uit van de premisse dat conspiracy allemaal onzin is.
Het is iig een verkapt "waarheid-claim-topic"quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:34 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
ik had met de OP gelijk al twijfels, hij begon ook gelijk met zichzelf te verdedigen in de OP.![]()
verkapte bashtopic
"Zie complotverhalen zijn allang weerlegd, maar een aantal mensen wil dat niet aannemen"quote:Na veel discussies en topics daarover zou je toch onderhand wel mogen verwachten dat mensen ook wel inzien dat wat ze denken misschien niet de waarheid is. Maar een aantal mensen blijft maar doorgaan met het beschuldigen van diverse overheden en het verkondigen van complot verhalen.
Wat overheden vertellen is geregeld pertinente lariekoek. Politiek is verkapt liegen en bedriegen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:26 schreef calvobbes het volgende:
Daar kan ik nog enig inkomen. Het is totaal niet duidelijk waarom. Feit is wel dat het weldegelijk in het verleden gebeurd is.quote:Voor chemtrails is geen bewijs te vinden dat ze bestaan maar toch willen een aantal mensen niks anders dan zeggen dat de overheid ons daarmee dom wilt houden.
Geen bewijs?!!?! Er zijn triljard feiten wat collectief wijst dat Bush,CIA, FBI en military alles hebben georkestreerd.quote:Voor de 9/11 verhalen is ook geen bewijs te vinden. Een aantal complot gelovers trekken natuurkunde wetten in twijfel en blijven geloven in mensen die valse foto's verspreiden en leveren zelf geen overtuigend bewijs dat het gegaan is zoals de verhalen zeggen.
Hoe zie jy Operatie Gladio?quote:Na veel discussies en topics daarover zou je toch onderhand wel mogen verwachten dat mensen ook wel inzien dat wat ze denken misschien niet de waarheid is. Maar een aantal mensen blijft maar doorgaan met het beschuldigen van diverse overheden en het verkondigen van complot verhalen.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:07 schreef NorthernStar het volgende:
Geef me een goede reden het topic hier open te laten, die los staat van je persoonlijke jihad om complottheorien "tegen te houden".
Ook informatie over desinformatie kan desinformatie zijnquote:Op donderdag 10 mei 2007 09:10 schreef Lambiekje het volgende:
Geen bewijs?!!?! Er zijn triljard feiten wat collectief wijst dat Bush,CIA, FBI en military alles hebben georkestreerd.
Je beschrijft een heel ander topic dan deze. De vraag was waarom deze hier (en dan met extra nadruk op hier) open moet blijven.quote:
Heb je de OP gelezen?quote:Maar dan maak je duscussiegenoot belachelijk.
Ik ga hier geen vage verhalen met jou bespreken. Zeker niet als je mijn opmerkingen compleet negeert.quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:14 schreef Orwell het volgende:
Gladio...?
Jij gooit het op één grote hoop nu. Ik niet.quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het is iig een verkapt "waarheid-claim-topic"
[..]
"Zie complotverhalen zijn allang weerlegd, maar een aantal mensen wil dat niet aannemen"
Prima, dat iemand er zo over denkt hoor. Maar niet iets waar TRU zich voor hoeft te lenen.
Ja klopt. Dat zeg ik inderdaad.quote:Op donderdag 10 mei 2007 05:35 schreef Spellmeista het volgende:
sorry, maar deze vind ik heel erg komischnouja komisch eigenlijk triest..je zegt op gaan dringen
Ik zie niet goed wat dat met dit topic te maken heeft....quote:Ik doel hierop: neem de meest respectvolle politicus, hij overtuigd mij van zijn kracht door president te worden, er vinden hervormingen plaats in het land..vervolgens wordt de rest van de wereld verkracht![]()
Dat is helemaal niet zo vaag meer. Onze Peter R. de vries heeft het eventjes uitgezocht.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:49 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ik ga hier geen vage verhalen met jou bespreken. Zeker niet als je mijn opmerkingen compleet negeert.
Overdrijven is ook een vak. Maar wel handig als je geen argumenten hebt...quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:07 schreef NorthernStar het volgende:
Je bent dus gewoon op missie.
De heilige missie van "de verhalen tegenhouden".
Het stukje zou zo door een godsdienstfanaat geschreven kunnen zijn
Op forums posten, veel websites erover openen, de media opzoeken etc.quote:En wat is 'opdringen' in dit verband? Bij de deuren langsgaan? Dingen door de brievenbus gooien? Mensen 's nachts bellen?
Dan lees je de OP verkeerd. Ik zeg nergens dat alle complotverhalen onzin zijn.quote:Je zegt een discussie te willen maar de OP gaat uit van de premisse dat conspiracy allemaal onzin is.
Waar word dat opgedrongen dan?quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:57 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja klopt. Dat zeg ik inderdaad.
Dat jij van mening bent dat de regering ons verhalen opdringt, wil nog niet zeggen dat jij of iemand anders onzinverhalen aan anderen op moet gaan dringen.Een concert als Live 8 wordt niet georganiseerd door de overheid maar door particulieren. En dat die niet meteen de honger uit de wereld laten verwdwijnen, wil nog niet zeggen dat de overheid niks doet.
Je kunt niet zomaar even alle honger laten stoppen, het klimaat weer op orde brengen en alle moorden en verkrachtingen voorkomen. Als je denkt dat een overheid dat wel even kan stoppen ben je imo erg naief.
[..]
Ik zie niet goed wat dat met dit topic te maken heeft....
Als een ding niet klopt dan is meteen alles onjuist voor jullie. Dat neemt nog niet weg dat de overheid alle touwtjes in handen had.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk dat ik wel begrijp wat Calvobbes bedoeld, al vind ik wel dat hij in sommige dingen wat doorslaat.
Kijk, het is nou eenmaal zo dat mensen met alternatieve verhalen komen voor het 'officiele' verhaal, en dan in hun reacties duidelijk laten merken dat ze bepaalde dingen negeren, omdat die dan niet hun versie kloppen. Daar kun je tig keer op wijzen, na een tijdje worden die dingen gewoon weer aangehaald. Dat niet alleen, het wordt ook nog eens als feit gepresenteerd.
Neem Alex Jones. Die man gebruikt 'bewijs' wat aantoonbaar niet correct is. Uitspraken die uit hun verband zijn gerukt, gemanipuleerde foto's terwijl de volledige/echte foto gewoon ook beschikbaar is. Dan vraag ik me ook af van "wat gaat er in zo'n man om". Immers, hij weet toch ook wel donders goed dat hij dingen aanvoert die gewoon uit hun verband zijn gerukt of gewoon niet waar zijn.
Als je op zoek bent naar de waarheid dan doe je dat dus niet. Waarom zou je constant iets blijven aanvoeren waarvan duidelijk is dat het niet waar is? Neem nou die foto helemaal in het begin van de 9/11 discussie waarbij dat ronde gat in het Pentagon te zien was, en dan de vraag erbij "hoe past hier een heel vliegtuig in?". Die specifieke foto werd op elke conspiracy site getoond, met dezelfde vraag erbij.
Wat je op die sites dan weer niet zag, was dat als je een stuk naar rechts ging, er een enorm gat in het Pentagon zat. Maar DAT zeiden ze er dan niet bij. Het is geen geheim dat dat stuk volledig vernield was. Waarom zou je dat dan weglaten als je zogenaamd op zoek bent naar de waarheid? De enige reden die ik kan bedenken is omdat ze dan niet meer heel suggestief de vraag konden stellen hoe daar in hemelsnaam een vliegtuig in gepast had, en als ze die vraag niet kunnen stellen, dan kunnen ze ook niet meer suggereren dat er iets anders aan de hand was. Zoiets doe je niet als je echt op zoek bent naar de waarheid.
Wat ik daar nog kwalijker aan vond was dat het door elke conspiracy aanhanger werd overgenomen, en ook die negeerden gewoon het feit dat er een enorm gat in het Pentagon zat. De foto's van dat gat waren ook overal te vinden, alleen niet op de conspiracy sites, dus so much voor het zoeken naar de waarheid. Ik vind dat veel meer lijken op het willen geloven in een complot, ongeacht of dat nou zo is of niet. Ik snap ook niet waarom mensen dat willen.
Hetzelfde geldt voor de foto van de brand in WTC 7. Op alle conspiracy sites werd dezelfde foto getoond, van een paar kleine brandjes. Wat je nergens zag was dat als je andere foto's bekeek, je kon zien dat dat gebouw enorm in de hens stond. Waarom zou die foto dan op die conspiracy sites niet getoond worden? Om weer dezelfde reden, als ze dat tonen, kon men niet heel suggestief de vraag stellen hoe dat gebouw was ingestort. Wederom, zoiets doe je niet als je op zoek bent naar de waarheid.
Dat gebouw stond enorm in de fik, het alleen maar tonen van dat ene fotootje waarop een klein brandje te zien was veranderd niets aan de waarheid, namelijk dat het gebouw wel degelijk in de lichterlaaie stond. Het achterwege laten van informatie om vervolgens heel suggestief vragen stellen heeft niets te maken met een zoektocht naar de waarheid, maar naar mijn mening meer met het willen geloven in een conspiracy.
Sterker nog, het weglaten van bepaalde foto's terwijl die wel gewoon voorhanden zijn vind ik ruiken naar het manipuleren van informatie om daarna vervolgens heel triomfantelijk te kunnen roepen "complot!". Ik vraag me inderdaad af wat er in zulke mensen om gaat. Ik heb het dan over de mensen die krampachtig alle natuurkunde, foto's etc negeren om hun geloof in een complot in stand te houden.
Als je alle bewijzen aanvoert kun je daar een sluitend verhaal van maken dat plausibel is. Als je de bewijzen neemt die de believers aanvoeren, dan kun je daar gewoon gaten in schieten want:
- Er wordt of informatie weg gelaten (zie foto's van enorme fik in WTC 7 en enorme gat in Pentagon).
Het punt is hierbij dat je die foto's ook in het officiele verhaal kunt inpassen, en dan klopt het. Of je zulke foto's als believer nou achterwege laat of negeert, dat verandert niets aan dat het er wel was.
- of er worden foto's getoond en dan wringt men zich in allerlei bochten om daar een ander verhaal bij te verzinnen dat het officiele verhaal.
Neem die foto die een aantal keer voorbij is gekomen van die schuin afgesneden kolom van het WTC. Die wordt hier getoond en dan roept men "thermiet!!". Naast het feit dat de hier getoonde foto een uitsnede was van een veel grotere foto (maar die laten de believers dan weer niet zien) wordt er ook een compleet ononderbouwde uitleg gegeven daarvoor.
Immers, die rotzooi moest opgeruimd worden, die dingen moesten doorgesneden worden om het makkelijk te kunnen vervoeren en het enige wat je op die foto zag was dat er een gesmolten substantie langs de kolom naar beneden was gedropen. Als je weet dat staal meestal wordt doorgesneden met hitte, dat ze die kolommen daadwerkelijk aan het doorsnijden waren vanwege opruimwerkzaamheden, dan is het heel logisch en plausibel om te concluderen dat die gesmolten substantie dus staal is dat gesmolten is tijdens het werken met een snijbrander bij het opruimen.
Hoe je daar dan bij de conclusie thermiet kunt komen is mij een raadsel, tenzij je je alleen vastpint op het gegeven dat thermiet blijkbaar ook dergelijke sporen kan veroorzaken, maar negeert dat men die dingen aan het doorsnijden was vanwege opruimwerkzaamheden. Dat is nou precies wat ik bedoel. Er is geen enkel bewijs voor thermiet, alleen een of ander spoor dat ook op een normale manier verklaard kan worden die ook nog eens logisch is omdat die manier hier werd toegepast (namelijk doorsnijden vanwege opruimen), maar dat wordt genegeerd, om daarna compleet ongefundeerd te roepen dat het thermiet was, want als het thermiet was, dan was het gebouw opgeblazen, en dat is wat de believers graag roepen.
Trouwens, om dat te kunnen roepen moet je een hoop andere informatie ook weglaten, namelijk de manier waarop het gebouw viel, het feit dat het gebouw vanaf bovenin begon met instorten terwijl dat bij een CD onderaan begint, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je zo erg op zoek bent naar de waarheid, waarom ga je dan dingen weglaten omdat die niet in je conspiracyverhaal passen? Dergelijke info weglaten maakt niet ineens dat het niet gebeurd is hoor. Waar ik me aan stoor is niet zo zeer dat mensen in deze verhalen geloven, maar op het moment dat je een verhaal gelooft waarbij bepaalde informatie moet worden weg gelaten om het verhaal kloppend te maken, terwijl diezelfde informatie in een ander verhaal wel gewoon kan bestaan, en dat het dan nog steeds een plausibel verhaal is, dan wil je gewoon in een complot geloven, ongeacht of dat complot er is of niet. Op dat punt gaan believers emotioneel reageren, terwijl je, als je gewoon naar bewijzen, foto's etc kijkt, je kunt aantonen dat de conspiracy bullshit is.
Dat je een foto weglaat van een enorm gat in het pentagon en dan hard schreeuwt dat er maar een klein gat was, verandert niets aan het feit dat er wel degelijk een enorm gat in het pentagon zat.
Dat je een foto weg laat van een enorme brand in WTC 7 en dan hard schreeuwt dat er maar een klein brandje was, verandert niets aan het feit dat er wel degelijk een hele grote brand in WTC 7 woedde.
Als je dat soort cruciale informatie weg laat om vervolgens te kunnen 'aantonen' dat er wat anders aan de hand was, dan heeft dat naar mijn mening _niets_ met de zoektocht naar de waarheid te maken, maar alles met een (ongefundeerde) hetze tegen 'overheden' dan wel 'amerika'. En dan heb ik hier pas 3 voorbeelden gebruikt terwijl er tig meer zijn.
Bovenstaande is dan even los van het feit dat ik ook van mening ben (zoals ik altijd heb geroepen) dat de regering van de USA meer wist hierover dan ze wilden toegeven, maar ik geloof niet in 'de waarheden' die hier door believers worden aangevoerd.
Ik neem aan dat dat het antwoord moet zijn op mijn vraag dan.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:03 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een vak. Maar wel handig als je geen argumenten hebt...
[..]
Op forums posten, veel websites erover openen, de media opzoeken etc.
[..]
Dan lees je de OP verkeerd. Ik zeg nergens dat alle complotverhalen onzin zijn.
Eerder heb je zelf al aangegeven dat verschillende complotgelovers precies hetzelfde doen. Verhalen worden ook aangepast om het complot in stand te houden. Natuurkunde wetten worden aan de kant gegooid, deskundigen worden alleen maar geaccepteerd als ze het complot verhaal bevestigen en politici liegen altijd tenzij ze het complot verhaal ondersteunen....quote:Op donderdag 10 mei 2007 09:10 schreef Lambiekje het volgende:
Wat overheden vertellen is geregeld pertinente lariekoek. Politiek is verkapt liegen en bedriegen.
Als er perongeluk toch zaken bovenwater komen moet er een aangepaste versie verzonnen worden. Bij 911 is het verhaal zo vaak aangepast, waarbij het zo overduidelijk naar voren komt dat het een coverup betreft.
Ja dat is dus iets wat jij veel vaker roept. Maar die bewijzen zijn blijkbaar verdomd moeilijk te vinden of verdomd vaag, want als er zoveel bewijs zou zijn, dan zou jij die mij en anderen wel kunnen geven. Maar telkens als jou om bewijs gevraagd wordt, dan reageer je ineens niet meer.quote:Geen bewijs?!!?! Er zijn triljard feiten wat collectief wijst dat Bush,CIA, FBI en military alles hebben georkestreerd.
Een nuance die niet uit de titel of de OP spreekt en je nu pas opwerpt.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:52 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij gooit het op één grote hoop nu. Ik niet.
Ik zeg nergens dat alles complot verhalen zijn weerlegd. Maar er zijn wel complotverhalen die bewezen niet kloppen.
Zo zijn er foto's vervalst maar die worden door complot gelovers nog steeds gebruikt. Of worden verhalen bewezen uit hun context gerukt maar wordt nog steeds dat ene stukje uit het grote verhaal als feit gebruikt.
Ik weet niet welke vraag jij bedoeld. Maar ik heb al diverse malen op jou gereageerd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:06 schreef senesta het volgende:
Ik neem aan dat dat het antwoord moet zijn op mijn vraag dan.
quote:Sorry hoor, maar omdat jij het onzin vind mogen andere mensen die er wel iets in zien dit dus niet bespreken op plaatsen waar jij het mogelijkerwijs tegen zou komen?
Nee, maar de complotten die jullie als waarheid aanbrengen zijn opgebouwd uit dergelijke 'dingen die niet kloppen'. Op het moment dat jij iets als feit aanbrengt, dan kloppen alle individuele zaken in dat feit. Bij jullie is dat niet zo. Er wordt een hoop onzin gepraat, waarvan je kunt aantonen dat het niet klopt. Waar blijf je dan met je conspiracy? Je moet zaken verdraaien wil het passen binnen het complot, en alles wat niet te verdraaien is wordt weggelaten/genegeerd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:04 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Als een ding niet klopt dan is meteen alles onjuist voor jullie. Dat neemt nog niet weg dat de overheid alle touwtjes in handen had.
Overheid mag wel liegen en verhalen aanpassen. maar een dissident moet zicht verantwoorden.![]()
als er iets wordt verzwegen dan is het wel het officiele verhaal.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, maar de complotten die jullie als waarheid aanbrengen zijn opgebouwd uit dergelijke 'dingen die niet kloppen'. Op het moment dat jij iets als feit aanbrengt, dan kloppen alle individuele zaken in dat feit. Bij jullie is dat niet zo. Er wordt een hoop onzin gepraat, waarvan je kunt aantonen dat het niet klopt. Waar blijf je dan met je conspiracy? Je moet zaken verdraaien wil het passen binnen het complot, en alles wat niet te verdraaien is wordt weggelaten/genegeerd.
Maar wat ik net al zei, iets negeren of weglaten verandert er niets aan dat het er wel is. Dus als datgene dat er wel is maar niet door jullie is meegenomen niet past binnen jullie verhaal, dan klopt jullie verhaal dus niet. Zo simpel is het.
Dat ze ontstaan kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar dat ze in stand worden gehouden is soms wel apart.quote:Op donderdag 10 mei 2007 03:37 schreef BasOne het volgende:
Veel complot theorien ontstaan omdat de officiele versie niet strookt met het bewijs wat word gevonden (geld niet voor alle complot theorien) of gewoon het miserabel falen van overheidsdiensten.
Jij mist het punt volledig, maar je reageert toch met een oneliner omdat je per se het laatste woord wil hebben? Je doet niet eens je best om te snappen wat ik bedoel, ga dan ergens anders spelen ofzo.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
als er iets wordt verzwegen dan is het wel het officiele verhaal.
Eigenlijk ben jij dan net diegene die in sprookjes gelooft ... een wereld vol liefde en goedheid, en wereldleiders die niets anders dan het beste met ons voorhebben.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:51 schreef calvobbes het volgende:
Dat je de overheid niet helemaal vertrouwd kan ik nog wel begrijpen. Ik vertrouw ze ook niet. Maar ze ervan beschuldigen dat ze hun eigen bevolking dom willen houden of er geen probleem mee hebben om hun eigen burgers te vermoorden vind ik wel een stap verder.
Ik ben het daar mee eens. Nogmaals, ik geloof zelf ook wel dat de amerikaanse regering meer weet van 9/11 dan ze naar buiten laten komen, maar dat is het punt hier ook niet.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:42 schreef Fionn het volgende:
mooie post
Blijkbaar leest je niet goed. Zie de eerste 2 zinnen van mijn opmerking net:quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:58 schreef UncleScorp het volgende:
Eigenlijk ben jij dan net diegene die in sprookjes gelooft ... een wereld vol liefde en goedheid, en wereldleiders die niets anders dan het beste met ons voorhebben.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:51 schreef calvobbes het volgende:
Dat je de overheid niet helemaal vertrouwd kan ik nog wel begrijpen. Ik vertrouw ze ook niet (altijd).
Another bright light in the skyquote:Op donderdag 10 mei 2007 12:08 schreef Re het volgende:
het is ook gelinkt aan psychische stoornissen of iig lijkt het erop dat mensen met een predispositie voor complotten een verhoogde kans op psychoses hebben
Dom houden willen ze wel, in ieder geval dom genoeg om wat ik in mn vorige post schreef te blijven slikkenquote:Op donderdag 10 mei 2007 11:51 schreef calvobbes het volgende:
Dat je de overheid niet helemaal vertrouwd kan ik nog wel begrijpen. Ik vertrouw ze ook niet. Maar ze ervan beschuldigen dat ze hun eigen bevolking dom willen houden of er geen probleem mee hebben om hun eigen burgers te vermoorden vind ik wel een stap verder.
Veel van de materie is zo ingewikkeld dat eigenlijk niemand behalve echte experts een diepgaand wetenschappelijk oordeel kunnen geven.quote:Dat soort ideeën zullen mensen altijd wel blijven houden. Maar wat ik niet snap is dat mensen in verhalen blijven geloven waarvan aangetoond is dat ze onzin zijn of dat ze even denken dat natuurkunde wetten voor hun niet gelden en dat wetenschappers het minder goed weten dat hun.
Tja, daarom besteed je miljarden aan onderwijs terwijl je giftige stoffen uit vliegtuigen sproeien om mensen dom te houden...quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:21 schreef Fionn het volgende:
Dom houden willen ze wel, in ieder geval dom genoeg om wat ik in mn vorige post schreef te blijven slikken![]()
Maar dat gebeurd dus niet. Veel complotgelovers zeggen dat die experts liegen of het compleet verkeerd hebben.quote:Voor gewone mensen zoals ons die geen specialistische kennis op elk gebied kunnen hebben rest slechts toe te geven dat we het niet weten.....
Sommige complotgelovers zeggen dat ze het zeker weten. Dat er triljarden bewijzen zijn. Dat het overduidelijk is.quote:we weten het gewoon niet zeker, en dat is iets dat ik aan beide kanten van dit soort verhalen mis. De 'debunkers' claimen dingen zeker te weten, en de 'believers' weten het ook zeker. Ik weet het niet en dat zeg ik gewoon hardop.
Ja en dan kun je zelf ook een wetenschapper inschakelen om het tegendeel aan te tonen. Maar dat gebeurd ook niet. Dan wordt er weer huis tuin en keuken wetenschap toegepast "de kachel bij mij thuis smelt niet als er urenlang vuur in wordt gestookt, dus die beweringen dat staal smelt kloppen niet ".quote:Wetenschappelijk onderzoek wordt ook vaak gebruikt als gereedschap om tegenstanders van een bepaald iets de mond te snoeren.
Dat denk ik dus ook. Een operatie als 9/11 kan niet geheim worden gehouden volgens mij.quote:één grote monstersamenzwering zou niet te managen zijn voor de top en leiden tot dissentie en verraad in de eigen gelederen. Dat zou allang uitgekomen zijn, of uit elkaar gevallen in kleinere belangengroepen.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:51 schreef calvobbes het volgende:
Toch toch , ik lees wel goed ... een klein leugentje ivm WMD's om Irak binnen te vallen met honderden doden tot gevolg ...quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:06 schreef calvobbes het volgende:
Blijkbaar leest je niet goed. Zie de eerste 2 zinnen van mijn opmerking net:
Ik zeg nergens dat dat soort dingen niet gebeuren of dat ik de overheden compleet vertrouw en dat de wereld één groot lief en netjes sprookje is.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:33 schreef UncleScorp het volgende:
Toch toch , ik lees wel goed ... een klein leugentje ivm WMD's om Irak binnen te vallen met honderden doden tot gevolg ...
Het is mss niet eigenhandig vermoorden, maar wel net zo erg ... en je volk niet de juiste informatie geven is je volk dom houden.
Dat bedoel ik dus met het brengen as feiten...quote:Op donderdag 10 mei 2007 09:10 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Wat overheden vertellen is geregeld pertinente lariekoek. Politiek is verkapt liegen en bedriegen.
Als er perongeluk toch zaken bovenwater komen moet er een aangepaste versie verzonnen worden. Bij 911 is het verhaal zo vaak aangepast, waarbij het zo overduidelijk naar voren komt dat het een coverup betreft.
Alleen al het verzinnen van een document als een Operation Northwood maakt het officiele 911 verhaal al aan de wankel qua geloofwaardigheid.
[..]
Daar kan ik nog enig inkomen. Het is totaal niet duidelijk waarom. Feit is wel dat het weldegelijk in het verleden gebeurd is.
[..]
Geen bewijs?!!?! Er zijn triljard feiten wat collectief wijst dat Bush,CIA, FBI en military alles hebben georkestreerd.
Motieven in overvloed voor USA om een actie op eigen bodem te doen. Je hebt wel erg pikzwarte oogkleppen op. En volgens my heb je je nog steeds niet ingelezen in PeakOil, dan weet je wel beter.
En om in het officiele verhaal te willen geloven dienen er natuurkundig wetten overtreden te worden.
OBL met z;n moslim vriendjes dáár is geen enkel bewijs voor.
[..]
Hoe zie jy Operatie Gladio?
En er zit ook veel meer achter de gordijnen van de JSF. Het zal me niet verbazen dat het wapen wat meneer Volkert heeft gebruikt uit het depot van OG komt. Volkert onze eigen Oswald.
Kijk verhalen wat Commander X verkondigd dat gaat ook my een stap te ver. Maar het blijft wel ultra geweldige verhalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |