Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgenquote:Variabele vergoeding Dexia-lease
De rechter in Amsterdam gaat aan een groep gedupeerden van aandelenlease een variabele vergoeding uitkeren. Het model dat de rechtbank in drie zaken heeft gehanteerd, zal ook worden toegepast op ruim 3500 rechtszaken tegen Dexia-bank.
In het model wordt gekeken naar loon, opleidingsniveau, beleggingservaring en vermogen van de gedupeerde. Mensen met weinig inkomen en ervaring krijgen 75 tot 85 procent terug, maar welgestelde, ervaren beleggers slechts 5 tot 15.
De gedupeerden zijn niet akkoord gegaan met de zogeheten Duisenberg-regeling van twee jaar geleden. Ze wilden via de rechter meer geld terugkrijgen.
Bron: NOS
Ik ben het wel met je eens hoor, als ze flink winst hadden gepakt had je ze niet gehoord, maar veel mensen zijn er ook ingeluld. Dan snap ik de uitspraak van de rechter wel, ze wisten niet beter itt ervaren beleggers.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Frysia financieringen, geelink....Leen bij Leenquote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?quote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Afgezien van het feit dat je agent schrijft is het volgens mij al zo dat als je als militair of agent een strafbaar feit pleegt, je een hogere straf krijgt.quote:Op zaterdag 28 april 2007 08:23 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?
Ik vind het een gevalletje niet correct. Net zoiets als die variabele verkeersboetes die ze in... eh... Finland geven? Naar aanleiding van salaris. Vind ik net zo'n bullshit. Maar goed, wellicht is dat mijn VVD-hartje.
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
en ik zou hem vervolgens niet aan mogen klagen omdat ik hoog opgeleid ben en het dus had moeten wetenquote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
Als de eigenaar van een bunjeejump stand tegen jou zegt dat het volledig veilig is terwijl hij weet dat het touw op knappen staat klaag jij hem toch ook aan als het fout gaat? Tenslotte was de eigenaar op de hoogte van het gevaar en had dus de plicht om te zorgen dat jij niet het risico zou nemen....
Klinkt alsof de rechter het artikel juist uitstekend kent.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Mijn linkse en rechtse kant zijn ernstig in conflict met die uitleg.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
[..]
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Er is ook nog zoiets als gezond verstand en daar heeft een IQ getalletje niets mee te maken.
Even voor de duidelijkheid: bij Legiolease stond er letterlijk in de bijsluiter dat er niet alleen een mogelijkheid bestond tot verlies maar ook dat de mogelijkheid bestond dat er zelfs geld bij moest als aandelenkoersen sterk zouden dalen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:00 schreef FJD het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.
Mensen die mij een compleet risicoloos rendament aan bieden van tien procent per kwartaal of 22% per jaar voor vijf jaar lang lach ik keihard in hun gezicht uit en dat zou iedereen met een beetje gezond verstand moeten doen. If something sounds too good to be true, it probably is.
quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
En toch kan ik die opmerking wel begrijpen (maar ik ben dan ook een niet- jurist).quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
alleen een niet-jurist kan een dergelijke domme opmerking plaatsen.
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:31 schreef frederik het volgende:
Een kenmerk wat voor de claims belangrijker is dan de vraag of ze het hadden kunnen weten (ook de domme kon het namelijk weten maar wou het domweg niet weten)
Kun je hier geen scan van maken?quote:Op zaterdag 28 april 2007 13:17 schreef SeLang het volgende:
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:
"Uw maandbedrag bestaat geheel uit 0.96% rente (12.1% effectief per jaar)"
"Zou de verkoop van aandelen onverhoopt minder opbrengen dan de aankoopprijs, dan zou u het verschil moeten bijbetalen"
"Mochten uw aandelen onverhoopt minder waard zijn geworden, dan zou u het verschil tussen de af te lossen hoofdsom en de verkoopopbrengst van uw aandelen moeten bijbetalen"
Ja, het zal wel. Op beleggingservaring kan ik me nog enigszins voorstellen, maar op loon en zeker op opleidingsniveau differentiëren is gewoon niets anders dan pure discriminatie.quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
alleen een niet-jurist kan een dergelijke domme opmerking plaatsen.
Ik heb hem helaas niet meerquote:Op zaterdag 28 april 2007 14:23 schreef FJD het volgende:
[..]
Kun je hier geen scan van maken?Dit komt altijd nog wel een keer van pas om mensen mee om de oren te slaan
Het is een compleet onduidelijke folder waar ik maar weinig wijs uit kom. Nergens staat duidelijk aangegeven dat er geld geleend wordt van LegioLease maar dan nog zijn er voldoende aanknopingspunten om de folder te wantrouwen.quote:
Ja zo kun je het ook bekijken maar wat je mist is dat hiermee is aangegeven dat 'domme' mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Immers als zij niet dom waren dan hadden waarschijnlijk die fout om te gokken niet gemaakt omdat men mag verwachten dat 'slimme' mensen het beter moeten weten en dus niet tegen zichzelf in bescherming hoeven worden genomen. Immers wie 'slim' is stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen en indien hij dat wel doet dus bewust de keuze heeft gemaakt deze fout - beleggen - te maken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
Nonsens, als je het niet snapt moet je er niet aan beginnen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:20 schreef sanni het volgende:
[..]
Ja zo kun je het ook bekijken maar wat je mist is dat hiermee is aangegeven dat 'domme' mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Immers als zij niet dom waren dan hadden waarschijnlijk die fout om te gokken niet gemaakt omdat men mag verwachten dat 'slimme' mensen het beter moeten weten en dus niet tegen zichzelf in bescherming hoeven worden genomen. Immers wie 'slim' is stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen en indien hij dat wel doet dus bewust de keuze heeft gemaakt deze fout - beleggen - te maken. [afbeelding]
Nee in de meeste gevallen is niet vertelt dat het om een lening ging, maar om een belegging, sommigen legden 3500 euro in en kregen een schuld van 30.000 euro terug, er is nergens in de documentatie verteld dat men een forse lening aan de boek kreeg, in het geval van een lening moet de echtgenote/ partner mede tekenen, ook dat is verzuimd. Nee, ik heb er niks mee maar als je de zaak bestudeerd dan hebben de verzekeraars een truc willen uithalen, die in het allerbeste geval geld terug had betekend.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Daarnaast staat onder dat tabelletje ook de term "leaserente" wat al een hint zou kunnen zijn. Ook de term "leasecontract" zou argwaan op moeten wekken. Zeker omdat gesproken wordt van "uw leasecontract"."quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:51 schreef henkway het volgende:
Nee in de meeste gevallen is niet vertelt dat het om een lening ging, maar om een belegging, sommigen legden 3500 euro in en kregen een schuld van 30.000 euro terug, er is nergens in de documentatie verteld dat men een forse lening aan de boek kreeg, in het geval van een lening moet de echtgenote/ partner mede tekenen, ook dat is verzuimd. Nee, ik heb er niks mee maar als je de zaak bestudeerd dan hebben de verzekeraars een truc willen uithalen, die in het allerbeste geval geld terug had betekend.
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:18 schreef FJD het volgende:
[..]
"Daarnaast staat onder dat tabelletje ook de term "leaserente" wat al een hint zou kunnen zijn. Ook de term "leasecontract" zou argwaan op moeten wekken. Zeker omdat gesproken wordt van "uw leasecontract"."
Dat dan combineren met dat tabelletje waarin Legiolease beloofde de beurs met 300% te kunnen verslaan, er zou toch een belletje moeten gaan rinkelen. De folder is zo belachelijk vaag opgesteld dat ik niet snap dat mensen daar hun spaargeld in willen steken.
"Wir haben es nicht gewusst"quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.
Realiseer je wel dat:quote:Op zaterdag 28 april 2007 13:17 schreef SeLang het volgende:
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:
"Uw maandbedrag bestaat geheel uit 0.96% rente (12.1% effectief per jaar)"
"Zou de verkoop van aandelen onverhoopt minder opbrengen dan de aankoopprijs, dan zou u het verschil moeten bijbetalen"
"Mochten uw aandelen onverhoopt minder waard zijn geworden, dan zou u het verschil tussen de af te lossen hoofdsom en de verkoopopbrengst van uw aandelen moeten bijbetalen"
De mogelijkheid dat er uiteindelijk geld bij moet wordt in de folder dus letterlijk genoemd !
Wat is hier nu zo moeilijk aan te begrijpen ? Ik begrijp werkelijk niet hoe mensen kunnen beweren dat ze de risicos niet kenden. De enige mogelijkheid is dat ze domweg de folder niet hebben gelezen (= eigen schuld). Wie gaat er nu een langdurige financiele verplichting aan zonder het foldertje te lezen.
Je tekent een contract, lees dat contract.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:48 schreef Croga het volgende:
- De meeste mensen de folder pas kregen als er al getekend was. Het tekenen gebeurde op basis van de verkoop praatjes van de mensen van Dexia.
- Veel mensen geen flauw benul hebben wat de meeste woorden in die folder betekenen en dus de hele folder maar niet lezen.
Dit is zo'n onzin. Dit produkt werd op de markt gezet toen ik misschien 20-22 was en geen enkele ervaring had met beleggen (ben dan wel weer intelligent, maar ok). Wat snappen mensen er niet aan dat zij elke maand een bedrag betalen aan rente waarbij LegioLease een aandelenpakket kocht en de eventuele meerwaarde aan het einde van het traject, in de eigen zak gestoken kon worden. En dat aandelen ook minder waard kunnen worden dan waarvoor ze aangekocht werden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:48 schreef Croga het volgende:
[..]
Realiseer je wel dat:
- De folder nog niet bestond toen het product op de markt gezet werd. Deze folder is pas later gekomen.
- De meeste mensen de folder pas kregen als er al getekend was. Het tekenen gebeurde op basis van de verkoop praatjes van de mensen van Dexia.
- Veel mensen geen flauw benul hebben wat de meeste woorden in die folder betekenen en dus de hele folder maar niet lezen.
Mensen die verblind door hebzucht een langdurige financiele verplichting aangaan zonder het foldertje te lezenquote:Op zaterdag 28 april 2007 22:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.
Er is alweer een nieuwe LegioLease-achtige affaire in de maak: al die "goedkope" Frisia leningen zodat mensen zonder geld toch een plasma-TV of een BMW kunnen kopen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:54 schreef Xebrozius het volgende:
Nieuwsflash, de hele economie draait op domme mensen.
Hun hersenen zou beter zijnquote:Op zondag 29 april 2007 03:54 schreef Toeps het volgende:
"Solide bedrijven als Ahold..."Priceless, die folder.
Maarre, LEASE. Het staat overal boven. Wat dachten die mensen dan dat "lease" betekende? Als je iets niet snapt, dan moet je het niet tekenen. Damn, sommige mensen zouden hun ziel nog verkopen...
Ja nu doet iedereen alsof het allemaal zo moeilijk te begrijpen was, maar ik herinner me nog heel goed dat ik in 1998 discussies had met kennissen hierover. Mensen begrepen prima dat er met geleend geld aandelen werden geleased. Dat staat ook letterlijk in de folder. Dat was het probleem helemaal niet.quote:Op zondag 29 april 2007 03:54 schreef Toeps het volgende:
Maarre, LEASE. Het staat overal boven.
Precies, die hele rechtszaak was een farce. Alles was van begin af aan bekend. Heel herkenbaar verhaal wat je houd, Dezelfde gesprekken heb ik toen ook gehad. En dan ben je een bank als Dexia en word je naam compleet door het slijk gehaald plus alle kosten. Chapeau Nederland!quote:Op zondag 29 april 2007 04:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja nu doet iedereen alsof het allemaal zo moeilijk te begrijpen was, maar ik herinner me nog heel goed dat ik in 1998 discussies had met kennissen hierover. Mensen begrepen prima dat er met geleend geld aandelen werden geleased. Dat staat ook letterlijk in de folder. Dat was het probleem helemaal niet.
Het echte probleem was dat niemand geloofde dat de koersen zoveel konden dalen en de meesten dachten dat als er al een correctie zou komen, dat de koersen zich dan binnen een paar maanden zouden herstellen. Je kunt rustig stellen dat de meeste mensen bewust het risico aangingen, alleen hebben zij dat risico onderschat.
Zoiets heet leergeld.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het is vaste jurisprudentie dat de maatschappelijke positie van partijen relevant is (Haviltex formule: De vraag hoe in een schriftelijk contract de verhouding van pp. is geregeld en of dit contract een leemte laat die moet worden aangevuld, kan niet worden beantwoord op grond van alleen maar een zuiver taalkundige uitleg van de bepalingen van dat contract. Voor de beantwoording van die vraag komt het immers aan op de zin die pp. in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen pp. behoren en welke rechtskennis van zodanige pp. kan worden verwacht. ) Verder van belang nog de zorgplicht die financiele dienstverleners tov hun klanten hebben (hele serie arresten HR hierover).quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, het zal wel. Op beleggingservaring kan ik me nog enigszins voorstellen, maar op loon en zeker op opleidingsniveau differentiëren is gewoon niets anders dan pure discriminatie.
Zeker als je die folder leest.
En anders mag je dat even heel grondig uitleggen in plaats van je te beperken tot een smiley.
Ja, en bij het Vliegwiel van Aegon is die folder dus niet uitgedeeld en werd er gezegd dat het een spaarrekening was, dat je op elk moment kon stoppen en dat je er het jaar erna van op vakantie kon.quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: bij Legiolease stond er letterlijk in de bijsluiter dat er niet alleen een mogelijkheid bestond tot verlies maar ook dat de mogelijkheid bestond dat er zelfs geld bij moest als aandelenkoersen sterk zouden dalen.
Iedereen die de folder had gelezen kon dit weten.
Je hebt gegarandeerd ingelegdquote:Op maandag 30 april 2007 08:27 schreef Troel het volgende:
Er is zelfs aangegeven door de tussenpersoon dat de inleg gegarandeerd (!!!!!) was!
Joh, als ik 55% terugkrijg ben ik nog steeds meer dan 10.000 euro kwijt en het geld ligt bij mij écht niet voor het oprapen.quote:als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
Het is natuurlijk wel een triest verhaal, maar 21000 inleggen op grond van een verkooppraatje en nieteens de folder hebben? Sorry hoor...quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:54 schreef MartijnA3 het volgende:
Verhaal
Die 21000 euro was dus over 5 jaar verspreid he? Die Mark zei zelfs nog dat het zó goed ging dat er mensen waren geweest die het contract na 2,5 jaar hadden afgekocht met dikke winst.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 14:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een triest verhaal, maar 21000 inleggen op grond van een verkooppraatje en nieteens de folder hebben? Sorry hoor...
Dat is niet waar hoor, heel veel beleggers beleggen met geleend geld, zeker in die tijd.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:00 schreef MartijnA3 het volgende:
Het verschil met de gewone belegger en met iemand zoals ik is dat ik het nooit gedaan had als ik op de risico's was gewezen.
Plus, een normale belegger belegt met eigen vermogen, niet met geleend geld van een bank.
Wie z'n schuld is het dan dat je dat niet wist? Het staat gewoon in die folder!quote:Nogmaals, zoals hij het uitlegde dacht ik dat ik met mijn maandelijkse inleg aan het sparen was, ik wist niet dat ik rente over een lening betaalde.
Daar valt altijd over te discusseren of er 'voldoende' op risicos is gewezen. Maar dat geldt dan ook voor andere beleggers. Je moet achteraf constateren dat de meerderheid van beleggend Nederland in 2000 kennelijk de risicos te laag heeft ingeschat. Waarom wordt er dan één bepaalde catagorie uitgelicht en schadeloos gesteld.quote:En ik snap niet zo goed waarom je het zo raar vindt, want de zorgplicht bestaat al best een tijd voor beleggingsproducten. De mensen worden door de rechter niet geheel verantwoordelijk gehouden voor hun eigen handelen omdat ze niet voldoende gewezen zijn op de financïele risico's. En daar zat Dexia fout.
Maar die moet je wel gekregen hebben!quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:13 schreef SeLang het volgende:
Wie z'n schuld is het dan dat je dat niet wist? Het staat gewoon in die folder!
Je hebt de folder niet gekregen maar je legt wel 21000 inquote:
Ik heb dat niet ingelegd.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je hebt de folder niet gekregen maar je legt wel 21000 in
En dan vinden dat je zelf geen schuld hebt
Meer winst=meer risico.quote:
Ik had een financieel specialist in huis die mij verteld dat de financiële risico's te verwaarlozen zijn. Dát is schending van de zorgplicht.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:13 schreef SeLang het volgende: Waarom wordt er dan één bepaalde catagorie uitgelicht en schadeloos gesteld.
Ja daar gaat dit hele topic juist over, waarom dit zo selectief wordt toegepast.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:35 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ik had een financieel specialist in huis die mij verteld dat de financiële risico's te verwaarlozen zijn. Dát is schending van de zorgplicht.
Heb je die uitspraak van de rechter hierboven ook gelezen? Schending van de zorgplicht.
Lijkt me simpel, het wordt toegepast als er schending van de zorgplicht is.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja daar gaat dit hele topic juist over, waarom dit zo selectief wordt toegepast.
Ik begin langzaam te begrijpen hoe die Mark 21000 euro uit jouw zak heeft geklopt.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:01 schreef MartijnA3 het volgende:
Lijkt me simpel, het wordt toegepast als er schending van de zorgplicht is.
![]()
Please enlighten me.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 19:07 schreef the_mind het volgende:
[..]
Ik begin langzaam te begrijpen hoe die Mark 21000 euro uit jouw zak heeft geklopt.
Het punt is dat je niet leest wat Selang eigenlijk zegt.quote:
Volkomen belachelijk inderdaad. Domme mensen worden weer eens de hand boven het hoofd gehouden en vrijgesteld van enige eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niemand hoeft jou ergens op te wijzen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dat zelf uit te zoeken.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:00 schreef MartijnA3 het volgende:
Het verschil met de gewone belegger en met iemand zoals ik is dat ik het nooit gedaan had als ik op de risico's was gewezen.
En jij geloofde hem op zijn blauwe ogen? Heb je nooit om papieren gevraagd waarin het zwart op wit stond? 'Ik wist niet dat...' is geen excuus.quote:Nogmaals, zoals hij het uitlegde dacht ik dat ik met mijn maandelijkse inleg aan het sparen was, ik wist niet dat ik rente over een lening betaalde.
Daarintegen kun je wel aansprakelijk gesteld worden (denk ik) als je een minderjarige (geen "verstand" van alcohol) aanmoedigd om alles ineens op te drinken. Ik heb altijd een beetje het idee dat dat bij lexia is gebeurd.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:55 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mijn linkse en rechtse kant zijn ernstig in conflict met die uitleg.
Als je dit door zou trekken zou ik bij een klant die drie flessen sterke drank koopt ook iedere keer moeten waarschuwen dat je er dronken van wordt als je die in een keer leeg drinkt, dat je dan niet meer mag rijden en gevaar loopt op een alcoholvergiftiging.
Is intelligentie (of het gebrek daaraan) echt een excuus om dit soort ( en nu bedoel ik dus die Dexia affaire) producten af te nemen zonder je uitvoerig voorgelicht te hebben en als het mis gaat dit vervolgens te verhalen op de verkoper?
Er is ook nog zoiets als gezond verstand en daar heeft een IQ getalletje niets mee te maken.
Waar hebzucht allemaal niet toe kan leiden he? Sorry hoor, maar is en blijft je eigen fout.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:54 schreef MartijnA3 het volgende:Verhaal
Het gaat hier om volwassen mensen, niet om kinderen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:22 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Daarintegen kun je wel aansprakelijk gesteld worden (denk ik) als je een minderjarige (geen "verstand" van alcohol) aanmoedigd om alles ineens op te drinken. Ik heb altijd een beetje het idee dat dat bij lexia is gebeurd.
Dat gezonde verstand kan het nogal eens laten afweten door handig/gladde verkooptrukjes die op de emotie inspelen.
Wel bij deur aan deur verkoop dacht ikquote:Domme mensen mogen impulsaankopen tot 2 weken na aanschaf terugbrengen?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het gaat hier om volwassen mensen, niet om kinderen.
Of wou je nu zeggen dat die mensen handelingsonbekwaam zijn?
In dat geval mogen ze ook geen auto kopen of een huis. Sterker nog, theoretisch mogen ze dan nieteens een bakje friet kopen zonder toestemming van hun wettige voogd.
Als iemand op straat naar je toekomt, zegt dat je hem 100 euro moet geven, dat hij dan zo terugkomt met 1000, doe je dat dan ook?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:11 schreef MartijnA3 het volgende:
Als jullie je auto wegbrengen naar de garage en je monteur vertelt je dat je koppeling vervangen moet worden, trek je dat dan in twijfel of laat je je auto repareren?
dat trek ik dus in twijfelquote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:11 schreef MartijnA3 het volgende:
Als jullie je auto wegbrengen naar de garage en je monteur vertelt je dat je koppeling vervangen moet worden, trek je dat dan in twijfel of laat je je auto repareren?
Same here. De monteur mag beargumenteren waarom één en ander precies vervangen moet worden. Als daar een onsamenhangend of onvoldoende overtuigend verhaal uit komt hoeft men er niet op te rekenen dat ik het advies volg. (Ik heb weleens een reparatie geweigerd)quote:
weet je hoe het vroeger in china werkte, daar betaalde je de dokter alleen als je geen klachten had. zodra je ziek werd stopte je met betalen en ging de dokter er dus alles aan doen om je beter te maken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef the_mind het volgende:
[..]
Same here. De monteur mag beargumenteren waarom één en ander precies vervangen moet worden. Als daar een onsamenhangend of onvoldoende overtuigend verhaal uit komt hoeft men er niet op te rekenen dat ik het advies volg. (Ik heb weleens een reparatie geweigerd)
Het wordt mij inderdaad ook steeds duidelijkerquote:Op dinsdag 1 mei 2007 19:07 schreef the_mind het volgende:
[..]
Ik begin langzaam te begrijpen hoe die Mark 21000 euro uit jouw zak heeft geklopt.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:50 schreef SeLang het volgende:
Je hoeft nieteens de hele tekst te lezen, je ziet het al direct als je naar het tabelletje kijkt.
Zelfs bij een koersstijging van 2% per jaar zie je dat er al een sterk negatief rendement wordt gemaakt (-10,9% tot -23,6%). Het is evident wat er gebeurt als de koersen ook nog gaan dalen.
Dus: Als je na de looptijd (minimaal 10 jaar) minimaal terug wilt wat je inlegt, dien je voor deze zekerheid EUR. 8.50 te betalen per ingelegde 100 Euro. Dat is dus al 8.5%.quote:Minimaal uw inleg terug?
Als u zeker wilt zijn dat u geen verlies maakt met uw RendementPlan, kies dan voor de ZekerheidsGarantie. Dan krijgt u op de einddatum minimaal terug wat u heeft ingelegd (inleg excl. garantiepremies en beheerkosten/vergoeding). Dat betekent 100% zekerheid, ook als het wat minder gaat met de beurs. U loopt dus geen risico over uw totale inleg minus premies op de einddatum, terwijl u wél kans heeft op een aantrekkelijk rendement. Voor deze aanvulling betaalt u maandelijks ¤ 8,50 per ¤ 100 inleg.
Laat ik voor het gemak even uitsluitend die 2% rekenen.quote:Kosten vanaf 1 januari 2007
De Beheerder brengt een beheervergoeding van 2,00% per jaar in rekening voor het beheer van het Fonds. Daarnaast brengt de beheerder, te vervanging van de overige kosten, een service fee in rekening bij het Fonds. De servicefee wordt maandelijks in rekening gebracht. De hoogte van de servicefee is afhankelijk van de omvang van het fondsvermogen. Bij een Fondsvermogen tot EUR vijfhonderd miljoen bedraagt de servicefee 0,12% (exclusief BTW) per jaar. Ligt het fondsvermogen tussen EUR vijfhonderd miljoen en EUR anderhalf miljard, dan geldt een servicefee van 0,08% (exclusief BTW) over het gehele fondsvermogen. Bedraagt het fondsvermogen meer dan EUR anderhalf miljard bedraagt geldt een service fee van 0,06% (exclusief BTW)
Kortom: Je bent gek als je dit product aanschaft.quote:Rendement
Het rendement over de afgelopen 20 jaar bedroeg 9,34%
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |