abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48242196
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:43 schreef Kees22 het volgende:
Uitkeringen hebben een wettelijke basis. Is dat ook goed?
Nee, dat is juist het probleem.
pi_48242234
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:10 schreef CrazyTaxi het volgende:

[..]

Licht toe.
Er zitten mensen in de bijstand die om uiteenlopende redenen niet of niet volledig kunnen werken maar niet in aanmerking komen voor een WAO / WIA uitkering. O.a. een deel van de mensen die uit de WAO gegooid zijn, het grootste deel zal terecht zijn, dat wil ik best aannemen, maar er zit ook een redelijk grote groep bij die lichamelijk of psychisch een (volledige) baan gewoon niet aankunnen.
Die mensen moeten ook eten en aangezien ze geen uitkering en geen werk meer krijgen in jouw voorstel kom je dan uit bij liefdadigheid zoals van de voedselbank.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48242261
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:06 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bezwaar hebben tegen huisbezoeken. Dat er controle moet zijn is duidelijk ook al is dat niet prettig voor degene die het moet ondergaan.
Het gaat er alleen om hoe, wanneer, waarom en op welke gronden dit gebeurd.
Zeker niet van te voren aangekondigd.
Als een meter opnemer aan de deur komt dan laat ik hem ook binnen om de meter op te nemen.
Dan zeg ik ook niet kom morgen maar terug en ondertussen de meter terug draaien.

Als mensen dat niet eens beseffen dat het dus zo werkt dan zijn ze compleet van de pot gerukt.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_48242343
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:38 schreef typtypo het volgende:

[..]

Als een meter opnemer aan de deur komt dan laat ik hem ook binnen om de meter op te nemen.
Dan zeg ik ook niet kom morgen maar terug en ondertussen de meter terug draaien.

Als mensen dat niet eens beseffen dat het dus zo werkt dan zijn ze compleet van de pot gerukt.
De meteropnemer kijt naar je meter, en verder niet. De sociale controle kijkt naar je onderbroeken en tandpasta en snuffelt in je bed.
Ik vind dat zelf wel een verschil.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48242344
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:38 schreef typtypo het volgende:

[..]

Mja OK, onaangekondigd is inderdaad niet zo'n probleem. Maar dan vind ik wel dat er een goede reden moet zijn om die controle uit te voeren.
Een auto voor de deur terwijl die niet opgegeven is, aanwijzingen dat iemand zwart werkt, uitgaven die niet verklaard kunnen worden, dat soort dingen.
Willekeurig bij een bijstandklant binnenvallen gewoon om 'even te controleren' vind ik niet kunnen. Het is dus goed dat er nu duidelijkheid is over wat wel en wat niet binnen die grenzen valt.
pi_48242430
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:44 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mja OK, onaangekondigd is inderdaad niet zo'n probleem. Maar dan vind ik wel dat er een goede reden moet zijn om die controle uit te voeren.
Een auto voor de deur terwijl die niet opgegeven is, aanwijzingen dat iemand zwart werkt, uitgaven die niet verklaard kunnen worden, dat soort dingen.
Willekeurig bij een bijstandklant binnenvallen gewoon om 'even te controleren' vind ik niet kunnen. Het is dus goed dat er nu duidelijkheid is over wat wel en wat niet binnen die grenzen valt.
En dat is precies wat in de openingspost staat.
Als er goede aanwijzingen zijn, kan er gerechercheerd worden. Maar zomaar binnevallen, kan dus niet meer.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48242496
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En dat is precies wat in de openingspost staat.
Als er goede aanwijzingen zijn, kan er gerechercheerd worden. Maar zomaar binnevallen, kan dus niet meer.
Dat is wat in de bron van de OP staat. TS (en een aantal andere users in het topic) vind(en) schijnbaar dat er wel zonder aanleiding gecontroleerd mag worden en daar ageer ik tegen.
  donderdag 12 april 2007 @ 07:52:42 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48243870
quote:
Op donderdag 12 april 2007 01:33 schreef typtypo het volgende:

[..]

Men hoeft toch geen bijstand aan te vragen.
Met bijstand is men afhankelijk van de staat dus waarom vind jij dat zo vreemd?
Men kan ook borden gaan wassen zonder alle "vernederende voorwaarden".
Met móet belasting betalen. Ga jij maar vertellen aan diegene die belasting komt innen ook 'borden kan wassen voor het geld'.

Als je dan recht hebt op een deel van de vrucht van de arbeid die je eerder hebt afgedragen, waarom moet je dan ineens kruipen voor diegene aan wie je het moest afstaan? Om daar vervolgens allerlei nodeloze, onkundige, ongekwalificeerde, ongemachtigde mensen je huis binnen te moeten laten vind ik vrij vernederend ja.

Jij zit mij dus gewoon te vertellen dat iemand die bijvoorbeeld 30 jaar werkt, daarbij van de verdiensten van zijn arbeid belasting af moet dragen aan de staat, deze persoon gewoon even allerlei ongekwalificeerde lui zijn huis binnen moet laten, mocht hij gewoon recht hebben op een teruggave van wat hij heeft afgedragen. Ik vind dat ronduit vernederend ja. Dat je stelt dat hij ook borden kan gaan wassen gaat voorbij aan het hele principe van bijstand. Daarnaast zou deze persoon ook nog eens even, als hij deze ridicule voorwaarden niet accepteert, simpelweg gekort moeten worden op zijn bijstand.
Dat is geen bijstand, dat is moderne mensenhandel, slavernij.

Dat de bijstandsgerechtigde al gedevalueerd wordt tot steuntrekker zegt trouwens ook al 'genoeg'.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 12-04-2007 08:24:38 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_48244334
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:45 schreef weerdo het volgende:

[..]

Iets wat voor de 'gewone burger' allang en breed realiteit is: De wet Mulder werkt precies zo en daarmee heeft elke burger te maken.. Die wet waardoor overtredingen administratief afgehandeld worden en het flitsbeleid mogelijk is gemaakt.

Ook voor de Fiscus geldt: jij zal het tegendeel moeten bewijzen, tot die tijd ben je voor de fiscus 'schuldig ' (en moet je het geclaimde betalen)
En denk maar niet dat de fiscus een bezoekje van te voren aangkondigd wat je mag weigeren hoor.
Maar ja, werkende mensen die zijn slecht en niet zielig en zo.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48244364
quote:
Op donderdag 12 april 2007 07:52 schreef Yildiz het volgende:
Dat is geen bijstand, dat is moderne mensenhandel, slavernij.
Toen ik dit las, schoot ik echt in keihard in de lach.

Ja, het is echt vd gekke dat om te controleren of je wel terecht ANDERMANS geld opmaakt men een..... rommel... controle mag doen. Slavernij! Mensenhandel!

En iemand die 30 jaar heeft gewerkt die valt niet gelijk in de bijstand!

Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48244408
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En denk maar niet dat de fiscus een bezoekje van te voren aangkondigd wat je mag weigeren hoor.
Maar ja, werkende mensen die zijn slecht en niet zielig en zo.
Mag je niet weigeren - maar de FIOD moet wel toestemming van de rechter hebben. En dus een grond van verdenking.

Zoals ook geldt bij bijstandsgerechtigden - die hebben ook normale rechten. Er kan uiteraard gecontroleerd worden, ook onaangekondigd, maar NIET als er geen verdenking is.

Misschien zou het iets zijn om over na te denken - blijkbaar waren er mensen die zonder verdenking andermans huis binnenvielen. Lijkt me niet normaal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_48244687
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:37 schreef sigme het volgende:

Zoals ook geldt bij bijstandsgerechtigden - die hebben ook normale rechten. Er kan uiteraard gecontroleerd worden, ook onaangekondigd, maar NIET als er geen verdenking is.
Dat is niet wat er staat:
quote:
Mensen met een bijstandsuitkering mogen daarop niet worden gekort als ze inspecteurs bij onaangekondigde huisbezoeken de toegang weigeren.

Die uitspraak deed de Centrale Raad voor Beroep woensdag naar aanleiding van klachten van een aantal bijstandsontvangers. Voor de onaangekondigde huisbezoeken moet toestemming worden gegeven door de bijstandsgerechtigde. Als die weigert, mag er geen korting op de uitkering of andere sanctie volgen.
  donderdag 12 april 2007 @ 09:01:07 #63
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_48244834
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Zeg je dat ook als de politie voor je deur staat om te kijken of je geen illegale dingen doet?
Ja, en ze krijgen zelfs nog een kop koffie ook .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 12 april 2007 @ 20:23:30 #64
167723 sanni
Acima de seu
pi_48267099
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:33 schreef Dagonet het volgende:

bron

Het zal wel weer onder het tapijt terecht komen en steuntrekkers kunnen rustig doorgaan met uit de staatsruif vreten terwijl ze zwart werken.
Precies mijn gedachten. Met dit Kabinet wordt het weer 4 jaar heerlijk knuffelen en zaken onder het tapijt schuiven en na afloop van niets weten. Tis van de gekke dat gemeenschapsgeid dat uitkeringsgerechtigden elke maand krijgen,herhaal krijgen! niet gecontroleerd mag worden als daar aanleiding toe is.
pi_48267564
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat is niet wat er staat:
[..]
D'r kan nog steeds gecontroleerd worden, ook onaangekondigd - alleen heeft het weigeren van toegang niet direct consequenties. Dát is wat er staat.

En verder is het nogal een tegenstrijdige uitspraak die in het artikel staat - er mogen geen sancties volgen; maar na een paar maal weigeren + wat andere verdenkingen mag dat toch weer wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_48315817
quote:
Op donderdag 12 april 2007 20:35 schreef sigme het volgende:

[..]

D'r kan nog steeds gecontroleerd worden, ook onaangekondigd - alleen heeft het weigeren van toegang niet direct consequenties. Dát is wat er staat.
En wat betekent dat in de praktijk? Juist: geen controles.
  zaterdag 14 april 2007 @ 09:12:29 #67
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48316145
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:42 schreef ub40_bboy het volgende:
Moeten ze maar niet frauderen als ze niet frauderen hebben ze ook niets te verschuilen.
OMG, wat een cirkelredenering. Is dit nou de rechts-liberale droom. Geen betutteling maar staats controle?
Wasserwunderland
  zaterdag 14 april 2007 @ 09:14:37 #68
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48316170
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Mag je niet weigeren - maar de FIOD moet wel toestemming van de rechter hebben. En dus een grond van verdenking.

Misschien zou het iets zijn om over na te denken - blijkbaar waren er mensen die zonder verdenking andermans huis binnenvielen. Lijkt me niet normaal.
Precies. Hoe komt het toch dat mensen er geen enkele problemen mee hebben om het huis van een ander binnen te vallen, zonder dat er reden tot verdenking is. Dat zijn die types die terrorismewetten prima vinden omdat "als je toch geen bom hebt je geen problemen krijgt". Want "misschien zijn er wel geen aanslagen door die wet".
Wasserwunderland
  zaterdag 14 april 2007 @ 09:17:16 #69
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48316193
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Toen ik dit las, schoot ik echt in keihard in de lach.

Ja, het is echt vd gekke dat om te controleren of je wel terecht ANDERMANS geld opmaakt men een..... rommel... controle mag doen. Slavernij! Mensenhandel!

En iemand die 30 jaar heeft gewerkt die valt niet gelijk in de bijstand!
Dat wordt vaak aangehaald. ANDERMANS geld. Grote BS, want of je het nou leuk vindt of niet het geld wordt als belasting geind en is nu van de overheid. DIE bepaalt wat er mee gebeurt, bevalt dat niet richt dan een politieke partij op. Libertariers zitten wat mij betreft te janken over "hun" geld dat onterecht naar anderen gaat. Ik denk dat net die grijpstuivers die JIJ levert geinvesteerd zijn in de missie in Uruzgan. Jij ook blij.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tup op 14-04-2007 09:32:46 ]
Wasserwunderland
pi_48316273
Weet je waarom het goed is dat een bijstandsgerechtigde controles kan weigeren bij de voordeur?

De grootste misdadigers van Nederland zijn beschermd tegen huisvredebreuk en voor een huiscontrole zal altijd een huiszoekingsbevel nodig zijn en een gegronde reden om die aan te vragen.

Maar op het moment dat men je er van verdenkt dat je een 2e tandenborstel in huis hebt omdat je buren (waar je niet mee overweg kan) gebeld hebben dat je een vriend hebt dan zou je zonder slag of stoot een controleur in je privé leven moeten laten rondneuzen?

Laat ze eerst maar een huiszoekingsbevel aanvragen.
Dan komen alleen de echte gevallen aan de beurt en is het geen willekeur meer.

Ik heb, in een ver verleden, ook een jaar bijstandsuitkering ontvangen en geloof me: ik zou me héél erg aangetast voelen in mijn privacy als ze door mijn huis gingen neuzen.

En het verhaal “als je niets te verbergen hebt…” gaat niet op.
Dan zou je ook kunnen stellen dat je bij iedere geringste verdenking je de politie ieder moment van de dag binnen zou moeten laten om je huis ondersteboven te laten keren.

Ik ben overigens fel tegen bijstandsfraude maar ik vind ook dat je sterke aanwijzingen moet hebben voordat je in iemands privé-leven gaat wroeten.
  zaterdag 14 april 2007 @ 11:19:44 #71
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48318290
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 09:25 schreef MaGNeT het volgende:
Weet je waarom het goed is dat een bijstandsgerechtigde controles kan weigeren bij de voordeur?

De grootste misdadigers van Nederland zijn beschermd tegen huisvredebreuk en voor een huiscontrole zal altijd een huiszoekingsbevel nodig zijn en een gegronde reden om die aan te vragen.

Maar op het moment dat men je er van verdenkt dat je een 2e tandenborstel in huis hebt omdat je buren (waar je niet mee overweg kan) gebeld hebben dat je een vriend hebt dan zou je zonder slag of stoot een controleur in je privé leven moeten laten rondneuzen?

Laat ze eerst maar een huiszoekingsbevel aanvragen.
Dan komen alleen de echte gevallen aan de beurt en is het geen willekeur meer.

Ik heb, in een ver verleden, ook een jaar bijstandsuitkering ontvangen en geloof me: ik zou me héél erg aangetast voelen in mijn privacy als ze door mijn huis gingen neuzen.

En het verhaal “als je niets te verbergen hebt…” gaat niet op.
Dan zou je ook kunnen stellen dat je bij iedere geringste verdenking je de politie ieder moment van de dag binnen zou moeten laten om je huis ondersteboven te laten keren.

Ik ben overigens fel tegen bijstandsfraude maar ik vind ook dat je sterke aanwijzingen moet hebben voordat je in iemands privé-leven gaat wroeten.
Dat wroeten is als het goed is al gedaan vóór je die hele bijstandsuitkering krijgt. Bovendien tekent iemand er voor dat hij/zij in ruil voor die uitkering o.a. openheid van zaken geeft. D.w.z. dat er inzage is in bankrekeningen en dat iemand indien er wijzigingen komen in de situatie, dat doorgeeft aan de soos.

Dus, een vrouw krijgt bijvoorbeeld een uitkering voor alleenstaand ouder. Ze ís ook alleenstaand op het moment dat ze de aanvraag doet, want ze is bijvoorbeeld net van haar (inmiddels ex-) man af.
Niks aan de hand, die vrouw heeft dat nodig op dat moment, verder alles in orde en ze krijgt die uitkering.

Een jaar later zit die vrouw nog steeds in de wwb, en ze ontmoet een leuke vent. Nog steeds niks aan de hand. 3 maanden later woont die vrouw in de praktijk eigenlijk samen. Ze hebben nog wel beiden een woning, maar in de praktijk woont die man bij die vrouw, en in de woning van de man woont zolang een "neef" die net effe ruimte nodig had. Die man, die heeft fijn een baan. Die vrouw is "vergeten" haar uitkering op te zeggen, na 10 jaar deze situatie is deze vrouw gewend aan het extraatje.
Voor die vrouw is het zelfs een soort zekerheid geworden. "als hij van me af gaat heb ik tenminste een "inkomen", en hoef ik me nergens zorgen over te maken".

Wat de soos zou kunnen doen is er even naartoe kunnen gaan, een goed gesprek voeren en zorgen dat deze vrouw een keuze maakt. Dus óf alleenstaand ouder met een uitkering, óf samenwonend met een man die zorgt voor de kost. Wat ze natuurlijk ook kan doen... zélf gaan werken, is ze helemaal onafhankelijk. Dit soort gesprekken zijn dagelijkse praktijk voor de soos.
Maar goed, voor dit gesprekje, wil jij dus een huiszoekingsbevel laten regelen? Enig idee wat daar de procedures voor zijn? Er wordt net gedaan of een huisbezoek gelijk staat aan een inval van een swat-team. In feite is het gewoon het gesprek waar cliënten voor uitgenodigd worden op de soos bij de cliënt thuis voeren.

De situatie waar die hele zaak over gaat, wordt bij mijn weten alleen in de praktijk gebracht in A'dam, waar de soos wat andere richtlijnen hanteert dan in de rest van Nederland.
Er is geen enkele sociaal rechercheur die onverwacht bij iemand op de deur bonst, "aufmachen" roept en en vervolgens naar boven stormt om tandenborstels te tellen
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_48320802
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[Links mode]

Ja, en je vergeet 1 ding: ze frauderen niet allemaal! Er zitten echt goeie tussen! Jullie mogen niet stigmatiseren/discrimineren/generaliseren [streep door wat niet van toepassing is] !!

[/Links mode]
[Rechts mode]

Het zijn allemaal profiteeeurrrs... oh nouw ben ik mijn baan verloren. Wat een kutland, is allemaal de schuld van Buihuitelanduurs.

[/Rechts mode]

pi_48329861
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:19 schreef maedel het volgende:

[..]

Dat wroeten is als het goed is al gedaan vóór je die hele bijstandsuitkering krijgt. Bovendien tekent iemand er voor dat hij/zij in ruil voor die uitkering o.a. openheid van zaken geeft. D.w.z. dat er inzage is in bankrekeningen en dat iemand indien er wijzigingen komen in de situatie, dat doorgeeft aan de soos.

{knip}
In feite is het gewoon het gesprek waar cliënten voor uitgenodigd worden op de soos bij de cliënt thuis voeren.

De situatie waar die hele zaak over gaat, wordt bij mijn weten alleen in de praktijk gebracht in A'dam, waar de soos wat andere richtlijnen hanteert dan in de rest van Nederland.
Er is geen enkele sociaal rechercheur die onverwacht bij iemand op de deur bonst, "aufmachen" roept en en vervolgens naar boven stormt om tandenborstels te tellen
Dan zou dat gesprek dus aangekondigd moeten worden: uitgenodigd worden is niet hetzelfde als opgebracht worden.
En inderdaad, er werd bij mij niet gebonsd en "Aufmachen!" geroepen. Er werd stevig aangebeld en er bleken twee mensen van de Sociale Recherche naar binnen te willen. Ze maakten niet de indruk, dat ik kon weigeren!

Controle is best, want spelregels moeten er zijn en gehandhaafd worden. Maar ik heb wel recht op mijn privacy, dat heeft iedereen in gelijke mate.
  zaterdag 14 april 2007 @ 21:50:06 #74
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48333603
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 19:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan zou dat gesprek dus aangekondigd moeten worden: uitgenodigd worden is niet hetzelfde als opgebracht worden.
Ik snap effe niet wat je hier mee bedoelt.
quote:
Controle is best, want spelregels moeten er zijn en gehandhaafd worden. Maar ik heb wel recht op mijn privacy, dat heeft iedereen in gelijke mate.
Waarom werd je gecontroleerd dan als ik vragen mag?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_48333783
Oh, er stonden twee mensen op mijn adres ingeschreven, die dat gebruikten als postadres. Ze woonden er niet, maar ja, regels zijn regels: als er meer mensen in een huis wonen, word je gekort.
Dus ik tekende bezwaar aan, dat ze er niet echt woonden. Dus dat werd gecontroleerd. Is natuurlijk ook terecht, dus ik had er geen problemen mee. Maar als de politie geen bevel heeft, mag ik ze buiten laten staan. Dus een rechtsongelijkheid is het wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')