abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87354379
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.

Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...

quote:
Kenmerken naar Aron

snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2010 13:12:32 ]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:41:00 #202
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87355091
Nou, ik zie er anders weinig bijzonders tussenstaan. Sorry :D
Intelligent, but fucked up.
pi_87355806
Ik zie er vooral dingen er bijstaan die narcistische mensen maar al te graag aan zichzelf toeschrijven.
Doe eens lief!
pi_87356521
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is :)
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 14:58:27 #205
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87356696
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is :)
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.

Nogmaals, sorry :D
pi_87356777
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 14:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.

Nogmaals, sorry :D
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSP :)
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:03:33 #207
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87356795
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:02 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSP :)
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.

Flikker toch op :')
pi_87356852
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.

Flikker toch op :')
Yup, dat ben je dan :Y
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:07:53 #209
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87356880
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:06 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Yup, dat ben je dan :Y
Te gek man. En wat is nu mijn taak in deze kosmos? :+
pi_87356889
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Te gek man. En wat is nu mijn taak in deze kosmos? :+
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:09:38 #211
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87356916
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:08 schreef stbabylon het volgende:

[..]

eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?
De eerste twee zelfs met enige regelmaat w/
pi_87356929
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

De eerste twee zelfs met enige regelmaat w/
En die derde komt ooit nog wel :)

(tenzij we overgaan in energie enzo, maar dat gaat zelfs mij te ver :))
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:26:50 #213
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87357273
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:10 schreef stbabylon het volgende:

[..]

En die derde komt ooit nog wel :)
;(
pi_87357470
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.
Doe eens lief!
pi_87357959
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 15:37 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.
Hypergevoelig zelfs :Y)
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:14:52 #216
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_87358122
En daarom kom dus ik haast nooit in dit forum... wat een onzin weer :')
pi_87358197
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:06 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Hypergevoelig zelfs :Y)
dan zul je wel moe zijn door al mijn negatieve energie :P
Doe eens lief!
pi_87381282
In jouw specifieke geval lijkt het er meer op dat je gewoon niet al te intelligent bent en daarmee zit, dus verzin je maar dat die 'gevoeligheid' een soort equivalent van intelligentie is. Dat is het niet. Intelligentie zit ook niet in 1 hersenhelft :')

Prima dat je jezelf wil omschrijven als gevoelig maar maak er niet meer van dan het is. Uiteindelijk ben je gewoon een samenraapsel van normale en erkende eigenschappen zoals emotioneel, beinvloedbaar, enzovoort. Je hebt geen mysterische superkracht en het is geen tegenhanger van academische intelligentie. Mensen die claimen HSP te hebben, kunnen namelijk niet echt iets 'aanvoelen'. Zet ze geblinddoekt naast iemand en ze kunnen helemaal niets zinnigs vertellen over de emoties van de ander. Het blijft dus zo dat je de emoties van anderen interpreteert op grond van cues zoals de stem, gezichtsuitdrukking, enzovoort. En daarbij zit je er net zo vaak naast als ieder ander. Het is dus geen vorm van intelligentie maar meer een kwestie van je sterker bezig houden met, een gerichtheid op emoties.

Eigenlijk meer een hobby dus.
pi_87382245
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:

Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]

Ik kan me in erg veel van die punten vinden.

Vind het eerder iemands karakter eigenlijk. Een label als HSP doet het voorkomen alsof het een stoornis is.
pi_87382382
quote:
Kenmerken naar Aron

snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen

van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)

eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
Yay, ik ben HSP! :')
Nee maar, ik denk dat een gevoelig persoon zich al snel in veel kenmerken kan vinden. Om jezelf dan meteen als HSP te bestempelen vind ik nogal overbodig. Tis niet dat het je functioneren erg in de weg zit, je bent gewoon een gevoelig persoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 10-10-2010 13:46:24 ]
pi_87382516
Wat veel zelfvastgestelde HSPers niet lijken te begrijpen:
- iets heftiger waarnemen is iets anders dan iets beter waarnemen
- iets niet geloven is iets anders dan iets niet begrijpen
pi_87382549
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:
Wat veel zelfvastgestelde HSPers niet lijken te begrijpen:
- iets heftiger waarnemen is iets anders dan iets beter waarnemen
- iets niet geloven is iets anders dan iets niet begrijpen
^O^
pi_87382689
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik kan me in erg veel van die punten vinden.

Vind het eerder iemands karakter eigenlijk. Een label als HSP doet het voorkomen alsof het een stoornis is.
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Doe eens lief!
pi_87382737
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Een aantal wel ja, maar niet allemaal.
Autisten zullen juist minder snel opmerken wanneer iemand verdrietig is e.d.
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:44:30 #225
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87382761
-edit- niet nodig dus

[ Bericht 95% gewijzigd door Re op 11-10-2010 13:59:33 ]
pi_87383248
Bij mij komen veel van die punten vooral voort uit een vorm van faalangst.
pi_87389772
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.

Het zijn gewoon twee verschillende manieren van interpreteren.

Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
pi_87391058
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.

Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
Als je een goeie psycholoog hebt, wil die echt geen pillen in je mikken tenzij het niet anders kan.
pi_87398262
quote:

[..]

Autistische kinderen krijgen juist steeds meer therapie om sociale situaties te herkennen en er mee leren om te gaan, ik ben er nu zelfs 1 aan het schrijven :) Helaas niet voor het 'eggie' maar er zijn heel veel belovende therapietools ontwikkeld in de laatste 5 jaar voor autistische kinderen die aantoonbaar helpen.

Juist de zwevers brengen gevaar met zich mee door mensen af te wenden van mensen die de medische expertise bezitten. Of jij je kind laat vullen met medicatie is altijd nog een keuze, zeker met het informatietijdperk
Doe eens lief!
pi_87399763
quote:
Dat zijn psychiaters simpele :') psychologen zijn er juist voor mensen 'er mee te leren leven'.
pi_87403861
Wat een oud topic zeg.. Langer dan drie jaar aan de gang! :P
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:36:06 #232
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_87416217
Maar wat maakt deze mensen nou anders dan andere aanstellers of dramaqueens ?
zzz
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:41:59 #233
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_87416416
Ik vraag me af hoeveel mensen nog last hebben van HSP als alle eigenschappen verbonden aan HSP negatief zijn, in plaats van positief
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:44:23 #234
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87416495
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:36 schreef _Led_ het volgende:
Maar wat maakt deze mensen nou anders dan andere aanstellers of dramaqueens ?
kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin in
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:55:44 #235
31101 _Led_
pi_87416837
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:44 schreef Re het volgende:

[..]

kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin in
Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.
Goeie post Rubber_Johnny !

:)
zzz
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:58:49 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87416959
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:55 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.
Goeie post Rubber_Johnny !

:)
O+, die had ik nog niet gelezen maar in principe van hetzelfde natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 11 oktober 2010 @ 14:13:08 #237
31101 _Led_
pi_87417446
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 12:44 schreef Dipkip het volgende:
In jouw specifieke geval lijkt het er meer op dat je gewoon niet al te intelligent bent en daarmee zit, dus verzin je maar dat die 'gevoeligheid' een soort equivalent van intelligentie is. Dat is het niet. Intelligentie zit ook niet in 1 hersenhelft :')

Prima dat je jezelf wil omschrijven als gevoelig maar maak er niet meer van dan het is. Uiteindelijk ben je gewoon een samenraapsel van normale en erkende eigenschappen zoals emotioneel, beinvloedbaar, enzovoort. Je hebt geen mysterische superkracht en het is geen tegenhanger van academische intelligentie. Mensen die claimen HSP te hebben, kunnen namelijk niet echt iets 'aanvoelen'. Zet ze geblinddoekt naast iemand en ze kunnen helemaal niets zinnigs vertellen over de emoties van de ander. Het blijft dus zo dat je de emoties van anderen interpreteert op grond van cues zoals de stem, gezichtsuitdrukking, enzovoort. En daarbij zit je er net zo vaak naast als ieder ander. Het is dus geen vorm van intelligentie maar meer een kwestie van je sterker bezig houden met, een gerichtheid op emoties.

Eigenlijk meer een hobby dus.
Dipkip, goeie post ! ^O^
zzz
pi_87433542
Ik snap niet dat er gevoelige mensen zijn die überhaupt nog serieus proberen te reageren in dit topic.
pi_96640913

[ Bericht 100% gewijzigd door flikflooi64 op 11-05-2011 11:18:31 ]
pi_96857239
Walgelijk topic dit, als je denkt dat je dit echt hebt probeer je jezelf echt een labeltje op te spelden

Denk dat ook alleen vrouwen met zoiets op de proppen kunnen komen...

weetje wat? Probeer het leven eens te accepteren zoals het is! het werkt!
  zondag 15 mei 2011 @ 21:10:58 #241
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96857512
Weet je wat? Probeer eens te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is! Het werkt!
pi_96857681
quote:
HSP is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor (Engels): Highly Sensitive Person, ofwel 'zeer gevoelig persoon'. In het Nederlands wordt highly sensitive person vertaald als 'hoogsensitief persoon' of 'hooggevoelig persoon'.

Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig en zij is fel tegen opname van de term in het DSM-IV omdat het een aangeboren karaktereigenschap betreft. Tot op heden is dat ook niet het geval.
Daar kan ik inkomen, dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen. Maar verder niet.
pi_96858430
quote:
15s.gif Op maandag 11 oktober 2010 20:57 schreef Gwywen het volgende:
Ik snap niet dat er gevoelige mensen zijn die überhaupt nog serieus proberen te reageren in dit topic.
Moet eerlijk zeggen dat dat ook het gevoel is wat ik bij dit topic heb, niet omdat er geen ruimte en plaats zou mogen zijn om dit bespreken maar omdat het vooral een plek lijkt te zijn geworden voor mensen die willen afgeven op iets wat ze niet kennen of begrijpen en/of ze gewoon zin hebben anderen om wat voor reden dan ook omlaag te halen (waarbij ze niet door lijken te (willen) hebben dat de behoefte een ander omlaag te halen voorkomt uit drang je, al is het maar eventjes, beter te voelen over jezelf, ten koste van een ander).

Laat iedereen hun eigen gal/negativiteit lekker spuien, het is niet persoonlijk ook al richten ze het tot een bepaald (soort) persoon, het is niet meer dan hun eigen ontevredenheid en negativiteit, je kan het wat dat betreft langs je heen laten gaan, zorg goed voor jezelf en geniet van je hsp zijn, als je jezelf maar begrijpt, en dat geldt voor iedereen :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_96859988
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:10 schreef Gwywen het volgende:
Weet je wat? Probeer eens te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is! Het werkt!
Weetje? Dat doe ik al! Wel bij het reeele af! Doei! (k)
pi_96861072
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
pi_96861249
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
AMEN!
pi_96863607
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als dit jouw visie over jezelf is dan is dat natuurlijk prima maar het geldt alleen voor jou en wat het voor jou betekent, het zegt niks over de rest van de mensheid.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_96863855
hetzelfde zou je andersom kunnen zeggen, dat is nou juist het punt

[ Bericht 25% gewijzigd door DEVIEZEMAN. op 15-05-2011 23:06:17 ]
pi_96867403
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
hetzelfde zou je andersom kunnen zeggen, dat is nou juist het punt
Nee het punt is dat je nooit voor een ander kan bepalen/invullen hoe of wat iets is, omdat het om het ervaren van iets gaat, en hoe iemand iets ervaart is voor iedereen anders.
  maandag 16 mei 2011 @ 14:35:23 #250
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_96886259
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_96887950
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of niet :)
pi_96888415
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:19 schreef Canillas het volgende:

[..]

Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of niet :)
Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.
pi_96891531
quote:
99s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:30 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.
Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?
pi_96891723
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij? :P
pi_96893325
ik herken mezelf hier wel in ja. vroeger praatte ik veel met mensen als die zich niet happy voelden, maar dat slurpte energie. dat putte me echt uit. ik wilde er gewoon altijd voor mensen zijn, ze helpen, etc. omdat ik ook altijd meteen doorheb als iemand zich niet lekker/vrolijk voelt (zelfs over msn ofzo heb ik dat heel snel door). en als iemand om wie ik gaf zich kut voelde, voelde ik me ook kut.

tegenwoordig doe ik dat niet meer. ben wat dat betreft redelijk egocentrisch geworden. ik bemoei me niet of iig nauwelijks meer met andermans problemen. boeit me ook weinig meer. heb me er redelijk voor afgesloten. maar dat heeft mij persoonlijk wel geholpen.

afgelopen zomer heb ik op een gegeven moment dat schild even laten zakken, als het ware. niet heel bewust. maar dat was meteen vrij heftig. en niet op een goede manier heftig.

probleem is alleen wel dat ik me er ofwel helemaal voor afsluit, of me er helemaal voor open stel. qua meisjes betekent het dat ik niet echt verliefd kan worden ofzo (wanneer ik me er voor afsluit dus), want ik houd ze dan op een soort van afstand. wat ik niet wil doen.. maar als ik dat niet doe dan kan ik niet goed meer functioneren gewoon. en de gulden middenweg vinden.. mja. lastig :P
heb een week geleden ong. een lang gesprek gehad met een meisje op skype. meisje ken ik al heel lang, en beetje lastig verhaal tussen ons. maargoed. de dagen direct na dat gesprek voelde ik me zo kut. het was een ontzettend leuk gesprek, maar juist daarom. dan stel ik me er toch weer een soort van voor open ofzo. idno. dit laatste heeft wss ook al weinig meer met HSP te maken, maargoed. [/rant] :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2011 17:17:55 ]
  maandag 16 mei 2011 @ 19:13:49 #256
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_96898808
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:45 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij? :P
Omdat hij wel speciaal is ;) en iedereen tegenwoordig speciaal wil zijn.
maare die Hspers waarover ik het heb zeggen letterlijk: jij bent altijd zo vrolijk dus geef je me goede energie. Ik werk in het welzijn en daar stikt het van die types. Geen van ze had ooit iets goed omdat ze het blijkbaar net als ieder ander moeten hebben van gedrag maar dat is mijn verklaring er zijn vele te verzinnen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_96926160
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:41 schreef Canillas het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?
Yupz
pi_96926923
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 06:08 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Yupz
Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppend :)
pi_96926989
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:20 schreef Canillas het volgende:

[..]

Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppend :)
Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd he :)

Ondertussen wel geleerd wanneer wel en wanneer niet door te vragen :)
pi_96927077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:25 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd he :)

Ondertussen wel geleerd wanneer wel en wanneer niet door te vragen :)
Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook, als je het voor jezelf begrijpbaar kan maken hoef je het niet te vragen, juist omdat iemand die zich tegenstrijdig gedraagt daar waarschijnlijk liever niet op aangesproken wordt, vooral wanneer ze het doen om het echte gevoel te verbergen :)
  dinsdag 17 mei 2011 @ 08:31:37 #261
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96927097
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:

[..]

Mwah dat lijstje geeft gewoon een persoonlijkheidstype weer dat heel veel kinderen hebben.
Bij hypersensitief stel ik me toch meer voor dat je emoties makkelijk kunt opvangen, dat mensen voelen wat er is zonder dat ze daarvoor hoeven te vragen wat er is. Maar de meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn die zijn juist heel out of touch met hun omgeving, zijn snel aangevallen, huilen snel etc. En als je dan een keer zelf ergens mee zit hebben ze dat niet eens door. Hypersensitief my ass in die gevallen :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_96927112
Soms willen ze er niet zelf over beginnen, maar het er wel over hebben :)
pi_96927508
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:31 schreef Maanvis het volgende:
Maar de meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn die zijn juist heel out of touch met hun omgeving, zijn snel aangevallen, huilen snel etc. En als je dan een keer zelf ergens mee zit hebben ze dat niet eens door.
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.

Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.

''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
pi_96927546
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:32 schreef stbabylon het volgende:
Soms willen ze er niet zelf over beginnen, maar het er wel over hebben :)
Ja dan is het idd altijd voorzichtig zijn, hoe je dat aanpakt enzo :)
pi_96927762
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:

[..]

Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.

Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.

''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
Mijn sluis dicht gooien :D Of in toffe gevallen (wel gevaarlijk) mijn sluis helemaal open zetten O+
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:17:29 #266
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96927984
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:

[..]

Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:24:18 #267
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_96928151
Tja...je hebt gevoelige mensen, mensen die NOG gevoeliger zijn en ook lompe onbenullen ;).
Ik snap niet waarom er zonodig een labeltje op moet.
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_96928211
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:17 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?
Je kan je niet afsluiten voor hypersensitiviteit, je kan wel je wel afsluiten voor wat er buiten om je heen gebeurt, huilen is daar een goeie manier voor, je voelt dan voornamelijk je eigen tranen en mensen laten je over het algemeen met rust. Zoals eerder gezegd, voor sommige mensen is het afsluiten voor de buitenwereld een redmiddel om om te gaan met iets waar ze nog geen beter manier voor geleerd hebben, dat geldt voor voor alle mensen. Hoeveel mensen roken er bijvoorbeeld wel niet als ze iets van zenuwen voelen?

Wat bedoel je met ''wat heb je er dan aan?'' en ''Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?'' ?
pi_96928281
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Tja...je hebt gevoelige mensen, mensen die NOG gevoeliger zijn en ook lompe onbenullen ;).
Omdat er veel websites zijn waar je kunt leren om er beter mee om te gaan :)
pi_96928342
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Er wordt veel gepraat over ''er een labeltje opplakken'' maar ik kan je vertellen dat het er (in ieder geval voor mezelf) niet gaat om er een labeltje op te plakken maar om het verkrijgen van inzicht in jezelf, waarom de dingen voor jou werken zoals ze werken, hoe je goed voor jezelf kan zorgen en dat je je terwijl je kijkt naar jezelf en je leven af mag vragen ''Wil ik het wel zo? Zou het handiger kunnen? Wie kan me helpen te veranderen wat ik zou willen veranderen? En hoe doe ik dat op een manier die bij mij past?''

Het gaat om leren over jezelf, niet om anders of beter zijn, iedereen is anders en niemand is beter, en iedereen mag zich afvragen hoe hij zijn of haar leven leven wil :)
pi_96939006
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 19:13 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Omdat hij wel speciaal is ;) en iedereen tegenwoordig speciaal wil zijn.
maare die Hspers waarover ik het heb zeggen letterlijk: jij bent altijd zo vrolijk dus geef je me goede energie. Ik werk in het welzijn en daar stikt het van die types. Geen van ze had ooit iets goed omdat ze het blijkbaar net als ieder ander moeten hebben van gedrag maar dat is mijn verklaring er zijn vele te verzinnen.
Hij vindt zichzelf ook iets te speciaal.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:19:39 #272
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96939325
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:26 schreef Canillas het volgende:
Wat bedoel je met ''wat heb je er dan aan?'' en ''Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?'' ?
ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.
Een gedicht over Maanvis
pi_96941404
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.
Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?

Niet verkeerd bedoelt maar het lijkt alsof je een uitspraak doet aan de hand van je eigen ervaring en dat dan de waarheid zou zijn, dat hoeft toch niet te gelden voor de rest van de wereld en mensheid?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:14:26 #274
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96941460
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:13 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?

Niet verkeerd bedoelt maar het lijkt alsof je een uitspraak doet aan de hand van je eigen ervaring en dat dan de waarheid zou zijn, dat hoeft toch niet te gelden voor de rest van de wereld en mensheid?
natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijn ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_96942042
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijn ;).
Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:30:24 #276
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96942152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:27 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.
Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?
Een gedicht over Maanvis
pi_96942495
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:30 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?
Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valt ;)
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:41:00 #278
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_96942650
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:37 schreef Canillas het volgende:

[..]

Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valt ;)
Dus Daphne deckers kijkt dwars door mensen heen zegmaar? Ik wil een HSP vrouw die zegmaar een genie is op het gebied van empathie. Zoals Troi van star trek, ken je die?
Een gedicht over Maanvis
pi_96943106
Mensen die in de hulpverlening werken, die bijv iets counseling (empathie staat voorop in dat soort situaties) doen, hsp zijn en kwa opleiding en werk getraind worden in het leren omgaan met en herkennen van gevoelens dan die zullen daar erg goed in zijn, maar het hele idee van ''door iemand heen kijken'' bestaat voor zo ver ik geloof niet want je doet altijd interpretaties op basis van je persoonlijkheid, je kan wel uitgebreid naar iemand luisteren zodat deze je beter leert begrijpen en kennen.

Dus er zal wat tijd in gaan zitten maar met de juiste persoon en elkaar door en door leren kennen dan moet er voor jou je eigen Deanna Troi te regelen zijn :D
  woensdag 14 november 2012 @ 21:36:28 #280
385787 nnnienke
Limitations, only in our minds
pi_119216828
Zeker geen onzin dit, ik ben hoog sensitief en weet dit doordat ik een hersentest heb laten doen.. en ga me nu niet vertellen dat dit onzin is, want dat is het zeker niet. Iedereen heeft een linker (ratio) en rechter (emoties) hersenhelft. Bij een normaal persoon werken deze 2 goed samen en zijn ongeveer op een gelijk niveau actief. Bij een hoog sensitief persoon, bij mij dus, is de rechterhelft zo'n 80% actief en ratio 20% dus ga maar ff na verder hoe dat is. Jankballen slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Ik jank bijna nooit maar dat komt omdat ik m'n emoties niet uit maar blokkeer.. of je dat dan wel oké vind mag je zelf bepalen. Uiteindelijk is het toch wel het beste voor iedereen om gewoon z'n emoties te uiten. Kan niet zo goed tegen de mensen hier die over dingen praten waar ze niks van af weten!
pi_119217102
Maar hoogsensitiviteit is toch nog altijd niet bewezen? De wetenschap is er nog niet over uit of het een op zichzelf staand iets is, of dat het iets te maken heeft met introversie (grote overlap) of dat het eerder in de kant van neuroses gezocht moet worden. Hoe kan het bij jou dan met een hersentest bewezen zijn? Of is dat jouw eigen conclusie uit die test?
  woensdag 14 november 2012 @ 21:44:01 #282
385787 nnnienke
Limitations, only in our minds
pi_119217301
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:06 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Walgelijk topic dit, als je denkt dat je dit echt hebt probeer je jezelf echt een labeltje op te spelden

Denk dat ook alleen vrouwen met zoiets op de proppen kunnen komen...

weetje wat? Probeer het leven eens te accepteren zoals het is! het werkt!
Dit is dus echt iets om te zeggen voor iemand die níet een HSP is hahaha..
pi_119218429
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 21:36 schreef nnnienke het volgende:
Zeker geen onzin dit, ik ben hoog sensitief en weet dit doordat ik een hersentest heb laten doen.. en ga me nu niet vertellen dat dit onzin is, want dat is het zeker niet. Iedereen heeft een linker (ratio) en rechter (emoties) hersenhelft. Bij een normaal persoon werken deze 2 goed samen en zijn ongeveer op een gelijk niveau actief. Bij een hoog sensitief persoon, bij mij dus, is de rechterhelft zo'n 80% actief en ratio 20% dus ga maar ff na verder hoe dat is. Jankballen slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Ik jank bijna nooit maar dat komt omdat ik m'n emoties niet uit maar blokkeer.. of je dat dan wel oké vind mag je zelf bepalen. Uiteindelijk is het toch wel het beste voor iedereen om gewoon z'n emoties te uiten. Kan niet zo goed tegen de mensen hier die over dingen praten waar ze niks van af weten!
Stel je zou je emoties zonder verzet en oordeel er laten zijn, volledig voelen zonder er iets aan te willen veranderen of onderdrukken, zou je dan niet meer ruimte om vrij jezelf te zijn hebben?

Nu klinkt het alsof je lijdt aan het hebben van bepaalde gevoelens/emoties terwijl het verzet er tegen het werkelijk lijden veroorzaakt, niet dat er een bepaald gevoel is.
pi_119227867
Hier ook een HSP :) Ik weet dat het relatief is met het autisme spectum. En laat dat nou bij mij in de familie zitten. Volgende week laat ik mijzelf en mijn kinderen uitgebreid onderzoeken..

[ Bericht 43% gewijzigd door Ermemmertje op 15-11-2012 05:37:51 ]
pi_119231615
Waar laat je dat dan onderzoeken, Ememmertje?
Bij mijn weten is HSP (nog?) niet erkend als officiële diagnose.
pi_119242255
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:48 schreef Gwywen het volgende:
Waar laat je dat dan onderzoeken, Ememmertje?
Bij mijn weten is HSP (nog?) niet erkend als officiële diagnose.
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
(Un)masking for the greater good.
pi_119246959
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:

[..]

Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.
Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met jezelf labels opplakken, vooral als het gaat over dingen die nog niet volledig vaststaan.
pi_119249271
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 18:29 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.
Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met jezelf labels opplakken, vooral als het gaat over dingen die nog niet volledig vaststaan.
Very true.
Ik houd sowieso niet van labels.
(Un)masking for the greater good.
pi_119259593
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?

Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.

Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_119259800
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:
Is dat het reageren op prikkels over het verzet tegen het ervaren van prikkels?
pi_119262004
uhm..

quote:
Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.
die 2 dingen gaan vaak samen.. je kan niet hoogbegaafd zijn en ondertussen een "normaal" aantal prikkels binnen krijgen
andersom kan wel maar dan kom je vaak wel uit op een stoornis

zoek maar eens naar LLI (low latent inhibition)

pi_119265449
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?

Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.

Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
Maar houd er rekening mee dat je ook last van jezelf kan hebben. Ik weet niet of ik HSP heb maar ik reageer best extreem op bepaalde smaken en/of texturen in mijn mond. Het resulteert in een kokhalsreflex. Dan voel je je best ongemakkelijk als je met mensen uit gaat eten (zo'n primair reglex kan je moeilijk onderdrukken). Met verjaardag kan ik bijvoorbeeld geen taart eten. Ook al weten de meeste mensen dat, ik voel me er niet gelukkig bij als iedereen om me heen het wel eet.
Vaak probeer ik thuis om nieuwe dingen te proberen maar dat resulteert in 9 van de 10 keer toch altijd teleurstellend.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_119275774
Tjsa....

En omdat jij last van jezelf hebt, wil je zeggen dat dit jouw handvat is? By alle means. Ik heb er geen last van als jij zo naar jezelf kijkt. Mij kan het ook vrij weinig schelen dat jij hier last van hebt.
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_119278187
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:30 schreef MNR het volgende:
Tjsa....

En omdat jij last van jezelf hebt, wil je zeggen dat dit jouw handvat is? By alle means. Ik heb er geen last van als jij zo naar jezelf kijkt. Mij kan het ook vrij weinig schelen dat jij hier last van hebt.
Nou ja, veel mensen zullen het niet echt smakelijk vinden als iemand naast of tegenover hun aan het kokhalzen is of niet?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_119278596
Weet niet of het hsp is maar het verbaasd mij niets dat het menselijke brein tot meer instaat is dan alleen registeren via de normale verbale wegen.

Ik zelf kan bijvoorbeeld heel goed aanvoelen als iemand liegt bvb, maar ook angst opwinding opgewektheid etc.

Of dit een naampje als hsp moet dragen of dat mijn hersenen gewoon beter registeren dan anderen weet ik ook niet wat ik wel weet is dat ik hierdoor altijd zooi aantrok waar ik nooit blij mee was.

Tegenwoordig reageer ik er gewoon een stuk minder op tenzij het persoon verder van me afstaat.
Wat wel een mooi voorbeeld is, als ik voorheen bij mijn depressieve tante kwam dan werd zij naarmate ik daar was steeds opgewekter en vrolijker en ik steeds meer depri.
  vrijdag 16 november 2012 @ 16:16:31 #296
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_119279369
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:54 schreef waargaathetheen het volgende:
Weet niet of het hsp is maar het verbaasd mij niets dat het menselijke brein tot meer instaat is dan alleen registeren via de normale verbale wegen.

Ik zelf kan bijvoorbeeld heel goed aanvoelen als iemand liegt bvb, maar ook angst opwinding opgewektheid etc.

Of dit een naampje als hsp moet dragen of dat mijn hersenen gewoon beter registeren dan anderen weet ik ook niet wat ik wel weet is dat ik hierdoor altijd zooi aantrok waar ik nooit blij mee was.

Tegenwoordig reageer ik er gewoon een stuk minder op tenzij het persoon verder van me afstaat.
Wat wel een mooi voorbeeld is, als ik voorheen bij mijn depressieve tante kwam dan werd zij naarmate ik daar was steeds opgewekter en vrolijker en ik steeds meer depri.
En hoe weet jij dat jij dat beter aanvoelt dan andere mensen? Dat geldt voor iedereen hier trouwens. Waarom zou de verklaring niet eerder liggen bij bijvoorbeeld het idee dat iemand overal controle over wil hebben (controledrang) en dan overal maar op let en het gevoel heeft veel meer te ervaren dan de ander (wat feitelijk helemaal niet zo hoeft te zijn, het kan gewoon het idee zijn dat het zo is omdat die persoon er voor zijn gevoel veel (geforceerd) mee bezig is). Ik zeg niet dat het zo is, maar vaak bij hooggevoeligheid is het wat mij betreft maar zo zo.

Een simpel voorbeeld, maar domme mensen vinden zichzelf ook zelden dom. Die hebben het niet door omdat het voor hun de standaard is, zij ervaren dat als hun intelligentie en denken daarom eerder dat het gemiddeld is. Ook omdat ze dus niet weten/ervaren hoe intelligent sommige andere mensen kunnen zijn. Zo ook bij hooggevoeligheid, hoe weten jullie dat het echt zo is dat jullie extra prikkels herkennen e.d. en dat het niet slechts het gevolg is van andere factoren (prestatiedrang, onzekerheid, controledrang, observerend gedrag wat je niet in het juiste perspectief kan zien e.d.)?

Ik heb ook gewoon het idee dat ik wel signalen herken van mensen en in sommige gevallen best wel scherp kan zijn. Maar ik heb helemaal niet het idee dat dit nou een afwijking zou zijn als hooggevoeligheid of iets dergelijks. Ik denk eigenlijk dat het gewoon voor bijna iedereen een normale hoeveelheid prikkels is die je ziet (herkent) maar dat sommige mensen er veel meer waarde aan hechten en denken dat het speciaal is...
we dan
pi_119283083
Nu ik dit allemaal lees ben ik heel erg HSP. Ik ben ontzettend gevoelig voor emoties van anderen. Ik lees ze perfect en kan ik soms versterkte negative emoties van iemand anders sterker en meer persoonlijker opvatten dan dat ze feitelijk horen over te komen. Dan ervaar ik bepaalde dingen negatiever of positiever. Dit is heel erg leuk als knuffebeer zijnde (Loooovvveee-2-knuffellll) maar het zijn de veelal negatieve emoties die het zwaar maken.Ik ben ontzettend slim maar op school en op sociaal vlak bak ik er gewoon minder van. Als ik bijvoorbeeld alleen ergens aan kan werken, scriptie ofzo, dan is het perfect, vlot het lekker, heb ik nergens last van en haal ik 9's en 10-en. Als ik samen werk heb ik constant schommelende emoties of persoonlijke gevoelens. Up en down afhankelijk van de sfeer die die persoon "uitstraald". Zo ontzettend zwaar. Het is echt iets dat mijn concentratie veel beinvloed zowel tijdens het werk als tijdens gezamelijke toetsafnamens. Dit geef mij dan een gevoel van ruis. Het blokkeerd mijn denken gewoon. Het gene wat mij hier dit maak posten is het gespreks gedeelte in de eerste post. Dat is zooo opvallen voor mij. Ik heb ik indruk dat hoe meer je emoties ervaart des te meer energie ze kosten. Gesprekken kun je echt plat voeren maar er is ook een emotie gedeelte dat soms onbewust er is. Het soort van leeg drainen komt mij heel bekend voor. Het duurde echt een tijd voordat ik me hiervan bewust was. Ben nu 25, realiseerde het pas op mijn 20-21e dat ik bepaalde dingen gewoon gevoeliger opneem. Vanuit vroeger is gebleken dat ik als kind al gevoeliger was als normaal. Op emotioneel vlak was ik als ik al verder ontwikkeld als de meeste andere kinderen van dezelfde leeftijd. Het is voormij hierdoor ontzettend moeilijk om met andere om te gaan. Ik ben niet een still type, ben harstike sociaal, vriendelijk en layed back maar dit is echt vervelend. Een goede manier dat dit minder maakt is veel alcohol drinken. Dit maakt het aanzienlijk minder maar ik hou hier niet van. is dit ook erfelijk? Mijn vader heeft ook symptomen van HSP, mijn moeder, broer en zus weer niet. Zijn er geen middelen / methodes / medicijnen om dit tegen te gaan?

[ Bericht 13% gewijzigd door Hemmo1234 op 16-11-2012 18:04:25 ]
pi_119305136
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:16 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Stuk tekst
Misschien maar misschien ook niet, is dan de rest van de mensen zo druk met zichzelf en andere onbelangrijke zaken dat ze misschien hun emotie uit het oog verliezen ?

Maar dat terzijde, Ik en mijn neef hebben beiden hetzelfde in de familie waar de rest van de familie nooit wat meegekregen hebben hiervan.
En daarnaast heb ik een aantal dingen meegemaakt wat ik nog steeds niet kan verklaren.
Ik heb het hier niet bij zwevende zaken etc,

Maar zolang er geen wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar dit zullen we het nooit weten.
Wat ik laatst wel zag in een onderzoek was dat 2 mensen die op dezelfde frequentie gesynced werden door middel van magnetisme of iets.
En afzonderlijk worden geplaatst toch hersen activiteit delen !?
Dus als persoon A een impuls krijgt reageert testpersoon B zijn hersenen, terwijl testpersoon B stimulatieloos is.
Dus wie zegt mij niet dat sommige hersens gevoeliger zijn om op een bepaalde "frequentie" te wezen of hebben bepaalde mensen betere of gevoeligere ontvangers? Kan ook een breder bereik wezen waardoor je de hersenen makkelijker andere frequenties opvangen en verwerken.

Misschien hebben de mensen die dit niet ervaren wel een storing doordat ze iets niet mee gekregen hebben, allemaal speculatief zonder wetenschappelijke bewijzen.
Maar het is wel verdomde vreemd als 2 mensen bijna altijd hetzelfde denken

Edit; En ja als je het hebt over misschien let de een er meer op dan de ander.
Het herkennen van gezichts uitdrukkingen is een automatische feature van je hersenen en dat heb je al vanaf je "geboorte" dit wordt ook niet beter naarmate je ouder wordt.
Mijn zoontje bvb voelt heel goed aan mensen hoe of wat ze willen.
Terwijl andere kinderen ter vergelijking daarin dan heel erg achterlopen.

Misschien ontwikkel je dit wel tijdens je eerste dagen van je geboorte door het contact met andere mensen waardoor je hersens dit activeren en instant aanleren.
En dat dat bij sommige mensen minder goed aankomt.
Evolutionair gezien lijkt het me wel handig om andere mensen te kunnen "lezen/peilen" als er nog geen echte communicatie is, tussen verschillende stammen bijvoorbeeld.

En als we autisten hebben die dus niet deze informatie kunnen verwerken waarom zou daar niet een breder spectrum inzitten dus zeg maar autist/gemiddeld/hoger gevoelig.
Lijkt me logisch dat je meerdere niveau's hebt.
Buiten dat en het einde van dit lapje tekst we weten nog steeds niet wat onze hersenen precies kunnen en tijdens het onderzoeken is er al aangetoond dat er nog steeds onverklaarbare zones in onze hersenen zitten.

[ Bericht 25% gewijzigd door waargaathetheen op 17-11-2012 09:17:13 ]
pi_119306447
Wow, dus sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen? Echt?!

..

Ik reageer wellicht ook zelf wat sterker op emoties en impulsen van buitenaf, boeiend, dat is gewoon hoe ik ben.

Maar hej, gooi er een labeltje op, bedenk wat therapieën en behandeltrajecten, en kassa!
"Pools are perfect for holding water"
pi_119306458
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:

"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')