abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 30 maart 2007 @ 18:06:15 #26
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_47838057
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 17:59 schreef mrbomb het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is het een teken van stress.
Verder wel leuk zeg
Stress of verveling heb ik me wel eens laten vertellen, maar goed, ik ben absoluut geen olifanten gedragsexpert
Je ziet ze het in dierentuinen en in circussen ook vaak doen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_47840969
Naast de cams staat in het menuutje: ''Wave' gedrag' en daar staat uitgelegd waarom dat is.

Zoals Tonja al zegt dus
quote:
Het 'wave'gedrag van de olifanten

Wie onze olifanten met regelmaat via de webcams volgt, zal het niet zijn ontgaan dat ze soms wat hoofdschuddend of wiebelend in de stal staan.

Waven
Olifanten “waven” zoals dat heet, op momenten dat ze ergens op staan te wachten. Het is vergelijkbaar met mensen die bij de dokter in de wachtkamer zitten. Als je bijna aan de beurt bent en je hebt je tijdschrift al uit, dan pak je geen nieuw magazine meer. Je weet dat je daar geen tijd meer voor hebt. Vaak gaan mensen dan wiebelen met hun benen of met de vingers trippelen tot ze aan de beurt zijn.

Verwachtingspatroon
Bij olifanten werkt dit ook zo. Zij waven op momenten dat ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Zo brengen onze dierverzorgers bijvoorbeeld om 23.00 uur nog een plakje hooi. Van tevoren staan de olifanten al te waven totdat de verzorgers er zijn of totdat ze een andere afleiding hebben gevonden. Die afleiding kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een andere olifant die met een autoband begint te spelen of een vreemd geluid.

Ook ’s ochtends waven de olifanten, omdat ze weten dat ze dan weer te eten krijgen.
Variety is the spice of life
  vrijdag 30 maart 2007 @ 21:34:07 #28
78843 mrbomb
Open misère praatje
pi_47844917
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Naast de cams staat in het menuutje: ''Wave' gedrag' en daar staat uitgelegd waarom dat is.

Zoals Tonja al zegt dus
[..]
Hmm..ok dan. Er slaapt/ligt er nu trouwens een, ziet er vrij bizar uit vind ik.
Why does it hurt when I pee?
pi_47849611
leuk, ben benieuwd wanneer het komt!
pi_47850361
Ik heb een mailtje gestuurd met een vraag over dat waven... kreeg idd bovenstaande verklaring terug...
mmm zal wel dan.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 11:43:49 #31
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_47856244
Olifanten niet te zien?
Dan zijn ze in het buitenverblijf. Rond half zes zijn ze weer binnen.

I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zaterdag 31 maart 2007 @ 17:32:49 #32
78843 mrbomb
Open misère praatje
pi_47864494
Ze worden weer binnen gebracht!

zaterdag 31 maart 2007 @ 17:35:48 #33
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_47864595
Ik zie een in de verte
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zaterdag 31 maart 2007 @ 18:30:49 #34
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_47866012
Leuk om ze binnen gebracht te zien worden. Vlak voordat ze binnen gebracht werden stonden ze heel driftig te 'waven' voor de ingang.

Gaan we nog wedden wanneer het kalfje geboren wordt? Ik zeg 7 april.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zaterdag 31 maart 2007 @ 18:52:29 #35
78843 mrbomb
Open misère praatje
pi_47866606
11 april
  zondag 1 april 2007 @ 18:22:44 #36
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_47898632
Indra staat nu vol voor de cam, je kan goed zien dat ze drachtig is, volgens mij heb ik het kalf zien bewegen.

...en nu niet meer.

[ Bericht 12% gewijzigd door tonja op 01-04-2007 18:27:44 (ze staan niet stil) ]
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zondag 1 april 2007 @ 19:18:24 #37
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_47900366
5 april
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  Moderator zondag 1 april 2007 @ 19:49:24 #38
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_47901380
Ik zie gewoon nog steeds niets, ik heb alleen twee zwarte vlakken ook als ik er op klik.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 2 april 2007 @ 01:03:42 #39
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_47913228
'Waven' is een bekend verschijnsel bij dieren in gevangenschap. Komt door verveling o.a.

Ze doen het weer te makkelijk af als een 'wacht' gedrag. Structureel waven over de hele dag zegt genoeg over het dier.
pi_47913540
quote:
Op maandag 2 april 2007 01:03 schreef TechXP het volgende:
'Waven' is een bekend verschijnsel bij dieren in gevangenschap. Komt door verveling o.a.

Ze doen het weer te makkelijk af als een 'wacht' gedrag. Structureel waven over de hele dag zegt genoeg over het dier.
Mijn mail luidde als volgt :
quote:
Beste verzorgers,

ik vraag me echt af, zitten die 2 olifanten niet in een veeeeel te kleine ruimte!!!

Het heen en weer wiebelgedrag van dieren die zich gruwelijk vervelen is zoals je ziet op de webcam duidelijk aanwezig!

mvg ....
quote:
Hun antwoord :

Beste mevrouw ....

We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal. De oorzaak van het wiebelgedrag kunt u lezen op de olifantenpagina bij ‘wave gedrag’. Olifanten ‘waven’ zoals dat heet wanneer ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Het is vergelijkbaar met iemand die in de wachtkamer zit en weet dat hij bijna aan de beurt is… Het is dus geen gestoord of verveeld gedrag. Maar ze verwachten bijvoorbeeld dat ze eten krijgen of dat de verzorger komt.

Met vriendelijke groet,
DierenPark Amersfoort

Marlous Pippel
Communicatie
Volgens mij is het te vergelijken met het heen en weer lopen van roofdieren in hokken, of het heen en weer springen van apen in gevangenschap.

maandag 2 april 2007 @ 01:37:26 #41
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_47913659
ja inderdaad. Ze doen het nu wel erg af als gedrag veroorzaakt alsof de dieren ergens op wachten. Dat klopt dus niet. In het stuk tekst staat het ook tegenstrijdig vind ik. Ze proberen het zelf gewoon goed te praten.
pi_47913846
Ik vond dit ook een merkwaardig zinnetje trouwens :
quote:
We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.
Het is zo'n klein verblijf, en daar reageren ze dus niet op.

Nou ja... ik wil dit topic verder niet verpesten, en een live geboorte is geweldig om mee te maken natuurlijk, maar we moeten wel kritisch blijven vind ik.
  † In Memoriam † maandag 2 april 2007 @ 04:25:04 #43
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_47914539
Waardeloos klein binnenverblijf. Mag hopen dat het buitenverblijf nog iets voorstelt. Ik ken het daar verder niet dus heb geen idee. Als die beesten in dat binnenhok poepen is er nauwelijks ruimte om daarna te gaan slapen zonder in hun eigen uitwerpselen te moeten liggen.

Maar goed, wat Bluezz hierboven zegt.

Zonet dacht ik even dat ze wellicht weeën had. Ze lag heel zwaar te ademen (neem aan dat Indra die was die op de grond lag) en War War stond er wat zenuwachtig bij.

Toen begon War War met d'r slurf over Indra's buik te 'aaien'.
Zo heen en weer van de buik naar de rug.

Blijkbaar gerustgesteld is War War daarna tegen (het achterwerk van ) Indra aan gaan liggen en na een paar diepe zuchten gaan slapen.

[ Bericht 1% gewijzigd door NorthernStar op 02-04-2007 12:44:22 (typo) ]
pi_47914561
Ik kan me ooknog herinneren dat Indra geboren werd..... maar dacht dat ie in blijdorp geboren was...... Wel cool om die beelden te zien
pi_47919758
Ze staan nog steeds binnen... zou er dan toch iets gaan gebeuren vandaag?
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_47921711
quote:
Op maandag 2 april 2007 04:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik kan me ooknog herinneren dat Indra geboren werd..... maar dacht dat ie in blijdorp geboren was...... Wel cool om die beelden te zien
Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!

Sindsdien ben ik er een paar keer geweest om mijn naamgenootje te bezoeken En zal ook zeker kijken als ze haar babytje heeft.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  † In Memoriam † maandag 2 april 2007 @ 13:14:17 #47
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_47922805
quote:
Op maandag 2 april 2007 12:36 schreef innepin het volgende:

[..]

Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!

Sindsdien ben ik er een paar keer geweest om mijn naamgenootje te bezoeken

Mooie naam
  maandag 2 april 2007 @ 13:16:40 #48
136780 Nosh
hurpdurp
pi_47922875
quote:
Op maandag 2 april 2007 04:25 schreef NorthernStar het volgende:
Waardeloos klein binnenverblijf. Mag hopen dat het buitenverblijf nog iets voorstelt. Ik ken het daar verder niet dus heb geen idee. Als die beesten in dat binnenhok poepen is er nauwelijks ruimte om daarna te gaan slapen zonder in hun eigen uitwerpselen te moeten liggen.
Buitenverblijf is heel ruim opgezet (zeker in vergelijking met sommige verblijfen van Amersfoort), staat in geen verhouding met die betonnen hokjes.
Dat zenuwachtige gewave, en bijvoorbeeld die treurige lamlendige roofdieren is ook de reden dat ik dierentuinen liever niet bezoek. Alleen de grote verblijven zijn dan echt leuk om te zien, de rest is te deprimerend voor woorden.

Maar die foto! !
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_47923198
quote:
Op maandag 2 april 2007 13:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Mooie naam
Dankje Ben er ook wel blij mee, en kan het alleen maar leuk vinden dat er een olifantje is dat ook zo heet
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_47932865
quote:
Op maandag 2 april 2007 01:57 schreef Bluezz het volgende:
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.
Ja, wat moeten de olifanten eigenlijk met die autobanden?

Ik zit al een tijdje te kijken maar ze staan alleen maar naar buiten te staren als bejaarden achter de geraniums... Er zullen toch wel dingen zijn waar olifanten zich meer mee vermaken? Ruimte om rond te lopen, een bal ofzo, water? Ik weet niet waar ze zich normaal mee bezig houden maar van nature doen ze toch wel meer dan alleen staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')