WHAT THE FUCK IS DIT?... wat voor klootviool van een vader ben je als je je eigen kroost van 15 (!!!) jaar laat knutselen en expirimenteren met explosieve goedjes??quote:,,Ik heb eerst alle kennis vergaard. Weet wat de gevaren zijn. Ik doe niets zonder dat mijn vader erbij komt. Hij ziet erop toe dat ik elke stap goed en veilig doe.’’
quote:Lijmsliertje kost explosievenfanaat been
UTRECHT - Tuurlijk is het erg een been te verliezen. Toch heeft 15-jarige Bastiaan de Graaf achteraf geluk gehad, constateert hij nuchter vanuit zijn ziekenbed in het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis in Utrecht.
De ontploffing van zijn zelfgemaakte explosief zondagavond in de Utrechtse binnenstad had in het ergste geval zijn dood kunnen zijn.
Nu moet de scholier de rest van zijn leven verder met een prothese aan zijn rechterbeen.
Bastiaan heeft een grote fascinatie voor explosieven. Hij weet heel goed waar hij mee bezig is, wanneer hij een bom maakt, vertelt hij twee dagen na de knal nuchter. Het gaat hem niet om de knal, maar om het proces. Het is de kick iets in elkaar te knutselen. Hoe moeilijker hoe beter. De knal is de bevrediging.
,,Ik heb eerst alle kennis vergaard. Weet wat de gevaren zijn. Ik doe niets zonder dat mijn vader erbij komt. Hij ziet erop toe dat ik elke stap goed en veilig doe.’’
Ondanks alle voorzorg kan het door onvoorzichtigheid misgaan, zoals dit weekeinde.
Samen met twee vrienden had Bastiaan zaterdag een explosief (mengsel van ammoniumnitraat en glycerinetrinitraat) gemaakt. Goed voor een knal met de kracht van ongeveer twintig kanonslagen. De bedoeling was deze op een afgelegen plek te laten ontploffen. ,,De enige die hierbij gevaar lopen zijn wijzelf.’’
Toen hij zondagavond na het paasmaal in zijn eentje ging kijken of alles nog goed was, zag Bastiaan dat de wc-rol waarin het mengsel verpakt zat, op de werkbank was gaan lekken. Hij pakte een spuitbus met lijm en spoot de bom hiermee in.
Vervolgens zette Bastiaan het explosief vijftig centimeter verderop. Om de bom op een later tijdstip van hinderlijke lijmresten te ontdoen, pakte de 15-jarige Utrechter een aansteker om te zien of de lijm brandbaar was. Ja dus.
De gymnasiumscholier had echter niet in de gaten dat aan het explosief een lijmsliertje zat. Toen zijn bom ook vlam vatte, gooide Bastiaan hem op de grond en probeerde het vuur met zijn voet uit te trappen.
Toen ontplofte het explosief.
,,Ik kon mijn tenen nog bewegen,’’ herinnert het slachtoffer zich de pijnlijke gevolgen van de harde klap. In het ziekenhuis moest zijn been er toch af, omdat zijn botten totaal waren verbrijzeld.
die reactie van mij was cynisch... mensen die dat niet cynisch opschrijven (volgens mij heb je een grote groep op fok! helaas idd) mogen die award van mij in goud hebbenquote:Op woensdag 11 april 2007 01:09 schreef veejay het volgende:
Uhm RUND! Wie controleeert er nou met een aansteker of z'n benzinetank vol is....DOM!
Darwin @ work zullen we maar zeggen!
Moe word je van dit soort mensen..quote:Op woensdag 11 april 2007 00:35 schreef LennyKravitz het volgende:
Ik wed, dat als deze jongen Mohammed of Ali had geheten, Nederland op zijn kop had gestaan...
Zijn leuter zeker ?quote:Op woensdag 11 april 2007 01:24 schreef cerror het volgende:
Ik heb m'n vader zijn dienstpistool wel een paar keer schoongemaakt, Telt dat ook?
jij bent stoerrr mag ik je aanrakenquote:Op woensdag 11 april 2007 01:25 schreef roflpwnt het volgende:
Ik maak soms ook bommen, maar ga veilig te werk.
Zo'n knal boeit me geen reet, maar ik kan ze verkopen voor belachtelijk veel geld.
Mijn bommen kunnen niet lekken.
Ik heb totaal geen medelijden met die jongen.
Echt totaal niet.
Ik zorg ook altijd dat er minstens voor een halve minuut lont aan mn bommen zit, en zeg er altijd bij dat ze het in een ietwat afgesloten ruimte moeten doen, en weg moeten gaan.
Wat een josti
En dat doet nou gymnasium?
Nee, ik ben zn vader en bescherm hemquote:Op woensdag 11 april 2007 01:27 schreef Hijacking het volgende:
[..]
jij bent stoerrr mag ik je aanraken![]()
Komt je de naam Samir.A bekend voor?quote:Op woensdag 11 april 2007 01:25 schreef roflpwnt het volgende:
Zo'n knal boeit me geen reet, maar ik kan ze verkopen voor belachtelijk veel geld.
Echt totaal niet.
Ik zorg ook altijd dat er minstens voor een halve minuut lont aan mn bommen zit, en zeg er altijd bij dat ze het in een ietwat afgesloten ruimte moeten doen, en weg moeten gaan.
Wat een josti
quote:Op woensdag 11 april 2007 01:25 schreef roflpwnt het volgende:
Echt totaal niet.
Wat een josti
my father touches my little brotherquote:Op woensdag 11 april 2007 01:28 schreef Prometheus-Rising het volgende:
[..]
Nee, ik ben zn vader en bescherm hem![]()
quote:Op woensdag 11 april 2007 00:42 schreef Blivox het volgende:
HahaHAHAHHAHAHA.
EVEN TESTEN MET EEN VUURTJE! JA HOOR, ERG SLIM! Gymnasiumwaardig ook
!
quote:Hij ziet erop toe dat ik elke stap goed en veilig doe
Om vervolgens bij brand niet weg te rennen maar het proberen uit te trappenquote:Op woensdag 11 april 2007 00:54 schreef Markster het volgende:
omfg wat een debiel. Hij weet waar ie mee bezig is en wat de risico's zijn, maar gaat met een aansteker even controleren of het brandbaar is, met de bom in de buurt?
Zo'n vader zou je toch uit de ouderlijke macht moeten kunnen ontzetten..?quote:Op woensdag 11 april 2007 01:35 schreef Vitalogy het volgende:
[..]!!!!11111
mwja maar wel een jochie van 15
Papa is een klootviool ja
iddquote:Op woensdag 11 april 2007 08:36 schreef LennyKravitz het volgende:
Zo'n vader zou je toch uit de ouderlijke macht moeten kunnen ontzetten..?
Zijn Luger?quote:Op woensdag 11 april 2007 01:24 schreef cerror het volgende:
Ik heb m'n vader zijn dienstpistool wel een paar keer schoongemaakt, Telt dat ook?
OMFG! Dus pa zag er op toe dat hij hem goed en veilig uit trapte?quote:Hij ziet erop toe dat ik elke stap goed en veilig doe.’’
... Toen zijn bom ook vlam vatte, gooide Bastiaan hem op de grond en probeerde het vuur met zijn voet uit te trappen.
Toen ontplofte het explosief.
verkapt kijk mij er eens verstand van hebbenquote:Op woensdag 11 april 2007 15:16 schreef Stikstof-tri-iodide het volgende:
Aan de ene kant is het natuurlijk erg dom van die jongen
aan de andere kant heb ik wel respect voor hem.
knip
Nee natuurlijk nietquote:Op woensdag 11 april 2007 15:20 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
verkapt kijk mij er eens verstand van hebben![]()
je gaat een kaartje sturen naar hem?
quote:Op woensdag 11 april 2007 15:21 schreef Stikstof-tri-iodide het volgende:
[..]
Nee natuurlijk nietik ken die knakker niet eens
ik snap nog steeds niet hoe je respect kan hebben voor een jongen van 15 die met dit soort dingen aan het spelen is alsof hij net weer de nieuwste technisch Lego doos heeft gehad. Levensgevaarlijk, die pa en ma zijn ook al helemaal geschift dat ze er aan meewerken. Pa door te helpen, ma door het toe te staan.quote:maar ik vind het toch een hele prestatie van hem. Het is echt geen pretje, als je een druppeltje nitroglycerine morst heb je de rest van de dag hoofdpijn (het kan door je huid heen gaan en is erg giftig). Vrij nasty dus.
Hij had er nooit aan moeten beginnen natuurlijk, en nu is hij zijn been kwijt. Sneu.....
Tuurlijk dat snap ik ook wel. Ik praat het ook helemaal niet goed ofzo. Maar het feit dat hij het toch heeft weten te maken vind ik gewoon knap.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:31 schreef Puckzzz het volgende:
[..]ik bedoelde het sarcastisch
[..]
ik snap nog steeds niet hoe je respect kan hebben voor een jongen van 15 die met dit soort dingen aan het spelen is alsof hij net weer de nieuwste technisch Lego doos heeft gehad. Levensgevaarlijk, die pa en ma zijn ook al helemaal geschift dat ze er aan meewerken. Pa door te helpen, ma door het toe te staan.
Kiezelgoer...quote:Op woensdag 11 april 2007 15:16 schreef Stikstof-tri-iodide het volgende:
Nitroglycerine erin laten trekken is eigenlijk hetzelfde als dat wat Alfred nobel had gedaan: Nitroglycerine in een inerte stof laten trekken (Nobel: soort van zand als ik me goed herriner) ----> resultaat = dynamiet. Dynamiet is gewoon veilig te gebruiken, en moet met een kleine hoeveelheid gevoelig explosief tot ontploffing gebracht worden.
Al deze informatie kun je verkrijgen uit boeken, het is niet slim, het is dom om te gaan rommelen met deze chemische tering zooi.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:16 schreef Stikstof-tri-iodide het volgende:
Aan de ene kant is het natuurlijk erg dom van die jongen
aan de andere kant heb ik wel respect voor hem.
Glycerinenitraat -----> Nitroglycerine
Dat is vrij lastig om te maken. Zwavelzuur en salpeterzuur moet je dan zien te vinden, ben je wel een paar maanden mee bezig. Daarna is het een koud kunstje, maar je moet wel de ballen hebben om het te maken.
Als je niet goed oplet en het mengsel wordt teheet bij het maken krijg je een "runaway". Simpel gezegt de oplossing gaat koken (iets wat je bij nitroglycerine in zeer sterke zuren NIET wil) en gaat allemaal NO2 gas uitspugen. Dat gas is donker bruin (en de veroorzaker van zure regen) en verpest binnen notime je longen met dodelijk gevolgen.
Het is hem blijkbaar gelukt om het goedje dus echt goed te maken. Dan is Nitroglycerine nog steeds gevaarlijk (vaak wordt 50% aceton toegevoegd om het minder gevaarlijk te maken).
Uit het verhaal had hij het aan amonium nitraat toegevoegd, iets wat eigenlijk een slimme zet van hem is. Amonium nitraat is ook explosief, maar zo ongeloofelijk ongevoelig dat het echt met helemaal niks anders kan exploderen dan een ander veel krachtiger explosief.
Nitroglycerine erin laten trekken is eigenlijk hetzelfde als dat wat Alfred nobel had gedaan: Nitroglycerine in een inerte stof laten trekken (Nobel: soort van zand als ik me goed herriner) ----> resultaat = dynamiet. Dynamiet is gewoon veilig te gebruiken, en moet met een kleine hoeveelheid gevoelig explosief tot ontploffing gebracht worden.
Dus waar het dus fout ging is dat het mengsel Amoniumnitraat + nitroglycerine vlam vatte. Hij had toe gelijk weg moeten rennen, want de nitroglycerine zal langzaam opbranden (ja echt) of misschien nog een kleine explosie veroorzaken. Maar dan erop gaan stampen terwijl het in de fik staat is echt fataal natuurlijk. Tragisch ....
zoveel weet hij er dus ook weet niet van afquote:Om de bom op een later tijdstip van hinderlijke lijmresten te ontdoen, pakte de 15-jarige Utrechter een aansteker om te zien of de lijm brandbaar was. Ja dus.
Helaas? wie weet had zo'n ding ontploft terwijl hij het vervoerde langs jou auto/huis/vriendin.quote:Helaas zal hij er nog de rest van ze leven last van hebben
quote:
Je heb helemaal gelijk hoor, ik bedoel alleen meer dat hij zo ver is gekomen zonder dat hij zijn vingers eraf had geblazen bij het fabricerenquote:Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Pascal86 het volgende:
[..]
Al deze informatie kun je verkrijgen uit boeken, het is niet slim, het is dom om te gaan rommelen met deze chemische tering zooi.
Met informatie uit mijn boeken die ik voor mijn studie gebruik kan ik ook grote knaller maken en ik kan ook lezen hoe ik dat moet doen.
Het enige wat mij daarvan weerhoud is dat ik verstandig ben en daarom heb ik nog 2 benen en hij maar 1.
[..]
zoveel weet hij er dus ook weet niet van af
[..]
Helaas? wie weet had zo'n ding ontploft terwijl hij het vervoerde langs jou auto/huis/vriendin.
Zijn andere been ook afpakken.
nou, chill zeg. op zo'n leeftijd moet je je kinderen nog beschermen zodat ze dat later voor zichzelf kunnen doen.quote:
dit is op zich wel voer voor psychologen, die smullen hiervan.quote:Op donderdag 12 april 2007 00:27 schreef Koewam het volgende:
[..]
nou, chill zeg. op zo'n leeftijd moet je je kinderen nog beschermen zodat ze dat later voor zichzelf kunnen doen.
(vandaag bij dr. phil gehoord)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |