abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48316596
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 16:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nogmaals heb ik nog geen 1 valide argument gehoord waarom je topinkomens zou moeten bestraffen.
Het zijn alleen maar persoonlijke meningkjes.
Dit argument was dus niet valide genoeg?

"Heertje verwacht (net als ik) dat dit graaigedrag tot ontwrichting van de samenleving zal leiden, ooit barst de bom zei hij.
Heertje zei ook dat graaiers dus niet goed functioneren, ze zijn blijkbaar niet capabel om de gevolgen van hun gedrag te overzien".
Audaces fortuna juvat
pi_48318778
Het lukt jullie niet eens om het eens te worden Zoals jullie hier al netjes demonstreren zal het meten van prestatie onmogelijk zijn.
pi_48318811
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 09:51 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dit argument was dus niet valide genoeg?

"Heertje verwacht (net als ik) dat dit graaigedrag tot ontwrichting van de samenleving zal leiden, ooit barst de bom zei hij.".
Nu heb ik verder geen twijfels over de kwalificaties van Heertje, maar die had ik ook niet bij de verschillende leden van de club van Rome. Laat hem maar terugkomen als hij iets beters kan kwantificeren dan 'ooit'.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_48319755
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 08:41 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Nee, ik redeneer gewoon zuiver. Jij bent degene die vindt dat je anderen met geweld een deel van hun geld mag afnemen
Praat geen onzin man, heb je ooit wel eens een belastingontduiker met geweld gearresteerd zien worden ofzo?
quote:
om dit vervolgens aan mensen te geven die het volgens jou nodig hebben, terwijl er geen enkele grond is op basis waarvan ze dit geld hebben verdiend. Wie is hier dan een enge geloofsfanaat?
Als jouw werkgever via oneerlijke concurrentie bakken met geld heeft "verdiend" en hij geeft een deel daarvan aan jou dan bestaat jouw inkomen dus ook deels uit oneerlijk geld. Wat is er dan op tegen als de overheid dat afpakt en aan de gedupeerden geeft?
pi_48319916
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:24 schreef marceluitgouda het volgende:

[..]

Helder ja, maar ik ben het er niet mee eens.
U maakt het nodeloos ingewikkeld
Factor X hoeft helemaal niet te varieeren.
Bovendien suggereert u hiermee dat de prestatie van een topmanager in een groot bedrijf groter is dan in een klein bedrijf.
Ik kan beredeneren dat de prestatie van een directeur bij een klein bedrijf misschien wel veel groter is als bij een groot bedrijf.
Hmmm ik denk toch dat het runnen KNP wel wat meer capaciteiten van iemand vraagt dan het runnen van een klein telecombedrijfje met 30 mensen.. De verantwordelijkheden/afbreuk risico bij een bedrijf als KPN bovendien zijn vele malen groter.....Dat het salaris daar hoger is vind ik niet zo raar..
quote:
Voorts suggereert u dat de hoogste inkomens alleen in een groot bedrijf kunnen voorkomen.
Ik kan me prima kleine bedrijven voorstellen van nog geen 10 man die allemaal meer dan 2x modaal verdienen.
Dit komt zeker voor. Wat dacht je van een advocaten kantoor met vier advocaten en twee secretaresses? Dat is gemiddeld wel x keer modaal....
quote:
De topmanager van dat kleine bedrijf kan bij een factor 50 al meer salaris krijgen dan de topmanager in dat grote bedrijf met factor 100.
De praktijk zal echter zijn, net als nu, dat het bedrijfstechnisch gewoon niet kan , die directeur/eigenaar of vennoot/maat een exorbitant hoge salaris toe te kennen.
Voor de helderheid, ik wil alleen de inkomens aanpakken van managers in loondienst. Een eigenaar mag wat mij betreft zoveel verdienen als die zelf wilt.
quote:
Voorts is de huidige ophef over salarisexcessen alleen maar ten aanzien van grote bedrijven.
Dus maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Gewoon één factor.
Waarbij ik een factor 100 veel te hoog vind.
OK. Ja, het is wel ingewikkeld, geef ik toe. Maar als het met een vaste factor ook lukt vind ik het prima. Maar lijkt mij toch niet haalbaar....Welke factor is dan wel redelijk? Je zou het indedaad kunnne beperken tot de grote bedrijven..

Ik begin wel steeds meer te voelen voor een 100% kleptocratentax met een nog nader te bepalen aangrijpingspunt. Te denken valt aan 1 of 2 miljoen bruto all in.
pi_48319977
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 09:51 schreef Colnago het volgende:

[..]

"Heertje verwacht (net als ik) dat dit graaigedrag tot ontwrichting van de samenleving zal leiden, ooit barst de bom zei hij.
Dat heb ik PMB_RUG weken terug ook al proberen uit te leggen.... Maar wilt er niet an....
quote:
Heertje zei ook dat graaiers dus niet goed functioneren, ze zijn blijkbaar niet capabel om de gevolgen van hun gedrag te overzien".
Precies. Als ze dan wel capabel zouden zijn, dan laten ze daarmee zien de allergrootste egoisten te zijn van de aarbodem. Ze zitten dus puur voor zichzelf....
pi_48320179
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nu heb ik verder geen twijfels over de kwalificaties van Heertje, maar die had ik ook niet bij de verschillende leden van de club van Rome. Laat hem maar terugkomen als hij iets beters kan kwantificeren dan 'ooit'.
De gemiddelde Nederlander komt inderdaad niet meer uit z'n luie stoel om te protesteren, dus ik vrees dat je gelijk hebt. Niettemin vind ik het prima dat Heertje wat druk op de ketel zet. Prima vent!

Het lijkt me niet verkeerd als er een beroep wordt gedaan op Wouter met z'n mooie verkiezingspraatjes en op Jan-Peter met z'n mooie praatjes over normen en waarden en z'n passieve "we zullen er naar kijken" houding.
pi_48320298
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:53 schreef rebel6 het volgende:

[..]

De gemiddelde Nederlander komt inderdaad niet meer uit z'n luie stoel om te protesteren, dus ik vrees dat je gelijk hebt.
Die luiheid en passiviteit schept wel precedenten voor dergelijke ratterig gedrag van managers.....Ze weten het gewoon en spelen daar gewoon op in. Individualisme kent zijn prijs....
quote:
Niettemin vind ik het prima dat Heertje wat druk op de ketel zet. Prima vent!
Zeker weten. Ik vond het alleen we slap dat hij de invulling over wil laten aan fiscalisten. Een topeconoom mag best daar een opvatting over hebben.
quote:
Het lijkt me niet verkeerd als er een beroep wordt gedaan op Wouter met z'n mooie verkiezingspraatjes en Jan-Peter met z'n mooie praatjes over normen en waarden en z'n passieve "we zullen er naar kijken" houding.
Ja teleurstellend is dat .Alsof we dat al geen tien jaar zo hebben geprobeerd..... Dat had ik dus echt anders gedaan.
  zaterdag 14 april 2007 @ 13:08:27 #234
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_48320480
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:33 schreef rebel6 het volgende:
Praat geen onzin man, heb je ooit wel eens een belastingontduiker met geweld gearresteerd zien worden ofzo?
Dat is geen onzin, dat is realiteit. Maar jij begrijpt blijkbaar niet wat geweld is. Als jij geen belasting betaalt zal de overheid beslag leggen op jouw eigendommen en jou vervolgen.
quote:
Als jouw werkgever via oneerlijke concurrentie bakken met geld heeft "verdiend" en hij geeft een deel daarvan aan jou dan bestaat jouw inkomen dus ook deels uit oneerlijk geld. Wat is er dan op tegen als de overheid dat afpakt en aan de gedupeerden geeft?
Oneerlijke concurrentie bestaat alleen daar waar de overheid zich met de markt bemoeit. De vrije markt kent geen oneerlijke concurrentie en dus zal de situatie die jij beschrijft zich daar nooit voordoen.
pi_48320536
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Die luiheid en passiviteit schept wel precedenten voor dergelijke ratterig gedrag van managers.....Ze weten het gewoon en spelen daar gewoon op in. Individualisme kent zijn prijs....
Ze weten dat de discussie hierover gemiddeld 1x per jaar opduikt, maar ook dat een week later iedereen weer bezig is met voetbal of dubbele paspoorten. En een weekje in de schijnwerpers staan is nog wel te doen, zo redeneren ze waarschijnlijk.
quote:
Zeker weten. Ik vond het alleen we slap dat hij de invulling over wil laten aan fiscalisten. Een topeconoom mag best daar een opvatting over hebben.
[..]
Het is ook niet makkelijk, want als Nederland het probleem al te rigoreus aanpakt bestaat er wel degelijk gevaar dat bedrijven vertrekken.
quote:
Ja teleurstellend is dat .Alsof we dat al geen tien jaar zo hebben geprobeerd..... Dat had ik dus echt anders gedaan.
*mompelt iets over een hete aardappel en doorschuiven.
pi_48320765
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:43 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat heb ik PMB_RUG weken terug ook al proberen uit te leggen.... Maar wilt er niet an....
[..]

Precies. Als ze dan wel capabel zouden zijn, dan laten ze daarmee zien de allergrootste egoisten te zijn van de aarbodem. Ze zitten dus puur voor zichzelf....
Wij zijn het in ieder geval met elkaar eens.
Audaces fortuna juvat
pi_48320961
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:53 schreef rebel6 het volgende:

[..]

De gemiddelde Nederlander komt inderdaad niet meer uit z'n luie stoel om te protesteren, dus ik vrees dat je gelijk hebt. Niettemin vind ik het prima dat Heertje wat druk op de ketel zet. Prima vent!

Het lijkt me niet verkeerd als er een beroep wordt gedaan op Wouter met z'n mooie verkiezingspraatjes en op Jan-Peter met z'n mooie praatjes over normen en waarden en z'n passieve "we zullen er naar kijken" houding.
Ik zag Balkenende gisteren nog bij het journaal, ik vraag me af wat hij daar komt doen.
Toen men hem vroeg of hij de naam van het jongste kind van familie van Oranje al eerder wist zei Balkenende "daar doe ik geen uitspraken over" (stel je voor dat de vijand mee zou luisteren over dit belangrijke onderwerp).
Toen men aan Balkenende vroeg wat hij nou van de loonstijging van de ambtenaren dacht zei de Minister president "daar doe ik geen uitspraken over".

Er is dus niks veranderd, Balkenende zegt nog steeds niks en wij weten nog steeds niet wat hij nou wil met Nederland.

Als laatste vroeg men aan Balkenende hoe de sfeer was in het kabinet, nou volgens de MP was de sfeer fantastisch en de grappen vlogen om je oren.
Laat dat nou precies hetzelfde verhaaltje zijn wat verteld werd over het vorige kabinet totdat het viel....

Dus verwacht van Balkenende en alle andere regentenpartijen maar geen openheid en voorbeeldgedrag, of je moet de 30% beloningsverhoging als voorbeeld nemen.
Audaces fortuna juvat
pi_48321258
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:21 schreef Colnago het volgende:

[..]

Wij zijn het in ieder geval met elkaar eens.
Het gaat de goede kant op Colnago . Bij topic 99 is iedereen het straks met ons eens..
pi_48321321
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:10 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ze weten dat de discussie hierover gemiddeld 1x per jaar opduikt, maar ook dat een week later iedereen weer bezig is met voetbal of dubbele paspoorten. En een weekje in de schijnwerpers staan is nog wel te doen, zo redeneren ze waarschijnlijk.
Bos zei dat ook al: volgens jaar staan we hier gewoon weer

* EchtGaaf opent dan #68
quote:
Het is ook niet makkelijk, want als Nederland het probleem al te rigoreus aanpakt bestaat er wel degelijk gevaar dat bedrijven vertrekken.
Ja, daar moeten we uiteraard voor uitkijken..
quote:
*mompelt iets over een hete aardappel en doorschuiven.
Precies.
pi_48322833
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hmmm ik denk toch dat het runnen KNP wel wat meer capaciteiten van iemand vraagt dan het runnen van een klein telecombedrijfje met 30 mensen.. De verantwordelijkheden/afbreuk risico bij een bedrijf als KPN bovendien zijn vele malen groter.....Dat het salaris daar hoger is vind ik niet zo raar..
[..]
Capaciteit, talent , begaafdheid, dit zijn zaken die iemand heeft, door geboorte en/of opleiding/ervaring.
Helaas worden deze niet altijd door de persoon in kwestie gebruikt.
Het bezitten ervan ansich lijkt mij dus geen reden voor beloning.
Pas als ze worden gebruikt , de PRESTATIE of het RESULTAAT , is er reden voor beloning.

Tav van die beloning is er een micro-benadering en een macro-benadering.

De microbenadering gaat uit van het individu:
Kan IEMAND door ARBEID prestaties leveren , die HEM/HAAR 50x of meer inspanning kosten dan iemand die het minimumloon verdient.

De macrobenadering is gewoon vraag en aanbod:
Een bedrijf wil een bepaalde prestatie/resultaat en betaald daarvoor de zgn. "marktwaarde".
Willen we nu wel of niet deze marktwaarde een bovengrens geven?
Indien ja, dan hoe?
Indien nee, dan accepteren we ook topsalarissen van tientallen miljoenen euros.
  zaterdag 14 april 2007 @ 15:01:42 #241
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48322917
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 18:39 schreef Fastmatti het volgende:
Ten opzichte van hun marktwaarde. Ze krijgen door het minimumloon meer betaald dan ze in een vrije markt zouden krijgen,
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 21:01 schreef NewOrder het volgende:
Wat een onzin. In een vrije markt krijgt iedereen wat hij verdient.
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:08 schreef NewOrder het volgende:
De vrije markt kent geen oneerlijke concurrentie en dus zal de situatie die jij beschrijft zich daar nooit voordoen.
Bewijs? O nee, da's een aanname, dat de markt werkt. Zelfs met het dogmatische van gelovigen...
Het lijkt wel een reclamecampagne: "de vrije markt, altijd eerlijk"
Wasserwunderland
pi_48322932
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 14:56 schreef marceluitgouda het volgende:Indien nee, dan accepteren we ook topsalarissen van tientallen miljoenen euros.
Dit dus
pi_48324295
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 14:56 schreef marceluitgouda het volgende:

[..]

Capaciteit, talent , begaafdheid, dit zijn zaken die iemand heeft, door geboorte en/of opleiding/ervaring.
Helaas worden deze niet altijd door de persoon in kwestie gebruikt.
Het bezitten ervan ansich lijkt mij dus geen reden voor beloning.
Pas als ze worden gebruikt , de PRESTATIE of het RESULTAAT , is er reden voor beloning.
Uiteraard moetne prestaties worden beloond en niet het bezit van talent...Gebruik wel dus.
quote:
Tav van die beloning is er een micro-benadering en een macro-benadering.

De microbenadering gaat uit van het individu:
Kan IEMAND door ARBEID prestaties leveren , die HEM/HAAR 50x of meer inspanning kosten dan iemand die het minimumloon verdient.
Goeie. Ik acht dat volstrekt onmogelijk.
quote:
De macrobenadering is gewoon vraag en aanbod:
Een bedrijf wil een bepaalde prestatie/resultaat en betaald daarvoor de zgn. "marktwaarde".
Willen we nu wel of niet deze marktwaarde een bovengrens geven?
Martkt is een ziekelijk instrument. Ipv dat intrinsiek prestaties worden beloond, wordt idiotie tussen vraag en aanbod gewaardeerd. Zelfs lucht woordt op die manier beprijsd . Dit is volstrekt onterecht en werkt excessen als deze in de hand. Het is een resultaat van een walgelijk mechanisme.
quote:
Indien ja, dan hoe?
Indien nee, dan accepteren we ook topsalarissen van tientallen miljoenen euros.
Ik zeg dat als we het zo nodig aan de markt moeten overlaten, dat we overheid moeten laten ingrijpen als het de spuigaten uitloopt. Ik zie de rol van de overheid als een soort stabilitieitsprogramma zoals ESP het weggedrag van auto's stabiliseert.........
pi_48324298
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 15:02 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dit dus
Ik niet..
pi_48324532
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:45 schreef Fastmatti het volgende:
Het lukt jullie niet eens om het eens te worden Zoals jullie hier al netjes demonstreren zal het meten van prestatie onmogelijk zijn.
mmm
ligt eraan hoe je het bekijkt
Om iets te meten heb je een referentie nodig.
Neem de prestaties bij het minimumloon als referentie.
Met een beetje rekenen, redeneren en corrigeren voor opleidingsjaren/investeringen kan je voor elk ander individu meten wat de door hem/haar geleverde PRESTATIE is (de individuele inspanning/arbeidsinzet).

Het is trouwens de vraag of de verantwoordelijkheid voor topmanagers nu echt zo zwaar is.
In bovenmodale inkomens KIEST men voor een beroep.
Verstandelijk gesproken een beroep waar men het beste zijn capaciteiten in kwijt kan.
Ten tijde van de beroepskeuze kijk een verstandig iemand ook wel naar vraag/aanbod, maar zou wel erg dom zijn alleen daarop af te gaan en een beroep te kiezen / opleiding te volgen voor iets waar je niet gelukkig in kan zijn / geen aanleg/affiniteit mee hebt.

Dus goed, een persoon heeft aanleg om topmanager te zijn, de nodige studies en opleidingen worden gevolgd, het netwerk wordt gesmeed en onderhouden, ervaring wordt opgedaan, je wordt topmanager bij een grote onderneming, je bent reuze gelukkig met delegeren, besluiten en je verantwoordelijkheid. En je krijgt nog geld toe.
En niet zomaar een paar ton, neen, neen, er is niets of niemand die je tegenhoud om miljoenen per jaar te verdienen, zonder dat je daar harder voor hoeft te werken.

Mijn stelling blijft: Lang leve de markteconomie, Verlaag de belastingdruk, Stimuleer inkomensverschillen, ECHTER: AAN ALLES IS EEN GRENS.
pi_48325365
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:08 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat is geen onzin, dat is realiteit. Maar jij begrijpt blijkbaar niet wat geweld is. Als jij geen belasting betaalt zal de overheid beslag leggen op jouw eigendommen en jou vervolgen.
[..]
Dan moet je elke vorm van belasting afkeuren en niet alleen als het toevallig voor doelen gebruikt die jou niet bevallen. Ik dacht dat alleen HenriO zo ver ging.
quote:
Oneerlijke concurrentie bestaat alleen daar waar de overheid zich met de markt bemoeit. De vrije markt kent geen oneerlijke concurrentie en dus zal de situatie die jij beschrijft zich daar nooit voordoen.
Wat Tup zegt, waarom onderbouw je dit soort beweringen niet? Als je zo overtuigd bent van je gelijk moet dat toch wel in 1 of 2 zinnetjes kunnen.

Ik heb al onderbouwd dat in een vrije markt juist oneerlijke concurrentie plaatsvindt, kapitaalverschillen zijn een duidelijk voorbeeld.
pi_48326028
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 19:58 schreef rebel6 het volgende:Ze hebben een sterkere concurrentiepositie maar kleinere bedrijven betalen toch hetzelfde belastingtarief of zelfs meer. En dus worden grote bedrijven bevoordeeld door de overheid en houden ze na belasting relatief veel over en kleinere bedrijven relatief weinig.

Leg eens uit wat hier niet aan klopt volgens jou?
Een topic of twee geleden is er vrij uitgebreid uitgelegd waarom dat niet klopt. Misschien moet je het nog eens opzoeken en doornemen. In het kort: kleine bedrijven zijn flexibeler, kunnen makkelijker op vernadering inspelen en kunnen nichemarkten met relatief hoge rendementen aanboren.

Het is erg jammer dat hier constant hetzelfde cirkeltje wordt bewandeld.
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 23:57 schreef EchtGaaf het volgende:Hierom:

vb groot bedrijf bedrijf :10.000 mensen.
1 Schoonmaker verdient : minimumloon. ¤ 16.640 bruto per jaar.
Factor X=100
2 CEO mag dus verdienen: 100* ¤ 16.640= ¤ 1.664.000,-

Dat is mooi opgelost, het salaris van CEO nooit hoger dan ruim anderhalf miljoen euro en kan niet meer hoger worden, tenzij de schoonmaker een hoge loon krijgt.......

Maar dan dit:

vb klein bedrijf bedrijf :30 mensen.
Factor X=100
2 directeur mag dus verdienen: 100* ¤ 16.640= ¤ 1.664.000,-

Voor een klein bedrijf van 30 man is die factor 100 dus wel erg veel, daarom is nu een factor 10 veel redelijker:

vb klein bedrijf bedrijf :30 mensen.
Factor X=10
2 directeur mag dus verdienen: 100* ¤ 16.640= ¤ 166.400,-

Helder?
Dat is grappig. In vrij veel gevallen is de directeur van een kleiner bedrijf ook grootaandeelhouder. Een lager salaris voor hem zal dus meer winst betekenen, die lager belast wordt. Moet er dan ook niet een extra regeltje komen om te voorkomen dat deze mensen graaiers de vruchten plukken van hun harde werk zichzelf verrijken?
pi_48326161
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 17:36 schreef random_error het volgende:

Dat is grappig. In vrij veel gevallen is de directeur van een kleiner bedrijf ook grootaandeelhouder. Een lager salaris voor hem zal dus meer winst betekenen, die lager belast wordt. Moet er dan ook niet een extra regeltje komen om te voorkomen dat deze mensen graaiers de vruchten plukken van hun harde werk zichzelf verrijken?
Nee. Een eigenaar wil ik niet beknotten. Ik heb het over pure loonslaven.
pi_48326212
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Je laat je wel een beetje kennen met dit soort opmerkingen.
quote:
Komt dat niet omdat de invulling een enorm wazige brij van maatregelen zal worden, die aan alle kanten omzeild kan worden? Hoe laveer je tussen ingrijpen op persoonlijk bezitsrecht en dubbelzinnige ethische motieven die niet getoets kunnen worden?
quote:
Ach, 't is net politiek...
pi_48326363
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee. Een eigenaar wil ik niet beknotten. Ik heb het over pure loonslaven.
Dat is in ieder geval fijn. Zie je niet dat je dan dus in een spagaat komt?Je beknot de eigenaar niet in zijn mogelijkheden om zelf te verdienen, maar wel in de mogelijkheden om zelf de verdiensten van zijn contractanten te bepalen. Verder, als na alle nivellering directeur X 100k Euro verdient en DGA Y 500k Euro inkomsten heeft breekt daar toch weer de pleuris over uit?

Het is en blijft een grote stap naar noch verdergaande nivellering. Gaan we hier mee door totdat we zeker weten dat de buurman geen grotere auto dan jezelf kan rijden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')