Ik vind dat verschillen eigenlijk erg meevallen. Als ik aan mensen vertel dat ik in Taiwan of China woon dan hebben ze daar vaak een heel exotisch idee bij, maar het leven is niet zo heel veel anders dan in NL. Door de weeks werken en in het weekend iets voor jezelf doenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:50 schreef Libris het volgende:
[..]
neh, niet het ergste dat kan gebeuren, maar toch, na 4 jaar sg's kom ik toch dingen tegen die ik in 3 jaar belgie niet had gedacht. Culturen zijn heel verschillend en soms is dat toch niet echt makkelijk
Op sites lees ik een andere definitie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:51 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Nee, volgens mij moet een expat long-term buiten het land wonen waar hij/zij staatsburger is om expat te heten.
Het is net zoiets als mensen die jaloers reageren wanneer je voor je werk naar het buitenland mag/moet. Over het algemeen komt het er op neer dat je hele dagen in vergaderingen zit en 's avonds dusdanig sufgeluld bent, dat je niet eens meer zin hebt om de stad in te gaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind dat verschillen eigenlijk erg meevallen. Als ik aan mensen vertel dat ik in Taiwan of China woon dan hebben ze daar vaak een heel exotisch idee bij, maar het leven is niet zo heel veel anders dan in NL. Door de weeks werken en in het weekend iets voor jezelf doen. Natuurlijk zijn er wel cultuurverschillen maar dat heb je snel genoeg in de gaten en dan pas je je aan.
Nee, dat deel ("onzekerheid") wordt zeer slecht geregeld. Het duurt maanden voor er iets besloten wordt en dan opeens moet het NU! Maar dat heeft ook wel iets te maken met de industrieen waarin ik heb gewerkt (en ook nu werk) die zeer onvoorspelbaar zijn en altijd op en neer gaan. Maar voor 80% is het gewoon slecht management.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:53 schreef Gaoxing het volgende:
Regelt jouw baas 't trouwens goed A? Ik vind die lange onzekerheid altijd een van de moeilijkste dingen, en eigenlijk niet echt acceptabel. Maar ik onderschat de belangrijke taken van HR afdelingen waarschijnlijk schomelijk
Moet je ondernemer worden, dan mag je zelf bepalen wat je doetquote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Het is net zoiets als mensen die jaloers reageren wanneer je voor je werk naar het buitenland mag/moet. Over het algemeen komt het er op neer dat je hele dagen in vergaderingen zit en 's avonds dusdanig sufgeluld bent, dat je niet eens meer zin hebt om de stad in te gaan.
Het klinkt heel tof, maar het is gewoon werk alleen op een andere lokatie.
Klopt. Wat jij bedoelt wordt nog wel eens aangeduid met 'carriere expats'. Dat zijn dus degenen die door hun bedrijf van hot naar her gestuurd worden, iedere paar jaar.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Op sites lees ik een andere definitie.
Volgens die definitie is eigenlijk iedereen expat die ergens voor een (bepaalde) tijd woont
Ja korte reizen (<2 weken) zijn kutquote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Het is net zoiets als mensen die jaloers reageren wanneer je voor je werk naar het buitenland mag/moet. Over het algemeen komt het er op neer dat je hele dagen in vergaderingen zit en 's avonds dusdanig sufgeluld bent, dat je niet eens meer zin hebt om de stad in te gaan.
Ik betwijfel het. Eigenlijk hoor ik zelden anders dan dit hak-op-tak beleid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef SeLang het volgende:
Maar dat heeft ook wel iets te maken met de industrieen waarin ik heb gewerkt (en ook nu werk) die zeer onvoorspelbaar zijn en altijd op en neer gaan.
Jouw reacties zijn echt grappig.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Moet je ondernemer worden, dan mag je zelf bepalen wat je doet
Het ligt er waarschijnlijk aan hoeveel je gedronken hebtquote:
Vergeet de obligate social dinners niet die er vaak bij zitten.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja korte reizen (<2 weken) zijn kut
Je hebt bij ons van die freaks die op dinsdag in Frankrijk in het vliegtuig stappen, dan komen ze woensdagavond aan in Japan, bezoeken op donderdag en vrijdagochtend een klant en op vrijdagmiddag zitten ze weer in het vliegtuig terug.
Nee bedankt
Als het allemaal doorgaat natuurlijk.quote:Maar langer verblijf is natuurlijk leuk (maar niet zo exotisch als velen denken). Veel plezier in Luxemburg trouwens! daar kun je mooi fietsen.
Mee eens, ik hoor het nu ook van jou en jij zit toch echt in een behoorlijk andere industriequote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:13 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Eigenlijk hoor ik zelden anders dan dit hak-op-tak beleid.
Ik maak daar vooral zelf gebruik van om de werkgever te overtuigen dat ik super flexibel inzetbaar ben.quote:Bij jou zullen ze ook nog eens gretig gebruik maken van het feit dat je vrijgezel bent en (afgezien van een legioen gebroken harten, natuurlijk) snel kunt verhuizen.
Klopt ook niet zeker?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Jouw reacties zijn echt grappig.![]()
![]()
Oja, SeLang, vorige pagina had ik je gevraagd of 't vanuit 't werk komt, en daar had je een beetje half op geantwoord. Wat ik me afvroeg is zeg maar of het zo is:
Je werkt voor een bepaald bedrijf met meerdere connecties/dochterbedrijven/zijtakken in 't buitenland. Dan verplaats jij dus naar dat soort takken? Of ga je gewoon naar elk land en heb je steeds een nieuwe werkgever?
Kortom, hoe zeer ben jij gebonden aan een werkgever en daarmee een stuk zekerheid?
Huh? Ik dacht dat je een grapje maakte met dat ondernemer zijn... Net of je dan kunt gaan zitten nietsen...quote:
Tsssss klootzak!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:18 schreef SeLang het volgende:
Ach en die gebroken hartjes, dan koop ik gewoon een doosje chocola ofzo
Als je het goed regelt wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:20 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Huh? Ik dacht dat je een grapje maakte met dat ondernemer zijn... Net of je dan kunt gaan zitten nietsen...![]()
Ik werk in de elektrotechnische industrie maar heb behoorlijk verschillende functies gehad (R&D engineer, quality assurance, industrial projectleader, en nu ben ik teamleider van een technisch team dat industriele klanten ondersteunt)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Oja, SeLang, vorige pagina had ik je gevraagd of 't vanuit 't werk komt, en daar had je een beetje half op geantwoord. Wat ik me afvroeg is zeg maar of het zo is:
Je werkt voor een bepaald bedrijf met meerdere connecties/dochterbedrijven/zijtakken in 't buitenland. Dan verplaats jij dus naar dat soort takken? Of ga je gewoon naar elk land en heb je steeds een nieuwe werkgever?
Kortom, hoe zeer ben jij gebonden aan een werkgever en daarmee een stuk zekerheid?
O, en nu ben ik wel nieuwsgierig wat voor werk je doet...![]()
Ik heb wel vaak spijt gehad achteraf.quote:
Om een collega uit een internationaal project te quoten "same people, different city".quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik ben er in ieder geval één van.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 22:14 schreef Fogel het volgende:
Klopt het dat er maar 2 a 3 mensen hier posten die niet meer van plan zijn te emigreren, maar dat al gedaan hebben?
ik ben zelf ook schuldig hieraan
Dat is wel heel gaaf, ik zit nu in precies hetzelfde schuitje als jou een paar jaar geleden danquote:Op vrijdag 4 mei 2007 22:59 schreef Igen het volgende:
Ja. Mijn moeder wilde geloof ik liever dat ik gewoon thuis bleef en dan in het derde jaar aan een uitwisselingsprogramma mee zou doen, maar ik wilde niet zo lang wachten. Ik kreeg de hele aanvullende beurs, en die mocht je meeneemen naar Duitsland, dus zo geschiedde meteen na het VWO.
De redenen voor mij waren hoofdzakelijk om eens wat meer van de wereld dan alleen Nederland te zien, en om tenminste één vreemde taal eens écht goed te leren spreken.
Overigens bevalt het me hier in het Ruhrgebied prima:
- Geen kamernood. Ik heb een appartement van 44 m2, 270 euro inclusief GWL, zonder wachttijd.
- Geen collegegeld. Voor nieuwe buitenlandse studenten hebben ze dat wel ingevoerd, 1000 Euro per jaar, maar ik hoef niet te betalen vanwege je-toekomst-plannen-kunnen-eisen ofzo.
- Goed openbaar vervoer. Mijn OV-kaart geldt 24/7 voor mij en m'n fiets, en 's avonds en in het weekeinde kan ik gratis nog iemand meenemen. Bijvoorbeeld in één van de vele nachttreinen en -bussen die in het weekeinde rijden.
- En echt álles is hier. Er zijn 3 IKEA's, 3 topvoetbalclubs, lelijke industriegebieden, villawijken, wolkenkrabbers, vakwerkhuisjes, straten met alleen maar café's, barretjes en bioscopen, heuvels met idyllische rivierdalen - gewoon echt alles.
In de Greater Los Angeles Area (16 miljoen inwoners pak-em-beet) hebben ze maar liefst 2 IKEAs. Maar ook nog eens 10,000 andere meubelzaken.....quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:06 schreef Fogel het volgende:
3 IKEA's is niet nuttig, ze hebben toch precies hetzelfde assortiment
ik ben zelf na het voltooien van mijn HBO vertrokken overigens.
In plaats van de Nederlandse studentenkaart krijg je een vergoeding van ongeveer 80 euro per maand. De Duitse studentenkaart zit bij de 'Sozialbeitrag' in, welke ongeveer 160 euro per halfjaar is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:06 schreef Fetai het volgende:
[..]
Dat is wel heel gaaf, ik zit nu in precies hetzelfde schuitje als jou een paar jaar geleden dan. Is het ook zo dat je een Duitse OV-kaart kreeg ipv. een Nederlandse, Of heb je deze zelf moeten aanschaffen?
Zit je ook in een soort campus? In Nederland heb je dat soort dingen voor zo ver ik weet alleen in Utrecht en Middelburg, waardoor het best moeilijk is om een kamer te krijgen daarbuiten. Dat is natuurlijk wel ideaal als je daar heen kan.
Ben je ook met iemand anders gegaan? Op het moment voel ik nog helemaal geen angst om in mijn eentje naar een ander land te gaan, maar misschien verandert dat nog. Het is in ieder geval wel iets wat ik heel graag wil.
Hier zo zoiets nooit van z'n leven gebeuren; geen mens zou het in z'n hoofd halen om aan een herdenkingskrans te komen. Nog een reden om dat multicriminele NL te verlaten: respectloos import-tuig.quote:Bewaking bij herdenkingskransen Amsterdam
AMSTERDAM - De kransen die vrijdagavond tijdens de dodenherdenking worden neergelegd bij het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam, worden 's nachts binnengehaald. Zaterdagochtend keren ze terug bij het monument en zullen toezichthouders of buurtvaders ze een week lang bewaken, liet een woordvoerder van de gemeente Amsterdam vrijdag weten.
Ook bij enkele herdenkingsplaatsen in andere Amsterdamse stadsdelen halen toezichthouders de kransen 's nachts binnen of zullen ze die bewaken. Met de veiligheidsmaatregelen wil de gemeente vandalisme voorkomen. De afgelopen jaren vonden enkele incidenten plaats waarbij kransen en bloemen werden vernield. In 2003 voetbalden jongeren in stadsdeel De Baarsjes met herdenkingskransen.
Kortom: de 'multicriminele' samenleving is een bijzonder slechte reden om te emigreren.quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:21 schreef Igen het volgende:
Ik noemde twee Duitse wijken, die hemelsbreed misschien 20 km uit elkaar liggen. In beide wijken wonen relatief veel allochtonen. In de ene wijk liggen afgedankte matrassen in het openbaar groen en krijg je zo ruzie met aggressieve Turkse jongeren. En in de andere wijk kopen de Turkse jongeren bij de supermarkt kratjes mineraalwater(!) en investeert de Turkse huisbaas in het onderhoud van zijn monumentale pand.
En mij lijkt niet dat dit in Nederland wezenlijk anders is - dat je in alle wijken met relatief veel allochtonen/moslims je leven niet zeker bent.
Je kunt ook naar zo'n programma kijken op Nederland 1,2 of 3. Telkens van die verhalen over mensen die emigreerden... Wel een beetje 'tokkie-gehalte' trouwens en de meesten organiseerden het ook pauper. Toch wel grappig om te zien hoe ze 't verknallen.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:14 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Hoi, ik vind het een interessant onderwerp en vroeg me af of jullie links hebben naar weblogs van mensen die hun leven in kaart gebracht hebben in hun nieuwe thuisland en hier verslag van doen op hun site.
Voor een hobbelende expat, zoals jij het noemt is aan de ene kant het leven in verschillende andere culturen het grote pluspuntquote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:08 schreef Vincenski het volgende:
Voor de mensen die al geemigreerd zijn zoals Selang enzo: Hoe was het sociaal gezien bij jullie toen jullie emigreerden? Want dat is een van die dingen die mij tegenhoudt denk ik om later als expat de wereld over te hobbelen, het gevoel dat je helemaal niemand kent daar enzo...
Persoonlijk wil ik dus wel emigreren weet alleen nog niet echt waarheen, tropen trekt me wel, maar Australie ook weer, net zoals de VS en andere culturen zoals Azie enzo
Je vriendenkring van vroeger (school, studie,..) valt sowieso toch uit elkaar, tenminste dat was bij mij wel zo. Mensen verhuizen voor hun werk en een aantal zijn geemigreerd. Dus je moet niet denken dat als je in NL blijft dat dan je sociale omgeving zoals je die nu hebt over 5-10 jaar nog steeds bestaat.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:08 schreef Vincenski het volgende:
Voor de mensen die al geemigreerd zijn zoals Selang enzo: Hoe was het sociaal gezien bij jullie toen jullie emigreerden? Want dat is een van die dingen die mij tegenhoudt denk ik om later als expat de wereld over te hobbelen, het gevoel dat je helemaal niemand kent daar enzo...
Idem.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 14:54 schreef qwerty_x het volgende:
Maar als ik het over zou moeten doen, zou ik weer precies hetzelfde doen: het is absoluut meer dan de moeite waard !
Ja, het is ook werk, vaak harder werken dan in Nederland zelfs. Toch houdt het voor mij ook nog steeds wel die reis-component in zich (niet te verwarren met vakantie, want dat is het zeker niet). Mijn idee bij reizen was ook al om veel leuke mensen ter plaatse te ontmoeten, meer te leren van hoe hun leven in elkaar zit. Hoewel ik op missies meestal weinig tijd heb om echt toeristische highlights af te struinen (behalve soms een halve zondag) krijg ik wel de kans veel mensen te leren kennen en een stukje van hun leven mee te krijgen. En dat vind ik dus nog steeds wel heel tof en geeft soms wel een erg bevoorrecht gevoel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:03 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Zo grappig, dat 100km afstand in Nederland zo groot is. Hier is dat totaal anders, als ik naar bustijden informeer, bijvoorbeeld van Bariloche waar ik nu zit naar Buenos Aires om wat vrienden te bezoeken, dan is dat zo´n 20 uur. En daar word ik dan niet meer warm of koud van, juist wel lekker om ´even´ te bussen.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:14 schreef Vincenski het volgende:
Ja das wel waar jah, mijn vrienden groep is ondertussen al verspreid over een gebied van 100 km ofzo![]()
In Nederland moet een bezoek aan Oma ook al weken van te voren zorgvuldig in de agenda worden gezet, want het is anderhalf uur rijden! Hier komt mijn schoonbroer zo'n beetje elke maand 7 uur lang uit Phoenix karren, en dat is vrij normaal. Ik rij ook wel een paar keer per jaar die kant op tegenwoordig..... s'ochtends tegen een uur of 5 vertrekken, en zo rond de lunch bij hem aanschuiven.quote:Op maandag 7 mei 2007 13:50 schreef flipsen het volgende:
Zo grappig, dat 100km afstand in Nederland zo groot is. Hier is dat totaal anders, als ik naar bustijden informeer, bijvoorbeeld van Bariloche waar ik nu zit naar Buenos Aires om wat vrienden te bezoeken, dan is dat zo´n 20 uur. En daar word ik dan niet meer warm of koud van, juist wel lekker om ´even´ te bussen.
En terecht, want wat heb je nou in de rest van Nederland wel wat je in Amsterdam niet hebtquote:Op maandag 7 mei 2007 17:16 schreef Hik het volgende:
Vooral die kut-Amsterdammers zijn met gen stok uit hun eigen hok te krijgen...![]()
![]()
Klaplopers, hoerenlopers, hoeren, verslaafden, vervallen huizen, stinkende riolen, Amsterdammers?quote:Op maandag 7 mei 2007 17:34 schreef Bananenman het volgende:
[..]
En terecht, want wat heb je nou in de rest van Nederland wel wat je in Amsterdam niet hebt![]()
Begrijpend lezen is nog vrij lastig voor je, blijktquote:Op maandag 7 mei 2007 17:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Klaplopers, hoerenlopers, hoeren, verslaafden, vervallen huizen, stinkende riolen, Amsterdammers?
Ja, lees de zin nu nog eens.....quote:Op maandag 7 mei 2007 18:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat is wat ik altijd zie in Amsterdam en niet ergens anders in Nederland dus dat zal je wel bedoelen
quote:Op maandag 7 mei 2007 17:34 schreef Bananenman het volgende:
En terecht, want wat heb je nou in de rest van Nederland wel wat je in Amsterdam niet hebt![]()
Jij schreef wat ik dacht.... maar laten we het hier maar weer hebben over de emigratieplannen en het hoe en waarom enzoquote:Op maandag 7 mei 2007 17:16 schreef Hik het volgende:
Vooral die kut-Amsterdammers zijn met geen stok uit hun eigen hok te krijgen...![]()
![]()
Mogen we wel over andere hoofdsteden klagen? Bijvoorbeeld die ene die nu deels platgebrand wordt?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:10 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Klagen over de Nederlandse hoofdstad kan in één van de 561 topics in GC daarover.
* SH mompelt iets over een steen.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Welke wordt dat plat gebrand?
Je had beter niks kunnen mompellenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
* SH mompelt iets over een steen.
Hier een mede Erasmus economie studentquote:Op dinsdag 1 mei 2007 02:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ben geloof ik een van de weinigen die China wel ziet zitten?Ben begonnen met cursus Chinees maand geleden.
Naast mijn studie Economie aan 't Erasmus, zeg maar.
Maarja, het is meer een soort toekomstdroom als het ware.Niet dat ik denk dat het er allemaal geweldig is, maar ik vind 't wel een mooi land eigenlijk met een interessante cultuur ook. Val alleen misschien wat te erg op, al valt dat misschien mee in de grotere steden aan de kust.
Mandarijns inderdaad, is de officiële taal en de taal die de meesten spreken. (Als ze een beetje redelijke opleiding hebben genoten.) Het schrift is wel overal hetzelfde alleen de uitspraak is anders per dialect, vandaar dat mensen met een ander dialect 't soms opschrijven en aan je laten zien. (Aldus onze Chinees docente.)quote:Op woensdag 9 mei 2007 01:05 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Hier een mede Erasmus economie studentJe bent niet de enige die geinteresseerd is in China. Mijn interesse heeft het ook al een tijdje, maar dat is met heel die hoek in Azie.Singapore trekt me ook wel
Maar doe jij manderijn Chinees? En hoe bevalt het, moeilijk enzo? Ik zit er namelijk ook beetje over na te denken misschien wat Chinees te gaan leren...
volgens mij zit ik onder dezelfde steen, want ook ik heb geen flauw idee welke stad bedoeld wordt ...quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
* SH mompelt iets over een steen.
Parijs, rellen naar aanleiding verkiezingswinst van Sarkozy. Ik weet niet of "platbranden" de juiste term is geweest, achteraf gezien waren de rellen niet zo gigantisch.... niet zo groot als een jaar of wat terug iig.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:02 schreef qwerty_x het volgende:
volgens mij zit ik onder dezelfde steen, want ook ik heb geen flauw idee welke stad bedoeld wordt ...
Okeej klinkt leuk!quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Mandarijns inderdaad, is de officiële taal en de taal die de meesten spreken. (Als ze een beetje redelijke opleiding hebben genoten.) Het schrift is wel overal hetzelfde alleen de uitspraak is anders per dialect, vandaar dat mensen met een ander dialect 't soms opschrijven en aan je laten zien. (Aldus onze Chinees docente.)
Op zich is het nu nog niet zo moeilijk, zeker omdat we dingen nu langzaam uitspreken/luisteren. Echter begint 't nu wel wat lastiger te worden met veel dingen die op elkaar lijken maar iets anders betekenen. Zo had ze de vorige les een Chinese tonguetwister op 't bord gezet. Weet niet meer precies hoe die ging maar 't was echt onmogelijk.Er zat in ieder geval shísì (veertien) in en nog een paar woorden zoals shuo, waardoor je dus een ontzettende slis-zin kreeg. Ongeveer alsof je een vliegje op je lip hebt en 'm eraf probeert te blazen.
![]()
![]()
Verder zijn de lessen echt heel erg leuk, zeker omdat je maar met 8 man in dat groepje zit. Het is in ieder geval het "college" waar ik 't liefst naar toe ga.![]()
Oja, landen als Singapore en Taiwan zijn geloof ik volledig Mandarijn dus dat zit wel snor als je daar heengaat. Al zullen ze in Singapore ook wel Engels spreken vanwege de handel.
Op de site van de Erasmus staat een gedeelte over de taalcursussen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:27 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Okeej klinkt leuk!Ga het maar is even goed in de gaten houden dan en misschien volgend jaar zelf een poging wagen het te gaan doen.
Hoe kan ik eigenlijk mee info krijgen over die cursussen, want neem aan dat het via Erasmus is?
En ik hoor van sommige mensen dat manderijn echt onmogelijk is. Valt dat mee of is alleen het schrift moeilijk of juist weer het spreken?
En volgens mij spreken ze in Singapore Manderijn en ,om het maar even zo te noemen, 'Singapore Engels'. (Wat je al niet leert van Libris). Dus met gewoon Engels zou je je tijdens je werk iig wel goed mee moeten kunnen redden.
Maar ook al ga ik niet richting Azië later, de handel daar komt flink op, dus handig zal het zeker zijn!
PS Welk jaar economie zit je eigenlijk? Kijken ofk jou ken
De schade viel in deze ronde inderdaad wel mee. Waarschijnlijk komen de echte rellen volgende week als Sarkozy de macht overneemt.quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Parijs, rellen naar aanleiding verkiezingswinst van Sarkozy. Ik weet niet of "platbranden" de juiste term is geweest, achteraf gezien waren de rellen niet zo gigantisch.... niet zo groot als een jaar of wat terug iig.
De link die ik gaf heeft alleen beginner maar als je doorklikt kun je ook voor verdere cursussen kiezen, geloof ik.quote:Op woensdag 9 mei 2007 23:19 schreef Vincenski het volgende:
Ah dank je ga ik is ff rondneuzen! Heeft me altijd wel geinig geleken om Chinees te lerenMaar geven ze dan tot advanced Chinees op EUR? Ik zie alleen beginner staan.
Maar eerstejaars, dan kenk je vast niet, ik zal volgend jaar is goed opletten alsk statistiek 2 weer mag proberen
Met normaal Engels red je je goed hier. Eigenlijk wordt je Engels verneukt door de manier waarop mensen hier spreken. Je neemt snel dingen over die niet helemaal Engels zijn zoals sommige grammaticale constructies en een verkeerd gebruik van woorden. Maar 1 ding is zeker, zonder Manderijn kan je je hier goed redden.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:27 schreef Vincenski het volgende:
[..]
<knip>
En volgens mij spreken ze in Singapore Manderijn en ,om het maar even zo te noemen, 'Singapore Engels'. (Wat je al niet leert van Libris). Dus met gewoon Engels zou je je tijdens je werk iig wel goed mee moeten kunnen redden.
Maar ook al ga ik niet richting Azië later, de handel daar komt flink op, dus handig zal het zeker zijn!
PS Welk jaar economie zit je eigenlijk? Kijken ofk jou ken
Veel meer mensen spreken Mandarijn, het gebeurt soms dat ik met collega's uit eten ga en opeens iedereen in Mandarijn tegen elkaar begint te praten. Twee zinnen later is alles weer Engels. Cantonees, Hokkien worden veel minder gesproken dan Mandarijnquote:Op donderdag 10 mei 2007 02:12 schreef SeLang het volgende:
Voor zover ik weet spreekt maar ~35% van de mensen in Singapore mandarijn. De rest is Engels, malay, cantonees, tamil, hokkien etc. En Engels is de meest gebruikelijke voortaal. Ik hoor die mensen onderling ook meestal Engels praten, vooral in een groep.
Je bedoelt: wanneer hij weer terug is met het privé-vliegtuig van een goede vrind om even 2,5 dag voor de kust van Malta op een yacht te verpozen dan 300.000 Euro per week huur kost? En dat terwijl hij zich in retraite zou terugtrekken in een klooster?quote:Op woensdag 9 mei 2007 23:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
De schade viel in deze ronde inderdaad wel mee. Waarschijnlijk komen de echte rellen volgende week als Sarkozy de macht overneemt.
Lees zijn ondertitel.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Naar?
Maar wat voor percentages zijn dat? Haast iedereen spreekt minimaal twee talen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:38 schreef SeLang het volgende:
Uit het CIA Factbook:
Mandarin 35%, English 23%, Malay 14.1%, Hokkien 11.4%, Cantonese 5.7%, Teochew 4.9%, Tamil 3.2%, other Chinese dialects 1.8%, other 0.9% (2000 census)
Ik zat er niet ver naast
Ik had overigens wel een hoger % Tamil verwacht
Ik snap 't ook niet echt. De docente had gezegd dat bijna iedereen wel Mandarijn sprak in Singapore.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 02:01 schreef Libris het volgende:
[..]
Maar wat voor percentages zijn dat? Haast iedereen spreekt minimaal twee talen.
Dan is het precentage Engels veel te hoog. Daarnaast hebben veel mensen niet een eerste en tweede taal, maar ze zijn tweetalig. Sommige drietalig.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:19 schreef Gaoxing het volgende:
Percentage eerste taal dan waarschijnlijk, waarbij het verschil tussen eerste en volgende talen wordt uitgemaakt door de etniciteit van de ouders?
Hehe, dan blijven we gissen he? Het probleem is dus ook dat veel mensen een mengelmoesje van talen spreken, twee zinnen in het Engels, dan weer in het Mandarijn, drie woorden Engels.. Taal is een complexe zaak in Singapore zo blijkt het.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:44 schreef Gaoxing het volgende:
Hmmm ja, dat is waar. Uhm..... tenzij..... nee, ik kan er niets van brouwen
Oh wacht: "taal die thuis wordt gesproken"?
Als ik zou mogen kiezen, zou ik voor Ierland of Schotland kiezen. Maar ik heb dan ook iets tegen Duitsers...quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:36 schreef Litton-Lane het volgende:
Ik zit ook al een tijdje met de gedachte om te gaan. Het is er nog (steeds) niet van gekomen om er iets tastbaars van te gaan maken.Mijn keuze is gevallen op 1) Berlijn of 2) Ierland/Schotland. (Ik zal deze topics eens doorspitten, voor tips)
Als ik verder zou gaan met Berlijn, dan moet ik echt iets aan mijn Duits gaan doen.
UK vind ik wel aardig. Het enige nadeel zijn dure sigarettenquote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:52 schreef Vincenski het volgende:
Schotland lijkt mij ook vetHet enige land die me nog wel interesseert in Europa, de UK
Berliners zijn geen Duitsers. Zoals ze ook over Amsterdammers zeggen dat het geen Nederlanders zijn. Maar ondanks een echte Ierland-freak te zijn, blijft voor mij Berlijn de mooiste stad op aarde. Vandaar dat ik er graag wil wonen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Als ik zou mogen kiezen, zou ik voor Ierland of Schotland kiezen. Maar ik heb dan ook iets tegen Duitsers...Op 't Oktoberfest na dan.
![]()
Het is jouw keuze, hè...quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:47 schreef Litton-Lane het volgende:
[..]
Berliners zijn geen Duitsers. Zoals ze ook over Amsterdammers zeggen dat het geen Nederlanders zijn. Maar ondanks een echte Ierland-freak te zijn, blijft voor mij Berlijn de mooiste stad op aarde. Vandaar dat ik er graag wil wonen.
Nou, als iemand tips heeft voor mequote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:02 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Het is jouw keuze, hè...![]()
Hou ons op de hoogte van je plannen.
![]()
Die sigaretten is weer pluspunt danquote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
UK vind ik wel aardig. Het enige nadeel zijn dure sigaretten, en het is er winters zo vroeg donker
![]()
Best een interessant verhaal hoor, maar ik denk niet dat dit echt in dit topic thuis hoort. Lijkt me meer iets voor POL ofzo..... niet voor TRV.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |