Stress of verveling heb ik me wel eens laten vertellen, maar goed, ik ben absoluut geen olifanten gedragsexpertquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:59 schreef mrbomb het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het een teken van stress.
Verder wel leuk zeg![]()
quote:Het 'wave'gedrag van de olifanten
Wie onze olifanten met regelmaat via de webcams volgt, zal het niet zijn ontgaan dat ze soms wat hoofdschuddend of wiebelend in de stal staan.
Waven
Olifanten “waven” zoals dat heet, op momenten dat ze ergens op staan te wachten. Het is vergelijkbaar met mensen die bij de dokter in de wachtkamer zitten. Als je bijna aan de beurt bent en je hebt je tijdschrift al uit, dan pak je geen nieuw magazine meer. Je weet dat je daar geen tijd meer voor hebt. Vaak gaan mensen dan wiebelen met hun benen of met de vingers trippelen tot ze aan de beurt zijn.
Verwachtingspatroon
Bij olifanten werkt dit ook zo. Zij waven op momenten dat ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Zo brengen onze dierverzorgers bijvoorbeeld om 23.00 uur nog een plakje hooi. Van tevoren staan de olifanten al te waven totdat de verzorgers er zijn of totdat ze een andere afleiding hebben gevonden. Die afleiding kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een andere olifant die met een autoband begint te spelen of een vreemd geluid.
Ook ’s ochtends waven de olifanten, omdat ze weten dat ze dan weer te eten krijgen.
Hmm..ok dan. Er slaapt/ligt er nu trouwens een, ziet er vrij bizar uit vind ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Naast de cams staat in het menuutje: ''Wave' gedrag' en daar staat uitgelegd waarom dat is.
Zoals Tonja al zegt dus![]()
[..]
Mijn mail luidde als volgt :quote:Op maandag 2 april 2007 01:03 schreef TechXP het volgende:
'Waven' is een bekend verschijnsel bij dieren in gevangenschap. Komt door verveling o.a.
Ze doen het weer te makkelijk af als een 'wacht' gedrag. Structureel waven over de hele dag zegt genoeg over het dier.
quote:Beste verzorgers,
ik vraag me echt af, zitten die 2 olifanten niet in een veeeeel te kleine ruimte!!!
Het heen en weer wiebelgedrag van dieren die zich gruwelijk vervelen is zoals je ziet op de webcam duidelijk aanwezig!
mvg ....
Volgens mij is het te vergelijken met het heen en weer lopen van roofdieren in hokken, of het heen en weer springen van apen in gevangenschap.quote:Hun antwoord :
Beste mevrouw ....
We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal. De oorzaak van het wiebelgedrag kunt u lezen op de olifantenpagina bij ‘wave gedrag’. Olifanten ‘waven’ zoals dat heet wanneer ze verwachten dat er iets gaat gebeuren. Het is vergelijkbaar met iemand die in de wachtkamer zit en weet dat hij bijna aan de beurt is… Het is dus geen gestoord of verveeld gedrag. Maar ze verwachten bijvoorbeeld dat ze eten krijgen of dat de verzorger komt.
Met vriendelijke groet,
DierenPark Amersfoort
Marlous Pippel
Communicatie
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.quote:We proberen de olifanten zo goed mogelijk te vermaken met diverse speeltjes aan de wand in hun stal
Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!quote:Op maandag 2 april 2007 04:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik kan me ooknog herinneren dat Indra geboren werd..... maar dacht dat ie in blijdorp geboren was...... Wel cool om die beelden te zien
quote:Op maandag 2 april 2007 12:36 schreef innepin het volgende:
[..]
Ik kan 't me ook erg goed herinneren, was op het journaal, en m'n vader en ik zaten te "awwww"en voor de tv, toen ze de naam zeiden. We keken elkaar echt zo aan van Huh? Zeiden ze nou...?!
Sindsdien ben ik er een paar keer geweest om mijn naamgenootje te bezoeken![]()
Buitenverblijf is heel ruim opgezet (zeker in vergelijking met sommige verblijfen van Amersfoort), staat in geen verhouding met die betonnen hokjes.quote:Op maandag 2 april 2007 04:25 schreef NorthernStar het volgende:
Waardeloos klein binnenverblijf. Mag hopen dat het buitenverblijf nog iets voorstelt. Ik ken het daar verder niet dus heb geen idee. Als die beesten in dat binnenhok poepen is er nauwelijks ruimte om daarna te gaan slapen zonder in hun eigen uitwerpselen te moeten liggen.
Dankjequote:
Ja, wat moeten de olifanten eigenlijk met die autobanden?quote:Op maandag 2 april 2007 01:57 schreef Bluezz het volgende:
Ach je hangt 2 autobanden op en opeens heeft het dier het naar de zin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |