Jawel, maar alleen boven bepaalde hoogte.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Niet helemaal. Piloot en co-piloot zijn niet echt de juiste termen maar staan bij luchtvaartmaatschappijen meer voor een bepaalde rang. Het kan zijn dat er in een toestel twee "piloten" zitten (lees captains/ 4 strepers) zitten . In een vliegtuig wordt gewerkt volgens een bepaald concept (Crewconcept) voor wat betreft de taakverdeling. Er wordt dan gesproken over pilot flying (PF) en pilot not flying (PNF) zoals je begrijp stuurt de PF, de PNF leest de checklist, stelt de radio's in leest de naderings kaarten voor (en pakt ze), zet het motorvermogen, doet de wielen omhoog etc.. Ofwel de PNF assisteerd de PF bij het vliegen. Beide zijn bevoegd om te vliegen op het type toestel maar één heeft de eindverantwoording (captain/piloot). Vaak is de één op de heen weg PF en op de terugweg de andere.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.
In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Ik zie 'm wel weer terug komen in mega-vliegtuigen van de toekomst. Dan niet zozeer om het toestel in de lucht te houden maar meer om alle onboard faciliteiten te peilen (denk aan barren, sauna's, winkels)quote:Op maandag 7 mei 2007 13:18 schreef ChopperMick het volgende:
[..]
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
Je vergeet het palen van de stewardessquote:Op maandag 7 mei 2007 15:09 schreef mcDavid het volgende:
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:15 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Je vergeet het palen van de stewardess![]()
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopjequote:Op maandag 7 mei 2007 15:10 schreef mcDavid het volgende:
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
Nee, het is meer netals bij de maffia, de coco test ze eerst allemaal uit, waarna de co de geselecteerden uittest, waarmee vervolgens de captain de beste neemt toch?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
Ohja. Dat ook inderdaad. Moet je er wel (voor de noobs) even bij zeggen dat dat Push-To-Talk betekent, knopje van de radio dus.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:20 schreef cheukert het volgende:
[..]
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Oh, jij bent ook co?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:06 schreef Alternate het volgende:
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijkenquote:Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat het een ander naampje heeft betekent niet dat je nu wél aan de knopjes mag zitten
Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen nietquote:Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
lijkt me echt spannend
Even anders zeggen; het spannende van het piloot zijn zoals vroeger op de oude toestellen is weg. Je zit nu gewoon op je aars en als het allemaal goed gaat doe je helemaal niks en vliegt dat ding bijna vanzelf. Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?
Meestal in de namiddag als je tjiks gaat regelenquote:Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
...Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?...
Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...quote:Op maandag 7 mei 2007 23:28 schreef Alternate het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen niet![]()
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegenquote:Op maandag 7 mei 2007 23:29 schreef Repeat het volgende:
[..]
Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...
Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enzquote:Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:
[..]
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Waar rijdt jij in?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enz) en zelfs hij geeft toe dat het saai is
Het stelt gewoon niet veel meer voor. Beetje knopjes drukken, niet vliegen zoals de ruige gasten van vroeger
Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:
[..]
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Nee, das zodat de piloten niet te snel verhongeren door de lening die ze af moeten betalen.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:
[..]
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:49 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.![]()
Ok, af en toe even de ATC beantwoorden, paar knopjes voor flaps, landing gear etc instellen en veel controleren. Die dingen van tegenwoordig vliegen zelf wel. Pas na de landing weer een stukje taxien om vervolgens precies te doen wat er op een papiertje staat om het uit te zetten.![]()
![]()
Snap ik ook wel.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 00:01 schreef Alternate het volgende:
[..]
En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?
Of je FMS herprogrammeren ofzo?
Zo'n ding land zichzelf, gekgenoeg vinden de meeste piloten automatisch landen moeilijker dan handmatig. Het nare van die dingen is namelijk dat ze als ze niet 100% tevreden zijn ze zichzelf niet landen. En als je pecht hebt besluit het ding op 30ft dat hij het toch niet ziet zitten en rost hij hem vol de grond in.
Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogenquote:Op maandag 7 mei 2007 23:27 schreef Alternate het volgende:
[..]
Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken![]()
Huh, ik dacht dat de stessjes vanzelf binnenkwamenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:33 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogen
Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjobquote:Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:
[..]
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
LOL nee man, A/P FTW jeweetsttogquote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:13 schreef Alternate het volgende:
Dus jij gaat de hele weg zelf sturen?![]()
Heb ik 1 keer moeten doen en dat was niet vrijwillig![]()
Even in m'n CAO kijken. Hmm maximale pay (cpt ICA ouder dan 45, 20 dienstjaren) ongeveer 16500quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob![]()
Ik bespeur enige afgunst.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob![]()
Nee airmilesquote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:36 schreef errorken het volgende:
16500 per maand ? en is dit in euro ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |