Ho ho, meestal is er wel degelijke medische noodzaak. Psychische nood valt daar ook onder.quote:Op zondag 15 april 2007 16:00 schreef sizzler het volgende:
Nee. Individuele keuze, geen medische noodzaak -> dus voor eigen rekening.
Nee, alleen als er medische noodzaak is.quote:Op zondag 15 april 2007 16:50 schreef sizzler het volgende:
[..]
Zou je het terecht vinden als iedereen (ook vrouwen dus) gratis borstvergroting kon krijgen? Zeg ook één cup groter.
Psychologische redenen was net nog een medische noodzaak. Mannen met kleine piemels en vrouwen met kleine borsten maar vergoeden dan, als ze er geestelijk onder lijden?quote:Op zondag 15 april 2007 19:20 schreef SCH het volgende:
Nee, alleen als er medische noodzaak is.
Transseksualiteit kent een medische noodzaak in de meeste gevallen en daarom wordt het volgens mij ook voor een groot deel vergoed.quote:
Dat is juist een reden om het zoveel mogelijk te ontmoedigen.quote:Op zondag 15 april 2007 19:26 schreef SCH het volgende:
[afbeelding]
We moeten het aanmoedigen, dan winnen we eindelijk eens het songfestival
Afwijkend van mannen of afwijkend van vrouwen?quote:Op zondag 15 april 2007 17:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat klopt, transseksuelen hebben aantoonbaar een afwijkende hersenopmaak. Dat is helaas (nog) niet operabel.
Als ze er ernstig geestelijk onder lijden, dan kun je dat overwegen inderdaad. Dat gebeurt ook al wel, net als met flaporen. Is vaak goedkoper dan jarenlang psychiatrische hulpverlening om maar even in het oh zo belangrijke financiele straatje mee te pratenquote:Op zondag 15 april 2007 19:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Psychologische redenen was net nog een medische noodzaak. Mannen met kleine piemels en vrouwen met kleine borsten maar vergoeden dan, als ze er geestelijk onder lijden?
Als iemand er zodanig onder lijdt dat hij niet meer functioneert bijvoorbeeld, of zwaar depressief is enz. Psychiaters bepalen dat wel.quote:
Een vriendin van me had een cup C en een cup A. Die is toen ook geopereerd, hoewel ze prima gezond was. Dat werd vergoed, en terecht. Of vind jij van niet?quote:Op zondag 15 april 2007 19:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Psychologische redenen was net nog een medische noodzaak. Mannen met kleine piemels en vrouwen met kleine borsten maar vergoeden dan, als ze er geestelijk onder lijden?
Een dergelijke drempel bestaat al in de vorm van de zgn. 'Real Life Test', waarin mensen binnen enkele jaren langzaam - door middel van hormoonkuren - transformeren naar het andere geslacht. Die periode is over het algemeen bijzonder zwaar; mensen stuiten op veel onbegrip vanuit hun omgeving en raken veel vrienden en kennissen kwijt. Het grootste deel van de mensen die deze test ondergaat doorloopt hem echter wel volledig, hetgeen wat zegt over hoe sterk het betreffende gevoel bij hen verankerd zitquote:Op zondag 15 april 2007 19:11 schreef JohnDope het volgende:
Het moet zegmaar zo'n moeilijk en dichtgetimmerd gebeuren worden, dat alleen mensen het door willen zetten die het echt 100% willen en dat zegmaar 99% daardoor afhaakt.
Geloof me, ze snijden 'm er niet zomaar af.quote:Op zondag 15 april 2007 19:11 schreef JohnDope het volgende:
Het moet zegmaar zo'n moeilijk en dichtgetimmerd gebeuren worden, dat alleen mensen het door willen zetten die het echt 100% willen en dat zegmaar 99% daardoor afhaakt.
Als het in een aanvullende verzekering zit prima, maar ik zie niet in waarom er collectief voor gezorgd moet worden dat die vriendin van jou gelijke cupjes heeft.quote:Op zondag 15 april 2007 19:35 schreef Floripas het volgende:
Een vriendin van me had een cup C en een cup A. Die is toen ook geopereerd, hoewel ze prima gezond was. Dat werd vergoed, en terecht. Of vind jij van niet?
Het lichaam is niet gezond, het is verkeerd.quote:Op zondag 15 april 2007 20:48 schreef Evil_Jur het volgende:
Hier zijn al meerdere topics over geweest.
Geslachtsoperaties zouden helemaal niet vergoed moeten worden naar mijn mening, ik vind niet dat snijden in een gezond lichaam iets is waarvoor de samenleving zou moeten betalen.
En een cosmetische behandeling verandert daar in weze weinig aan. Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar voor mij maakt een operatie iemand niet een ander geslacht.quote:Op zondag 15 april 2007 20:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het lichaam is niet gezond, het is verkeerd.
Daar denken artsen anders over.quote:Op zondag 15 april 2007 16:23 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Geslachtsverandering is geen medische noodzaak.
De alternatieven zijn zelfmoord of een leven lang depressief. Beide opties kosten de gemeenschap bovendien veel meer.quote:Op zondag 15 april 2007 16:30 schreef Beelzebub85 het volgende:
Je hebt er wel voor gekozen! Anders had je het niet gedaan toch? Het is niet dat je verplicht was je om te laten bouwen, toch?
Tegenwoordig niet meer. Vroeger wel.quote:Op zondag 15 april 2007 16:43 schreef sizzler het volgende:
[..]
Krijgen transseksuelen ook borstvergroting vergoed? Ben nl wel benieuwd wat daar de precedentwerking van zal zijn. M.a.w. kunnen we borstvergroting niet opnemen in het basispakket?
Dat hangt er van af hoe je er naar kijkt. De hersenen zijn anders ontwikkeld dan het lichaam. Uit onderzoek blijkt dat een geslachtsaanpassende behandeling de enige behandeling is die duurzaam resultaat boekt. Andere behandelingen slaan niet of onvoldoende aan.quote:Op zondag 15 april 2007 17:15 schreef Chillur het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.![]()
En transeksualitiet zit gewoon tussen de oren denk ik.
Dat kan niet. Althans, dat kan wel, maar psycho-therapie werkt niet bij genderdysforie.quote:Op zondag 15 april 2007 18:40 schreef Gabry het volgende:
Je kunt er voor kiezen psychologische hulp te zoeken om jezelf te leren accepteren. Net als elk ander persoon die niet tevreden is over zijn lichaam.
Transseksuele vrouwen hebben een hersenstructuur die overeenkomt met biologische vrouwen. Transseksuele mannen hebben een hersenstructuur die overeenkomt met biologische mannen. Gemene deler is dat het lichamelijke geslacht zoals dit bij geboorte is of was niet overeenkomt met het gender.quote:Op zondag 15 april 2007 19:29 schreef Gabry het volgende:
[..]
Afwijkend van mannen of afwijkend van vrouwen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |