Dat gaan we dan nu veranderen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 20:53 schreef Fastmatti het volgende:
Het is dan ook al 11 topics lang een herhaling van zetten.
hoezo gepeeld?quote:Op maandag 6 augustus 2007 20:49 schreef Fastmatti het volgende:
Het CNV zou zich eens bezig moeten gaan houden met de belangen van hun leden ipv deze gespeelde verontwaardiging.
quote:
quote:Op maandag 6 augustus 2007 20:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
hoezo gepeeld?
Ze hebben gewoon gelijk. die beloningen gaan gewoon nergens meer over. Ziekelijk materialisme heet dat. Te erg om waar te zijn. Die lui zijn ziek van het geld.
Arme sloebers zijn het.
Je zegt dat je niet een herhaling van zetten gaat doen. Om precies één post verder te roepen wat je al 11 topics roeptquote:
kom jij dan eens met een nieuwe visie?quote:Op maandag 6 augustus 2007 21:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je zegt dat je niet een herhaling van zetten gaat doen. Om precies één post verder te roepen wat je al 11 topics roept![]()
ik ook niet. Dat is de ellende. Zeker als geen hond fatsoenlijk ratio kan aanwenden om het exorbitante gedoe geloofwaardig te verdedigen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 21:11 schreef ryangozer het volgende:
wacht, ik snap er niks van...
Vraag en aanbod. Bovendien hebben de aandeelhouders hier wel invloed op, maar daar doen ze niks mee. Op zich logisch, want dat is niet bepaald in hun belang.quote:Op maandag 6 augustus 2007 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
ik ook niet. Dat is de ellende. Zeker als geen hond fatsoenlijk ratio kan aanwenden om het exorbitante gedoe geloofwaardig te verdedigen.
het ultieme bewijs dat markt op sommige sectoren NIET werkt.quote:Op maandag 6 augustus 2007 22:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vraag en aanbod. Bovendien hebben de aandeelhouders hier wel invloed op, maar daar doen ze niks mee. Op zich logisch, want dat is niet bepaald in hun belang.
Ben jij ook een bedrijfsgoddelijke dan ?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:09 schreef draaijer het volgende:
Heerlijk... Ook ik ben weer meer gaan verdienen...
Aaaaaaaaaaaahhh, gevoellige grapquote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ben jij ook een bedrijfsgoddelijke dan ?![]()
Het leven is ozo hard Draaijer. Welkom terug op aardequote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:41 schreef draaijer het volgende:
[..]
Aaaaaaaaaaaahhh, gevoellige grapDit is weer zo'n moment dat je weer even met beide benen op de grond wordt geslagen.
Aan de schandpaal met die dictators-uitzuigers. Bloedzuigers zijn het. Criminelen.quote:Achterban pikt beloning topman niet
Door RONALD DE BLAUW
ROTTERDAM - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en twee vakbonden vragen TNT-bestuursvoorzitter Peter Bakker in een open brief een deel van zijn loon in te leveren.
+ afbeelding vergroten Peter Bakker: 98 keer modaal. FOTO ANP
Ze willen dat hij zich solidair toont met de medewerkers die worden geconfronteerd met drastische bezuinigingsmaatregelen.
Bakker, die bijna zes jaar op de bestuurdersstoel bij TNT zit, staat op nummer 19 in de lijst van grootverdieners. Bovenop zijn basissalaris van 900.000 euro ontving hij vorig jaar 1,9 miljoen euro uit aandelen en bonussen. Daarmee verdiende hij 22 keer meer dan de minister-president en 98 keer het modale inkomen (29.500 euro). Als TNT net zulke goede resultaten boekt als vorig jaar, zal zijn beloning met ongeveer veertig procent stijgen. ,,Onze vakbondsleden pikken dit niet, als ze zelf moeten inleveren,’’ zegt Rik Vergunst, bestuurder van de Bond van Post Personeel (BVPP).
TNT wil de salarissen van de 55.000 duizend Nederlandse postbodes en sorteerders bevriezen en de onregelmatigheidstoeslagen voor een groot deel afschaffen. Ook moeten ze gaan meebetalen aan hun pensioen. Dit staat in het CAO-voorstel dat de werknemers afgelopen weekend in hun brievenbus vonden.
In april kondigde het bedrijf een reorganisatie aan, waarbij tussen de 6500 en 11.000 banen bij de post zouden verdwijnen. Het postbedrijf ondervindt concurrentie van het al jaren groeiend e-mailverkeer en de komst van nieuwe spelers als Selekt Mail en Sandd. De personeelskosten liggen daar lager dan bij TNT Post. Volgens Vergunst moet er iets gebeuren als de postmarkt volgend jaar volledig wordt geliberaliseerd. ,,Bezuinigingen zijn nodig, maar niet op deze manier. Als topman zou Peter Bakker het goede voorbeeld moeten stellen. Hoe kan hij anders zijn medewerkers zo’n offer vragen?’’
Vergunst: ,,17 september starten de CAO-onderhandelingen. Ons standpunt is dat er geen nullijn komt. Als we er met het bestuur niet uit komen, volgen er acties.’’
Precies. Alsof iemand een werkvermogen van 98 x van een modale werknemer kan hebben. Het is zo krom als het maar kan zijn.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:43 schreef rebel6 het volgende:
Het ergste is nog wel dat veel mensen serieus geloven dat 1 iemand zoveel waard kan zijn.
Alsof 1 iemand werkelijk 98x beter kan presteren dan een modale werknemer.
Door kennis en ervaring staat er 1 iemand op die de kracht en lef heeft om zeer zware bedrijfs kritische keuzes durft te maken en dit op een juiste wijze kan afwegen. Een persoon met die kwalificaties en een bedrijf met heel veel werknemers uit het slob kan trekken, dan verdien je gewoon een bak met geld. Het had ook zo kunnen zijn dat de werknemers ontslagen hadden moeten worden omdat deze persoon de verkeerde keuze heeft gemaakt.. Dus verdien je geld als je het goed doet. That's my opinionquote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:43 schreef rebel6 het volgende:
Het ergste is nog wel dat veel mensen serieus geloven dat 1 iemand zoveel waard kan zijn.
Een klein bedrijf redden is makkelijker dan een gigant. Probeer maar eens de mensen van een gigant met je mee te krijgen de andere kant op.. Suc6 kan ik je vertellen.. Ik werk bij een mulitnational en ik zie hoe het daar gaat. Ik zie ook de mensen boven en ook onder mij. Salaris is echt gerelateerd aan competenties. Lees de stelling van TS in #1 en je begrijpt dat die kerel het mag verdienen. Anders hadden we honderden werkelozen als hij het niet goed had gedaan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:10 schreef rebel6 het volgende:
@ draaijer
Een goede beslissing is extra waard als die beslissing over veel werknemers gaat?
Vergelijk het met een buschauffeur die problemen krijgt met de besturing en dankzij een goede beslissing voorkomt dat zijn bus in een ravijn stort. Volgens jouw redenering presteert een chauffeur bij een volle bus beter dan bij een lege bus. Want bij een volle bus worden immers veel meer levens bespaard.
Misschien begrijp je aan de hand van dit voorbeeld dat het op zich helemaal niet relevant is of iemand nou een bedrijfje van 100 werknemers redt of een multinationaal met 100.000 werknemers.
Het gaat imo om de moeilijkheidsgraad van de beslissingen. En ik geloof eigenlijk niet zo dat een groot bedrijf redden per definitie moeilijker is dan een kleiner bedrijf redden. Je hoeft bv. echt niet geniaal te zijn om te zien dat er drastische ingrepen nodig zijn bij nieuwe spelers op de postmarkt die je dominante positie bedreigen. Je hoeft evenmin geniaal te zijn om te begrijpen dat je dan flink moet snijden in de kosten en je service snel moet verbeteren.
Als ik een inkomen van 98x modaal zie verwacht ik dat zijn beslissingen op z'n minst zo geniaal zijn dat Einstein erbij verbleekt...
Maar dat zal vast wel aan mij liggen.
Jij kunt vast wel een aantal managers opnoemen die dagelijks geniale beslissingen maken. Ik ben reuze benieuwd!
Nou bij hele ingrijpende beslissingen zal er vast tegenstand zijn, maar dat heb je altijd en overal. Lijkt me niet een typisch probleem waar alleen "topmanagers" mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:08 schreef draaijer het volgende:
[..]
Een klein bedrijf redden is makkelijker dan een gigant. Probeer maar eens de mensen van een gigant met je mee te krijgen de andere kant op.. Suc6 kan ik je vertellen..
Tuurlijk zijn salaris en competenties gerelateerd, die zogeheten toppers zijn natuurlijk niet zomaar aangetrokken, dat begrijp ik. Als je nou zou verdedigen dat die TNT manager 10x het salaris van een postbode krijgt dan zou ik je nog wel kunnen volgen, maar 98x?quote:Ik werk bij een mulitnational en ik zie hoe het daar gaat. Ik zie ook de mensen boven en ook onder mij. Salaris is echt gerelateerd aan competenties. Lees de stelling van TS in #1 en je begrijpt dat die kerel het mag verdienen. Anders hadden we honderden werkelozen als hij het niet goed had gedaan.
noem dan eens 1 geniale beslissing uit de afgelopen paar jaar?quote:Michael Dell, Steve Jobs
De vraag is ongetwijfeld al gesteld, maar: wat hebben prestatie en waarde (salaris) met elkaar te maken? Sowieso, hoe wil je qua 'prestaties' het werk van een postbode vergelijken met dat van een CEO? Of de beste man 98 keer modaal waard kan niemand iets over zeggen. Het is niet mijn geld, en ook niet de jouwe.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:43 schreef rebel6 het volgende:
Normaal is het zo dat een bedrijf minder aan salaris betaalt dan wat iemand oplevert met z'n arbeid, want anders is het natuurlijk vrij zinloos om iemand in te huren. Bij managers wordt daar volgens mij veel minder kritisch naar gekeken. Want als zo'n manager bv. 2 miljoen kost en na een jaar maakt het bedrijf bv. 10 miljoen extra winst wordt al gauw gedacht dat die manager "dus" z'n salaris meer dan waard is....quote:Op zaterdag 1 september 2007 09:58 schreef nikk het volgende:
[..]
De vraag is ongetwijfeld al gesteld, maar: wat hebben prestatie en waarde (salaris) met elkaar te maken?
Is helaas niet te meten, maar gevoelsmatig wéét je toch gewoon dat een CEO op een gemiddelde dag niet 98x beter presteert dan een postbode? Tenzij je gelooft dat topmanagers iedere dag 16 uur lang onder extreem veel stress tientallen extreem moeilijke beslissingen maken die stuk voor stuk grote gevolgen hebben voor het bedrijf.quote:Sowieso, hoe wil je qua 'prestaties' het werk van een postbode vergelijken met dat van een CEO?
Ik leef gewoon mee met die arme postbodes.quote:Of de beste man 98 keer modaal waard kan niemand iets over zeggen. Het is niet mijn geld, en ook niet de jouwe.
Voetballers zijn een mooi voorbeeld; een beetje trainen en dan één a twee keer per week 90 minuten voetballen. Kan je dat een beetje lekker krijg je zo miljoenen per jaar. Is een van Nistelrooij dan 50 postbodes waard? Tjsa, maken die de winnende treffer in de Champignons Leaque en trekken ze duizenden kijkers?quote:Op zaterdag 1 september 2007 14:30 schreef rebel6 het volgende:
Is helaas niet te meten, maar gevoelsmatig wéét je toch gewoon dat een CEO op een gemiddelde dag niet 98x beter presteert dan een postbode? Tenzij je gelooft dat topmanagers iedere dag 16 uur lang onder extreem veel stress tientallen extreem moeilijke beslissingen maken die stuk voor stuk grote gevolgen hebben voor het bedrijf.
Het ultieme voorbeeld waarbij salariëring werkelijk helemaal nergens meer over gaat.quote:Op zaterdag 1 september 2007 14:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
Voetballers zijn een mooi voorbeeld; een beetje trainen en dan één a twee keer per week 90 minuten voetballen. Kan je dat een beetje lekker krijg je zo miljoenen per jaar. Is een van Nistelrooij dan 50 postbodes waard? Tjsa, maken die de winnende treffer in de Champignons Leaque en trekken ze duizenden kijkers?
Die krijgen ook extreem veel betaald, dat klopt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 14:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
Voetballers zijn een mooi voorbeeld; een beetje trainen en dan één a twee keer per week 90 minuten voetballen. Kan je dat een beetje lekker krijg je zo miljoenen per jaar. Is een van Nistelrooij dan 50 postbodes waard? Tjsa, maken die de winnende treffer in de Champignons Leaque en trekken ze duizenden kijkers?
Inderdaad. Ik geloof ook dat die voetballers een heel wat specifieker kunstje in huis hebben dan die managers.quote:Op zondag 2 september 2007 23:34 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Die krijgen ook extreem veel betaald, dat klopt.
Verschil is dat topvoetballers iets kunnen dat maar weinig anderen kunnen, bij de meeste "topmanagers" geloof ik daar geen fuck van. Er zullen best geniale personen tussen zitten, maar het merendeel van die "topmanagers" zijn niet meer dan dertien in een dozijn figuren die met een beetje lik- en trapwerk en een dosis geluk aan de top zijn gekomen.
We zitten nog steeds op 1 lijn.quote:Op zondag 2 september 2007 23:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik geloof ook dat die voetballers een heel wat specifieker kunstje in huis hebben dan die managers.
Menig manager is meester in gelik, getrap, ge-elleboog en al wat meer zij. Ik heb vele bedrijven van binnen gezien en meegemaakt, groot en klein. Maar nog nooit ben ik onder de indruk geweest van hun capaciteiten. En ik begrijp al helemaal niet wat ze zo bijzonder maakt. Laat staan dat ze zo overdreven duur betaald worden.
Vooral blabla met veel Engelse termen erin verwerkt, want dat maakt extra veel indruk.quote:Ze zijn heel goed in "blabla". Menig onbenul tuint daar gewoon in. daar maken ze gebruik van.
En zo is datquote:
Ja, inderdaad. Ik spuugde alles bij elkaar als ik die toespraken met vele holle kreten voorbij zag komen. Ik had altijd de neiging om ze goed voor lul te zetten.quote:Vooral blabla met veel Engelse termen erin verwerkt, want dat maakt extra veel indruk.
Waar maak je je dan druk om?quote:Op maandag 3 september 2007 00:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, ik heb niets met poppenkast.![]()
Je geloof in de kwaliteiten van topvoetballers is net zo absurd als je ongeloof in de kwaliteiten van managers. Beiden nergens op gebaseerd, met veel te veel aannames (geef maar een bron van het merendeel vd managers) en typerend voor het selectief-kritisch zijn op veel-verdieners.quote:Op zondag 2 september 2007 23:34 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Die krijgen ook extreem veel betaald, dat klopt.
Verschil is dat topvoetballers iets kunnen dat maar weinig anderen kunnen, bij de meeste "topmanagers" geloof ik daar geen fuck van. Er zullen best geniale personen tussen zitten, maar het merendeel van die "topmanagers" zijn niet meer dan dertien in een dozijn figuren die met een beetje lik- en trapwerk en een dosis geluk aan de top zijn gekomen.
Dat bepaalde voetballers toptalenten zijn staat maar zelden ter discussie dus ik begrijp niet dat je dat onzin vindt.quote:Op maandag 3 september 2007 14:21 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je geloof in de kwaliteiten van topvoetballers is net zo absurd als je ongeloof in de kwaliteiten van managers. Beiden nergens op gebaseerd, met veel te veel aannames (geef maar een bron van het merendeel vd managers) en typerend voor het selectief-kritisch zijn op veel-verdieners.
Dit is voor mij juist een teken van het selectieve jaloeziegevoel van de mensen die klagen over hoge salarissen. Alle argumenten die de klagers gebruiken, zijn immers ook toepasbaar op voetballers, acteurs, en dergelijke. Is een acteur 1000x beter dan iemand die de set schoonmaakt? Is een voetballer 100x meer waard dan een scheidsrechter?quote:Op maandag 3 september 2007 15:10 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat bepaalde voetballers toptalenten zijn staat maar zelden ter discussie dus ik begrijp niet dat je dat onzin vindt.
Hoe kom jij tot deze enerverende conclusie als ik vragen mag? Als je geen geschreven bronnen hebt, maar dit verzint, dan is dat een aanname. And assumption is the mother of all fuckups. (Lock stock and two smoking barrelsquote:De kwaliteiten van de zogeheten "topmanagers" worden afgemeten aan de hand van bedrijfsresultaten, maar dat zegt nauwelijks wat, want zelfs een middelmatige manager kan met een beetje geluk nog goede jaarcijfers halen.
Voor je ongeloof heb je net zo min onderbouwing als voor het geloof in voetballers die een miljoen per wedstrijd verdienen. Je wilt niet geloven in de kwaliteiten van managers, net als dat je kiest te geloven in de 'uitzonderlijke' kwaliteiten van topvoetballers of wat voor veelverdieners - naast managers - dan ook.quote:Voor mijn ongeloof heb ik dus nog iets van een onderbouwing, voor jouw geloof dat al die gasten met miljoenensalarissen uitzonderlijke prestaties leveren heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien.
Maar dat zal vast nog wel komen.
* maakt lange neus naar WeirdMickey, draaijer, FJD en Nikkquote:De salarissen in het Nederlandse bedrijfsleven zijn niet normaal meer. In het televisieprogramma Netwerk hekelen de oud-bestuursvoorzitters Kees van Lede (Akzo Nobel), Jan Timmer (Philips) en Karel Vuursteen (Heineken) maandag de hoge beloningen voor bestuurders in het bedrijfsleven.
"Dit is niet normaal meer", aldus Vuursteen. "Omdat er geen enkele relatie meer is tussen de prestatie en de beloning." Van Lede vult aan dat "de beloningen aan de top steeds omhoog gaan en dat is slecht voor de motivatie van mensen binnen het bedrijf." De hoge beloningen van de topbestuurders Jan Bennink van Numico en Peter Bakker van TNT deden de discussie onlangs weer oplaaien.
Volgens de oud-topmannen is er nu een generatie bestuurders werkzaam in de Nederlandse bedrijven die geen binding heeft met het bedrijf waar ze voor werken. "Als we niet oppassen krijgen we huurlingen aan de top van het bedrijsleven", aldus Van Lede. "De enige loyaliteit die er nog is, is aan geld", meent Timmer.
De drie mannen maken zich ook zorgen over de dreigende uitverkoop van het Nederlandse bedrijfsleven. De macht van de aandeelhouders in de ogen van de oud-bestuurders is te ver doorgeschoten. "Activistische aandeelhouders kijken vooral naar hun eigen belangen. Ik ben er niet van overtuigd dat aandeelhouders het beste voor hebben met een onderneming in zijn totaliteit", aldus Vuursteen.
Dank. Ik zal de uitzending ff bekijken via internet.quote:Op maandag 3 september 2007 21:57 schreef rebel6 het volgende:
Een zeer betrouwbare bron bevestigt wat EchtGaaf en ik al de hele tijd beweren.![]()
![]()
![]()
[..]
* maakt lange neus naar WeirdMickey, draaijer, FJD en Nikk
Hoe kan je het verkopen om gewone werknemers amper er op vooruit te laten gaan en tegelijkertijd jezelf in 1 jaar tijd een salarisverhoging geven van vele tientallen procenten? Eerder regelmaat dan uitzondering.quote:Op dinsdag 4 september 2007 03:18 schreef JoPiDo het volgende:
Waarom mag een commercieel bedrijf die miljoenen euro's omzet, niet naar eigen inzicht zijn managers belonen? Voetballers krijgen toch ook geen maximaal salaris omdat 3 miljoen euro als zo'n hoog bedrag klinkt?
Ik stel de loonslaven aan de kaak, niet eigenaren van een bedrijf.quote:Een directeur mag toch ook verdienen wat hij binnen krijgt? Als hij dat wil delen met zijn manager, dan mag hij dat toch zelf weten?
Nee, de media raken meer van bewust dat werknemers het steeds minder vaak pikken dat de top zich schaamteloos veriijkt en gewone werknemers hun loon amper zien groeien onder het mom van concurrentiepositie. Dat geldt dan alleen niet voor topbestuurders.quote:Alleen omdat het volk door berichten in de media denkt 'goh das veel geld', moeten er in eens wetten komen om dat te beperken?
Het gaat on beloningsverschillen die de pan uitrijzen. Als iedereen procentueel hetzelfde op vooruitgaat zal er terecht niemand klagen.quote:Wie kan mij zonder linkse ideaal-waanzin de logica uitleggen van beperkingen op belongingen aan werknemers?
Thnxquote:Op dinsdag 4 september 2007 11:49 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb het topic doorgelezen en er staan inderdaad slimme dingen in
Ik ook lastig te realiseren. ik denk dat het morele appel uiteindelijk nog het beste werkt. Evt uitgebreid met boycot van bedrijven die het wel erg bont maken...quote:maar nog blijft mijn mening dat Bos nooit wetten moet aannemen die beperkingen opleggen aan het salaris van top-managers
quote:'Zakkenvullers' zijn de schaamte voorbij
Door RAYMOND VERMEULEN
DEN HAAG - Het lijkt een beetje op de eeuwige wedloop tussen wielrenners en dopingcontroleurs. Maar tien jaar na het begin kondigt het kabinet opnieuw maatregelen aan die grootverdieners in de portemonnee raken.
+ afbeelding vergroten Donald Shepard (l), Michel Tilmant (m), Jeroen van der Veer (r). FOTO'S ANP
De belasting op dure huizen wordt hoger, pensioensparen wordt duurder. En bovendien roept minister Wouter Bos (Financiën) commissarissen op een maximum aan de beloningen te stellen.
Maar zijn de maatregelen meer dan symboolpolitiek?
Het was toenmalig minister-president Wim Kok die in 1997 de kat de bel aanbond toen bleek dat veel grote Nederlandse bedrijven hun topmanagers beloonden met opties op aandelen. En bij de sterk stijgende beurskoersen, leverde dat miljoenenwinsten op. Winsten die volledig belastingvrij werden geïncasseerd.
Kok hekelde op televisie de ‘exhibitionistische zelfverrijking’ en het kabinet verzon een manier de optieregelingen te belasten.
De discussie was daarmee niet voorbij. Want steeds als in de afgelopen jaren de berichten opdoken over veelverdienende topmanagers, waren er alom afkeurende commentaren over de ‘zakkenvullers’ te horen.
Die berichtgeving werd mede mogelijk gemaakt door nieuwe regels waardoor in jaarverslagen kan worden nagelezen hoeveel topmanagers krijgen aan salarissen, bonussen en optieregelingen.
Die grotere openheid was mede bedoeld om de topinkomens te temperen. De verwachting was dat de topverdieners schaamte zouden voelen of dat bijvoorbeeld aandeelhouders, die de topbeloningen moeten ophoesten, zich zouden roeren.
Maar tot dusver is daar weinig van gebleken. Jaar na jaar blijkt uit gepubliceerde lijstjes dat de topmannen weer meer zijn gaan verdienen. En bij de overnames van onder meer Numico en ABN Amro kan de top tientallen miljoenen cashen. Minister Bos (Financiën) bleek de afgelopen maanden niet bij machte er iets aan te doen.
Nog lastiger te verkopen waren de bestuurders die uit publiek geld gefinancierde topinkomens genoten. Het kabinet bleek nauwelijks invloed te hebben op de hoogte van de salarissen bij bijvoorbeeld universiteiten of de Autoriteit Financiële Markten, de beurswaakhond.
Bos en zijn collega Plasterk (Onderwijs) hebben echter aangegeven heel scherp te letten op de noodzaak van het laten stijgen van die salarissen boven de ‘Balkenende-norm’, het inkomen van 171.000 euro van de minister-president.
Vandaag komt een commissie onder leiding van oud-minister Dijkstal met een advies over het in toom houden van de inkomens bij semi-publieke instellingen als de Nederlandse Spoorwegen en de energiebedrijven. Als klap op de vuurpijl bleek vorige week dat Bos twee maatregelen introduceert die de topverdieners echt zullen voelen: bij een huis van meer dan een miljoen euro gaan zij een hoger huurwaardeforfait betalen. En het maximum daaraan dat gold vanaf een WOZ-waarde van 1,6 miljoen, wordt afgeschaft.
Een ander veelgebruikt belastingvoordeel, het fiscaal vriendelijk doen van extreme pensioenstortingen, wordt afgedamd.
Het zal de echte grootverdieners wat kosten en wellicht bij Bos’ PvdA-achterban het gelijkheidsgevoel bevorderen.
Maar over de hele linie gezien zijn de maatregelen klein: samen leveren ze jaarlijks slechts ongeveer 25 miljoen euro op.
Verzekeraar Aegon, waarvan bestuursvoorzitter Donald Shepard vorig jaar een plus mee naar huis nam van bijna 48 procent, heeft inmiddels een salarisplafond vastgesteld. De verzekeraar stemt in met het voorstel van minister Bos dat commissarissen de plafonds moeten vaststellen.
http://www.ad.nl/economie/article1636469.ece
klopt. Ze horen ook thuis in het concentratiekamp en dienen krom te liggen voor de baas. Die megasalarissen voor de top moeten immers ook bij elkaar worden verdiend.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:40 schreef Jan237 het volgende:
En het gepeupel blijft maar zeuren. Gepeupel hoort achter hekken met prikkeldraad.
Hè gelukkig, nog een Reve-fan.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
klopt. Ze horen ook thuis in het concentratiekamp en dienen krom te liggen voor de baas. Die megasalarissen voor de top moeten immers ook bij elkaar worden verdiend.![]()
Openbaarmaking blijkt ook negatieve effecten te hebben; meer vergelijkingen met de markt, enz. Beperkingen, belastingen... het is allemaal gevolgenbestrijding. Zorg er eerst maar eens voor dat al die inefficiënties opgelost worden, die er óók nog in grote getalen zijn. Beloningen kunnen nog stééds vastgesteld worden uit eigenbelang, ondanks remuneratiecommissies, RvC's, enz. Zorg eerst voor een betere corporate governance. Wanneer de beloning uitkomt op een economisch efficiënte waarde, dan zullen ze nog steeds hoog zijn hoor, absoluut, maar dan is het immoreel verkregen deel wel geëlimineerd. Gebeurt dat niet, dan zulln er vanzelf wel weer manieren komen waardoor die plafonds en belastingen omzeild worden (of je gaat er in concurrentiepositie op achteruit).quote:Op dinsdag 4 september 2007 12:50 schreef JoPiDo het volgende:
als ze hier gaan verplichten dat managers hun salaris openbaar moeten maken én er beperkingen komen op deze beloningen, dan verhuist de top gewoon naar Duitsland of België (of een ander land), verplichtingen en maximalisering verdwenen, bedrijf verdwenen
72 miljoen per per persoon???????????????????????????????????????????????????????quote:Topmannen krijgen 72 miljoen euro pp
LONDEN - De Luxemburgse investeringsfirma CVC Capital Partners heeft recordbonussen van 50 miljoen pond sterling (72 miljoen euro) per persoon uitgedeeld aan vijf topmannen in het bedrijf. Dit schrijft de Britse krant The Sunday Times zondag.
CVC Capital Partners, in Nederland bekend vanwege het lopende bod op de Nederlandse distributeur van chemicaliën Univar, betaalde de topmannen hun extraatje, nadat het fonds een indrukwekkende winstmarge van 40 procent op jaarbasis haalde. Twee van de ontvangers zijn volgens de krant de voorzitter van de raad van commissarissen en het hoofd van het kantoor in Londen. De anderen zijn onbekend.
CVC sloot de afgelopen jaren lucratieve deals, zoals de verkoop van het Britse autoservicebedrijf Kwik-Fit en de verkoopketen van auto-onderdelen Halfords.(ANP
http://www.ad.nl/economie/article1741136.ece
De machtsverhoudingen zijn helemaal zoek. Dat blijkt ook wel uit dit soort excessen.quote:Op zondag 14 oktober 2007 19:19 schreef BVO het volgende:
Ze hebben niets te pikken, its none of their fucking business. Als je het toch over pikken hebt, spreek dan de aandeelhouders aan, het is hun geld.
Nou ja, het gaat hier niet om een beursgenoteerd fonds, maar om private equity, waarbij de (veelal institutionele) zich over het algemeen vrijwel niet met de interne koers bemoeien. Echter, in dit geval ser ook sprake van een zekere prestatiegerelateerde salariering, gezien de veertig procent winstmarge die het fonds heeft geboekt, hetgeen wel een buitengewone prestatie genoemd kan worden.quote:Op zondag 14 oktober 2007 19:19 schreef BVO het volgende:
Ze hebben niets te pikken, its none of their fucking business. Als je het toch over pikken hebt, spreek dan de aandeelhouders aan, het is hun geld.
Jij snapt er echt niks van. Misschien moet je eens onderzoek doen naar CVC, dan snap je waarom die mensen zo'n bonus krijgen.quote:Op zondag 14 oktober 2007 19:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De machtsverhoudingen zijn helemaal zoek. Dat blijkt ook wel uit dit soort excessen.
Wat is een buitengewone prestatie?quote:Op zondag 14 oktober 2007 19:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, het gaat hier niet om een beursgenoteerd fonds, maar om private equity, waarbij de (veelal institutionele) zich over het algemeen vrijwel niet met de interne koers bemoeien. Echter, in dit geval ser ook sprake van een zekere prestatiegerelateerde salariering, gezien de veertig procent winstmarge die het fonds heeft geboekt, hetgeen wel een buitengewone prestatie genoemd kan worden.
Goed punt Draaijer. Als die boetes een algemeen verhaal gaan worden, wordt het verhaal anders.quote:Op zondag 14 oktober 2007 20:49 schreef draaijer het volgende:
Onlangs moesten 2 eind verantwoordelijken van Ahold nav het fraude gedoe een boete betalen van resp. Euro 6 ton en Euro 5 miljoen!! Dat is dan gelijk de tegenprestatie. Onder de leiding van deze gasten kan het goed gaan en of kan het slecht gaan..
Dus JA, ik ben van mening dat ze ook veel mogen verdienen. Hoe kut moet je je voelen als je 5 Mio mag aftikken vanwege fouten van je mensen die jij hebt getekend
Ik denk dat 5 miljoen voor Mr Verhoeven niet zo'n heel groot bedrag is hoor. Zelfde met bijv. Rijkman Groenink, die krijgt een ontslagvergoeding van 3,5mln (als het doorgaat) en heeft ook nog eens 26,5miljoen aan in waarde gestegen opties. Dat is pas raar, die krijgt een dikke vergoeding omdat ie de ABN niet verder heeft uit weten te bouwen...quote:Op zondag 14 oktober 2007 20:49 schreef draaijer het volgende:
Onlangs moesten 2 eind verantwoordelijken van Ahold nav het fraude gedoe een boete betalen van resp. Euro 6 ton en Euro 5 miljoen!! Dat is dan gelijk de tegenprestatie. Onder de leiding van deze gasten kan het goed gaan en of kan het slecht gaan..
Dus JA, ik ben van mening dat ze ook veel mogen verdienen. Hoe kut moet je je voelen als je 5 Mio mag aftikken vanwege fouten van je mensen die jij hebt getekend
Ik pleit niet tegen het marktmechanisme. Ik zeg alleen dat de verschillen in inkomens zodanig aan het groeien zijn, dat de ratio aan het zoek raken is.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:22 schreef jpjedi het volgende:
Zeg TS.. Ik zal mijn schaapsvel even afgooien.
Waarom zou ik als grootverdiener niet voor de hoogste bieder mogen werken? Mensen in het internationale zakenleven zijn schaars en ik kan morgen op 15 andere bedrijven beginnen als ik dat zou willen Ik heb een aparte spambox voor aanbiedingen van headhunters. Alle grote bedrijven zijn naarstig op zoek naar gekwalificeerde CEOs waar ze maar wat graag voor willen betalen! Het is bijna een ethische keuze war ik ga werken om niet elke 3 maanden te switchen voor weer 25% extra.
Waarom halen ze niemand van school of iemand uit de reguliere arbeidsmarkt als het zo makkelijk is allemaal volgens jou?![]()
En nee Mijn vrouwn en ik zijn geen tweeverdieners om het makkelijk te maken voor je.![]()
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zeg alleen dat de verschillen in inkomens zodanig aan het groeien zijn, dat de ratio aan het zoek raken is. terwijl ik toch al meermaals met bewijs er op ben gewezen dat dit niet zo is en ik dus beter zou moeten weten.
Dat maakt bij EchtGaaf niet uit, die maakt desnoods een #328.372.879.021 van dit draadje om zijn evangelie te verspreiden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:37 schreef Fastmatti het volgende:
Is dit topic nog niet vol?
Nee, zo debatteren wij niet. Verkrachting van iemands quote.quote:
De vraag stellen is em beantwoorden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:37 schreef Fastmatti het volgende:
Is dit topic nog niet vol?
Als je met "wij" ons tweeën bedoelt, dan heb je feitelijk ongelijk.quote:
Maar dan zie hem niet meer in mijn At-lijstquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat maakt bij EchtGaaf niet uit, die maakt desnoods een #328.372.879.021 van dit draadje om zijn evangelie te verspreiden.
Ik heb het over een ongeschreven regel. Je mag me overal op wijzen,maar doet het dan op een ordentelijke manier.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je met "wij" ons tweeën bedoelt, dan heb je feitelijk ongelijk.
En je mag het flauw vinden, ik vind het ergerlijk dat ik je meermaals met bewijs heb gewezen op het feit dat de inkomensverschillen in NL kleiner worden en jij desondanks het tegenovergestelde blijft beweren zonder enige onderbouwing. Ook wel: verkrachting van de feiten.
Is dit een algemeen geaccepteerde regel? Zo ja: hoe meet jij dat?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik heb het over een ongeschreven regel.
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is dit een algemeen geaccepteerde regel? Zo ja: hoe meet jij dat?
De inkomensongelijkheid is al jaren hetzelfde.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik pleit niet tegen het marktmechanisme. Ik zeg alleen dat de verschillen in inkomens zodanig aan het groeien zijn, dat de ratio aan het zoek raken is.
Laten we het er maar op houden dat het een EchtGaaf regel is en die acht ik zelden tot nooit op mij, mijn omgeving, mijn land, mijn planeet, mijn tijd, enz. van toepassing.quote:
bandbreedte: verschil tussen hoogst betaalde en laagstbetaalde functie binnen een bedrijf is wel degelijk fors gegroeid de laatste decennia.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De inkomensongelijkheid is al jaren hetzelfde.
Dit is toch inkomensongelijkheidquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
bandbreedte: verschil tussen hoogst betaalde en laagstbetaalde functie binnen ene bedrijf is wel degelijk fors gegroeid de laatste decennia.
Ook in nl.
Er zijn lieden die beweren dat de verschillen niet groter zijn geworden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dit is toch inkomensongelijkheid![]()
Dat zijn de feitenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Er zijn lieden die beweren dat de verschillen niet groter zijn geworden.![]()
Wat de aandeelhouders dus stof tot nadenken geeft, niets meer, niets minder.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Zelfs ex-ceo-ers als Timmer, Van Lede geven nu aan dat verhouding prestatie -beloning totaal zoek is geraakt. ik heb dus wel een punt denk ik
Ja, gut daar gaat dit topic ook over. En voorwaar maje je hier je gedachten en opinies hebben met dit onverkwikkelijke verschijnsel. Vervelend he, politiek.quote:
Nee, inkomensongelijkheid is op zekere hoogte nodig voor welvaart EN welzijn. Niet te hoog, niet te laag. Waar EchtGaaf naartoe wil is echt veel te laag en leidt niet tot meer welzijn, maar gewoon tot honger voor vrijwel iedereen en daarop volgend zonder meer hogere inkomensverschillen (automatische reflex van te ver doorvoeren van idealen).quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:09 schreef Fastmatti het volgende:
Sowieso is inkomensongelijkheid een complete flauwekulfactor.
Ja, gut daar gaat dit topic ook over.quote:
Heb het zo eens doorgespit maar hij lijkt in een cirkeltje te draaien in dit soort topics.. Ik zie ook mensen als FJD en jij continu maar knippen en plakken (lees: herhalen) maar het blijft neerkomen op dezelfde punten waar hij onnavolgbaar redeneert.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat maakt bij EchtGaaf niet uit, die maakt desnoods een #328.372.879.021 van dit draadje om zijn evangelie te verspreiden.
Feiten gaan niet samen met opinies. 1 + 1 is niet ergens tussen 0 en 3, afhankelijk van de opinie.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:18 schreef EchtGaaf het volgende:
En voorwaar maje je hier je gedachten en opinies hebben met dit onverkwikkelijke verschijnsel.
Logisch, als er iemand is die meer verdient vind de rest het per definitie teveel.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Zelfs ex-ceo-ers als Timmer, Van Lede geven nu aan dat verhouding prestatie -beloning totaal zoek is geraakt. ik heb dus wel een punt denk ik
Dat journalisten hun blaadjes proberen te vullen zegt niets over het feit of er ook echt een probleem is.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het bereikt de laatste tijd niet voor niets veelvuldig het nieuws. Zou er dan echt niets aan de hand zijn ?![]()
Tja, dat gebeurt wel vaker op Fok! dat mensen zo blijven steken op hun standpunten. Het is mij ook soms zwaar te moede. * zucht* Waar doe ik het eigenlijk voorquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:21 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Heb het zo eens doorgespit maar hij lijkt in een cirkeltje te draaien in dit soort topics.. Ik zie ook mensen als FJD en jij continu maar knippen en plakken (lees: herhalen) maar het blijft neerkomen op dezelfde punten waar hij onnavolgbaar redeneert.
Als iedereen die vind dat het de spuigaten uitloopt met die topsalarissen als communist wordt bestempeld dan zijn het er verrekte veel in dit land. Veel Nederlanders denken er net zo over.quote:Ik vind het vooral verbijsterend dat zulk soort oude communistische denkbeelden nog leven bij mensen terwijl het land juist groot si geworden door de industriële en dienstverlenende reuzen die geleid worden door competente managers.
Markt in de ultieme vorm leidt tot een samenleving met alleen maar winnaars en verliezers.quote:Daarbij zie ik ook een inbreuk op de grondwet in zijn betogen als men het heeft over de keuzevrijheid van mensen.
Ik denk dat EG dat anders ziet, mede gezien z'n verleden op het gebied van vreemde redenaties.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:22 schreef DS4 het volgende:
Feiten gaan niet samen met opinies. 1 + 1 is niet ergens tussen 0 en 3, afhankelijk van de opinie.
Lang leve de politiek.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Feiten gaan niet samen met opinies. 1 + 1 is niet ergens tussen 0 en 3, afhankelijk van de opinie.
In diezelfde ultieme vorm is iedereen daar natuurlijk 100% zelf verantwoordelijk voor en dus is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Markt in de ultieme vorm leidt tot een samenleving met alleen maar winnaars en verliezers.![]()
*mompelt iets over pot & ketel.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, dat gebeurt wel vaker op Fok! dat mensen zo blijven steken op hun standpunten. Het is mij ook soms zwaar te moede.
JA GODVER.. krijg de griep..je spreekt jezelf nog tegen in 1 post.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, dat gebeurt wel vaker op Fok! dat mensen zo blijven steken op hun standpunten. Het is mij ook soms zwaar te moede. * zucht* Waar doe ik het eigenlijk voor
[..]
Als iedereen die vind dat het de spuigaten uitloopt met die topsalarissen als communist wordt bestempeld dan zijn het er verrekte veel in dit land. Veel Nederlanders denken er net zo over.
[..]
Markt in de ultieme vorm leidt tot een samenleving met alleen maar winnaars en verliezers.![]()
Wat een heerlijke drogredeneringquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Het bereikt de laatste tijd niet voor niets veelvuldig het nieuws. Zou er dan echt niets aan de hand zijn ?![]()
Heb ik gezegd dat ik daar niet aan meedoe? Maar jij blijft ook 100% hangen in jouw "gelijk"quote:
Wie heeft er al elf zeiktopics geopend?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Heb ik gezegd dat ik daar niet aan meedoet. Maar jij blijft ook 100% hangen in jouw gelijk![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |