abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48004604
Daar gaan we weer.

Deel 2
Deel 1

Originele Openingspost Viking84:
Naar aanleiding van de Tegenlicht-uitzending heb ik het boek 'The God Delusion' van Richard Dawkins gekocht. Ik wist niet heel goed wat ik ervan moest verwachten, maar ik merkte tijdens het programma wel dat ik me bijzonder goed kan vinden in zijn gedachtegoed.

Ik ben op dit moment pas bij het 2e hoofdstuk en ik moet nog zien welke argumenten hij aandraagt voor het niet-bestaan van God, maar ik vond het bijzonder inzichtelijk hoe hij liet zien welke rol religie speelt in de samenleving. Dat je uit naam van je religie zowat alles kunt maken en dat je overal over kunt discussiëren, behalve over religie. Wat trouwens ook 'grappig' is (niet in de zin van haha funny), is dat de VS uitdrukkelijk als niet-christelijke natie zijn gesticht.
Een mogelijke reden dat er nu godsdienstwaanzin heerst, is volgens Dawkins dat de VS grotendeels uit immigranten bestaan die de kerk omarmd hebben als een soort surrogaatfamilie (omdat ze hun eigen familie moesten missen), die ze ook met hand en tand zullen verdedigen.

Ik vind het tot nu toe een bijzonder goed boek, maar wel heeft Dawkins zo nu en dan ook fundamentalistische trekjes. Atheïsten die met alle middelen religie proberen te verdelven zijn eigenlijk niets minder erg dan christenen die het atheïsme proberen uit te roeien. Toch ben ik geneigd me aan Dawkins' kant te scharen, omdat hij onder woorden brengt, wat ik diep in mijn hart al jarenlang voel.

Zijn er meer mensen hier die het boek van Dawkins hebben gelezen? En wat vonden jullie ervan? .

[ Bericht 38% gewijzigd door Forkbender op 04-04-2007 14:58:31 ]
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48004655
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Religie an sich misschien, maar gelovigen mogen religie ook graag betrekken in 'wat is / hoe onstaat' vraagstukken.
Dat is m.i. ook de voornaamste reden dat mensen als Dawkins zo fel ageren tegen de invloed van religie.
Okee. Daar kan ik inkomen, maar dat onderscheid tussen een eigenschap van een gelovige en religie an sich wordt binnen dit topic niet echt gemaakt.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48004879
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:25 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Fout. Antwoord: dat hoef je niet te weten, want het is nutteloos. Je kunt er niets mee.
Het is zeker nuttig want je kunt er kennis mee bekritiseren.
quote:
De axioma's die de wetenschap gebruikt zijn wel nuttig, want ze verklaren zaken; men kan er berekeningen mee doen. En als er zaken worden gevonden die de axioma's tegenspreken, worden de axioma's aangepast op basis van nieuwe kennis.
Axioma's verklaren geen reet. Bovendien is de laatste keer dat axioma's zijn aangepast al HEEL lang geleden (sommige wetenschappen langer dan andere, voor wetenschap in het algemeen al eeuwen).
quote:
Je trekt de discussie naar een punt dat helemaal niets te maken heeft met de rationele wetenschap of spirituele religie.
Niet waar. Ik geef een manier aan om een onjuiste visie op kennis te kunnen bekritiseren. En aangezien dit zowel in wetenschap als in religie plaatsvindt, is het relevant.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48004910
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:27 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Denk je dat er uberhaupt een antwoord mogelijk is? Hoe zou je dat aanpakken? Weer dat stukje autoriteit, stukje onderzoek, stukje peace of mind?
Er is wel een antwoord mogelijk, maar geen objectief waar antwoord.
quote:
Ying en yang, positief en negatief. Alles is één!
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48005082
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:30 schreef onemangang het volgende:

[..]

Het stukje dat sterren aan het hemelgewelf dienen om ons te verlichten is het 'antwoord' van de bijbel waarom er sterren zijn. Andere antwoorden zijn op de vraag 'waarom zijn er sterren zijn "om ons te helpen de weg te vinden'. En dat was het dan zo'n beetje. Een antwoord op de vraag waarom heeft saturnus ringen kan niet gegeven worden vanuit christelijke optiek, immers, deze religie is ontstaan en bedacht in een periode toen ook saturnus niet meer dan een 'lichtje aan het hemelgewelf' was.
Ik heb er nog even over nagedacht en moet eerlijk bekennen dat dit niet is wat ik bedoel met de waarom-vraag. Ik bedoel eerder iets in de zin van: waarom is er iets en niet niets?
quote:
En daarin zit hem nou net de kneep: religie stelt de mens centraal in het universum. Maar dat universum is totaal anders dan toen de religies bedacht werden. We staan niet centraal en stellen volstrekt niets voor in het universum. Godsgeloof is niet compatibel met de realiteit.
Religie stelt in zekere zin de mens centraal, dat ben ik met je eens. Maar wetenschap ook: kijk naar de verschillende wetenschappen en de hoeveelheid aandacht ze besteden aan de mens en aan andere zaken. In werkelijkheid is wetenschap gepoliticiseerd (als dat een woord is). Als een onderzoek niet van belang is voor ons, mensen, zal het een stuk minder geld krijgen om het te doen. Dit is geen fout van de wetenschap, maar van het gebruik ervan. Je zou ook kunnen zeggen dat religie bewustzijn centraal stelt en dat alleen misbruik ervan de mens centraal stelt. Same difference.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48005211
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:33 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Interessantdoenerij....en het zegt helemaal niets.

Forkbender, als je niet zeker kan weten dat er iets buiten de kennis bestaat, waarom ben je dan zo zeker van de kennis die je hier tentoonspreidt? Ik heb je allerlei claims zien maken.
Het zou pas een probleem zijn als ik zou stellen dat mijn kennis ook betrekking heeft op een werkelijkheid buiten mijn (en jullie) kennis.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48007009
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.

In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
pi_48007546
Voor de geinteresseerden:
http://beyondbelief2006.org/

Gaat ook over god/religie en wetenschap. Is een 10-delige serie van sprekingen. Gaat voornamelijk over Intelligent design en evolutie.
Dawkins spreek hier ook.
Een ander persoon die daar spreekt, Neil deGrasse Tyson, is ook een zeer goede spreker en zou eigenlijk als boegbeeld/spokesperson van de wetenschappelijke wereld moeten dienen... zo goed is die man

Offtopic:
Overigens werd wijlen Carl Sagan ook een paar keer aangehaald in die sprekingen... van hem heb ik het boek "Pale Blue Dot" uitgelezen een week of 6 geleden. Ook zeker de moeite waard
  woensdag 4 april 2007 @ 16:37:17 #9
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_48009091
quote:
Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.

In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige


Speel je weleens met de gedachte dat alles waar je in gelooft niet klopt? Dat er geen god is en je geloof onzin? Ik heb weleens het tegenovergestelde bij toevallige gebeurtenissen, maar maak me daar niet zo druk om.
Zyggie.
pi_48009421
quote:
Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.

In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
Ach, als moslim geloof je gelukkig wel in evolutie en een oude aarde, dus dat heb je al voor op de YEC's ;-)
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 4 april 2007 @ 17:28:03 #11
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_48011120
quote:
Op woensdag 4 april 2007 16:00 schreef Refragmental het volgende:
Voor de geinteresseerden:
http://beyondbelief2006.org/

Gaat ook over god/religie en wetenschap. Is een 10-delige serie van sprekingen. Gaat voornamelijk over Intelligent design en evolutie.
Dawkins spreek hier ook.
Een ander persoon die daar spreekt, Neil deGrasse Tyson, is ook een zeer goede spreker en zou eigenlijk als boegbeeld/spokesperson van de wetenschappelijke wereld moeten dienen... zo goed is die man

Offtopic:
Overigens werd wijlen Carl Sagan ook een paar keer aangehaald in die sprekingen... van hem heb ik het boek "Pale Blue Dot" uitgelezen een week of 6 geleden. Ook zeker de moeite waard
Beyond Belief is ook bij de lokale torrent boer te krijgen, zeker de moeite waard.
Science is interesting and if you don't agree, you can fuck of
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  woensdag 4 april 2007 @ 17:31:37 #12
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48011238
quote:
Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.
Een trollende mod (of moddende troll); jolijt.

Misschien moet je toch maar het een en ander van hem gaan lezen. Maar akkoord; als onwetende is het leuker schreeuwen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48012605
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:55 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Het zou pas een probleem zijn als ik zou stellen dat mijn kennis ook betrekking heeft op een werkelijkheid buiten mijn (en jullie) kennis.
En welke wetenschapper zegt dat iets betrekking heeft buiten kennis?
  woensdag 4 april 2007 @ 18:18:07 #14
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_48012994
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:39 schreef Forkbender het volgende:

Ik vind het tot nu toe een bijzonder goed boek, maar wel heeft Dawkins zo nu en dan ook fundamentalistische trekjes. Atheïsten die met alle middelen religie proberen te verdelven zijn eigenlijk niets minder erg dan christenen die het atheïsme proberen uit te roeien. Toch ben ik geneigd me aan Dawkins' kant te scharen, omdat hij onder woorden brengt, wat ik diep in mijn hart al jarenlang voel.
Ik heb het niet gelezen, maar ik heb er wel van gehoord. Je hebt wel een punt in wat je hierboven zegt. Atheïsme kan ook een soort geloof worden. Streng geloven dat je nergens in gelooft en religies bestrijden.

Ik hoor meer bij de groep mensen die het allemaal niets kan schelen, geloven of niet geloven, god of geen god. Ik geloof zelf nergens in, en dat is eigenlijk het enige wat me qua geloof interesseert.
lege ton
  woensdag 4 april 2007 @ 18:22:31 #15
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48013149
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:18 schreef nonzz het volgende:

[..]

Ik heb het niet gelezen, maar ik heb er wel van gehoord. Je hebt wel een punt in wat je hierboven zegt. Atheïsme kan ook een soort geloof worden. Streng geloven dat je nergens in gelooft en religies bestrijden.
Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 4 april 2007 @ 18:28:12 #16
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_48013339
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:22 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.
Wat wordt daarover gezegd?
lege ton
pi_48013344
Volgens mij is mijn tvp niet begrepen, danwel te serieus.
pi_48013472
quote:
Op woensdag 4 april 2007 16:37 schreef Zyggie het volgende:

[..]

[afbeelding]

Speel je weleens met de gedachte dat alles waar je in gelooft niet klopt? Dat er geen god is en je geloof onzin? Ik heb weleens het tegenovergestelde bij toevallige gebeurtenissen, maar maak me daar niet zo druk om.
Uiteraard, anders is het geen geloof te noemen hé.

Maar laten mensen nog eens naar mijn disclaimer kijken van betreffende post, voor ze er inhoudelijk (té) serieus op gaan reageren.
  woensdag 4 april 2007 @ 18:38:24 #19
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48013742
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:28 schreef Triggershot het volgende:
Volgens mij is mijn tvp niet begrepen, danwel te serieus.
Triggertroll...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 4 april 2007 @ 18:46:29 #20
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48013986
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:28 schreef nonzz het volgende:

[..]

Wat wordt daarover gezegd?
quote:
'Doesn't your hostility mark you out as a fundamentalist atheist, just as fundamentalist in your own way as the wingnuts of the Bible Belt in theirs?' I need to dispose of this accusation of fundamentalism, or it is distressingly common.

FUNDAMENTALISM AND THE SUBVERSION OF SCIENCE
Fundamentalists know they are right because they have read the truth in a holy book and they know, in advance, that nothing will budge them from their belief. The truth of the holy book is an axiom, not the end product of a process of reasoning. The book is true, and if the evidence seems to contradict it, it is the evidence that must be thrown out, not the book. By contrast, what I, as a scientist, believe (for example, evolution) I believe not because of reading a holy book but because I have studied the evidence. It really is a very different matter. Books about evolution are believed not because they are holy. They are believed because they present overwhelming quantities of mutually buttressed evidence. In principle, any reader can go and check that evidence. When a science book is wrong, somebody eventually discovers the mistake and it is corrected in subsequent books. That conspicuously doesn't happen with holy books.
En verder...
quote:
Maybe scientists are fundamentalist when it comes to defining in some abstract way what is meant by 'truth'. But so is everybody else. I am no more fundamentalist when I say evolution is true than when I say it is true that New Zealand is in the southern hemisphere. We believe in evolution because the evidence supports it, and we would abandon it overnight if new evidence arose to disprove it. No real fundamentalist would ever say anything like that.
Misschien kan een van onze relifundies even aangeven welk potentieel tegenbewijs ze kunnen bedenken voor het bestaan van hun god?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 4 april 2007 @ 19:00:08 #21
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_48014512
Hier heb ik ook altijd een beetje moeite mee: wetenschap met geloof vergelijken. Volgens mij hebben die dingen niets met elkaar te maken. Iets is inderdaad niet per definitie "waar" omdat het in een boek staat, maar dan benader je dat "waar" wel alsof datgene wetenschappelijk verantwoord zou moeten worden. Je kan alles "geloven" wat je wilt, mensen geloven zoveel onzin. Ik vind het raar om geloof aan te vallen met wetenschap.

Andersom is het trouwens net zo vreemd. De evolutietheorie ontkrachten door te zeggen dat het in een boek staat dat het anders is. Een geloof zegt niets over hoe zaken wetenschappelijk in elkaar steken.
lege ton
  woensdag 4 april 2007 @ 19:07:23 #22
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48014823
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:00 schreef nonzz het volgende:
Hier heb ik ook altijd een beetje moeite mee: wetenschap met geloof vergelijken. Volgens mij hebben die dingen niets met elkaar te maken. Iets is inderdaad niet per definitie "waar" omdat het in een boek staat, maar dan benader je dat "waar" wel alsof datgene wetenschappelijk verantwoord zou moeten worden. Je kan alles "geloven" wat je wilt, mensen geloven zoveel onzin. Ik vind het raar om geloof aan te vallen met wetenschap.

Andersom is het trouwens net zo vreemd. De evolutietheorie ontkrachten door te zeggen dat het in een boek staat dat het anders is. Een geloof zegt niets over hoe zaken wetenschappelijk in elkaar steken.
'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?

Als religieuzen er niet zo op gebrand waren hun visie tot absolute waarheid van het bestaande te verheffen hadden we het een stuk rustiger.

* Hypothetische jouw en jou, niet persoonlijk bedoelt.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 4 april 2007 @ 19:17:35 #23
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_48015234
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:07 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?

Als religieuzen er niet zo op gebrand waren hun visie tot absolute waarheid van het bestaande te verheffen hadden we het een stuk rustiger.

* Hypothetische jouw en jou, niet persoonlijk bedoelt.
Oke, hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Geloof heeft z'n plek en wetenschap heeft z'n plek. Als je die door elkaar gooit krijg je inderdaad problemen.
lege ton
  woensdag 4 april 2007 @ 19:38:26 #24
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_48016184
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:17 schreef nonzz het volgende:

[..]

Oke, hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Geloof heeft z'n plek en wetenschap heeft z'n plek. Als je die door elkaar gooit krijg je inderdaad problemen.
maar als geloof dat niet doet wordt t afgebroken tot, geheel terecht, 1 zinloze gedachte
pi_48018204
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:30 schreef onemangang het volgende:

[..]

Het stukje dat sterren aan het hemelgewelf dienen om ons te verlichten is het 'antwoord' van de bijbel waarom er sterren zijn. Andere antwoorden zijn op de vraag 'waarom zijn er sterren zijn "om ons te helpen de weg te vinden'. En dat was het dan zo'n beetje. Een antwoord op de vraag waarom heeft saturnus ringen kan niet gegeven worden vanuit christelijke optiek, immers, deze religie is ontstaan en bedacht in een periode toen ook saturnus niet meer dan een 'lichtje aan het hemelgewelf' was.
'Vanuit christelijke optiek' is natuurlijk onzin. Het feit dat er in de bijbel niet over saturnus gesproken wordt, wil niet zeggen dat christenen er geen ideeen over hebben. In de bijbel staat ook niks over abortus, maar daar hebben veel christenen ook een bepaald beeld van.
quote:
En daarin zit hem nou net de kneep: religie stelt de mens centraal in het universum. Maar dat universum is totaal anders dan toen de religies bedacht werden. We staan niet centraal en stellen volstrekt niets voor in het universum. Godsgeloof is niet compatibel met de realiteit.
De nietigheid van de mens heeft mensen juist dichter naar het Godsgeloof toegebracht. Je laatste zin wordt alleen al ontkracht door het feit dat een groot gedeelte van de mensheid in een God gelooft en in de realiteit staat.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_48022405
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:00 schreef nonzz het volgende:
Ik vind het raar om geloof aan te vallen met wetenschap.
Wat is er vreemd aan? Stel je voor dat iemand ziek is, en naar een dokter gaat die zonder onderzoek 'gelooft' dat ziekte A de oorzaak is. Is het dan raar van een andere dokter om wel met wetenschappelijke data deze stelling aan te vallen als hij meet dat het ziekte B is?

Ik denk dat we dit allemaal doen, of we nu een specifieke religie aanhangen of niet; stellingen van anderen die alleen op geloof gebaseerd accepteren we doorgaans niet meer. De religieuze mens pas het alleen niet op zijn eigen geloof toe (dat hij natuurlijk ook van anderen gehoord heeft).
pi_48024316
quote:
Op woensdag 4 april 2007 17:28 schreef ImmovableMind het volgende:
Science is interesting and if you don't agree, you can fuck of
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  woensdag 4 april 2007 @ 23:05:47 #28
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_48025506
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:55 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wat is er vreemd aan? Stel je voor dat iemand ziek is, en naar een dokter gaat die zonder onderzoek 'gelooft' dat ziekte A de oorzaak is. Is het dan raar van een andere dokter om wel met wetenschappelijke data deze stelling aan te vallen als hij meet dat het ziekte B is?
Ik vind het al vreemd dat iemand "gelooft" dat ziekte A de oorzaak is. Je "herkent" of "onderzoekt" een ziekte, je "gelooft" geen ziekte. Hier wordt geloof en wetenschap al door elkaar gegooid volgens mij.
lege ton
pi_48026243
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:05 schreef nonzz het volgende:

[..]

Ik vind het al vreemd dat iemand "gelooft" dat ziekte A de oorzaak is.
En dat is precies wat gaande is in kosmologie en evolutie! Is het vreemd dat aan te vechten met....wetenschap?
  woensdag 4 april 2007 @ 23:58:32 #30
17928 averty
Retroactief ziener
pi_48027575
quote:
Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.

In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
Het is erg onverstandig om Dawkins een domme man te noemen, omdat allerlei zaken er op wijzen dat hij tot de grotere denkers van deze tijd behoort. Hij overstijgt zeker jouw niveau van op de man spelende kritiek die even voor het gemak liever niet met zijn tegenstanders argumenten aan de slag gaat.

Daarnaast voel je je lijkt het alleen o op je pik getrapt omdat je denkt dat hij in jouw straatje zit, waar jij en de jouwen een alleen recht op hebben?!

Uiteindelijk komt hetgeen dat Darwin beweert er op neer dat de kans op een supernatuurlijk wezen nooit helemaal uit te sluiten, maar er geen enkel bewijs voor is en eigenlijk alleen maar aanwijzingen zijn dat het niet zo is.
Dat is een prima (wetenschappelijk) standpunt, omdat het ruimte laat voor tegenbewijs, gewoon een stelling is die te ontkrachten is. En vragen wij jou op dit moment wel die bewijzen te leveren, blijft het akelig stil, toch?
Dan begint het grote zuchten en steunen, als feitelijkheden gepresenteerde en (en onjuiste) zaken in heilige geschriften moeten ineens in overdrachtelijke zin worden genomen, dingen als leven en moraal kunnen toch niet zonder god zijn ontstaan omdat de gelovige zich dat niet voor kan stellen dat het wel zo is en atheisme is toch eigenlijk ook een geloof.... zucht.

Het is een beetje zielig om te zien dat een bepaalde groep gelovigen eigenlijk voor hun eigen standvastigheid in het geloof het nodig hebben om de zaken zo voor te stellen dat atheisme ook een geloof is. Maar... atheisme kan alleen een geloof zijn als men er actief zou gaan niet-geloven in god. Maar dat soort atheisten heb je niet. Zelfs de meest rabiate atheist weet dat hij niet kan bewijzen dat er geen supernatuurlijke wezens bestaan, zeker niet als ze allerlei eigenschappen worden toegedicht die er voor zorgen dat alleen een happy few beschikt over de juiste kanalen om jou te kunnen vertellen wat je wel en niet mag doen, wederom geheel zonder bewijs.

Daarnaast is religie wel degelijk zijn terrein omdat zijn vakgebied (biologie) op zeer aggresieve wijze wordt aangevullen door een groep van mensen die er helaas niet op uit zijn om met feiten een lans te breken voor het Creationisme. Deze groep heeft maar een methode; zorg ervoor dat de evolutieleer dusdanig verdacht wordt gemaakt bij het algemene publiek dat het mogelijk wordt het Creationisme als alternatief te kunnen hanteren. Ofwel, hoe onduidelijker alles is, des te beter onze kansen. Wel, je had het net over pseudo-wetenschap! Weet je nog. Wel, het bestaat echt, en het komt dus niet bij Dawkins vandaan.

Het enige dat we kunnen zien is dat als, maakt niet uit van welke wereldreligie dan ook, de machthebbers er van het voor het zeggen zullen krijgen, onze werkelijke kennis snel zal afnemen of zelfs op sommige plekken verdwijnen. Alleen omdat er een populair boek is dat vol staat met beweringen die op basis van feiten zijn te ontkrachten of niet zijn te substantieren. Nou vind ik dat prima dat iemand dat wil geloven: slangen kunnen praten, het heelal is van melkweg tot grasspriet geschapen binnen 6 dagen, onbevlekte ontvangenissen, engelen, hemel, hel. Ach, als mensen dat nou leuk vinden.

Maar het rare is dat het geen enkele kritiek verdraagt. Dan is het niet zo veel waard van zichzelf, want als iets echt waarde heeft kan het die kritiek pareren. Sterker nog, kritiek zorgt ervoor dat iets, als het werkelijk waar is, sterker uit de strijd te voorschijn komt. Kritiek is goed. Kritiek moet je zelfs willen.

Resumerend: geen bewijs ervoor, wel aanwijzingen ertegen, het verdraagt geen enkele kritiek, heeft baat bij onduidelijkheid, is overduidelijk een rem geweest op wetenschap en dat zonder aanwijsbare reden, aanhangers vallen over elkaar heen van excuus verhalen waarom het wel zo is maar niemand het ziet. Tja, veel plezier ermee.

Maar dat Dawkins het prietpraat vind, dat kan ik alleen maar onderschrijven. Bewijs voor het tegendeel zie ik graag tegemoet. En tot die tijd zijn er een hoop wannebe's. They wannebe in posession of some real evidence.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  donderdag 5 april 2007 @ 00:38:08 #31
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_48028782
ben ik nou zo dom of begrijp ik de tvp van triggershot wél
pi_48031976
quote:
Op donderdag 5 april 2007 00:38 schreef Bog het volgende:
ben ik nou zo dom of begrijp ik de tvp van triggershot wél
Ik schrok in het begin ook even maar die laatste zin maakt het toch écht wel duidelijk. Begrijpend lezen is een vak apart.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  donderdag 5 april 2007 @ 09:34:56 #33
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48032606
quote:
Op donderdag 5 april 2007 09:06 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

Ik schrok in het begin ook even maar die laatste zin maakt het toch écht wel duidelijk. Begrijpend lezen is een vak apart.
Als dat geen sarcasme was weet ik het ok niet meer. Vooral uit de mond (het toetsenbord) van Triggy.
pi_48034771
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:22 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.
Even voor de goede orde: het stuk wat door nonzz is gequote is niet van mij maar van Viking84. Ik heb zelf het boek voor een groot deel gelezen. Een hoop bekende argumentaties die eigenlijk niet zoveel toevoegen, behalve dan dat hij ze allemaal integreert en bij elkaar plaatst.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48034790
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:07 schreef Autodidact het volgende:

[..]

En welke wetenschapper zegt dat iets betrekking heeft buiten kennis?
Ik bedoel dus een betrekking tussen kennis en een externe realiteit. Een werkelijkheid, zo je wil.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48034981
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:07 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?
Het geloof is m.i. niet echt arbitrair. Het herbergt een specifiek onderscheid tussen Goed en Kwaad, een scheppende instantie die verantwoordelijk is e.d. Deze hebben te maken met een bepaald idee dat heerst onder de gelovigen over wat Goed en Kwaad is, wat bewonderingswaardig is en wat niet en wat goed is voor het overleven van de soort en wat niet. De autoriteit van dit geloof is natuurlijk niet echt te verdedigen, maar ik vind dat hetzelfde geldt voor de axioma's van de wetenschap - vooral de aanname dat er een werkelijkheid is buiten de kennis van die werkelijkheid (het representationalisme). Wetenschap kan niet falen binnen haar eigen domein, daarom is het ook zo gevaarlijk: zij is totalitair, zeker als het alle kennis naar zich toetrekt.
quote:
Als religieuzen er niet zo op gebrand waren hun visie tot absolute waarheid van het bestaande te verheffen hadden we het een stuk rustiger.
Helemaal mee eens. Maar je moet niet verwachten dat ze, zoals Dawkins graag zou willen, ineens de standaard van de wetenschap boven hun eigen standaard zetten.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48035106
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:28 schreef Triggershot het volgende:
Volgens mij is mijn tvp niet begrepen, danwel te serieus.
Neuh, kvind em wel leuk
pi_48036542
quote:
Op donderdag 5 april 2007 10:48 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Ik bedoel dus een betrekking tussen kennis en een externe realiteit. Een werkelijkheid, zo je wil.
Als wat je hier uit geen betrekking heeft op de werkelijkheid, maar slechts in jouw brein bestaat....waarom voel je dan de drang het aan ons te melden?
pi_48037414
quote:
Op donderdag 5 april 2007 11:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als wat je hier uit geen betrekking heeft op de werkelijkheid, maar slechts in jouw brein bestaat....waarom voel je dan de drang het aan ons te melden?
Bestaan jullie wel, dan?

Waarom vertel jij wat je te vertellen hebt?

Het bestaat trouwens niet in mijn brein, mijn brein is eerder een projectie van de kennis.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48037693
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:10 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Bestaan jullie wel, dan?

Waarom vertel jij wat je te vertellen hebt?
Dat is geen antwoord op de vraag.
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:10 schreef Forkbender het volgende:

Het bestaat trouwens niet in mijn brein, mijn brein is eerder een projectie van de kennis.
En dat is wel een werkelijkheid?
pi_48039583
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag.
[..]
Nee, maar ik stel jou een wedervraag waarvan het antwoord ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik zeg wat ik te zeggen heb omdat ik a) het wil testen tegen mogelijke tegenwerpingen, b) benieuwd ben hoe open anderen staan voor dergelijke ideeen en c) door het te zeggen ook beter begrijp wat ik denk, maw door woorden aan iets te geven leer ik het te begrijpen.
quote:
En dat is wel een werkelijkheid?
Ligt eraan wat je onder werkelijkheid verstaat. Dit is op zich niet iets wat buiten kennis bestaat, maw het is een deel van kennis, dus is het werkelijk.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  donderdag 5 april 2007 @ 16:51:49 #42
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48047992
quote:
Op donderdag 5 april 2007 10:54 schreef Forkbender het volgende:
Het geloof is m.i. niet echt arbitrair. Het herbergt een specifiek onderscheid tussen Goed en Kwaad, een scheppende instantie die verantwoordelijk is e.d. Deze hebben te maken met een bepaald idee dat heerst onder de gelovigen over wat Goed en Kwaad is, wat bewonderingswaardig is en wat niet en wat goed is voor het overleven van de soort en wat niet. De autoriteit van dit geloof is natuurlijk niet echt te verdedigen, maar ik vind dat hetzelfde geldt voor de axioma's van de wetenschap - vooral de aanname dat er een werkelijkheid is buiten de kennis van die werkelijkheid (het representationalisme). Wetenschap kan niet falen binnen haar eigen domein, daarom is het ook zo gevaarlijk: zij is totalitair, zeker als het alle kennis naar zich toetrekt.
Natuurlijk is 'het geloof' arbitrair; het is totaal willekeurig dat jij gelooft wat je gelooft en (op de gok) niet dat we op een platte schijf door een schildpad door het universum worden bewogen. De toevalligheid waarmee Jantje op aankomend weekend naar de paus kijkt en Pietje meer met pinksteren heeft is de nekslag voor een ieder de vindt dat hun specifieke smaak van religie overduidelijk de echte is.
quote:
Helemaal mee eens. Maar je moet niet verwachten dat ze, zoals Dawkins graag zou willen, ineens de standaard van de wetenschap boven hun eigen standaard zetten.
Doe dan een beetje consistent en verhef dan ook op geen enkel vlak de wetenschappelijke methode boven je zweverij; dus weg met de neurochirurg en vertrouwen op de dominee.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48050364
quote:
Op donderdag 5 april 2007 16:51 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Natuurlijk is 'het geloof' arbitrair; het is totaal willekeurig dat jij gelooft wat je gelooft en (op de gok) niet dat we op een platte schijf door een schildpad door het universum worden bewogen. De toevalligheid waarmee Jantje op aankomend weekend naar de paus kijkt en Pietje meer met pinksteren heeft is de nekslag voor een ieder de vindt dat hun specifieke smaak van religie overduidelijk de echte is.
Dat is echt onzin. Is het mogelijk dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot een toevallig idee? Ik denk het niet. Als je gaat kijken naar de inspiratiebronnen van de verschillende religies dan zie je in dat hun denkbeelden niet zomaar toevallig zijn en vaak ook overeenstemmen, terwijl er tussen de twee geen enkel contact is geweest. Vergelijk Jezus met Boeddha, Krishna met een Sjamaan uit Peru, etc. Dat betekent niet dat religieuze ideeen per se waar zijn, maar wel dat ze belangrijk zijn voor een groot deel van de mensen. Iets toevalligs is niet belangrijk.
quote:
Doe dan een beetje consistent en verhef dan ook op geen enkel vlak de wetenschappelijke methode boven je zweverij; dus weg met de neurochirurg en vertrouwen op de dominee.
Je doet net alsof ik religie boven wetenschap verhef. Dat is geenszins het geval. Ik verhef geen enkele vorm van kennis boven een andere (althans dat is de opzet van de theorie die ik neerzet). Mijn theorie is daar geen uitzondering op. De enige eigenschap die mijn theorie onderscheid van andere is dat mijn theorie zelfs als je de theorie zelf gaat beschouwen als deel van het systeem van kennis nog steeds voldoet aan de theorie. Ik verlaag kennis echter ook geenszins. Ook niet de wetenschappelijke kennis. Als ik een hersentumor krijg, zal ik echt naar een neurochirurg toestappen. Niet omdat zijn methode de enige oplossing van het probleem is, maar omdat het probleem op zich al een wetenschappelijk probleem is, een probleem dat is gedefinieerd in wetenschappelijke termen. Wat jij hier doet is mij in een hypothetische wetenschappelijke context trekken en tegen mij zeggen dat ik in die situatie vanwege mijn theoretische insteek geen wetenschappelijke oplossing mag zoeken omdat ik wetenschap niet mag verheffen boven andere vormen van kennis. Dat doe ik op dat moment immers ook helemaal niet: ik gebruik de oplossing die bij het probleem past - en het probleem is zelf al wetenschappelijk bepaald.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  donderdag 5 april 2007 @ 18:31:12 #44
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48051298
quote:
Op donderdag 5 april 2007 17:58 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Dat is echt onzin. Is het mogelijk dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot een toevallig idee? Ik denk het niet. Als je gaat kijken naar de inspiratiebronnen van de verschillende religies dan zie je in dat hun denkbeelden niet zomaar toevallig zijn en vaak ook overeenstemmen, terwijl er tussen de twee geen enkel contact is geweest. Vergelijk Jezus met Boeddha, Krishna met een Sjamaan uit Peru, etc. Dat betekent niet dat religieuze ideeen per se waar zijn, maar wel dat ze belangrijk zijn voor een groot deel van de mensen. Iets toevalligs is niet belangrijk.
Ah, maar de devil is in the details. Natuurlijk kan je heel breed alle wereld religies met elkaar vergelijken; dan kan je ook humanisme, fascisme, communisme en allerlei maatschappelijke stromingen op de bult gooien. Gek genoeg heeft die grote gemene deler nooit geleid tot één overtuiging. Natuurlijk wenst nagenoeg iedere overtuiging voor pees en vree voor het eigen gepeupel; en daar zit de crux.

Heb uw naasten lief, zo predikt een ieder. Maar wel die naaste in de eigen parochie.

(Overigens denk ik dat Jezus met Boeddha vergelijken niet zo wijs is; een semi historisch tover figuur vergelijken met een gemoedstoestand is nogal appels met passievruchten vergelijken.)
quote:
*snip* ik gebruik de oplossing die bij het probleem past - en het probleem is zelf al wetenschappelijk bepaald.
Die opmerking was niet zozeer op jouw persoon gedoeld. Natuurlijk begrijp ik dat jouw waarheid zo veel meer heeft dan al die andere(!). Overigens verwijt ik jou nou wel van rhetorische appel-en-peren moes. Mooie volle zinnen met weinig inhoud; met veel woorden weinig zeggen. Zoiets.

Mag ik je vragen: concretiseer nou eens jouw pragmatische punten die jij vind in een onzichtbare roze eenhoorn God/Schepper/Ultieme Goedheid/etc.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48052767
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:31 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ah, maar de devil is in the details. Natuurlijk kan je heel breed alle wereld religies met elkaar vergelijken; dan kan je ook humanisme, fascisme, communisme en allerlei maatschappelijke stromingen op de bult gooien. Gek genoeg heeft die grote gemene deler nooit geleid tot één overtuiging. Natuurlijk wenst nagenoeg iedere overtuiging voor pees en vree voor het eigen gepeupel; en daar zit de crux.

Heb uw naasten lief, zo predikt een ieder. Maar wel die naaste in de eigen parochie.

(Overigens denk ik dat Jezus met Boeddha vergelijken niet zo wijs is; een semi historisch tover figuur vergelijken met een gemoedstoestand is nogal appels met passievruchten vergelijken.)
[..]
Even offt. interventie, want God Delusion heb ik niet gelezen dus daar kan ik moeilijk over meepraten

Boeddha is een persoon geweest die een bepaalde gemoedstoestand heeft bereikt, daarna is die gemoedstoestand naar hem vernoemd, met andere woorden Boeddha zit in ons allemaal, verlichting zit in ons allemaal. Wél te vergelijken met Jezus dus, sterker nog Jezus beschrijft het zelf ook op deze manier; ik ben onder iedere steen, in iedere hoek en in ieders hart.

Mensen moeten streven naar een 'Jezus" toestand

Er zijn ook heel wat overtuigingen die zeggen dat alle godsdiensten één zijn, over een zelfde God gaan en hetzelfde nastreven, Het feit dat die splitsing er is ligt aan de mensheid (volgens die overtuiging).
Het leven is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit.
Bush: If ye gonna be dumb, ye gotta be tough.
Oordeel zonder vooroordeel.
  donderdag 5 april 2007 @ 19:23:10 #46
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_48052940
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:31 schreef Invictus_ het volgende:


Mag ik je vragen: concretiseer nou eens jouw pragmatische punten die jij vind in een onzichtbare roze eenhoorn God/Schepper/Ultieme Goedheid/etc.
pi_48068512
quote:
Op donderdag 5 april 2007 13:13 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Nee, maar ik stel jou een wedervraag waarvan het antwoord ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik zeg wat ik te zeggen heb omdat ik a) het wil testen tegen mogelijke tegenwerpingen,
Is er iets dat ervoor kan zorgen dat je ziet dat wetenschap de beste methode is om de kenbare wereld wereld te beschrijven? En dat het bij uitstek de methode is die zich beperkt tot het kenbare, in tegenstelling tot mysticisme, dat het onkenbare verzint (ten behoeve van persoonlijk genot)?

[ Bericht 5% gewijzigd door Autodidact op 06-04-2007 10:05:54 ]
pi_48071878
quote:
Op woensdag 4 april 2007 20:24 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

'Vanuit christelijke optiek' is natuurlijk onzin. Het feit dat er in de bijbel niet over saturnus gesproken wordt, wil niet zeggen dat christenen er geen ideeen over hebben. In de bijbel staat ook niks over abortus, maar daar hebben veel christenen ook een bepaald beeld van.
Ten tijde van de bijbel bestonden er geen telescopen. Men kon niet zien of saturnus ringen had, laat staan, bepalen hoe ver de sterren van de aarde verwijderd waren. Overigens staat er in de bijbel wel degelijk het een en ander over abortus.
quote:
De nietigheid van de mens heeft mensen juist dichter naar het Godsgeloof toegebracht. Je laatste zin wordt alleen al ontkracht door het feit dat een groot gedeelte van de mensheid in een God gelooft en in de realiteit staat.
De mens is anders in de praktijk aanzienlijk nietiger dan ze wordt voorgesteld in de bijbel. Daarin wordt ons voorgehouden dat God de mens schiep naar zijn evenbeeld en dat de de heerser is over zo'n beetje alles, remember? Maar als je naar de schaal van het universum kijkt, dan is dat een universum die allesbehalve voor ons lijkt geschapen te zijn. En een 'doel' is er al helemaal niet in te ontdekken.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48072557
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:48 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ten tijde van de bijbel bestonden er geen telescopen. Men kon niet zien of saturnus ringen had, laat staan, bepalen hoe ver de sterren van de aarde verwijderd waren.
Dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat christenen best meningen hebben over dingen die niet in de bijbel staan genoemd. Uit 'christelijke optiek' dus.
quote:
De mens is anders in de praktijk aanzienlijk nietiger dan ze wordt voorgesteld in de bijbel. Daarin wordt ons voorgehouden dat God de mens schiep naar zijn evenbeeld
Ja klopt. Heeft wat mij betreft weinig met het heelal te maken.
quote:
en dat de de heerser is over zo'n beetje alles, remember?
Ja klopt, dieren, planten, etc. Niet saturnus in ieder geval.
quote:
Maar als je naar de schaal van het universum kijkt, dan is dat een universum die allesbehalve voor ons lijkt geschapen te zijn.
De aarde is enorm goed geschikt voor leven. De onwaarschijnlijk snelle vorming van leven na het vormen van de aarde maakt dat wel duidelijk. Wie zegt dat het hele heelal voor de mens leefbaar moet zijn?
quote:
En een 'doel' is er al helemaal niet in te ontdekken.
Niet in de materie op zich nee.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 6 april 2007 @ 18:03:25 #50
17928 averty
Retroactief ziener
pi_48085944
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Uiteraard, anders is het geen geloof te noemen hé.

Maar laten mensen nog eens naar mijn disclaimer kijken van betreffende post, voor ze er inhoudelijk (té) serieus op gaan reageren.
Had je post inderdaad verkeerd begrepen, waarvoor excuses. Dus ik moet inderdaad voortaan beter lezen.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')