quote:De financiering van medicinale verstrekking van heroine wordt voor de thans
participerende steden ook na 2007 voortgezet.
Als je naar die kostenopbouw kijkt dan zie je al dat er 'maar' zo'n 1.5 miljoen euro per jaar uitgegeven wordt aan heroïne. De rest zijn medische en andere kosten; die maak je ook als je ze de heroïne niet gratis verstrekt, of je moet ook tegen de behandeling van heroïneverslaafden zijn. Daarnaast: diefstal van autoradio's en fietsen kost de overheid en particulieren ook geld.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:54 schreef sizzler het volgende:
Kosten: 16 miljoen euro per jaar. [zie hier voor een kostenopbouw]
Dat is ook een beetje waar ik aan moet denken; what's next?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:32 schreef Karina het volgende:
anders wil ik graag gratis sigaretten, ik ben namelijk ook verslaafd![]()
'Grappig' in deze context is, is dat het VVD-partijblad (Elsevier) niet lang geleden (<1 maand) nog een stuk had geschreven waarin ze het 'schandalig' vonden dat dit kabinet geld uitgeeft aan heroïneverslaafden (daaraan toevoegend dat 'onze oudjes' in de zorg creperen (of iets in die trant), zo zijn ze ook wel weerquote:Kabinet gaat meer heroïne verstrekken
vrijdag 24 juni 2005 11:02
Het kabinet trekt zes miljoen euro uit voor de verstrekking van heroïne aan langdurig verslaafden. Het aantal junks dat drugs op medisch voorschrift krijgt, gaat omhoog van driehonderd naar duizend.
Dat schrijven VVD-minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) en zijn CDA-collega Piet Hein Donner (Justitie) in brief aan de Tweede Kamer.
De overheid trekt de komende drie jaar zes miljoen euro uit voor de uitbreiding van heroineverstrekking op medisch voorschrift.
Experimenten
De uitbreiding volgt na experimenten in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen en Heerlen. In totaal kregen driehonderd verslaafden drugs op medische indicatie. Op Heerlen na hebben al deze steden een verzoek ingediend om meer 'behandelplaatsen'. Een behandelplaats komt neer op verstrekking van heroine aan één chronisch verslaafde. Daarnaast hebben negen andere gemeenten een aanvraag voor het inrichten van behandelplaatsen ingediend.
De gemeenten moeten zelf ook bijdragen aan het project. Hierdoor is het nog niet zeker of alle aanvragers daadwerkelijk tot verstrekking overgaan. Sommige gemeenten blazen het project misschien nog af als ze de overheidssubsidie te laag vinden.
Het geven van heroïne aan chronisch verslaafden moet bijdragen aan het terugdringen van criminaliteit als straatroof en inbraak. Als verslaafden hun dagelijkse dosis drugs krijgen, zullen ze minder crimineel verdrag vertonen, is de gedachte.
http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/51282/index.html
Ja dit moet je volgens mij heel pragmatisch bekijken. het is of gratis heroine verstrekken en weinig of geen overlast. Of junks en dealers opjagen en veel overlast. dan denk ik dat 16 miljoen niet veel is voor de overlast die je voorkomt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:54 schreef sizzler het volgende:
In het Coalitie Akkoord (p.40) staat dat we door moeten gaan met het gratis verstrekken van heroine aan chronische verslaafden:
[..]
Moeten we gratis heroine verstrekken aan chronische heroïne-junks?
De vraag is wat het alternatief is. En de maatschappelijke kosten daarvan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:34 schreef Tirion het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje waar ik aan moet denken; what's next?
Nee, dit zijn expliciet kosten die gemoeid zijn met het opvangen van junks. Als je dat niet doet zwerven ze op straat of worden ze door het leger des heils opgevangen oid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:26 schreef llawonk_ het volgende:
[..]
Als je naar die kostenopbouw kijkt dan zie je al dat er 'maar' zo'n 1.5 miljoen euro per jaar uitgegeven wordt aan heroïne. De rest zijn medische en andere kosten; die maak je ook als je ze de heroïne niet gratis verstrekt, of je moet ook tegen de behandeling van heroïneverslaafden zijn.
Exact:quote:Daarnaast: diefstal van autoradio's en fietsen kost de overheid en particulieren ook geld.
bronquote:De totale besparing op maatschappelijke kosten bedragen ¤ 12.739,-, dat betekent dus niet alleen een besparing op criminaliteit maar ook besparing door vermindering van ziektekosten, hulpverlening aan bv prostitutie etc.
De verslaafden moeten aan een aantal eisen voldoen om "free drugs for life" te krijgen. Eén van die eisen is dat afkicken niet meer mogelijk is. Het gaat dus echt om de echt hopeloze gevallen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:01 schreef Yildiz het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen hun hele leven gratis heroïne krijgen. Die zullen toch wel een medische zorg en een afkickprogramma krijgen?
Ik geloof niet dat daar een onderscheid in gemaakt wordt.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 14:33 schreef nonzz het volgende:
En hoe zit het met de moslim junks?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |