abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49057720
Ik vraag me af ;

wat is het verschil (in functie / taken) tussen een piloot en een co-piloot ?



als ze allebei aan hun stuurknuppel zitten (ja ik weet dat 99,9 % van de Fok! lezers nu aan wat anders denkt ) wie van de twee bestuurt het vliegtuig dan ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_49058069
Ze zitten normaal gesproken niet beide aan de stuurknuppel. Eén van de piloten bestuurt het vliegtuig, de ander doet dingen als flaps en landingsgestel en controle dingetjes. Op kruishoogte zal geen van de piloten waarschijnlijk aan de knuppel zitten, maar vliegt de autopilot. Beide piloten kunnen het vliegtuig besturen, hoe ze dat precies regelen weet ik eigenlijk niet, maar ik denk dat de captain dat bepaald. De captain heeft de leiding over het vliegtuig.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:17:12 #3
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_49058082
De automatische piloot.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:46:06 #4
117895 matthendriks
Switching reality. And back.
pi_49058808
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.

In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/
  zondag 6 mei 2007 @ 12:46:48 #5
117895 matthendriks
Switching reality. And back.
pi_49058833
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/
pi_49059911
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Jawel, maar alleen boven bepaalde hoogte.
pi_49060438
Vaak wordt er bijvoorbeeld ook afgesproken dat de piloot vliegt op de heenvlucht, en de co-piloot op de terugvlucht (of omgekeerd natuurlijk). En inderdaad, zoals Schuifpui al zei, de "pilot not flying" regelt dingen als de radio, flaps, etc.
  zondag 6 mei 2007 @ 14:24:35 #8
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49061525
Altijd handig om een extra piloot bij je te hebben
Calm down, please!
pi_49064814
Backup piloot mocht de piloot ziek worden van het voedsel wat ie eet . Maar meestal vliegt de piloot lijkt me en de neven-functies doet de co-piloot. De co-piloot wordt later piloot en leidt dan weer co-piloten op en zo gaat het door .
  maandag 7 mei 2007 @ 11:07:51 #10
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49093254
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.

In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
Niet helemaal. Piloot en co-piloot zijn niet echt de juiste termen maar staan bij luchtvaartmaatschappijen meer voor een bepaalde rang. Het kan zijn dat er in een toestel twee "piloten" zitten (lees captains/ 4 strepers) zitten . In een vliegtuig wordt gewerkt volgens een bepaald concept (Crewconcept) voor wat betreft de taakverdeling. Er wordt dan gesproken over pilot flying (PF) en pilot not flying (PNF) zoals je begrijp stuurt de PF, de PNF leest de checklist, stelt de radio's in leest de naderings kaarten voor (en pakt ze), zet het motorvermogen, doet de wielen omhoog etc.. Ofwel de PNF assisteerd de PF bij het vliegen. Beide zijn bevoegd om te vliegen op het type toestel maar één heeft de eindverantwoording (captain/piloot). Vaak is de één op de heen weg PF en op de terugweg de andere.

Er is ook nog zoiets as een co-co-piloot, deze is meestal in opleiding en mag de kunst afkijken en op cruise hoogte ook acher de stuurknuppel zitten. tevens afkorting voor "koffers dragen, koffie halen" wat de hoofdtaak is van de co-co....
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
  maandag 7 mei 2007 @ 11:09:53 #11
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_49093303
tvp
  maandag 7 mei 2007 @ 13:18:06 #12
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_49097665
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
  maandag 7 mei 2007 @ 13:26:52 #13
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49098016
quote:
Op maandag 7 mei 2007 13:18 schreef ChopperMick het volgende:

[..]

BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
Ik zie 'm wel weer terug komen in mega-vliegtuigen van de toekomst. Dan niet zozeer om het toestel in de lucht te houden maar meer om alle onboard faciliteiten te peilen (denk aan barren, sauna's, winkels)

Gekke tijden waar we in leven.
Calm down, please!
pi_49102037
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
pi_49102086
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
pi_49117761
quote:
Op maandag 7 mei 2007 15:09 schreef mcDavid het volgende:
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
Je vergeet het palen van de stewardess
pi_49117906
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:15 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Je vergeet het palen van de stewardess
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
pi_49117985
quote:
Op maandag 7 mei 2007 15:10 schreef mcDavid het volgende:
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49118063
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
Nee, het is meer netals bij de maffia, de coco test ze eerst allemaal uit, waarna de co de geselecteerden uittest, waarmee vervolgens de captain de beste neemt toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door cheukert op 07-05-2007 21:33:48 ]
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49118591
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:20 schreef cheukert het volgende:

[..]

Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Ohja. Dat ook inderdaad. Moet je er wel (voor de noobs) even bij zeggen dat dat Push-To-Talk betekent, knopje van de radio dus.
  maandag 7 mei 2007 @ 23:06:13 #21
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49123695
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
pi_49124450
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:06 schreef Alternate het volgende:
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
Oh, jij bent ook co?
  maandag 7 mei 2007 @ 23:21:38 #23
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124596
Nee, F/O
pi_49124793
lijkt me echt spannend

Even anders zeggen; het spannende van het piloot zijn zoals vroeger op de oude toestellen is weg. Je zit nu gewoon op je aars en als het allemaal goed gaat doe je helemaal niks en vliegt dat ding bijna vanzelf. Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?
pi_49124831
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:21 schreef Alternate het volgende:
Nee, F/O
Dat het een ander naampje heeft betekent niet dat je nu wél aan de knopjes mag zitten
  maandag 7 mei 2007 @ 23:27:21 #26
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124925
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat het een ander naampje heeft betekent niet dat je nu wél aan de knopjes mag zitten
Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken
  maandag 7 mei 2007 @ 23:28:12 #27
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49124967
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
lijkt me echt spannend

Even anders zeggen; het spannende van het piloot zijn zoals vroeger op de oude toestellen is weg. Je zit nu gewoon op je aars en als het allemaal goed gaat doe je helemaal niks en vliegt dat ding bijna vanzelf. Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans?
Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen niet
pi_49124977
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:25 schreef Repeat het volgende:
...Waar is de tijd van leren jacks met bontkragen, grote petten en ray-bans? ...
Meestal in de namiddag als je tjiks gaat regelen
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49125007
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:28 schreef Alternate het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet spannend te zijn, spannend is slecht voor je hart, op je aarsch zitten en de krant lezen niet
Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...
  maandag 7 mei 2007 @ 23:31:49 #30
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49125162
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:29 schreef Repeat het volgende:

[..]

Precies. Het bijzondere is er nu wel af. Vroeger was een piloot tof, tja wat moet ik er nu nog van denken...
Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
pi_49125275
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enz ) en zelfs hij geeft toe dat het saai is

Het stelt gewoon niet veel meer voor. Beetje knopjes drukken, niet vliegen zoals de ruige gasten van vroeger
  maandag 7 mei 2007 @ 23:35:30 #32
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49125375
Nee zo ruig als het vroeger was is het niet inderdaad. Maar wat ik al zij, dat is alleen maar slecht voor je hart
  maandag 7 mei 2007 @ 23:38:11 #33
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49125527
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:33 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja, ik spreek nog wel eens een piloot van de KLM (verjaardagen enz ) en zelfs hij geeft toe dat het saai is

Het stelt gewoon niet veel meer voor. Beetje knopjes drukken, niet vliegen zoals de ruige gasten van vroeger
Waar rijdt jij in?
Calm down, please!
pi_49125576
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Waar rijdt jij in?


airbus?
pi_49125844
buschauffeur in de lucht
pi_49126056
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.

Ok, af en toe even de ATC beantwoorden, paar knopjes voor flaps, landing gear etc instellen en veel controleren. Die dingen van tegenwoordig vliegen zelf wel. Pas na de landing weer een stukje taxien om vervolgens precies te doen wat er op een papiertje staat om het uit te zetten.
pi_49126356
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Nee, das zodat de piloten niet te snel verhongeren door de lening die ze af moeten betalen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:01:29 #38
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49126630
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:49 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Naja, feitelijk hoef je toch ook niet meer te doen dan je FMC goed programmeren. Naar de runway taxien, checken of het goed staat, full throttle op Vr even aan de knuppel/joystick trekken om vervolgens de AP aan te zetten.

Ok, af en toe even de ATC beantwoorden, paar knopjes voor flaps, landing gear etc instellen en veel controleren. Die dingen van tegenwoordig vliegen zelf wel. Pas na de landing weer een stukje taxien om vervolgens precies te doen wat er op een papiertje staat om het uit te zetten.
En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?
Of je FMS herprogrammeren ofzo?
Zo'n ding land zichzelf, gekgenoeg vinden de meeste piloten automatisch landen moeilijker dan handmatig. Het nare van die dingen is namelijk dat ze als ze niet 100% tevreden zijn ze zichzelf niet landen. En als je pecht hebt besluit het ding op 30ft dat hij het toch niet ziet zitten en rost hij hem vol de grond in.
pi_49127032
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:01 schreef Alternate het volgende:

[..]

En als je nou op Vr een motorbrand krijgt, wat dan? Je papiertje pakken om te kijken wat je moet doen?
Of je FMS herprogrammeren ofzo?
Zo'n ding land zichzelf, gekgenoeg vinden de meeste piloten automatisch landen moeilijker dan handmatig. Het nare van die dingen is namelijk dat ze als ze niet 100% tevreden zijn ze zichzelf niet landen. En als je pecht hebt besluit het ding op 30ft dat hij het toch niet ziet zitten en rost hij hem vol de grond in.
Snap ik ook wel.

Piloten worden ook vooral om verantwoordelijk betaald, maar de standaard procedures lijken me redelijk saai. Overigens geloof ik dat van die autoland niet zo eigenlijk, das vast alleen bij de MS flight sims.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:20:46 #40
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49127430
Agja wat is redelijk saai? De hele dag op kantoor zitten, dat is pas saai. Doe mij maar lekker in de zon van het uitzicht genieten (en anders de krant lezen).
Overigens is een autoland niet iets van flightsim. En als alles goed gaat doet hij het best netjes.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 04:51:00 #41
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49130453
Alles over laten aan de machine vind ik stressvoller dan de mik mak zelf onder controle hebben.

Ach en 30kts crosswind op final, sunsetje na een mooie dag en gezellig ouwehoeren met je collega's , das toch iets minder saai dan bijv. je java scriptje schrijven in je eenzame hok.

Maar goed, dat is persoonlijk.
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 08:13:33 #42
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49131054
Dus jij gaat de hele weg zelf sturen?
Heb ik 1 keer moeten doen en dat was niet vrijwillig
  dinsdag 8 mei 2007 @ 08:33:00 #43
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_49131286
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:27 schreef Alternate het volgende:

[..]

Agja, ik hoef iig niet elke vlucht te smeken of ik alsjeblieft even in de cockpit mag kijken
Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogen
Vampire Romance O+
pi_49131330
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:33 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je moet zeker eerder smeken er even uit te mogen
Huh, ik dacht dat de stessjes vanzelf binnenkwamen
Ik steek je moeder in de fik!
pi_49131745
quote:
Op maandag 7 mei 2007 23:31 schreef Alternate het volgende:

[..]

Gelukkig weet ook iedereen precies wat er allemaal bij komt kijken om een jetliner te vliegen
Dacht je nou echt dat ze je 3 ton per jaar betalen om op je aarsch te zitten en de krant te lezen?
De luchtvaart is nou juist de branche waarin de bedrijven zo min mogelijk geld onnodig uitgeven.
Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:13:05 #46
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49137700
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:13 schreef Alternate het volgende:
Dus jij gaat de hele weg zelf sturen?
Heb ik 1 keer moeten doen en dat was niet vrijwillig
LOL nee man, A/P FTW jeweetsttog

bedoel autoland en met gare 737 VNAV ver.s 10.5 d'r naartoe
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:22:51 #47
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49138048
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
Even in m'n CAO kijken. Hmm maximale pay (cpt ICA ouder dan 45, 20 dienstjaren) ongeveer 16500
Dat is dus 16500*13 = 214 500. En dat is exclusief de winstdeling en daggelden.

Onderbetaaldekutjob Maarja jij zal het wel beter weten...
pi_49138558
16500 per maand ? en is dit in euro ?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:48:57 #49
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_49139092
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat doen ze allang niet meer. Werd slechts gedaan vanwege een groot gebrek aan mensen met die specifieke ervaring. Nu is het een onderbetaalde kutjob
Ik bespeur enige afgunst.
FCT
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:53:48 #50
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_49139284
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 12:36 schreef errorken het volgende:
16500 per maand ? en is dit in euro ?
Nee airmiles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')