Okee. Daar kan ik inkomen, maar dat onderscheid tussen een eigenschap van een gelovige en religie an sich wordt binnen dit topic niet echt gemaakt.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Religie an sich misschien, maar gelovigen mogen religie ook graag betrekken in 'wat is / hoe onstaat' vraagstukken.
Dat is m.i. ook de voornaamste reden dat mensen als Dawkins zo fel ageren tegen de invloed van religie.
Het is zeker nuttig want je kunt er kennis mee bekritiseren.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Fout. Antwoord: dat hoef je niet te weten, want het is nutteloos. Je kunt er niets mee.
Axioma's verklaren geen reet. Bovendien is de laatste keer dat axioma's zijn aangepast al HEEL lang geleden (sommige wetenschappen langer dan andere, voor wetenschap in het algemeen al eeuwen).quote:De axioma's die de wetenschap gebruikt zijn wel nuttig, want ze verklaren zaken; men kan er berekeningen mee doen. En als er zaken worden gevonden die de axioma's tegenspreken, worden de axioma's aangepast op basis van nieuwe kennis.
Niet waar. Ik geef een manier aan om een onjuiste visie op kennis te kunnen bekritiseren. En aangezien dit zowel in wetenschap als in religie plaatsvindt, is het relevant.quote:Je trekt de discussie naar een punt dat helemaal niets te maken heeft met de rationele wetenschap of spirituele religie.
Er is wel een antwoord mogelijk, maar geen objectief waar antwoord.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Denk je dat er uberhaupt een antwoord mogelijk is? Hoe zou je dat aanpakken? Weer dat stukje autoriteit, stukje onderzoek, stukje peace of mind?
quote:Ying en yang, positief en negatief. Alles is één!
Ik heb er nog even over nagedacht en moet eerlijk bekennen dat dit niet is wat ik bedoel met de waarom-vraag. Ik bedoel eerder iets in de zin van: waarom is er iets en niet niets?quote:Op woensdag 4 april 2007 14:30 schreef onemangang het volgende:
[..]
Het stukje dat sterren aan het hemelgewelf dienen om ons te verlichten is het 'antwoord' van de bijbel waarom er sterren zijn. Andere antwoorden zijn op de vraag 'waarom zijn er sterren zijn "om ons te helpen de weg te vinden'. En dat was het dan zo'n beetje. Een antwoord op de vraag waarom heeft saturnus ringen kan niet gegeven worden vanuit christelijke optiek, immers, deze religie is ontstaan en bedacht in een periode toen ook saturnus niet meer dan een 'lichtje aan het hemelgewelf' was.
Religie stelt in zekere zin de mens centraal, dat ben ik met je eens. Maar wetenschap ook: kijk naar de verschillende wetenschappen en de hoeveelheid aandacht ze besteden aan de mens en aan andere zaken. In werkelijkheid is wetenschap gepoliticiseerd (als dat een woord is). Als een onderzoek niet van belang is voor ons, mensen, zal het een stuk minder geld krijgen om het te doen. Dit is geen fout van de wetenschap, maar van het gebruik ervan. Je zou ook kunnen zeggen dat religie bewustzijn centraal stelt en dat alleen misbruik ervan de mens centraal stelt. Same difference.quote:En daarin zit hem nou net de kneep: religie stelt de mens centraal in het universum. Maar dat universum is totaal anders dan toen de religies bedacht werden. We staan niet centraal en stellen volstrekt niets voor in het universum. Godsgeloof is niet compatibel met de realiteit.
Het zou pas een probleem zijn als ik zou stellen dat mijn kennis ook betrekking heeft op een werkelijkheid buiten mijn (en jullie) kennis.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Interessantdoenerij....en het zegt helemaal niets.
Forkbender, als je niet zeker kan weten dat er iets buiten de kennis bestaat, waarom ben je dan zo zeker van de kennis die je hier tentoonspreidt? Ik heb je allerlei claims zien maken.
quote:Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.![]()
In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
Ach, als moslim geloof je gelukkig wel in evolutie en een oude aarde, dus dat heb je al voor op de YEC's ;-)quote:Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.![]()
In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
Beyond Belief is ook bij de lokale torrent boer te krijgen, zeker de moeite waard.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:00 schreef Refragmental het volgende:
Voor de geinteresseerden:
http://beyondbelief2006.org/
Gaat ook over god/religie en wetenschap. Is een 10-delige serie van sprekingen. Gaat voornamelijk over Intelligent design en evolutie.
Dawkins spreek hier ook.
Een ander persoon die daar spreekt, Neil deGrasse Tyson, is ook een zeer goede spreker en zou eigenlijk als boegbeeld/spokesperson van de wetenschappelijke wereld moeten dienen... zo goed is die man
Offtopic:
Overigens werd wijlen Carl Sagan ook een paar keer aangehaald in die sprekingen... van hem heb ik het boek "Pale Blue Dot" uitgelezen een week of 6 geleden. Ook zeker de moeite waard
Een trollende mod (of moddende troll); jolijt.quote:Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.![]()
En welke wetenschapper zegt dat iets betrekking heeft buiten kennis?quote:Op woensdag 4 april 2007 14:55 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Het zou pas een probleem zijn als ik zou stellen dat mijn kennis ook betrekking heeft op een werkelijkheid buiten mijn (en jullie) kennis.
Ik heb het niet gelezen, maar ik heb er wel van gehoord. Je hebt wel een punt in wat je hierboven zegt. Atheïsme kan ook een soort geloof worden. Streng geloven dat je nergens in gelooft en religies bestrijden.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:39 schreef Forkbender het volgende:
Ik vind het tot nu toe een bijzonder goed boek, maar wel heeft Dawkins zo nu en dan ook fundamentalistische trekjes. Atheïsten die met alle middelen religie proberen te verdelven zijn eigenlijk niets minder erg dan christenen die het atheïsme proberen uit te roeien. Toch ben ik geneigd me aan Dawkins' kant te scharen, omdat hij onder woorden brengt, wat ik diep in mijn hart al jarenlang voel.
Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:18 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ik heb het niet gelezen, maar ik heb er wel van gehoord. Je hebt wel een punt in wat je hierboven zegt. Atheïsme kan ook een soort geloof worden. Streng geloven dat je nergens in gelooft en religies bestrijden.
Wat wordt daarover gezegd?quote:Op woensdag 4 april 2007 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.
Uiteraard, anders is het geen geloof te noemen hé.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:37 schreef Zyggie het volgende:
[..]
[afbeelding]
Speel je weleens met de gedachte dat alles waar je in gelooft niet klopt? Dat er geen god is en je geloof onzin? Ik heb weleens het tegenovergestelde bij toevallige gebeurtenissen, maar maak me daar niet zo druk om.
Triggertroll...quote:Op woensdag 4 april 2007 18:28 schreef Triggershot het volgende:
Volgens mij is mijn tvp niet begrepen, danwel te serieus.
quote:
En verder...quote:'Doesn't your hostility mark you out as a fundamentalist atheist, just as fundamentalist in your own way as the wingnuts of the Bible Belt in theirs?' I need to dispose of this accusation of fundamentalism, or it is distressingly common.
FUNDAMENTALISM AND THE SUBVERSION OF SCIENCE
Fundamentalists know they are right because they have read the truth in a holy book and they know, in advance, that nothing will budge them from their belief. The truth of the holy book is an axiom, not the end product of a process of reasoning. The book is true, and if the evidence seems to contradict it, it is the evidence that must be thrown out, not the book. By contrast, what I, as a scientist, believe (for example, evolution) I believe not because of reading a holy book but because I have studied the evidence. It really is a very different matter. Books about evolution are believed not because they are holy. They are believed because they present overwhelming quantities of mutually buttressed evidence. In principle, any reader can go and check that evidence. When a science book is wrong, somebody eventually discovers the mistake and it is corrected in subsequent books. That conspicuously doesn't happen with holy books.
Misschien kan een van onze relifundies even aangeven welk potentieel tegenbewijs ze kunnen bedenken voor het bestaan van hun god?quote:Maybe scientists are fundamentalist when it comes to defining in some abstract way what is meant by 'truth'. But so is everybody else. I am no more fundamentalist when I say evolution is true than when I say it is true that New Zealand is in the southern hemisphere. We believe in evolution because the evidence supports it, and we would abandon it overnight if new evidence arose to disprove it. No real fundamentalist would ever say anything like that.
'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?quote:Op woensdag 4 april 2007 19:00 schreef nonzz het volgende:
Hier heb ik ook altijd een beetje moeite mee: wetenschap met geloof vergelijken. Volgens mij hebben die dingen niets met elkaar te maken. Iets is inderdaad niet per definitie "waar" omdat het in een boek staat, maar dan benader je dat "waar" wel alsof datgene wetenschappelijk verantwoord zou moeten worden. Je kan alles "geloven" wat je wilt, mensen geloven zoveel onzin. Ik vind het raar om geloof aan te vallen met wetenschap.
Andersom is het trouwens net zo vreemd. De evolutietheorie ontkrachten door te zeggen dat het in een boek staat dat het anders is. Een geloof zegt niets over hoe zaken wetenschappelijk in elkaar steken.
Oke, hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Geloof heeft z'n plek en wetenschap heeft z'n plek. Als je die door elkaar gooit krijg je inderdaad problemen.quote:Op woensdag 4 april 2007 19:07 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?
Als religieuzen er niet zo op gebrand waren hun visie tot absolute waarheid van het bestaande te verheffen hadden we het een stuk rustiger.
* Hypothetische jouw en jou, niet persoonlijk bedoelt.
maar als geloof dat niet doet wordt t afgebroken tot, geheel terecht, 1 zinloze gedachtequote:Op woensdag 4 april 2007 19:17 schreef nonzz het volgende:
[..]
Oke, hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Geloof heeft z'n plek en wetenschap heeft z'n plek. Als je die door elkaar gooit krijg je inderdaad problemen.
'Vanuit christelijke optiek' is natuurlijk onzin. Het feit dat er in de bijbel niet over saturnus gesproken wordt, wil niet zeggen dat christenen er geen ideeen over hebben. In de bijbel staat ook niks over abortus, maar daar hebben veel christenen ook een bepaald beeld van.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:30 schreef onemangang het volgende:
[..]
Het stukje dat sterren aan het hemelgewelf dienen om ons te verlichten is het 'antwoord' van de bijbel waarom er sterren zijn. Andere antwoorden zijn op de vraag 'waarom zijn er sterren zijn "om ons te helpen de weg te vinden'. En dat was het dan zo'n beetje. Een antwoord op de vraag waarom heeft saturnus ringen kan niet gegeven worden vanuit christelijke optiek, immers, deze religie is ontstaan en bedacht in een periode toen ook saturnus niet meer dan een 'lichtje aan het hemelgewelf' was.
De nietigheid van de mens heeft mensen juist dichter naar het Godsgeloof toegebracht. Je laatste zin wordt alleen al ontkracht door het feit dat een groot gedeelte van de mensheid in een God gelooft en in de realiteit staat.quote:En daarin zit hem nou net de kneep: religie stelt de mens centraal in het universum. Maar dat universum is totaal anders dan toen de religies bedacht werden. We staan niet centraal en stellen volstrekt niets voor in het universum. Godsgeloof is niet compatibel met de realiteit.
Wat is er vreemd aan? Stel je voor dat iemand ziek is, en naar een dokter gaat die zonder onderzoek 'gelooft' dat ziekte A de oorzaak is. Is het dan raar van een andere dokter om wel met wetenschappelijke data deze stelling aan te vallen als hij meet dat het ziekte B is?quote:Op woensdag 4 april 2007 19:00 schreef nonzz het volgende:
Ik vind het raar om geloof aan te vallen met wetenschap.
quote:Op woensdag 4 april 2007 17:28 schreef ImmovableMind het volgende:
Science is interesting and if you don't agree, you can fuck of
Ik vind het al vreemd dat iemand "gelooft" dat ziekte A de oorzaak is. Je "herkent" of "onderzoekt" een ziekte, je "gelooft" geen ziekte. Hier wordt geloof en wetenschap al door elkaar gegooid volgens mij.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:55 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wat is er vreemd aan? Stel je voor dat iemand ziek is, en naar een dokter gaat die zonder onderzoek 'gelooft' dat ziekte A de oorzaak is. Is het dan raar van een andere dokter om wel met wetenschappelijke data deze stelling aan te vallen als hij meet dat het ziekte B is?
En dat is precies wat gaande is in kosmologie en evolutie! Is het vreemd dat aan te vechten met....wetenschap?quote:Op woensdag 4 april 2007 23:05 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ik vind het al vreemd dat iemand "gelooft" dat ziekte A de oorzaak is.
Het is erg onverstandig om Dawkins een domme man te noemen, omdat allerlei zaken er op wijzen dat hij tot de grotere denkers van deze tijd behoort. Hij overstijgt zeker jouw niveau van op de man spelende kritiek die even voor het gemak liever niet met zijn tegenstanders argumenten aan de slag gaat.quote:Op woensdag 4 april 2007 15:46 schreef Triggershot het volgende:
Dawkins is een dom man, hij is bezig met pseudo-wetenschap, religie is niet eens zijn terrein en hij is een excuus atheïst, een wannabe Darwin-Einsten halfbloed die niet eens weet wat een bewustzijn inhoudt.![]()
In andere woorden een tvp van een Geïndoctrineerde gelovige
Ik schrok in het begin ook even maar die laatste zin maakt het toch écht wel duidelijk. Begrijpend lezen is een vak apart.quote:Op donderdag 5 april 2007 00:38 schreef Bog het volgende:
ben ik nou zo dom of begrijp ik de tvp van triggershot wél
Als dat geen sarcasme was weet ik het ok niet meer. Vooral uit de mond (het toetsenbord) van Triggy.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:06 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Ik schrok in het begin ook even maar die laatste zin maakt het toch écht wel duidelijk. Begrijpend lezen is een vak apart.
Even voor de goede orde: het stuk wat door nonzz is gequote is niet van mij maar van Viking84. Ik heb zelf het boek voor een groot deel gelezen. Een hoop bekende argumentaties die eigenlijk niet zoveel toevoegen, behalve dan dat hij ze allemaal integreert en bij elkaar plaatst.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mjah; misschien moet je (en Forkbender) dan toch het boek maar eens lezen. Dit punt wordt namelijk redelijk goed uitgelegd.
Ik bedoel dus een betrekking tussen kennis en een externe realiteit. Een werkelijkheid, zo je wil.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:07 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En welke wetenschapper zegt dat iets betrekking heeft buiten kennis?
Het geloof is m.i. niet echt arbitrair. Het herbergt een specifiek onderscheid tussen Goed en Kwaad, een scheppende instantie die verantwoordelijk is e.d. Deze hebben te maken met een bepaald idee dat heerst onder de gelovigen over wat Goed en Kwaad is, wat bewonderingswaardig is en wat niet en wat goed is voor het overleven van de soort en wat niet. De autoriteit van dit geloof is natuurlijk niet echt te verdedigen, maar ik vind dat hetzelfde geldt voor de axioma's van de wetenschap - vooral de aanname dat er een werkelijkheid is buiten de kennis van die werkelijkheid (het representationalisme). Wetenschap kan niet falen binnen haar eigen domein, daarom is het ook zo gevaarlijk: zij is totalitair, zeker als het alle kennis naar zich toetrekt.quote:Op woensdag 4 april 2007 19:07 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Geloof' wordt ook nergens aangevallen; de pogingen om dat arbitraire geloof als waarheid te projecteren op de werkelijkheid wordt aangevallen. Vandaar ook de vraag: op wat is de autoriteit van jouw* geloof naar keuze gebaseerd? Waar halen de diverse religies hun autoriteit op gebied van ethiek en moraal vandaan? Waarom faalt de wetenschappelijke methode volgens jou op gebied van evolutie en geofysica maar niet op neurochirurgie en bouwkunde?
Helemaal mee eens. Maar je moet niet verwachten dat ze, zoals Dawkins graag zou willen, ineens de standaard van de wetenschap boven hun eigen standaard zetten.quote:Als religieuzen er niet zo op gebrand waren hun visie tot absolute waarheid van het bestaande te verheffen hadden we het een stuk rustiger.
Neuh, kvind em wel leukquote:Op woensdag 4 april 2007 18:28 schreef Triggershot het volgende:
Volgens mij is mijn tvp niet begrepen, danwel te serieus.
Als wat je hier uit geen betrekking heeft op de werkelijkheid, maar slechts in jouw brein bestaat....waarom voel je dan de drang het aan ons te melden?quote:Op donderdag 5 april 2007 10:48 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik bedoel dus een betrekking tussen kennis en een externe realiteit. Een werkelijkheid, zo je wil.
Bestaan jullie wel, dan?quote:Op donderdag 5 april 2007 11:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als wat je hier uit geen betrekking heeft op de werkelijkheid, maar slechts in jouw brein bestaat....waarom voel je dan de drang het aan ons te melden?
Dat is geen antwoord op de vraag.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:10 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Bestaan jullie wel, dan?![]()
Waarom vertel jij wat je te vertellen hebt?
En dat is wel een werkelijkheid?quote:Op donderdag 5 april 2007 12:10 schreef Forkbender het volgende:
Het bestaat trouwens niet in mijn brein, mijn brein is eerder een projectie van de kennis.![]()
Nee, maar ik stel jou een wedervraag waarvan het antwoord ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik zeg wat ik te zeggen heb omdat ik a) het wil testen tegen mogelijke tegenwerpingen, b) benieuwd ben hoe open anderen staan voor dergelijke ideeen en c) door het te zeggen ook beter begrijp wat ik denk, maw door woorden aan iets te geven leer ik het te begrijpen.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:17 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.
[..]
Ligt eraan wat je onder werkelijkheid verstaat. Dit is op zich niet iets wat buiten kennis bestaat, maw het is een deel van kennis, dus is het werkelijk.quote:En dat is wel een werkelijkheid?
Natuurlijk is 'het geloof' arbitrair; het is totaal willekeurig dat jij gelooft wat je gelooft en (op de gok) niet dat we op een platte schijf door een schildpad door het universum worden bewogen. De toevalligheid waarmee Jantje op aankomend weekend naar de paus kijkt en Pietje meer met pinksteren heeft is de nekslag voor een ieder de vindt dat hun specifieke smaak van religie overduidelijk de echte is.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:54 schreef Forkbender het volgende:
Het geloof is m.i. niet echt arbitrair. Het herbergt een specifiek onderscheid tussen Goed en Kwaad, een scheppende instantie die verantwoordelijk is e.d. Deze hebben te maken met een bepaald idee dat heerst onder de gelovigen over wat Goed en Kwaad is, wat bewonderingswaardig is en wat niet en wat goed is voor het overleven van de soort en wat niet. De autoriteit van dit geloof is natuurlijk niet echt te verdedigen, maar ik vind dat hetzelfde geldt voor de axioma's van de wetenschap - vooral de aanname dat er een werkelijkheid is buiten de kennis van die werkelijkheid (het representationalisme). Wetenschap kan niet falen binnen haar eigen domein, daarom is het ook zo gevaarlijk: zij is totalitair, zeker als het alle kennis naar zich toetrekt.
Doe dan een beetje consistent en verhef dan ook op geen enkel vlak de wetenschappelijke methode boven je zweverij; dus weg met de neurochirurg en vertrouwen op de dominee.quote:Helemaal mee eens. Maar je moet niet verwachten dat ze, zoals Dawkins graag zou willen, ineens de standaard van de wetenschap boven hun eigen standaard zetten.
Dat is echt onzin. Is het mogelijk dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot een toevallig idee? Ik denk het niet. Als je gaat kijken naar de inspiratiebronnen van de verschillende religies dan zie je in dat hun denkbeelden niet zomaar toevallig zijn en vaak ook overeenstemmen, terwijl er tussen de twee geen enkel contact is geweest. Vergelijk Jezus met Boeddha, Krishna met een Sjamaan uit Peru, etc. Dat betekent niet dat religieuze ideeen per se waar zijn, maar wel dat ze belangrijk zijn voor een groot deel van de mensen. Iets toevalligs is niet belangrijk.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Natuurlijk is 'het geloof' arbitrair; het is totaal willekeurig dat jij gelooft wat je gelooft en (op de gok) niet dat we op een platte schijf door een schildpad door het universum worden bewogen. De toevalligheid waarmee Jantje op aankomend weekend naar de paus kijkt en Pietje meer met pinksteren heeft is de nekslag voor een ieder de vindt dat hun specifieke smaak van religie overduidelijk de echte is.
Je doet net alsof ik religie boven wetenschap verhef. Dat is geenszins het geval. Ik verhef geen enkele vorm van kennis boven een andere (althans dat is de opzet van de theorie die ik neerzet). Mijn theorie is daar geen uitzondering op. De enige eigenschap die mijn theorie onderscheid van andere is dat mijn theorie zelfs als je de theorie zelf gaat beschouwen als deel van het systeem van kennis nog steeds voldoet aan de theorie. Ik verlaag kennis echter ook geenszins. Ook niet de wetenschappelijke kennis. Als ik een hersentumor krijg, zal ik echt naar een neurochirurg toestappen. Niet omdat zijn methode de enige oplossing van het probleem is, maar omdat het probleem op zich al een wetenschappelijk probleem is, een probleem dat is gedefinieerd in wetenschappelijke termen. Wat jij hier doet is mij in een hypothetische wetenschappelijke context trekken en tegen mij zeggen dat ik in die situatie vanwege mijn theoretische insteek geen wetenschappelijke oplossing mag zoeken omdat ik wetenschap niet mag verheffen boven andere vormen van kennis. Dat doe ik op dat moment immers ook helemaal niet: ik gebruik de oplossing die bij het probleem past - en het probleem is zelf al wetenschappelijk bepaald.quote:Doe dan een beetje consistent en verhef dan ook op geen enkel vlak de wetenschappelijke methode boven je zweverij; dus weg met de neurochirurg en vertrouwen op de dominee.
Ah, maar de devil is in the details. Natuurlijk kan je heel breed alle wereld religies met elkaar vergelijken; dan kan je ook humanisme, fascisme, communisme en allerlei maatschappelijke stromingen op de bult gooien. Gek genoeg heeft die grote gemene deler nooit geleid tot één overtuiging. Natuurlijk wenst nagenoeg iedere overtuiging voor pees en vree voor het eigen gepeupel; en daar zit de crux.quote:Op donderdag 5 april 2007 17:58 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. Is het mogelijk dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot een toevallig idee? Ik denk het niet. Als je gaat kijken naar de inspiratiebronnen van de verschillende religies dan zie je in dat hun denkbeelden niet zomaar toevallig zijn en vaak ook overeenstemmen, terwijl er tussen de twee geen enkel contact is geweest. Vergelijk Jezus met Boeddha, Krishna met een Sjamaan uit Peru, etc. Dat betekent niet dat religieuze ideeen per se waar zijn, maar wel dat ze belangrijk zijn voor een groot deel van de mensen. Iets toevalligs is niet belangrijk.
Die opmerking was niet zozeer op jouw persoon gedoeld. Natuurlijk begrijp ik dat jouw waarheid zo veel meer heeft dan al die andere(!). Overigens verwijt ik jou nou wel van rhetorische appel-en-peren moes. Mooie volle zinnen met weinig inhoud; met veel woorden weinig zeggen. Zoiets.quote:*snip* ik gebruik de oplossing die bij het probleem past - en het probleem is zelf al wetenschappelijk bepaald.
Even offt. interventie, want God Delusion heb ik niet gelezen dus daar kan ik moeilijk over meepratenquote:Op donderdag 5 april 2007 18:31 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ah, maar de devil is in the details. Natuurlijk kan je heel breed alle wereld religies met elkaar vergelijken; dan kan je ook humanisme, fascisme, communisme en allerlei maatschappelijke stromingen op de bult gooien. Gek genoeg heeft die grote gemene deler nooit geleid tot één overtuiging. Natuurlijk wenst nagenoeg iedere overtuiging voor pees en vree voor het eigen gepeupel; en daar zit de crux.
Heb uw naasten lief, zo predikt een ieder. Maar wel die naaste in de eigen parochie.
(Overigens denk ik dat Jezus met Boeddha vergelijken niet zo wijs is; een semi historisch tover figuur vergelijken met een gemoedstoestand is nogal appels met passievruchten vergelijken.)
[..]
quote:Op donderdag 5 april 2007 18:31 schreef Invictus_ het volgende:
Mag ik je vragen: concretiseer nou eens jouw pragmatische punten die jij vind in een onzichtbare roze eenhoorn God/Schepper/Ultieme Goedheid/etc.
Is er iets dat ervoor kan zorgen dat je ziet dat wetenschap de beste methode is om de kenbare wereld wereld te beschrijven? En dat het bij uitstek de methode is die zich beperkt tot het kenbare, in tegenstelling tot mysticisme, dat het onkenbare verzint (ten behoeve van persoonlijk genot)?quote:Op donderdag 5 april 2007 13:13 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Nee, maar ik stel jou een wedervraag waarvan het antwoord ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik zeg wat ik te zeggen heb omdat ik a) het wil testen tegen mogelijke tegenwerpingen,
Ten tijde van de bijbel bestonden er geen telescopen. Men kon niet zien of saturnus ringen had, laat staan, bepalen hoe ver de sterren van de aarde verwijderd waren. Overigens staat er in de bijbel wel degelijk het een en ander over abortus.quote:Op woensdag 4 april 2007 20:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
'Vanuit christelijke optiek' is natuurlijk onzin. Het feit dat er in de bijbel niet over saturnus gesproken wordt, wil niet zeggen dat christenen er geen ideeen over hebben. In de bijbel staat ook niks over abortus, maar daar hebben veel christenen ook een bepaald beeld van.
De mens is anders in de praktijk aanzienlijk nietiger dan ze wordt voorgesteld in de bijbel. Daarin wordt ons voorgehouden dat God de mens schiep naar zijn evenbeeld en dat de de heerser is over zo'n beetje alles, remember? Maar als je naar de schaal van het universum kijkt, dan is dat een universum die allesbehalve voor ons lijkt geschapen te zijn. En een 'doel' is er al helemaal niet in te ontdekken.quote:De nietigheid van de mens heeft mensen juist dichter naar het Godsgeloof toegebracht. Je laatste zin wordt alleen al ontkracht door het feit dat een groot gedeelte van de mensheid in een God gelooft en in de realiteit staat.
Dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat christenen best meningen hebben over dingen die niet in de bijbel staan genoemd. Uit 'christelijke optiek' dus.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:48 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ten tijde van de bijbel bestonden er geen telescopen. Men kon niet zien of saturnus ringen had, laat staan, bepalen hoe ver de sterren van de aarde verwijderd waren.
Ja klopt. Heeft wat mij betreft weinig met het heelal te maken.quote:De mens is anders in de praktijk aanzienlijk nietiger dan ze wordt voorgesteld in de bijbel. Daarin wordt ons voorgehouden dat God de mens schiep naar zijn evenbeeld
Ja klopt, dieren, planten, etc. Niet saturnus in ieder geval.quote:en dat de de heerser is over zo'n beetje alles, remember?
De aarde is enorm goed geschikt voor leven. De onwaarschijnlijk snelle vorming van leven na het vormen van de aarde maakt dat wel duidelijk. Wie zegt dat het hele heelal voor de mens leefbaar moet zijn?quote:Maar als je naar de schaal van het universum kijkt, dan is dat een universum die allesbehalve voor ons lijkt geschapen te zijn.
Niet in de materie op zich nee.quote:En een 'doel' is er al helemaal niet in te ontdekken.
Had je post inderdaad verkeerd begrepen, waarvoor excuses. Dus ik moet inderdaad voortaan beter lezen.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uiteraard, anders is het geen geloof te noemen hé.
Maar laten mensen nog eens naar mijn disclaimer kijken van betreffende post, voor ze er inhoudelijk (té) serieus op gaan reageren.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |