Wilde je eigenlijk je eigen procrastinatieneigingen aan de orde stellen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:15 schreef Gellius het volgende:
Vogels.. Wat heb ik een grondige hekel aan vogels.
Tsss.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:15 schreef Gellius het volgende:
Nog even niet, hoor.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wilde je eigenlijk je eigen procrastinatieneigingen aan de orde stellen?
Vogels.quote:
Neem even een paracetamolletje.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:21 schreef Lienekien het volgende:
Als ik me beter voelde, dan zou ik daar hard om lachen.
Ja, 'hair of the dog', maar da's een typische anti-katermethode.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:37 schreef Z het volgende:
Een borrel om het op te lossen bedoelt Gellius denk ik.
Ik zag het eergister ook. Ik vond het opmerkelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:14 schreef Z het volgende:
Bij mij in de buurt (de baarsjes A'dam) zie ik deze zomer opeens allemaal Surinaamse mannen met vogelkooitjes (inclusief vogel) lopen Google vertelde mij dat de vogels zangvogels zijn waar mee gegokt wordt, de vogel met de mooiste zang wint. De vogels worden door de mannen 'uitgelaten'. Ik heb er ook wel eens iets over gezien op tilluhvisie maar dat waren Aziaten. Fascinerend gezicht in ieder geval, en een hoop vrolijke vogel geluiden.
Ik vind het wel plezierig wakker worden. Het gekwetter van de zwaluwen, mussen die door de dakgoot springen. Ik zou er bijna vrolijk van worden. Bijna dan he.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:15 schreef Gellius het volgende:
Ja, ik weet veel van SPSS, dat heb ik je gister ook al twee keer gezegd, maar daar heb je kennelijk over heen gelezen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Zit er hier iemand die ook maar iets van SPSS weet?![]()
Dat is mooi, van harte.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:01 schreef Thisbe het volgende:
Hallo, ik ben jarig vandaag. En ik voel me tóch niet oud.
Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:01 schreef Thisbe het volgende:
Aha! Van harte, Thisbequote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:01 schreef Thisbe het volgende:
Hippie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:59 schreef dwerg het volgende:
[..]
Ik vind het wel plezierig wakker worden. Het gekwetter van de zwaluwen, mussen die door de dakgoot springen. Ik zou er bijna vrolijk van worden. Bijna dan he.
SPSS is een programma waarmee je data kan 'manipuleren' en statistiek bedrijven.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:13 schreef Thisbe het volgende:
Dank je heren. En wat is ssps?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:08 schreef Z het volgende:
[..]
Ja, ik weet veel van SPSS, dat heb ik je gister ook al twee keer gezegd, maar daar heb je kennelijk over heen gelezen.
Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:01 schreef Thisbe het volgende:
Niet alle kutvogeltjes zitten in een kutkooitje, pope.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:20 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dekentje over kooitje. Duhhhhh.
Ik weet niets van statistiek. Nou ja, ik heb Damned lies and statistics gelezen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:16 schreef Z het volgende:
[..]
SPSS is een programma waarmee je data kan 'manipuleren' en statistiek bedrijven.
Maak dat de kat wijs!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:22 schreef Gellius het volgende:
[..]
Niet alle kutvogeltjes zitten in een kutkooitje, pope.
Mooi! Wat voor risotto heb je gemaakt? Bianco?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:21 schreef Gellius het volgende:
[..]
In dat geval wil ik nog even melden dat de risotto erg lekker was..
Jij vindt het zelfs nog leuk ook, dat is het enge er aan!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:08 schreef Z het volgende:
[..]
Ja, ik weet veel van SPSS, dat heb ik je gister ook al twee keer gezegd, maar daar heb je kennelijk over heen gelezen.
Ik heb hier wel een handboek SPSS liggen - ik háát handboeken - dat ik door probeer te werken. Maar ik ben koppig en begin altijd gewoon in de hoop dat ik op concrete problemen wel een oplossing vind. Helaas lukt me dat met deze 2 (volgens mij betrekkelijk simpele) vragen niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:23 schreef Liejannuh het volgende:
Jij vindt het zelfs nog leuk ook, dat is het enge er aan!
Ik weet een heel klein beetje van SPSS Claudia, maar ik heb er een ontzettende hekel aan, dus aan Z heb je meer.
Ik eet vanavond gebakken kabeljauw met kokosrijst (risotto, kabeljauw, spinazie, kokosmelk, jalopenapeperreepjes en limoen).quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:23 schreef Gellius het volgende:
Met zalm en spinazie, om Erik en Lienkien dwars te zitten.
Oei. Je komt op een ongelukkig tijdstip binnenvallen, JAM.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:26 schreef JAM het volgende:
Tuig.
Claudia, eet jij ook weleens iets waarvan ik me kan voorstellen dat het niet in de kookrubriek van de Libelle staat? Zoals, weet ik veel, een Turkse pizza?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik eet vanavond gebakken kabeljauw met kokosrijst (risotto, kabeljauw, spinazie, kokosmelk, jalopenapeperreepjes en limoen).
Hela, het maakt mij niet uit als je dat eet. Ik zei alleen maar iets waar mijn zus ooit mee thuis kwam. Bovendien vind ik spinazie en zalm heer-lijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:23 schreef Gellius het volgende:
Volgens mij zijn het niet de moeilijkste dingen om in te stellen, maar Z vindt het leuk, dus die mag er eerst naar kijken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb hier wel een handboek SPSS liggen - ik háát handboeken - dat ik door probeer te werken. Maar ik ben koppig en begin altijd gewoon in de hoop dat ik op concrete problemen wel een oplossing vind. Helaas lukt me dat met deze 2 (volgens mij betrekkelijk simpele) vragen niet.
Nee, ik eet uitsluitend dingen waarvan jij je niet kan voorstellen dat ze niet in de kookrubriek van de Libelle staan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:32 schreef JAM het volgende:
Claudia, eet jij ook weleens iets waarvan ik me kan voorstellen dat het niet in de kookrubriek van de Libelle staat? Zoals, weet ik veel, een Turkse pizza?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:35 schreef Liejannuh het volgende:
Ik kijk bij interne vacatures ook altijd of er iets bij staat over SPSS, want dan solliciteer ik niet.
Nopez, ik krijg een automatische melding in mijn PM als het ergens gaat over SPSS, statistiek of inflatie.quote:
Ik kan het je ook niet kwalijk nemen hoor. Dat doe ik zelf ook.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, ik eet uitsluitend dingen waarvan jij je niet kan voorstellen dat ze niet in de kookrubriek van de Libelle staan.
Gelukkig meen je daar niks van.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:23 schreef Gellius het volgende:
Ja, dat is vast haar definitie van eenvoudig eten maken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:45 schreef Tha_Erik het volgende:
Wedden dat Claudia "risotto" zegt?
Dat was ook voor mij een reden om er geen string van te maken, omdat ik er juist mee wil kunnen rekenen. Ik zat nog te denken aan 'scientific notation' maar het was me niet helemaal duidelijk wanneer je dat gebruikt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:38 schreef Z het volgende:
Die ';' gaat een probleem opleveren, die kan niet in een numerieke variabele, het kan wel wel in een string variabele (maar met een string is het lastig rekenen). Met het commando 'format' kan dat bij het aanmaken van de variabele maar ik denk niet dat dit format bestaat. Hoe ziet de variabele er nu uit dan? Of wil je van twee variabelen er één maken?
Maar de VVT is een keer of 57 door de N-groep gebruikt. Het is alleen zo dat er 34 kinderen in de groep zitten waarvan er 11 de VVT geen één keer gebruiken (en dus 23 kinderen één of meer keer). Maar ik ben geïnteresseerd in een ander perspectief, namelijk: hoe vaak wordt de VVT in totaal door de hele N-groep gebruikt, door de 7-jarigen in de N-groep vergeleken met de 7-jarigen in de ADHD-groep, enzovoort?quote:Punt twee snap ik niet helemaal, je kan nu toch zien dat 34 keer de VVT door groep N gebruikt is? En je hebt een crosstab gedraaid, het lijkt me dan handiger dat je een frequencie draait.
Kun je een beetje een richting geven? Pasta, geitenkaas, wat vind je lekker?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:47 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ja, dat is vast haar definitie van eenvoudig eten maken.
Whehe, dat is dan wel weer grappig.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:51 schreef Lienekien het volgende:
De merels in mijn tuin jagen op mijn kat. Dat is een heel nieuwe dimensie. Dat vogels met zoveel verve hun nest kunnen verdedigen.
Toch snap ik je niet hoor JAM. Je houdt van uitgelezen be-bop, uitgelezen Aziatische meisjes, uitgelezen vormen van gesubsidieerde zelfbevrediging... en dan uitgerekend niet van uitgelezen voedsel?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:46 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik kan het je ook niet kwalijk nemen hoor. Dat doe ik zelf ook..
Wat ik lekker én makkelijk én toch een beetje bijzonder vind, is een ovenschotel met spinazie, kip, creme fraiche en geitenkaas. (Ja, ik eet wel heel vaak spinazie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:44 schreef Thisbe het volgende:
Nu we het toch over eten hebben:
Ik zoek een leuk en makkelijk recept om vanavond voor twee vriendinnen te maken. Iets dat snel op tafel is, want ze komen een uur voordat de rest van de feestgangers komt. En het moet niet teveel pannen viesmaken.
Gisteren zag ik poes aan komen lopen over de tuinmuur. Een meter achter haar hipte een merel , felle kreten uitstotend. Aan de stand van de oren van poes te zien was ze zich wel bewust van haar belager.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:52 schreef Frollo het volgende:
[..]
Whehe, dat is dan wel weer grappig.
Je bedoelt dat ze ook echt actief naar je kat op zoek gaan? Of alleen als hij/zij te dichtbij komt?
Kijk, dat maakt het alweer heel lastig want ik ben juist gek op kaas.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:52 schreef Thisbe het volgende:
Ik vind alles lekker Lien (mits goed klaargemaakt). Alleen één vriendin lust geen kaas. (wat ik een ergerlijke eigenschap vind, hoe kun je zeggen dat je álle soorten kaas vies vindt?)
Inderdaad!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:55 schreef Gellius het volgende:
Moet je nagaan hoe ontstellend mooi de natuur zou zijn zonder vogels, Frollo. En de rust die je hebt om ervan te genieten, zonder het eeuwige geklets van die kleine Hekkinkjes steeds tussendoor.
Ik kwam niet verder dan paella.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:58 schreef Lienekien het volgende:
Dan denk je 'recept zonder kaas'. Da's net zo onmogelijk als 'denk niet aan een roze olifant'.
TL-buizen kunnen knap irritant zoemen. Dat hoor (of voel) je zelfs nog als je 90% doof bent.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:00 schreef Gellius het volgende:
Nu breng je me in verwarring, Thisbe. Gisteren was je nog medisch doof en nu hoor je gloeilampen?
Daar zit ik over te dubben. We hebben dit weekend mijn elfjarige neefje te logeren. Die houdt wel van in de keuken rommelen, maar ja - het is een kind hè? Die hebben zo hun aversies. In dit geval dus géén kaasquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ga je vanavond eten, Gellius?
Sober voedsel, Gellius, daar houd ik van. Sobere, droge happen. Een gehaktbal, een gekookte aardappel en een boon.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:52 schreef Gellius het volgende:
[..]
Toch snap ik je niet hoor JAM. Je houdt van uitgelezen be-bop, uitgelezen Aziatische meisjes, uitgelezen vormen van gesubsidieerde zelfbevrediging... en dan uitgerekend niet van uitgelezen voedsel?
Ik kan niet bedenken hoe je zou willen en überhapt kan rekenen met bijvoorbeeld 8,11 (acht jaar en 11 maanden), waarom reken je gewoon niet in maanden? Of je maakt een numerieke variabele met categorieen:quote:Op vrijdag 4 mei 2007 10:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat was ook voor mij een reden om er geen string van te maken, omdat ik er juist mee wil kunnen rekenen. Ik zat nog te denken aan 'scientific notation' maar het was me niet helemaal duidelijk wanneer je dat gebruikt.
Ik heb de variable nu op 'Numeric' gezet en alleen hele jaren gebruikt. (Je laatste vraag begrijp ik niet.)
[..]
Dit kan met aggregeren.quote:Maar de VVT is een keer of 57 door de N-groep gebruikt. Het is alleen zo dat er 34 kinderen in de groep zitten waarvan er 11 de VVT geen één keer gebruiken (en dus 23 kinderen één of meer keer). Maar ik ben geïnteresseerd in een ander perspectief, namelijk: hoe vaak wordt de VVT in totaal door de hele N-groep gebruikt, door de 7-jarigen in de N-groep vergeleken met de 7-jarigen in de ADHD-groep, enzovoort?
Het Museon.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:15 schreef Gellius het volgende:
Verder wordt het natuurlijk een leuk weekend. Het is zijn eerste keer Amsterdam. Vanavond nemen we hem mee naar de Dam. Morgen euh.. rondvaart natuurlijk, en even bij het bevrijdingsfestival kijken. Hij wil ook graag een museum bezoeken, maar we zijn er nog niet uit welk.
Hopelijk volop gelegenheid voor de betere oom/neef-gesprekken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:15 schreef Gellius het volgende:
Verder wordt het natuurlijk een leuk weekend. Het is zijn eerste keer Amsterdam. Vanavond nemen we hem mee naar de Dam. Morgen euh.. rondvaart natuurlijk, en even bij het bevrijdingsfestival kijken. Hij wil ook graag een museum bezoeken, maar we zijn er nog niet uit welk.
- Zalmkoekjesquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:10 schreef Gellius het volgende:
[..]
Daar zit ik over te dubben. We hebben dit weekend mijn elfjarige neefje te logeren. Die houdt wel van in de keuken rommelen, maar ja - het is een kind hè? Die hebben zo hun aversies. In dit geval dus géén kaas, geen pastas
, geen soepen
. Ik hou me aanbevolen voor tips.
Groentepannekoeke.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:10 schreef Gellius het volgende:
[..]
Daar zit ik over te dubben. We hebben dit weekend mijn elfjarige neefje te logeren. Die houdt wel van in de keuken rommelen, maar ja - het is een kind hè? Die hebben zo hun aversies. In dit geval dus géén kaas, geen pastas
, geen soepen
. Ik hou me aanbevolen voor tips.
Ja, daar had ik ook al over nagedacht. Als je met de auto gewoon niet over de snelweg richting Den Haag gaat, dan kan je dat kind doen geloven dat Amsterdam echt een machtig grote stad is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:17 schreef Gellius het volgende:
Dat is een prima suggestie, JAM, maar we wilden het bij Amsterdam houden.
We hebben nog geen oven hè Claudia? Een torenhoge hamburger is wel een leuk idee.
Heb ik ook over nagedacht, om het in maanden te doen. Ik denk dat ik het dan toch maar bij hele jaren houd (en ik zal bij m'n tweede begeleider eens peilen hoe dat doorgaans opgelost wordt).quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:15 schreef Z het volgende:
Ik kan niet bedenken hoe je zou willen en überhapt kan rekenen met bijvoorbeeld 8,11 (acht jaar en 11 maanden), waarom reken je gewoon niet in maanden? Of je maakt een numerieke variabele met categorieen:
1 '1 maand'
2 '2 maanden'
...
...
13 '1 jaar 1 maand'
enz.
Ik krijg nu inderdaad achter elke case uit de N-groep "57,00" (totaal aantal VVT)! Maar er is niks veranderd als ik Frequencies of Crosstabs doe. Graag zou ik een tabel hebben waarin ik voor de N- en ADHD-groep per leeftijdsgroep (7, 8 en 9) te zien krijg hoe vaak de VVT wordt gebruikt (het liefst ook in percentages). Hoe kan ik hiertoe komen?quote:Dit kan met aggregeren.
Data -> aggregate. De 'Break variabele' is dan de variabele waar de groepen in staan (N en ADHD), de 'aggregated variables' is 'Past Perfect'. En bij Function selecteer je dan 'Sum'. Dan krijg je echter elke case een waarde maar je hooft niet meer hoofd te rekenen ...
Waarom the fuck nou weer tomaat-mozzarella?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
- Zalmkoekjes
- Tomaat-mozzarellapizza (of een andere zelfgemaakte pizza; leuk ook om mee te rommelen!)
- Hamburgers (kun je ook best iets bijzonders van maken)
- Banana split (mag niet ontbreken)
Het Tropenmuseum? Ja, dat staat op ons lijstje. Ben er zelf ook nog nooit geweestquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, daar had ik ook al over nagedacht. Als je met de auto gewoon niet over de snelweg richting Den Haag gaat, dan kan je dat kind doen geloven dat Amsterdam echt een machtig grote stad is.
Anders moest je maar naar het NINT gaan. Of hoe dat ook heet.
Oh ja, geen oven. Is barbecueën een optie?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:17 schreef Gellius het volgende:
We hebben nog geen oven hè Claudia? Een torenhoge hamburger is wel een leuk idee.
Ik bladerde het hoofdstuk 'alleen voor de kids' voor Gellius door, eikel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:29 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Waarom the fuck nou weer tomaat-mozzarella?. Random dressingstips
. .
Het kan best hoor. Mijn neefje is 4 en die is ook dol op museums.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:35 schreef JAM het volgende:
Trouwens, wil hij echt naar een museum of hebben pappa-mamma-neefje graag dat hij naar een museum zou willen?
Wat een lief kind.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:39 schreef Gellius het volgende:
Nee, hij wil ècht naar een museum. Een ècht museum.
Ja, als je vier bent kan dat heel goed. Dan vind je alles prachtig. Als je elf bent echter, jongens, jongens, nee, toen hield ik me toch met andere dingen bezig dan musea -- museums.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:41 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het kan best hoor. Mijn neefje is 4 en die is ook dol op museums.
Nee, dan kan je beter even naar Leiden gaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:44 schreef Gellius het volgende:
Is er eigenlijk een deugdelijk natuurhistorisch museum in Amsterdam? Ik geloof van niet hè?
Al je nu eens niet met splitfile gaat werken maar met 'select cases', dus selecteer eerst alle 7 jarigen.Vervolgens doe je Analyse -> Reports -> Report summaries in Columns; Data columns is de VVT variabele, Break Columns is de N en ADHD variabele. En dit herhaal je voor alle leeftijden. Werk je overigens met een syntax of zit je te pielen in de menutjes?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb ik ook over nagedacht, om het in maanden te doen. Ik denk dat ik het dan toch maar bij hele jaren houd (en ik zal bij m'n tweede begeleider eens peilen hoe dat doorgaans opgelost wordt).
[..]
Ik krijg nu inderdaad achter elke case uit de N-groep "57,00" (totaal aantal VVT)! Maar er is niks veranderd als ik Frequencies of Crosstabs doe. Graag zou ik een tabel hebben waarin ik voor de N- en ADHD-groep per leeftijdsgroep (7, 8 en 9) te zien krijg hoe vaak de VVT wordt gebruikt (het liefst ook in percentages). Hoe kan ik hiertoe komen?
Trouwens: mijn gegevens staan nu allemaal door elkaar (gerangschikt op VVT in plaats van volgnummer). Hoe kan ik dit veranderen? Ik weet niet waardoor dit veranderd is (in ieder geval niet door Split File).
Je bent een held, hoor.
Is je neef toevallig gek op katten?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:46 schreef Gellius het volgende:
Wat een pruthoofdstad is Amsterdam toch weer. Géén natuurhistorisch museum.
Gellius junior zou je dan een plezier kunnen doen met het Kattenkabinet aan de Herengracht.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:50 schreef Gellius het volgende:
Mwah. Gemiddeld. Katten zijn het domein van zijn wat jongere broertje. Mijn naamgenoot,
.
Oja. Ze heeft een boekje voor zich liggen, en kan opeens niet zelf meer nadenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik bladerde het hoofdstuk 'alleen voor de kids' voor Gellius door, eikel.
Ok. Pannekoeke met groente.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef Gellius het volgende:
Pope, doe even constructief mee, wil je?
jij vindt die tussen-n zo'n flauwekul dat je die aan het eind uit protest ook weglaat.quote:
Ik werk ook niet met Split File. Waardoor de volgorde wel veranderd is, weet ik niet. Ik zit trouwens in de Data Editor te werken en niet in de Syntax Editor. Is dat niet zo slim?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:46 schreef Z het volgende:
[..]
Al je nu eens niet met splitfile gaat werken maar met 'select cases', dus selecteer eerst alle 7 jarigen.Vervolgens doe je Analyse -> Reports -> Report summaries in Columns; Data columns is de VVT variabele, Break Columns is de N en ADHD variabele. En dit herhaal je voor alle leeftijden. Werk je overigens met een syntax of zit je te pielen in de menutjes?
Nemo hebben we met de oudste gedaan, ik vond het persoonlijk ERG tegenvallen. Ik bewaar veel betere herinneringen aan het Evoluon. Energetica, daar kwam DTB gisteren ook mee aanzetten. Dat lijkt me ook wel wat.quote:
Variantie-analyse. Dat klinkt interessant. Compare means? Daar heb ik al eerder naar gekeken. (Ik denk dat ik eerst wat meer over de basics moet lezen van statistische analyse, want ik weet niet zo goed waar ik precies gebruik van moet maken als het gaat om significantietestjes.)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:49 schreef Z het volgende:
Het is overigens een hardstikke logisch 'probleem'wat je hebt, ik zou de verschillen in de groepen/aantallen beoordelen via een variantie analyse denk ik (de gemiddelden vergelijken dus), dan heb je dat soort tabelletjes niet echt nodig.
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik werk ook niet met Split File. Waardoor de volgorde wel veranderd is, weet ik niet. Ik zit trouwens in de Data Editor te werken en niet in de Syntax Editor. Is dat niet zo slim?
Ik heb je instructies opgevolgd. En kijk, nu komen we ergens!Hoe zou ik nu percentages en significantiedingen kunnen laten berekenen?
[afbeelding]
Variantie analyse is niet moelijk. Je moet de One-way ANOVA gebruiken, je hebt meer dan twee groepen namelijk. Wel een de homogeniteit van de varianties checken. Ik kom er vanmiddag nog even op terug!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Variantie-analyse. Dat klinkt interessant. Compare means? Daar heb ik al eerder naar gekeken. (Ik denk dat ik eerst wat meer over de basics moet lezen van statistische analyse, want ik weet niet zo goed waar ik precies gebruik van moet maken als het gaat om significantietestjes.)
Ik wil trouwens wel uiteindelijk wat tabellen eruit laten rollen, want ik heb geen zin om voor daadwerkelijke publicatie ook nog eens zelf tabelletjes op te zetten en in te kloppen.
Heel erg bedankt!quote:
O ja, ik moet nog een boek uitlezen!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:14 schreef LXIV het volgende:
Musei, musea.
Neem zo'n kind toch liever mee naar de dierentuin. Of beter nog, naar een kinderboerderij. Met ravotbaan en speeltuin. En na afloop een braadworst met friet.
Op die manier vorm je zo'n jongen.
Ik denk ook dat je daar een aardig tijdje in de rij zal staan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:20 schreef Thisbe het volgende:
En het Anne Frankhuis? In het kader van bevrijdingsdag. Hoewel ik het een behoorlijk slecht museum vind.
Mijn tante nam mij toen ik een jaar of 10 was ook mee over de Wallen. "Zo jongen, dan heb je dat tenminste ook een keer gezien."quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:21 schreef JAM het volgende:
Ik zou 'm meenemen naar de wallen en dan zou ik zeggen: 'Kijk, neef. Hier kan je neuken voor geld. Dat kan hier, in de stad. Dat is hier heel normaal.' -- en dan die braadworst met friet.
Ik was er voor 't eerst toen ik een zes of acht was. Mijn vader zei: 'Die mevrouw heeft het een beetje warm, daarom heeft ze zo weinig kleren aan.' Mijn moeder zei: 'Dat is een hoer, JAM, daarmee kan je bloot knuffelen voor heel veel geld. Mannen die dat doen zijn een beetje zielig. Niemand wil met ze knuffelen en daarom gaan ze naar zo'n mevrouw toe.'quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Mijn tante nam mij toen ik een jaar of 10 was ook mee over de Wallen. "Zo jongen, dan heb je dat tenminste ook een keer gezien."
Vervolgens gingen we naar een klassiek concert in het concertgebouw.
Hij woont op het platteland, dus daar heeft ie helemaal geen gebrek aan. We willen nu juist stadse dingen met hem doen. Ik heb hier vijftig meter raamprostitutie aan de overkant van het water zitten, dus dat pakt-ie wel mee. En het Anne Frankhuis, ik ben er in geen vijfebtwintig jaar geweest, maar de rij trekt me inderdaad niet erg aan. hem ook niet, denk ik.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:14 schreef LXIV het volgende:
Musei, musea.
Neem zo'n kind toch liever mee naar de dierentuin. Of beter nog, naar een kinderboerderij. Met ravotbaan en speeltuin. En na afloop een braadworst met friet.
Op die manier vorm je zo'n jongen.
In de zin van?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:50 schreef LXIV het volgende:
Dat weet ik niet. Zijn eveneens roodharige broertje is in ieder geval heel slecht terechtgekomen, dat weet ik wel.
Identificeer jij je met het jongetje, L? Heb jij ook wel eens een geweldig verhaal uit je duim gezogen, enkel om een paar weken lang populair te kunnen zijn? En uiteindelijk, toen de aap uit de mouw kwam, de gevolgen van je leugens onder ogen moeten zien? Vind je het daarom geen grappig, nobel of voldoening brengend verhaal?quote:
Jij denkt dat empathisch vermogen beperkt is tot eigen ondervinden?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Identificeer jij je met het jongetje, L? Heb jij ook wel eens een geweldig verhaal uit je duim gezogen, enkel om een paar weken lang populair te kunnen zijn? En uiteindelijk, toen de aap uit de mouw kwam, de gevolgen van je leugens onder ogen moeten zien? Vind je het daarom geen grappig, nobel of voldoening brengend verhaal?
Wat het knaapje doet, weet ik niet, maar wat LXIV tegenwoordig doet, is opeens een stuk beter te verklaren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:44 schreef Gellius het volgende:
En, is het knaapje erdoor gevormd, L?. Wat doet hij nu?
LXIV lijkt de indruk te wekken dat je je alleen kunt inleven in een ander als je datzelfde ook zelf hebt ervaren. Da's wel degelijk empathie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:57 schreef Gellius het volgende:
Dan is het juist géén empathie, L.
Nou, kom, kom zeg. Die conclusie is minstens veel te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:58 schreef LXIV het volgende:
Je had jezelf ook kunnen verkneukelen dat boontje uiteindelijk om zijn loontje gekomen was, L.
Maar nee, jij moet jezelf weer zo nodig met het -zielige- roodharige jongetje identificeren, in plaats van met mij.
Inderdaad. Dat is het thema. En daarnaast ook het feit dat het jongetje met angst en beven zijn komende verjaarsfeestje tegenmoetzag, in plaats van met plezier, zichzelf steeds dieper in een web van leugens spinnend.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mijngeldt voornamelijk het gegeven dat dit jongetje zich gedreven zag tot een dergelijke leugen.
Nou dan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is het thema. En daarnaast ook het feit dat het jongetje met angst en beven zijn komende verjaarsfeestje tegenmoetzag, in plaats van met plezier, zichzelf steeds dieper in een web van leugens spinnend.
Het verhaal verliest echter zijn waarde wanneer ik het niet vanuit het perspectief vertel hoe ik het zelf toen beleefd heb. Nu denk ik er natuurlijk veel anders over.
De vraag is zelfs of we het een leugen kunnen noemen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mijngeldt voornamelijk het gegeven dat dit jongetje zich gedreven zag tot een dergelijke leugen.
Dat is zeker waar.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:16 schreef Frollo het volgende:
Ik bedoel dus te zeggen dat kinderen fantasie en werkelijkheid nog maar moeilijk kunnen scheiden. Wat wij 'liegen' noemen is een interpretatie van volwassenen.
Ja Belgie. Dan heb je het ook over een land ver weg. Ook nu nog vind ik het uiterst aannemelijk dat je daar een gouden draak in een schuur kunt houden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
De vraag is zelfs of we het een leugen kunnen noemen.
Toen ik een jaar of zeven, acht was, praatten mijn vriendje Pieter en ik bloedserieus over de gouden draak die we in ons bezit hadden en die we in België in een schuur hielden.
Ongeveer in dezelfde periode polste ik mijn klasgenootjes omtrent hun medewerking aan het pretpark dat ik wilde gaan bouwen op een stukje duingrond in de buurt van de school. Groot enthousiasme. Ik herinner me met name Patricks reactie, die de tegeltjes van het zwembad wel wilde zetten.
Ook kauwde ik graag op papier en zou mijn leven erop hebben verwed dat papier naar sinaasappel smaakt als je het eerst oranje kleurt.
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja Belgie. Dan heb je het ook over een land ver weg. Ook nu vind ik het uiterst aannemelijk dat je daar een gouden draak in een schuur kunt houden.
Ik lees of zie ze graag, de verhalen en foto's uit onze jeugd. Waar blijft Claudia eigenlijk?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:15 schreef Lienekien het volgende:
Al die anekdotes doen mij een beetje aan Werther Nieland denken, al moet ik zeggen dat het al een tijdje terug is dat ik dat voor het laatst gelezen heb.
Het is vrij simpel, zoals ik eigenlijk al verwacht had. Je kan de tabellen maken bij: Analyse->Tables->Custom Tables. Klik linksboven rechts op je vvt variabele en maak er een 'nominale' variabele van ipv 'scale'. Sleep de leeftijds variabele naar de rows en dde vvt variabele naar de colums. Klik links onder bij Defineop N% Summary ... en selecteer links SUM en voeg die toe aan de tabel. Et voila.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel erg bedankt!
Ik zie het weer zitten.
Moet je de PLM-variabelen dan niet eerst horizontaal spiegelen om hen goed in de tabel te kunnen 'fitten'?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:20 schreef Z het volgende:
[..]
Het is vrij simpel, zoals ik eigenlijk al verwacht had. Je kan de tabellen maken bij: Analyse->Tables->Custom Tables. Klik linksboven rechts op je vvt variabele en maak er een 'nominale' variabele van ipv 'scale'. Sleep de leeftijds variabele naar de rows en dde vvt variabele naar de colums. Klik links onder bij Defineop N% Summary ... en selecteer links SUM en voeg die toe aan de tabel. Et voila.
Heb je weer met je neus teveel in de poppy gezeten?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moet je de PLM-variabelen dan niet eerst horizontaal spiegelen om hen goed in de tabel te kunnen 'fitten'?
Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om dit soort anekdotes uit mijn eigen jeugd op te lepelen. Ik kan moeilijk het juiste perspectief vinden voor het tragikomische, omdat sommige zaken later zo bijzonder tragisch zijn verlopen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik lees of zie ze graag, de verhalen en foto's uit onze jeugd. Waar blijft Claudia eigenlijk?
Volgens mij in groep vijf. Of je was wel heel erg snel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:22 schreef JAM het volgende:
Ik weet niet meer wat ik deed toen ik acht was. Volgens mij zat ik toen in groep zes.
Ouwe lul.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:23 schreef LXIV het volgende:
Trouwens, mensen die in groepen in plaats van klassen gezeten hebben, daar kan nooit meer iets goeds van worden.
Gewoon een zakelijk verslag van de gebeurtenissen geven, en wat licht afwijkende bijvoegelijk naamwoorden toevoegen, her en der door de tekst heen een of meer psychologische verbanden of symbolen toevoegen et voila. Een gepaste anecdote is geboren. Zoveel schrijvers doen het op die manier.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om dit soort anekdotes uit mijn eigen jeugd op te lepelen. Ik kan moeilijk het juiste perspectief vinden voor het tragikomische, omdat sommige zaken later zo bijzonder tragisch zijn verlopen.
Denk ik.
En je bent een keer bij een gereformeerd vriendje wezen spelen omdat hij zo'n mooi treinenstel had. Vergeet vooral dat niet. Komt in wezne op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:28 schreef JAM het volgende:
Ja, ik ben er weer over uit wat ik toen deed. Daar wilde ik 't bij laten.
Je kent dus niet het gevoel dat je van de kleuterschool naar de 'grote school' gaat.quote:
Nou, ik ging wel na groep twee verhuizen (van Best naar Eindhoven), en dat betekende dat ik van een kleine school naar een grote school ging, aangezien de basisschool waar ik opzat toen de grootste van Brabant was en tegenwoordig zelfs van Nederland ofzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je kent dus niet het gevoel dat je van de kleuterschool naar de 'grote school' gaat.
Niet dat dat erg is.
Dat was heel erg, van de kleuterschool naar de grote school gaan! Dat was het begin van het einde van je vrijheid! In plaats van nuttige zaken zoals spelen moest je nu de helft van de dag stilzitten en naar het eindeloos trage gezeur van een juffrouw luisteren. En daarna komt het bij de meesten nooit meer goed. De fabriekspoorten en filemeldingen staan al op ze te wachten.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je kent dus niet het gevoel dat je van de kleuterschool naar de 'grote school' gaat.
Niet dat dat erg is.
Oh, ik vond het wel stoer hoor, de grote school!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was heel erg, van de kleuterschool naar de grote school gaan! Dat was het begin van het einde van je vrijheid! In plaats van nuttige zaken zoals spelen moest je nu de helft van de dag stilzitten en naar het eindeloos trage gezeur van een juffrouw luisteren. En daarna komt het bij de meesten nooit meer goed. De fabriekspoorten en filemeldingen staan al op ze te wachten.
Dus jij ging van klas 3 ineens naar groep 6, als het ware?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:39 schreef Thisbe het volgende:
Ik heb in zowel groepen als klassen gezeten. Dat maakt van mij een brug tussen de generaties.
Ik ging van klas 5 naar groep 8. Zó'n grote stap en het enige wat we kregen was één of ander lullig plastic koffertje. Geel, ook nog.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:40 schreef Frollo het volgende:
Dus jij ging van klas 3 ineens naar groep 6, als het ware?
Waarom niet? Was je bang dat jij, als sodomietje-in-de-dop, hier gepest zou gaan worden?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik keek enorm niet uit naar de middelbare school. .
Ik ook niet. Ben je helemaal gewend aan je positie als Gellius Inter Pares, moet je weer onderaan beginnen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik keek enorm niet uit naar de middelbare school. .
Lol, het befaamde, cadmiumhoudende koffertje van Deetman.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:49 schreef broer het volgende:
[..]
Ik ging van klas 5 naar groep 8. Zó'n grote stap en het enige wat we kregen was één of ander lullig plastic koffertje. Geel, ook nog.
Daar was ik eigenlijk op dat moment niet zo heel erg mee bezig. Maar ik keek erniet naar uit om naar een nieuwe omgeving, met bijna alleen maar onbekenden, te moeten. Om daar weer een plekje in de klassenorde te veroveren, om jezelf weer waar te moeten maken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom niet? Was je bang dat jij, als sodomietje-in-de-dop, hier gepest zou gaan worden?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:20 schreef Z het volgende:
[..]
Het is vrij simpel, zoals ik eigenlijk al verwacht had. Je kan de tabellen maken bij: Analyse->Tables->Custom Tables. Klik linksboven rechts op je vvt variabele en maak er een 'nominale' variabele van ipv 'scale'. Sleep de leeftijds variabele naar de rows en dde vvt variabele naar de colums. Klik links onder bij Defineop N% Summary ... en selecteer links SUM en voeg die toe aan de tabel. Et voila.
Ja, dat klopt ja.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
En je bent een keer bij een gereformeerd vriendje wezen spelen omdat hij zo'n mooi treinenstel had. Vergeet vooral dat niet. Komt in wezne op hetzelfde neer.
Hm.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gewoon een zakelijk verslag van de gebeurtenissen geven, en wat licht afwijkende bijvoegelijk naamwoorden toevoegen, her en der door de tekst heen een of meer psychologische verbanden of symbolen toevoegen et voila. Een gepaste anecdote is geboren. Zoveel schrijvers doen het op die manier.
Nog 2.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:49 schreef Z het volgende:
Als je nog vragen heb dan merk ik het wel.
Arnon Grunberg heeft er vooral een handje van.quote:
Ik dacht in termen van gelijke strekking.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:16 schreef JAM het volgende:
Die Claudia toch. Die scriptie van haar klinkt zowaar interessant!.
Was jij nou liefhebber van Arnon?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Arnon Grunberg heeft er vooral een handje van.
Och, om nu een aantal van die modeziektes helemaal wetenschappelijk en statistisch te gaan beschouwen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:16 schreef JAM het volgende:
Die Claudia toch. Die scriptie van haar klinkt zowaar interessant!.
Ze is heel slim en lief en aardig. Maar wel dyslectisch.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:40 schreef LXIV het volgende:
Zijn dat wel normale mensen? Ik bedoel: je hebt ook liefhebbers van dierensex of mensen die postzegels verzamelen. Zo las ik vandaag van een man die al dertien jaar in zijn graf op de dood ligt te wachten. Maar die Grunberg-liefhebbers: krijg je het in de gaten wanneer je langer dan vijf minuten met ze spreekt?
c. valt nu op voorhand al af. Ik denk dat b. het beste is, mits het ook nog enige humor bevat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:42 schreef Lienekien het volgende:
Jah, hoe zal ik daar nou es op reageren?
a. In verontwaardigde Lienekien-mode
b. Met equivalente misplaatstheid
c. Helemaal niet.
Ja, je kunt geen ijzer met handen breken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
c. valt nu op voorhand al af. Ik denk dat b. het beste is, mits het ook nog enige humor bevat.
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:44 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ze is heel slim en lief en aardig. Maar wel dyslectisch.
Het was allemaal een test? Je quasi-nieuwsgierigheid was om me uit de tent te lokken, hè? Ik wist het. Ik WIST het!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is ook wel nodig als je Grunberg wil waarderen!
Erik, je laat je steeds minder snel de kast op jagen, hebt veel meer zelfvertrouwen dan een half jaar geleden en reageert met steeds meer humor!![]()
Domheid is van alle tijden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Och, om nu een aantal van die modeziektes helemaal wetenschappelijk en statistisch te gaan beschouwen.
Maak dan liever een vergelijking tussen het aantal keren dat de naam van zo'n ziekte op TV gevallen is, en de stijging van het patientenaantal.
Nou, een test veronderstelt een vooropgezet plan en een uiteindelijk doel. Noem het eerder een constatering.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:47 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Het was allemaal een test? Je quasi-nieuwsgierigheid was om me uit de tent te lokken, hè? Ik wist het. Ik WIST het!
Alleen accepteren de ouders van deze tijden niet meer dat hun kind dom is. Dus heeft het ADHD, POS-PPG, of een andere onaantoonbare geestesziekte die met een vier- tot zesletterig acroniem wordt afgekort.quote:
Jij denkt daar nogal makkelijk over. Ik gooi het maar op onwetendheid. Of dit is natuurlijk weer zo'n 'test'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen accepteren de ouders van deze tijden niet meer dat hun kind dom is. Dus heeft het ADHD, POS-PPG, of een andere onaantoonbare geestesziekte die met een vier- tot zesletterig acroniem wordt afgekort.
Stel je voor zeg, dat zo'n schoolpsycholoog tegen een ouder zou zeggen: Tja, uw kind is gewoon dom, dat is het.
Nee hoor. Ik 'test' niemand, dus jou ook niet. En in wezen meen ik ook altijd wat ik zeg.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij denkt daar nogal makkelijk over. Ik gooi het maar op onwetendheid. Of dit is natuurlijk weer zo'n 'test'.
Misschien had ik beter kunnen zeggen: 'onwetendheid is van alle tijden'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik 'test' niemand, dus jou ook niet. En in wezen meen ik ook altijd wat ik zeg.
Met die opmerking 'domheid is van alle tijden', dacht ik dat je me een voorzet gaf.
Het is het meest handig alles in 1 bestand te zeten want dan kan je alles met elkaar vergelijken, ik zou me niet zo'n zorgen maken over de overzichtelijkheid van het bestand. Het inklappen van variabelen is niet mogelijk. Ik raad ook aan om al het werk wat je doet op te slaan in een syntax, dit doe je door in de menutjes niet op [OK] te klikken maar op [Paste], dan zet hij de commando's in de syntax, die syntax kan je opslaan en vanuit die syntax kan je dan telkens de tabellen (of analyses) weer 'draaien', daar moet je maar een beetje mee oefenen. Syntax kan je zelf ook schrijven, dan heb je die hele menu's niet meer nodig.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nog 2.![]()
Ik ben benieuwd of er bepaalde correlaties bestaan. Zoals: kinderen die hun verhaal verankeren in de onvoltooid tegenwoordige tijd zijn eerder geneigd de voltooid tegenwoordige tijd te gebruiken dan de voltooid verleden tijd. En: kinderen die veel gebruikmaken van de directe rede zullen minder geneigd zijn uberhaupt een voltooide tijd te gebruiken. Is het mogelijk om SPSS dat soort dingen aan te laten pakken?
En ik heb nog een algemene vraag: doe ik er verstandig aan om alle getallen in 1 groot bestand/overzicht te gooien? Zo ja, hoe houd ik de invoer overzichtelijk? Kan ik de op dat moment niet relevante variabelen bijvoorbeeld 'inklappen'?
Ja, dat vind ik een term waar al te scheutig mee gestrooid wordt. Een kind hoeft zich maar te vervelen in de klas of hoppa, hoogbegaafd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:58 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn nichtje is hoogbegaafd. Volgens haar ouders. Mijn andere nichtje (uit dezelfde familie) is slimmer. Volgens mij.
Wanneer de mening van de ouders als maatstaf voor hoogbegaafdheid zou gelden, zouden er heel wat genieen hier rondlopen. Zelf vind ik het Prulleke trouwens ook hoogbegaafd, hoe ze met 11 weken oud al een paard wist te tekenen. De meeste kinderen kunnen dan nog niet eens iets vastpakken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:58 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn nichtje is hoogbegaafd. Volgens haar ouders. Mijn andere nichtje (uit dezelfde familie) is slimmer. Volgens mij.
Wanneer ik jou over dit programma hoor praten moet ik altijd aan Debiteuren, krediteuren denken, wanneer er dan het een of andere computerprobleem per telefoon opgelost moest worden!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:58 schreef Z het volgende:
[..]
Het is het meest handig alles in 1 bestand te zeten want dan kan je alles met elkaar vergelijken, ik zou me niet zo'n zorgen maken over de overzichtelijkheid van het bestand. Het inklappen van variabelen is niet mogelijk. Ik raad ook aan om al het werk wat je doet op te slaan in een syntax, dit doe je door in de menutjes niet op [OK] te klikken maar op [Paste], dan zet hij de commando's in de syntax, die syntax kan je opslaan en vanuit die syntax kan je dan telkens de tabellen (of analyses) weer 'draaien', daar moet je maar een beetje mee oefenen. Syntax kan je zelf ook schrijven, dan heb je die hele menu's niet meer nodig.
Wat betreft die correlaties, dat kan zonder twijfel in SPSS, met correlaties heb ik alleen niet zoveel ervaring, dan moet je toch nog de SPSS handleiding er bij pakken, er zijn ook wel (goedkope) boekjes die beschrijven wat en hoe te doen met Statistiek in SPSS. Het uitvoeren van de correlaties stelt niks voor Analyse -> Correlate, maar de data zo neerzetten zodat je de juiste toets kan draaien is meestal het werk.
Doei Frol.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:01 schreef Frollo het volgende:
Zo, wat mij betreft is het W.E.E.K.E.N.D.
Doei schatten!
Ja, dat was ook het geval hier. Het opvallendst vind ik nog wel dat er nooit een test heeft plaatsgevonden, maar dat het kind wel groep 6 (of 5) heeft overgeslagen, om vervolgens een leerachterstand te ontwikkelen en het advies te krijgen om een jaar over te doen. Wat de ouders niet accepteren, en het kind gewoon laten overplaatsen naar een andere school.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik een term waar al te scheutig mee gestrooid wordt. Een kind hoeft zich maar te vervelen in de klas of hoppa, hoogbegaafd.
Ah, mooi! Ik maak me wel een beetje zorgen over het invoeren van de data. Hoe weet ik zometeen nog welk regeltje ik moet hebben als ik getallen in wil voeren? Maar dat is een zorg voor later. Ik zal me morgen verdiepen in de syntax. He, nu heb ik tenminste het gevoel een heel stuk opgeschoten te zijn. (Had ik je al genoeg bedankt?)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:58 schreef Z het volgende:
Het is het meest handig alles in 1 bestand te zeten want dan kan je alles met elkaar vergelijken, ik zou me niet zo'n zorgen maken over de overzichtelijkheid van het bestand. Het inklappen van variabelen is niet mogelijk. Ik raad ook aan om al het werk wat je doet op te slaan in een syntax, dit doe je door in de menutjes niet op [OK] te klikken maar op [Paste], dan zet hij de commando's in de syntax, die syntax kan je opslaan en vanuit die syntax kan je dan telkens de tabellen (of analyses) weer 'draaien', daar moet je maar een beetje mee oefenen. Syntax kan je zelf ook schrijven, dan heb je die hele menu's niet meer nodig.
OK, ga ik me ook in verdiepen! Ik kan altijd nog eens in de zoveel tijd terecht bij een AIO die er ervaring mee heeft, maar ik wil haar niet lastigvallen met vragen waar ik zelf ook wel een antwoord op had kunnen vinden als ik er moeite voor had gedaan.quote:Wat betreft die correlaties, dat kan zonder twijfel in SPSS, met correlaties heb ik alleen niet zoveel ervaring, dan moet je toch nog de SPSS handleiding er bij pakken, er zijn ook wel (goedkope) boekjes die beschrijven wat en hoe te doen met Statistiek in SPSS. Het uitvoeren van de correlaties stelt niks voor Analyse -> Correlate, maar de data zo neerzetten zodat je de juiste toets kan draaien is meestal het werk.
Trouwens. Zie mij maar eerder als een soort sparring partner, dat dekt de lading het beste.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, een test veronderstelt een vooropgezet plan en een uiteindelijk doel. Noem het eerder een constatering.
Ik geloof er wel in, maar daarom is het juist belangrijk dat de wetenschap zich er serieus mee bezighoudt. Mijn scriptie heeft als hypothese dat er in kinderen met ADHD iets misgaat met de executieve functies, maar die hypothese mag best ontkracht worden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:04 schreef Lienekien het volgende:
Daarom geloof ik niet in modeverschijnselen op dat gebied.
Maar geloof jij dat ADHD een 'echte' aandoening is? Zoals ik LXIV begrijp, vindt hij het slechts een letterwoord voor een druk kind, al dan niet dom.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geloof er wel in, maar daarom is het juist belangrijk dat de wetenschap zich er serieus mee bezighoudt. Mijn scriptie heeft als hypothese dat er in kinderen met ADHD iets misgaat met de executieve functies, maar die hypothese mag best ontkracht worden.
Geen dank. En syntaxen zijn eigenlijk een must, dan kan je immers altijd herhalen wat je gedaan hebt. Je kan overigens ook je data invoeren/inlezen via de syntax. Dat is wel handig qua overzichtelijkheid.quote:
Ik geloof dat de definitie tegenwoordig al op een IQ van 120 of iets dergelijks ligt. Dat betekent dat je met gemak de HAVO kunt halen, en dan zou je al hoogbegaafd zijn? Op die manier zijn er maar heel weinig mensen hier in TTK niet hoogbegaafd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:06 schreef Lienekien het volgende:
Mijn vader laatst tegen mij: "Jij bent toch ook hoogbegaafd?"![]()
![]()
Tja, ik weet het niet, Lienekien. Ik ben erg sceptisch. Veel kinderen gedragen zich slecht omdat hun ouders inconsistent zijn of omdat ze simpelweg te slecht eten. Op die kinderen wordt dan maar wat graag het labeltje 'ADHD' geplakt. En is er op dat gebied weinig bewezen, maar er zijn ook wel weer genoeg onderzoeken met interessante resultaten (waar ik dan trouwens al gauw bij denk: enough research tends to support your theory). Maar ik ben niet zó sceptisch dat ik elk onderzoek overbodig acht. Integendeel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar geloof jij dat ADHD een 'echte' aandoening is? Zoals ik LXIV begrijp, vindt hij het slechts een letterwoord voor een druk kind, al dan niet dom.
Ik vraag me af of dat wel zo is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik geloof dat de definitie tegenwoordig al op een IQ van 120 of iets dergelijks ligt. Dat betekent dat je met gemak de HAVO kunt halen, en dan zou je al hoogbegaafd zijn? Op die manier zijn er maar heel weinig mensen hier in TTK niet hoogbegaafd.
Tof!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:09 schreef Z het volgende:
Dit is een goede site over SPSS, met allerlei tips, trucs en uitleg.
http://www.spsstools.net/
Ja, dan ben je overgevoelig.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Bestaat er eigenlijk ook zoiets als hoogbegaafdheid op EQ-gebied?
EQ is voor mensen die compensatie nodig hebben voor hun domheid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Bestaat er eigenlijk ook zoiets als hoogbegaafdheid op EQ-gebied?
Ik ben morgen toch bij Scheltema ...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tof!
Als je trouwens eens een interessant (inhoudelijk) boek over statistiekjes wilt lezen: For the skeptical environmentalist van Lomborg is fantastisch.
Die bijna arrogante zelfverzekerdheid van je vind ik ook wel geil, Claudia.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
EQ is voor mensen die compensatie nodig hebben voor hun domheid.![]()
Maar wie plakt dat labeltje, dat vraag ik me af. Ik ga ervan uit dat het bestaat en dat er mensen zijn die daar echt hulp bij nodig hebben (pedagogisch, medicatie, etc.). Dat is namelijk mijn invalshoek.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, ik weet het niet, Lienekien. Ik ben erg sceptisch. Veel kinderen gedragen zich slecht omdat hun ouders inconsistent zijn of omdat ze simpelweg te slecht eten. Op die kinderen wordt dan maar wat graag het labeltje 'ADHD' geplakt. En is er op dat gebied weinig bewezen, maar er zijn ook wel weer genoeg onderzoeken met interessante resultaten (waar ik dan trouwens al gauw bij denk: enough research tends to support your theory). Maar ik ben niet zó sceptisch dat ik elk onderzoek overbodig acht. Integendeel.
Met mijn onderzoekje heb ik trouwens een veel bescheidenere ambitie: tonen dat ik de kennis en vaardigheden bezit om af te studeren. Verder vind ik het vooral interessant om op een heel andere manier naar taal te kijken, namelijk vanuit de 'discourse' en het werkgeheugen. Ik denk dat de taalkunde zich te lang blind heeft gekeken op 'het woord' en 'de zin'.
Zeg je dat nou omdat je al zo lang afgesloten bent van je eigen vrouw?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die bijna arrogante zelfverzekerdheid van je vind ik ook wel geil, Claudia.
Wat ze vooral nodig schijnen te hebben zijn persoonsgebonden budgetten: http://www.telegraaf.nl/b(...)orgbudget.html?p=3,1quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar wie plakt dat labeltje, dat vraag ik me af. Ik ga ervan uit dat het bestaat en dat er mensen zijn die daar echt hulp bij nodig hebben (pedagogisch, medicatie, etc.). Dat is namelijk mijn invalshoek.
Maar ik snap dat het niet is waar je onderzoek om draait. Ik zou het best willen lezen.
Neequote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:26 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zeg je dat nou omdat je al zo lang afgesloten bent van je eigen vrouw?
Ja, en heb jij enig idee door wat voor molen je moet voordat je zoiets krijgt toegewezen en wat voor verantwoording je vervolgens moet afleggen voor de besteding ervan?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ze vooral nodig schijnen te hebben zijn persoonsgebonden budgetten: http://www.telegraaf.nl/b(...)orgbudget.html?p=3,1
Ik denk dat ik het hierbij maar laat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:31 schreef LXIV het volgende:
Verantwoording afleggen hoeft dan dus niet meer.
Dat neemt nog steeds niet weg dat je niet 'zomaar' zo'n PGB krijgt toegewezen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:34 schreef LXIV het volgende:
Je zou toch het artikel moeten lezen. Tot 2500 euro hoeft er dus echt geen verantwoording meer te worden afgelegd.
Dat vind ik ingewikkeld. Het lijkt simpel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dat er mensen zijn die er misbruik van maken, dat zegt alleen maar dat er mensen zijn die er misbruik van maken.
Ofhet dankzij mijnvader nóg leuker wordt, moet ik afwachten. Ik ga er wel een beetje van uit, maar helemaal zeker ben ik er niet van.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:48 schreef Lienekien het volgende:
En is dat ook omdat je met je vader gaat?
Dat draagt in ieder geval bij aan de gezelligheid, jaquote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:52 schreef Lienekien het volgende:
Hij neemt de portemonnee mee, neem ik aan. Veel plezier alvast.
TT?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:56 schreef Lienekien het volgende:
Mijn vader nam mij vroeger wel eens mee naar de kermis als het TT was. Dan mocht ik volgens mij tien gulden besteden.
Ja. En best een risico ook. Ik doe het ook wel eens en dan kom je niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:01 schreef broer het volgende:
Ah, op die manier. Wat attent van je.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |