abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48018118
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:40 schreef Petera het volgende:

[..]

Mits je ze nog kunt betalen nadat je hebt betaald voor je basisverzekering. Formeel mag het dan zo zijn dat de staat mij niet verbiedt om me aanvullend te verzekeren, in praktijk legt ze wel degelijk grenzen op doordat ik voor bepaalde zaken verplicht verzekerd ben en dus minder geld overhoud om me ook nog te laten verzekeren tegen zelf te kiezen aandoeningen.
[..]
Hier heb je een punt.
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:40 schreef Petera het volgende:

Dan hadden ze maar op tijd de juiste verzekering moeten afsluiten. Als je je pas laat verzekeren nadat je ziek bent geworden, blijf je uiteraard altijd zitten met de vaste kosten die de behandeling met zich meebrengt.

Het wordt pas anders als iemand chronisch ziek wordt voordat hij of zij (geestelijk) volwassen genoeg is om zich te laten verzekeren, maar dan is het nog altijd niet noodzakelijk dat uit solidariteit mijn premie omhoog gaat. Regel dat via goede doelen ofzo, of, als dit en andere zaken dan toch door de staat bekostigd moeten worden, haal de solidariteit dan in ieder geval niet uit de premies, maar haal het uit de belasting (aannemende dat er toch nog enige belasting betaald wordt voor onze defensie). Op die manier is in ieder geval inzichtelijk wat we precies aan geld kwijt zijn aan "algemeen belang".
Het geldt niet alleen voor de mensen die al ziek waren. Normaal gesproken zullen gezonde mensen met een lage risicoaversie als eerste de verzekering verlaten wanneer deze niet verplicht is. Verzekeringsmaatschappijen weten dit ook. Bij een vaste premie zullen dit echter juist de mensen zijn die de premie betaalbaar houden zonder dat de verzekeringsmaatschappij verlies leidt. De premie stijgt nadat deze mensen uit de verzekering zijn gestapt. Hierdoor zullen andere verzekerden ook uit de verzekering stappen. Deze mensen wouden zich echter best verzekeren voor de vorige lagere premie. Jouw beslissing om je niet te verzekeren heeft dus ook nadelige gevolgen voor mensen die gezond zijn.
pi_48018316
quote:
Op woensdag 4 april 2007 12:22 schreef pingu_ het volgende:

[..]

Gedaan, maar het valt redelijk tegen wat er dan nog overblijft voor een overheid. Plus je heel veel problemen kan oplossen door property rights goed te definieren en als je een goed juridisch systeem hebt.
Zaken als assymetrische informatie zullen dan ook geen rol spelen in dit soort "beginnerscursussen". Lees eens een abstract van een journal in de economie. Dan zal je zien hoeveel externe effecten er wel niet bestaan en welke andere redenen er zijn om in te grijpen als overheid. Soms is het onzin, vaak niet.

De grafiekjes die ergens anders aangehaald worden zijn leuke statistieken. In econometrische studies die welvaart proberen te verklaren wordt echter zelden een significant effect van overheidsingrijpen op welvaart gevonden. Zelfs als deze effecten er zijn is het maar de vraag of het een positief of een negatief effect is.
pi_48018388
quote:
Op woensdag 4 april 2007 12:55 schreef Camphusius het volgende:

Hetgeen minarchisten beoogen, lijkt mij stukken realistischer. De vraag wordt dan, hoe minimaal kan een overheid worden, zodanig dat er voor "iedereen" een acceptabele levenstandaard onstaat?

De vraag is dus, nemen welvaart en welzijn toe door verregaande minimalisering van overheden.
De vraag lijkt mij eerder hoe groot een overheid moet zijn om een maximale welvaart te bereiken. We willen toch geen acceptabele levensstandaard?
pi_48018827
quote:
Op woensdag 4 april 2007 17:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dan privatisering van steeds meer overheidstaken, aangezien ze er geen geld meer voor hebben.
Ok interessant. Stel je voor dat jij nu een libertarische beweging opricht die met dit plan zal komen. Ik verwacht niet dat je steun van de bevolking krijgt. Zijn de mensen dan echt wel zo ontevreden met de overheid als de libertarische revolutie niet plaatsvindt?

Of is het zo dat ze onwetend zijn over de voordelen die het niet hebben van een overheid heeft? Een 3e mogelijkheid is natuurlijk dat het te moeilijk is om mensen te mobiliseren.
pi_48021475
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Gehandicapten vallen NU juist buiten de boot doordat wij een systeem hanteren dat letterlijk miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.
Kun je dat uitleggen? Hoeveel miljard gaat naar hoeveel mensen die volgens jou best voor zichelf kunnen zorgen?

En los daarvan: jij denkt dat bedrijven om gehandicapten zit te springen?
quote:
Hoe bedoel je?
Je liet mij hele mooie plaatjes zien. Daaruit zou je idd de conclusie kunnen trekken dat de welvaart stijgt naarmate je minder overheid hebt.

Mijn vraag is:
1 heb je een dergelijk plaatje waarbij niet welvaart maar welbevinden(welzijn, gelukkig zijn) tot uitdrukking wordt gebracht? Want je kan heel veel welvaart genereren als je iedereen kapot laat werken, maar is men dan ook gelukkig?

2 Het plaatje dat je gaf mbt welvaart is macro-economisch bepaald. Het zegt dus iets over gemiddelden. . Een gemiddelde zegt helemaal niets over de verdeling van de rijkdom over diverse groepen. M.a.w. verschillen in rijkdom komen niet tot uitdrukking. Heb je ook plaatjes die de verdeling wel illustreren ? Om zo te zeggen: in Ierland kan bijvoorbeeld een hoger pct onder de armoede grens leven dan hier in Nederland. Begrijp je nu wat ik bedoel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Camphusius op 04-04-2007 21:53:38 ]
pi_48022109
quote:
Op woensdag 4 april 2007 20:27 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Zaken als assymetrische informatie zullen dan ook geen rol spelen in dit soort "beginnerscursussen". Lees eens een abstract van een journal in de economie. Dan zal je zien hoeveel externe effecten er wel niet bestaan en welke andere redenen er zijn om in te grijpen als overheid. Soms is het onzin, vaak niet.

De grafiekjes die ergens anders aangehaald worden zijn leuke statistieken. In econometrische studies die welvaart proberen te verklaren wordt echter zelden een significant effect van overheidsingrijpen op welvaart gevonden. Zelfs als deze effecten er zijn is het maar de vraag of het een positief of een negatief effect is.
Hmz, in die "beginnerscursussen" wordt ik wel doodgegooid met papers uit de topjournals, dus ik ken ze wel, behalve de puur econometrische varianten. Meer dan 20 artikelen per course komt redelijk vaak voor.
pi_48035515
quote:
Op woensdag 4 april 2007 20:22 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Hier heb je een punt.
[..]

Het geldt niet alleen voor de mensen die al ziek waren. Normaal gesproken zullen gezonde mensen met een lage risicoaversie als eerste de verzekering verlaten wanneer deze niet verplicht is. Verzekeringsmaatschappijen weten dit ook. Bij een vaste premie zullen dit echter juist de mensen zijn die de premie betaalbaar houden zonder dat de verzekeringsmaatschappij verlies leidt. De premie stijgt nadat deze mensen uit de verzekering zijn gestapt. Hierdoor zullen andere verzekerden ook uit de verzekering stappen. Deze mensen wouden zich echter best verzekeren voor de vorige lagere premie. Jouw beslissing om je niet te verzekeren heeft dus ook nadelige gevolgen voor mensen die gezond zijn.
Volgens mij is dit puur een overgangsprobleem. In een stabiele situatie na de overgang zou een verzekeraar normaal gesproken alleen een verzekering afsluiten, indien de totale verwachte inkomsten uit de cliënt z'n premies de totale verwachte te vergoeden ziektekosten zouden overstijgen. Dat kan door voor gezonde cliënten met een zeer lage premie te beginnen en deze telkens te verhogen als de gezondheid achteruitgaat (en dan gaat de cliënt zich inderdaad scheelbetalen als hij oud en ziek wordt), maar dat kan ook door in de premie van vandaag al rekening te houden met de ziektekosten in de rest van zijn leven (en dan zal de cliënt als hij oud en ziek wordt nog altijd ongeveer dezelfde premie als voorheen betalen). Hoe dan ook, zou mijn premie dan dus niet afhangen van wie er nog meer verzekerd zijn, omdat, ongeacht wie de klanten zijn, iedereen iets meer betaalt dan wat hij naar verwachting kost en omdat mijn verwachte kosten nou eenmaal niet afhangen van wie er nog meer bij die verzekeraar verzekerd zijn.

Het probleem is eigenlijk dat het een overgang betreft van een situatie waarbij op ieder moment de gelukkigen van dat moment voor de minder gelukkigen van dat moment betalen, naar een situatie waarbij iedereen voor zijn eigen verwachte kosten "moet" betalen. En de zieken van het moment zijn dan inderdaad de dupe, omdat zij als het ware in het verleden niet de kans hebben gehad om voor zichzelf een "ziektekostenspaarpot" op te bouwen.

Maar dat zegt op z'n hoogst dat je niet van de ene op de andere dag radicaal van systeem moet veranderen, niet dat het alternatieve systeem slechter zou zijn dan het huidige systeem.
  donderdag 5 april 2007 @ 12:10:22 #108
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48037404
quote:
Op woensdag 4 april 2007 12:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Allemaal gevolgd, maak je geen zorgen.
toevallig ook een vak als Public Choice of Law & Economics gehad?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_48037905
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:10 schreef pmb_rug het volgende:
toevallig ook een vak als Public Choice of Law & Economics gehad?
Nee, maar ik weet wel ongeveer wat het is.
  donderdag 5 april 2007 @ 12:25:43 #110
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48037977
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, maar ik weet wel ongeveer wat het is.
wat is je mening over de evidente waarde van instituties (die meestal bestaan bij de gratie van een stabiele, sterke overheid) in economische groei?

tevens kan de overheid corrigeren voor externalities van gedrag, met name bij milieuproblematiek. Natuurlijk gaat dit niet perfect, maar het is beter dan niks.
?Porque no te calles?
pi_48038111
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:25 schreef pmb_rug het volgende:
wat is je mening over de evidente waarde van instituties (die meestal bestaan bij de gratie van een stabiele, sterke overheid) in economische groei?
Die instituties kunnen net zo goed door marktpartijen worden gevormd. Dan blijkt vanzelf hun evidente waarde.
quote:
tevens kan de overheid corrigeren voor externalities van gedrag, met name bij milieuproblematiek. Natuurlijk gaat dit niet perfect, maar het is beter dan niks.
Juist omdat het verre van perfect verloopt als je het aan de overheid overlaat zou je milieuvervuiling veel direkter aan het privaat eigendom moeten koppelen in plaats van aan publiek eigendom.
  donderdag 5 april 2007 @ 12:32:16 #112
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48038193
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die instituties kunnen net zo goed door marktpartijen worden gevormd. Dan blijkt vanzelf hun evidente waarde.
Wie zou het gezag van de rechterlijke macht handhaven? Wie maakt die wetten? Zijn er uberhaupt wetten?
quote:
[..]

Juist omdat het verre van perfect verloopt als je het aan de overheid overlaat zou je milieuvervuiling veel direkter aan het privaat eigendom moeten koppelen in plaats van aan publiek eigendom.
hoe zie jij het voor je dat een fabriek in het Ruhr-gebied mij als inwoner van Groningen compenseert voor de vervuilde lucht? (er even vanuit gaan dat dit ook werkelijk een effect heeft, ik ben geen expert op dit gebied)
Doet hij dat zelf? Wie zorgt daarvoor? Hoe zie je die koppeling?

er is absoluut geen enkele bewijs, laat staan een duidelijke aanwijzing, dat zo'n systeem zou werken. het is vooral mooie borrelpraat, niet oninteressant overigens.
?Porque no te calles?
pi_48038373
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:32 schreef pmb_rug het volgende:
Wie zou het gezag van de rechterlijke macht handhaven? Wie maakt die wetten? Zijn er uberhaupt wetten?
Nee, alleen afspraken. Wie die handhaaft leg je vantevoren vast in contracten. In het bedrijfsleven wordt al veel op deze manier gewerkt. Ook het internationaal recht valt of staat met verdragen (=afspraken) tussen landen. Er is geen reden om aan te nemen waarom het tussen landen en commcerciële partijen onderling wel zou werken en tussen particulieren niet.
quote:
hoe zie jij het voor je dat een fabriek in het Ruhr-gebied mij als inwoner van Groningen compenseert voor de vervuilde lucht? (er even vanuit gaan dat dit ook werkelijk een effect heeft, ik ben geen expert op dit gebied)
Doet hij dat zelf? Wie zorgt daarvoor?
Als jij ondubbelzinnig kan aantonen dat die fabriek jouw lucht vervuilt, dwz vlekken op je wasgoed of op je longen heeft veroorzaakt, dan is de fabriek je compensatie schuldig. Je kunt dan zelf die fabriek voor de rechter slepen of je politiebedrijf dit laten doen.
pi_48038440
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:32 schreef pmb_rug het volgende:
er is absoluut geen enkele bewijs, laat staan een duidelijke aanwijzing, dat zo'n systeem zou werken.
Integendeel. Dat een vrije markt beter werkt dan een strikt gereguleerde daarvoor hoef je alleen maar je ogen open te doen en je af te vragen waar je die krachtige spotgoedkope pc en die pijlsnelle internetverbinding aan te danken hebt.

Dat 'commercial law' werkt blijkt al uit het feit dat steeds meer bedrijven er gebruik van maken om de enorme rompslomp en torenhoge kosten van het staatsapparaat te vermijden.
pi_48043870
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als jij ondubbelzinnig kan aantonen dat die fabriek jouw lucht vervuilt, dwz vlekken op je wasgoed of op je longen heeft veroorzaakt, dan is de fabriek je compensatie schuldig. Je kunt dan zelf die fabriek voor de rechter slepen of je politiebedrijf dit laten doen.
En hoe je dat dan wanneer auto's je longen hebben vervuild? Iedere automobilist in de omtrek aanklagen? Of de eigenaar van de straat?
pi_48044953
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:05 schreef Dodecahedron het volgende:
En hoe je dat dan wanneer auto's je longen hebben vervuild? Iedere automobilist in de omtrek aanklagen? Of de eigenaar van de straat?
De eigenaar faciliteert de automobilisten en lijkt me dus idd het juiste aanspreekpunt wat dat betreft.
pi_48045261
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De eigenaar faciliteert de automobilisten en lijkt me dus idd het juiste aanspreekpunt wat dat betreft.
Maar op die manier kunnen rijken toch veel makkelijker mensen aanklagen dan armen? Dat is nu ook al zo, maar die tegenstellingen worden dan nog scherper.
pi_48046250
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:44 schreef Dodecahedron het volgende:
Maar op die manier kunnen rijken toch veel makkelijker mensen aanklagen dan armen? Dat is nu ook al zo, maar die tegenstellingen worden dan nog scherper.
Je zegt het zelf al, dat is nu juist het geval. En het zal juist minder worden in een libertarisch systeem omdat ook de proceskosten door de verliezende partij gedragen worden.
pi_48046685
quote:
Op donderdag 5 april 2007 16:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al, dat is nu juist het geval. En het zal juist minder worden in een libertarisch systeem omdat ook de proceskosten door de verliezende partij gedragen worden.
Daarover: is dat inclusief de kosten van de winnende advocaten? Dat kan dan nog een duur grapje worden als iemand zeker weet dat hij zal gaan winnen. Even een paar extra advocaten erbij nemen om die ander eens goed op kosten te jagen
pi_48047490
quote:
Op donderdag 5 april 2007 16:19 schreef Petera het volgende:
Daarover: is dat inclusief de kosten van de winnende advocaten? Dat kan dan nog een duur grapje worden als iemand zeker weet dat hij zal gaan winnen. Even een paar extra advocaten erbij nemen om die ander eens goed op kosten te jagen
Dat is mogelijk maar je komt meestal helemaal niet bij de rechter als duidelijk is dat één van de partijen zeker weet dat hij zal gaan winnen (maw in zijn recht staat). De andere partij ziet dat namelijk ook en zal dus al veel eerder tot compensatie overgaan.
pi_48047566
Een aardig artikel over deze materie stond trouwens onlangs op Mises.org (sowieso een van de beste libertarische blogs)

Market Chosen Law
pi_48048451
quote:
Op donderdag 5 april 2007 16:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ja, precies dus het wordt méér. Rijken kunnen zich vaker een valse beschuldiging veroorloven dan armen.
pi_48048761
quote:
Op donderdag 5 april 2007 17:01 schreef Dodecahedron het volgende:
Ja, precies dus het wordt méér. Rijken kunnen zich vaker een valse beschuldiging veroorloven dan armen.
Rijken kunnen zich nu juist een "so sue me" houding veroorloven omdat ze weten dat een arm iemand toch geen zin heeft om de proceskosten op te hoesten.

Vergeet ook niet dat in een libertarische samenleving processen en vonnissen openbaar zijn. Ik voorzie een markt van bedrijven die precies bij gaan houden wie wie aanklaagt en wat het vonnis was. Als jij dus bekend komt te staan als iemand die voortdurend valse beschuldigingen uit zullen steeds minder mensen/bedrijven nog zaken met je willen doen.
pi_48049291
quote:

[..]
Wat dus niet ondubbelzinnig aangetoond kan worden. Want er zijn meerdere fabrieken die vervuiling uitstoten. Als er een puntbron is zou je een punt hebben. Bij diffuse milieubelasting maak je het compleet onmogelijk.

Weer een goed punt dat aantoont dat het libertarisme nooit kan werken .

Nog afgezien van de gegarandeerde vernietiging van welvaart en welzijn .

En dat het nooit opgelegd kan worden zolang er 1 persoon tegen is en een libertarische samenleving dus nooit kan ontstaan zonder de verafschuwde dwang .

Maar ach het is leuke borrelpraat .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_48056313
quote:

[..]

Nee, alleen afspraken. Wie die handhaaft leg je vantevoren vast in contracten. In het bedrijfsleven wordt al veel op deze manier gewerkt. Ook het internationaal recht valt of staat met verdragen (=afspraken) tussen landen. Er is geen reden om aan te nemen waarom het tussen landen en commcerciële partijen onderling wel zou werken en tussen particulieren niet.
[..]
Dit experiment is min of meer mislukt tijdens de transitie van de voormalige Sovjetunie naar een markteconomie. Tijdens de start waren de regels van een markteconomie nog afwezig. Deze werden ook niet meteen ingevoerd. Vele huidige topmanagers van bedrijven in Rusland hebben hun functie aan stelen in deze periode overgehouden. De bevolking stak niet de koppen bij elkaar om zelf een rechtssysteem te maken. De Russische maffia heeft dan ook nog nooit zo gefloreerd als na de overgang naar een markteconomie.
pi_48056552
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:54 schreef Heldopsokken het volgende:
Dit experiment is min of meer mislukt tijdens de transitie van de voormalige Sovjetunie naar een markteconomie. Tijdens de start waren de regels van een markteconomie nog afwezig. Deze werden ook niet meteen ingevoerd. Vele huidige topmanagers van bedrijven in Rusland hebben hun functie aan stelen in deze periode overgehouden. De bevolking stak niet de koppen bij elkaar om zelf een rechtssysteem te maken. De Russische maffia heeft dan ook nog nooit zo gefloreerd als na de overgang naar een markteconomie.
Niet zo verwonderlijk nadat ze 80 jaar waren murw gebeukt. Iets waar wij ook hard naar op weg zijn. Alleen mogen wij de kopstukken van onze mafia zelf kiezen.
pi_48056674
quote:
Op donderdag 5 april 2007 11:13 schreef Petera het volgende:

[..]

Volgens mij is dit puur een overgangsprobleem. In een stabiele situatie na de overgang zou een verzekeraar normaal gesproken alleen een verzekering afsluiten, indien de totale verwachte inkomsten uit de cliënt z'n premies de totale verwachte te vergoeden ziektekosten zouden overstijgen. Dat kan door voor gezonde cliënten met een zeer lage premie te beginnen en deze telkens te verhogen als de gezondheid achteruitgaat (en dan gaat de cliënt zich inderdaad scheelbetalen als hij oud en ziek wordt), maar dat kan ook door in de premie van vandaag al rekening te houden met de ziektekosten in de rest van zijn leven (en dan zal de cliënt als hij oud en ziek wordt nog altijd ongeveer dezelfde premie als voorheen betalen). Hoe dan ook, zou mijn premie dan dus niet afhangen van wie er nog meer verzekerd zijn, omdat, ongeacht wie de klanten zijn, iedereen iets meer betaalt dan wat hij naar verwachting kost en omdat mijn verwachte kosten nou eenmaal niet afhangen van wie er nog meer bij die verzekeraar verzekerd zijn.

Het probleem is eigenlijk dat het een overgang betreft van een situatie waarbij op ieder moment de gelukkigen van dat moment voor de minder gelukkigen van dat moment betalen, naar een situatie waarbij iedereen voor zijn eigen verwachte kosten "moet" betalen. En de zieken van het moment zijn dan inderdaad de dupe, omdat zij als het ware in het verleden niet de kans hebben gehad om voor zichzelf een "ziektekostenspaarpot" op te bouwen.

Maar dat zegt op z'n hoogst dat je niet van de ene op de andere dag radicaal van systeem moet veranderen, niet dat het alternatieve systeem slechter zou zijn dan het huidige systeem.
Je blijft maar uitgaan van perfecte informatie voor de verzekeraar. Nogmaals, de klant weet altijd meer over zijn gezondheid. Daardoor kan een verzekeraar nooit goed inschatten wat zijn client in de toekomst zal kosten. Hij kan dit hooguit schatten. Weet je hoe moeilijk dat is?

Op dit moment worden verzekeringsmaatschappijen in Nederland gecompenseerd voor de ongezonde klanten die ze hebben. Weet je hoe moeilijk het is om variabelen te vinden die gezondheidsrisico's inschatten. Die variabelen zijn bijna niet observeerbaar.

Vertel mij eens waarom een verzekeraar deze variabelen eerder zichtbaar kan maken dan de overheid die dit overigens uitbesteedt aan een economisch onderzoeksbureau.
pi_48056767
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet zo verwonderlijk nadat ze 80 jaar waren murw gebeukt. Iets waar wij ook hard naar op weg zijn. Alleen mogen wij de kopstukken van onze mafia zelf kiezen.
Ik ben hartstikke gelukkig hoor

Of zal dat toch aan de overheidspropaganda van de grote boze J.P.B. en zijn kameraad Wouter Bos liggen.
pi_48056921
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:05 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik ben hartstikke gelukkig hoor
Vraag je 'ns af op wiens kosten. En bid dat je niet ziek wordt.
pi_48057121
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Vraag je 'ns af op wiens kosten. En bid dat je niet ziek wordt.
Ja, ik weet het. Ik geef het toe. Mijn enorme AiO salaris wordt betaald door de criminelen van de overheid

En over de kwaliteit van de gezondheidszorg:

http://www.cmwf.org/publi(...)ow.htm?doc_id=362702
pi_48074910
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:02 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Je blijft maar uitgaan van perfecte informatie voor de verzekeraar.
Nee, dat doe ik niet. Ik ga er wel van uit dat een verzekeraar risicofactoren met een duidelijk grote invloed meeneemt, zeker als een risico ook bij het grote publiek bekend is.
quote:
Nogmaals, de klant weet altijd meer over zijn gezondheid. Daardoor
Dan keert de verzekeraar dus niet uit als vaststaat dat een klant foutieve informatie heeft gegeven en hanteert de verzekeraar aparte tarieven voor groepen die bepaalde gegevens niet willen geven. En ik voorspel dat die tarieven na verloop van tijd heel erg dicht bij de worst-case-tarieven in de buurt gaan komen.
quote:
kan een verzekeraar nooit goed inschatten wat zijn client in de toekomst zal kosten.
Dat is nou juist het mooie: omdat veel jonge mensen elkaar qua gezondheid op het oog nauwelijks ontlopen, kunnen de verzekeraar en de klant op dat moment voor de toekomst niet veel meer dan van de gemiddelden uitgaan.
quote:
Hij kan dit hooguit schatten.
Schatten lijkt me voldoende, als het maar wel gefundeerd is.
quote:
Weet je hoe moeilijk dat is?
Nee, maar het is zeker niet onmogelijk. Bovendien is het dus niet erg dat de schatting moeilijk is, zolang diezelfde schatting voor de klant maar niet zo makkelijk is, dat deze weet of zich verzekeren voor hem waarschijnlijk gunstig of ongunstig is.
quote:
Op dit moment worden verzekeringsmaatschappijen in Nederland gecompenseerd voor de ongezonde klanten die ze hebben. Weet je hoe moeilijk het is om variabelen te vinden die gezondheidsrisico's inschatten. Die variabelen zijn bijna niet observeerbaar.
Als het effect van een variabele nauwelijks te observeren is, kunnen ze natuurlijk ook gewoon geen onderscheid maken op grond van de cliënt z'n waarde van die variabele. Bovendien hoeft de verzekeraar natuurlijk niet naar zoveel mogelijk variabelen te zoeken die van invloed zijn op de ziektekosten. Het is ruim voldoende als de verzekeraar gebruik maakt van de variabelen die wél bekend zijn; dan wordt voorkomen dat er mensen zijn voor wie objectief vaststaat dat ze teveel betalen en die zich dan vervolgens daarom niet verzekeren.
quote:
Vertel mij eens waarom een verzekeraar deze variabelen eerder zichtbaar kan maken dan de overheid die dit overigens uitbesteedt aan een economisch onderzoeksbureau.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat een verzekeraar dat beter kan dan de overheid en ook geen enkele reden om aan te nemen dat een overheid dat beter kan dan een verzekeraar(Uitbesteden kan een verzekeraar immers ook).
pi_48075641
quote:
Op donderdag 5 april 2007 16:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is mogelijk maar je komt meestal helemaal niet bij de rechter als duidelijk is dat één van de partijen zeker weet dat hij zal gaan winnen (maw in zijn recht staat). De andere partij ziet dat namelijk ook en zal dus al veel eerder tot compensatie overgaan.
Dan neem ik aan, dat als de zekere winnaar van de rechtzaak een in alle opzichten meer dan acceptabel schikkingsvoorstel naast zich heeft neergelegd, deze dus in principe niet in het gelijk wordt gesteld bij een evetuele rechtzaak.
pi_48082982
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 12:24 schreef Petera het volgende:
Dan neem ik aan, dat als de zekere winnaar van de rechtzaak een in alle opzichten meer dan acceptabel schikkingsvoorstel naast zich heeft neergelegd, deze dus in principe niet in het gelijk wordt gesteld bij een evetuele rechtzaak.
Als het schikkingsvoorstel 100% compensatie bood voor zijn geleden schade en hij er slechts op uit is meer dan 100% binnen te halen zal hij dat niet krijgen idd.
pi_48158591
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 12:05 schreef Petera het volgende:

Als het effect van een variabele nauwelijks te observeren is, kunnen ze natuurlijk ook gewoon geen onderscheid maken op grond van de cliënt z'n waarde van die variabele. Bovendien hoeft de verzekeraar natuurlijk niet naar zoveel mogelijk variabelen te zoeken die van invloed zijn op de ziektekosten. Het is ruim voldoende als de verzekeraar gebruik maakt van de variabelen die wél bekend zijn; dan wordt voorkomen dat er mensen zijn voor wie objectief vaststaat dat ze teveel betalen en die zich dan vervolgens daarom niet verzekeren.
[..]
Ok, volgens mij zijn we het redelijk eens. Ik denk alleen dat verzekeraars wel naar deze variabelen gaan zoeken. Dat kost een heleboel geld, maar kan ze ook een heleboel opleveren. Jij denkt dat verzekeraars dat niet zo snel zullen doen.
pi_48164579
Een goede stap richting een Libertarisch nederland zou zijn, om alle staatseigendommen in een bedrijf te stoppen. Vervolgens maak je een verdeelsleutel in aandelen, bijvoorbeeld al naar gelang hoeveel premie/belasting men gedurende zijn leven heeft betaald.

Je zou bijvoorbeeld ook 25 procent van de aandelen in een "algemene middelen" fonds kunnen stoppen, welk als doel heeft om een aantal basis faciliteiten te financieeren, bijvoorbeeld: Staatsveiligheid, Dijkbescherming, Zorg voor chronisch zieken / gehandicapten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_48172927
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:49 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ok, volgens mij zijn we het redelijk eens.
Ik ben het dan ook vaak redelijk eens met redelijke personen.
quote:
Ik denk alleen dat verzekeraars wel naar deze variabelen gaan zoeken. Dat kost een heleboel geld, maar kan ze ook een heleboel opleveren. Jij denkt dat verzekeraars dat niet zo snel zullen doen.
Ik denk wel dat ze op zoek gaan, maar ik geloof inderdaad niet dat ze een heleboel geld uit zouden geven om maar zoveel mogelijk variabelen te vinden. Als er redelijke vermoedens zijn dat een bepaalde variabele in belangrijke mate de ziektekosten beïnvloedt, dan is loont het wel om daar onderzoek naar te doen; als de variabele tenminste nog niet was meegenomen bij het vaststellen van de premies. Maar voordat ik naar een willekeurige variabele duur onderzoek zou gaan doen, zou ik me toch eerst afvragen, of het feit dat nooit iemand op het idee was gekomen dat die variabele van invloed is op de gezondheid, wellicht veroorzaakt wordt doordat de invloed van die variabele gewoon verwaarloosbaar is.

Premies gaan differentiëren tot op tienden van procenten van de huidige premies, dat kost mijns inziens alleen maar extra geld aan administratie, zonder dat het daarwerkelijk extra klanten zou opleveren. Persoonlijk zou ik althans niet naar een andere verzekeraar overstappen, omdat mijn premie daar een euro minder zou zijn.

Het lijkt me dus, dat verzekeraars zich vooral richten op variabelen waarvan het vermoeden bestaat dat ze een meer dan marginale invloed op de gezondheid hebben, maar die ze nog niet in de premies meenemen. Dit met de gedachte "waar vuur is, is rook".

Hoe dan ook zal een verzekeraar die teveel of te weinig onderzoek doet, zichzelf de markt wel uitprijzen. Of mijn inschatting beter of slechter dan de jouwe is, is in dat opzicht dus niet zo heel erg belangrijk.
pi_48176217
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 16:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als het schikkingsvoorstel 100% compensatie bood voor zijn geleden schade en hij er slechts op uit is meer dan 100% binnen te halen zal hij dat niet krijgen idd.
Dat is bijna waar ik heenwilde. Waar ik eigenlijk heenwilde is dit:

Als één partij zeker is dat hij in een rechtzaak in het gelijk zou worden gesteld, kan deze in onderhandelingen in principe alles eisen wat hij wil, omdat hij de tegenpartij altijd nog met meer proceskosten op kan zadelen, dan de schadevergoeding die hij eist.

Dit is natuurlijk een onredelijke situatie. Het volgt dus dat het gelijk of ongelijk van een partij niet zozeer mag afhangen van de schade, maar vooral van de uiteindelijke schikkingsvoorstellen van de beide partijen.

Stelt de rechter in dat geval simpelweg de indiener van het meest redelijke laatste schikkingsvoorstel volledig in het gelijk, of mag de rechter, als beide schikkingsvoorstellen in zijn ogen zeer onrechtvaardig voor één van beide partijen zijn, ook een eigen schikkingsvoorstel doen en aan beide partijen opleggen. En welke partij wordt er in dat laatste geval dan in het gelijk gesteld, of moeten beide partijen dan toch maar hun eigen deel van de proceskosten ophoesten, hetgeen op zichzelf te rechtvaardigen valt als geen van beiden een redelijk voorstel hebben gedaan.

En wat als de verdedigende partij ontkent gedaan te hebben wat de aanklager beweert?
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:17:37 #138
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48178764
quote:
Op woensdag 4 april 2007 17:26 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Wanneer functioneert een overheid goed?
wanneer zij democratisch is, tamelijk stabiel en tevens niet corrupt.
dan krijgen zeer waardevolle instituties als property, contract, and tort law een waardevolle plek. extreem belangrijk voor een goed functionerende economie.

er staat dus niet 'perfect'
?Porque no te calles?
pi_48178826
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:17 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

wanneer zij democratisch is, tamelijk stabiel en tevens niet corrupt.
dan krijgen zeer waardevolle instituties als property, contract, and tort law een waardevolle plek. extreem belangrijk voor een goed functionerende economie.

er staat dus niet 'perfect'
Het probleem met democratie is, is dat het bij voorkeur niet eerlijk is. Het is binnen een democratie vrij makkelijk om minderheids groepen te verneuken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:20:19 #140
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48178858
quote:
Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Is dat zo? Want een overheid bestaat wél uit engelen?
[..]

Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden:

[afbeelding]
henri, deze post stelde me trouwens teleur. dit heeft totaal geen niveau.
?Porque no te calles?
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:20:57 #141
124377 pmb_rug
salvation received
pi_48178879
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het probleem met democratie is, is dat het bij voorkeur niet eerlijk is. Het is binnen een democratie vrij makkelijk om minderheids groepen te verneuken.
klopt, maar dat is in dit topic niet relevant.
?Porque no te calles?
pi_48188296
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 20:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Hoe wil je een volledig vrije migratie bereiken zonder de verzorgingsstaat af te breken? Het overgrote deel van de wereldbevolking heeft het nog altijd minder dan hier. Ben je niet bang dat ze in grote getale deze kant opkomen als je een systeem in stand houdt waar ze iets voor niets kunnen krijgen?
Hier had ik nog niet op geantwoord.

Niets is wel erg sterk uitgedrukt. Ze laten vrienden, hun land en hun cultuur achter. Dit is natuurlijk een enorm offer. Daarnaast ben ik voornamelijk voor tijdelijke migratie(echte gastarbeiders dus) om brain drain te voorkomen.

Ik wil gezondheidszorg in de verzorgingsstaat handhaven. Eigen bijdragen kunnen echter best omhoog. Uitkeringen en dergelijke wil ik wel zo minimaal mogelijk houden.

Daarnaast zal bijna iedere Wereldbankeconoom het er mee eens zijn dat vrije arbeidsmigratie veel meer welvaart en armoedevermindering oplevert dan vrije wereldhandel. De wereldhandel is al behoorlijk vrij en er zijn afnemende meeropbrengsten.
pi_48192793
Vind ik ook altijd mooi aan sociaal-democraten/liberalen men heeft mond vol over armoede bestrijding, maar als het gaat om vrijheid van persoonsverkeer, dan is men plotseling heel protectionistisch. Mooi voorbeeld is de SP die het arme Polen niet gunt om in Nederland te werken.
pi_48198028
Ik noem mezelf toch echt een liberaal hoor raptorix
pi_48198428
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:00 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik noem mezelf toch echt een liberaal hoor raptorix
Rita Verdonk en Femke Halsema ook. Met de term liberaal kun je tegenwoordig ook in Nederland alle kanten op. Het is juist door die verwatering van het begrip dat de term libertarisme is uitgevonden.
pi_48198568
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Rita Verdonk en Femke Halsema ook. Met de term liberaal kun je tegenwoordig ook in Nederland alle kanten op. Het is juist door die verwatering van het begrip dat de term libertarisme is uitgevonden.
Inderdaad, helemaal waar. Ik ben echter geen libertarier, dus waarom zou ik me zo noemen. Hokjesdenken is trouwens helemaal niet belangrijk.

Ik ben trouwens benieuwd naar je mening over de vrije arbeidsmigratie.
pi_48198690
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:11 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd naar je mening over de vrije arbeidsmigratie.
Daar had ik toch al op geantwoord?
pi_48198817
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Daar had ik toch al op geantwoord?
Yep klopt, maar hoe slecht vind je mijn alternatief met enigzins verzorgingsstaat. Denk je dat dit een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie?
pi_48199312
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:17 schreef Heldopsokken het volgende:
Yep klopt, maar hoe slecht vind je mijn alternatief met enigzins verzorgingsstaat. Denk je dat dit een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie?
Alleen gezondheidszorg voor migranten en geen uitkeringen en andere subsidies, vat ik het zo goed samen? Mwah, wat zal ik zeggen, het is wel een stapje in de goede richting maar het is allemaal weer zo half. Een poging om de kool en de geit te sparen die echter weer onnoemelijk veel nieuwe vragen en problemen oproept. Heeft een migrant nooit recht op een uitkering, ook niet als hij hier al twintig jaar werkt? Heeft hij recht op AOW? Ook als hij hier pas twee jaar werkt? Hebben zijn kinderen recht op een uitkering? Heeft hij precies dezelfde rechten op een open-hart-operatie als alle andere Nederlanders of komt hij onderaan de lijst?

Al met al zie ik het er niet van komen dat dit veel zoden aan de dijk zet. Privatiseer de gezondheidszorg én de werkeloosheids/arbeidsongeschiktheids-uitkeringen. Pas dan ben je eerlijk bezig naar iedereen toe en vormt vrije migratie (zowel im- als emigratie) geen enkel probleem meer.
pi_48199884
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Alleen gezondheidszorg voor migranten en geen uitkeringen en andere subsidies, vat ik het zo goed samen? Mwah, wat zal ik zeggen, het is wel een stapje in de goede richting maar het is allemaal weer zo half. Een poging om de kool en de geit te sparen die echter weer onnoemelijk veel nieuwe vragen en problemen oproept. Heeft een migrant nooit recht op een uitkering, ook niet als hij hier al twintig jaar werkt? Heeft hij recht op AOW? Ook als hij hier pas twee jaar werkt? Hebben zijn kinderen recht op een uitkering? Heeft hij precies dezelfde rechten op een open-hart-operatie als alle andere Nederlanders of komt hij onderaan de lijst?

Al met al zie ik het er niet van komen dat dit veel zoden aan de dijk zet. Privatiseer de gezondheidszorg én de werkeloosheids/arbeidsongeschiktheids-uitkeringen. Pas dan ben je eerlijk bezig naar iedereen toe en vormt vrije migratie (zowel im- als emigratie) geen enkel probleem meer.
Je vat het simplistisch gezien best goed samen. Het is inderdaad half en dat roept weer allemaal nieuwe problemen op. Regeren is echter niet zo makkelijk. Ik vind je zo nu en dan goede argumenten hebben maar ik vind libertarisme af en toe heel erg simplistisch. Het is(zo lijkt het voor mij tenminste) net doen alsof er geen marktfalen bestaat en alsof overheden altijd falen. Ik weeg liever de nadelen van een overheid tegen de nadelen van de markt af. Dan kom ik toch echt af en toe tot de conclusie dat overheidsingrijpen in het belang van de welvaart van mensen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')