abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49057720
Ik vraag me af ;

wat is het verschil (in functie / taken) tussen een piloot en een co-piloot ?



als ze allebei aan hun stuurknuppel zitten (ja ik weet dat 99,9 % van de Fok! lezers nu aan wat anders denkt ) wie van de twee bestuurt het vliegtuig dan ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_49058069
Ze zitten normaal gesproken niet beide aan de stuurknuppel. Eén van de piloten bestuurt het vliegtuig, de ander doet dingen als flaps en landingsgestel en controle dingetjes. Op kruishoogte zal geen van de piloten waarschijnlijk aan de knuppel zitten, maar vliegt de autopilot. Beide piloten kunnen het vliegtuig besturen, hoe ze dat precies regelen weet ik eigenlijk niet, maar ik denk dat de captain dat bepaald. De captain heeft de leiding over het vliegtuig.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:17:12 #3
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_49058082
De automatische piloot.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:46:06 #4
117895 matthendriks
Switching reality. And back.
pi_49058808
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.

In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/
  zondag 6 mei 2007 @ 12:46:48 #5
117895 matthendriks
Switching reality. And back.
pi_49058833
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/
pi_49059911
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Jawel, maar alleen boven bepaalde hoogte.
pi_49060438
Vaak wordt er bijvoorbeeld ook afgesproken dat de piloot vliegt op de heenvlucht, en de co-piloot op de terugvlucht (of omgekeerd natuurlijk). En inderdaad, zoals Schuifpui al zei, de "pilot not flying" regelt dingen als de radio, flaps, etc.
  zondag 6 mei 2007 @ 14:24:35 #8
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49061525
Altijd handig om een extra piloot bij je te hebben
Calm down, please!
pi_49064814
Backup piloot mocht de piloot ziek worden van het voedsel wat ie eet . Maar meestal vliegt de piloot lijkt me en de neven-functies doet de co-piloot. De co-piloot wordt later piloot en leidt dan weer co-piloten op en zo gaat het door .
  maandag 7 mei 2007 @ 11:07:51 #10
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49093254
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.

In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
Niet helemaal. Piloot en co-piloot zijn niet echt de juiste termen maar staan bij luchtvaartmaatschappijen meer voor een bepaalde rang. Het kan zijn dat er in een toestel twee "piloten" zitten (lees captains/ 4 strepers) zitten . In een vliegtuig wordt gewerkt volgens een bepaald concept (Crewconcept) voor wat betreft de taakverdeling. Er wordt dan gesproken over pilot flying (PF) en pilot not flying (PNF) zoals je begrijp stuurt de PF, de PNF leest de checklist, stelt de radio's in leest de naderings kaarten voor (en pakt ze), zet het motorvermogen, doet de wielen omhoog etc.. Ofwel de PNF assisteerd de PF bij het vliegen. Beide zijn bevoegd om te vliegen op het type toestel maar één heeft de eindverantwoording (captain/piloot). Vaak is de één op de heen weg PF en op de terugweg de andere.

Er is ook nog zoiets as een co-co-piloot, deze is meestal in opleiding en mag de kunst afkijken en op cruise hoogte ook acher de stuurknuppel zitten. tevens afkorting voor "koffers dragen, koffie halen" wat de hoofdtaak is van de co-co....
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
  maandag 7 mei 2007 @ 11:09:53 #11
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_49093303
tvp
  maandag 7 mei 2007 @ 13:18:06 #12
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49097665
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
  maandag 7 mei 2007 @ 13:26:52 #13
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49098016
quote:
Op maandag 7 mei 2007 13:18 schreef ChopperMick het volgende:

[..]

BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
Ik zie 'm wel weer terug komen in mega-vliegtuigen van de toekomst. Dan niet zozeer om het toestel in de lucht te houden maar meer om alle onboard faciliteiten te peilen (denk aan barren, sauna's, winkels)

Gekke tijden waar we in leven.
Calm down, please!
pi_49102037
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
pi_49102086
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
pi_49117761
quote:
Op maandag 7 mei 2007 15:09 schreef mcDavid het volgende:
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
Je vergeet het palen van de stewardess
pi_49117906
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:15 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Je vergeet het palen van de stewardess
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
pi_49117985
quote:
Op maandag 7 mei 2007 15:10 schreef mcDavid het volgende:
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49118063
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
Nee, het is meer netals bij de maffia, de coco test ze eerst allemaal uit, waarna de co de geselecteerden uittest, waarmee vervolgens de captain de beste neemt toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door cheukert op 07-05-2007 21:33:48 ]
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49118591
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:20 schreef cheukert het volgende:

[..]

Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Ohja. Dat ook inderdaad. Moet je er wel (voor de noobs) even bij zeggen dat dat Push-To-Talk betekent, knopje van de radio dus.
  maandag 7 mei 2007 @ 23:06:13 #21
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49123695
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
pi_49124450
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:06 schreef Alternate het volgende:
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
Oh, jij bent ook co?
  maandag 7 mei 2007 @ 23:21:38 #23
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124596
Nee, F/O
pi_49124793
lijkt me echt spannend

Even anders zeggen; het spannende van het piloot zijn zoals vroeger op de oude toestellen is weg. Je zit nu gewoon op je aars en als het allemaal goed gaat doe je helemaal niks en vliegt dat ding bijna vanzelf. Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?
pi_49124831
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:21 schreef Alternate het volgende:
Nee, F/O
Dat het een ander naampje heeft betekent niet dat je nu wél aan de knopjes mag zitten
  maandag 7 mei 2007 @ 23:27:21 #26
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124925
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat het een ander naampje heeft betekent niet dat je nu wél aan de knopjes mag zitten
Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken
  maandag 7 mei 2007 @ 23:28:12 #27
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124967
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
lijkt me echt spannend

Even anders zeggen; het spannende van het piloot zijn zoals vroeger op de oude toestellen is weg. Je zit nu gewoon op je aars en als het allemaal goed gaat doe je helemaal niks en vliegt dat ding bijna vanzelf. Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?
Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen niet
pi_49124977
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
...Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans? ...
Meestal in de namiddag als je tjiks gaat regelen
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49125007
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:28 schreef Alternate het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen niet
Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...
  maandag 7 mei 2007 @ 23:31:49 #30
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49125162
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:29 schreef Repeat het volgende:

[..]

Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
pi_49125275
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enz ) en zelfs hij geeft toe dat het saai is

Het stelt gewoon niet veel meer voor. Beetje knopjes drukken, niet vliegen zoals de ruige gasten van vroeger
  maandag 7 mei 2007 @ 23:35:30 #32
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49125375
Nee zo ruig als het vroeger was is het niet inderdaad. Maar wat ik al zij, dat is alleen maar slecht voor je hart
  maandag 7 mei 2007 @ 23:38:11 #33
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49125527
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:33 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enz ) en zelfs hij geeft toe dat het saai is

Het stelt gewoon niet veel meer voor. Beetje knopjes drukken, niet vliegen zoals de ruige gasten van vroeger
Waar rijdt jij in?
Calm down, please!
pi_49125576
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Waar rijdt jij in?


airbus?
pi_49125844
buschauffeur in de lucht
pi_49126056
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.

Ok, af en toe even de ATC beantwoorden, paar knopjes voor flaps, landing gear etc instellen en veel controleren. Die dingen van tegenwoordig vliegen zelf wel. Pas na de landing weer een stukje taxien om vervolgens precies te doen wat er op een papiertje staat om het uit te zetten.
pi_49126356
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Nee, das zodat de piloten niet te snel verhongeren door de lening die ze af moeten betalen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:01:29 #38
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49126630
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:49 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.

Ok, af en toe even de ATC beantwoorden, paar knopjes voor flaps, landing gear etc instellen en veel controleren. Die dingen van tegenwoordig vliegen zelf wel. Pas na de landing weer een stukje taxien om vervolgens precies te doen wat er op een papiertje staat om het uit te zetten.
En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?
Of je FMS herprogrammeren ofzo?
Zo'n ding land zichzelf, gekgenoeg vinden de meeste piloten automatisch landen moeilijker dan handmatig. Het nare van die dingen is namelijk dat ze als ze niet 100% tevreden zijn ze zichzelf niet landen. En als je pecht hebt besluit het ding op 30ft dat hij het toch niet ziet zitten en rost hij hem vol de grond in.
pi_49127032
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:01 schreef Alternate het volgende:

[..]

En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?
Of je FMS herprogrammeren ofzo?
Zo'n ding land zichzelf, gekgenoeg vinden de meeste piloten automatisch landen moeilijker dan handmatig. Het nare van die dingen is namelijk dat ze als ze niet 100% tevreden zijn ze zichzelf niet landen. En als je pecht hebt besluit het ding op 30ft dat hij het toch niet ziet zitten en rost hij hem vol de grond in.
Snap ik ook wel.

Piloten worden ook vooral om verantwoordelijk betaald, maar de standaard procedures lijken me redelijk saai. Overigens geloof ik dat van die autoland niet zo eigenlijk, das vast alleen bij de MS flight sims.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:20:46 #40
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49127430
Agja wat is redelijk saai? De hele dag op kantoor zitten, dat is pas saai. Doe mij maar lekker in de zon van het uitzicht genieten (en anders de krant lezen).
Overigens is een autoland niet iets van flightsim. En als alles goed gaat doet hij het best netjes.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 04:51:00 #41
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49130453
Alles over laten aan de machine vind ik stressvoller dan de mik mak zelf onder controle hebben.

Ach en 30kts crosswind op final, sunsetje na een mooie dag en gezellig ouwehoeren met je collega's , das toch iets minder saai dan bijv. je java scriptje schrijven in je eenzame hok.

Maar goed, dat is persoonlijk.
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 08:13:33 #42
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49131054
Dus jij gaat de hele weg zelf sturen?
Heb ik 1 keer moeten doen en dat was niet vrijwillig
  dinsdag 8 mei 2007 @ 08:33:00 #43
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_49131286
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:27 schreef Alternate het volgende:

[..]

Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken
Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogen
Vampire Romance O+
pi_49131330
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:33 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogen
Huh, ik dacht dat de stessjes vanzelf binnenkwamen
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49131745
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:13:05 #46
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49137700
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:13 schreef Alternate het volgende:
Dus jij gaat de hele weg zelf sturen?
Heb ik 1 keer moeten doen en dat was niet vrijwillig
LOL nee man, A/P FTW jeweetsttog

bedoel autoland en met gare 737 VNAV ver.s 10.5 d'r naartoe
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:22:51 #47
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49138048
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
Even in m'n CAO kijken. Hmm maximale pay (cpt ICA ouder dan 45, 20 dienstjaren) ongeveer 16500
Dat is dus 16500*13 = 214 500. En dat is exclusief de winstdeling en daggelden.

Onderbetaaldekutjob Maarja jij zal het wel beter weten...
pi_49138558
16500 per maand ? en is dit in euro ?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:48:57 #49
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49139092
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
Ik bespeur enige afgunst.
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:53:48 #50
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49139284
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:36 schreef errorken het volgende:
16500 per maand ? en is dit in euro ?
Nee airmiles
  dinsdag 8 mei 2007 @ 13:04:26 #51
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49139710
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:53 schreef Alternate het volgende:

[..]

Nee airmiles
FCT
pi_49140249
Dat salaris lijkt me wel erg hoog. Bij de KLS hebben ze me verteld dat het startsalaris bij de KLM rond de 35000 euro lag en kon stijgen tot max 150000 euro voor een ervaren captain.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 13:18:30 #53
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49140335
De KLS heeft gelogen.
pi_49140403
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 13:18 schreef Alternate het volgende:
De KLS heeft gelogen.
Lijkt me niet dat ze het slechter voorhouden dan het is. Als het nou andersom zou zijn kan ik het me nog voorstellen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 13:39:50 #55
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49141244
Ok nog 1 keer: startsalaris KLM (afhankelijk van je leeftijd) ongeveer 45000
Hoogst mogelijke salaris (captain ICA) ruim 2 ton.
Bron: m'n CAO
  dinsdag 8 mei 2007 @ 14:00:12 #56
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_49142095
Beter word je gewoon eerst piloot bij de Luchtmacht. Je opleiding wordt betaald, alleen tijdens militaire dienst krijg je niet zo heel goed betaald. Maar dat verdienen begint daarna pas, want je wordt ook op kosten van Defensie omgeschoold voor de burgerluchtvaart..
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 8 mei 2007 @ 14:02:16 #57
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49142175
Dat laatste weet ik niet. Wel moet je er rekening mee houden dat je op je 35e de burgerluchtvaart binnenkomt en dus nooit echt hoog op de ladder zult komen (alles gaat op aantal dienstjaren).
Je gaat dus nooit je maximale salaris halen en al zeker niet je pensioen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 14:10:31 #58
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_49142529
Dat laatste weet ik wel, maar dat komt omdat k ooit nog wilde solliciteren(uiteindelijk niet gedaan..)
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_49144311
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 14:02 schreef Alternate het volgende:
Dat laatste weet ik niet. Wel moet je er rekening mee houden dat je op je 35e de burgerluchtvaart binnenkomt en dus nooit echt hoog op de ladder zult komen (alles gaat op aantal dienstjaren).
Je gaat dus nooit je maximale salaris halen en al zeker niet je pensioen.
Staat tegenover dat je ook nooit krom hoeft te liggen om een lening af te betalen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 15:12:21 #60
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49145165
Tja, kromliggen, die schuld is anderhalf keer m'n jaarinkomen, kan het niet echt kromliggen noemen.
Als je het bedrag hoort en het vergelijkt met een 'normaal' inkomen dan is het belachelijk veel geld, maar in verhouding tot het inkomen van een vlieger, met bijbehorende steile salariscurve is het al een stuk minder schokkend. En als ik kan kiezen tussen geld betalen of 10 jaar gepwnd worden in het leger, dan weet ik het wel.
pi_49145292
Als ik kan kiezen tussen 10 jaar vluchtcomputers programmeren of 10 jaar met mach1,5 op 20 meter agl over de wereld raggen, dan weet ik het wel.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 15:21:47 #62
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49145565
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:15 schreef mcDavid het volgende:
Als ik kan kiezen tussen 10 jaar vluchtcomputers programmeren of 10 jaar met mach1,5 op 20 meter agl over de wereld raggen, dan weet ik het wel.
Tuurlijk, 't is ook maar net wat je leuk vindt.

Alleen ik snap niet waarom jij je altijd zo negatief opstelt tov verkeersvliegers, de argumenten die je geeft geven aan dat je totaal niet weet wat het vak inhoudt en toch doe je alsof je al 40 jaar 747 ervaring hebt.
FCT
pi_49145739
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:53 schreef Alternate het volgende:

[..]

Nee airmiles
pi_49145791
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:21 schreef Mojave het volgende:

[..]

Tuurlijk, 't is ook maar net wat je leuk vindt.

Alleen ik snap niet waarom jij je altijd zo negatief opstelt tov verkeersvliegers, de argumenten die je geeft geven aan dat je totaal niet weet wat het vak inhoudt en toch doe je alsof je al 40 jaar 747 ervaring hebt.
't lijkt me gewoon geen kont aan, en de mensen die het zijn doen het 9 van de 10 keer alleen maar om mee te patsen op verjaardagsfeestjes.
pi_49145931
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:22 schreef Alternate het volgende:

[..]
Onderbetaaldekutjob Maarja jij zal het wel beter weten...
Uiteraard. AR is alwetend. Dat is toch algemeen bekend?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 16:04:06 #66
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49147371
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:27 schreef mcDavid het volgende:

[..]

't lijkt me gewoon geen kont aan, en de mensen die het zijn doen het 9 van de 10 keer alleen maar om mee te patsen op verjaardagsfeestjes.
wat zit jij toch vol frustratie m'n jongen.
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 16:04:28 #67
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49147391
Je klinkt een beetje als zo'n jochie die altijd piloot wou worden maar helaas overal afgewezen werd en toen maar is gaan zweefvliegen. Ik snap dat het pijn doet maar waarom zoek je dan elke keer zelf die topics op?
pi_49147479
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:12 schreef Alternate het volgende:
Tja, kromliggen, die schuld is anderhalf keer m'n jaarinkomen, kan het niet echt kromliggen noemen.
Als je het bedrag hoort en het vergelijkt met een 'normaal' inkomen dan is het belachelijk veel geld, maar in verhouding tot het inkomen van een vlieger, met bijbehorende steile salariscurve is het al een stuk minder schokkend. En als ik kan kiezen tussen geld betalen of 10 jaar gepwnd worden in het leger, dan weet ik het wel.
Het jammere is alleen dat een groot deel eindigt als terrasbediende of pax-vlieger op een Cessna 172. En ik zie er jaarlijks een hoop voorbij komen. Dat risico moet je dan ook meenemen. Veel verkeersvliegers die ik ken zitten toch echt niet hoger als 40 tot 70.000 Euro, als je niet bij de KLM zit dan is dat salaris opeens verre van riant. Dat zijn dan captains met 15 jaar ervaring op een Fokker 50/ATR.
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:21 schreef Mojave het volgende:
Tuurlijk, 't is ook maar net wat je leuk vindt.

Alleen ik snap niet waarom jij je altijd zo negatief opstelt tov verkeersvliegers, de argumenten die je geeft geven aan dat je totaal niet weet wat het vak inhoudt en toch doe je alsof je al 40 jaar 747 ervaring hebt.
Ach, de arrogantie is af en toe zwaar irritant. De meeste verkeersvliegers die ik ken zijn redelijk arrogante patsers, maar er zijn natuurlijk ook een boel toffe uitzonderingen. En uiteraard zal een stukje afgunst van die (geromantiseerde) baan ook meespelen
En vergeet niet dat een hoop van je collega's alles met minder als 2 motoren ook buitengewoon graaf afzeiken...
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:15 schreef mcDavid het volgende:
Als ik kan kiezen tussen 10 jaar vluchtcomputers programmeren of 10 jaar met mach1,5 op 20 meter agl over de wereld raggen, dan weet ik het wel.
Dat doe je alleen niet. Ik sprak laatst nog een afgehaakte F-16 instructeur. Hij vloog gemiddeld 3 vluchten per week van ongeveer 3 kwartier per stuk. Da's dus opstijgen tot FL 500 oid, richting Noordzee, paar bochtjes vliegen, eventueel een beetje schieten (3 keer per jaar oid) en weer terug.
Hij was het spuugzat en vliegt nu Fokker 70 (of 100) Dat was een stuk avontuurlijker.
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:30 schreef mcDavid het volgende:
Uiteraard. AR is alwetend. Dat is toch algemeen bekend?
Hoor ik daar enige afgunst? Door een combinatie van vliegervaring, bevoegdheden (AML) en studie heb ik nog wel enige inhoudelijk kennis. Ik ken een stuk of 20 verkeersvliegers en

[ Bericht 2% gewijzigd door Autoreply op 08-05-2007 16:34:47 ]
pi_49148388
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:06 schreef Autoreply het volgende:

[..]
Dat doe je alleen niet. Ik sprak laatst nog een afgehaakte F-16 instructeur. Hij vloog gemiddeld 3 vluchten per week van ongeveer 3 kwartier per stuk. Da's dus opstijgen tot FL 500 oid, richting Noordzee, paar bochtjes vliegen, eventueel een beetje schieten (3 keer per jaar oid) en weer terug.
Hij was het spuugzat en vliegt nu Fokker 70 (of 100) Dat was een stuk avontuurlijker.
Daarom hou ik het ook bij zweefvliegen
quote:
Hoor ik daar enige afgunst?
Jep.
pi_49148656
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:28 schreef mcDavid het volgende:
Daarom hou ik het ook bij zweefvliegen
Diezelfde kerel is na 15 jaar afwezigheid weer lid geworden. Na alle ervaring was zweefvliegen toch het leukste dat er is
  dinsdag 8 mei 2007 @ 16:43:23 #71
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49149070
Geweldig dat we deze discussie in elk topic weten te voeren waar ook maar iets van luchtvaart in voorkomt
FCT
pi_49149199
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:43 schreef Mojave het volgende:
Geweldig dat we deze discussie in elk topic weten te voeren waar ook maar iets van luchtvaart in voorkomt
Ach, ballerige verkeerspiloten en gefrustreerde zweverts clincht automatisch. Zullen we 's een keer meeten
pi_49149204
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:43 schreef Mojave het volgende:
Geweldig dat we deze discussie in elk topic weten te voeren waar ook maar iets van luchtvaart in voorkomt
We zijn goed he!
  dinsdag 8 mei 2007 @ 16:48:48 #74
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49149326
Hahaha ja een meet op gemotoriseerd G/A veld met veel bier.
Want volgens mij zit hier geen SEP aanhanger bij, behalve Frutsel.
FCT
pi_49149398
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:48 schreef Mojave het volgende:
Hahaha ja een meet op gemotoriseerd G/A veld met veel bier.
Want volgens mij zit hier geen SEP aanhanger bij, behalve Frutsel.
Bij dezen. Bier in ons clubhuis, inclusief zwevers, motorkisten en huurbare Cressna's.

EHMZ that is.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:07:34 #76
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49150219
Meet op Teuge! Paracentrum teuge hoogh.
pi_49150352
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:07 schreef Alternate het volgende:
Meet op Teuge! Paracentrum teuge hoogh.
Ken jij Bas v.d Heuy?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:16:08 #78
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49150593
Teuge FTW!
FCT
pi_49150795
Waar ben je ooit heen gevlogen?
Deze hebben we nog niet gekaapt!
pi_49150991
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:16 schreef Mojave het volgende:
Teuge FTW!
Wanneer?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:27:30 #81
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49151229
Teuge is zo'n pokke end man...
Ik steek je moeder in de fik!
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:33:24 #83
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49151273
Nee man, Teuge is centraal.
FCT
pi_49151319
Half vliegend NL woont toch in het westen je wweeeetsss
Ik steek je moeder in de fik!
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:36:12 #85
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49151385
Nee Hilversum is centraal, Teuge is ver weg.
pi_49151471
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:33 schreef Mojave het volgende:
Nee man, Teuge is centraal.
Indeed. Ik pak de motor of de kist wel. Datum... op Teuge valt ook goed te zuipen
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:38:52 #87
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49151488
Precies!
FCT
pi_49152819
whehehe
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_49157398
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:27 schreef mcDavid het volgende:

[..]

't lijkt me gewoon geen kont aan, en de mensen die het zijn doen het 9 van de 10 keer alleen maar om mee te patsen op verjaardagsfeestjes.
Precies wat ik bedoel

Het is gewoon echt niet meer wat het geweest is, en zeker geen avontuurlijk beroep meer. Op mij maakt het iig geen indruk meer
  dinsdag 8 mei 2007 @ 20:21:57 #90
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49157922
Het leukste vond ik het toen ik regelmatig in bijvoorbeeld Hong Kong of Singapore een klasgenoot tegenkwam om een weekendje mee te zuipen. Verder niets avontuurlijks aan, maar wel bere relaxed.
Na een tripje van 4 dagen chillen gemiddeld 6 dagen vrij om bij te komen. En dan ook nog een bakken met geld krijgen.

Maarja tegenwoordig vlieg ik europa, das hard werken (gelukkig wel meer geld)
pi_49158554
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 20:09 schreef Repeat het volgende:

[..]

Precies wat ik bedoel

Het is gewoon echt niet meer wat het geweest is, en zeker geen avontuurlijk beroep meer. Op mij maakt het iig geen indruk meer
Mwah denk ik Afrika/Zuid-Amerika/Azie kan je no wel leuk leven als Piloot. Maar Europa is het toch allemaal gereguleerd.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 22:49:42 #92
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49164818
Ik denk dat het altijd leuk leven is als piloot, ik geniet er met volle teugen van iig. Moet er niet aan denken dat ik de hele dag in zo'n duf kantoor moet zitten. En zo heeft iedereen z'n eigen voorkeur.
Maar het is natuurlijk belachelijk als duffe kantoorpikkies gaan zitten beweren dat 'piloot zijn niet meer is wat het geweest is'.
Ga dat maar bespreken op de volgende verplichte vrijdag middag borrel in het kantoor waar je je hele leven al zit, met de 4 collega's waar je je hele leven al mee werkt.
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:03:42 #93
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49175964
Erg jammer om die reacties te lezen...

Vind het geweldig werk, altijd m'n jongensdroom geweest en moet eerlijk zeggen, het is mooier dan ik ooit had verwacht.
Als ik morgen zou moeten vliegen dan kan ik daar nu al kriebels voor krijgen.
Nu sta ik standby dus wie weet hang ik over een paar uur boven Spanje, je weet het niet en dat trekt me.

Tuurlijk is het grootste gedeelte in Europa reguleerd maar wat denk je van Griekse eilandjes waar geen enkele procedure voor is? zorg maar dat je 'm netjes op de grond zet, huppa autopilot d'r af en gaan.
Dat is nog steeds echt vliegen en dan vind ik leuker met een 737 dan met een of andere Cessna o.i.d.

En ach, ook als vlieg je van groot veld naar groot veld, zodra je full thrust geeft en je hoort je jets opspinnen, dan word ik echt nog wel geil hoor. En uiteindelijk een nette landing neerzetten, ja dan is mijn dag wel compleet!

Dus geniet maar lekker van je job, doe ik ook maar asjeblieft... doe niet afgunstig man! te doorzichtig..
FCT
  zaterdag 12 mei 2007 @ 11:06:52 #94
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49295165
Om maar wat olie op het vuur te gooien: Er gaat niets boven heli vliegen!

en ik heb zweef (beetje), single (genoeg), multi (veel), heli (heel veel),militaire (te veel) en burger (precies genoeg) ervaring
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
pi_49296254
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 11:06 schreef ChopperMick het volgende:
Om maar wat olie op het vuur te gooien: Er gaat niets boven heli vliegen!

en ik heb zweef (beetje), single (genoeg), multi (veel), heli (heel veel),militaire (te veel) en burger (precies genoeg) ervaring
Je zei "heli vliegen" !!!

Helikopters vliegen niet, die zijn zo lelijk dat de aarde ze afstoot
  zaterdag 12 mei 2007 @ 13:05:56 #96
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49297786
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 12:05 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Je zei "heli vliegen" !!!

Helikopters vliegen niet, die zijn zo lelijk dat de aarde ze afstoot
Ik spreek je wel wanneer je er eentje nodig hebt (trauma of SAR)
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
pi_49297842
Dan ben ik blij dat die dingen zo verrekte lelijk zijn!

stiekem lijkt het mij ook best vet, heli vliegen!
pi_49297978
Slotje! Kuttopic!





[ Bericht 30% gewijzigd door FlitsFrits op 12-05-2007 13:24:51 ]
Ik ontken mijn bestaan.
  zondag 13 mei 2007 @ 05:05:31 #99
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49323331
ik vind die 0611 vliegers heul kick
FCT
pi_49342273
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:27 schreef Alternate het volgende:

[..]

Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:53 schreef Alternate het volgende:

[..]

Nee airmiles
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 13:16 schreef Schuifpui het volgende:
Dat salaris lijkt me wel erg hoog. Bij de KLS hebben ze me verteld dat het startsalaris bij de KLM rond de 35000 euro lag en kon stijgen tot max 150000 euro voor een ervaren captain.
Nee, start salaris als co-co-pilot ligt tussen 27K en 45K
bron: open-dag bij de KLS in Eelde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')