Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgenquote:Variabele vergoeding Dexia-lease
De rechter in Amsterdam gaat aan een groep gedupeerden van aandelenlease een variabele vergoeding uitkeren. Het model dat de rechtbank in drie zaken heeft gehanteerd, zal ook worden toegepast op ruim 3500 rechtszaken tegen Dexia-bank.
In het model wordt gekeken naar loon, opleidingsniveau, beleggingservaring en vermogen van de gedupeerde. Mensen met weinig inkomen en ervaring krijgen 75 tot 85 procent terug, maar welgestelde, ervaren beleggers slechts 5 tot 15.
De gedupeerden zijn niet akkoord gegaan met de zogeheten Duisenberg-regeling van twee jaar geleden. Ze wilden via de rechter meer geld terugkrijgen.
Bron: NOS
Ik ben het wel met je eens hoor, als ze flink winst hadden gepakt had je ze niet gehoord, maar veel mensen zijn er ook ingeluld. Dan snap ik de uitspraak van de rechter wel, ze wisten niet beter itt ervaren beleggers.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Frysia financieringen, geelink....Leen bij Leenquote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?quote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Afgezien van het feit dat je agent schrijft is het volgens mij al zo dat als je als militair of agent een strafbaar feit pleegt, je een hogere straf krijgt.quote:Op zaterdag 28 april 2007 08:23 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?
Ik vind het een gevalletje niet correct. Net zoiets als die variabele verkeersboetes die ze in... eh... Finland geven? Naar aanleiding van salaris. Vind ik net zo'n bullshit. Maar goed, wellicht is dat mijn VVD-hartje.
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
en ik zou hem vervolgens niet aan mogen klagen omdat ik hoog opgeleid ben en het dus had moeten wetenquote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
Als de eigenaar van een bunjeejump stand tegen jou zegt dat het volledig veilig is terwijl hij weet dat het touw op knappen staat klaag jij hem toch ook aan als het fout gaat? Tenslotte was de eigenaar op de hoogte van het gevaar en had dus de plicht om te zorgen dat jij niet het risico zou nemen....
Klinkt alsof de rechter het artikel juist uitstekend kent.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Mijn linkse en rechtse kant zijn ernstig in conflict met die uitleg.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
[..]
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Er is ook nog zoiets als gezond verstand en daar heeft een IQ getalletje niets mee te maken.
Even voor de duidelijkheid: bij Legiolease stond er letterlijk in de bijsluiter dat er niet alleen een mogelijkheid bestond tot verlies maar ook dat de mogelijkheid bestond dat er zelfs geld bij moest als aandelenkoersen sterk zouden dalen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:00 schreef FJD het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.
Mensen die mij een compleet risicoloos rendament aan bieden van tien procent per kwartaal of 22% per jaar voor vijf jaar lang lach ik keihard in hun gezicht uit en dat zou iedereen met een beetje gezond verstand moeten doen. If something sounds too good to be true, it probably is.
quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
En toch kan ik die opmerking wel begrijpen (maar ik ben dan ook een niet- jurist).quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
alleen een niet-jurist kan een dergelijke domme opmerking plaatsen.
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:31 schreef frederik het volgende:
Een kenmerk wat voor de claims belangrijker is dan de vraag of ze het hadden kunnen weten (ook de domme kon het namelijk weten maar wou het domweg niet weten)
Kun je hier geen scan van maken?quote:Op zaterdag 28 april 2007 13:17 schreef SeLang het volgende:
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:
"Uw maandbedrag bestaat geheel uit 0.96% rente (12.1% effectief per jaar)"
"Zou de verkoop van aandelen onverhoopt minder opbrengen dan de aankoopprijs, dan zou u het verschil moeten bijbetalen"
"Mochten uw aandelen onverhoopt minder waard zijn geworden, dan zou u het verschil tussen de af te lossen hoofdsom en de verkoopopbrengst van uw aandelen moeten bijbetalen"
Ja, het zal wel. Op beleggingservaring kan ik me nog enigszins voorstellen, maar op loon en zeker op opleidingsniveau differentiëren is gewoon niets anders dan pure discriminatie.quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
alleen een niet-jurist kan een dergelijke domme opmerking plaatsen.
Ik heb hem helaas niet meerquote:Op zaterdag 28 april 2007 14:23 schreef FJD het volgende:
[..]
Kun je hier geen scan van maken?Dit komt altijd nog wel een keer van pas om mensen mee om de oren te slaan
Het is een compleet onduidelijke folder waar ik maar weinig wijs uit kom. Nergens staat duidelijk aangegeven dat er geld geleend wordt van LegioLease maar dan nog zijn er voldoende aanknopingspunten om de folder te wantrouwen.quote:
Ja zo kun je het ook bekijken maar wat je mist is dat hiermee is aangegeven dat 'domme' mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Immers als zij niet dom waren dan hadden waarschijnlijk die fout om te gokken niet gemaakt omdat men mag verwachten dat 'slimme' mensen het beter moeten weten en dus niet tegen zichzelf in bescherming hoeven worden genomen. Immers wie 'slim' is stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen en indien hij dat wel doet dus bewust de keuze heeft gemaakt deze fout - beleggen - te maken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
Nonsens, als je het niet snapt moet je er niet aan beginnen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:20 schreef sanni het volgende:
[..]
Ja zo kun je het ook bekijken maar wat je mist is dat hiermee is aangegeven dat 'domme' mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Immers als zij niet dom waren dan hadden waarschijnlijk die fout om te gokken niet gemaakt omdat men mag verwachten dat 'slimme' mensen het beter moeten weten en dus niet tegen zichzelf in bescherming hoeven worden genomen. Immers wie 'slim' is stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen en indien hij dat wel doet dus bewust de keuze heeft gemaakt deze fout - beleggen - te maken. [afbeelding]
Nee in de meeste gevallen is niet vertelt dat het om een lening ging, maar om een belegging, sommigen legden 3500 euro in en kregen een schuld van 30.000 euro terug, er is nergens in de documentatie verteld dat men een forse lening aan de boek kreeg, in het geval van een lening moet de echtgenote/ partner mede tekenen, ook dat is verzuimd. Nee, ik heb er niks mee maar als je de zaak bestudeerd dan hebben de verzekeraars een truc willen uithalen, die in het allerbeste geval geld terug had betekend.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Daarnaast staat onder dat tabelletje ook de term "leaserente" wat al een hint zou kunnen zijn. Ook de term "leasecontract" zou argwaan op moeten wekken. Zeker omdat gesproken wordt van "uw leasecontract"."quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:51 schreef henkway het volgende:
Nee in de meeste gevallen is niet vertelt dat het om een lening ging, maar om een belegging, sommigen legden 3500 euro in en kregen een schuld van 30.000 euro terug, er is nergens in de documentatie verteld dat men een forse lening aan de boek kreeg, in het geval van een lening moet de echtgenote/ partner mede tekenen, ook dat is verzuimd. Nee, ik heb er niks mee maar als je de zaak bestudeerd dan hebben de verzekeraars een truc willen uithalen, die in het allerbeste geval geld terug had betekend.
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:18 schreef FJD het volgende:
[..]
"Daarnaast staat onder dat tabelletje ook de term "leaserente" wat al een hint zou kunnen zijn. Ook de term "leasecontract" zou argwaan op moeten wekken. Zeker omdat gesproken wordt van "uw leasecontract"."
Dat dan combineren met dat tabelletje waarin Legiolease beloofde de beurs met 300% te kunnen verslaan, er zou toch een belletje moeten gaan rinkelen. De folder is zo belachelijk vaag opgesteld dat ik niet snap dat mensen daar hun spaargeld in willen steken.
"Wir haben es nicht gewusst"quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.
Realiseer je wel dat:quote:Op zaterdag 28 april 2007 13:17 schreef SeLang het volgende:
LETTERLIJK gequote uit de Legiolease Winstverdriedubbellaar folder:
"Uw maandbedrag bestaat geheel uit 0.96% rente (12.1% effectief per jaar)"
"Zou de verkoop van aandelen onverhoopt minder opbrengen dan de aankoopprijs, dan zou u het verschil moeten bijbetalen"
"Mochten uw aandelen onverhoopt minder waard zijn geworden, dan zou u het verschil tussen de af te lossen hoofdsom en de verkoopopbrengst van uw aandelen moeten bijbetalen"
De mogelijkheid dat er uiteindelijk geld bij moet wordt in de folder dus letterlijk genoemd !
Wat is hier nu zo moeilijk aan te begrijpen ? Ik begrijp werkelijk niet hoe mensen kunnen beweren dat ze de risicos niet kenden. De enige mogelijkheid is dat ze domweg de folder niet hebben gelezen (= eigen schuld). Wie gaat er nu een langdurige financiele verplichting aan zonder het foldertje te lezen.
Je tekent een contract, lees dat contract.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:48 schreef Croga het volgende:
- De meeste mensen de folder pas kregen als er al getekend was. Het tekenen gebeurde op basis van de verkoop praatjes van de mensen van Dexia.
- Veel mensen geen flauw benul hebben wat de meeste woorden in die folder betekenen en dus de hele folder maar niet lezen.
Dit is zo'n onzin. Dit produkt werd op de markt gezet toen ik misschien 20-22 was en geen enkele ervaring had met beleggen (ben dan wel weer intelligent, maar ok). Wat snappen mensen er niet aan dat zij elke maand een bedrag betalen aan rente waarbij LegioLease een aandelenpakket kocht en de eventuele meerwaarde aan het einde van het traject, in de eigen zak gestoken kon worden. En dat aandelen ook minder waard kunnen worden dan waarvoor ze aangekocht werden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:48 schreef Croga het volgende:
[..]
Realiseer je wel dat:
- De folder nog niet bestond toen het product op de markt gezet werd. Deze folder is pas later gekomen.
- De meeste mensen de folder pas kregen als er al getekend was. Het tekenen gebeurde op basis van de verkoop praatjes van de mensen van Dexia.
- Veel mensen geen flauw benul hebben wat de meeste woorden in die folder betekenen en dus de hele folder maar niet lezen.
Mensen die verblind door hebzucht een langdurige financiele verplichting aangaan zonder het foldertje te lezenquote:Op zaterdag 28 april 2007 22:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het ging vaak om snelle jongens die vlug een contract lieten tekenen door onwetende mensen die ook wilden "beleggen" en vervolgens vertrokken.
Er is alweer een nieuwe LegioLease-achtige affaire in de maak: al die "goedkope" Frisia leningen zodat mensen zonder geld toch een plasma-TV of een BMW kunnen kopen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 22:54 schreef Xebrozius het volgende:
Nieuwsflash, de hele economie draait op domme mensen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |