...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSPquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.
Nogmaals, sorry
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:02 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSP
Yup, dat ben je danquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.
Flikker toch op
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Te gek man. En wat is nu mijn taak in deze kosmos?
De eerste twee zelfs met enige regelmaatquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:08 schreef stbabylon het volgende:
[..]
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?
En die derde komt ooit nog welquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
De eerste twee zelfs met enige regelmaat
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Hypergevoelig zelfsquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:37 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.
Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.
Yay, ik ben HSP!quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:
Wat veel zelfvastgestelde HSPers niet lijken te begrijpen:
- iets heftiger waarnemen is iets anders dan iets beter waarnemen
- iets niet geloven is iets anders dan iets niet begrijpen
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPerquote:Op zondag 10 oktober 2010 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.
Vind het eerder iemands karakter eigenlijk. Een label als HSP doet het voorkomen alsof het een stoornis is.
Een aantal wel ja, maar niet allemaal.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Als je een goeie psycholoog hebt, wil die echt geen pillen in je mikken tenzij het niet anders kan.quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.
Het zijn gewoon twee verschillende manieren van interpreteren.
Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
Autistische kinderen krijgen juist steeds meer therapie om sociale situaties te herkennen en er mee leren om te gaan, ik ben er nu zelfs 1 aan het schrijvenquote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.
Het zijn gewoon twee verschillende manieren van interpreteren.
Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
Dat zijn psychiaters simpelequote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin inquote:Op maandag 11 oktober 2010 13:36 schreef _Led_ het volgende:
Maar wat maakt deze mensen nou anders dan andere aanstellers of dramaqueens ?
Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:44 schreef Re het volgende:
[..]
kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin in
quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.
Goeie post Rubber_Johnny !
Dipkip, goeie post !quote:Op zondag 10 oktober 2010 12:44 schreef Dipkip het volgende:
In jouw specifieke geval lijkt het er meer op dat je gewoon niet al te intelligent bent en daarmee zit, dus verzin je maar dat die 'gevoeligheid' een soort equivalent van intelligentie is. Dat is het niet. Intelligentie zit ook niet in 1 hersenhelft![]()
Prima dat je jezelf wil omschrijven als gevoelig maar maak er niet meer van dan het is. Uiteindelijk ben je gewoon een samenraapsel van normale en erkende eigenschappen zoals emotioneel, beinvloedbaar, enzovoort. Je hebt geen mysterische superkracht en het is geen tegenhanger van academische intelligentie. Mensen die claimen HSP te hebben, kunnen namelijk niet echt iets 'aanvoelen'. Zet ze geblinddoekt naast iemand en ze kunnen helemaal niets zinnigs vertellen over de emoties van de ander. Het blijft dus zo dat je de emoties van anderen interpreteert op grond van cues zoals de stem, gezichtsuitdrukking, enzovoort. En daarbij zit je er net zo vaak naast als ieder ander. Het is dus geen vorm van intelligentie maar meer een kwestie van je sterker bezig houden met, een gerichtheid op emoties.
Eigenlijk meer een hobby dus.
Daar kan ik inkomen, dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen. Maar verder niet.quote:HSP is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor (Engels): Highly Sensitive Person, ofwel 'zeer gevoelig persoon'. In het Nederlands wordt highly sensitive person vertaald als 'hoogsensitief persoon' of 'hooggevoelig persoon'.
Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig en zij is fel tegen opname van de term in het DSM-IV omdat het een aangeboren karaktereigenschap betreft. Tot op heden is dat ook niet het geval.
Moet eerlijk zeggen dat dat ook het gevoel is wat ik bij dit topic heb, niet omdat er geen ruimte en plaats zou mogen zijn om dit bespreken maar omdat het vooral een plek lijkt te zijn geworden voor mensen die willen afgeven op iets wat ze niet kennen of begrijpen en/of ze gewoon zin hebben anderen om wat voor reden dan ook omlaag te halen (waarbij ze niet door lijken te (willen) hebben dat de behoefte een ander omlaag te halen voorkomt uit drang je, al is het maar eventjes, beter te voelen over jezelf, ten koste van een ander).quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:57 schreef Gwywen het volgende:
Ik snap niet dat er gevoelige mensen zijn die überhaupt nog serieus proberen te reageren in dit topic.
Weetje? Dat doe ik al! Wel bij het reeele af! Doei! (k)quote:Op zondag 15 mei 2011 21:10 schreef Gwywen het volgende:
Weet je wat? Probeer eens te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is! Het werkt!
AMEN!quote:Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
Als dit jouw visie over jezelf is dan is dat natuurlijk prima maar het geldt alleen voor jou en wat het voor jou betekent, het zegt niks over de rest van de mensheid.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
Nee het punt is dat je nooit voor een ander kan bepalen/invullen hoe of wat iets is, omdat het om het ervaren van iets gaat, en hoe iemand iets ervaart is voor iedereen anders.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
hetzelfde zou je andersom kunnen zeggen, dat is nou juist het punt
Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of nietquote:Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.quote:Op maandag 16 mei 2011 15:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of niet
Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?quote:Op maandag 16 mei 2011 15:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.
Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij?quote:Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Omdat hij wel speciaal isquote:Op maandag 16 mei 2011 16:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij?![]()
Yupzquote:Op maandag 16 mei 2011 16:41 schreef Canillas het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?
Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppendquote:
Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd hequote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:20 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppend
Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook, als je het voor jezelf begrijpbaar kan maken hoef je het niet te vragen, juist omdat iemand die zich tegenstrijdig gedraagt daar waarschijnlijk liever niet op aangesproken wordt, vooral wanneer ze het doen om het echte gevoel te verbergenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:25 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd he![]()
Ondertussen wel geleerd wanneer wel en wanneer niet door te vragen
Mwah dat lijstje geeft gewoon een persoonlijkheidstype weer dat heel veel kinderen hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.
Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:31 schreef Maanvis het volgende:
Maar de meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn die zijn juist heel out of touch met hun omgeving, zijn snel aangevallen, huilen snel etc. En als je dan een keer zelf ergens mee zit hebben ze dat niet eens door.
Ja dan is het idd altijd voorzichtig zijn, hoe je dat aanpakt enzoquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:32 schreef stbabylon het volgende:
Soms willen ze er niet zelf over beginnen, maar het er wel over hebben
Mijn sluis dicht gooienquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.
Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.
''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.
Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.
''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
Je kan je niet afsluiten voor hypersensitiviteit, je kan wel je wel afsluiten voor wat er buiten om je heen gebeurt, huilen is daar een goeie manier voor, je voelt dan voornamelijk je eigen tranen en mensen laten je over het algemeen met rust. Zoals eerder gezegd, voor sommige mensen is het afsluiten voor de buitenwereld een redmiddel om om te gaan met iets waar ze nog geen beter manier voor geleerd hebben, dat geldt voor voor alle mensen. Hoeveel mensen roken er bijvoorbeeld wel niet als ze iets van zenuwen voelen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?
Omdat er veel websites zijn waar je kunt leren om er beter mee om te gaanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Tja...je hebt gevoelige mensen, mensen die NOG gevoeliger zijn en ook lompe onbenullen.
Ik snap niet waarom er zonodig een labeltje op moet.
Er wordt veel gepraat over ''er een labeltje opplakken'' maar ik kan je vertellen dat het er (in ieder geval voor mezelf) niet gaat om er een labeltje op te plakken maar om het verkrijgen van inzicht in jezelf, waarom de dingen voor jou werken zoals ze werken, hoe je goed voor jezelf kan zorgen en dat je je terwijl je kijkt naar jezelf en je leven af mag vragen ''Wil ik het wel zo? Zou het handiger kunnen? Wie kan me helpen te veranderen wat ik zou willen veranderen? En hoe doe ik dat op een manier die bij mij past?''quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Ik snap niet waarom er zonodig een labeltje op moet.
Hij vindt zichzelf ook iets te speciaal.quote:Op maandag 16 mei 2011 19:13 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Omdat hij wel speciaal isen iedereen tegenwoordig speciaal wil zijn.
maare die Hspers waarover ik het heb zeggen letterlijk: jij bent altijd zo vrolijk dus geef je me goede energie. Ik werk in het welzijn en daar stikt het van die types. Geen van ze had ooit iets goed omdat ze het blijkbaar net als ieder ander moeten hebben van gedrag maar dat is mijn verklaring er zijn vele te verzinnen.
ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:26 schreef Canillas het volgende:
Wat bedoel je met ''wat heb je er dan aan?'' en ''Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?'' ?
Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.
natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijnquote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:13 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?
Niet verkeerd bedoelt maar het lijkt alsof je een uitspraak doet aan de hand van je eigen ervaring en dat dan de waarheid zou zijn, dat hoeft toch niet te gelden voor de rest van de wereld en mensheid?
Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijn.
Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.
Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?
Dus Daphne deckers kijkt dwars door mensen heen zegmaar? Ik wil een HSP vrouw die zegmaar een genie is op het gebied van empathie. Zoals Troi van star trek, ken je die?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:37 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valt
Dit is dus echt iets om te zeggen voor iemand die níet een HSP is hahaha..quote:Op zondag 15 mei 2011 21:06 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Walgelijk topic dit, als je denkt dat je dit echt hebt probeer je jezelf echt een labeltje op te spelden
Denk dat ook alleen vrouwen met zoiets op de proppen kunnen komen...
weetje wat? Probeer het leven eens te accepteren zoals het is! het werkt!
Stel je zou je emoties zonder verzet en oordeel er laten zijn, volledig voelen zonder er iets aan te willen veranderen of onderdrukken, zou je dan niet meer ruimte om vrij jezelf te zijn hebben?quote:Op woensdag 14 november 2012 21:36 schreef nnnienke het volgende:
Zeker geen onzin dit, ik ben hoog sensitief en weet dit doordat ik een hersentest heb laten doen.. en ga me nu niet vertellen dat dit onzin is, want dat is het zeker niet. Iedereen heeft een linker (ratio) en rechter (emoties) hersenhelft. Bij een normaal persoon werken deze 2 goed samen en zijn ongeveer op een gelijk niveau actief. Bij een hoog sensitief persoon, bij mij dus, is de rechterhelft zo'n 80% actief en ratio 20% dus ga maar ff na verder hoe dat is. Jankballen slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Ik jank bijna nooit maar dat komt omdat ik m'n emoties niet uit maar blokkeer.. of je dat dan wel oké vind mag je zelf bepalen. Uiteindelijk is het toch wel het beste voor iedereen om gewoon z'n emoties te uiten. Kan niet zo goed tegen de mensen hier die over dingen praten waar ze niks van af weten!
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.quote:Op donderdag 15 november 2012 10:48 schreef Gwywen het volgende:
Waar laat je dat dan onderzoeken, Ememmertje?
Bij mijn weten is HSP (nog?) niet erkend als officiële diagnose.
Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:
[..]
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
Very true.quote:Op donderdag 15 november 2012 18:29 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.
Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met jezelf labels opplakken, vooral als het gaat over dingen die nog niet volledig vaststaan.
Is dat het reageren op prikkels over het verzet tegen het ervaren van prikkels?quote:Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
die 2 dingen gaan vaak samen.. je kan niet hoogbegaafd zijn en ondertussen een "normaal" aantal prikkels binnen krijgenquote:Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.
Maar houd er rekening mee dat je ook last van jezelf kan hebben. Ik weet niet of ik HSP heb maar ik reageer best extreem op bepaalde smaken en/of texturen in mijn mond. Het resulteert in een kokhalsreflex. Dan voel je je best ongemakkelijk als je met mensen uit gaat eten (zo'n primair reglex kan je moeilijk onderdrukken). Met verjaardag kan ik bijvoorbeeld geen taart eten. Ook al weten de meeste mensen dat, ik voel me er niet gelukkig bij als iedereen om me heen het wel eet.quote:Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?
Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.
Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
Nou ja, veel mensen zullen het niet echt smakelijk vinden als iemand naast of tegenover hun aan het kokhalzen is of niet?quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:30 schreef MNR het volgende:
Tjsa....
En omdat jij last van jezelf hebt, wil je zeggen dat dit jouw handvat is? By alle means. Ik heb er geen last van als jij zo naar jezelf kijkt. Mij kan het ook vrij weinig schelen dat jij hier last van hebt.
En hoe weet jij dat jij dat beter aanvoelt dan andere mensen? Dat geldt voor iedereen hier trouwens. Waarom zou de verklaring niet eerder liggen bij bijvoorbeeld het idee dat iemand overal controle over wil hebben (controledrang) en dan overal maar op let en het gevoel heeft veel meer te ervaren dan de ander (wat feitelijk helemaal niet zo hoeft te zijn, het kan gewoon het idee zijn dat het zo is omdat die persoon er voor zijn gevoel veel (geforceerd) mee bezig is). Ik zeg niet dat het zo is, maar vaak bij hooggevoeligheid is het wat mij betreft maar zo zo.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:54 schreef waargaathetheen het volgende:
Weet niet of het hsp is maar het verbaasd mij niets dat het menselijke brein tot meer instaat is dan alleen registeren via de normale verbale wegen.
Ik zelf kan bijvoorbeeld heel goed aanvoelen als iemand liegt bvb, maar ook angst opwinding opgewektheid etc.
Of dit een naampje als hsp moet dragen of dat mijn hersenen gewoon beter registeren dan anderen weet ik ook niet wat ik wel weet is dat ik hierdoor altijd zooi aantrok waar ik nooit blij mee was.
Tegenwoordig reageer ik er gewoon een stuk minder op tenzij het persoon verder van me afstaat.
Wat wel een mooi voorbeeld is, als ik voorheen bij mijn depressieve tante kwam dan werd zij naarmate ik daar was steeds opgewekter en vrolijker en ik steeds meer depri.
Misschien maar misschien ook niet, is dan de rest van de mensen zo druk met zichzelf en andere onbelangrijke zaken dat ze misschien hun emotie uit het oog verliezen ?quote:
quote:Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?
Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.
Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |