abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 mei 2007 @ 20:37:37 #51
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49800735
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou zeg, schandalig dat mensen voor stukloon moeten werken. Dat is dus prestatieloon. En dus is dit weer de schuld van de VVD...
Stukloon is 19e eeuws. Niet voor niets is dat later uitgefaseerd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 26 mei 2007 @ 20:38:20 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49800760
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:37 schreef Klopkoek het volgende:
Stukloon is 19e eeuws. Niet voor niets is dat later uitgefaseerd.
Wat is er mis met stukloon? Zolang het gekozen bedrag niet te laag is...
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zaterdag 26 mei 2007 @ 20:46:21 #53
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49801002
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:38 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is een slimme manier om onder het minimumloon en andere verplichtingen (sociale premies etcetera) uit te komen. DAT is er mis mee.

Verder is het concurrentievervalsing (onze Nederlandse trots TNT is straks kansloos) en worden andere beroepen ook niet in stukloon uitbetaald. Ook zijn er praktische redenen om stukloon niet in te voeren maar dat moeten Sandd en al die andere geldwolven maar zelf weten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:17:09 #54
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49801871
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:46 schreef Klopkoek het volgende:
Het is een slimme manier om onder het minimumloon en andere verplichtingen (sociale premies etcetera) uit te komen. DAT is er mis mee.
Zolang het nie te laag is, is er dus niks mis mee.
quote:
Verder is het concurrentievervalsing (onze Nederlandse trots TNT is straks kansloos)
TNT kan toch ook met stukloon gaan werken? Ze zijn zelf zo stom als ze zich op dat punt weg laten concurreren. Er is geen enkele reden om TNT te beschermen.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:28:22 #55
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49802233
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:17 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zolang het nie te laag is, is er dus niks mis mee.
Aan stukloon zitten geen sociale premies en rechten verbonden, daar houdt de overheid kennelijk geen rekening mee. Logisch, want de vakbonden zijn normaal machtig genoeg om stukloon te voorkomen. Maar in dit geval worden de vakbonden buitengesloten door de nieuwe marktpartijen.
quote:
[..]

TNT kan toch ook met stukloon gaan werken? Ze zijn zelf zo stom als ze zich op dat punt weg laten concurreren. Er is geen enkele reden om TNT te beschermen.
Nee, want TNT zit vast aan een bedrijfs-CAO die nog steeds geldt als de postmarkt dalijk geliberaliseerd is. Ze kunnen er gewoonweg niet onderuit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_49807405
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 18:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Stukloon is stukloon gozer, ik werk zelf bij TNT en hoorde laatst van een zaterdagmedewerker die ooit voor één van onze concurrenten had gewerkt dat hij zelfs het buitengebied op de fiets moest doen. Dan fiets je dus soms letterlijk kilometers om 1 brief weg te brengen. En hoe werd dat gewaardeerd? Als 1 brief...
Dat is dan dom, want dan krijg je genoeg personeel voor dichbebouwde gebieden en in het buitengebied heb je niemand...
quote:
Over de beloning: we hebben het in mijn voorbeeld over een ventje van 17 dat bij ons een paar cent per uur boven het minimumloon zit, en nog steeds verdient hij meer bij ons. Daar zit ook een groot gedeelte van de klacht van TNT: de concurrenten ontduiken het minimumloon.
Dat mag gewoon niet en daar wordt op gecontroleerd.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_49811094
quote:
Op zondag 27 mei 2007 00:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is dan dom, want dan krijg je genoeg personeel voor dichbebouwde gebieden en in het buitengebied heb je niemand...
[..]
Nee hoor, je hebt gewoon personeel in dienst en die wijs je wijken toe.
quote:
Dat mag gewoon niet en daar wordt op gecontroleerd.
Het gebeurt toch echt, zodra je stukloon mag betalen is er geen enkele garantie meer voor een minimum bedrag dat je per uur betaalt.

Overigens: geen enkel postbedrijf zit te wachten op de particuliere post, je weet wel, de post die jij en ik op de bus doen. Dat levert namelijk alleen maar een hoop gedoe op met lage marges. De enige reden waarom TNT jouw kaartjes nog verstuurt is omdat ze het monopolie op briefpost onder 50 gram hebben en ze wettelijk verplicht zijn om het te bezorgen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_49811129
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:38 schreef PJORourke het volgende:

[..]

In de praktijk komt het dus gewoon dik onder het minimumloon uit.

Ik zie overigens geen enkel probleem om de CAO binnen de postmarkt algemeen verbindend te verklaren. Gebeurt in zoveel sectoren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_49811152
Wat een bagger komt er weer uit de hoek van de PvdA vandaan. Ontslagen zijn juist heel erg goed als deze het gevolg zijn het maken van een efficiëntie slag (of het gevolg zijn van een teruglopende vraag naar het product dat aangeboden wordt). Het betekent namelijk dat met minder kosten dezelfde hoeveelheid post kan worden omgezet. Op de langer termijn zijn efficientieslagen altijd goed voor de economie. Het is overigens het systeem van de verzorgingsstaat dat werklozen tot een collectief kostenprobleem maakt, met recht kan dus geconcludeerd worden dat de PvdA zijn eigen problemen veroorzaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-05-2007 04:16:07 ]
pi_49811189
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
Oneerlijke concurrentie = TNT die vastzit aan een (in de toekomst te duur) CAO terwijl de buitenlandse aasgieren dat niet hoeven te doen.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:42 schreef TubewayDigital het volgende:
Buitenlandse bedrijven zijn aasgieren? Hoezo dat?
Nou omdat de vakbonden het personeel collectief (want zo gaat dat in dit land, bij wet nota bene, ook al ben je niet eens lid van de vakbond) uit de markt hebben geprezen.
pi_49811215
De postbode wil ik graag betrouwbaar met een goed salaris.
pi_49811244
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:09 schreef sig000 het volgende:
De postbode wil ik graag betrouwbaar met een goed salaris.
Dat vind ik prima hoor. Alleen schat TPG/TNT in dat die wens niet gelijk staat aan de wens van de markt. Wellicht dat een ander bedrijf goedbetaalde postbodes als een mooi nichemarkt ziet.
pi_49811320
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:12 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat vind ik prima hoor. Alleen schat TPG/TNT in dat die wens niet gelijk staat aan de wens van de markt. Wellicht dat een ander bedrijf goedbetaalde postbodes als een mooi nichemarkt ziet.
Dat zien wij idd niet. Wellicht dat sommige mensen hier al de teruggang in service van hun postbode gemerkt hebben. Wees gerust: die trend zal zich voortzetten .
pi_49811333
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat zien wij idd niet. Wellicht dat sommige mensen hier al de teruggang in service van hun postbode gemerkt hebben. Wees gerust: die trend zal zich voortzetten .
Het is veel als ik in een jaar 10 poststukken verzend, ik kan er dus niet echt mee zitten. Paketten verzend ik wel vrij vaak maar daar heb ik keus uit een markt waarin zich vele spelers bevinden, en de keus valt niet vaak op TPG/TNT. DHL of Fedex.
pi_49811370
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zie overigens geen enkel probleem om de CAO binnen de postmarkt algemeen verbindend te verklaren.
Geef eens aan waarom dat redelijk zou zijn? De vakbond handelt in dit geval namelijk in de naam van mensen die niet eens lid zijn, wellicht hebben die mensen een heel goede reden zich niet aan te sluiten bij die vakbond. Dat kan niet zomaar opzij geschoven worden.
pi_49811383
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik betaal graag een goed bedrag als ik met bijna 100% zekerheid kan zeggen dat 't ook aankomt.
pi_49811408
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is veel als ik in een jaar 10 poststukken verzend, ik kan er dus niet echt mee zitten. Paketten verzend ik wel vrij vaak maar daar heb ik keus uit een markt waarin zich vele spelers bevinden, en de keus valt niet vaak op TPG/TNT. DHL of Fedex.

En hoeveel poststukken ontvang jij per jaar van TNT? Ik neem maar aan dat je erg tevreden bent over onze service aangezien je anders wel commentaar zou leveren.
pi_49811426
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Geef eens aan waarom dat redelijk zou zijn? De vakbond handelt in dit geval namelijk in de naam van mensen die niet eens lid zijn, wellicht hebben die mensen een heel goede reden zich niet aan te sluiten bij die vakbond. Dat kan niet zomaar opzij geschoven worden.
Geef maar eens aan waarom dat onredelijk zou zijn? Het komt namelijk in andere sectoren ook veelvuldig voor. Ik hoor er nooit iemand over klagen, behalve de werkgevers natuurlijk. Uiteraard ook puur uit eigenbelang.
pi_49811449
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En hoeveel poststukken ontvang jij per jaar van TNT? Ik neem maar aan dat je erg tevreden bent over onze service aangezien je anders wel commentaar zou leveren.
Eerlijk gezegd kan het mij niks schelen of de bankafschriften nou of maandag of dinsdag op de mat vallen.
pi_49811453
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Geef maar eens aan waarom dat onredelijk zou zijn?
Het feit dat een groep waar jij je niet mee verbonden voelt beslissing neemt die jou raken?
pi_49811468
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd kan het mij niks schelen of de bankafschriften nou of maandag of dinsdag op de mat vallen.
Dat zeg ik, jij bent dus heel tevreden over onze service .
pi_49811492
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat zeg ik, jij bent dus heel tevreden over onze service .
Ja eigenlijk wel. Hoewel ik eigenlijk maar een zeer bescheiden actor ben in dit verhaal. Veelal bepaalt de verzender via wie zij post verzenden. De ontvanger heeft denk ik alleen invloed daarop als post niet aankomt. Ik heb overigens niks tegen TPG/TNT hoor, ik heb helemaal geen kwade ervaringen met hun gehad.
pi_49811511
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het feit dat een groep waar jij je niet mee verbonden voelt beslissing neemt die jou raken?
Ik ben geen lid van de vakbond en toch voel ik me verbonden met de rest van het TNT personeel en ben ik voor het algemeen verbindend verklaren van de CAO.

Ik voel me zelfs verbonden met het personeel van onze concurenten, die gun ik namelijk ook fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Maar misschien heb jij wel aanwijzigingen dat het gros van de niet-vakbondsleden in de postsector liever geen sectorbrede CAO zien? Ik denk namelijk dat het zich vooral beperkt tot (hoger) management wat dat niet graag ziet.
pi_49811517
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja eigenlijk wel. Hoewel ik eigenlijk maar een zeer bescheiden actor ben in dit verhaal. Veelal bepaalt de verzender via wie zij post verzenden. De ontvanger heeft denk ik alleen invloed daarop als post niet aankomt. Ik heb overigens niks tegen TPG/TNT hoor, ik heb helemaal geen kwade ervaringen met hun gehad.
Sinds ze contracters hebben is 't wel vaker mis met briefje dat 't bij de buren ligt.
pi_49811535
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:58 schreef sig000 het volgende:

[..]

Sinds ze contracters hebben is 't wel vaker mis met briefje dat 't bij de buren ligt.
Subcontracters.... Dat schijnt idd vaak mis te gaan met dat soort dingen. Maar maak je geen zorgen, het is retegoedkoop, dat jij je pakje niet krijgt omdat de buren het vergeten of gewoon voor zichzelf houden boeit natuurlijk niet. Dat is marktwerking .
pi_49811580
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik ben geen lid van de vakbond en toch voel ik me verbonden met de rest van het TNT personeel en ben ik voor het algemeen verbindend verklaren van de CAO.

Ik voel me zelfs verbonden met het personeel van onze concurenten, die gun ik namelijk ook fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.
Best logisch dat je je verbonden voelt met je collega's, maar dat is ook niet wat ik wil bestrijden. Ik wil bestrijden dat zonder je actief hebt gehandelt in feite je stem verplicht aan een vakbond overdraagt die voor jou onderhandeld. Het is helemaal niet bekend in hoeverre ik het bijvoorbeeld eens ben met de politiek die die vakbond voert. Waarom moet ik er dan verplicht aan gebonden worden?
quote:
Maar misschien heb jij wel aanwijzigingen dat het gros van de niet-vakbondsleden in de postsector liever geen sectorbrede CAO zien? Ik denk namelijk dat het zich vooral beperkt tot (hoger) management wat dat niet graag ziet.
Wie A vind moet ook B doen vind ik. Als je wilt dat de vakbond jouw belangen behartigd dan moet je lid zijn.
pi_49811585
quote:
Op zondag 27 mei 2007 05:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Subcontracters.... Dat schijnt idd vaak mis te gaan met dat soort dingen. Maar maak je geen zorgen, het is retegoedkoop, dat jij je pakje niet krijgt omdat de buren het vergeten of gewoon voor zichzelf houden boeit natuurlijk niet. Dat is marktwerking .
Daarom verzend ik ook liever met DHL of Fedex. Ze hebben het gehele proces in eigen beheer.
  zondag 27 mei 2007 @ 10:17:56 #78
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49812411
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Mensen zijn geen lid van de vakbond omdat ze gratis mee kunnen profiteren van de fantastische dingen die de vakbond doet.
En als een closed shop wordt ingevoerd is het alweer niet goed

(Wat zijn rechtse mensen toch soms vreemd: zien niet eens in dat dit concurrentievervalsing is)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_49814626
quote:
Op zondag 27 mei 2007 03:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Nee hoor, je hebt gewoon personeel in dienst en die wijs je wijken toe.
Je bedoelt, deze week wijk 1 en deze week wijk 2? Nou, dan is het eerlijk. Zo niet dan zullen mensen die slechte wijken krijgen meteen weer opstappen en blijf ik dus bij mijn standpunt.
quote:
Het gebeurt toch echt, zodra je stukloon mag betalen is er geen enkele garantie meer voor een minimum bedrag dat je per uur betaalt.
Als het redelijkerwijs niet haalbaar is dan mag het niet.
pi_49814693
quote:
Op zondag 27 mei 2007 04:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:

In de praktijk komt het dus gewoon dik onder het minimumloon uit.
Nog afgezien van het feit dat dit gewoon niet KAN kloppen, maak ik je er op attent dat mensen dan moeten gaan werken om de facto minder te krijgen dan in de bijstand. Ergo: ze krijgen geen personeel. Probleem opgelost.
pi_49814990
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:21 schreef DS4 het volgende:

Nog afgezien van het feit dat dit gewoon niet KAN kloppen, maak ik je er op attent dat mensen dan moeten gaan werken om de facto minder te krijgen dan in de bijstand. Ergo: ze krijgen geen personeel. Probleem opgelost.
Het KLOPT toch echt. Dat ze moeite hebben om personeel te krijgen geloof ik meteen. Het boeit ze echter geen reet. Dan moet het personeel wat er wél werkt de boel maar oplossen. Zo gaat dat ook bij ons.

Nog even over het loon: bij ons hebben we tegenwoordig "postbezorgers", dat zijn uitgeklede postbode-functies. Ze mogen niks behalve "gewone" post bezorgen, geen voorbereiding, geen buslichtingen, geen aangetekende stukken uitreiken etc etc. Deze mensen krijgen een paar cent per uur boven het minimumloon. Toch gaat TNT bekijken of ze deze mensen in de toekomst geen stukloon kunnen geven in het kader van de onlangs aangekondigde besparingsmaatregelen. Lijkt me vrij waarschijnlijk dat die mensen dan dus onder het minimumloon duiken.
pi_49815030
quote:
Op zondag 27 mei 2007 05:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Best logisch dat je je verbonden voelt met je collega's, maar dat is ook niet wat ik wil bestrijden. Ik wil bestrijden dat zonder je actief hebt gehandelt in feite je stem verplicht aan een vakbond overdraagt die voor jou onderhandeld. Het is helemaal niet bekend in hoeverre ik het bijvoorbeeld eens ben met de politiek die die vakbond voert. Waarom moet ik er dan verplicht aan gebonden worden?
In principe heb je helemaal gelijk natuurlijk, maar in de praktijjk zal de overgrote meerderheid het gewoon met een groot gedeelte van plannen van de vakbond eens zijn, die behartigen immers jouw belangen en proberen het beste voor de werknemers uit te slepen.
pi_49815169
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Het KLOPT toch echt. Dat ze moeite hebben om personeel te krijgen geloof ik meteen. Het boeit ze echter geen reet. Dan moet het personeel wat er wél werkt de boel maar oplossen. Zo gaat dat ook bij ons.
Nogmaals, het mag niet en als de bonden daar niet tegen op gaan treden dan zijn ze echt geen knip meer voor de neus waard. Maar dat vertrouw ik de bonden wel toe hoor, die gaan optreden.
quote:
Nog even over het loon: bij ons hebben we tegenwoordig "postbezorgers", dat zijn uitgeklede postbode-functies. Ze mogen niks behalve "gewone" post bezorgen, geen voorbereiding, geen buslichtingen, geen aangetekende stukken uitreiken etc etc. Deze mensen krijgen een paar cent per uur boven het minimumloon. Toch gaat TNT bekijken of ze deze mensen in de toekomst geen stukloon kunnen geven in het kader van de onlangs aangekondigde besparingsmaatregelen. Lijkt me vrij waarschijnlijk dat die mensen dan dus onder het minimumloon duiken.
Of men wil zo de productiviteit verhogen... Als nu iemand minimumloon krijgt bij het bezorgen van zeg 150 stuks, dan maak ik de stuksprijs zo dat het minimumloon wordt gehaald bij 160 stuks. Dan werkt men maar wat harder. En dat kan best, want postbodes die ik zie zijn niet snel geneigd om echt op rap tempo te werken, dus er is winst te behalen.

Hoe dan ook: als het zo zal zijn dat men structureel onder het minimum uit gaat komen, dan zal er opgetreden worden. Dat zou ook wat zijn als dat niet zo is, want dan kunnen we het minimumloon onmiddellijk afschaffen: veel werkgevers kunnen een bepaalde ratio vinden gelijk stuksloon.
pi_49816535
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nogmaals, het mag niet en als de bonden daar niet tegen op gaan treden dan zijn ze echt geen knip meer voor de neus waard. Maar dat vertrouw ik de bonden wel toe hoor, die gaan optreden.
[..]
Er zitten idd acties aan te komen.
quote:
Of men wil zo de productiviteit verhogen... Als nu iemand minimumloon krijgt bij het bezorgen van zeg 150 stuks, dan maak ik de stuksprijs zo dat het minimumloon wordt gehaald bij 160 stuks. Dan werkt men maar wat harder. En dat kan best, want postbodes die ik zie zijn niet snel geneigd om echt op rap tempo te werken, dus er is winst te behalen.
Sorry, maar jij snapt ook best dat jij daar gewoon niet over kan oordelen. Post bezorgen in "een rap tempo" houd je niet vol namelijk. En wie weet wat de postbode die jij ziet die dag allemaal al gedaan heeft. Misschien is hij om 5:30 al begonnen en al 9 uur aan het werk (met minimale pauze natuurlijk want de werkdruk is enorm gestegen agv de besparingsmaatregelen), dan loop je idd niet meer zo snel.

Het kan ook zijn dat in jouw regio de boel nog vrij "ouderwets" gaat, dan is het idd mogelijk dat er wel eens gelamluld wordt natuurlijk. Bij ons hoef je dat niet meer te proberen, als je de norm niet haalt heb je meteen de baas op je dak. Of die norm nou eerlijk is of niet. Langzaam werken kán dus helemaal niet want dan grijpt het management meteen in, als ze dat niet doen zijn ze geen knip voor de neus waard.
  zondag 27 mei 2007 @ 14:21:17 #85
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49818141
quote:
Op zondag 27 mei 2007 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen zijn geen lid van de vakbond omdat ze gratis mee kunnen profiteren van de fantastische dingen die de vakbond doet.
En als een closed shop wordt ingevoerd is het alweer niet goed
quote:
(Wat zijn rechtse mensen toch soms vreemd: zien niet eens in dat dit concurrentievervalsing is)
Het is geen concurrentievervalsing, alleen TNT is te log en star om mee te gaan. Hun probleem.
pi_49818734
quote:
Op zondag 27 mei 2007 14:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

[..]

Het is geen concurrentievervalsing, alleen TNT is te log en star om mee te gaan. Hun probleem.
En het algemeen verbindend verklaren van de CAO is ook geen concurrentievervalsing, prima reden om het dus maar te doen .
  zondag 27 mei 2007 @ 14:40:48 #87
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49818811
quote:
Op zondag 27 mei 2007 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En het algemeen verbindend verklaren van de CAO is ook geen concurrentievervalsing, prima reden om het dus maar te doen .
Nou nee, dat vind ik dan weer achterhaalde industriele politiek, met ook maar een doel: bescherming van TNT. Logisch dat jij daar voor bent, maar voor het algemeen belang geen verbetering.
pi_49818974
Het is sowieso een kunstmatige liberalisering waarbij je je kunt afvragen in hoeverre het zinvol is en je daadwerkelijk eerlijke concurrentie kunt krijgen. Het gehele proces van ophalen en bezorgen van post huis aan huis in heel Nederland is een vrij arbeidsintensief proces.
quote:
De stemming over de Postwet werd in de Tweede Kamer uitgesteld. Dat gebeurde niet alleen wegens de onenigheid in de coalitie over de arbeidsvoorwaarden. Heemskerk moet ook nog tegemoet komen aan wensen van PvdA en CDA over eisen die in de vrije markt gesteld moeten worden aan TNT Post. Het gaat daarbij om de voorwaarden die gesteld worden aan het openstellen van het netwerk van TNT Post, brievenbussen en dergelijke, voor concurrerende postbedrijven.
Waarom zouden concurrenten gebruik mogen maken van het netwerk van TNT? Hoe zou zoiets in vredesnaam in de praktijk moeten werken. Dat wordt vechten tijdens de buslichting .
pi_49819220
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:28 schreef Klopkoek het volgende:

Nee, want TNT zit vast aan een bedrijfs-CAO die nog steeds geldt als de postmarkt dalijk geliberaliseerd is. Ze kunnen er gewoonweg niet onderuit.
Maar dan is de overheid toch de grote boosdoener van de ellende en niet concurenten die op stukloon concureren.
  zondag 27 mei 2007 @ 15:07:44 #90
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49819682
TNT kan toch ook een bedrijf oprichten dat met stukloon werkt?
  zondag 27 mei 2007 @ 15:24:34 #91
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_49820264
quote:
Op zondag 27 mei 2007 14:45 schreef MrX1982 het volgende:
Het is sowieso een kunstmatige liberalisering waarbij je je kunt afvragen in hoeverre het zinvol is en je daadwerkelijk eerlijke concurrentie kunt krijgen. Het gehele proces van ophalen en bezorgen van post huis aan huis in heel Nederland is een vrij arbeidsintensief proces.
[..]

Waarom zouden concurrenten gebruik mogen maken van het netwerk van TNT? Hoe zou zoiets in vredesnaam in de praktijk moeten werken. Dat wordt vechten tijdens de buslichting .
vraag ik mij ook af ja gaat er dan nog een extra sorteringsproces plaatsvinden om te kijken wie door wie verstuurd moet worden.

Overigens moet tnt wel alle verkeerd geadresseerde post van sandd bezorgen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_49820791
quote:
Op zondag 27 mei 2007 15:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
vraag ik mij ook af ja gaat er dan nog een extra sorteringsproces plaatsvinden om te kijken wie door wie verstuurd moet worden.

Overigens moet tnt wel alle verkeerd geadresseerde post van sandd bezorgen
TNT heeft wel afspraken met Sandd en Selectmail wat betreft post stukken die in het proces van TNT terecht komen. Ze moeten daar gewoon voor betalen.
pi_49821982
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Sorry, maar jij snapt ook best dat jij daar gewoon niet over kan oordelen.
Sinds wanneer niet? Ik heb ogen in mijn hoofd en ik zie echt wel het verschil tussen iemand die 100% geeft en iemand die in rustig tempo werkt...
quote:
Post bezorgen in "een rap tempo" houd je niet vol namelijk.
Er is een wereld van verschil tussen rap en sloom.
quote:
En wie weet wat de postbode die jij ziet die dag allemaal al gedaan heeft. Misschien is hij om 5:30 al begonnen en al 9 uur aan het werk (met minimale pauze natuurlijk want de werkdruk is enorm gestegen agv de besparingsmaatregelen), dan loop je idd niet meer zo snel.
Potdimme, ik zie meerdere postbodes (ik kom nog eens ergens) en ook op meerdere tijden. Als ik een postbode om 9.00u zie, dan lijkt het mij sterk dat deze al 9 uur aan de gang is. Op de zaak hebben we meerdere postbodes die gezellig met de receptioniste gaan beppen (ok, ze is aantrekkelijk, maar ik kan het moeilijk zien als hard werken), tot aan het punt dat ik in wens te grijpen omdat de receptioniste ook dient te werken. Daarnaast had ik in Utrecht een postbode die bij een pakketje standaard invulde dat ik niet thuis was en verdomd dat het niet waar is: waar ik thans woon OOK.
quote:
Het kan ook zijn dat in jouw regio de boel nog vrij "ouderwets" gaat, dan is het idd mogelijk dat er wel eens gelamluld wordt natuurlijk.
Ik zie natuurlijk verreweg de meeste postbodes niet, maar bij wat ik zie is lamlullen de norm. En het lijkt mij sterk dat het werktempo dus niet omhoog kan. En kan het niet: nou, daar heb je die geweldige bonden voor...
quote:
Bij ons hoef je dat niet meer te proberen, als je de norm niet haalt heb je meteen de baas op je dak. Of die norm nou eerlijk is of niet. Langzaam werken kán dus helemaal niet want dan grijpt het management meteen in, als ze dat niet doen zijn ze geen knip voor de neus waard.
Als iedereen op de werkvloer nog een ouderwets werktempo heeft, dan kun je als manager niets. Zie de Belastingdienst. Het is werkelijk godgeklaagd hoe weinig die ambtenaren op een dag doen.
pi_49822660
Ik ben het volledig met de PvdA eens, in deze kwestie. Je gaat een volstrekt onnodige en niet-noodzakelijke liberalisering doorvoeren in een dienstverlenende sector. Postbodes die daar geen enkele invloed op hebben, zien ineens hun arbeidsvoorwaarden flink verslechteren. Het is gewoon het tegengestelde van rechtvaardig. Onder het mom van liberalisering worden arbeidsvoorwaarden voor werknemers flink verslechterd. De PvdA zou de A in hun naam niet waard zijn, als ze het niet voor deze mensen opnam.

Daar komt dan nog bij dat ik simpelweg het nut er niet van inzie, dat er 4 postbodes aan mijn deur komen, die allemaal één brief komen bezorgen. Lijkt me vele malen handiger dat gewoon één postbode langskomt die 4 brieven bezorgt...
pi_49837452
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:23 schreef Elfletterig het volgende:

Daar komt dan nog bij dat ik simpelweg het nut er niet van inzie, dat er 4 postbodes aan mijn deur komen, die allemaal één brief komen bezorgen. Lijkt me vele malen handiger dat gewoon één postbode langskomt die 4 brieven bezorgt...
Zo kun je ook zeggen dat er maar één supermarkt nodig is, maar één telefoniebedrijf, maar één ... enz.

Kul dus. Meer aanbieders kan de prijs doen dalen. Of dat werkelijk gebeurd is een tweede (ik zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid, hoewel ook de TPG wel eens meer dan een week nodig heeft om post te bezorgen), maar per definitie onzinnig? Nee.
pi_49843271
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben het volledig met de PvdA eens, in deze kwestie. Je gaat een volstrekt onnodige en niet-noodzakelijke liberalisering doorvoeren in een dienstverlenende sector.
Opereren in de vrije markt is de natuurlijke omgeving voor een bedrijf. De redenatie moet dus zijn, "Waarom zou een overheid een privaat bedrijf af moeten schermen van concurrentie?".
quote:
Postbodes die daar geen enkele invloed op hebben, zien ineens hun arbeidsvoorwaarden flink verslechteren. Het is gewoon het tegengestelde van rechtvaardig. Onder het mom van liberalisering worden arbeidsvoorwaarden voor werknemers flink verslechterd. De PvdA zou de A in hun naam niet waard zijn, als ze het niet voor deze mensen opnam.
Als je de PvdA als een verkapte vakbond ziet dan is het wel een logische stap inderdaad. Jammer dat het wel een erg kortzichtige visie is. Ik denk dat het onmogelijk is om op langer termijn aan de efficientieslag in de postbezorging te ontkomen. Juist omdat de marges onder druk staan doordat andere media (vooral via internet) in opkomst zijn. Het nu uitstellen van de efficientieslag door de markt dicht te houden zorgt op den duur voor een nog veel grotere pijn, het verdwijnen van heel veel arbeidsplaatsen omdat de kunstmatig hoge prijs van het verzenden van post zorgt voor onnatuurlijk lage vraag vanuit de markt.

Overigens past dat prima in het plaatje wat betreft vakbonden; bestaande banen zijn belangrijker dan toekomstige banen.
quote:
Dan heb ik een verassing voor je. De markt voor drukwerk is al lang open. Het is vrij waarschijnlijk dat Sandd, TNT en de drukwerk tak van DHL minstens één keer per week wat post door de bus schuiven. En dan tel ik nog niet de krantenjongen en de folderlopers er nog niet bij.
pi_49843281
Zij gaan van gleuf naar gleuf. .
I´m back.
pi_49877714
quote:
Op zondag 27 mei 2007 14:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou nee, dat vind ik dan weer achterhaalde industriele politiek, met ook maar een doel: bescherming van TNT. Logisch dat jij daar voor bent, maar voor het algemeen belang geen verbetering.
Doel is bescherming van de werknemer, niet van TNT an sich. Dat het voor de concurrent nadelig uitpakt als hij ineens zijn personeel wél fatsoenlijk moet belonen heeft niks te maken met concurrentievervalsing.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 12:54:12 #99
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_49884823
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo kun je ook zeggen dat er maar één supermarkt nodig is, maar één telefoniebedrijf, maar één ... enz.

Kul dus. Meer aanbieders kan de prijs doen dalen. Of dat werkelijk gebeurd is een tweede (ik zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid, hoewel ook de TPG wel eens meer dan een week nodig heeft om post te bezorgen), maar per definitie onzinnig? Nee.
onzin, niet elke markt leent zich voor vrije marktwerking, de supermarktmarkt toevallig voor een deel. Hoewel die markt alles behalve vrij is te noemen, toetreden is praktisch onmogelijk. Je kan als klein buurtsupertje nauwelijks overleven dik kans dat je door een keten wordt overgenomen, je mist gewoon inkoopkracht en je moet het dan echt hebben van een vaste klantenkring die bereid is flink te betalen. Het zijn geen monopolies die de ketens hebben, maar het is ook geen volledig vrije markt omdat er maar plaats is voor een zeer beperkt aantal aanbieders. De recente overnames hebben dit maar weer eens aangetoond. Laurus heeft de diversiteit als flink verkleind en nu zijn de meeste laurus formules op hun beurt ook weer aan het verdwijnen en in handen aan het vallen van Ahold en Jumbo.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_49895958
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 12:54 schreef Zero2Nine het volgende:

onzin, niet elke markt leent zich voor vrije marktwerking
Waar staat dat ik dat beweer? Ik geef alleen aan dat de aldaar gebezigde argumenten waarom postbezorging zich niet leent voor vrije marktwerking onzinnig zijn. Ter zijde: van jou heb ik ter zake niet eens een onzinnig argument mogen vernemen... Veel woorden, weinig zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')