Ja, dat zag ik ook net. Ik denk het wel dat die het is.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:07 schreef Barbaaf het volgende:
Liev
Maar heeft iemand een idee wie van de twee die ik nu zie Indra is? Ze hebben allebei een behoorlijke buik
edit: eentje heeft behalve buik ook bulten opzij, die zal het wel zijn dan?
sms INDRA naar 0909-46372quote:Op donderdag 29 maart 2007 22:47 schreef Schildpadje het volgende:
Waar kun je je inschrijven voor de sms-dienst voor als het echt begint?![]()
In die dagboeken van die verzorgers staan ook leuke dingenquote:Wie is wie?
Al een maand of twee delen de aanstaande moederolifant Indra en aanstaande omaolifant WarWar samen één stal; de kraamstal. We hopen dat WarWar helpt bij de bevalling en haar geruststelt als dat nodig is. Dit gebeurt in de natuur namelijk ook zo bij olifanten.
Dat is natuurlijk wel een beetje verwarrend, twee van die grote dieren in één stal. Wie is nou wie?
Enkele verschillen:
- Indra is de kleinste olifant;
- Ze heeft meer haar op haar hoofd;
- Indra slaapt de laatste dagen vaak tegen de stalmuur aan;
- Soms zie je wat beweging in haar buik;
- WarWar staat wat meer te waven (schudden / wiebelen). Indra doet dit minder omdat ze afleiding heeft van haar kalf.
Lukt het jou om ze uit elkaar te houden?
Dat noemen ze 'waven'. Als ze iets verwachten, meestal eten, vertonen ze dat gedrag.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:51 schreef Bluezz het volgende:
Dat heen en weer wiebelen is dat nou van verveling door dat kleinehok of van de weeën?
Voor zover ik weet is het een teken van stress.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:56 schreef tonja het volgende:
[..]
Dat noemen ze 'waven'. Als ze iets verwachten, meestal eten, vertonen ze dat gedrag.
Op de site schrijven ze dat het met (ver)wachten te maken heeft.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:59 schreef mrbomb het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het een teken van stress.
Verder wel leuk zeg![]()
Had ik gisteren ook. Op dit moment doen ze het hier wel.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:58 schreef senesta het volgende:
Ik heb helemaal geen beeld!
Stress of verveling heb ik me wel eens laten vertellen, maar goed, ik ben absoluut geen olifanten gedragsexpertquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:59 schreef mrbomb het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het een teken van stress.
Verder wel leuk zeg![]()
quote:Het 'wave'gedrag van de olifanten
Wie onze olifanten met regelmaat via de webcams volgt, zal het niet zijn ontgaan dat ze soms wat hoofdschuddend of wiebelend in de stal staan.
Waven
Olifanten “waven” zoals dat heet, op momenten dat ze ergens op staan te wachten. Het is vergelijkbaar met mensen die bij de dokter in de wachtkamer zitten. Als je bijna aan de beurt bent en je hebt je tijdschrift al uit, dan pak je geen nieuw magazine meer. Je weet dat je daar geen tijd meer voor hebt. Vaak gaan mensen dan wiebelen met hun benen of met de vingers trippelen tot ze aan de beurt zijn.
Verwachtingspatroon
Bij olifanten werkt dit ook zo. Zij waven op momenten dat ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Zo brengen onze dierverzorgers bijvoorbeeld om 23.00 uur nog een plakje hooi. Van tevoren staan de olifanten al te waven totdat de verzorgers er zijn of totdat ze een andere afleiding hebben gevonden. Die afleiding kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een andere olifant die met een autoband begint te spelen of een vreemd geluid.
Ook ’s ochtends waven de olifanten, omdat ze weten dat ze dan weer te eten krijgen.
Hmm..ok dan. Er slaapt/ligt er nu trouwens een, ziet er vrij bizar uit vind ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Naast de cams staat in het menuutje: ''Wave' gedrag' en daar staat uitgelegd waarom dat is.
Zoals Tonja al zegt dus![]()
[..]
Mijn mail luidde als volgt :quote:Op maandag 2 april 2007 01:03 schreef TechXP het volgende:
'Waven' is een bekend verschijnsel bij dieren in gevangenschap. Komt door verveling o.a.
Ze doen het weer te makkelijk af als een 'wacht' gedrag. Structureel waven over de hele dag zegt genoeg over het dier.
quote:Beste verzorgers,
ik vraag me echt af, zitten die 2 olifanten niet in een veeeeel te kleine ruimte!!!
Het heen en weer wiebelgedrag van dieren die zich gruwelijk vervelen is zoals je ziet op de webcam duidelijk aanwezig!
mvg ....
Volgens mij is het te vergelijken met het heen en weer lopen van roofdieren in hokken, of het heen en weer springen van apen in gevangenschap.quote:Hun antwoord :
Beste mevrouw ....
We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal. De oorzaak van het wiebelgedrag kunt u lezen op de olifantenpagina bij ‘wave gedrag’. Olifanten ‘waven’ zoals dat heet wanneer ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Het is vergelijkbaar met iemand die in de wachtkamer zit en weet dat hij bijna aan de beurt is… Het is dus geen gestoord of verveeld gedrag. Maar ze verwachten bijvoorbeeld dat ze eten krijgen of dat de verzorger komt.
Met vriendelijke groet,
DierenPark Amersfoort
Marlous Pippel
Communicatie
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.quote:We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal
Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!quote:Op maandag 2 april 2007 04:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik kan me ooknog herinneren dat Indra geboren werd..... maar dacht dat ie in blijdorp geboren was...... Wel cool om die beelden te zien
quote:Op maandag 2 april 2007 12:36 schreef innepin het volgende:
[..]
Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!
Sindsdien ben ik er een paar keer geweest om mijn naamgenootje te bezoeken![]()
Buitenverblijf is heel ruim opgezet (zeker in vergelijking met sommige verblijfen van Amersfoort), staat in geen verhouding met die betonnen hokjes.quote:Op maandag 2 april 2007 04:25 schreef NorthernStar het volgende:
Waardeloos klein binnenverblijf. Mag hopen dat het buitenverblijf nog iets voorstelt. Ik ken het daar verder niet dus heb geen idee. Als die beesten in dat binnenhok poepen is er nauwelijks ruimte om daarna te gaan slapen zonder in hun eigen uitwerpselen te moeten liggen.
Dankjequote:
Ja, wat moeten de olifanten eigenlijk met die autobanden?quote:Op maandag 2 april 2007 01:57 schreef Bluezz het volgende:
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.
Van nature lopen ze honderden kilometers, voor voedsel en water. Dat hoeft hier niet, kan niet eens, dus ze gaan zich hoe dan ook vervelen. Zo'n autoband zal de eerste keer voor een uurtje wel leuk zijn maar dat is niet bepaald een daginvulling.quote:Op maandag 2 april 2007 18:07 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ja, wat moeten de olifanten eigenlijk met die autobanden?
Ik zit al een tijdje te kijken maar ze staan alleen maar naar buiten te staren als bejaarden achter de geraniums... Er zullen toch wel dingen zijn waar olifanten zich meer mee vermaken? Ruimte om rond te lopen, een bal ofzo, water? Ik weet niet waar ze zich normaal mee bezig houden maar van nature doen ze toch wel meer dan alleen staan?
Benieuwd of ze de discussie aan durfenquote:Op maandag 2 april 2007 20:36 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb ze teruggemaild met wat (letterlijke) posts uit dit topic.
(En een linkje hiernaartoe)
Je gaat toch niet stiekum een boek schrijven?quote:Op maandag 2 april 2007 20:36 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb ze teruggemaild met wat (letterlijke) posts uit dit topic.
(En een linkje hiernaartoe)
quote:Op maandag 2 april 2007 20:49 schreef Barbaaf het volgende:
Je gaat toch niet stiekum een boek schrijven?
Volgens mij zie je ook een tepel bij de zwangere.quote:Op maandag 2 april 2007 22:27 schreef tonja het volgende:
Ze gaan nu alletwee liggen
Ze voeren altijd rond deze tijd.quote:Op maandag 2 april 2007 23:21 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ze hebben de lichten aangedaan. Zou dat nog iets betekenen?
Heb je firefox toevallig?quote:Op maandag 2 april 2007 23:06 schreef senesta het volgende:
Pff ik krijg het gewoon niet voor elkaar om de boel werkend te krijgen, wat idioot zeg.
Er slaapt sinds 1 maart een verzorger in de stal vanwege de aanstaande bevalling. Die komt om 23 uur en gaat dan nog wat hooi gevenquote:Op maandag 2 april 2007 23:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ah, meestal slaap ik om deze tijd...
In FF doet ie het niet, of slecht.quote:Op maandag 2 april 2007 23:06 schreef senesta het volgende:
Pff ik krijg het gewoon niet voor elkaar om de boel werkend te krijgen, wat idioot zeg.
Hier ook, onder Windows dan. Voor zover ik weet is er geen Media Player plug-in voor Linux.quote:
Zie je wel de site, en 2 zwarte vlakken?quote:Op maandag 2 april 2007 23:57 schreef senesta het volgende:
Gewoon windows xp, internet explorer, en windows mediaplayer versie 11 of zo?
Ja, ik zie wel gewoon twee zwarte vlakken met een stippelrandje erlangs als er langs ga met mijn muis geeft hij aan dat ik op het vlak moet klikken om de toepassing te starten, als ik dat doe lijkt hij even op te lichten maar blijft daarna verder gewoon zwartquote:Op maandag 2 april 2007 23:58 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Zie je wel de site, en 2 zwarte vlakken?
Klik dan eens op die vlakken?
(het heeft niks met wmp te maken overigens)
Hou op schei uitquote:Op dinsdag 3 april 2007 00:07 schreef Nosh het volgende:
[[url=http://xs414.xs.to/xs414/07142/FANTJES.PNG]afbeelding][/url]
Kijk ze eens oprecht genieten van het uitzicht.,
Ja ze zat die andere echt gewoon te schoppenquote:Op dinsdag 3 april 2007 02:17 schreef Schildpadje het volgende:
Ja net waren ze mekaar idd flink aan het irriteren![]()
Hormonen heh..quote:Op dinsdag 3 april 2007 02:19 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja ze zat die andere echt gewoon te schoppen![]()
Dat had ik ook al ergens gelezen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 02:27 schreef MissHobje het volgende:
Hoe kun je zien dat een bevalling begint?
Soms begint er bij de olifant wat melk uit de borsten te lopen. Ook kan het dier wat vreemder op de achterpoten gaan lopen. Dit komt door de stoot hormonen die vrijkomt. Door de pijn gaapt een bevallende olifant meestal veel en drukt tegen dingen aan. Ook gaan ze meestal veel liggen en staan.
Nou ik wil slapenquote:Op dinsdag 3 april 2007 02:27 schreef MissHobje het volgende:
Hoe kun je zien dat een bevalling begint?
Soms begint er bij de olifant wat melk uit de borsten te lopen. Ook kan het dier wat vreemder op de achterpoten gaan lopen. Dit komt door de stoot hormonen die vrijkomt. Door de pijn gaapt een bevallende olifant meestal veel en drukt tegen dingen aan. Ook gaan ze meestal veel liggen en staan.
Indra tegen War war gok ik danquote:Op dinsdag 3 april 2007 02:32 schreef Schildpadje het volgende:
En wie zit nou tegen wie aan te drukken dan![]()
Volgens mij vindt WarWar het te lang duren en wil ze het kind er uit drukken ofzoquote:Enkele verschillen:
- Indra is de kleinste olifant;
- Ze heeft meer haar op haar hoofd;
- Indra slaapt de laatste dagen vaak tegen de stalmuur aan;
- Soms zie je wat beweging in haar buik;
- WarWar staat wat meer te waven (schudden / wiebelen). Indra doet dit minder omdat ze afleiding heeft van haar kalf.
Al een maand of twee delen de aanstaande moederolifant Indra en aanstaande omaolifant WarWar samen een stal; de kraamstal. We hopen dat WarWar helpt bij de bevalling en haar geruststelt als dat nodig is. Dit gebeurt in de natuur namelijk ook zo bij olifanten.
En als je rechtstreeks op de linkjes klikt?quote:Op zondag 1 april 2007 19:49 schreef senesta het volgende:
Ik zie gewoon nog steeds niets, ik heb alleen twee zwarte vlakken ook als ik er op klik.
Nee, lukt ook niet.quote:Op dinsdag 3 april 2007 03:03 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
En als je rechtstreeks op de linkjes klikt?
http://dpa.nl.vedor.com/olifant1.asx
http://dpa.nl.vedor.com/olifant2.asx
Of ze desnoods copy/pasten in de mediaplayer.
Ik ken dat uit FF dat je dan een plug in oid nodig hebtquote:Op dinsdag 3 april 2007 00:02 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja, ik zie wel gewoon twee zwarte vlakken met een stippelrandje erlangs als er langs ga met mijn muis geeft hij aan dat ik op het vlak moet klikken om de toepassing te starten, als ik dat doe lijkt hij even op te lichten maar blijft daarna verder gewoon zwart(oh en het stippelrandje is dan wel weg)
Ik heb net getest met winXP/IE en had dat ook maar na een keer ctrl-F5 kwam er wel beeld op, al neem ik aan dat je zoiets al geprobeerd had? Hoe hang je aan Internet en heb je al geprobeerd je XP firewall uit te schakelen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 00:02 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja, ik zie wel gewoon twee zwarte vlakken met een stippelrandje erlangs als er langs ga met mijn muis geeft hij aan dat ik op het vlak moet klikken om de toepassing te starten, als ik dat doe lijkt hij even op te lichten maar blijft daarna verder gewoon zwart(oh en het stippelrandje is dan wel weg)
Ja en Indra drukte zichzelf heel raar en vaak tegen de muur aan met 'r hoofd. En ze staat met haar achterpoten steeds uit elkaar en ze hurkt veelquote:Op dinsdag 3 april 2007 21:37 schreef Shellinssa het volgende:
Volgens mij staat er iets te gebeuren. Ze zijn heel onrustig!!
Ik vind het zo spannend...quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:37 schreef Shellinssa het volgende:
Volgens mij staat er iets te gebeuren. Ze zijn heel onrustig!!
Dat dacht ik ook al..quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:42 schreef tonja het volgende:
Het lijkt wel of ze persdrang heeft
Heel Fok kijkt nu mee natuurlijkquote:
quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:11 schreef Queen_Bee het volgende:
Kut cam
Hebben ze die van jou geleend ofzo Nok
Viel mij ook op ja...quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:12 schreef tonja het volgende:
het licht is aan in de stallen, dat was anders niet zo.
Jaah, ze is zo ontzettend lief voor haar dochter...quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:19 schreef tonja het volgende:
Wat aandoenlijk hoe WarWar Indra streelt.
Leuk inderdaadquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:19 schreef tonja het volgende:
Wat aandoenlijk hoe WarWar Indra streelt.
hier zelfde probleemquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:29 schreef Lotjeb het volgende:
Hoe kan ik nu naar bed gaan?
hadden we toch maar gesmst naar 0909-INDRAquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:31 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Blijft er niet iemand wakker die ons kan smsen als t doorzet?
Ze staan een beetje in de stal, niet zo veelbelovend meer als net.quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:37 schreef nebelung het volgende:
Ik kom er niet eens op, zeker druk op de server.
Is er iets aan het gebeuren?
Ik zie het nu ookquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:39 schreef Lotjeb het volgende:
Volgens mijn laatste beelden ligt ze weer... ze is toch wel erg onrustig!
Blaife kaike nuquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:35 schreef senesta het volgende:
Ik heb ook beeld!![]()
Ik durf mijn computer niet meer uit te zetten nu![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |