Zo zie je maar weer hoe rokers zelf geloven in de vele jaren van marketing die de tabaksindustrie over ze heeft uitgestort. Als je stoer wil zijn, hoort roken erbijquote:Op dinsdag 17 april 2007 11:47 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dus rokers zijn stoer en niet rokers zijn suffe mensen???![]()
Precies ook wat ik dacht toen ik het lasquote:Op maandag 16 april 2007 13:23 schreef moussie het volgende:
handige zet van de grote bedrijven om de kleinere gelegenheden aan de rand van het faillissement te brengen .. die krijgen het al moeilijk zat als het over een tijdje ingevoerd wordt, het nu versneld door voeren betekend dat al die kleinere zaken onvoldoende tijd hebben om hun maatregelen ivm de te verwachten inkomensderving te nemen .. iets waar de grotere bedrijven zich dus niet druk om hoeven te maken
Tja, hier sluit ik volledig bij aan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
Overigens zou ik het uit een persoonlijk oogpunt toejuichen als roken in de horeca wordt verboden, maar houdt de huidige situatie me zeker niet weg al vind ik het in een restaurant wel erg vervelend.
Er zijn ook nietrokers die wel uitgaan en zich wél storen aan het gerook. Die groep vergeet je voor het gemak maar even?quote:Op dinsdag 17 april 2007 13:53 schreef JohnDope het volgende:
Hallo slimmeriken, ik bedoelde dus de nietrokers die saai thuis zitten omdat er in de horeca gerookt wordt. Ik heb het dus niet over de gezellige nietrokers die ook gewoon tussen de rokers aan de toog staan en zich niet storen aan het gerook.
you wish..quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:17 schreef JohnDope het volgende:
Die kan je op 1 hand tellen.
De praktijk in het buitenland lijkt daar vooralsnog niet op te wijzen. Er is sprake van stijgende omzetten na het rookverbod. Ik denk dat jij het aantal mensen met allerlei aandoeningen van de luchtwegen bijvoorbeeld onderschat.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:17 schreef JohnDope het volgende:
Die kan je op 1 hand tellen.
Niets persoonlijks, maar het lijkt wel heel erg op het zinnetje 'als de ander de sloot in springt, doe jij het dan ook?'quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat maakt overheden niet echt uit. In andere landen is het al doorgevoerd en het lijkt erop dat kroegen en discotheken in Nederland er straks ook gewoon rookvrij moeten zijn.
Er zijn ook enkele niet-roken restaurants, restaurants met rookvrije zones en restaurants waar je gevraagd wordt niet te roken. Ik vind het allemaal prima. Maar probeer alsjeblieft niet als een pastoor, 'prekend in de naam van anderen' een verbod op te leggen, denk ik dan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:26 schreef JohnDope het volgende:
Zoals ik al eerder zei: als er een markt was geweest voor nietrook-horeca, dan was dat er allang geweest, maar er is geen markt voor en daarom bestaat het niet.
Jahoor, want Nederlanders zijn niet gewend aan uitzonderingen en gedoogbeleid he? Maar natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:42 schreef JohnDope het volgende:
Maargoed als roken in de horeca wordt uitgebannen, dan wordt het ook uit de coffeeshop gebannen. Het land staat op haar achterste benen als dat niet zou gebeuren, en terecht.
Waarom faalt de markt?quote:Op woensdag 18 april 2007 08:01 schreef Seneca het volgende:
Oh, dit vind ik een mooie voor HenriOsewoudt. Er is een maatschappelijk probleem, namelijk roken in het openbaar, dat NIET door de markt zelf wordt opgelost, uit angst voor omzetderving. Wat gebeurt hier? De vrije markt faalt?
Das natuurlijk onzin... Het gaat hier ff niet om de marktwerking. Er zijn vast talloze niet-rokers welke liever naar een niet-rook club zouden gaan. Ik wel in elk geval. Na een nachtje stappen ruik je helemaal naar rook, en zelfs als je al zin hebt om te douchen voordat je je bed in duikt, ruikt de volgende morgen je kamer en je bed erna yeegggquote:Op dinsdag 17 april 2007 15:26 schreef JohnDope het volgende:
Zoals ik al eerder zei: als er een markt was geweest voor nietrook-horeca, dan was dat er allang geweest, maar er is geen markt voor en daarom bestaat het niet.
Dat klopt hoor, maar ik constateerde meer een internationale trend in de EU / westerse landen. Ik ben als roker ook niet echt een uitgesproken voorstander van een rookverbod in kroegen / discotheken.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:36 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Niets persoonlijks, maar het lijkt wel heel erg op het zinnetje 'als de ander de sloot in springt, doe jij het dan ook?'
Dat andere landen iets doen, betekent nog niet dat dat logisch, goed, of wat dan ook is.
Zo moeilijk is die niet hoor. De markt faalt niet, niet-rokers falen (Hoewel je tegenwoordig wel steeds meer restaurants ziet die rookvrij zijn of in ieder geval een rookvrij gedeelte hebben). Fostar illustreert dit al. Altijd maar wordt het argument van de asociale roker die niet meer met z'n vrienden zou gaan stappen als deze naar een kroeg o.i.d. zouden gaan waar niet gerookt mag worden. Ik zou het zelf misschien in het begin wel vervelend vinden om naar kroeg te gaan waar niet gerookt mag worden, maar als mijn vrienden dit liever willen dan ga ik gewoon mee. In plaats van op een internetforum te lopen kotsen op die asociale rokers, zou je ook gewoon eens aan je vrienden duidelijk kunnen maken dat je echt last hebt van die rook. Als ze daar geen boodschap aan hebben dan zou je je eens kunnen afvragen of het wel echte vrienden zijn.quote:Seneca schreef het volgende:
Oh, dit vind ik een mooie voor HenriOsewoudt. Er is een maatschappelijk probleem, namelijk roken in het openbaar, dat NIET door de markt zelf wordt opgelost, uit angst voor omzetderving. Wat gebeurt hier? De vrije markt faalt?
Bizar.quote:Restaurants vanaf volgend jaar rookvrij
NRC
DEN HAAG (ANP) - De horeca wil de sigaret gaan uitbannen.
Hotels, restaurants en fastfoodrestaurants worden op 1 januari 2008 rookvrij. In cafés en discotheken mag tot 2011 gerookt worden. Dat voorstel heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dinsdag gedaan aan minister Ab Klink (Volksgezondheid).
De minister zegt in een eerste reactie dat hij vasthoudt aan zijn intentie dat de gehele horeca zo snel mogelijk rookvrij is, waarbij hij mikt op begin volgend jaar. Maar de voorstellen van de sector zal hij wel stevig mee laten wegen bij het definitieve besluit dat hij in mei verwacht te nemen.
Klink noemt het een winstpunt dat de horeca nu accepteert dat er in principe in hun zaken niet gerookt wordt. Voor hem staat de bescherming van het personeel voorop. Wel heeft hij vraagtekens bij het onderscheid dat gemaakt wordt tussen cafés en restaurants en bij de controleerbaarheid daarvan.
Omzetverlies
KHN zegt nu af te stappen van het uitgangspunt dat een sigaret opsteken in de kroeg of een restaurant onder voorwaarden is toegestaan. De sector gaat nu uit van een rookverbod met uitzonderingen. Die betreffen in eerste instantie dus de cafés en discotheken. Een eetcafé is rookvrij zolang de keuken open is. Ook zal er volgens KHN in alle kroegen en eetgelegenheden nog ruimte zijn voor rookwaar in afgesloten rookruimtes waar niet wordt bediend.
Verder wil de sector pas aan een rookverbod als er een mouw gepast wordt aan dreigend verlies van omzet voor cafés en discotheken en er duidelijkheid is over de coffeehops.
Stappenplan
KHN neemt nu afscheid van het zogeheten stappenplan waarbij de horeca tot 2009 de tijd kreeg rookvrije zones aan te leggen. Een eerste evaluatie van dit plan wees vorig jaar uit dat het hier nog niet zo'n vaart mee loopt.
Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO) ziet niets in een gefaseerde invoering van rookvrije horeca. Directeur Lies van Gennip: ,,Uit oogpunt van volksgezondheid is dat onverantwoord. In België is sinds 1 januari sprake van die halve invoering. Het is daar voor zowel de gasten als horecaondernemers heel onduidelijk. Daar wordt veel over geklaagd. Dat kunnen we in Nederland voorkomen door alle horeca in een keer rookvrij te maken.''
Dus ga jij maar je rokende vrienden verplichten om niet te roken. Wat een heldquote:Op woensdag 18 april 2007 10:53 schreef Fostar82 het volgende:
[..]
Het probleem is dat iedereen wel rokende (lees verslaafde) vrienden heeft welke je dan niet zou zien. En uitgaan doe je toch met je vrienden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |