Die van mij ookquote:Op vrijdag 13 april 2007 15:46 schreef Zyggie het volgende:
Mijn poesiewoes is doodgegaan aan haar nierprobleem.![]()
"Maar je merkt dat hij geen energie heeft en zich ziek voelt, hij zwalkt 'smorgens een beetje met zijn achterpoten (kan misschien ook door de medicijnen komen, die zorgen ervoor dat de bloedvaten verwijden)"quote:Op zaterdag 14 april 2007 10:55 schreef lady-wrb het volgende:
wat ik in je verhaal mis, is medicatie. krijgt joris fortekor?
en waarom MOET je kat dat dieet eten? wat lust hij wel graag?
want neem nou van me aan dat niet of nauwelijks dieetvoer eten slechter is dan gewoon voer eten.
ik weet waar ik het over heb, want mijn kat heeft al 3 jaar ernstig chronisch nierfalen.
een half jaar heeft ze renal gehad, wat ze best lekker vond, maar daarna weigerde ze het nog te eten.
na veel gemodder en geprobeer van allerlei nierdieten, zit ze nu gewoon op kitekat en brokjes van ONE van purina (de nieruitvoering).
dat gaat nu al een hele tijd naar omstandigheden goed (met hier en daar een dip).
zorg dat de kat goed drinkt. het is de enige manier om de gifstoffen uit het lichaam weg te krijgen.
ik merk aan mijn kat dat als ze niet genoeg drinkt, ze suffig en misselijk wordt. dan zet ik meteen alle zeilen bij en spuit desnoods extra water met een spuitje in dr bekkie.
Bedankt voor het vragenquote:Op donderdag 19 april 2007 07:52 schreef lady-wrb het volgende:
hoe is het nu met joris?
Net gebeld en hij is inderdaad misselijk. Vanmorgen zat hij in zo'n kokhalshouding, maar hoefde niet over te geven maar hij geeft wel veel over.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:41 schreef lady-wrb het volgende:
zou kunnen dat hij misselijk is. de nieren kunnen de gifstoffen niet goed meer uitscheiden. zorg dat hij goed blijft drinken.
Jeetje was zijn ontlasting zo hard?! Arme katquote:Op vrijdag 20 april 2007 21:33 schreef SHE het volgende:
grappig, wij hebben dus ook een roodje met nier issues
Hij zat op Hillś en werd eigenlijk steeds zieker...ook zijn anaalkliertjes gingen eraan.
Tot ik eigenwijs werd en ik die troep niet meer gaf.
Ik heb hem op versvoeding gezet..en je raad het al.
Geen nierproblemen meer, plenty eetlust...en een gelukkige kat.
Ik weet wel dat dit niet voor iedere kat opgaat, maar probeer het eens.
Die dierenarts assistente is trouwens niet goed op de hoogte; whiskas biedt wel degelijk hele eiwitrijke voeding. ( ja, ik heb de labels vergeleken )
Arme Joris...quote:Op zondag 22 april 2007 11:12 schreef Twinkly het volgende:
Mijn moeder belde net..
Sinds gisteravond wil Joris niet meer eten.
Hij kan niet meer normaal lopen en niet meer lekker liggen, hij ligt geen moment stil.
Hij lag in de tuin, wilde weer naar binnen lopen en hij kroop meer dan dat hij liep.
Hij wilde van een stoel af springen maar viel.
Op dit moment belt m'n moeder met de dierenarts om hem in te laten slapen.
Morgen komt iemand van het dierencrematorium hem ophalen bij de dierenarts.
mijn arme katertje
He bah...hopen dat het met speciaal voedsel opgelost kan worden.quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:03 schreef Katinkat het volgende:
Vandaag ook met mijn kater naar de dierenarts geweest; hij eet en drinkt niet meer sinds 2 dagen, is lusteloos en slaap alleen nog maar. Hij kijkt ook niet goed uit zijn ogen. De dierenarts constateerde een nieraandoening, vroeg ook of hij normaal veel dronk en dat klopte. Nu is hij behoorlijk uitgedroogd. Hij heeft een infuus gehad met vocht, maar mocht wel gelijk mee naar huis. Moet morgen terug en heeft nu nierdieetvoeding i.p.v. blaasgruisvoedsel.
Sinds we thuis zijn (2 uurtjes nu) eet hij wel weer, kwam zelfs naar benden toen ik hem riep en met het eten bezig was. Normaal is ie er altijd als de kippen bij als ik met het eten bezig ben.
ik heb alleen een buitenthermometerquote:Op maandag 17 september 2007 14:28 schreef Rewimo het volgende:
Ik weet het niet. Ik weet wel dat katten sowieso een hogere normale lichaamstemperatuur hebben, ik meen 38 graden. Oorthermometer zal wel niet werken bij katten hè?
zou ik denk ik ook zeggen als het niet mijn kat wasquote:Op maandag 17 september 2007 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou hem in laten slapen.
Ik zeg het ook als het mijn kat/hond/hamster etc was.quote:Op maandag 17 september 2007 16:14 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
zou ik denk ik ook zeggen als het niet mijn kat was
maar jeetje, je maatje dat je al meer dan 20 jaar bij je hebt laten inslapen, is toch wel iets waar ik enorm tegenop zie
(al ben ik realist en weet ik dat het onvermijdelijk is)
Dat is niet makkelijk. Maar je weet niet of het beestje lijdt, dat weet lady-wrb ook niet zeker.quote:Op maandag 17 september 2007 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, makkelijk is het beest maar te laten lijden omdat je de beslissing niet wilt nemen.
Je weet niet of dat zo is. Dat is al moeilijk te bepalen als je het beestje zelf ziet, laat staan achter je beeldscherm.quote:Op maandag 17 september 2007 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, makkelijk is het beest maar te laten lijden omdat je de beslissing niet wilt nemen.
Hoe weet jij nou hoe het met die kat is gesteld, dat kan Lady Wrb toch echt wel zelf beoordelen...quote:Op maandag 17 september 2007 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou hem in laten slapen.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:26 schreef Cat22 het volgende:
En, ben je al geweest?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:35 schreef lady-wrb het volgende:
ik ben trouwens ook weer begonnen om luca op het overlijden van doerak voor te bereiden.
hij weet natuurlijk al een hele tijd dat doerak ziek is en niet meer beter kan worden.
maar nu heb ik hem verteld dat doerak soms zo ziek is dat ze best naar wimpy (eerdere kat die al een paar jaar dood is) wil omdat die in de hemel is en dat ze daar weer beter zal zijn.
dat begrijpt hij.
maar ik heb hem gezegd dat hij daar ook best verdrietig over mag zijn omdat wij haar allemaal erg zullen missen.
tja, wat is kapen..... de kat uit de OP is helaas overledenquote:Op woensdag 19 september 2007 09:43 schreef Cat22 het volgende:
We hebben het topic wel gekaapt zeg.![]()
Fijn dat Doerak het nog zo goed doet.
Dat is alleen maar heel positief!quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:53 schreef lady-wrb het volgende:
en ze eet en drinkt ook gewoon hoor. dus de topictitel is niet op doerak van toepassing.
quote:Op woensdag 19 september 2007 10:24 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dat is alleen maar heel positief!![]()
nope, ik heb twee dagen in huis gezeten met een ziek kind.quote:Op woensdag 19 september 2007 19:13 schreef Ingetje79 het volgende:
Doerak!![]()
Ben je nog naar de DA geweest LWRB?
quote:Op woensdag 19 september 2007 19:21 schreef Rewimo het volgende:
Doerak, de Heintje Davids onder de katten
Ik denk dat dat een anabole steroide injectie zal zijn.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:21 schreef lady-wrb het volgende:
er schijnt een soort wonderprik te zijn waar ze verzwakte oude katten tijdelijk mee kunnen laten opleven.
eens kijken of ik zoiets voor doerak kan regelen.
heeft iemand hier er wel eens van gehoord?
quote:Op donderdag 20 september 2007 09:56 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een anabole steroide injectie zal zijn.
Dit stimuleert de eetlust en de aanmaak van rode bloedcellen en behoudt de spiermassa.
quote:Op donderdag 20 september 2007 10:01 schreef Cat22 het volgende:
[..]
![]()
EPO of zoiets. Goed voor wielrenners en oude katten.
Hmm dat denk ik niet want corticosteroiden onderdrukken het immuunsysteem.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:30 schreef Bluezz het volgende:
Of een prednison injectie?
Sterioden onderdrukken onder meer zwelling van het weefsel, doordat ze inderdaad het auto-immuunsysteem verzwakken. (weefsel wat in oorlog is met zichzelf zwelt op). Bij een hernia kan dat een stuk verlichting geven en verdere schade door evt. afknelling van het ruggemerg voorkomen. Het is wel een paardemiddel en je moet er niet te lang mee doorgaan. Maar werken doet het!quote:Op donderdag 20 september 2007 10:31 schreef -moppie- het volgende:
Prednison doet wonderen, tenminste voor Frits (Jack-Russel) die op het moment een lichte hernia heeft!
Is dat echt zo?quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:22 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Als ze nog uitgestrekt ligt is dat wel een teken dat ze zich ontspant.
Katten die zich naar voelen nemen een gespannen houding aan met de pootjes onder het lichaam en een gespannen bolle rug (zoals Joris hier).
Dat is wat ik ook had begrepen: vet = goed. Eiwit (en fosfaten en ander spul) = slecht. Dus mager vlees of vis komt er bij mij niet in. Je schijnt ook goede en slechte eiwitten te hebben. De goede soort wordt makkelijker verwerkt door de nieren dus daar mag je meer van geven. Maar wat nu waar in zit?quote:Op zondag 7 december 2008 21:28 schreef lady-wrb het volgende:
nierdieet is als het goed is calorierijk. vandaar dat ze er maar weinig van nodig hebben.
als ze er wat meer van eet, zou ze volgens mij aan moeten komen. maar dat is dan ook meteen weer meer belastend voor de nieren.
vis is eiwitrijk. dat belast de nieren.
kan ook komen door gebitsproblemen. nierfalen en gebitsproblemen hebben met elkaar te maken.quote:Op maandag 8 december 2008 21:04 schreef Katinkat het volgende:
Gitje krijgt ook zoveel als hij wil eten (alleen de nierdieetbrokjes), hij blijft mager; maar verder oogt hij als een gezonde kat(glimmende vacht, energiek). Wat de laatste maanden opvalt is dat hij af en toe erg uit zijn bek stinkt. Ik heb op internet gevonden dat dat bij de nierproblematiek hoort (althans bij honden is dat zo, dus bij katten mogelijk ook).
Nou ja, achteraf gezien dus 2 dingen. De eerste is dat ze wat gewicht kwijtraakte (maar ze was best stevig..zeg maar dik, dus dat viel niet zo op. Eigenlijk ging ze van dik naar 'gewoon') het 2e is dat ze haar vacht minder goed verzorgde. De vacht zelf werd niet slechter maar ze verzorgde zich minder waardoor ik haar dus moest kammen. Haar vacht is een beetje 'wollig' dus als je daar niks aan doet dan klit dat snel.quote:Op dinsdag 16 december 2008 12:32 schreef lady-wrb het volgende:
heb je helemaal niets gemerkt aan de kat?
quote:Op donderdag 18 december 2008 16:37 schreef lady-wrb het volgende:
ik kan je uit ervaring zeggen tearsong, er komt een moment dan 'weet' je het gewoon.
ik heb daar ook zo mee geworsteld (is her en der nog wel terug te vinden.
ik heb wat zitten janken van 'wat moet ik nou?' en toen opeens zag ik het.
ze had het opgegeven, ze wilde niet meer. en op dat moment heb ik de beslissing genomen.
verdriet genoeg, maar ik heb er nooit spijt van gehad. het was goed zo.
Lieve poezenbaasjes zijn jullie! Fijn dat Indy nog wel kan genieten van het thuis zijn bij jullie.quote:We verwennen haar en maken het haar zo comfortabel mogelijk. Meer kunnen we niet doen nu.
Da's dus echt precies de favoriete houding van één van mijn katten! Ook rood, maar dan een kater.quote:Op zondag 21 december 2008 18:54 schreef TearSong het volgende:
Indy heet ze![]()
En even 2 foto's uit 'betere tijden'
[ afbeelding ]
Ik geef haar nu water erbij met een pipetje en we gaan vanmiddag langs om onderhuids vocht toegediend te krijgen. (tenminste, dat weet de dierenarts nog niet maar dat is wel mijn plan) Eventueel even kijken of het mogelijk is dat ik dat zelf ga doen als ik zie dat ze het nodig heeft. Ik durf nog niet te ver vooruit te kijken maar elke keer met haar naar de kliniek is ook weer zo wat voor Indy. Die is blij dat ze daar weg mochtquote:Op maandag 22 december 2008 11:11 schreef lady-wrb het volgende:
en water met een spuitje geven? of vocht onderhuids toedienen?
als ze te weinig drinkt zal ze zich heel snel misselijk gaan voelen.
Oh heerlijk, fijn dat et met de eetlust ook nog helemaal prima is, die 100 gram zit er vast weer snel aan.quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:10 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb meteen de daad bij het woord gevoegd en Siets heeft dolgelukkig wat kipdieet weggewerkt. Ze begint nu aan het glazuur van het bordje.![]()
hoi, ja haha je begint gewoon wat te zoeken he!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:55 schreef senesta het volgende:
Ik zou het toch eerder bij de kerstboom zoeken hoor ThaFrankey
*bookmarkt*quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:14 schreef MissBliss het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!
Barf weet ik ook niks van..
Lady-wrb, ik zal de dierenarts eens bellen voor dat poeder! En misschien hebben zij ook nog tips.
Cat22: Ik bestel voeding via http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_voersupplement Ik heb dus al kattovit, beaphar en Integra geprobeerd bij Ziggy.
Second that. Wij hebben haar in laten slapen, als ze niet meer willen eten is het meestal einde verhaal.quote:Op vrijdag 13 april 2007 15:46 schreef Zyggie het volgende:
Mijn poesiewoes is doodgegaan aan haar nierprobleem.![]()
Ok, ik ga het onthouden!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 @ 11:24 schreef miepert het volgende:
dat zou goed kunnen.
het is een fosforbinder, maakt gewoon voer minder schadelijk voor nierpatientjes.
ook rauw vlees geven is prima, maar helaas lusten niet alle katten dat.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:18 schreef MissBliss het volgende:
ipakitine? Is dat dat poeder wat lady-wrb noemt?
Ja, wees maar blij!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 @ 23:24 schreef Katinkat het volgende:
Oh wat ben ik blij dat Gitje hier al anderhalf jaar dat zelfde dieetvloer eet.
Toen Siets heel slecht at heb ik tartaar voor haar gekocht. Ik was zo blij toen ze dat met smaak naar binnen werkte! Ik stond bijna op het punt om haar normaal eten te geven toen ze gelukkig het dieetvoer weer wilde. Maar als Ziggy echt niets eet dan zou ik voor het normale voer gaan. Ik redeneer (klinkt heel hard) dat een kat beter kan sterven aan nierfalen dan aan ondervoeding. Zo zielig om je ellendig te voelen met een rommelende maag....quote:Op zondag 11 januari 2009 02:55 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ja, wees maar blij!
Ziggy wilde vanavond haar eten weer niet, met haar medicijnen erin..
We hebben vis gekocht, tonijn, geen idee of dat goed is, maar ze eet het tenminste.
Ik sprak mn moeder vanavond en die zei: nou, dan geef je dr toch normaal eten??
Maar dat wil ik niet want dat is vergif voor haar
Ja, ze heeft wel vaker periodes gehad dat ze slecht at, maar nu is het wel op zn ergst, vanochtend weer niks op. Dus dan maar weer tonijn zodat ze tenminste iets eet.quote:Op zondag 11 januari 2009 @ 11:38 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Toen Siets heel slecht at heb ik tartaar voor haar gekocht. Ik was zo blij toen ze dat met smaak naar binnen werkte! Ik stond bijna op het punt om haar normaal eten te geven toen ze gelukkig het dieetvoer weer wilde. Maar als Ziggy echt niets eet dan zou ik voor het normale voer gaan. Ik redeneer (klinkt heel hard) dat een kat beter kan sterven aan nierfalen dan aan ondervoeding. Zo zielig om je ellendig te voelen met een rommelende maag....
Maar het blijven rotkeuzes. Dan mag ik nog in mijn handjes knijpen dat Siets tegenwoordig het maximale aan dieetvoer eet en evengoed honger heeft, maar helaas niks extra mag. Het blijft hier dagelijks schipperen met hoeveelheden. Maar in vergelijking met arme Ziggy is dat een luxe probleem.
Die onzekerheid is verschrikkelijk he? Ik speur bij Siets ook naar elk teken van achteruitgang. En soms denk ik dingen te zien die er dan toch niet blijken te zijn. Je kunt niks anders dan afwachten en waar nodig met medicijnen of bijvoeding wat helpen. En bij een nierkwaal zijn je opties al gauw uitgeput.quote:Op zondag 11 januari 2009 15:43 schreef Katinkat het volgende:
Gitje hier is ook gister en vandaag wat slomer, drinkt ook weer achtelijk veel.....is dit echt het begin van het einde?
Ik hoop echt niet voor meis, maar overlaad hem met liefde.quote:Op zondag 11 januari 2009 15:43 schreef Katinkat het volgende:
Gitje hier is ook gister en vandaag wat slomer, drinkt ook weer achtelijk veel.....is dit echt het begin van het einde?
He, dat klinkt zo sneuquote:Op donderdag 29 januari 2009 @ 08:30 schreef lady-wrb het volgende:
doerak was op een gegeven moment ook zo wankel als wat. als ze buiten liep lag ze bij een zuchtje wind al om.
kan gitje nog wel zelf in de vensterbank springen?
]voor doerak hadden we een hele constructie gemaakt om op de bank te komen (een soort trapje van dozen) waar ze dankbaar gebruik van maakte, totdat dat ook niet meer lukte.
ja maar het was ook heel sneu.quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:41 schreef MissBliss het volgende:
[..]
He, dat klinkt zo sneu
Ziggy kan ook bijna nergens meer opspringen maar dat komt omdat ze gewoon zo stijf als een plank is.
Katinkat: Ik hoop dat Gitje nog even lekker zo doorgaat!
Herkenbaar.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ja maar het was ook heel sneu.
ik legde haar zelf op een gegeven moment op de bank, want ze was echt heel zwak en stram.
iedere nacht had ik een trui mee naar bed en daar lag ze dan overdag op te slapen.
het maakte niet uit, ik was toch bijna altijd thuis, van de bank kon ze wel, alleen dr op niet dus dan lag ze of ergens op de grond te slapen of ik tilde haar er weer op.
Ja dat ging niet helemaal zoals het hoort, met Guusquote:Op zaterdag 31 januari 2009 12:29 schreef Katinkat het volgende:
Ja, vorig jaar had ie toch wat last van stress, door jullie lieve Guus, dus dit jaar proberen we het zo. En bij een volgende vakantie zijn mijn ouders weer thuis (die overwinteren altijd) en is ie daar welkom.
Oh, maar dat doe ik ook hoor!quote:Op zaterdag 4 april 2009 12:26 schreef Katinkat het volgende:
Fijn dat Siets ook nog aardig meedoet; ach ja geniet er maar van dat ze op het aanrecht springt, als ze dat doet gaat het toch goed met haar?
Gelukkig oogt ze (nog) niet ziek, maar bij iedere miauw zit ik me nu wel af te vragen of dat is omdat ze zich niet lekker voelt of gewoon omdat het een tot het bot verwende huiskat isquote:Op woensdag 15 april 2009 13:35 schreef Cat22 het volgende:
Sterkte ermee! Het is niet leuk je bessie ziek te zien.
Ja, dat kan ik voor de volgende bestelling wel doen. Assistente had nu 2.5 meegegeven omdat dat vaak zo makkelijk wordt gegeten, maar dat maakt voor mij niks uit.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:18 schreef lady-wrb het volgende:
ik zou de fortekor 5 nemen. daar hoef je dan maar de helft van te geven.
Tja, dat heb ik dus geprobeerd.. Ik heb er de littekens nog van op m'n handen staan, dat spul gaat er dus echt niet in.quote:dan maar onder dwang dat halve pilletje in dr mik schuiven.
Drie jaar teken ik zo voor, als ze er maar niet onder te lijden heeft.quote:maar als je er echt redelijk vlot bij bent, kan de kat in kwestie best nog wel even mee.
(bij mijn kat was het al heel slecht toen het vastgesteld werd en ze heeft toch nog zo'n 3 jaar geleefd, waarvan 2,5 in naar omstandigheden redelijke gezondheid) dus misschien weet jij het nog wel langer te rekken.
Net toch de DA maar meteen even gebeld, assistente vond het belangrijker dat ze dat pilletje slikt, maar ze adviseerde wel om nog wat andere producten te proberen. Ik bedacht me na dat gesprek nog dat AH ook licht gezouten rookvlees in de schappen heeft liggen. Als ik niks anders kan vinden, is dat misschien nog niet zo'n verkeerde...quote:ietsje zout schijnt trouwens niet echt slecht te zijn (houdt vocht vast) maar zoveel als in rookvlees lijkt me toch echt teveel.
Tot nu toe lijkt Ivory de droge brokjes nog wel weg te krijgen (wel gemengd met Purina One Maturity, wat ze de afgelopen ugh jaar al krijgt). Het natte voer raakt ze totaal niet aan. Denk dus dat ze dieetbrokjes gaat krijgen en af en toe 'n alubakje shebaquote:mijn kat heeft trouwens maar heel kort aan het nierdieet gezeten. ze lustte het absoluut niet en heeft gewoon kitekat gegeten met een poedertje eroverheen.
Zeker doen. Fortekor verbetert de doorbloeding van de nieren waardoor het beetje filtercapaciteit wat ze nog hebben, beter benut wordt. Zeker als Ziggy normaal voer eet kan dat dus helpen de afvalstoffen beter te verwerken. En dan heb je ook nog dat poedertje waar lady-wrb het over heeft: dat bindt volgens mij de afvalstoffen waardoor ze iets minder kwaad kunnen.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:37 schreef MissBliss het volgende:
Ik ga dan toch de da nogmaals eens naar dat fortekor vragen hoor! Ziggy is een notoire slechte eter, en heeft dan soms 5 dagen achter elkaar dat ze gewoon haar dieetvoer niet wil (al het andere eten wil ze wel). Maar wel heel de dag zeuren om eten, dus dan moet ik weer in de weer met vis enzo, wat ook niet van harte gaat. Moedeloos word ik ervan soms.
Tijd om de lekkere hapjes bij uitzondering 'ns in de strijd te gooien?quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:24 schreef Cat22 het volgende:
Alleen jammer dat Siets gisteren en vandaag heeft besloten het dieetvoer niet meer lekker te vinden. Ik krijg er per dag met moeite 100 gram in.Dat moet niet te lang duren want wat er bij haar af gaat komt er niet gemakkelijk bij.
He bahquote:Op vrijdag 17 april 2009 @ 13:24 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb het net gechecked, maar Siets krijgt ook Benakor. En eet het dus prima op, hopelijk lust jouw kat het ook.
Alleen jammer dat Siets gisteren en vandaag heeft besloten het dieetvoer niet meer lekker te vinden. Ik krijg er per dag met moeite 100 gram in.Dat moet niet te lang duren want wat er bij haar af gaat komt er niet gemakkelijk bij.
Semi-crosspost uit de SCquote:Op zaterdag 18 april 2009 14:43 schreef MissBliss het volgende:
Hehe, ja nou zo is het precies met Ziggy, die is dat dieetvoer ook wel zat af en toe na al die tijd. Heb je trouwens die zakjes met natte brokjes van Royal Canin? Daar is nu een nieuwe smaak van namelijk, naast beef en chicken nu ook iets van vis! Misschien wil Siets dat wel.
quote:Op maandag 20 april 2009 21:56 schreef MissBliss het volgende:
Nee, ik heb het speciaal via internet en daar was het sinds eind maart beschikbaar. Mijn DA heeft het niet.
Da's dus een beetje de vraag. De meeste informatie is er positief over.quote:Op dinsdag 21 april 2009 00:00 schreef anboni het volgende:
En carnibest is dus geschikt voor katten met nierfalen? Ik heb daarnet wat tartaar geprobeerd om het pilletje in te verstoppen en dat ging er ook best in, dus misschien dat carnibest dan ook wel wat is, aangezien het dieetvoer nog steeds niet erg populair is.
Overigens hebben ze op http://www.carnibest.nl/ aan de linkerkant 'n optie verkooppunten, verdeeld per provincie
Vaag dat je dierenarts er geen voorstander van is. Aan de andere kant kan ik het begrijpen want dan verkoopt hij zijn dieetvoer niet meer en je komt met een kat die KVV eet veel minder bij de dierenarts, dus hij ziet zijn inkomsten slinkenquote:Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Da's dus een beetje de vraag. De meeste informatie is er positief over.
Dat heeft ermee te maken dat in Carnibest supergoede hoogwaardige eiwitten zitten die het lichaam gemakkelijk kan opnemen zonder de nieren teveel te hoeven inschakelen. Daardoor mag het eiwitprecentage van Carnibest hoger zijn dan dat van dieetvoer omdat het de nieren toch niet veel belast. Dieetvoer heeft trouwens ook die goede eiwitten maar ze zijn toch meer bewerkt.
Het fosforgehalte van Carnibest is iets hoger dan in dieetvoer maar wel lager dan in regulier voer, het vetpercentage in Carnibest is hoger dan dat van dieetvoer (= goed! ) en in Carnibest zitten geen zouten (= goed!).
Dus, als de eiwittheorie klopt is Carnibest een goede optie, alleen kan het iets hogere fosforgehalte problemen opleveren. Maar dat wordt ook weer gedeeltelijk gecompenseerd doordat je een kleinere hoeveelheid Carnibest hoeft te geven omdat de kat echt alles wat hij binnen krijgt kan verteren. En evt. kun je bij de DA een poedertje halen wat je over het voer kun strooien wat het fosfor bindt.
Voorbeeld:
RC tonijn: per kilo lichaamsgewicht ongeveer 55 gram
Carnibest: per kilo lichaamsgewicht (voor gezonde katten) 30-40 gram
Siets weegt net 3 kilo, voor de zekerheid houd ik voorlopig 90 gram per dag aan.
Dit is wat ik in een paar dagen van internet heb afgeplukt, mijn DA was niet zo'n voorstander van rauw voer, maar ik ben nu gewoon lekker eigenwijs. Als het haar schaadt, tja, dan heeft ze in ieder geval wel lekker gegeten in haar laatste periode. En ik geef haar nog elke dag een tablet Benakor, om de nierfunctie te ondersteunen.
Ze stond me vanmorgen al luidkeels op te wachten en het eerste schoteltje zit er alweer in!![]()
Morgen maar weer eens langs het verkooppunt fietsen om meer op te halen. En wellicht een electrisch mes aanschaffen om die bevroren worsten makkelijker door te hakken.![]()
Ik heb trouwens ook info gevonden over Bandit, ook rauw voer. Zij hebben een speciale mix voor katten met nierfalen. Ik kon geen info vinden over de samenstelling dus heb ze zondag gemaild voor meer info. Tot op heden nog geen reactie gehad.
quote:Bibi kattenvoer is verkrijgbaar in verpakkingen van 250 gram.
Al 16 jaar schrijven wij Bibi's Kuikenmix voor aan katten.
Bibi kattenvoer werkt door zijn natuurlijke samenstelling (diepvries — dus lang houdbaar — , zonder toegevoegde kleur-, geur- of smaakstoffen — dus puur natuur!— ) perfect in op het dier dat door verschillende oorzaken uit balans is.
Begonnen we met het voeren van Bibi kuikenmix aan katten met de veel voorkomende huidaandoening met korstjes en schilfers en veel jeuk, waardoor soms de dieren geheel kaal op de rug en achterbenen werden, later gingen we over op het adviseren van de kuikenmix bij vetzucht, klachten van maag (braken) en darmen (diarree), blaasontsteking en -gruisproblemen, gebits- en tandvleesklachten en merkten we een positief effect op de algehele vitaliteit en eetlust van de dieren.
Dit laatste valt vooral op bij gecastreerde dieren (kater en poes) die al langere tijd droge brokken gevoerd werden. Deze dieren verjongden als het ware door de voeding.
Door de samenstelling — met onder andere het gehele kuiken(!) en een mengsel van diverse (vis)oliën — wordt het goed opgenomen en goed verteerd, hetgeen weer minder vervuiling van tuin en kattenbak geeft. Haarballen behoren ook tot het verleden.
En, als dagelijks Bibi op het menu staat, zal het na verloop van tijd opvallen, dat minder vaak de dierenarts hoeft te consulteren! Bibi-katten worden nu eenmaal minder vaak ziek!
Onderzoek heeft tevens aangetoond dat katten die hun hele leven Bibi-kuikenmix te eten kregen aantoonbaar langer leefden dan hum nestgenoten die alleen maar droogvoer kregen!!
Bibi is een volledige type kattenvoer met een optimale samenstelling:
het gehele aminozuurpatroon dat de kat nodig heeft en een uitgebreid assortiment aan meervoudig onverzadigde vetzuren in in dit voer aanwezig en staat borg voor een lang en gezond kattenleven, zonder veel ziektes!
drs J. Woudstra,
dierenarts dierenkliniek Westhage.
En dat vind ik dan weer heel generaliserend en erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:29 schreef Taiga het volgende:
[..]
Vaag dat je dierenarts er geen voorstander van is. Aan de andere kant kan ik het begrijpen want dan verkoopt hij zijn dieetvoer niet meer en je komt met een kat die KVV eet veel minder bij de dierenarts, dus hij ziet zijn inkomsten slinken![]()
Hoeze generaliserend en kort door de bocht?quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dat vind ik dan weer heel generaliserend en erg kort door de bocht.
@Anboni: drinkt je kat trouwens nog voldoende? Want dat is bij nierfalen ook erg belangrijk. Ik heb een waterfontein aangeschaft, Siets is er gek op en zit 's morgens vaak te wachten tot ik de stekker erin steek.
Ik vind het nogal een aanname die je maakt over mijn DA. Je kent hem helemaal niet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:41 schreef Taiga het volgende:
[..]
Hoeze generaliserend en kort door de bocht?
Helaas werken veel dierenartsen zo.
Misschien ken ik je dierenarts niet. (je weet immers maar nooitquote:Op dinsdag 21 april 2009 10:07 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een aanname die je maakt over mijn DA. Je kent hem helemaal niet.
Dat is in ieder geval goed nieuws! Op de carnibest site las ik dat ze aanraden om langzaam op te bouwen en eventueel een deel te overgieten met kokend water. Heb jij daar nog iets van gedaan, of heb je gewoon in een keer de rauwe hap voorgezet?quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef Cat22 het volgende:
Ze stond me vanmorgen al luidkeels op te wachten en het eerste schoteltje zit er alweer in!
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar, zou je de eventuele reactie hier willen posten?quote:Ik heb trouwens ook info gevonden over Bandit, ook rauw voer. Zij hebben een speciale mix voor katten met nierfalen. Ik kon geen info vinden over de samenstelling dus heb ze zondag gemaild voor meer info. Tot op heden nog geen reactie gehad.
Ja, ik heb wel de indruk dat ze goed drinkt, misschien dat ik ook 'ns zo'n waterfontein ga kopen om haar nog 'n handje te helpen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Cat22 het volgende:
@Anboni: drinkt je kat trouwens nog voldoende? Want dat is bij nierfalen ook erg belangrijk. Ik heb een waterfontein aangeschaft, Siets is er gek op en zit 's morgens vaak te wachten tot ik de stekker erin steek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |