Begin me der niet overquote:Op woensdag 2 mei 2007 16:47 schreef devzero het volgende:
[..]
De bourne shell (sh) had al support voor arrays, alleen zit je dan vaak te kloten met shift etc.
Thanks, weer wat geleerd.quote:Op woensdag 2 mei 2007 20:35 schreef devzero het volgende:
setgid bit op de parent directory aanzetten. Dus bv
# chgrp www-data /www
# chmod 2755 /www
(of chmod g+s /www)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | case $@ in --topic *) echo "Inserting TVP in topic $2" exit 0 ;; *) echo "Usage: `basename $0` --topic <topic nummer>" ;; esac |
Jij hebt meer verwijderd dan alleen maar tvp's.quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:51 schreef Godlike02 het volgende:
tvp's weer eens weg
Sorry dan!quote:Op donderdag 3 mei 2007 08:54 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij hebt meer verwijderd dan alleen maar tvp's.
Ik wil graag weten hoe ik erachter kom waarom VLC af en toe hapert tijdens het afspelen van een bestand op mijn laptop. Sinds gisteren heb het idee dat dit alleen is als de AC eraf is maar dat weet ik nog niet zeker.
'update' is het niet. Screensaver staat in elk geval uit. En powermanagement toont ook niet echt iets waarvan ik zeg: dat kan het zijn.
Hoe vind ik welk proces dit betreft? Ik ken "top" maar als ik een video afspeel is dat niet echt zichtbaar.
Kan ik ergens een historie zien van de belasting van mijn systeem?
1 2 3 4 5 6 7 | chars=( t v p ) for char in ${chars[@]} do echo -ne $char done |
Ochquote:
echo $variabele | wc -cquote:Op donderdag 3 mei 2007 11:49 schreef maniack28 het volgende:
Ik wil in een bash weten hoe lang een bepaalde variable is.. uit hoeveel getallen hij bestaat. Ik weet dat het in je prompt met wc -c filenaam kan, maar ik heb in dit geval geen filenaam, maar een variable. Hoe gaat dat dan in zn werk?
quote:
Daar kun je inderdaad backticks voor gebruiken. Hiermee kun je de uitvoer van een commando gebruiken in een ander commando.quote:Op donderdag 3 mei 2007 11:58 schreef maniack28 het volgende:
[..]
_O_
En nu nog aan een variable toekennen :') want test=$variable | wc -c kent ie niet.. dan is $test gelijk aan 0, terwijl de echo van hierboven 4 geeft...
Moet dat met een backquote (die ik niet snap :') )
1 |
1 2 3 4 5 | ~$ export test=`echo $blabla | wc -c` ~$ echo $test 21 ~$ |
Ah kay.. nu snap ik ze.. je voert een commando uit en de uitvoer ken je toe aan een variable.. dus je moet op die manier altijd echo gebruiken en datgeen wat "geprint" wordt, wordt toegekent aan je variablequote:Op donderdag 3 mei 2007 12:05 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Daar kun je inderdaad backticks voor gebruiken. Hiermee kun je de uitvoer van een commando gebruiken in een ander commando.
Dus bijvoorbeeld
[ code verwijderd ]
Voorbeeldje:
[ code verwijderd ]
Overigens, $bla=1 is op een verkeerde manier een parameter aan het variable toekennen: bla=1 is de juiste manier.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:05 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Daar kun je inderdaad backticks voor gebruiken. Hiermee kun je de uitvoer van een commando gebruiken in een ander commando.
Dus bijvoorbeeld
[ code verwijderd ]
Voorbeeldje:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 | 4 15:29 pts/13 0 wesleys@eniac:/home/wesleys$ isLong Bla Bla: 3 char(s) long 15:29 pts/13 0 wesleys@eniac:/home/wesleys$ echo -n Bla | wc -m 3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | use warnings; use strict; foreach (@ARGV) { printf("%s: %s char(s) longn", $_, length($_)); } |
[mierenneukmode]quote:Op donderdag 3 mei 2007 15:27 schreef slakkie het volgende:
Overigens, $bla=1 is op een verkeerde manier een parameter aan het variable toekennen: bla=1 is de juiste manier.
Mierenneukerquote:Op donderdag 3 mei 2007 21:57 schreef devzero het volgende:
Deze is echt nice, ik zie hem nu pas...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:33 schreef slakkie het volgende:
http://video.google.com/videoplay?docid=8100808442979626078
1 2 3 4 5 6 7 8 | layout.current_col = 0; if (layout.current_col >= layout.cols) layout.current_col = layout.cols - 1; if (layout.current_row < 0) layout.current_row = 0; if (layout.current_row >= layout.rows) layout.current_row = layout.rows - 1; |
1 2 3 4 5 6 7 8 | layout.current_col = layout.cols - 1; if (layout.current_col >= layout.cols) layout.current_col = 0; if (layout.current_row < 0) layout.current_row = layout.rows - 1; if (layout.current_row >= layout.rows) layout.current_row = 0; |
Met compiz & cube is dit standaard behaviorquote:Op vrijdag 11 mei 2007 20:34 schreef Farenji het volgende:
Ha ik heb zojuist mijn eerste eigen custom patch gedaan, in Metacity en die was zo simpel doch geniaal dat ik hem wel wil delen hier. Zelfs een linux newbie kan dit doen.
Ik kan nu met ctrl-alt links en rechts gewoon door mijn workspaces cyclen, zonder dat ie stopt aan de rand en je weer terug moet. Misschien ben ik de enige die zich eraan ergert maar onder Gnome is dat niet te configureren itt KDE, en ik vind het iig ergerlijk genoeg om er wat aan te doen, en in de open source wereld kun je dat dus zelf en met debian of ubuntu is dat heel simpel.
Ik heb de source van metacity mbv "apt-get source metacity" en alle dependencies gedownload met "apt-get build-dep metacity". Je hebt dan alles wat je nodig hebt om zelf te compileren. De source komt in /usr/src/metacity-x.y.z/ terecht (afhankelijk van de versie).
In src/workspaces.c heb ik rond regel 840 (de plek kan varieren) het volgende fragment:
[ code verwijderd ]
vervangen door:
[ code verwijderd ]
Er is dus nauwelijks iets veranderd maar de verandering is wel essentieel.
Daarna run je "debian/rules binary" in de /usr/src/metacity-x.y.z directory en daarna alle gebouwde .debs installeren met "dpkg -i <naam.deb>" die in /usr/src staan.
Even opnieuw inloggen en klaar! Een kind kan de was doen.
Zeker wel, en het werkt het beste in deze volgorde (eerst Windows, dan Linux)... De boot loader die Ubuntu gebruikt, Grub, kan gewoon overweg met bestaande Windows installaties.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:09 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik heb een dual boot met vista en xp
maar wil graag (K)Ubuntu er ook bij instaleren,gaat dit lukken?
Nee, als het goed is wordt die door Grub gewoon goed opgepakt... Ik heb zoiets gelezen in het Linux Magazine van deze maand... Als je wil zoek ik het nog even voor je na...quote:Op zondag 13 mei 2007 20:21 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
gaat de vista boatloader dan geen kuren vertonen?
zou tof zijnquote:Op zondag 13 mei 2007 20:50 schreef whoops het volgende:
[..]
Nee, als het goed is wordt die door Grub gewoon goed opgepakt... Ik heb zoiets gelezen in het Linux Magazine van deze maand... Als je wil zoek ik het nog even voor je na...
Tja, nog lang niet alles wordt ondersteunt, maar met ndiswrapper krijg je veel dingen wel aan de praat.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:22 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
en hoe zit het tegenwoordig met Wi-Fi?
Krijg je geen mailtjes over wat er gebeurt is? Voor zover ik weet stuurt de cron daemon automatisch een mailtje naar de de persoon die de opdracht aan de crontab heeft toegevoegd, mits het commando uitvoer geeft.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:21 schreef Niesl het volgende:
Ik heb een scriptje geschreven dat als ik het handmatig draai, netjes een apt-get update en daarna een apt-get -y upgrade doet. Hierdoor wordt mijn machine weer netjes up to date gebracht.
Nu heb ik dit scriptje in mijn crontab staan, maar helaas, ik moet toch nog steeds zelf de apt-get upgrade geven. Iemand die hier zijn licht over kan schijnen?
Kubuntu Dapper Drake LTS (6.06)
Er zaten twee fouten inquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:28 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Krijg je geen mailtjes over wat er gebeurt is? Voor zover ik weet stuurt de cron daemon automatisch een mailtje naar de de persoon die de opdracht aan de crontab heeft toegevoegd, mits het commando uitvoer geeft.
Heb je de uitvoer van de apt-get commando's soms uitgezet? Misschien even aanzetten voor een beter beeld. Wat je ook nog zou kunnen doen is bij elk commando wat je vanuit je script draait een echo te doen die het complete commando laat zien, dan zie je ook sneller wat er mis gaat.
Wat je ook in de gaten moet houden is dat je in je script het best complete paden naar de executables kunt geven. Dus niet apt-get maar /usr/bin/apt-get bijvoorbeeld (vervangen door jouw pad, kun je vinden met which apt-get).
Ja, ik heb zo'n USB geval gekregen bij m'n XS4ALL-abonnement: Siemens Gigaset 108. Hij doet het uiteindelijk met Feisty, maar geen WPA, wel WEP. Ik heb ontzettend lang zitten klooien om WPA voor elkaar te krijgen, tot ik op gegeven moment besloot dat het soms niet erg is als iets niet lukt en dat je het achter je moet latenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:16 schreef devzero het volgende:
Iemand ervaring met USB wireless dingen?
Ligt aan je wireless kaart. Op mijn dell moest ik aan de slag met bmccutter-nogwat en op mijn HP/compaq wordt de kaart gewoon geherkend. Verder met wpa_supplicant indien je WPA/WEP/etc beveiliging hebt. Werkt als een speer.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:22 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
en hoe zit het tegenwoordig met Wi-Fi?
die ik iets verkeerd?quote:dirk@kubuntu-desktop:~/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module$ make all
make -C /lib/modules/2.6.20-15-generic/build SUBDIRS=/home/dirk/RT61_Linux_STA_D rv1.1.0.0/Module modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.20-15-generic'
CC [M] /home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.o
/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.c: In function ‘RT61_probe ’:
/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.c:197: error: ‘struct net_ device’ has no member named ‘get_wireless_stats’
/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.c: In function ‘RT61_open’ :
/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.c:326: warning: passing ar gument 2 of ‘request_irq’ from incompatible pointer type
make[2]: *** [/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module/rtmp_main.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/dirk/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0/Module] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.20-15-generic'
make: *** [all] Error 2
Kijk hier eens:quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:34 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
niemand?
Ben je bekend met hoe verschrikkelijk eenvoudig het is om een WEPkey te kraken?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:33 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
de tuturial gebruikt WPA,maar ik heb helemaal geen wpa maar wep
heb het net omgezet naar WPAquote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:43 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Ben je bekend met hoe verschrikkelijk eenvoudig het is om een WEPkey te kraken?
Die drivers zijn onder veel distro's moeilijk aan de praat te krijgen. Vraag op een willekeurig Linuxforum hoe je ze moet installeren en 9 van de 10 keer krijg je als antwoord: niet aan beginnen, gebruik ndiswrapper.quote:Op woensdag 16 mei 2007 16:35 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik zag dat Ralink gewoon linux drivers heeft (met sourcecode erbij )![]()
Dat heb ik eens gedaan, duurde toen een uurtje... Schijnbaar tegenwoordig te doen in een paar minuten.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:43 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Ben je bekend met hoe verschrikkelijk eenvoudig het is om een WEPkey te kraken?
Ja, zoek maar eens op 'grub'quote:Op maandag 21 mei 2007 18:13 schreef RoaRRR het volgende:[..]
Dual-boot met windows is dat een beetje makkelijk?
Nee.quote:Of moet ik daarvoor gaan klooien met verschillen de Boot-proggies ???
Zoals gezegd is dat niet moeilijk. De installatie van Linux draagt overal zorg voor, zolang je maar Linux na Windows installeert (omgekeerd is geen goed idee).quote:Op maandag 21 mei 2007 18:13 schreef RoaRRR het volgende:
Dual-boot met windows is dat een beetje makkelijk? Of moet ik daarvoor gaan klooien met verschillen de Boot-proggies ???
Ligt er een beetje aan waar je Windows op staat. Maar ook hier krijg je tijdens de installatie van Linux advies over. Waarschijnlijk zal hij vragen of hij een deel van de 60 Gb voor je vrij zal maken.quote:Heb op dit moment 2 HD erin zitten ( buiten een externe) Eentje van 60 GB en 1 van 15 GB. Nog advies op welke ik wat zet ?
Heb helaas die van 60 GB opgedeeld in partities en volgens de documentatie die ik heb zitten lezen moet je hem installen op een partitie loze HD. Dit zal dus de 15 GB HD worden voor het Linux systeem. Mijn externe HD gebruik ik dan wel als ik nog extra opslag nodig heb.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:14 schreef Lod het volgende:
[..]
Zoals gezegd is dat niet moeilijk. De installatie van Linux draagt overal zorg voor, zolang je maar Linux na Windows installeert (omgekeerd is geen goed idee).
[..]
Ligt er een beetje aan waar je Windows op staat. Maar ook hier krijg je tijdens de installatie van Linux advies over. Waarschijnlijk zal hij vragen of hij een deel van de 60 Gb voor je vrij zal maken.
Als je tevreden bent over Linux, en hopelijk word je dat, dan kunnen die besturingssystemen naast elkaar blijven bestaan. Door middel van een bootloader (lilo of grub) kun je dan zowel Windows als Linux benaderen. Als je Windows installeert na Linux, dan is de bootloader die Linux geinstalleerd heeft foetsie, en dan zul je met een rescue disk aan de gang moeten om een dual boot situatie te creeeren.quote:Ik wil Windows nog een keer "schoon" erop zetten als ubuntu goed werkt.
Moet ik nu eerst Windos opnieuw installen of kan ik eerst experimenteren met Ubuntu en ubuntu installen om vervolgens Window opnieuw te installen.
Hoe heb je het opgelost?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 23:13 schreef TommyGun het volgende:
Edit; nvm
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:11 schreef RoaRRR het volgende:
Laat maar, ik was denk ik weer te snel met klagen. Een keer opnieuw opstarten en het werkt wel.
MP3 speelt terwijl ik dit type dus zal volgende keer wat langer wachten met klagen
Ik heb een keer urenlang de forums afgestruind om er achter te komen dat ik de avond ervoor de aan-uit knop had ingedrukt van mijn boxen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:16 schreef wdn het volgende:
Och. Je wilt niet weten hoe vaak op ubuntuforums het resultaat was dat de volumeknop de oorzaak is![]()
met Thunderbird + NewsWorthy for Thunderbirdquote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:26 schreef RoaRRR het volgende:
hehe gelukkig was dit snel opgelost...
Nog een vraagje --> iemand die weet hoe je gebruik kunt maken van nieuwsgroepen / FTD ? Of mag deze vraag niet gesteld worden op FOK! ?
Zou graag toch wel weer het nieuws willen volgen met daarbij de behorende attch. natuurlijk![]()
Moet toch niet zo moeilijk zijn om via nieuwsgroepen iets te downen ?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:48 schreef wdn het volgende:
Newsx? -> http://www.kvaleberg.com/newsx.html
Type eens:
newsx
in terminal![]()
![]()
Resultaat --> bash: newsx: opdracht niet gevonden
Oh en in de deb kun je bij '<..> files' zien wat je moet opstarten
Oh enne:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=424944&highlight=newsreader
is wel een interessant topic
Doe eens `dpkg -L newsx`, en dan moet je ff zoeken naar iets met bin/newsx.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:53 schreef RoaRRR het volgende:
[..]
Moet toch niet zo moeilijk zijn om via nieuwsgroepen iets te downen ?![]()
Thxquote:Op dinsdag 22 mei 2007 19:07 schreef wdn het volgende:
Mocht iemand nog wat free fonts zoeken ->
http://ubuntu.wordpress.c(...)ee-fonts-for-ubuntu/
Ik heb nu SMe gedownload en geïnstalleerd. Dat ging allemaal vrij vlot. Alleen nu moet ik hem die via een browser openen, en mijn windows machine krijgt het niet gevonden. Erg vervelend.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:29 schreef Lod het volgende:
Mijn grote favoriet blijft nog Clarkconnect.
Verder heb je nog sme-server en er zijn tal van anderen te vinden.
De twee genoemden zijn van vele markten thuis, web, mail, ftp, windows shares e.d. en ze hebben allebei een webinterface voor het beheer.
quote:alex@alex-desktop:~$ fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro
OpenGL version string: 2.0.6334 (8.34.8)
Ok, daar zit zo te zien ook niet alles goed.quote:alex@alex-desktop:~$ beryl-manager
alex@alex-desktop:~$
** (beryl-manager:23641): CRITICAL **: can't execute beryl-xgl: Success
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | STARTXGL= XGL="/usr/bin/Xgl" XGL_OPTIONS=":1 -fullscreen -ac -accel xv:pbuffer -accel glx:pbuffer" if grep -qs ^use-xgl "$OPTIONFILE"; then if [ -x "$XGL" ]; then STARTXGL=yes fi if [ -r /tmp/.X1-lock ]; then xglpid=`cat /tmp/.X1-lock` if [ -d /proc/$xglpid ]; then echo "Xgl already running" STARTXGL= fi fi fi if [ -n "$STARTXGL" ]; then $XGL $XGL_OPTIONS & DISPLAY=:1 fi # vim:set ai et sts=2 sw=2 tw=80: |
Wat krijgt je windows niet gevonden?quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:27 schreef magge het volgende:
Ik heb nu SMe gedownload en geïnstalleerd. Dat ging allemaal vrij vlot. Alleen nu moet ik hem die via een browser openen, en mijn windows machine krijgt het niet gevonden. Erg vervelend.
Wegens nieuwe windows install heb ik ubuntu opnieuw geinstalled ! Deze keer gekozen voor ubuntu omdat ik deze iets fijner vindt als Kubuntu...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:56 schreef RoaRRR het volgende:
Heb nu kubuntu draaien en moet zeggen dat ik er aardig uit kom hoe alles werkt.
Alleen 1 probleem tot nu toe dat ik niet opgelost krijg --> mijn geluid doet het niet !
Ik heb een oud geluidskaartje in mijn pc zitten maar deze pakt hij dus niet automatisch. Iemand een tip waar ik verder moet ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |