Nozick was inderdaad een libertariër, eentje van de minarchistische lijn, maar hij heeft de stroming zeker niet uitgevonden. Libertarisme komt voort uit het klassieke liberalisme en heeft dus al veel oudere wortels. Omdat de term 'liberal' in Amerika steeds meer verwaterde en daar tegenwoordig eigenlijk gewoon 'links' betekent, is in de jaren 60 het begrip 'libertarisme' geintroduceerd.quote:Op zondag 1 april 2007 19:10 schreef Heldopsokken het volgende:
Naar aanleiding van een discussie over het libertarisme open ik dit topic. We gingen daar wat te veel off-topic. Ik gaf daarin aan dat 1 van de dogma's van het libertarisme was dat de overheid niet mocht ingrijpen. Daardoor leek het libertarisme voor mij een geloof. Een geloof kent immers ook dogma's. Henri Osewoudt ging daar tegenin met de volgende quote:
"Nee, het libertarisme heeft als uitgangspunt dat niemand geweld, dwang of fraude mag initiëren. Een overheid doet niet anders en kan daarom niet op onze sympathie rekenen"
Ik weet dat het libertarisme voortkomt uit de ideeen van de filosoof Robert Nozick. Hij geeft ondermeer aan dat belastingen een vorm van diefstal zijn. Verder weet ik eigenlijk niet veel van deze "politieke stroming". Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie er me nog meer over kunnen vertellen als nieuwe Fokker.
Met een dergelijke dramatische redenering kun je alles goedpraten. Feit blijft dat de overheid je meer dan de helft van je inkomen onder dwang afneemt en daar geen mensenlevens mee redt maar markten als gezondheidszorg en onderwijs mee monopoliseert en betuwelijnen of straaljagers van koopt.quote:Ik ben het persoonlijk eens met de stelling van Nozick eens. Dat verbaast jullie libertariers he. Ik vind het echter niet zo belangrijk dat er gestolen wordt van de bevolking zolang er goede dingen met dat geld gedaan worden. Het gaat niet om het proces van stelen maar om de uiteindelijke uitkomst.
Wanneer je om een leven te redden moet stelen moet je dat gewoon doen.
Noem me één voorbeeld waar de overheid haar geld efficiënt heeft besteed. Doordat zij geen concurrentie kent en niet wordt afgerekend op haar prestaties komt het simpelweg nooit voor.quote:Soms kan een overheid effectiever met geld omgaan dan de bevolking zelf.
De zittende regering heeft maar heel weinig invloed op de bulk van het geld dat wordt uitgegeven, ze kan hooguit een procentje of wat naar links of rechts bijsturen.quote:In een demokratische samenleving heeft zij immers een prikkel om goede dingen voor de bevolking te doen. De regering wil immers graag herkozen worden.
Een individu houdt over het algemeen heel veel rekening met de welvaart van zichzelf en zijn naasten. Als iedereen dat dus doet is er geen noodzaak om een overkoepelend orgaan met dwang en geweld voor de welvaart van minder bedeelden te laten zorgen. In de praktijk lijden die er alleen maar onder. Het hoger onderwijs is daar een goed voorbeeld van. Het wordt zwaar gesubsidieerd met als redenering dat daardoor iedereen er gebruik van kan maken. In de praktijk zijn het nog steeds mensen uit de hogere klassen die een hogere opleiding volgen en die zich dus laten subsidiëren door vuilnismannen en buschauffeurs die zelf nooit een dergelijke opleiding zullen volgen. Taxing the poor, subsidizing the rich, dat is waar het op neer komt, en het is een grof schandaal.quote:Een individu houdt over het algemeen minder rekening met de welvaart van een ander aan de andere kant van het land dan een demokratisch gekozen regering.
Dat is natuurlijk niet zo, Henri. De overheid wordt alleen niet afgerekend door niet-stemmende libertariërsquote:niet wordt afgerekend op haar prestaties
Dat is wel zo. Als jij denkt dat je de overheid op haar prestaties afrekent omdat je één keer in de vier jaar op een knopje mag drukken heb je het goed mis. In de praktijk is het gewoon zo dat ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, openbaar vervoer en wat al niet meer, absoluut niet op hun prestaties afgerekend worden. Integendeel, als een ziekenhuis slecht presteert krijgt zij er er in de regel het jaar daarop méér geld bij.quote:Op zondag 1 april 2007 20:02 schreef Autodidact het volgende:
Dat is natuurlijk niet zo, Henri.
Zeker geen stomme vragen, integendeel. Militaire macht en justitie zijn zo'n beetje de enige zaken waarvoor veel libertariërs een overheid nog noodzakelijk achten. De echte anarcho-kapitalisten zeggen dat ook deze zaken door een vrije markt opgelost zouden kunnen worden, en ze hebben daar stevige argumenten voor, maar ik zal je zeggen dat ook ik dat nog niet zo snel zie gebeuren.quote:Op zondag 1 april 2007 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb het in een ander topic al aan Henri aangekaart.
Hoe gaat libertarisme om met militaire macht en strafrecht?
Een ander vrijheid afpakken mag niet, maar om de vrijheid van de ander te beschermen moet er iets gebeuren, lijkt mij. Niemand heeft het recht op vrijheidsberoving, maar hoe stel je dan grensen in een wet of zonder wet?
Moorden vindt een libertarier niet goed, neem ik aan, maar wie onthoudt het recht om te moorden.
Misschien allemaal stomme vragen die Henri weer afdoet als stomme vergelijkingen enzo, maar ik ben er reuze benieuwd hoe dat in z'n werk moet gaan.
Ja, af ze worden gesloten, directeurs uit hun ambt gezet, doktoren ontslagen. In feite is dat een vertraagd marktprincipe. Een overheid die dat niet doet wordt door de kiezer uit hun ambt gezet (kwaliteit van zorg is een hot verkiezingsitem). Zo ontzettend zwart-wit is het niet met een functionerende demcocratie.quote:Op zondag 1 april 2007 20:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is wel zo. Als jij denkt dat je de overheid op haar prestaties afrekent omdat je één keer in de vier jaar op een knopje mag drukken heb je het goed mis. In de praktijk is het gewoon zo dat ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, openbaar vervoer en wat al niet meer, absoluut niet op hun prestaties afgerekend worden. Integendeel, als een ziekenhuis slecht presteert krijgt zij er er in de regel het jaar daarop méér geld bij.
Het is idd. een geloof, HenriO blijft echter volharden dat het een "gegeven" is. Dat volhouden is één van de dogma's.quote:Op zondag 1 april 2007 19:10 schreef Heldopsokken het volgende:
Naar aanleiding van een discussie over het libertarisme open ik dit topic. We gingen daar wat te veel off-topic. Ik gaf daarin aan dat 1 van de dogma's van het libertarisme was dat de overheid niet mocht ingrijpen. Daardoor leek het libertarisme voor mij een geloof. Een geloof kent immers ook dogma's.
Totale vrijheid bestaat mede bij gratie van totale informatie. Zeker in onze informatiemaatschappij is dat een illusie, ergo vrijheid bestaat in die zin niet en al zeker niet een vrije markt. Gezien het feit dat vaak erkend wordt dat voor veiligheid e.d. overheid nodig is, is de grens wel/geen overheid voor taak X/Y arbitrair. Waar die grens volgens jou ligt is een kwestie van weer geloof.quote:Henri Osewoudt ging daar tegenin met de volgende quote:
Nee, het libertarisme heeft als uitgangspunt dat niemand geweld, dwang of fraude mag initiëren. Een overheid doet niet anders en kan daarom niet op onze sympathie rekenen
Als dit niet zo is hebben libertariers gewoon gelijk. Laat mij dan maar paternalistisch wezen.quote:Op zondag 1 april 2007 19:47 schreef GlazenKaak het volgende:
Soms kan een overheid effectiever met geld omgaan dan de bevolking zelf.
Wat gruwelijk paternalistische opmerking zeg
Ok, dank je voor de info.quote:Op zondag 1 april 2007 19:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nozick was inderdaad een libertariër, eentje van de minarchistische lijn, maar hij heeft de stroming zeker niet uitgevonden. Libertarisme komt voort uit het klassieke liberalisme en heeft dus al veel oudere wortels. Omdat de term 'liberal' in Amerika steeds meer verwaterde en daar tegenwoordig eigenlijk gewoon 'links' betekent, is in de jaren 60 het begrip 'libertarisme' geintroduceerd.
[..]
Ja, met een dergelijke redenering kan je alles goed praten. Ik zie alleen het dramatische aan de redenering niet zo. Misschien moet je naast je libertarische geestverwanten ook eens wat van meneer Rawls of John Stuart Mill lezen. Die passen namelijk ook deze redenering toe.quote:Op zondag 1 april 2007 19:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Met een dergelijke dramatische redenering kun je alles goedpraten. Feit blijft dat de overheid je meer dan de helft van je inkomen onder dwang afneemt en daar geen mensenlevens mee redt maar markten als gezondheidszorg en onderwijs mee monopoliseert en betuwelijnen of straaljagers van koopt.
[..]
Er is een groot verschil tussen effectiviteit en efficientie. Kapitaalmarkten werken niet goed. Het is voor veel startende bedrijfjes moeilijk om een lening te krijgen bij een private partij. De Aziatische tijgers zijn mede door overheidsingrijpen zo hard gegroeid. Bedrijfjes werden gesteund om ze op gang te brengen. Wanneer bedrijfjes het na deze start niet zelf konden bolwerken kregen ze geen overheidssteun meer. Door de overheidssteun bleven er echter wel meer gezonde succesvolle bedrijfjes over.quote:Op zondag 1 april 2007 19:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Noem me één voorbeeld waar de overheid haar geld efficiënt heeft besteed. Doordat zij geen concurrentie kent en niet wordt afgerekend op haar prestaties komt het simpelweg nooit voor.
[..]
Dat hangt maar net van haar voorstellen af.quote:Op zondag 1 april 2007 19:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De zittende regering heeft maar heel weinig invloed op de bulk van het geld dat wordt uitgegeven, ze kan hooguit een procentje of wat naar links of rechts bijsturen.
[..]
Met je voorbeeld ben ik het eens. Bedrijven houden echter maar weinig rekening met de gevolgen van hun acties voor het milieu. Belastingen op uitstoot zijn daarom ook zeker te rechtvaardigen.quote:Op zondag 1 april 2007 19:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een individu houdt over het algemeen heel veel rekening met de welvaart van zichzelf en zijn naasten. Als iedereen dat dus doet is er geen noodzaak om een overkoepelend orgaan met dwang en geweld voor de welvaart van minder bedeelden te laten zorgen. In de praktijk lijden die er alleen maar onder. Het hoger onderwijs is daar een goed voorbeeld van. Het wordt zwaar gesubsidieerd met als redenering dat daardoor iedereen er gebruik van kan maken. In de praktijk zijn het nog steeds mensen uit de hogere klassen die een hogere opleiding volgen en die zich dus laten subsidiëren door vuilnismannen en buschauffeurs die zelf nooit een dergelijke opleiding zullen volgen. Taxing the poor, subsidizing the rich, dat is waar het op neer komt, en het is een grof schandaal.
Ik ken de theorieën van Rawls maar ben het niet met hem eens. Stuart Mill was een klassiek liberaal if there ever was one die juist diep inging op de grenzen van overheidsmacht boven individuele vrijheden.quote:Op zondag 1 april 2007 20:55 schreef Heldopsokken het volgende:
Ja, met een dergelijke redenering kan je alles goed praten. Ik zie alleen het dramatische aan de redenering niet zo. Misschien moet je naast je libertarische geestverwanten ook eens wat van meneer Rawls of John Stuart Mill lezen. Die passen namelijk ook deze redenering toe.
Overheidssteun komt niet uit de lucht vallen meneer, die steun bestaat uit geld dat andere mensen en bedrijven onder dwang is afgenomen. Je maakt de klassieke fout alleen maar te kijken naar de zichtbare positieve gevolgen van overheidsingrijpen en niet naar de onzichtbare negatieve gevolgen. Naar alle bedrijvigheid die niét heeft kunnen plaatsvinden omdat de overheid daarvoor het geld had afgenomen.quote:Er is een groot verschil tussen effectiviteit en efficientie. Kapitaalmarkten werken niet goed. Het is voor veel startende bedrijfjes moeilijk om een lening te krijgen bij een private partij. De Aziatische tijgers zijn mede door overheidsingrijpen zo hard gegroeid. Bedrijfjes werden gesteund om ze op gang te brengen. Wanneer bedrijfjes het na deze start niet zelf konden bolwerken kregen ze geen overheidssteun meer. Door de overheidssteun bleven er echter wel meer gezonde succesvolle bedrijfjes over.
Dat zijn ze alleen maar als je vasthoudt aan het principe dat grond, water en lucht publiek bezit is. Libertariërs redeneren echter dat dit in privaat bezit hoort te zijn waarna je een ieder die je bezit vervuilt voor de rechter kunt slepen. In de praktijk blijkt ook dat landschappen in privaat bezit veel minder vervuild zijn dan publieke.quote:Met je voorbeeld ben ik het eens. Bedrijven houden echter maar weinig rekening met de gevolgen van hun acties voor het milieu. Belastingen op uitstoot zijn daarom ook zeker te rechtvaardigen.
Ik volg je nietquote:Op zondag 1 april 2007 20:42 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Als dit niet zo is hebben libertariers gewoon gelijk. Laat mij dan maar paternalistisch wezen.
Je legt me woorden in de mond. Ik heb nooit gezegd dat er gratis overheidssteun bestaat. Feit blijft dat de economische groei in landen als Zuid-Korea enorm is gegroeid nadat de overheid zich actiever met de economie ging bemoeien.quote:Op zondag 1 april 2007 21:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overheidssteun komt niet uit de lucht vallen meneer, die steun bestaat uit geld dat andere mensen en bedrijven onder dwang is afgenomen. Je maakt de klassieke fout alleen maar te kijken naar de zichtbare positieve gevolgen van overheidsingrijpen en niet naar de onzichtbare negatieve gevolgen. Naar alle bedrijvigheid die niét heeft kunnen plaatsvinden omdat de overheid daarvoor het geld had afgenomen.
[..]
Wanneer inwoners zelf altijd effectiever met geld kunnen omgaan dan een overheid kan je beter geen overheid hebben.quote:
Tegen welke prijs? Natuurlijk is het eenvoudig om op korte termijn een paar aardige dingen te doen van gestolen geld. Op de lange termijn betaal je er echter altijd een prijs voor. Daarvoor hoef je alleen maar naar Japan te kijken waar op dezelfde wijze in de jaren 70 en 80 miraculeuze economische wonderen werden verricht. Natuurlijk leidde dat alleen maar tot een ongekende economische crisis in de daaropvolgende decennia, een crisis die nog altijd voortduurt.quote:Op zondag 1 april 2007 21:42 schreef Heldopsokken het volgende:
Je legt me woorden in de mond. Ik heb nooit gezegd dat er gratis overheidssteun bestaat. Feit blijft dat de economische groei in landen als Zuid-Korea enorm is gegroeid nadat de overheid zich actiever met de economie ging bemoeien.
De huidige inwoners van Zuid-Korea hebben de extra belastingcenten die ze toendertijd hebben betaald voor steun aan deze bedrijven inmiddels dubbel en dwars terugverdiend.
Ik weet niet zo gek veel van de economische crisis in Japan af. Staatssteun in Zuid-Korea was slechts nodig om de bedrijfjes op gang te helpen. Zoals ik al eerder zei blijven er op deze manier slechts succesvolle gezonde bedrijfjes over. De staatssteun was alleen nodig om initiele problemen op de kapitaalmarkt op te lossen. De staatssteun is niet blijvend. Ik geloof er niks van dat Zuid-Korea binnenkort in een economische crisis belandt. Ook ben ik erg benieuwd wat jij korte termijn noemt. Zuid-Korea hoort al zeker een decennium bij de snelst groeiende economieen.quote:Op zondag 1 april 2007 21:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Tegen welke prijs? Natuurlijk is het eenvoudig om op korte termijn een paar aardige dingen te doen van gestolen geld. Op de lange termijn betaal je er echter altijd een prijs voor. Daarvoor hoef je alleen maar naar Japan te kijken waar op dezelfde wijze in de jaren 70 en 80 miraculeuze economische wonderen werden verricht. Natuurlijk leidde dat alleen maar tot een ongekende economische crisis in de daaropvolgende decennia, een crisis die nog altijd voortduurt.
De overheid kan "stelen" met lage kosten. Zij heeft grote schaalvoordelen. Als iedereen steelt zijn daar grotere kosten aan verbonden. Vandaar dat we de taak van belasting heffen beter aan de overheid kunnen overlaten.quote:Op zondag 1 april 2007 21:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En over dat goedpraten van diefstal: Vind je het rechtvaardig als ik jouw laptop steel zolang ik deze maar weggeef aan een arm bijstandsmoedertje? Vind je het rechtvaardig als ik met (democratische) instemming van de hele straat jouw huis plunder en de opbrengst aan een familie in de Sahel overmaak?
Een decennium noem ik korte termijn ja.quote:Op zondag 1 april 2007 22:31 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik weet niet zo gek veel van de economische crisis in Japan af. Staatssteun in Zuid-Korea was slechts nodig om de bedrijfjes op gang te helpen. Zoals ik al eerder zei blijven er op deze manier slechts succesvolle gezonde bedrijfjes over. De staatssteun was alleen nodig om initiele problemen op de kapitaalmarkt op te lossen. De staatssteun is niet blijvend. Ik geloof er niks van dat Zuid-Korea binnenkort in een economische crisis belandt. Ook ben ik erg benieuwd wat jij korte termijn noemt. Zuid-Korea hoort al zeker een decennium bij de snelst groeiende economieen.
Aha, stelen mag zolang je het efficiënt doet.quote:De overheid kan "stelen" met lage kosten. Zij heeft grote schaalvoordelen. Als iedereen steelt zijn daar grotere kosten aan verbonden. Vandaar dat we de taak van belasting heffen beter aan de overheid kunnen overlaten.
Hmm, mijn reactie hierop schreef ik net toen internet uitviel.quote:Op zondag 1 april 2007 21:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat zijn ze alleen maar als je vasthoudt aan het principe dat grond, water en lucht publiek bezit is. Libertariërs redeneren echter dat dit in privaat bezit hoort te zijn waarna je een ieder die je bezit vervuilt voor de rechter kunt slepen. In de praktijk blijkt ook dat landschappen in privaat bezit veel minder vervuild zijn dan publieke.
In the long run we are all deathquote:Op zondag 1 april 2007 22:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een decennium noem ik korte termijn ja.
[..]
We kunnen beter zo efficient mogelijk levens redden ja. Dat is namelijk wat de overheid zo nu en dan doet.quote:Op zondag 1 april 2007 22:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Aha, stelen mag zolang je het efficiënt doet.
En de levens die het kost doordat mensen overlijden voordat ze aan de beurt zijn voor hun levensreddende operatie? Die tellen niet?quote:Op zondag 1 april 2007 22:39 schreef Heldopsokken het volgende:
We kunnen beter zo efficient mogelijk levens redden ja. Dat is namelijk wat de overheid zo nu en dan doet.
Je noemt een specifieke vorm van overheidsingrijpen in de gezondheidszorg namelijk aanbodsturing. Hier heb ik het nog helemaal niet over gehad. Je gaat dus niet in op mijn argumenten.quote:Op zondag 1 april 2007 23:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En de levens die het kost doordat mensen overlijden voordat ze aan de beurt zijn voor hun levensreddende operatie? Die tellen niet?
Je argument was dat een overheid levens redt. Dat vind ik nogal wat, ik zou er wel 'ns bewijzen voor willen zien.quote:Op maandag 2 april 2007 19:46 schreef Heldopsokken het volgende:
Bedankt voor de literatuur en de overige info. Ik zal hier eens naar kijken als ik wat meer tijd heb.
Je noemt een specifieke vorm van overheidsingrijpen in de gezondheidszorg namelijk aanbodsturing. Hier heb ik het nog helemaal niet over gehad. Je gaat dus niet in op mijn argumenten.
Overheidsingrijpen verstoort hoe dan ook vraag en aanbod, op wat voor manier je het ook inricht. Dat leidt onherroepelijk tot wachtlijsten.quote:Ik wil hier echter best op ingaan hoor. Ik denk dat we met de overgang naar vraagsturing in de gezondheidszorg een flink eind in de goede richting zijn gegaan. Het is onmogelijk om volledige solidariteit te hebben met de mensen met een slechte gezondheid. Ik verwacht dan ook dat de wachtlijsten in de gezondheidszorg voor een groot deel zullen verdwijnen dankzij het huidige stelsel.
Onzin, mensen met een goede gezondheid zullen zich altijd verzekeren omdat iedereen snapt dat die gezondheid morgen anders kan zijn.quote:Verplichte verzekeringen en een acceptatieplicht voor verzekeringsbedrijven zijn echter noodzakelijk. Anders zullen mensen met een goede gezondheid zich niet langer verzekeren voor de huidige premie. Hierdoor zullen de kosten voor mensen met een slechte gezondheid alleen maar toenemen.
Het bekende argument dat verzekeringen duurder zouden worden omdat verzekeringsmaatschappijen geld moeten uitgeven aan reclame. Waarom gaat dit argument niet op voor voedsel, kleding en electronica? Zouden die ook goedkoper worden als de overheid de produktie ervan zou nationaliseren?quote:Ook hebben we liever niet dat verzekeringsbedrijven geld verspillen aan het zoeken naar klanten met een goede gezondheid. Die mensen kunnen wel betere dingen met hun productiefactor arbeid doen die wel daadwerkelijk tot welvaart leiden.
Dat is maar zéér de vraag. Je hebt kerngezonde rijke mensen die wellicht denken: goh, zelfs als ik een aandoening krijg - dan kan ik die behandeling daarvan toch wel betalen - dus waarom zou ik me verzekeren?quote:Op maandag 2 april 2007 22:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:Onzin, mensen met een goede gezondheid zullen zich altijd verzekeren omdat iedereen snapt dat die gezondheid morgen anders kan zijn.
Zoals ik al eerder heb gezegd heeft Zuid-Korea door overheidsingrijpen in het afgelopen decennium(waarschijnlijk nog langer maar ik heb geen tijd om het op te zoeken) bij de snelst groeiende landen gehoord. Er bestaat een positief causaal verband tussen groei en levensverwachting. Overheidsingrijpen kan er dus voor zorgen dat haar inwoners langer leven. Dit is 1 van de vele voorbeelden.quote:Op maandag 2 april 2007 22:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je argument was dat een overheid levens redt. Dat vind ik nogal wat, ik zou er wel 'ns bewijzen voor willen zien.
[..]
Ten eerste kan het aanbod ook zo worden ingericht dat het groter dan de vraag is. Dat leidt zeker niet tot wachtlijsten. Ten tweede leidt de hele gezondheidszorg aan de markt overlaten tot een aanbodoverschot omdat mensen de gezondheidszorg niet meer kunnen betalen. Laten we die mensen dan maar gewoon doodgaan. Ik zeg niet dat de gezondheidszorg geen markt is. Het is echter wel een hele bijzondere markt.quote:Op maandag 2 april 2007 22:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overheidsingrijpen verstoort hoe dan ook vraag en aanbod, op wat voor manier je het ook inricht. Dat leidt onherroepelijk tot wachtlijsten.
[..]
Waarom? Ik kan toch ook zelf sparen. Je gaat hier uit van een enorme risicoaversie.quote:Op maandag 2 april 2007 22:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Onzin, mensen met een goede gezondheid zullen zich altijd verzekeren omdat iedereen snapt dat die gezondheid morgen anders kan zijn.
[..]
Ik heb het niet alleen over reclame. Ik heb het erover dat klanten geweigerd worden. Dat is namelijk wat selectie inhoudt. Ik zal geen suikerpatienten in mijn verzekeringsbestand opnemen als ik zoveel mogelijk winst wil maken en anders vraag ik wel een premie die niet te betalen. Ook zet ik mensen in om alles over de gezondheidssituatie van mensen te weten te komen. Dit is heel wat anders dan alleen reclamekosten.quote:Op maandag 2 april 2007 22:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het bekende argument dat verzekeringen duurder zouden worden omdat verzekeringsmaatschappijen geld moeten uitgeven aan reclame. Waarom gaat dit argument niet op voor voedsel, kleding en electronica? Zouden die ook goedkoper worden als de overheid de produktie ervan zou nationaliseren?
Ja, en?quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:39 schreef reem het volgende:
Dat is maar zéér de vraag. Je hebt kerngezonde rijke mensen die wellicht denken: goh, zelfs als ik een aandoening krijg - dan kan ik die behandeling daarvan toch wel betalen - dus waarom zou ik me verzekeren?
Verzekeren is een kwestie van risico inschatten ja, wat is je punt?quote:En zelfs als iedereen zich zou verzekeren, dan is het maar de vraag tot welke hoogte men zich laat verzekeren? Als de kans op een bepaalde aandoening 0,01% is, is het dan rationeel gezien logisch om me voor de behandeling daarvoor te verzekeren? Zo nee, is het dan rechtvaardig dat ik de kosten voor die behandeling helemaal zelf moet dragen? Of word ik überhaupt behandeld als ik daar het geld niet voor heb?
Als hun huis afbrandt en ze het niet verzekerd hebben zitten ze ook met een probleem.quote:En dan hebben we het nog niet eens over de mensen gehad die wellicht zich slechts een beperkte ziektekostenverzekering kunnen veroorloven. Een arm gezin kan zich wel tegen hele zeldzame ziektes gaan verzekeren, maar als zij ervoor kiezen dat dat geld beter gestoken kan worden in fatsoenlijke voeding of een goede opleiding voor de kinderen (omdat de kinderen dan in de toekomst een betere kans op een fatsoenlijk inkomen én een uitstekende ziektekostenverzekering hebben), lijkt me dat rationeel gezien een logische keuze.
Stel dat 1 van die kinderen dan een aandoening krijgt waarvoor ze niet zijn verzekerd met als gevolg dat ze: of niet behandeld wordt en met de gevolgen van de ziekte moeten leven óf een rekening krijgt die men niet kan betalen, zit dat gezin met een probleem.
Verzekeringen zijn juist bedoeld om dat op te vangen.quote:Ik vind het moeilijk te verkroppen dat wanneer mensen keuzes maken die rationeel gezien logisch zijn, men door bruut ongeluk enorm in de problemen kan komen zonder dat daar enige compensatie tegenover staat.
Het staat je volledig vrij die kinderen te helpen als je dat noodzakelijk acht. Zou ik ook doen.quote:Kijk, dat dat gezin weinig inkomen heeft kun je dan wellicht nog wijten aan luie ouders die niet hun best hebben gedaan op school, of gewoon te lui zijn om 40 uur per week te werken. Maar die kinderen kun je dat niet kwalijk nemen: en die zijn in het bovenstaande voorbeeld wél de dupe... is dat rechtvaardigheid?
Het omgekeerde is vaker het geval. In Noord-Korea is heeft overheidsingrijpen ervoor gezorgd dat de gemiddelde levensverwachting spectaculair gedaald is.quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:42 schreef Heldopsokken het volgende:
Zoals ik al eerder heb gezegd heeft Zuid-Korea door overheidsingrijpen in het afgelopen decennium(waarschijnlijk nog langer maar ik heb geen tijd om het op te zoeken) bij de snelst groeiende landen gehoord. Er bestaat een positief causaal verband tussen groei en levensverwachting. Overheidsingrijpen kan er dus voor zorgen dat haar inwoners langer leven. Dit is 1 van de vele voorbeelden.
Wat denk je dat dat kost? De kosten van onze staatsgezondheidszorg rijzen nu al de pan uit. Jouw voorstel zal ze nog 'ns exponentieel doen toenemen.quote:Ten eerste kan het aanbod ook zo worden ingericht dat het groter dan de vraag is. Dat leidt zeker niet tot wachtlijsten.
Waarom is het een heel bijzondere markt? Waarom zou het overlaten aan de (vrije) markt ertoe leiden dat mensen de gezondheidszorg niet meer kunnen betalen? Heeft het vrij laten van de auto- of pc-markt ertoe geleid dat mensen geen auto of pc meer kunnen betalen? Nee, integendeel, iedereen kan tegenwoordig een auto of een pc betalen.quote:Ten tweede leidt de hele gezondheidszorg aan de markt overlaten tot een aanbodoverschot omdat mensen de gezondheidszorg niet meer kunnen betalen. Laten we die mensen dan maar gewoon doodgaan. Ik zeg niet dat de gezondheidszorg geen markt is. Het is echter wel een hele bijzondere markt.
Dat kan ook ja, alleen moet je dan niet toevallig volgende maand al een enge ziekte krijgen. Maar die beslissing is aan jou.quote:Waarom? Ik kan toch ook zelf sparen. Je gaat hier uit van een enorme risicoaversie.
Daar ben je als consument zelf bij. Jij kunt beslissen om je bij een verzekeringsmaatschappij aan te sluiten die wél suikerpatiënten opneemt. Een verzekeringsmaatschappij heeft er weinig belang bij om een heel rigide selectie-beleid te voeren. Dat kost ze klanten. Wel zullen suiker-patiënten zeer waarschijnlijk een hogere premie moeten betalen, dat lijkt me logisch.quote:Ik heb het niet alleen over reclame. Ik heb het erover dat klanten geweigerd worden. Dat is namelijk wat selectie inhoudt. Ik zal geen suikerpatienten in mijn verzekeringsbestand opnemen als ik zoveel mogelijk winst wil maken en anders vraag ik wel een premie die niet te betalen. Ook zet ik mensen in om alles over de gezondheidssituatie van mensen te weten te komen. Dit is heel wat anders dan alleen reclamekosten.
Een vakbond in de zin van mensen die zich groeperen om sterker te staan in onderhandelingen met werkgevers heb ik geen problemen mee zolang deze groep maar geen beslissingen neemt over werknemers die niet bij die vakbond zijn aangesloten.quote:Het begint nu echter wel een beetje een herhaling van zetten te worden. Ik wil best nog even doorgaan maar je gaat het toch niet eens worden met deze sociaal-liberaal. Ik ga jou ook niet overtuigen. Dat was ook niet mijn bedoeling.
We hebben het tot nu toe alleen over overheidsingrijpen gehad. De libertaristische kerk heeft vast nog wel over wat meer dingen nagedacht. Wat vindt men van vakbonden? Heeft men een alternatief voor centrale banken. Gelooft men in volledig vrije migratie(hier krijg je mij een heel eind in mee)? enz. enz.
Jij claimt net dat iedereen zich wel zal verzekeren, maar dat is niet het geval dus.quote:
Het inschatten van gezondheidsrisico's is een dermate complexe berekening die 99.9% van de mensen waarschijnlijk niet kan maken.quote:Verzekeren is een kwestie van risico inschatten ja, wat is je punt?
Nee, verzekeringen zijn over het algemeen juist bedoeld om mensen te beschermen tegen zaken waar ze zelf weinig tot geen invloed op hebben - oftewel waar het toeval vergaande gevolgen kan hebben.quote:Verzekeringen zijn juist bedoeld om dat op te vangen.
Ja maar er is geen garantie dat dat gebeurt...quote:Het staat je volledig vrij die kinderen te helpen als je dat noodzakelijk acht. Zou ik ook doen.
De meesten dan, zo goed?quote:Op dinsdag 3 april 2007 01:11 schreef reem het volgende:
Jij claimt net dat iedereen zich wel zal verzekeren, maar dat is niet het geval dus.
En jij denkt dat een ambtenaar in Den Haag dat wel kan? Kom zeg, een goede verzekering uitkiezen voor zichzelf is iets dat 99,9% van de mensen prima kan.quote:Het inschatten van gezondheidsrisico's is een dermate complexe berekening die 99.9% van de mensen waarschijnlijk niet kan maken.
Niet door je verzekering nee, dat lijkt me duidelijk. Als ik me tegen brand verzeker en mijn huis loopt onder water word ik ook niet gecompenseerd.quote:En zelfs als je het zou kunnen: als jij uit een familie komt waar de kans op n bepaalde zeldzame ziekte veel groter is dan bij de gemiddelde familie, dan is het rationeel om je daarvoor te verzekeren. Dat je daardoor dan geen geld meer hebt om je voor een behandeling van bijvoorbeeld een andere zeldzame ziekte te verzekeren (die in je familie niet voorkomt)- en je krijgt die tweede ziekte, dan word je niet gecompenseerd.
Er wordt niemand gestraft. Iemand maakt een keuze en draagt daarvoor de verantwoordelijkheid. Hoe kun je iemand 'straffen' op basis van een keuze van een ánder?quote:Iedereen zal zeggen dat die persoon rationeel gezien de logische keuze heeft gemaakt. Kans op ziekte 1 was immers veel groter dan kans op ziekte 2, en het geld dat je hebt kun je maar 1 x uitgeven. Hoe kun je iemand dan 'straffen' op basis van een geheel rationeel-logische keuze?
Juist.quote:Nee, verzekeringen zijn over het algemeen juist bedoeld om mensen te beschermen tegen zaken waar ze zelf weinig tot geen invloed op hebben - oftewel waar het toeval vergaande gevolgen kan hebben.
Is die er nu wel? Er sterft in dit land wekelijks een kind doordat de ouders het mishandelen of verwaarlozen. Maar jouw schuld is dat natuurlijk niet, jij betaalt je belasting en schuift je verantwoordelijkheid daarvoor op anderen af.quote:Ja maar er is geen garantie dat dat gebeurt...
Me2. Truste.quote:Op dinsdag 3 april 2007 01:30 schreef reem het volgende:
ik ga nu snurk, ik kom hier morgen op terug...
Je zou een punt hebben, ware het niet, dat zoïets je ook kan overkomen als de staat je verzekering regelt. Alles vergoeden wat een mens op medisch gebied mogelijk zou kunnen overkomen, dat is gewoon te duur, ook voor de staat. Iemand zal dus de keuze moeten maken wat er WEL door de verzekering wordt gedekt en wat NIET. En dan heb ik persoonlijk liever dat ik zélf kan kiezen wat ik belangrijk vind, dan dat mijn behandeling niet vergoed wordt, omdat een ander alvast voor me gekozen had. Die ervaring moet vergelijkbaar zijn met als je de doodstraf krijgt, terwijl je onschuldig bent.quote:Op dinsdag 3 april 2007 01:11 schreef reem het volgende:
[..]
Jij claimt net dat iedereen zich wel zal verzekeren, maar dat is niet het geval dus.
[..]
Het inschatten van gezondheidsrisico's is een dermate complexe berekening die 99.9% van de mensen waarschijnlijk niet kan maken.
En zelfs als je het zou kunnen: als jij uit een familie komt waar de kans op n bepaalde zeldzame ziekte veel groter is dan bij de gemiddelde familie, dan is het rationeel om je daarvoor te verzekeren. Dat je daardoor dan geen geld meer hebt om je voor een behandeling van bijvoorbeeld een andere zeldzame ziekte te verzekeren (die in je familie niet voorkomt)- en je krijgt die tweede ziekte, dan word je niet gecompenseerd.
Iedereen zal zeggen dat die persoon rationeel gezien de logische keuze heeft gemaakt. Kans op ziekte 1 was immers veel groter dan kans op ziekte 2, en het geld dat je hebt kun je maar 1 x uitgeven. Gezien de uitkomst heeft de persoon fout gegokt, maar het risico niet verkeerd ingeschat. Hoe kun je iemand dan 'straffen' op basis van een geheel rationeel-logische keuze?
quote:I remember buying beer and cigarettes for my parents when I was growing up in Peru. And I do not remember the following things:
- The seller being treated like a rapist and sent to prison
- The buyer (that would be me) being sent to some juvenile detention center
- My parents being treated like murderers
Odd isn't it? To think that one would find a nugget of liberty in a poor ("developing" for the PC crowd) country might sound strange to some ears. Yet things today in these US of A are, well, a tad different to say the least.
We live under the blessings of a Nanny-police state where every day it becomes harder to do business. Because of federal and state laws, cashiers selling alcohol now have to do their master's bidding. Grocery stores, in order to protect their employers from being prosecuted must ask for ID pretty much from anyone (one time I saw a 50-year old woman get carded at a bar).
Needless to say, this represents an awful shift of responsibilities. It is no longer our parents and family who must take care of us. Nope. We get all almighty state. The same people who regulate toilets and fill potholes are now going to tell us who can buy certain products. We're back to being children! Oh Heavenly Government: we implore that you feed, bathe, clothe and educate us – that we may be ever-loyal serfs and participate in the glorious orgy of your omnipotent magnificence forever and ever! Indeed, this is exactly what the politicians want. They require us to abide by their decrees, often under the questionable excuse of "keeping you safe" or, better yet, "for your own good." After all, we might (oh, the humanity) hurt ourselves.
But to keep us "safe" the government must threaten us with taxation. That is, we must, against our will, fund an entity that will impose certain rules at gunpoint. In other words, we must "accept" to being victimized in order to be saved. When we do wrong, we don’t really get better advice. Instead, we get a fine or a summons to appear in court or perhaps the ever-popular visit by a cop just to check on things.
And what about the morality of these laws? What if parents explicitly ask their kids to make certain purchases? This means that the kids now enjoy the legitimate right to do so.
Let’s share an anecdote. A few years ago I was at a bar with my wife’s family. It was a large group with several adults and some "underage" children. We all sat at the bar and ordered drinks. The bar tender saw my wife’s underage cousin (who had ordered a soft drink) and said that she could not sit there because of some law. So far so good right? This is something that we’re used to by now. Truth is: this kid’s mother was there. The law has replaced parental guidance.
So let’s see. Instead of parenting, we have laws and regulations, and greedy and faraway politicians. When kids break the law, however, the parents get blamed, not the politicians! How in the world does this make sense? Those in government want to have it both ways. They impose norms on society but they are almost legally untouchable when things go wrong.
How, then, do anti-vice laws strengthen communities? They do not. Instead of letting families set standards, these kinds of law break communities apart. What’s worse is that families that don’t even "get in trouble" still have to pay for the enforcement of others’ problems with the government in the form of taxes. One would wish that it stopped here but when the police begin to enforce vice laws (part of that eternal "victimless crime" category) they have to devote less time dealing with real crime like murders. Of course, the police department could hire more police, but this means more taxation and more enforcement of the same laws.
Parental responsibility involves having both the right and responsibility to set rules. This right belongs exclusively with the parents. The state has nothing to do with parenting at all.
Nu maak je het wel heel bont hoor. Zuid-Korea met Noord-Korea vergelijkenquote:Op dinsdag 3 april 2007 00:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het omgekeerde is vaker het geval. In Noord-Korea is heeft overheidsingrijpen ervoor gezorgd dat de gemiddelde levensverwachting spectaculair gedaald is.
[..]
Het is niet mijn voorstel. Ik gaf alleen aan dat het niet noodzakelijkerwijs tot wachtlijsten hoeft te leiden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wat denk je dat dat kost? De kosten van onze staatsgezondheidszorg rijzen nu al de pan uit. Jouw voorstel zal ze nog 'ns exponentieel doen toenemen.
[..]
Omdat mensen het erger vinden om dood te gaan dan om geen pc te hebben. Ze zijn bijna niet gevoelig voor prijsschommelingen. Hierdoor hebben ziekenhuizen een grote marktmacht. Daarnaast speelt nog mee dat er sprake is van een enorme assymetrische informatie. Doktoren weten zoveel meer over ziektes dan de gemiddelde patient dat ze de patient makkelijk kunnen oplichten wanneer zij privaat en dus met een winstoogmerk kunnen handelen. Dit is de reden dat we op dit moment verzekeraars namens de patient laten onderhandelen. Dit is geen perfect systeem. Het zorgt echter wel voor een vermindering van marktmacht en assymetrische informatie.quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Waarom is het een heel bijzondere markt? Waarom zou het overlaten aan de (vrije) markt ertoe leiden dat mensen de gezondheidszorg niet meer kunnen betalen? Heeft het vrij laten van de auto- of pc-markt ertoe geleid dat mensen geen auto of pc meer kunnen betalen? Nee, integendeel, iedereen kan tegenwoordig een auto of een pc betalen.
[..]
Patienten hebben meer informatie over hun gezondheid dan verzekeraars. Zij hebben de mogelijkheid om gegevens over hun gezondheid geheim te houden om zo toch een lagere premie te kunnen betalen. Hierdoor worden verzekeringsmaatschappijen geprikkeld om veel kosten te maken om achter de gezondheidssituatie van hun potentiele klanten te komen. Opnieuw een gevalletje assymetrische informatie met nadelige gevolgen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Daar ben je als consument zelf bij. Jij kunt beslissen om je bij een verzekeringsmaatschappij aan te sluiten die wél suikerpatiënten opneemt. Een verzekeringsmaatschappij heeft er weinig belang bij om een heel rigide selectie-beleid te voeren. Dat kost ze klanten. Wel zullen suiker-patiënten zeer waarschijnlijk een hogere premie moeten betalen, dat lijkt me logisch.
[..]
Ok interessant van de banken. Het wordt alleen wat lastig als banken allemaal zelf gaan verzinnen wat voor een geld ze gaan uitgeven. Of begrijp ik het verkeerd?quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een vakbond in de zin van mensen die zich groeperen om sterker te staan in onderhandelingen met werkgevers heb ik geen problemen mee zolang deze groep maar geen beslissingen neemt over werknemers die niet bij die vakbond zijn aangesloten.
Het alternatief voor centrale banken is de bevoegdheid van banken om zelf geld uit te geven, gedekt door activa, dat levert een veel stabielere munt op dan ons huidige inflatie-gevoelige fiat-geld.
Waar iemand wil wonen is inderdaad niemands zaak dan van die iemand zelf. Wel is het zo dat je zelf je eigen broek zult op moeten houden. Een volledig vrije migratie hangt dan ook nauw samen met het opheffen van de verzorgingsstaat.
Op het moment wordt dat toch ook niet door de staat bepaald? Alle aanvullende pakketten mag je zelf bepalen. Als jij zelf zal bepalen waarvoor je je verzekert lijdt dat vrijwel zeker tot een kostenstijging voor mensen die een slechte gezondheid hebben. Het is het afwegen van het voordeel van de keuzevrijheid tegen het nadeel van hogere premies. Deze premies zullen nog hoger worden naarmate patienten het beter verborgen kunnen houden voor verzekeringsmaatschappijen dat ze een slechte gezondheid hebben. Verzekeringsmaatschappijen zullen immers kosten moeten maken om te ontdekken welke patienten een slechte gezondheid hebben.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:18 schreef Petera het volgende:
[..]
Je zou een punt hebben, ware het niet, dat zoïets je ook kan overkomen als de staat je verzekering regelt. Alles vergoeden wat een mens op medisch gebied mogelijk zou kunnen overkomen, dat is gewoon te duur, ook voor de staat. Iemand zal dus de keuze moeten maken wat er WEL door de verzekering wordt gedekt en wat NIET. En dan heb ik persoonlijk liever dat ik zélf kan kiezen wat ik belangrijk vind, dan dat mijn behandeling niet vergoed wordt, omdat een ander alvast voor me gekozen had. Die ervaring moet vergelijkbaar zijn met als je de doodstraf krijgt, terwijl je onschuldig bent.
Daarnaast zijn er nog zat aandoeningen die sowieso nog onbehandelbaar zijn, dus geen enkele verzekering biedt 100% garantie dat je gezond 85 wordt.
En wat die erfelijke ziektes betreft, hoeft het helemaal niet zo te zijn, dat iemand zich wél laat verzekeren tegen iets wat in de familie voorkomt maar niet tegen zeldzame andere ziektes, want je kunt je natuurlijk vele malen goedkoper laten verzekeren tegen een aandoening waarvan de kans erop nihil is.
PS dit zijn niet noodzakelijk ook libertarische argumenten
Waarom? Een verzekeringsmaatschappij kan er gewoon van uitgaan dat de informatie die de klant verstrekt klopt. Als de klant liegt valt hij vanzelf door de mand.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:04 schreef Heldopsokken het volgende:
Deze premies zullen nog hoger worden naarmate patienten het beter verborgen kunnen houden voor verzekeringsmaatschappijen dat ze een slechte gezondheid hebben. Verzekeringsmaatschappijen zullen immers kosten moeten maken om te ontdekken welke patienten een slechte gezondheid hebben.
Dan moet je wel hele ingewikkelde contracten gaan ontwerpen. Er zijn allerlei vormen van gezondheidsrisico. De klant zal altijd meer over zijn gezondheid weten dan de verzekeringsmaatschappij.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:37 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom? Een verzekeringsmaatschappij kan er gewoon van uitgaan dat de informatie die de klant verstrekt klopt. Als de klant liegt valt hij vanzelf door de mand.
Laten we het erop houden dat een overheid op een niet zo slechte of op een desastreuze manier kan ingrijpen. Net zo kan de afwezigheid van een overheid goed of minder goed uitpakken. Met als verschil dat de laatste manier je vrijheden niet aantast en je bovendien vrij bent om met gelijkgestemden je eigen overheid weer op te richten zolang je maar niemand dwingt eraan mee te doen. Onder de huidige overheden mag je je echter niet aan de staatsdwang onttrekken. Je kunt hooguit emigreren, en zelfs dat mag in Noord-Korea niet. Ik zie het er nog van komen dat ook de EU daar op afzienbare termijn grote restricties en belastingen op gaat leggen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:59 schreef Heldopsokken het volgende:
Nu maak je het wel heel bont hoor. Zuid-Korea met Noord-Korea vergelijken![]()
Toch doet het dat vrijwel altijd. Overheidsingrijpen in de gezondheidszorg heeft tot wachtlijsten voor operaties geleid, in de woningbouw tot woningnood, en in de wegenbouw tot files.quote:Het is niet mijn voorstel. Ik gaf alleen aan dat het niet noodzakelijkerwijs tot wachtlijsten hoeft te leiden.
Zoals ik hierboven al betoogde. Als ons huidige systeem érgens voor gezorgd heeft dan is het wel voor informatie-asymmetrie. Geen mens kan je vertellen wat iets nou daadwerkelijk kost in de zorg of welk ziekenhuis de beste prijs/prestatie verhouding heeft.quote:Omdat mensen het erger vinden om dood te gaan dan om geen pc te hebben. Ze zijn bijna niet gevoelig voor prijsschommelingen. Hierdoor hebben ziekenhuizen een grote marktmacht. Daarnaast speelt nog mee dat er sprake is van een enorme assymetrische informatie. Doktoren weten zoveel meer over ziektes dan de gemiddelde patient dat ze de patient makkelijk kunnen oplichten wanneer zij privaat en dus met een winstoogmerk kunnen handelen. Dit is de reden dat we op dit moment verzekeraars namens de patient laten onderhandelen. Dit is geen perfect systeem. Het zorgt echter wel voor een vermindering van marktmacht en assymetrische informatie.
En de overheid kan dat wel? En nog goedkoper en beter dan verzekeringsmaatschappijen ook?? Terwijl die laatsten er een belang bij hebben???quote:Patienten hebben meer informatie over hun gezondheid dan verzekeraars. Zij hebben de mogelijkheid om gegevens over hun gezondheid geheim te houden om zo toch een lagere premie te kunnen betalen. Hierdoor worden verzekeringsmaatschappijen geprikkeld om veel kosten te maken om achter de gezondheidssituatie van hun potentiele klanten te komen. Opnieuw een gevalletje assymetrische informatie met nadelige gevolgen.
Een beetje, want banken zullen er weinig belang bij hebben om allemaal verschillende soorten geld uit te geven die niet compatibel zijn. Ze zullen dus om de tafel gaan zitten en met een systeem komen dat net zo makkelijk, of makkelijker, in het gebruik is als ons huidige geld. Belangrijkste is dat wij als consument eisen dat de hoeveelheid geld die ze uitgeven is gedekt door goud en/of andere activa. Ons huidige geld is extreem inflatie-gevoelig omdat de overheid vaak de neiging heeft om de geldpersen overuren te laten maken.quote:Ok interessant van de banken. Het wordt alleen wat lastig als banken allemaal zelf gaan verzinnen wat voor een geld ze gaan uitgeven. Of begrijp ik het verkeerd?
Hoe wil je een volledig vrije migratie bereiken zonder de verzorgingsstaat af te breken? Het overgrote deel van de wereldbevolking heeft het nog altijd minder dan hier. Ben je niet bang dat ze in grote getale deze kant opkomen als je een systeem in stand houdt waar ze iets voor niets kunnen krijgen?quote:Ik ben ook voor een beperktere verzorgingsstaat met een veel vrijere migratie. Een volledige afbraak van de verzorgingsstaat gaat me echter veel te ver.
Welnee, dat gebeurt nu ook al, alleen niet voor de basis zorgverzekering.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:49 schreef Heldopsokken het volgende:
Dan moet je wel hele ingewikkelde contracten gaan ontwerpen.
De verzekeringsmaatschappij hoeft ook niet alles te weten, maar wel dat wat relevant is. De verzekeringsmaatschappij zal de klant vragen om een vragenlijst in te vullen. Eventueel zal de verzekeringsmaatschappij een medisch onderzoek van de klant verlangen. Op basis van die gegevens wordt een overeenkomst aangegaan. Als op een later tijdstip bij een verzoek tot schadevergoeding blijkt dat de klant gegevens heeft achtergehouden of verkeerde informatie heeft verstrekt, dan zal de verzekeringsmaatschappij de overeenkomst ontbinden en zal er niets worden uitgekeerd.quote:Er zijn allerlei vormen van gezondheidsrisico. De klant zal altijd meer over zijn gezondheid weten dan de verzekeringsmaatschappij.
Mits je ze nog kunt betalen nadat je hebt betaald voor je basisverzekering. Formeel mag het dan zo zijn dat de staat mij niet verbiedt om me aanvullend te verzekeren, in praktijk legt ze wel degelijk grenzen op doordat ik voor bepaalde zaken verplicht verzekerd ben en dus minder geld overhoud om me ook nog te laten verzekeren tegen zelf te kiezen aandoeningen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:04 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Op het moment wordt dat toch ook niet door de staat bepaald? Alle aanvullende pakketten mag je zelf bepalen.
Dan hadden ze maar op tijd de juiste verzekering moeten afsluiten. Als je je pas laat verzekeren nadat je ziek bent geworden, blijf je uiteraard altijd zitten met de vaste kosten die de behandeling met zich meebrengt.quote:Als jij zelf zal bepalen waarvoor je je verzekert lijdt dat vrijwel zeker tot een kostenstijging voor mensen die een slechte gezondheid hebben.
absolute onzin, er zijn in de economische wetenschap weldegelijk zaken geidentificeerd die leiden tot hogere welvaart als ze er zijn, maar niet door de markt zullen voortgebracht. verder heeft de overheid soms schaalvoordelen tov burgers.quote:Op zondag 1 april 2007 19:47 schreef GlazenKaak het volgende:
Soms kan een overheid effectiever met geld omgaan dan de bevolking zelf.
Wat gruwelijk paternalistische opmerking zeg
Noem ze.quote:Op woensdag 4 april 2007 11:59 schreef pmb_rug het volgende:
absolute onzin, er zijn in de economische wetenschap weldegelijk zaken geidentificeerd die leiden tot hogere welvaart als ze er zijn, maar niet door de markt zullen voortgebracht.
Schaalvoordelen die op immorele wijze verkregen worden. Als je iedereen verplicht om mee te betalen aan een publieke omroep, ook de mensen die er niet naar kijken, behaal je makkelijk schaalvoordelen ja.quote:verder heeft de overheid soms schaalvoordelen tov burgers.
zogenaamde Public Goods. Non-rival, non-exclusive goods. voorbeeld: leger & dijken. er is een incentive om te free-riden, er is dus een nash equilibrium waarin er geen dijken komen.quote:
het woord 'immoreel' worst niet gebruikt in de rationele economie. we kijken naar de feiten.quote:[..]
Schaalvoordelen die op immorele wijze verkregen worden. Als je iedereen verplicht om mee te betalen aan een publieke omroep, ook de mensen die er niet naar kijken, behaal je makkelijk schaalvoordelen ja.
Gedaan, maar het valt redelijk tegen wat er dan nog overblijft voor een overheid. Plus je heel veel problemen kan oplossen door property rights goed te definieren en als je een goed juridisch systeem hebt.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:09 schreef pmb_rug het volgende:
...
volg eens micro I, macro I en Public Finance ergens. zou je denken wat rationeler maken.
quote:Op woensdag 4 april 2007 12:22 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Gedaan, maar het valt redelijk tegen wat er dan nog overblijft voor een overheid. Plus je heel veel problemen kan oplossen door property rights goed te definieren en als je een goed juridisch systeem hebt.
Je noemde al een leger, een taak die libertariers en klassiek liberalen juist aan de overheid willen geven. Naja, op de meeste momenten.
?quote:Op woensdag 4 april 2007 10:33 schreef Vhiper het volgende:
Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe een libertarier, die wel militaire en justitiële macht bij een overheid wil leggen, wil voorkomen dat die overheid die macht misbruikt?
Als klassiek liberaal zou ik zeggen Checks & Balances en Trial by Jury, maar bij libertariers zou het wat kunnen veschillen.quote:
Dijken en waterschappen waren in dit land tot de 19e eeuw een strikt particuliere aangelegenheid. Ook legers werden vroeger vaak ingehuurd, wat als bijkomend voordeel had dat ze uit vrijwilligers bestonden en voornamelijk tegen andere legers vochten. Pas toen de overheid er zelf legers op na ging houden werd ook de burgerbevolking in toenemende mate het slachtoffer van oorlogvoering.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:09 schreef pmb_rug het volgende:
zogenaamde Public Goods. Non-rival, non-exclusive goods. voorbeeld: leger & dijken. er is een incentive om te free-riden, er is dus een nash equilibrium waarin er geen dijken komen.
Als je de politiek een toonaangevende rol geeft in de economie kom je niet onder morele vragen uit.quote:het woord 'immoreel' worst niet gebruikt in de rationele economie. we kijken naar de feiten.
Waarom zou een overheid dat efficiënter kunnen??quote:De overheid kan bijvoorbeeld efficienter onderhandelen over internationale standaarden, infrastructuur coordinatie doen, etc. Ze lossen dus veel transaction costs op.
Allemaal gevolgd, maak je geen zorgen.quote:volg eens micro I, macro I en Public Finance ergens. zou je denken wat rationeler maken.
Self-governance is een doel, maar: "If men were angels, no government would be necessary. If angels were to govern men, neither external nor internal controls on government would be necessary."quote:Op woensdag 4 april 2007 12:18 schreef Camphusius het volgende:
Interessante discussie.
Ik hoop dat de volgende vragen kunnen worden beantwoord:
1 Kan samenleving zonder overheid c.q. bevoegd gezag?
Ik ben voorstander van een (zeer gelimiteerde) overheid dus hier ga ik niet op in.quote:2 Kan een samenleving toe met een geminimaliseerde overheid als afschaffing van de overheid niet haalbaar is?
3 Zijn er perioden in de geschiedenis, waarbij samenlevingen zonder overheid bestonden? Zo ja hoever moeten we dan terug?
quote:Voorlopig is dit even een tvp.
Ik heb meer inzicht gekregen door het doorlezen van Adam Smith dan door de meeste vakken die gerelateerd zijn aan economie atm. Echt vreemd hoeveel relatieve onzin er geproduceerd kan worden.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
...
[..]
Allemaal gevolgd, maak je geen zorgen.
Same here. Net als het werk van economen als Bastiat, von Mises, Hayek en Friedman.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:39 schreef pingu_ het volgende:
Ik heb meer inzicht gekregen door het doorlezen van Adam Smith dan door de meeste vakken die gerelateerd zijn aan economie atm. Echt vreemd hoeveel relatieve onzin er geproduceerd kan worden.
Dat snijdt hout. Dit is de spijker op zijn kop. Daarmee kunnen anarcho-kapitalisten eigenlijk bij de Roteb worden geparkeerd.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:36 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Self-governance is een doel, maar: "If men were angels, no government would be necessary. If angels were to govern men, neither external nor internal controls on government would be necessary."
Hetgeen minarchisten beoogen, lijkt mij stukken realistischer. De vraag wordt dan, hoe minimaal kan een overheid worden, zodanig dat er voor "iedereen" een acceptabele levenstandaard onstaat?quote:Ik ben voorstander van een (zeer gelimiteerde) overheid dus hier ga ik niet op in.
[..]
Huldiale boeken idd. Ik ga ze maar eens opnieuw lezen, ben de laatste tijd veel minder assertief. M'n eigen quote-library doorlezen houd me niet 100% scherp.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Same here. Net als het werk van economen als Bastiat, von Mises, Hayek en Friedman.
Vertelt me nog steeds niet hoe je wilt voorkomen dat een minister-president zegt: "Bekijk het maar met je mooie Libertarische samenleving, ik heb de militaire en justitiële macht, dus wat ik zeg, dat wordt gedaan! Eens kijken, eerst laat ik m'n volk maar eens een mooi paleis voor me bouwen, m'n vrouw wil ook nog wel een nieuw jurkje....."quote:Op woensdag 4 april 2007 12:35 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Als klassiek liberaal zou ik zeggen Checks & Balances en Trial by Jury, maar bij libertariers zou het wat kunnen veschillen.
Common law komt btw veel meer overeen met deze stromingen dan civil law.
Is dat zo? Want een overheid bestaat wél uit engelen?quote:Op woensdag 4 april 2007 12:55 schreef Camphusius het volgende:
Dat snijdt hout. Dit is de spijker op zijn kop. Daarmee kunnen anarcho-kapitalisten eigenlijk bij de Roteb worden geparkeerd.
Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden:quote:Hetgeen minarchisten beoogen, lijkt mij stukken realistischer. De vraag wordt dan, hoe minimaal kan een overheid worden, zodanig dat er voor "iedereen" een acceptabele levenstandaard onstaat?
De vraag is dus, nemen welvaart en welzijn toe door verregaande minimalisering van overheden.
Ierland, dat in al die jaren is volgepompt met EU miljarden en Luxemburg, volgebouwd met EU instituten als voorbeeld nemen hoe landen met weinig overheid goed vooruit komen?quote:Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden:
[afbeelding]
Uhm, dit is precies wat common law en Checks & Balances voor het grootste deel tegengaan.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:07 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Vertelt me nog steeds niet hoe je wilt voorkomen dat een minister-president zegt: "Bekijk het maar met je mooie Libertarische samenleving, ik heb de militaire en justitiële macht, dus wat ik zeg, dat wordt gedaan! Eens kijken, eerst laat ik m'n volk maar eens een mooi paleis voor me bouwen, m'n vrouw wil ook nog wel een nieuw jurkje....."
Er lijkt me een duidelijk verschil tussen de uitkomsten van een grote overheid, protectionisme en alle gerelateerde zaken en een scenario waar dit niet bestaat. Kijk bijvoorbeeld maar naar de grafieken hierboven.quote:m.a.w. Leuk zo'n Libertarisch model, maar hoe kan je dat in de praktijk ook werkelijkheid laten zijn? Of is het net zo'n model als het communistische, wat in theorie leuk is, maar in de praktijk onuitvoerbaar is, omdat de macht te centraal ligt?
Uit het bijbehorende onderzoek:quote:Op woensdag 4 april 2007 13:10 schreef Vhiper het volgende:
Ierland, dat in al die jaren is volgepompt met EU miljarden en Luxemburg, volgebouwd met EU instituten als voorbeeld nemen hoe landen met weinig overheid goed vooruit komen?![]()
Twee kanttekeningen:quote:Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Is dat zo? Want een overheid bestaat wél uit engelen?
[..]
[afbeelding]
De vraag was of welvaart en welzijn toenemen door verregaande minimalisering van overheden.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:15 schreef Reya het volgende:
Ten eerste is het land dat de kleinste overheid, en sterkste economische groei kent nog altijd verre van een libertarisch land. De vraag is in hoeverre je dergelijke trends kunt extrapoleren. In Ierland is er nog altijd sprake van een overheid die zekere basale instituties waarborgt, en daarmee ook een zekere stabiliteit bewerkstelligt.
Reya toch, JIJ een taartdenker??quote:Ten tweede is het de vraag in hoeverre landen die een hoge economische groei kennen niet vooral garen spinnen bij het in gebreke blijven van andere landen; m.a.w. zou de economische groei ook zo hoog blijven wanneer alle Europese landen een kleinere overheid zouden hebben?
De grafieken hierboven hebben duidelijk te lijden gehad onder EU overheidsinvloeden.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:12 schreef pingu_ het volgende:
Er lijkt me een duidelijk verschil tussen de uitkomsten van een grote overheid, protectionisme en alle gerelateerde zaken en een scenario waar dit niet bestaat. Kijk bijvoorbeeld maar naar de grafieken hierboven.
Ik heb weinig engelen mogen ontmoeten. Noch bij ambtenaren, noch bij private personen.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dank voor de mooie illustratie. Op basis van het plaatje zou je niets anders kunnen concluderen dat een minimale overheid tot de meeste welvaart leidt. (ook welzijn?).quote:
quote:Op woensdag 4 april 2007 13:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Uit het bijbehorende onderzoek:
"De subsidies die Ierland kreeg zullen geen nadeel gedaan hebben, maar een erg significant verband tussen groei en subsidies konden we niet vinden. Men zal opmerken dat Ierland al lang netto ontvanger van Europese subsidies is. In de periode voor 1985 ontving Ierland net even veel van de EU als in de periode sedert 1985. In de periode voor 1985 is geen enkel extra groeieffect waarneembaar. De explosieve welvaartsgroei is werkelijk begonnen op het moment dat men de belastingsdruk verlaagde. Ook toen de Europese subsidies daalden is de Ierse welvaartsexplosie blijven doorgaan. Als men het spreidingsdiagram uitzet tussen omvang van de subsidies en welvaartsgroei, is dan ook géén duidelijk verband merkbaar."
Er blijft altijd dreiging. Zat mensen hebben trek in macht en zullen proberen navolging te krijgen. Maar de kans dat zoiets successvol wordt kan je verkleinen, en zeg nou zelf, wordt die kans kleiner met of zonder een almachtige grote overheid?quote:Op woensdag 4 april 2007 13:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De grafieken hierboven hebben duidelijk te lijden gehad onder EU overheidsinvloeden.![]()
Maar dat was mijn punt niet, mijn punt is dat een gecentraliseerde machtsligging van defensie en justitie een bedreiging is voor een Libertarische samenleving.
In dat geval zou je die vraag in mijn ogen inderdaad voorzichtig positief kunnen beantwoorden, alhoewel je kunt discussieren over hoe ver je wil gaan.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De vraag was of welvaart en welzijn toenemen door verregaande minimalisering van overheden.
Nou ja, er zijn natuurlijk altijd zekere natuurlijke grenzen aan hoe groot en snel een economie kan groeien, maar ik denk dat wanneer je toch met een taart beredeneert, het eerder zo is dat als gevolg van sommige vormen van overheidsoptreden een stuk van de taart wordt weggegooid en er een karige maaltijd overblijft. Desalniettemin denk ik wel dat Ierland voordeel heeft bij het meer ongastvrije economische regime in andere Europese landen; maar dat is nog geen reden om dan maar niet te pleiten voor verkleining van de overheid.quote:[..]
Reya toch, JIJ een taartdenker??
Integraal overgenomen.quote:Onze prioriteit is nu een lokaal, nationaal en mondiaal Marshallplan dat drinkwater, voeding, huisvesting, toegang tot onderwijs en gezondheidszorg voor iedereen realiseert en waarborgt. Hierbij kunnen we alle hulp gebruiken die we nodig hebben. We dienen de wereld van concurrentie te transformeren naar een wereld van integraal ondernemen door samenwerking en samen-delen. Maitreya en de meesters van wijsheid kunnen ons helpen bij deze transformatie. Laten we ze vragen publiekelijk te verschijnen om ons te helpen bij de grootste uitdaging van de mensheid: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Vrede, rechtvaardigheid, welvaart en welzijn voor iedereen. Want iedereen - klein of groot, jong of oud - is (in potentie) ondernemer.
Cum hoc ergo propter hoc (met dit, dus vanwege dit)quote:Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[afbeelding]
Begin maar 'ns met niet meer te stemmen. Door te stemmen geef je de overheid het mandaat om almaar uit te dijen.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Hoe komen we eigenlijk in dat libertarische paradijs?
De overheid compleet terug dringen en alles afschaffen?
Of de overheid en het bedrijf als elkaars gelijken behandelen? Dus de natie Nederland zien als een bedrijf.
quote:Op woensdag 4 april 2007 16:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Begin maar 'ns met niet meer te stemmen. Door te stemmen geef je de overheid het mandaat om almaar uit te dijen.
Maar dan. Die overgangsfase vind ik zeer interessant.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Begin maar 'ns met niet meer te stemmen. Door te stemmen geef je de overheid het mandaat om almaar uit te dijen.
Ik moet het boek nog steeds lezenquote:Op woensdag 4 april 2007 16:52 schreef Floripas het volgende:
Maar dan. Die overgangsfase vind ik zeer interessant.
Goed, we beginnen het scenario José Saramago-style. 75% van de mensen stemt blanco.
Wat nu?
Hoezo zijn instituten niet consistent met dit topic? Instituten spelen juist wel een belangrijke rol. Een bekende quote:quote:Op woensdag 4 april 2007 16:24 schreef pmb_rug het volgende:
overigens is er genoeg economische literatuur over de invloed van instituties op economische groei. allemaal instituties die bij de gratie van een goed functionerende overheid bestaan.
quote:According to the system of natural liberty, the sovereign has only three duties to attend to; three duties of great importance, indeed, but plain and intelligible to common understandings: first, the duty of protecting the society from violence and invasion of other independent societies; secondly, the duty of protecting, as far as possible, every member of the society from the injustice or oppression of every other member of it, or the duty of establishing an exact administration of justice; and, thirdly, the duty of erecting and maintaining certain public works and certain public institutions which it can never be for the interest of any individual, or small number of individuals, to erect and maintain; because the profit could never repay the expense to any individual or small number of individuals, though it may frequently do much more than repay it to a great society.
En dan?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik moet het boek nog steeds lezen
Na het massale niet-stemmen volgt het massale weigeren van belasting betalen stel ik me zo voor.
Alleen als die organisatie alleen beslist over de mensen die er mee instemmen een deel vanuit te maken. In het libertarisme ben je vrij je eigen leiders kiezen, maar je kunt anderen leiders niet opleggen. Een inbreuk op persoonlijke vrijheid blijft een inbreuk op persoonlijke vrijheid, of dit nu door een enkele persoon gebeurt, door een groep of een meerderheid tegenover een minderheid.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:49 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Trouwens, is democratie het tegenovergestelde van libertarisme? Ik moet toch zelf weten of ik me bij een organisatie wil aansluiten die hun besluiten neemt op basis van het aantal stemmen?
Dan privatisering van steeds meer overheidstaken, aangezien ze er geen geld meer voor hebben.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:04 schreef Floripas het volgende:
En dan?
1. Maar een boel mensen hebben land, geld, of macht gekregen dankzij de unfaire overheid. Pak je die mensen hun land en goed af?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dan privatisering van steeds meer overheidstaken, aangezien ze er geen geld meer voor hebben.
1. Privatisering is een lastige klus, doordat de overheid eeuwenlang heeft weggegeven wat ze niet bezat is het moeilijk om dat weer recht te trekken. Maar met de PTT is het ook gelukt dus daar moet wel uit te komen zijn. Ik geef onmiddellijk toe dat het een lastige klus wordt. Geenszins een reden echter om het dan maar niet te doen.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:15 schreef Floripas het volgende:
1. Maar een boel mensen hebben land, geld, of macht gekregen dankzij de unfaire overheid. Pak je die mensen hun land en goed af?
2. Als de overheid geen geld meer drukt, wat wordt dan het betaalmiddel meteen na het opdoeken van diezelfde overheid?
Nee, dat snap ik. Maar wat doe je met alle have-nots op de wereld? Die ook niets hebben om productie te beginnen?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
1. Privatisering is een lastige klus, doordat de overheid eeuwenlang heeft weggegeven wat ze niet bezat is het moeilijk om dat weer recht te trekken. Maar met de PTT is het ook gelukt dus daar moet wel uit te komen zijn. Ik geef onmiddellijk toe dat het een lastige klus wordt. Geenszins een reden echter om het dan maar niet te doen.
Ah! De gouden standaard. Ik zei je ooit dat je dat aanlokkelijk zou vinden.quote:2.Goud lijkt me een goede kandidaat.
Wanneer functioneert een overheid goed?quote:Op woensdag 4 april 2007 16:24 schreef pmb_rug het volgende:
overigens is er genoeg economische literatuur over de invloed van instituties op economische groei. allemaal instituties die bij de gratie van een goed functionerende overheid bestaan.
Het belangsrijkste productiemiddel is nog altijd je eigen brein. Daarna volgen je handen. Ook de have-nots hebben doorgaans allebei.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:24 schreef Floripas het volgende:
Nee, dat snap ik. Maar wat doe je met alle have-nots op de wereld? Die ook niets hebben om productie te beginnen?
Wat bedoel je met serieuze invloed? Je bent van de lijn die meent dat inflatie gunstig is voor de economie?quote:Ah! De gouden standaard. Ik zei je ooit dat je dat aanlokkelijk zou vinden.
Maar goud is eindig, dus inflatie zal niet meer plaatsvinden, hetgeen serieuze invloed heeft op de economie. Tenzij er een nieuwe goudmijn wordt aangeboord, dan krijg je een korte periode van gierende inflatie. Is dat niet een enorm economisch probleem?
Ik denk dat banken pijlsnel met een nieuwe betaalmiddel zullen komen, dat wél gedekt is door activa, zoals wij consumenten zullen eisen, en tevens aan de hedendaagse eisen van onvervalsbaarheid voldoet.quote:Plus, goud is tegenwoordig makkelijk te vervalsen. Als je geen grootbezitter bent word je dus gemakkelijk opgelicht. En dan is er niemand om je juridisch bij te staan.
1. You gotta have a dollar to make a dollar. Als je alleen loonslaaf bent en net aan kunt rondkomen van je geld, dan valt er niet veel te innoveren. Ook als je iets met je brein wilt doen heb je een beetje bezit nodig.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het belangsrijkste productiemiddel is nog altijd je eigen brein. Daarna volgen je handen. Ook de have-nots hebben doorgaans allebei.
[..]
2. Nee, wat ik wil zeggen is: inflatieloze plateaux afgewisseld met korte periodes van gierende inflatie lijken me funest voor de economie.quote:Wat bedoel je met serieuze invloed? Je bent van de lijn die meent dat inflatie gunstig is voor de economie?
[..]
3. Prima, maar dan krijg je dus een monopolie op geld dat niet democratisch wordt bestuurd. Welke factie mag het geld dan drukken?quote:Ik denk dat banken pijlsnel met een nieuwe betaalmiddel zullen komen, dat wél gedekt is door activa, zoals wij consumenten zullen eisen, en tevens aan de hedendaagse eisen van onvervalsbaarheid voldoet.
4. En je moet beiden dezelfde rechtbank erkennen. Dat lijkt me erg lastig.quote:Daarbij komt nog 'ns dat in een libertarisch systeem ook de kosten van een rechtzaak door de verliezende partij gedragen worden en je dus altijd wel iemand zult vinden om je juridisch bij te staan als je daadwerkelijk in je recht staat.
Je optimisme spreekt mij wel aan. Maar ben je hier wel reeel? Er zijn mensen met danige mindere capaciteiten (gehandicapten bijvoorbeeld) die wel degelijk uit de boot vallen. En wat doen we daarmee?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het belangsrijkste productiemiddel is nog altijd je eigen brein. Daarna volgen je handen. Ook de have-nots hebben doorgaans allebei.
Democratie kan inderdaad bestaan binnen libertarisme. Andersom lijkt mij ook mogelijk: libertarisme binnen een democratie, op voorwaarde dat er in de democratie een meerderheid is die andere mensen niets tegen hun wil wil opdringen, of in ieder geval er geen meerderheden zijn die het eens kunnen worden over wat er precies aan anderen moet worden voorgeschreven.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:05 schreef Toolbox het volgende:
[..]
Alleen als die organisatie alleen beslist over de mensen die er mee instemmen een deel vanuit te maken. In het libertarisme ben je vrij je eigen leiders kiezen, maar je kunt anderen leiders niet opleggen. Een inbreuk op persoonlijke vrijheid blijft een inbreuk op persoonlijke vrijheid, of dit nu door een enkele persoon gebeurt, door een groep of een meerderheid tegenover een minderheid.
Dat komt dan goed uit want die loonslaaf mag ineens ook de andere helft van zijn inkomen zelf houden.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:36 schreef Floripas het volgende:
1. You gotta have a dollar to make a dollar. Als je alleen loonslaaf bent en net aan kunt rondkomen van je geld, dan valt er niet veel te innoveren. Ook als je iets met je brein wilt doen heb je een beetje bezit nodig.
Is dat zoals het ging ten tijde van de gouden standaard? Volgens mij niet. Bovendien heb ik al aangegeven dat het niet persé goud hoeft te zijn. Het zal waarschijnlijk een vorm van virtueel geld worden dat echter wel door goud of andere activa gedekt is.quote:2. Nee, wat ik wil zeggen is: inflatieloze plateaux afgewisseld met korte periodes van gierende inflatie lijken me funest voor de economie.
Iedereen die daartoe het vertrouwen geniet.quote:3. Prima, maar dan krijg je dus een monopolie op geld dat niet democratisch wordt bestuurd. Welke factie mag het geld dan drukken?
Dat is het bekende libertarische rechtbanken-probleem. Daar heb ik al ettelijke topics over volgeluld. Je moet wel blijven langskomen hequote:4. En je moet beiden dezelfde rechtbank erkennen. Dat lijkt me erg lastig.
Die zijn daar volledig vrij in om er eentje op te richten. Zolang ze maar niemand dwingen er aan mee te doen.quote:5. Wat doe je met al die mensen die na tien jaar zeggen: stop, ho, wij willen weer een overheid?
Gehandicapten vallen NU juist buiten de boot doordat wij een systeem hanteren dat letterlijk miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:48 schreef Camphusius het volgende:
Je optimisme spreekt mij wel aan. Maar ben je hier wel reeel? Er zijn mensen met danige mindere capaciteiten (gehandicapten bijvoorbeeld) die wel degelijk uit de boot vallen. En wat doen we daarmee?
Hoe bedoel je?quote:En ik wacht nog even op dat mooie plaatje over de welvaartsverdeling en welbevinden.![]()
Er zijn landen genoeg waar veel mensen geen belasting betalen, maar ook zeker niet genoeg overhouden om een kleine investering te doen.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat komt dan goed uit want die loonslaaf mag ineens ook de andere helft van zijn inkomen zelf houden.
[..]
Oh, dan heb ik nog mooie verhalen voor je bij dat etentje. Over geroofd incagoud en instortende economieen en gierende inflatie in de zestiende eeuw.quote:Is dat zoals het ging ten tijde van de gouden standaard? Volgens mij niet.
Bon.quote:Bovendien heb ik al aangegeven dat het niet persé goud hoeft te zijn. Het zal waarschijnlijk een vorm van virtueel geld worden dat echter wel door goud of andere activa gedekt is.
[..]
Bon.quote:Iedereen die daartoe het vertrouwen geniet.
[..]
quote:Dat is het bekende libertarische rechtbanken-probleem. Daar heb ik al ettelijke topics over volgeluld. Je moet wel blijven langskomen he
[..]
Waar dan? Stel, iedereen in jouw straat wil dat, moet jij dan verhuizen?quote:Die zijn daar volledig vrij in om er eentje op te richten. Zolang ze maar niemand dwingen er aan mee te doen.
Waarom moeten al die structuren opnieuw opgebouwd worden als ze er al zijn? Waarom niet als libertariër zijnde gewoon de overheid dezelfde rechten geven als een bedrijf?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dan privatisering van steeds meer overheidstaken, aangezien ze er geen geld meer voor hebben.
Privatisering hoeft niet te betekenen dat je alles weer van de grond af aan opnieuw moet opbouwen. De PTT is ook vrij geruisloos overgegaan in de KPN en TNT.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:13 schreef Dodecahedron het volgende:
Waarom moeten al die structuren opnieuw opgebouwd worden als ze er al zijn? Waarom niet als libertariër zijnde gewoon de overheid dezelfde rechten geven als een bedrijf?
Er zullen altijd mensen zijn die niet veel kunnen en dientengevolge niet veel verdienen.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:05 schreef Floripas het volgende:
Er zijn landen genoeg waar veel mensen geen belasting betalen, maar ook zeker niet genoeg overhouden om een kleine investering te doen.
Ben ik zeker in geinteresseerd. Maar zoals ik al aangaf hoeft een nieuwe muntstandaard niet alleen door goud gedekt te zijn. Liever niet, als ik je zo hoor.quote:Oh, dan heb ik nog mooie verhalen voor je bij dat etentje. Over geroofd incagoud en instortende economieen en gierende inflatie in de zestiende eeuw.
Nee je geeft hem verantwoordelijkheid. Als hij daar onvoorzichtig mee omspringt ga je naar de concurrent. Als je slim bent heb je dat natuurlijk al gedaan. Het lijkt me niet handig om al je geld in handen van één bedrijf te (be)leggen.quote:Al geef je die iemand wel heel erg veel macht.
Niet als het jouw huis is. Al geef ik toe dat het lastig wonen wordt als niet alleen de overige huizenbezitters in de straat maar ook de eigenaar van de straat zelf weer een overheid wil. Maar verhuizen naar een straat verderop is nog altijd een stuk eenvoudiger dan emigreren naar een ander land, of (met de EU in gedachten) naar een ander continent.quote:Waar dan? Stel, iedereen in jouw straat wil dat, moet jij dan verhuizen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |