De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?quote:Horecagiganten willen snel rookverbod
De grote spelers in de horeca zoals Van der Valk, Sjoerd Kooistra en Best Western willen zo snel mogelijk een rookvrije horeca. Een ruime meerderheid van de honderd grootste spelers in de horeca is voorstander van een versnelde invoering van een rookverbod. Slechts 21 procent is tegen zo’n verbod uit vrees voor omzetderving.
Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca onder de honderd grootste horecabedrijven van Nederland. 64 procent is voorstander van een snelle invoering van een rookverbod in de horeca. 14 procent is neutraal of zegt het niet te weten en 21 procent is tegen een verbod.
http://www.zibb.nl/horeca(...)/versie/1/index.html
Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..quote:Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?
Dat klopt wel, maar het convenant dat op dit moment geldt, is afgesloten door de brancheclub van de horeca. Als een meerderheid van de bedrijven een voorstander is van een algemeen verbod, hadden daarin afspraken kunnen worden gemaakt die een wettelijk verbod overbodig hadden gemaakt en waarbij het roken toch uit alle zaken verdwenen was.quote:Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.quote:Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als een onderneming zelf beslist een rookverbod in te voeren, raakt hij in ieder geval rokende klanten kwijt. Als er een algeheel rookverbod komt, heeft de roker niet meer de keuze tussen horeca waar wel gerookt mag worden en rookvrije horeca. Dat lijkt mij de reden dat bedrijven die het wel willen nu proberen op deze manier de overheid nog wat meer te pushen.
Ja, het is een risico, maar het zou goed kunnen uitpakken. Mij lijkt het tegenwoordig helemaal geen slechte stap voor ondernemers om in hun etablissement(en) het roken te verbieden, of in ieder geval te beperken. Dit gebeurt overigens ook al, en er wordt vrijwel alleen positief op gereageerd. Dit is uiteraard voornamelijk in restaurants, kroegen blijven natuurlijk ver achter.quote:Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.quote:Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Ach, dat is ook niks nieuws. Maurice de Hond heeft ook nog met geen enkele peiling ooit gelijk gekregen volgens mij.quote:Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.
Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.quote:Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.
Kwestie van selectie van de doelgroep. Een betere vergelijking is bijvoorbeeld het resultaat van een rookverbod in pubs in Ierland. Daarmee haal je het selectie effect van je enquete weg, want hiermee kijk je naar het totaal resultaat. En voor zover ik weet ik daar een lichte toename te zien van het aantal bezoekers in horeca gelegenheden. Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.quote:Op maandag 16 april 2007 13:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.
Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?quote:Op maandag 16 april 2007 13:56 schreef Lucille het volgende:
Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.
Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?
Ok, ook tegenwoordig zal er overlast zijn, maar ik denk wel dat dit zal toenemen als mensen hier ook buiten gaan roken, tijdens het uitgaan.
Mag dat in Ierland wel dan?quote:Op maandag 16 april 2007 21:33 schreef Serinde het volgende:
[..]
Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.
Dat zijn mensen die sowieso geen zin hebben om uit te gaan en naar een excuus zoeken. Volgende reden zal wel zijn dat de stoelen niet warm zijn, of dat het water niet uit 1 of andere speciale bron uit de Stille Oceaan komt ofzo. Of dat de ramen te weinig of teveel licht doorlaten. Of dat de obers geen zwarte strik dragen, of dat je niet overal kunt pinnen, whatever.quote:Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Ik denk dat dat dus best meevalt. Iemand die normaal nooit naar het restaurant gaat zal echt niet op zijn 26e denken "goh, nu dat verbod er is kan ik eindelijk eens van mijn carpaccio genieten"quote:Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
In Ierland wordt buiten gerookt. In de ene hand de sigaret, in de andere de pint. Geen probleem. Daar zijn bij de invoering van het rookverbod (dat tenminste wèl snel ging in tegenstelling tot dat oeverloze geouwehoer hier in Nederland; Ja, niet-roken is gezonder; moet dat nog onderzocht worden???) ook wat aanpassingen aan gebouwen gedaan: schermen opgehangen etc. zodat mensen ook tijdens een regenbuit enigszins comfortabel aan hun verslaving kunnen toegeven. En daar is het prima gegaan. Rokers leggen zich erbij neer.quote:
Jep, ontzettend voorspelbaar.quote:Op maandag 16 april 2007 21:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ok, nu gaat iemand anders zeggen dat je al die dingen (niet bewegen, te veel drinken, noem maar op) zelf doet, en meeroken word je door iemand toe gedwongen. Dan zegt iemand dat als je daar niet tegen kunt, je niet naar de kroeg moet gaan, je weet het immers van te voren. Et cetera.
Maar als ik dat wil lezen, dan zoek ik wel even een topic van 5 jaar terug, toen is die discussie ook gevoerd.
Wat me opvalt is dat er, zowel door rokers als door niet-rokers, helemaal niet negatief gereageerd wordt als in een restaurant wordt verzocht niet te roken. Of alleen in een bepaald deel. Of om het 'zoveel mogelijk te beperken'. Of geen pijp en/of sigaar. Blijkbaar vindt men het in restaurants wel prima.quote:Op maandag 16 april 2007 22:05 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Jep, ontzettend voorspelbaar.
Als er echt echt vraag naar was, had elk restaurant al een rookverbod. Je hoeft niet per see naar dat ene restaurant, er zijn er tegenwoordig ook meerdere met rookvrij zones of een geheel rookverbod.
Vergeleken bij de Mac is een rokerig café een verademing. En aan eten begin ik in die tent al helemaal niet.quote:
Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 17 april 2007 07:50 schreef JohnDope het volgende:
In de Avond/Nacht-Horeca zal altijd gerookt mogen worden.
Ik begreep dat alleen voor coffeeshops een uitzondering gemaakt zou worden maar er zijn zeker ook van die gristenen die het liefst alle coffeeshops zien verdwijnen. Die willen inderdaad een rookloze coffeeshop. Roken verbieden in de coffeeshop, dat is zoiets als bidden in de kerk verbieden.quote:Zoniet, dan mag er natuurlijk ook niet meer gerookt worden in de Coffeeshop en dat betekent het einde voor de C-shop (maar misschien zijn ze daar ook wel op uit via het rook verbod?)
Omdat het een stelletje slappe ouwehoeren zijnquote:Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?
Wanneer de overheid de verplichting instelt ben je een van de velen, en zullen mensen blijven komen. Zodra je als bedrijf roken gaat verbieden, zullen vele rokers simpelweg naar een andere toko gaan. Aangezien je door middel van zelfregulering veel bedrijven niet mee zal krijgen, is het uitblijven van rookvrije horeca tot een landelijk verbod niet meer dan logisch.quote:Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
Goed nieuws voor mensen die zitten te springen om een rookverbod in de horeca. De grote bedrijven in deze sector in Nederland zijn nu zelf ook voorstander van een snel ingevoerd, volledig verbod. Dat blijkt in ieder geval uit een enquete van het vakblad Misset Horeca.
[..]
Nou omdat de mensen die in de avond/nachthoreca komen graag roken. En wanneer daar een rookverbod zou komen, dan gaan die suffe mensen die altijd thuis zitten, echt niet in eens de stad in.quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:18 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan?
[..]
Ik begreep dat alleen voor coffeeshops een uitzondering gemaakt zou worden maar er zijn zeker ook van die gristenen die het liefst alle coffeeshops zien verdwijnen. Die willen inderdaad een rookloze coffeeshop. Roken verbieden in de coffeeshop, dat is zoiets als bidden in de kerk verbieden.
Dus rokers zijn stoer en niet rokers zijn suffe mensen???quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:42 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nou omdat de mensen die in de avond/nachthoreca komen graag roken. En wanneer daar een rookverbod zou komen, dan gaan die suffe mensen die altijd thuis zitten, echt niet in eens de stad in.
Als er een markt voor niet-roken was geweest, dan hadden die nacht-horecagelegenheden allang bestaan.
Maargoed als roken in de horeca wordt uitgebannen, dan wordt het ook uit de coffeeshop gebannen. Het land staat op haar achterste benen als dat niet zou gebeuren, en terecht.
Dat maakt overheden niet echt uit. In andere landen is het al doorgevoerd en het lijkt erop dat kroegen en discotheken in Nederland er straks ook gewoon rookvrij moeten zijn.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:20 schreef JohnDope het volgende:
ik had het dus ook over avond en nachthoreca. Kijk bijvoorbeeld maar aan de toog hoeveel nietrokers daar staan.
Zoals ik al zei, als er een markt voor was geweest, dan had het allang bestaan.
Zo zie je maar weer hoe rokers zelf geloven in de vele jaren van marketing die de tabaksindustrie over ze heeft uitgestort. Als je stoer wil zijn, hoort roken erbijquote:Op dinsdag 17 april 2007 11:47 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dus rokers zijn stoer en niet rokers zijn suffe mensen???![]()
Precies ook wat ik dacht toen ik het lasquote:Op maandag 16 april 2007 13:23 schreef moussie het volgende:
handige zet van de grote bedrijven om de kleinere gelegenheden aan de rand van het faillissement te brengen .. die krijgen het al moeilijk zat als het over een tijdje ingevoerd wordt, het nu versneld door voeren betekend dat al die kleinere zaken onvoldoende tijd hebben om hun maatregelen ivm de te verwachten inkomensderving te nemen .. iets waar de grotere bedrijven zich dus niet druk om hoeven te maken
Tja, hier sluit ik volledig bij aan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
Overigens zou ik het uit een persoonlijk oogpunt toejuichen als roken in de horeca wordt verboden, maar houdt de huidige situatie me zeker niet weg al vind ik het in een restaurant wel erg vervelend.
Er zijn ook nietrokers die wel uitgaan en zich wél storen aan het gerook. Die groep vergeet je voor het gemak maar even?quote:Op dinsdag 17 april 2007 13:53 schreef JohnDope het volgende:
Hallo slimmeriken, ik bedoelde dus de nietrokers die saai thuis zitten omdat er in de horeca gerookt wordt. Ik heb het dus niet over de gezellige nietrokers die ook gewoon tussen de rokers aan de toog staan en zich niet storen aan het gerook.
you wish..quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:17 schreef JohnDope het volgende:
Die kan je op 1 hand tellen.
De praktijk in het buitenland lijkt daar vooralsnog niet op te wijzen. Er is sprake van stijgende omzetten na het rookverbod. Ik denk dat jij het aantal mensen met allerlei aandoeningen van de luchtwegen bijvoorbeeld onderschat.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:17 schreef JohnDope het volgende:
Die kan je op 1 hand tellen.
Niets persoonlijks, maar het lijkt wel heel erg op het zinnetje 'als de ander de sloot in springt, doe jij het dan ook?'quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat maakt overheden niet echt uit. In andere landen is het al doorgevoerd en het lijkt erop dat kroegen en discotheken in Nederland er straks ook gewoon rookvrij moeten zijn.
Er zijn ook enkele niet-roken restaurants, restaurants met rookvrije zones en restaurants waar je gevraagd wordt niet te roken. Ik vind het allemaal prima. Maar probeer alsjeblieft niet als een pastoor, 'prekend in de naam van anderen' een verbod op te leggen, denk ik dan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:26 schreef JohnDope het volgende:
Zoals ik al eerder zei: als er een markt was geweest voor nietrook-horeca, dan was dat er allang geweest, maar er is geen markt voor en daarom bestaat het niet.
Jahoor, want Nederlanders zijn niet gewend aan uitzonderingen en gedoogbeleid he? Maar natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:42 schreef JohnDope het volgende:
Maargoed als roken in de horeca wordt uitgebannen, dan wordt het ook uit de coffeeshop gebannen. Het land staat op haar achterste benen als dat niet zou gebeuren, en terecht.
Waarom faalt de markt?quote:Op woensdag 18 april 2007 08:01 schreef Seneca het volgende:
Oh, dit vind ik een mooie voor HenriOsewoudt. Er is een maatschappelijk probleem, namelijk roken in het openbaar, dat NIET door de markt zelf wordt opgelost, uit angst voor omzetderving. Wat gebeurt hier? De vrije markt faalt?
Das natuurlijk onzin... Het gaat hier ff niet om de marktwerking. Er zijn vast talloze niet-rokers welke liever naar een niet-rook club zouden gaan. Ik wel in elk geval. Na een nachtje stappen ruik je helemaal naar rook, en zelfs als je al zin hebt om te douchen voordat je je bed in duikt, ruikt de volgende morgen je kamer en je bed erna yeegggquote:Op dinsdag 17 april 2007 15:26 schreef JohnDope het volgende:
Zoals ik al eerder zei: als er een markt was geweest voor nietrook-horeca, dan was dat er allang geweest, maar er is geen markt voor en daarom bestaat het niet.
Dat klopt hoor, maar ik constateerde meer een internationale trend in de EU / westerse landen. Ik ben als roker ook niet echt een uitgesproken voorstander van een rookverbod in kroegen / discotheken.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:36 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Niets persoonlijks, maar het lijkt wel heel erg op het zinnetje 'als de ander de sloot in springt, doe jij het dan ook?'
Dat andere landen iets doen, betekent nog niet dat dat logisch, goed, of wat dan ook is.
Zo moeilijk is die niet hoor. De markt faalt niet, niet-rokers falen (Hoewel je tegenwoordig wel steeds meer restaurants ziet die rookvrij zijn of in ieder geval een rookvrij gedeelte hebben). Fostar illustreert dit al. Altijd maar wordt het argument van de asociale roker die niet meer met z'n vrienden zou gaan stappen als deze naar een kroeg o.i.d. zouden gaan waar niet gerookt mag worden. Ik zou het zelf misschien in het begin wel vervelend vinden om naar kroeg te gaan waar niet gerookt mag worden, maar als mijn vrienden dit liever willen dan ga ik gewoon mee. In plaats van op een internetforum te lopen kotsen op die asociale rokers, zou je ook gewoon eens aan je vrienden duidelijk kunnen maken dat je echt last hebt van die rook. Als ze daar geen boodschap aan hebben dan zou je je eens kunnen afvragen of het wel echte vrienden zijn.quote:Seneca schreef het volgende:
Oh, dit vind ik een mooie voor HenriOsewoudt. Er is een maatschappelijk probleem, namelijk roken in het openbaar, dat NIET door de markt zelf wordt opgelost, uit angst voor omzetderving. Wat gebeurt hier? De vrije markt faalt?
Bizar.quote:Restaurants vanaf volgend jaar rookvrij
NRC
DEN HAAG (ANP) - De horeca wil de sigaret gaan uitbannen.
Hotels, restaurants en fastfoodrestaurants worden op 1 januari 2008 rookvrij. In cafés en discotheken mag tot 2011 gerookt worden. Dat voorstel heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dinsdag gedaan aan minister Ab Klink (Volksgezondheid).
De minister zegt in een eerste reactie dat hij vasthoudt aan zijn intentie dat de gehele horeca zo snel mogelijk rookvrij is, waarbij hij mikt op begin volgend jaar. Maar de voorstellen van de sector zal hij wel stevig mee laten wegen bij het definitieve besluit dat hij in mei verwacht te nemen.
Klink noemt het een winstpunt dat de horeca nu accepteert dat er in principe in hun zaken niet gerookt wordt. Voor hem staat de bescherming van het personeel voorop. Wel heeft hij vraagtekens bij het onderscheid dat gemaakt wordt tussen cafés en restaurants en bij de controleerbaarheid daarvan.
Omzetverlies
KHN zegt nu af te stappen van het uitgangspunt dat een sigaret opsteken in de kroeg of een restaurant onder voorwaarden is toegestaan. De sector gaat nu uit van een rookverbod met uitzonderingen. Die betreffen in eerste instantie dus de cafés en discotheken. Een eetcafé is rookvrij zolang de keuken open is. Ook zal er volgens KHN in alle kroegen en eetgelegenheden nog ruimte zijn voor rookwaar in afgesloten rookruimtes waar niet wordt bediend.
Verder wil de sector pas aan een rookverbod als er een mouw gepast wordt aan dreigend verlies van omzet voor cafés en discotheken en er duidelijkheid is over de coffeehops.
Stappenplan
KHN neemt nu afscheid van het zogeheten stappenplan waarbij de horeca tot 2009 de tijd kreeg rookvrije zones aan te leggen. Een eerste evaluatie van dit plan wees vorig jaar uit dat het hier nog niet zo'n vaart mee loopt.
Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO) ziet niets in een gefaseerde invoering van rookvrije horeca. Directeur Lies van Gennip: ,,Uit oogpunt van volksgezondheid is dat onverantwoord. In België is sinds 1 januari sprake van die halve invoering. Het is daar voor zowel de gasten als horecaondernemers heel onduidelijk. Daar wordt veel over geklaagd. Dat kunnen we in Nederland voorkomen door alle horeca in een keer rookvrij te maken.''
Dus ga jij maar je rokende vrienden verplichten om niet te roken. Wat een heldquote:Op woensdag 18 april 2007 10:53 schreef Fostar82 het volgende:
[..]
Het probleem is dat iedereen wel rokende (lees verslaafde) vrienden heeft welke je dan niet zou zien. En uitgaan doe je toch met je vrienden.
Gehe, daar draai je het mooi om.quote:Op woensdag 18 april 2007 12:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus ga jij maar je rokende vrienden verplichten om niet te roken. Wat een held![]()
ipv dat je een midden weg zoekt, maar jij denkt alleen maar weer aan jezelf, een echte vriend dus![]()
Je kan ook naar een niet rokers kroeg gaan en je rokende vrienden meenemen, als het echte vrienden zouden zijn zouden ze meegaan. Als ze niet willen zou ik toch mijn conclusies trekkenquote:Op woensdag 18 april 2007 13:13 schreef Fostar82 het volgende:
[..]
Gehe, daar draai je het mooi om.Mijn rokende vrienden moeten juist meer aan hun niet-rokende vrienden denken!
De rokers, roken voor eigen plezier, waarbij niet-rokers daar last van hebben; het stinkt, je bent aan het meeroken en wat nog meer. Niet-rokers roken niet, en vallen daarbij niemand lastig.
Dus lijkt het me logisch dat de rokers lekker buiten, of in een rook-kamer (lekker effectief, krijg je veel meer binnen in korte tijd), een peukje opsteken, waarna ze weer gezellig met hun vrienden verder kunnen hangen/dansen, wat ever.
Dus eigenlijk komt het er op neer dat je te mietig bent om dat van je vrienden te vragen, en dus wil je dat de overheid dat maar voor je doetquote:Op woensdag 18 april 2007 13:13 schreef Fostar82 het volgende:
[..]
Gehe, daar draai je het mooi om.Mijn rokende vrienden moeten juist meer aan hun niet-rokende vrienden denken!
De rokers, roken voor eigen plezier, waarbij niet-rokers daar last van hebben; het stinkt, je bent aan het meeroken en wat nog meer. Niet-rokers roken niet, en vallen daarbij niemand lastig.
Dus lijkt het me logisch dat de rokers lekker buiten, of in een rook-kamer (lekker effectief, krijg je veel meer binnen in korte tijd), een peukje opsteken, waarna ze weer gezellig met hun vrienden verder kunnen hangen/dansen, wat ever.
Nee, hij is niet te mietig. hij is gewoon bang dat ze toch niet zulke goede vrienden blijken te zijn als hij denkt.quote:Op woensdag 18 april 2007 13:22 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dus eigenlijk komt het er op neer dat je te mietig bent om dat van je vrienden te vragen, en dus wil je dat de overheid dat maar voor je doet
![]()
Wat een verrassing toch.quote:Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO) ziet niets in een gefaseerde invoering van rookvrije horeca.
Bier zuipuuuhhh!!!quote:Op woensdag 18 april 2007 12:58 schreef yahtzeehooligan het volgende:
"Ongezond, blabla."
En ondertussen nog steeds naar de kroeg, he?
Gaat erom dat anderen last hebben van jouw rook. Als iemand graag zijn lever verzuipt, heb ik daar geen last van. Mijn lever lijdt niet onder het zuipgedrag van anderen. Mijn longen lijden wel onder het rookgedrag van anderen.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Bier zuipuuuhhh!!!
Nie rokeuh, da's hasaatikke ongezond man! Huey! Geef mijn es 10 bier!
Sommige mensen zijn ook vrij schadelijk voor anderen als ze teveel gezopen hebben.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Gaat erom dat anderen last hebben van jouw rook. Als iemand graag zijn lever verzuipt, heb ik daar geen last van. Mijn lever lijdt niet onder het zuipgedrag van anderen. Mijn longen lijden wel onder het rookgedrag van anderen.
Ik hoop dat rookvrije horeca hééél snel wordt ingevoerd.
Je moet ook meebetalen aan die kapotte lever.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Gaat erom dat anderen last hebben van jouw rook. Als iemand graag zijn lever verzuipt, heb ik daar geen last van. Mijn lever lijdt niet onder het zuipgedrag van anderen. Mijn longen lijden wel onder het rookgedrag van anderen.
Tja, het valt te betwijfelen of je echt schade oploopt door meeroken met anderen. Er zijn net zoveel onderzoeken die zeggen dat meeroken niet schadelijk is als onderzoeken die dat wel beweren. Ligt aan degene die ze wil gebruiken welke hij pakt.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, en van uitlaatgassen ga je ook dood. Dat accepteren we wel fijn.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben een half jaar in Zweden geweest waar ze al enige tijd zo'n verbod hebben. Als voormalig roker schaar ik me vaak achter de groep rokers, maar ik kan me nu wel vinden in zo'n verbod. Het went enorm snel, daar moet je je niet op verkijken. Bovendien, schonere kleertjes (allicht ruikt het frisserquote:Op woensdag 18 april 2007 16:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, en van uitlaatgassen ga je ook dood. Dat accepteren we wel fijn.
Ik vind het hele verbod maar bizar. Als er nou een markt voor was had het allang succesvol geweest.
Maar nee, nu zijn al die mensen, die niet meer mogen roken, extra gestressed. Dát zal een goede sfeer geven man! Verbod
Zoals ook al blijkt uit de uitkomsten van al die opinieonderzoeken over dit onderwerp:quote:Op woensdag 18 april 2007 16:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
En een beetje statisticus kan toveren met getallen.
Over het algemeen wordt er meer aan mij meebetaald dan ik aan anderen hoef mee te betalen, gezien de sloot medicijnen die ik dagelijks slik, dus boeit me dat eerlijk gezegd weinig. Ik vind het belangrijker dat mijn gezondheid niet lijdt onder het gedrag van anderen.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je moet ook meebetalen aan die kapotte lever.
Wat denk je dan van al dat geweld dat ook door drank ontstaat? En van al die afschuwelijke ongelukken die voortkomen uit drankgebruik?
(en dan heb ik het nog niet eens over de dronkenmensen die nukkig worden, omdat ze niet mogen roken)
Daar moet jij ook aan meebetalen.
quote:Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
Goed nieuws voor mensen die zitten te springen om een rookverbod in de horeca.
Ja, dat is de reden, dat mensen er tegen zijn. Dat doen politici immers het liefst, zichzelf zo impopulair mogelijk maken.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef LoggedIn het volgende:
Dit is gewoon item nummer zoveel op de lijst van dingen die zo nodig door onze overheid door onze strot geduwd moet worden, omdat ze weten dat de maatschappij er tegen is.
Ik vind dat de overheid ook moet ingrijpen bij het maken van taalfouten op een forum.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef LoggedIn het volgende:
enigsinds
enigzins, whatever..quote:Op woensdag 18 april 2007 17:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind dat de overheid ook moet ingrijpen bij het maken van taalfouten op een forum.
Dit is te erg voor woorden.
Tikfoutjes kan ik nog wel hebben, maar zoiets is gewoon slecht voor mijn gezondheid.![]()
ze lijken er toch een sport van te makenquote:Op woensdag 18 april 2007 17:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, dat is de reden, dat mensen er tegen zijn. Dat doen politici immers het liefst, zichzelf zo impopulair mogelijk maken.
Waarom hebben dan vorig jaar 65.000 mensen het burgerinitiatief voor een rookvrije horeca ondertekend?quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
[afbeelding]plaatjes mogen niet, maar dit is gewoon de enige juiste reactie hierop. Afgezien van een paar huilies zit niemand hierop te wachten. Dit is gewoon item nummer zoveel op de lijst van dingen die zo nodig door onze overheid door onze strot geduwd moet worden, omdat ze weten dat de maatschappij er tegen is.
Restaurants - waar het "probleem" genaamd vrijheid enigsinds nadelige gevolgen heeft - hebben allang een prima toereikende oplossing gevonden die door iedereen als prettig wordt evaren. Waarom moet er dan nogsteeds zoveel tijd, geld en gezeik gestoken worden om alles compleet te verzieken? Omdat er in coffeeshops nog gerookt wordt, of 's avonds in uitgaansgelegenheden?
Minder claims van werknemers die weer via een HR afdeling is aangenomen die ook geen hart voor de zaak heeft, en na een tijdje beginnen te zeiken over rook. Tadaa.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:14 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Trouwens niet zo verwonderlijk dat de grote horecagiganten dit wel zien zitten, er zit vast een kostenbesparing in en ze weten dondersgoed dat kroegen het moeilijk gaan krijgen met zo'n rookverbod en de grote jongens kunnen zoiets makkelijker opvangen. En dat maakt hun positie toch weer iets sterker.
Over de verhalen of de roker geld kost zijn twijfels, maar het is ongetwijfeld een goede 'enemy within'.quote:En niet te vergeten, ze krijgen natuurlijk steun vanuit Brussel, want dit is vanuit de EU sowieso al(weer) geopperd begin dit jaar, niet vanwege de gezondheidszorgen om de niet-roker, maar omdat de roker geld kost. Kunnen ze zich natuurlijk ook niet permiteren, dan moeten ze namelijk consequent zijn. Die halve volksverhuizing maandelijks richting Brussel brengt meer rotzooi in de lucht dan een avondje stappen in een rokerige kroeg.
Dat ze beslissingen nemen die niet iedereen steunt heeft natuurlijk nog niks te maken met de redenen om die beslissing te nemen.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:29 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ze lijken er toch een sport van te maken
Ik meen zelf dat ze geld opleveren omdat het betalen aan accijns, gemiddeld minder AOW ontvangen en minder behandeld hoeven te worden voor ouderdomskwaaltjes opweegt tegen de kosten.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:27 schreef Yildiz het volgende:
Over de verhalen of de roker geld kost zijn twijfels, maar het is ongetwijfeld een goede 'enemy within'.
Snap ik ook niet, wat is het verschil tussen 2008 en 2012??quote:Op woensdag 18 april 2007 12:47 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Wat een gezever, voer het dan meteen overal in in plaats van de schijn op te houden.
Inderdaad. Zo lang kost het niet om wat bordjes te veranderen en wat asbakken weg te halen. Bovendien blijkt er op lange termijn sprake te zijn van een lichte omzetstijging. Dus als je het vroeg invoert geeft de economie ook nog mooi even een kleine impuls.quote:Op donderdag 19 april 2007 02:58 schreef Hertog_Martin het volgende:
Snap ik ook niet, wat is het verschil tussen 2008 en 2012??
Als je het dan toch gaat doorvoeren, doe het dan eerder ipv later
In de zomer zit iedereen buiten, en na de zomer zijn ze al gewend aan niet meer binnen roken.quote:Op donderdag 19 april 2007 05:32 schreef Martydekale het volgende:
Ik zou zeggen Minsiter Klink voer het verbod in per 1-6-2007 fo 1-7-2007, in de zomer zitten de meeste mensen toch buiten, dus blijft het verlies beperkt. Dit verlies is overigens al zeer beperkt en vaak slechts alleen de eerste een paar maanden.
mee eens.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:18 schreef DennisMoore het volgende:
Gewoon alles per 2008... Onzin om eerst hotels en restaurants te doen, en in 2011 pas cafés en disco's.
Je praat erover alsof het mindere mensen zijn. Wat is de hetze op die rokers toch. Ik snap dat werkelijk waar niet. Je gaat echt niet dood van 4 uurtjes per week in een rooklucht staan ofzo hoor.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:14 schreef Gia het volgende:
[..]
In de zomer zit iedereen buiten, en na de zomer zijn ze al gewend aan niet meer binnen roken.
Waarom het zo lang moet duren? Nee, eerder; waarom moet het?quote:Op donderdag 19 april 2007 12:24 schreef Ephemera het volgende:
[..]
mee eens.
ik begrijp ook niet waarom dat zo lang moet duren. Wat moet er zoal geregeld worden, dat zoveel tijd in beslag neemt?
De rokers geestelijk voorbereiden en een kans op afkicken geven?![]()
Omdat een groot deel van de bevolking achterlijke en angstige sukkels zijn die niet in staat zijn tot enig eigen initiatief en zo gedegenereerd zijn dat ze denken dat de overheid wel alles voor ze regelt.quote:Op donderdag 19 april 2007 21:38 schreef Yildiz het volgende:
Ik vind het ronduit achterlijk, bizar en betuttelend. Als zoveel mensen -blijkbaar ~60% van Nederland- dat willen, waarom vraagt die 60% van Nederland niet gewoon aan de rokers om niet te roken in het restaurant, in plaats van een mietige manier via de overheid?
Ik voorspel dan ook een grote opkomst van private clubs waar je voor een (symbolisch) bedrag lid van kan worden en waar je wel gewoon lekker je peukie mag roken.quote:Op donderdag 19 april 2007 21:50 schreef JlGSAW het volgende:
Geldt een rookverbod overigens ook voor besloten feesten? Stel dat de organisatie wil dat er gerookt kan worden, mag dat dan gewoon? Want zo kan iedere kroeg het horecaverbod omzeilen, gewoon iedere avond een besloten feest waar gerookt mag worden. Zelf rook ik overigens alleen als ik dronken ben, maar een rookverbod vind ik maar onzin, nog even en alles wordt verboden.
quote:Op donderdag 19 april 2007 21:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Omdat een groot deel van de bevolking achterlijke en angstige sukkels zijn die niet in staat zijn tot enig eigen initiatief en zo gedegenereerd zijn dat ze denken dat de overheid wel alles voor ze regelt.
Rokers zijn toch zo sociaal?quote:Op donderdag 19 april 2007 21:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik voorspel dan ook een grote opkomst van private clubs waar je voor een (symbolisch) bedrag lid van kan worden en waar je wel gewoon lekker je peukie mag roken.
En al die zeikerige niet-rokers kunnen dan gewoon worden geweigerd.
Degene die je quote zegt helemaal NIETS denigerends over rokers??? Beetje paranoia?quote:Op donderdag 19 april 2007 21:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je praat erover alsof het mindere mensen zijn. Wat is de hetze op die rokers toch. Ik snap dat werkelijk waar niet. Je gaat echt niet dood van 4 uurtjes per week in een rooklucht staan ofzo hoor.
Ik vind het ronduit achterlijk, bizar en betuttelend. Als zoveel mensen -blijkbaar ~60% van Nederland- dat willen, waarom vraagt die 60% van Nederland niet gewoon aan de rokers om niet te roken in het restaurant, in plaats van een mietige manier via de overheid?
Zwak.
En nee, voor die ~60% heb ik geen bron, maar het lijkt me dat je wel een meerderheid moet hebben om hier ook maar over te kunnen beginnen.
[..]
Waarom het zo lang moet duren? Nee, eerder; waarom moet het?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |