De mBDk heeft een keuken, aldus "Elektrische treinen in Nederland", deel 3 (ISBN 90-6013-057-X).quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Goed zo met je wijzende vingertje. Heb je ook een bron?
ProRail heeft het nieuwe spoor aangelegd en de bestaande sporen 'ontvlochten' uit het NS-netwerk, dus ik neem aan dat het eigendom is van ProRail.quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:33 schreef Pony-Lover het volgende:
Van wie is eigenlijk het spoor waar dat randstadrail overheen gaat, is dat nog steeds Prorail?
Wat een domme keuze eigenlijk, waarom dat spoor niet gewoon op de rest van het net aangesloten houden?quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:43 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
ProRail heeft het nieuwe spoor aangelegd en de bestaande sporen 'ontvlochten' uit het NS-netwerk, dus ik neem aan dat het eigendom is van ProRail.
Nodig? Het zijn geen treinen inderdaad.quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Wie brouwt even een apart Randstadrailtopic?
Toch raar, aangezien ze die zooi elke paar jaar opnieuw aan gaan besteden lijkt het me wenselijk alles gewoon aangesloten en technisch gelijk te houden. Zeker als de lijnen die nu nog door de NS gereden worden ook in de aanbesteding gaan, (want naar mijn idee nog binnen 10 jaar gaat gebeuren).quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:47 schreef vw_caddy het volgende:
Dat is een goede vraag. Wellicht omdat het seinenstelsel, de stroomvoorziening e.d. afwijkend is van het hoofdnetwerk.
Zie het al voor mequote:Op maandag 30 oktober 2006 06:39 schreef Jerommeke.nl het volgende:
en bovendien gaat een deel over het tramnetwerk. je wil niet dat er ineens per ongeluk een dikke intercity op de montersestraat staat
Tis nu toch rustig op het werk, ik ga even een mooi topic in elkaar brouwen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Wie brouwt even een apart Randstadrailtopic?
Het spoor is nooit van prorail geweest, prorail beheerde het spoor in opdracht van de staat. Al de infrastructuur in Nederland is in handen van de staat.quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:33 schreef Pony-Lover het volgende:
Van wie is eigenlijk het spoor waar dat randstadrail overheen gaat, is dat nog steeds Prorail?
Ontucht met kleine beestjes.quote:Op maandag 30 oktober 2006 11:09 schreef thatsme het volgende:
[..]
Het spoor is nooit van prorail geweest, prorail beheerde het spoor in opdracht van de staat. Al de infrastructuur in Nederland is in handen van de staat.
Ik stel voor een trein topic (heavy rail)quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Wie brouwt even een apart Randstadrailtopic?
volgens mij wel jaquote:Op maandag 30 oktober 2006 11:28 schreef vw_caddy het volgende:
Het nieuwe mat op de RR-lijnen is toch gebouwd door Alstom? Een aantal webpagina's spreken elkaar tegen namelijk.
quote:
Welkom in het spiksplinternieuwe topic over RandstadRail, een nieuwe manier van personenvervoer in de Randstad.
Inleiding RandstadRail
RandstadRail is een nieuwe manier van personenvervoer in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail is een lightrailproject en wordt ook met lightrailmaterieel gereden. Het vervoerspakket omvat drie railverbindingen en een snelle buslijn:Vanuit Oosterheem in Zoetermeer rijdt RandstadRail 4 via het centrum van Den Haag naar De Uithof in Den Haag-Zuidwest. RandstadRail 3 rijdt de bestaande Krakeling (stadslijn) in Zoetermeer af en rijdt via het centrum van Den Haag naar Loosduinen in Den Haag-Zuidwest. Op het traject Den Haag – Rotterdam rijdt RandstadRail tot tot eind 2008 tot Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt RandstadRail door naar Rotterdam CS en vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar Slinge. Vanaf eind 2008 gaat er een snelle ZoRo busverbinding rijden tussen Zoetermeer en het station Berkel en Rodenrijs. Oorspronkelijk bestond het plan uit een snelle railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer, maar dit heeft het niet gehaald. Hiervoor in de plaats komt de ZoRo-bus.
Infrastructuur
Om problemen te voorkomen is het RandstadRail-netwerk compleet ontvlochten van het hoofdnet. Bij station Laan van NOI is een ongelijkvloerse kruising aangelegd tussen het hoofdnet (Asd - Gvc - Rtd) en de RandstadRaillijnen. Twee van de vier sporen tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal worden voortaan alleen nog gebruikt door de voertuigen van RandstadRail.
Belangrijk onderdeel van het RR-project is het koppelen van de Zoetermeer Stadslijn aan het tramnetwerk in Den Haag, en het aansluiten van de Hofpleinlijn aan het metreonetwerk in Rotterdam. De aansluitingen zijn voltooid medio 2009. Op dat moment kan men van Rotterdam Slinge via Rotterdam Centraal direct naar Den Haag Centraal rijden.
Om de Hofpleinlijn direct te kunnen koppelen aan het metreonetwerk in Rotterdam zal er een statenwegtracé worden aangelegd. Deze zal gaan bestaan uit een drie kilometer lange boortunnel, die begint bij de plaats waar de Hofpleinlijn snelweg A20 en de spoorlijn Rotterdam – Utrecht kruist. Via het noorden van Rotterdam sluit de nieuwe tunnel bij station Rotterdam Centraal aan op de bestaande metrolijn. In de wijk Blijdorp wordt in de nieuwe tunnel het gelijknamige station Blijdorp gebouwd. Het bestaande metrostation bij Rotterdam Centraal wordt met een extra spoor uitgebreid en vernieuwd. Volgens de planning moet dit deel van RandstadRail in 2008 in bedrijf worden genomen.
- Klik op het kaartje voor het sporenplan -
Materieelmeuk
Op de verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer wordt met tramvoertuigen gereden. Op 19 april 2004 is de keuze voor de leverancier van de RandstadRail-voertuigen voor het traject Den Haag - Zoetermeer bekendgemaakt. Het Franse Alstom levert de voertuigen, in totaal 50. Op de verbinding Den Haag – Rotterdam wordt met metrovoertuigen gereden. Er wordt gereden met maximaal drie aan elkaar gekoppelde voertuigen, bij elkaar zo’n 100 meter lang. Net als bij de gewone metro zijn er 2 x 2 stoelen naast elkaar. De maximumsnelheid is 100 km/u.
Bronnen: wikipedia, randstadrail.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |