quote:
Op woensdag 28 maart 2007 21:54 schreef stopnaald123 het volgende:[..]
Dit ben ik dus niet met je eens. Vanuit het individue bekeken is kinderopvang idd geen eerste levensbehoefte, maar vanuit de samenleving is het dat dus wél. Ik maakte niet voor niets de vergelijking met de ouderenzorg. Want ook jouw bibs zal ooit geveegd moeten worden als jij dat zelf niet (meer) kan.
Dat is niet mijn definitie van een eerste levensbehoefte; je gaat niet dood aan geen kinderopvang: het enige is dat het
handig is voor mensen met kinderen. Dat vind ik niet voldoende reden om het middels de belastingen te betalen.
quote:
Maar zelfs ook al blijf je het zien als een secundaire levensbehoefte, dat is ook de gehandicaptenzorg niet, maar toch vinden de meeste mensen (jij toch ook?) het belangrijk dat dat er wel is.
Dat is toch onvergelijkbaar? Aan die mensen mankeert wat, die kunnen niet (goed) leven zonder de gehandicaptenzorg, je kan prima leven zonder kinderopvang.
quote:
Zonder voldoende zorgers draait een samenleving nou eenmaal niet (goed) en dus mag daar wat mij betreft ook best wat (belasting-)geld aan besteed worden...
Waarom? Het werkt nu toch ook?
quote:
[..]
Ik maak weer de vergelijking met de ouderen- en gehandicaptenzorg.
Ook die banen hebben in de private sector weinig tot geen bestaansrecht, maar worden toch als zéér wenselijk gezien.
Dat waag ik te betwijfelen, zeker voor de ouderenzorg willen al die ouderen best betalen als ze het niet anders kunnen krijgen. Gehandicaptenzorg is verder gewoon een kwestie van een fatsoenlijke samenleving; zonder kinderopvang is een samenleving ook gewoon fatsoenlijk (het is niet alsof niemand voor die kinderen zorgt).
quote:
[..]
De kinderen van nu zijn de volwassenen van morgen en in die morgen moeten zij 1) de belastinggelden opbrengen en 2) de zorg gaan verstrekken die nodig is. Hoezo geen algemeen belang?
Denkfout. Je legt een link tussen het algemeen belang en kinderopvang, suggererend dat een samenleving zonder
gesubsidieerde kinderopvang niet het algemeen belang dient. Dat is niet zonder meer gegeven.
quote:
Ik denk dat jouw redenatie (los van het feit dat ik het ook nogal egoïstisch vind) een korte termijn-benadering is.
Het is zeker geen korte termijn benadering, maar juist een lange termijn benadering. Het is in het belang van ons allen alleen echt noodzakelijke uitgaven uit de algemene middelen te betalen. Kinderopvang is prettig voor een beperkte groep, meer niet.
quote:
Solidariteit nu, levert (hopelijk) solidariteit straks op. Da's weliswaar geen vast gegeven, maar het is iig wél zeker dat als er nu geen solidariteit is, de kans op soldariteitsgevoel later nihil zal zijn...
Er is nu toch ook al genoeg solidariteit? We betalen allemaal belasting, we hebben alleen een geschilpunt over de besteding. Er is tenslotte maar een beperkte hoeveelheid geld beschikbaar.
quote:
[..]
Tis maar wat je als priveprobleem ziet. Ik zie het meer in het verlengde van bijv scholing en opleiding liggen. Dat zien we (tot op zekere leeftijd) toch ook niet als een priveprobleem?
Zeker niet, maar dat dient echt het algemeen belang. Kinderopvang draagt niets bij aan de toekomst van het kind, het is alleen maar handig voor de werkende ouders. In dat geval mogen ze het ook zelf betalen.
quote:
[..]
Niet alles valt af te meten in de hoeveelheid geld dat wordt binnengebracht. Sterker nog, blijkbaar ben je je er niet van bewust dat JUIST doordat er zoveel zorgers zijn, deze groep zich (relatief) ongestoord bezig kunnen houden met geld binnenbrengen...
Je snapt mijn argument duidelijk niet; het is niet relevant omdat partijen niet zonder elkaar kunnen; de een hoeft de ander dus niet dankbaar te zijn.
quote:
Ik zie het juist als een (broodnodige) ondersteuning. Vergelijk het maar eens met een binnen- en een buitendienst. De buitendienstmensen roepen altijd maar dat ZIJ het geld binnenbrengen, maar vergeten daarbij dat de binnendienst uiteindelijk de faciliteiten moeten bieden die het hun mogelijk maakt om naar buiten te gaan... Of om het maar heel eerlijk te zeggen, ikzelf werk in een financieel/administratieve functie. Een belangrijk onderdeel daarvan is het debiteurenbeheer. In concreto komt het erop neer dat IK de mensen achter de broek aan zit om hun rekening aan ons te betalen. Dus WIE is er nou eigenlijk belangrijk(er) voor de zaak? Het echte antwoord is: geen van beiden. Alle afdelingen zijn even belangrijk, want we zijn allemaal afhankelijk van het goed functioneren van elkaar.... En zo zit het in de samenleving ook, althans dat vind ik....
Hele slechte vergelijking, in een bedrijf werk je allemaal samen aan hetzelfde doel: winst maken. Als je niet van nut bent wordt je eruit gegooid. In de samenleving kan dat niet, maar er zijn zat mensen die helemaal niets bijdragen; waaronder tal van bijstandsmoeders (kinderen krijgen is geen verdienste).
quote:
[..]
Ja, ik vind wel dat ik (voor zover dat mogelijk is) de kosten moet meedragen. Ik ben nog geen 40 en al langere tijd bezig met sparen en potjes aanleggen voor later. Ik ben absoluut geen voorstander van de jaren 70 mentaliteit (na mij de zondvloed). Maar dat betekent niet dat ik niet op een klein beetje solidariteit hoop (let wel, HOOP, ik reken nergens op).
Er is niets mis met solidariteit met de zwakkeren, maar het moet niet doorslaan (en het is maar zeer de vraag of ouderen financieel de zwakkeren zijn...).
quote:
[..]
Ik ben zelf van de zomer 19 jaar gelukkig getrouwd. Maar in mijn directe omgeving in korte tijd was het 4x raak.
Pa #1 liet van de ene op de andere dag vrouw en 2 kleine dochtertjes in de steek voor een vriendin (die overigens ook nog iemand de deur uit moest werken). Hij heeft weinig tot geen belangstelling voor de meisjes en als ze bij hem op bezoek zijn gaat hij gezellig zitten sleutelen of laat hij ze rustig bij z'n vriendin achter terwijl hij op pad is. Ma heeft zich zwaar in de schulden moeten steken om in het huis te kunnen blijven, aangezien zij graag wilde dat die iig in hun vertrouwde omgeving konden blijven. Pa heeft een riante uitkoopsom gekregen, hoeft géén alimentatie te betalen, maar blijft nóg bij hoog en bij laag beweren dat z'n ex hem slecht behandeld heeft....vooral als hij tussentijds extra rompslomp heeft omdat een van de kids een verjaardagsfeestje oid heeft. Want het is zó vervelend als hij het kind op een ander adres moet ophalen/afzetten...
Oh ja, zij probeert de omgangsregeling zo soepel mogelijk te laten verlopen, wat bepaald geen sinecure is omdat hij regelmatig verstek laat gaan (zit zij weer met teleurgestelde kids) en is géén bijstandsmoeder, maar heeft haar werktijden aangepast en werkt deels thuis. Dit voor alle duidelijkheid.
Pa #2 was een eerdere scheve schaats vergeven, want dit betrof een huwelijk van ruim 20 jaar en dat gooi je niet zomaar weg zou je denken, maar hij kon het toch niet laten en begon binnen een jaar opnieuw aan een buitenechtelijke relatie. Zoon (15) en dochter (18) hebben pa op heterdaad betrapt. Nieuwe vlam scheelt 2 jaar met dochter en heeft nu gezellig ook een kindje gekregen. Pa stelt nu dat hij niet kan meebetalen aan de studie/stagekosten van zoon en dochter, omdat hij weer een nieuw kindje heeft dat al z'n geld kost...
Pa #3 besloot dat ie na 2 jaar huwelijk er al genoeg van had en is 'm gesmeerd. En ja hoor, het wordt eentonig, maar ook hier een klein kindje en een donderslag bij heldere hemel. Bleek hij er al een tijdje een vriendin op na te houden en die was zwanger (is uiteindelijk een miskraam geworden). Het pas gekochte huis staat alweer te koop en meneer vind het vreselijk als hij een keertje moet oppassen, omdat z'n ex weer aan het werk is gegaan.... Enne, ook hij vind zichzelf vreselijk zielig.
Pa #4 heeft gedurende het grootste deel van een huwelijk van 8 jaar zijn ex geestelijk en emotioneel mishandeld. Of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar hij is een zogenaamde borderliner.
Hoe dan ook, op een dag bedreigde hij zijn kinderen met de dood. Iets wat hij al jarenlang met z'n vrouw deed. De kinderen hebben het uit angst enige tijd voor hun moeder verzwegen, maar uiteindelijk kwam het er toch uit (ook omdat er een buitenstaander die getuige was geweest, eindelijk uit de school klapte). Begrijpelijkerwijs was daarmee voor ma de maat vol.
Hoewel de scheiding er inmiddels doorheen is, doet pa heel erg veel moeite om de boedelscheiding te saboteren. Ma wil alleen maar dat het huis verkocht wordt en hoeft verder geen cent van hem (ze heeft goddank een redelijk goeie baan). Hij heeft overigens ook weer een nieuwe vriendin.
Ma wil liever niet tussen pa en kids inkomen en werkt dus mee aan een bezoekregeling, maar alleen als dat onder begeleiding van sociaal werk is, omdat zij bang is voor het effect op de kinderen. Dit is nu 5x gebeurt en elke keer kwamen ze alle drie volkomen overstuur terug omdat pa nare dingen over ma zegt waardoor ze in een loyaliteitscrisis komen. Zoonlief haat z'n vader, middelste (dochter) heeft last van nachtmerries en staat op de wachtlijst voor therapie en de oudste (ook dochter) is heel erg onzeker en heeft last van bindings/verlatingsangst.
Vind je het gek dat ik een beetje verbitterd ben? En dit allemaal in een periode van slechts 2 jaar!
Ja ik vind het gek dat je verbitterd bent, je bent zelf 19 jaar getrouwd. Persoonlijk heb je weinig reden tot klagen derhalve.
quote:
[..]
Waar een wil is, is een weg. Maar waar géén wil is, is meestal wel een excuus. De rechter is echt wel onafhankelijk en kijkt naar de argumenten. Heb je goede argumenten, dan heb je heus wel een goede kans.
Als man heb je helemaal geen kans, je argumenten doen er niet toe. Rechters die PF zaken doen zijn erg van de traditionele rolverdeling.
quote:
Bovendien hebben (na een bepaalde leeftijd) de kids ook wel een stem in het geheel!
[..]
Dat is nog steeds geen reden om de kinderen (die per slot van rekening de énige onschuldigen in het hele verhaal zijn, maar ondertussen wél de grootste slachtoffers) daaronder te laten lijden.
Mee eens.
quote:
[..]
Sorry, maar ik verplaats me liever in de positie van de kinderen. Want met al dat kinderachtige gedoe (van beide kanten dus) zijn die kids het slachtoffer. En omdat ik nou eenmaal een zwak voor underdogs heb, vind ik hun positie het belangrijkste. Ouders die niet op een fatsoenlijke manier met hun scheiding kunnen omgaan vind ik net kleine (verwende) kinderen....
Je gaat iets te makkelijk voorbij aan de ongelijke positie bij echtscheidingszaken. Dát maakt dat je als man afhankelijk bent van de welwillendheid van je ex-vrouw, de vrouw heeft die afhankelijke positie veel minder.