Ik denk dat ik wel begrijp wat Calvobbes bedoeld, al vind ik wel dat hij in sommige dingen wat doorslaat.
Kijk, het is nou eenmaal zo dat mensen met alternatieve verhalen komen voor het 'officiele' verhaal, en dan in hun reacties duidelijk laten merken dat ze bepaalde dingen negeren, omdat die dan niet hun versie kloppen. Daar kun je tig keer op wijzen, na een tijdje worden die dingen gewoon weer aangehaald. Dat niet alleen, het wordt ook nog eens als feit gepresenteerd.
Neem Alex Jones. Die man gebruikt 'bewijs' wat aantoonbaar niet correct is. Uitspraken die uit hun verband zijn gerukt, gemanipuleerde foto's terwijl de volledige/echte foto gewoon ook beschikbaar is. Dan vraag ik me ook af van "wat gaat er in zo'n man om". Immers, hij weet toch ook wel donders goed dat hij dingen aanvoert die gewoon uit hun verband zijn gerukt of gewoon niet waar zijn.
Als je op zoek bent naar de waarheid dan doe je dat dus niet. Waarom zou je constant iets blijven aanvoeren waarvan duidelijk is dat het niet waar is? Neem nou die foto helemaal in het begin van de 9/11 discussie waarbij dat ronde gat in het Pentagon te zien was, en dan de vraag erbij "hoe past hier een heel vliegtuig in?". Die specifieke foto werd op elke conspiracy site getoond, met dezelfde vraag erbij.
Wat je op die sites dan weer niet zag, was dat als je een stuk naar rechts ging, er een enorm gat in het Pentagon zat. Maar DAT zeiden ze er dan niet bij. Het is geen geheim dat dat stuk volledig vernield was. Waarom zou je dat dan weglaten als je zogenaamd op zoek bent naar de waarheid? De enige reden die ik kan bedenken is omdat ze dan niet meer heel suggestief de vraag konden stellen hoe daar in hemelsnaam een vliegtuig in gepast had, en als ze die vraag niet kunnen stellen, dan kunnen ze ook niet meer suggereren dat er iets anders aan de hand was. Zoiets doe je niet als je echt op zoek bent naar de waarheid.
Wat ik daar nog kwalijker aan vond was dat het door elke conspiracy aanhanger werd overgenomen, en ook die negeerden gewoon het feit dat er een enorm gat in het Pentagon zat. De foto's van dat gat waren ook overal te vinden, alleen niet op de conspiracy sites, dus so much voor het zoeken naar de waarheid. Ik vind dat veel meer lijken op het willen geloven in een complot, ongeacht of dat nou zo is of niet. Ik snap ook niet waarom mensen dat willen.
Hetzelfde geldt voor de foto van de brand in WTC 7. Op alle conspiracy sites werd dezelfde foto getoond, van een paar kleine brandjes. Wat je nergens zag was dat als je andere foto's bekeek, je kon zien dat dat gebouw enorm in de hens stond. Waarom zou die foto dan op die conspiracy sites niet getoond worden? Om weer dezelfde reden, als ze dat tonen, kon men niet heel suggestief de vraag stellen hoe dat gebouw was ingestort. Wederom, zoiets doe je niet als je op zoek bent naar de waarheid.
Dat gebouw stond enorm in de fik, het alleen maar tonen van dat ene fotootje waarop een klein brandje te zien was veranderd niets aan de waarheid, namelijk dat het gebouw wel degelijk in de lichterlaaie stond. Het achterwege laten van informatie om vervolgens heel suggestief vragen stellen heeft niets te maken met een zoektocht naar de waarheid, maar naar mijn mening meer met het willen geloven in een conspiracy.
Sterker nog, het weglaten van bepaalde foto's terwijl die wel gewoon voorhanden zijn vind ik ruiken naar het manipuleren van informatie om daarna vervolgens heel triomfantelijk te kunnen roepen "complot!". Ik vraag me inderdaad af wat er in zulke mensen om gaat. Ik heb het dan over de mensen die krampachtig alle natuurkunde, foto's etc negeren om hun geloof in een complot in stand te houden.
Als je alle bewijzen aanvoert kun je daar een sluitend verhaal van maken dat plausibel is. Als je de bewijzen neemt die de believers aanvoeren, dan kun je daar gewoon gaten in schieten want:
- Er wordt of informatie weg gelaten (zie foto's van enorme fik in WTC 7 en enorme gat in Pentagon).
Het punt is hierbij dat je die foto's ook in het officiele verhaal kunt inpassen, en dan klopt het. Of je zulke foto's als believer nou achterwege laat of negeert, dat verandert niets aan dat het er wel was.
- of er worden foto's getoond en dan wringt men zich in allerlei bochten om daar een ander verhaal bij te verzinnen dat het officiele verhaal.
Neem die foto die een aantal keer voorbij is gekomen van die schuin afgesneden kolom van het WTC. Die wordt hier getoond en dan roept men "thermiet!!". Naast het feit dat de hier getoonde foto een uitsnede was van een veel grotere foto (maar die laten de believers dan weer niet zien) wordt er ook een compleet ononderbouwde uitleg gegeven daarvoor.
Immers, die rotzooi moest opgeruimd worden, die dingen moesten doorgesneden worden om het makkelijk te kunnen vervoeren en het enige wat je op die foto zag was dat er een gesmolten substantie langs de kolom naar beneden was gedropen. Als je weet dat staal meestal wordt doorgesneden met hitte, dat ze die kolommen daadwerkelijk aan het doorsnijden waren vanwege opruimwerkzaamheden, dan is het heel logisch en plausibel om te concluderen dat die gesmolten substantie dus staal is dat gesmolten is tijdens het werken met een snijbrander bij het opruimen.
Hoe je daar dan bij de conclusie thermiet kunt komen is mij een raadsel, tenzij je je alleen vastpint op het gegeven dat thermiet blijkbaar ook dergelijke sporen kan veroorzaken, maar negeert dat men die dingen aan het doorsnijden was vanwege opruimwerkzaamheden. Dat is nou precies wat ik bedoel. Er is geen enkel bewijs voor thermiet, alleen een of ander spoor dat ook op een normale manier verklaard kan worden die ook nog eens logisch is omdat die manier hier werd toegepast (namelijk doorsnijden vanwege opruimen), maar dat wordt genegeerd, om daarna compleet ongefundeerd te roepen dat het thermiet was, want als het thermiet was, dan was het gebouw opgeblazen, en dat is wat de believers graag roepen.
Trouwens, om dat te kunnen roepen moet je een hoop andere informatie ook weglaten, namelijk de manier waarop het gebouw viel, het feit dat het gebouw vanaf bovenin begon met instorten terwijl dat bij een CD onderaan begint, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je zo erg op zoek bent naar de waarheid, waarom ga je dan dingen weglaten omdat die niet in je conspiracyverhaal passen? Dergelijke info weglaten maakt niet ineens dat het niet gebeurd is hoor. Waar ik me aan stoor is niet zo zeer dat mensen in deze verhalen geloven, maar op het moment dat je een verhaal gelooft waarbij bepaalde informatie moet worden weg gelaten om het verhaal kloppend te maken, terwijl diezelfde informatie in een ander verhaal wel gewoon kan bestaan, en dat het dan nog steeds een plausibel verhaal is, dan wil je gewoon in een complot geloven, ongeacht of dat complot er is of niet. Op dat punt gaan believers emotioneel reageren, terwijl je, als je gewoon naar bewijzen, foto's etc kijkt, je kunt aantonen dat de conspiracy bullshit is.
Dat je een foto weglaat van een enorm gat in het pentagon en dan hard schreeuwt dat er maar een klein gat was, verandert niets aan het feit dat er wel degelijk een enorm gat in het pentagon zat.
Dat je een foto weg laat van een enorme brand in WTC 7 en dan hard schreeuwt dat er maar een klein brandje was, verandert niets aan het feit dat er wel degelijk een hele grote brand in WTC 7 woedde.
Als je dat soort cruciale informatie weg laat om vervolgens te kunnen 'aantonen' dat er wat anders aan de hand was, dan heeft dat naar mijn mening _niets_ met de zoektocht naar de waarheid te maken, maar alles met een (ongefundeerde) hetze tegen 'overheden' dan wel 'amerika'. En dan heb ik hier pas 3 voorbeelden gebruikt terwijl er tig meer zijn.
Bovenstaande is dan even los van het feit dat ik ook van mening ben (zoals ik altijd heb geroepen) dat de regering van de USA meer wist hierover dan ze wilden toegeven, maar ik geloof niet in 'de waarheden' die hier door believers worden aangevoerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 10-05-2007 10:41:25 ]
Breitling - Instruments for Professionals