abonnement Unibet Coolblue
pi_38476050
Lopen hier perongeluk ook alarmtechneuten rond? Ik heb net een Aritech CD72 op de kop kunnen tikken, samen met 2 CD3008 (geloof ik) bedienpanelen. Nu ben ik natuurlijk een klooier, en wil ik dat ding gaan gebruiken

Losse vraagjes:

- Je kunt meerdere bedienpanelen aansluiten. Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkt op een of andere manier niet. Als ik beide panelen aansluit op de centrale zelf doen van beide panelen het toetsenbord het niet. Als ik ze achter elkaar hang (centrale -> paneel -> paneel) werkt het ook niet naar behoren. Doe ik iets fout, snap ik het niet, of is de centrale een beetje wonky? Beide panelen doen het wel als je ze in hun alleentje aansluit.

- Kan ik willekeurige PIR en deurdetectors aansluiten, of moet ik op een type letten?

- Kan ik meerdere detectoren op 1 zone aansluiten?

Overigens, mocht iemand een engineers-handleiding op de kop kunnen tikken (beheer en gebruiker heb ik al), dan zou dat ook welkom zijn

Alvast weer dank, ik speel verder
pi_38490900
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 15:05 schreef TimberWolf het volgende:
Lopen hier perongeluk ook alarmtechneuten rond? Ik heb net een Aritech CD72 op de kop kunnen tikken, samen met 2 CD3008 (geloof ik) bedienpanelen. Nu ben ik natuurlijk een klooier, en wil ik dat ding gaan gebruiken

Losse vraagjes:

- Je kunt meerdere bedienpanelen aansluiten. Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkt op een of andere manier niet. Als ik beide panelen aansluit op de centrale zelf doen van beide panelen het toetsenbord het niet. Als ik ze achter elkaar hang (centrale -> paneel -> paneel) werkt het ook niet naar behoren. Doe ik iets fout, snap ik het niet, of is de centrale een beetje wonky? Beide panelen doen het wel als je ze in hun alleentje aansluit.

- Kan ik willekeurige PIR en deurdetectors aansluiten, of moet ik op een type letten?

- Kan ik meerdere detectoren op 1 zone aansluiten?

Overigens, mocht iemand een engineers-handleiding op de kop kunnen tikken (beheer en gebruiker heb ik al), dan zou dat ook welkom zijn

Alvast weer dank, ik speel verder
hey weet bijna zeker dat je de databus niet goed aansloten hebt je moet het idd centrale -> paneel -> paneel aansluiten

je moet je de bediendelen 4-aderig aaansluiten d.w.z. A van bediendeel op centrale A....enz. met B C D......
A en B is de plus en min...... C en D is de databus

Dan moet je de dipswichtes op de bediendelen ook nog ff goedzetten.... Het 1e bed.deel moeten alle switches omlaag staan...... bij het 2e moet alleen 1 omhoog staan

je kan idd willekeurige pirs en dc's gebruiken maar let wel even op de weerstanden

je kan wel meerdere detectoren maar is niet aan te raden ivm met rare schakelingen en sabotages in het systeem

succes verder
  vrijdag 2 juni 2006 @ 23:01:08 #3
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_38491087
en hoe weten wij dat je "goeie" bedoelingen hebt met deze vragen?
reach out and touch faith
pi_38492865
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:56 schreef Robjuh_ het volgende:
hey weet bijna zeker dat je de databus niet goed aansloten hebt je moet het idd centrale -> paneel -> paneel aansluiten
Ah, een kenner Kee, ga ik die opnieuw proberen. Dat van de dipswitches had ik inderdaad nog niet gedaan.
quote:
A en B is de plus en min...... C en D is de databus
Er staat gelukkig een schematisch overzicht op de binnenkant, dus zover was ik al
quote:
je kan idd willekeurige pirs en dc's gebruiken maar let wel even op de weerstanden
Ik heb het gemerkt Ik heb vandaag even een setje Elro (:D) deurcontacten gekocht, maar daar kom ik nog niet helemaal uit. Ben wat verder gekomen toen ik de multimeter in de lijn zette, en merkte dat de weerstand niet 0 wordt bij gesloten contact, en heb dus even een weerstand in de lijn gezet. Waarom het stomme ding nu alleen sabotage alarm geeft in plaats van normaal alarm (of vertraagd liefst, het is een in/uitloop zone) ontgaat me.
quote:
je kan wel meerdere detectoren maar is niet aan te raden ivm met rare schakelingen en sabotages in het systeem
Check. Nu kom ik met de 8 zones aardig ver

En nee, ik ben geen inbreker. Inbrekers sluiten over het algemeen geen alarmsysteem aan Maar als er nog mensen mijn integriteit in twijfel willen trekken wil ik best een fototje van het geheel op mijn werkbank posten hoor En nee, ik ben ook niet aan het oefenen om het ding te kunnen ontmantelen. Da's namelijk simpeler dan je denkt.
pi_38495071
Het paneel werk!

Voor de liefhebbers nog wat foto's. Wazig omdat ik het met mijn telefoon camera gedaan heb (de echte camera is op vakantie met familie), en klikbaar voor grotere plaatjes.

De setup zoals hij er nu (even) ligt:

Zichtbaar zijn de 2 bedienpanelen, de accu (los), gereedschap, rommel, het magneetcontact en bijbehordende testsetup (de croco-klemmen).

Closeup van de centrale zelf.


De panelen moesten overigens nog wel via het installateurs menu bekend gemaakt worden. Als ik de weergave ervan goed begrijp kan ik nog 4 panelen erbij aansluiten. Hoedanook, panelen gelukt. Nu de sensors nog. Met al dat testen ben ik overigens wel blij dat de signaalgever even een eind verderop in een tas ligt Dat ding maakt bij 12 volt laag ampere al een ongelovelijk kabaal...

[ Bericht 6% gewijzigd door TimberWolf op 03-06-2006 01:24:40 ]
pi_38497532
ik ben zelf ook beveilegings monteur. Leuk spul is het .
pi_38498078
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 01:17 schreef TimberWolf het volgende:
Het paneel werk!

Voor de liefhebbers nog wat foto's. Wazig omdat ik het met mijn telefoon camera gedaan heb (de echte camera is op vakantie met familie), en klikbaar voor grotere plaatjes.

De setup zoals hij er nu (even) ligt:
[[url=http://www.xs4all.nl/~bitwise/sp_a0055_000_tn.jpg]afbeelding][/url]
Zichtbaar zijn de 2 bedienpanelen, de accu (los), gereedschap, rommel, het magneetcontact en bijbehordende testsetup (de croco-klemmen).

Closeup van de centrale zelf.
[[url=http://www.xs4all.nl/~bitwise/sp_a0056_001_tn.jpg]afbeelding][/url]

De panelen moesten overigens nog wel via het installateurs menu bekend gemaakt worden. Als ik de weergave ervan goed begrijp kan ik nog 4 panelen erbij aansluiten. Hoedanook, panelen gelukt. Nu de sensors nog. Met al dat testen ben ik overigens wel blij dat de signaalgever even een eind verderop in een tas ligt Dat ding maakt bij 12 volt laag ampere al een ongelovelijk kabaal...
Moooi dat het werkt nu.....had idd vergeten dat je de remotes ff moet toekennen

succes......
pi_38498427
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 08:44 schreef Fusion_Blade het volgende:
ik ben zelf ook beveilegings monteur. Leuk spul is het .
Enorm zelfs Ik wil al jaren zo'n ding om eens lekker mee te spelen...

Het is wel lastiger als ik dacht. Stomme deursensor doet niet wat ik wil. Bij gesloten contact is er niets aan de hand, bij open contact gaat het sabotagealarm af, in plaats van het 'open zone' alarm. En mijn goedkopie PIR doet al helemaal niets, al kan die stuk zijn... Iemand suggesties voor beide?

En als laatste vraag: Het bedieningspaneel komt, ooit, naast de deur op de muur te hangen. Ik heb alleen helaas geen pijpje lopen voor de kabel. Hoe erg is het als de kabel van het paneel 'bloot' ligt? Volgens mij gaat het kreng toch gewoon af als je dat ding doorknipt namelijk...
pi_38499216
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 10:38 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Enorm zelfs Ik wil al jaren zo'n ding om eens lekker mee te spelen...

Het is wel lastiger als ik dacht. Stomme deursensor doet niet wat ik wil. Bij gesloten contact is er niets aan de hand, bij open contact gaat het sabotagealarm af, in plaats van het 'open zone' alarm. En mijn goedkopie PIR doet al helemaal niets, al kan die stuk zijn... Iemand suggesties voor beide?

En als laatste vraag: Het bedieningspaneel komt, ooit, naast de deur op de muur te hangen. Ik heb alleen helaas geen pijpje lopen voor de kabel. Hoe erg is het als de kabel van het paneel 'bloot' ligt? Volgens mij gaat het kreng toch gewoon af als je dat ding doorknipt namelijk...
hmmm, volgensmij is je weerstand van je dc niet helemaal goed in rust moet ie 4k7 zien bij een open contact 9k2 geloof ik... moet je ff nameten......

alles wat boven ong 12 k en beneden ong 3k geeft ie een sabotage

even over pir......neem aan dat je er spanning over hebt lopen.en weerstanden over alarm en sabotage contact heb zitten.....trek hem los.. wat doet bediendeel...

de kabel kun je met een p25 kabelgootje naar het bediendeel laten lopen...wel zo netjes eigenlijk
pi_38503577
quote:
[b]

De panelen moesten overigens nog wel via het installateurs menu bekend gemaakt worden. Als ik de weergave ervan goed begrijp kan ik nog 4 panelen erbij aansluiten. Hoedanook, panelen gelukt. Nu de sensors nog. Met al dat testen ben ik overigens wel blij dat de signaalgever even een eind verderop in een tas ligt Dat ding maakt bij 12 volt laag ampere al een ongelovelijk kabaal...
Je kunt er in totaal 4 bediendelen(cd3008) op aansluiten en twee remote's
deze remote moeten dan wel adres 5 en 6 krijgen.

de weerstand configuratie voor deze centrale is 4k7 in rust en 9k4 in alarm
alle andere mogelijk heden geven een sabotage alarm

je hebt dus per lus twee weerstanden nodig een over het contact en een in serie met het contact
en dan in de programering de centrale op dubbel lus zetten!!!

[ Bericht 19% gewijzigd door intered op 03-06-2006 14:48:01 ]
pi_38517213
Mijn hemel, de antwoorden roepen alleen meer vragen op Kee, de weerstand valt aardig onder de 3000 ohm, dus dat zal het probleem wel zijn. Goed te weten iig. Nu nog een stapel weerstanden regelen. Dat probleem gaat verholpen worden.

Dat van de pir snap ik nog niet geheel. Weerstanden over alarm en sabotage deel? Moeten die weerstanden in de pir zelf over de contactjes gezet worden?

Dan de antwoorden van intered, die roepen voornamelijk vragen op 4 bediendelen, ok. Da's 2 meer dan nodig, dus dat komt goed 2 remotes? Wat mag ik me daarbij voorstellen? Enneh, in de centrale op dubbel lus? Ik kan het zonetype instellen op ongeveer 8 miljoen dingen Ik had het deurcontact (zone1) op in/.uitloop, en de pir (zone2) op 'alarm'. Moet ik het daar ongeveer zoeken?

Over de PIR: het ding heeft 6 contacten:
1&2 Tamper (NC) -> Ik heb niet de indruk dat ik een plek in de centrale weet om dat aan te sluiten.
3&4 Alarm (NC/NO) -> De alarmcontacten, verbonden met de zone, vermoed ik.
5&6 +/- -> Ik denk voeding, verbonden met de hulpstroom van mijn centrale.

Nu gok ik dat ik de weerstand tussen 3 of 4 en de centrale moet zetten om in rust 4700 ohm te gebruiken, toch? Moet dan tussen de 1&2 nog wat?

Beide heren in ieder geval super bedankt voor de hulp! Zulk leuk speelgoed dit
pi_38517522
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 23:36 schreef TimberWolf het volgende:
Mijn hemel, de antwoorden roepen alleen meer vragen op Kee, de weerstand valt aardig onder de 3000 ohm, dus dat zal het probleem wel zijn. Goed te weten iig. Nu nog een stapel weerstanden regelen. Dat probleem gaat verholpen worden.

Dat van de pir snap ik nog niet geheel. Weerstanden over alarm en sabotage deel? Moeten die weerstanden in de pir zelf over de contactjes gezet worden?

Dan de antwoorden van intered, die roepen voornamelijk vragen op 4 bediendelen, ok. Da's 2 meer dan nodig, dus dat komt goed 2 remotes? Wat mag ik me daarbij voorstellen? Enneh, in de centrale op dubbel lus? Ik kan het zonetype instellen op ongeveer 8 miljoen dingen Ik had het deurcontact (zone1) op in/.uitloop, en de pir (zone2) op 'alarm'. Moet ik het daar ongeveer zoeken?

Over de PIR: het ding heeft 6 contacten:
1&2 Tamper (NC) -> Ik heb niet de indruk dat ik een plek in de centrale weet om dat aan te sluiten.
3&4 Alarm (NC/NO) -> De alarmcontacten, verbonden met de zone, vermoed ik.
5&6 +/- -> Ik denk voeding, verbonden met de hulpstroom van mijn centrale.

Nu gok ik dat ik de weerstand tussen 3 of 4 en de centrale moet zetten om in rust 4700 ohm te gebruiken, toch? Moet dan tussen de 1&2 nog wat?

Beide heren in ieder geval super bedankt voor de hulp! Zulk leuk speelgoed dit
Ik kan je wel verder helpen maar dan zal ik je moeten mailen heb nog wel iets waarin het allemaal duidelijk word voor dit type centrale!

klopt je mail adres in je profiel?
pi_38518901
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 23:48 schreef intered het volgende:

[..]

Ik kan je wel verder helpen maar dan zal ik je moeten mailen heb nog wel iets waarin het allemaal duidelijk word voor dit type centrale!

klopt je mail adres in je profiel?
Die werkt, al is 'bofh@meanframe.com' handiger. En alle hulp is welkom Ik wil het monster uiteindelijk gaan ophangen, maar eerst even mee spelen lijkt me leuk Dus alles wat je hebt, heel graag!
pi_38519235
Dan zal ik zo wat in je mail box droppen kan hij 3 mb aan?
pi_38519348
quote:
Op zondag 4 juni 2006 00:55 schreef intered het volgende:
Dan zal ik zo wat in je mail box droppen kan hij 3 mb aan?
Mijn machine kent geen limiet in principe. Als je onder de halve gig blijft, komt het goed
pi_38519375
dan heb je het nu binnen

als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel
pi_38519435
U is geweldig Vragen per forum, of liever per mail?
pi_38519470
dat mag hier ook hoor

ps ik zou ook nog een nedelands talige moeten hebben maar waar die nu is?? ik weet het ff niet
pi_38519659
quote:
Op zondag 4 juni 2006 01:06 schreef intered het volgende:
dat mag hier ook hoor

ps ik zou ook nog een nedelands talige moeten hebben maar waar die nu is?? ik weet het ff niet
Ik kom met Engels ook een knap eind denk ik Man, dit is leuk Minder leuk is dat ik vast geen weerstanden heb liggen, maar dat lossen we later wel op Morgen het ding maar eens printen, eerst tijd voor bed. Vandaag al hard genoeg geklust...

Iig geweldig bedankt voor de hulp, al ben ik bang dat ik morgen nog een nest vragen heb
pi_38545803
Korte update: Inmiddels werken beide deurcontacten, en ga ik me eens bezighouden met de PIR. De deurcontacten waren simpel genoeg na de hulp van intered. Weerstand in lijn met het contact, en over het contact zelf heen, en een instelling in de centrale.

Nu de PIR aan de kachel krijgen, en dan eens op zoek naar wat andere PIRs zodat ik mijn huis een beetje kan volhangen

Een ander bediendeel als een CD30xx er aan hangen zal wel niet werken zeker?
pi_38547706
[quote] Een ander bediendeel als een CD30xx er aan hangen zal wel niet werken zeker?/[quote]

jawel er is nog een type bediendeel wat er op werkt al weet ik zo het type nummer niet uit mijn hoofd.
deze heeft ook nog vier ingangen.
pi_38551218
De 3048/49, volgens de handleiding. En er is ook nog een variant van degene die ik nu heb die proxkeys gebruikt. Maar andere bediendelen dat de CD3nogwat gaan niet lukken?

Experimenteren gaat zowiezo even moeten wachten tot na het lange weekend. Tekort aan weerstanden, om te beginnen. En ik ben blijkbaar onhandig geweest, en heb de zekering van de hulpvoeding om zeep gebracht En daar dat een nogal exotische glaszekering is, heb ik die niet even liggen... Oh well, waar gehakt word vallen spaanders. Volgende keer toch maar aansluiten met de centrale stroomloos

Overigens zijn uitbreidingskasten voor de centrale knap prijzig nog Net als een beetje knappe PIRs trouwens. En slecht te krijgen. De 'Visonic "Duo 220E"' is gewoon 80 euro ofzo... En dat is een van de goedkopere (tenminste, van het soort waar geen 'Elro' op staat..). Ben inmiddels wel dubbel blij met mijn koopje met de centrale en de bedienpanelen! En dankzij mijn werk is een tiental meters netwerksnoer om eea te verbinden ook geen probleem. Dus ach, een paar tientjes voor de melders kom ik wel overheen.

Nog een vraagje om het af te sluiten. De magneetcontacten die ik nu heb zijn 2 draads. Nu zie ik ook 4 draads versies. Ik gok dat dat aparte aansluitingen zijn voor alarm en sabotage?
pi_38552106
quote:
Op maandag 5 juni 2006 02:52 schreef TimberWolf het volgende:

Nog een vraagje om het af te sluiten. De magneetcontacten die ik nu heb zijn 2 draads. Nu zie ik ook 4 draads versies. Ik gok dat dat aparte aansluitingen zijn voor alarm en sabotage?
Staat dit in de handleiding?? zo ja waar

Volgens mij heb ik nog wel ergens wat pirren liggen ,Kopen?
combi detectoren dd326
pi_38555993
quote:
Op maandag 5 juni 2006 08:51 schreef intered het volgende:
Staat dit in de handleiding?? zo ja waar
Er staat wel iets over aparte en geintergreerde sabotage lus. Maar de contacten met 4 aansluitingen had ik bij Conrad gevonden
quote:
Volgens mij heb ik nog wel ergens wat pirren liggen ,Kopen?
combi detectoren dd326
Daar valt over te praten Misschien handiger in mail, wegens offtopic enzo.
pi_38572689
je bedoeld dat er 4 draden uit de deurcontacten komen?

2 zijn het alarmcontact en 2 zijn supervised loop, dat is je sabotagelus, dat is niks meer dan een draad die door je deurcontact heen loopt, schakelt verder niks... dat is voor als de weerstanden een stuk verderop zitten, in een lasdoos bijvoorbeeld...
pi_38636557
quote:
Op maandag 5 juni 2006 12:54 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

[..]

Daar valt over te praten Misschien handiger in mail, wegens offtopic enzo.
ok
pi_38636802
Heb inmiddels wat zekeringen (extra) besteld, ik weet zelf hoe handig ik ben, en een stapel weerstanden. Had ook al even bij 'Marktplaats' gekeken naar uitbreidingsonderdelen voor mijn nieuwe speelgoed zoals een dialer en uitbreidingskasten, hulpvoedingen e.d. Ook nog betaalbaar, dus ik ga er een feestje van maken denk ik

Boys and their toys...
pi_38639147
hulpvoedingen?

waar wil je die voor gebruiken dan?
pi_38642677
Nog werkelijk geen idee, gewoon hebberig Ik was zowiezo van plan wat relais te gaan sturen, dus misschien komen ze te pas. En ik heb nog niets gekocht hoor (nouja, weerstanden en zekeringen enzo).
pi_38661231
je kan er wel schrikverlichting opzetten bijvoorbeeld...

of een traliewerk wat voor je voordeur naar beneden komt als je alarm af gaat...
pi_38677807
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 16:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
je kan er wel schrikverlichting opzetten bijvoorbeeld...

of een traliewerk wat voor je voordeur naar beneden komt als je alarm af gaat...
Het plan was om een schakeling te maken die in ieder geval het licht in de hal aan gooit, en mogelijk al het licht in het huis dmv mijn 'Klik-aan-Klik-uit' systeem. Ik vrees dat dat laatste wat ambitieus is, maar het is een poging waard. Woeste herrie is al geregeld met de alarmgever. En tralies, nou nee. Ik wil de inbreker mijn huis UIT hebben, niet erin opsluiten

Als ik erg ambitieus ben zou een schakeling die de verlichting aan zet bij alarm, en uit bij overval erg mooi zijn. Maarja, ambitieus

Daarnaast ga ik proberen om van de printerpoort-data iets handigs te maken, en heb ik nog wat poorten over voor andere pc-koppeling achtige zaken.

En, als ik perongeluk ooit geld begin te bloeden: Extra beveiliging voor de alarmkast zelf, in de vorm van een magneetsluiter die de deur voor de alarmkast dicht houdt bij een alarm situatie zodat de insluiper niet bij de draden kan komen. Misschien zelfs een magneetsluiter die de deur naar de woonkamer dicht houdt, al is dat in een brand situatie misschien minder handig

Plannen genoeg dus
pi_38697766
die magneet gaat niet werken...

dan zagen ze gewoon je deur door met een cirkelzaag op accu....

gebeurd ook wel eens... en als ze je paneel van de muur af rossen krijg jij je eigen meterkastdeur niet meer open....
pi_38710085
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 16:28 schreef TheOneAndOnly het volgende:
die magneet gaat niet werken...

dan zagen ze gewoon je deur door met een cirkelzaag op accu....
Het was ook maar een ideetje. En daarbij, wat traanplaat achterop de deur voorkomt mensen die met accu-cirkelzagen in hun binnenzak lopen
quote:
gebeurd ook wel eens... en als ze je paneel van de muur af rossen krijg jij je eigen meterkastdeur niet meer open....
Magneetsloten zijn gemiddeld genomen fail-open.

Heb overigens inmiddels een nest onderdelen binnen, met dank aan Dick Best. Brilliante winkel overigens. Supersnelle levering, ook van dingen die niet op de site staan. Heb inmiddels de PIR aangesloten volgens handleiding, maar ik heb niet de indruk dat ie werkt. Dus, vraagje aan de kenners:

Ik heb op de pir 4 contacten. T1, T2, A1 en A2. T1 en 2 zijn tamper, A1 en 2 alarm. Ik heb het nu als volgt aangesloten:

T1 - naar zonecontact
T2 - verbonden met A1 dmv 4k7 weerstand
A1 - verbonden met A2 via 4k7 weerstand
A2 - naar zonecontact

De PIR werkt in zoverre dat de sabotagesensor werkt, maar bij ingeschakeld alarm kan ik de tango dansen voor de sensor zonder dat het alarm triggert. Dus ik doe iets fout, of de PIR is stuk. Is er een manier om de PIR te testen zonder steeds op alarm te zetten? Is de looptest daar geschikt voor?
pi_38715833
looptest kun je doen, met een multimeter kan je ook de alarm en rustspanning meten

2 tamper contacten op je PIR?

waarvoor dat?

alle contacten moeten in ieder geval in serie zetten, dus T1 T2 A1 en A2 krijg je dan achter elkaar, in serie met dit moet je een 4K7 weerstand plaatsen dus alles achter elkaar... en over A1en A2 moet je parallel een 4K7 weerstand zetten...


dan kun je in de centrale meten, in rust moet je 4K7 meten, in alarm 9K4 ( dan gaan de alarmcontacten open en meet je door 2 weerstanden heen)

als de waardes afwijken heb je iets niet goed aangesloten... wel de 2 alarmdraden los maken van de centrale en de voeding er wel op laten staan, als de voeding eraf is meet je zowieso 9K4
je kan het ook wel meten als de draden er wel op staan, gewoon op de 2 aangesloten draden gelijkspanning meten, je moet wel weten welke waardes je moet meten... weet je die al?


die weerstand van A1 naar A2 zit niet goed... zoals je nu hebt zitten.... de rest wel volgens mij....

en ja looptest is daar geschikt voor.... er zit ook een LED op de PIR, deze is aan als de \PIR in alarm is
pi_38766378
Kee, ik snap het nu echt niet meer. Wat ik ook doe, het ding meet 4k6 of oneindig. Ik doe vast iets fout ofzo. Sterk de indruk dat ik alles al geprobeerd heb, maar misschien hebben de kenners hier nog tips.



Dat is hem dan (vage telefoon camera foto). Mijn Nemesis, zeg maar.

Contacten, van links naar rechts: 2 waar 'Tamper' bij staat, 2 waar 'Alarm' bij staat, en 2 waar een plus en een min bij staan. Aan alarmcentrale zijde heb ik, natuurlijk, maar 2 contacten. Ergens zal ik dus iets moeten doorverbinden. Ik heb alleen geen idee meer wat... Iemand die het verlossend woord voor mij heeft?

Gerelateerd vraagje: Als ik het systeem in test stand heb, moet dan de weerstandwaarde veranderen als ik voor de PIR langs ga?
pi_38766491
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 08:56 schreef TheOneAndOnly het volgende:
looptest kun je doen, met een multimeter kan je ook de alarm en rustspanning meten
Probleem is dat het ding nooit in alarm schiet.
quote:
je kan het ook wel meten als de draden er wel op staan, gewoon op de 2 aangesloten draden gelijkspanning meten, je moet wel weten welke waardes je moet meten... weet je die al?
Nope. Is er een makkelijke manier om daar achter te komen?

Stomme goedkope PIR die ik niet snap. Grmbl.
pi_38784002
heb je em zo aangesloten?





+ en - begrijp je wel denk ik, de andere 2 draadjes gaan naar centrale
pi_38789230
Dit is de goede manier om hem aantesluiten mits in de progamering het op dubbel lus staat dus zone & sab
pi_38797563
Zo had ik um dus aangesloten. Nu even een andere PIR geleend (we zijn op het werk toch aan het verbouwen...) En die doet het, op dezelfde manier aangesloten, wel overduidelijk. Dus het kan zomaar zijn dat de Elro PIR stuk is, of dat ie gewoon super super gevoelig is zonder kapje. Ik ga morgen, als de temperatuur in de kluskamer onder de 535 graden is, weer even spelen.

Hoedanook, ik had het gewoon goed gedaan Ik begon al aan mezelf te twijfelen... Dusss, nog even met de Elro spelen, en dan kan ik aan de slag met het ophangen van de zooi. Nog wel wat onderdelen regelen (PIRS, 2 deurcontacten), en dan leuk kabels trekken

Had ik al verteld dat er ook een Aritech alarmgever bij zit, en op de voorkant van de kast ook nog een draadloze noodknop neuzel zit? 4 zoneaansluitingen daarop, dus daar moet ik ook nog even mee spelen Typenummer zoek ik nog even op voor de liefhebbers.

TheOneAndOnly en intered, reuze bedankt voor het meedenken!
pi_38818594
Ahem. Dat draadloze noodknop ding blijkt toch net even wat meer te zijn Op de voorkant van mijn alarm-kast zit een Visonic MCR 308 gemonteerd, een hybride draadloos uitbreiding. Ik schijn dus ook nog draadloze componenten op te kunnen nemen, maarliefst. Het moet niet gekker worden

Nog meer speelgoed Plus, het scheelt een kilo draden trekken. Oke, het ding gebruikt 4 van de 8 zones die ik heb, dat dan weer wel. Toch maar eens op speur naar een uitbreidingsdeel voor mijn CD72
  Moderator dinsdag 13 juni 2006 @ 19:44:04 #41
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38823048
Hehe is inderdaad leuk speelgoed; hoe ben je eigenlijk aan die centrale gekomen ?
pi_38832395
kan je gewoon kopen zoiets....

of ergens gratis overhouden..... meestal na een blikseminslag ofzo....
pi_38833599
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:
kan je gewoon kopen zoiets....

of ergens gratis overhouden..... meestal na een blikseminslag ofzo....
Overhouden na het slopen en verbouwen bij mijn werkgever. Het ding lag al zowat op de sloopstapel zelfs... Dus vond pappa het nodig het geheel van de muur te schroeven (een muur waar een dag later de breekhamer in ging...).
pi_39208404
Medio september zal ons nieuwbouwhuis opgeleverd gaan worden.
Aangezien we veel verhalen horen over inbraken in nieuwbouwhuizen
willen we dit gaan beveiligen met een goed / betaalbaar alarm.

Mijn vraag is dan ook, kan iemand mij hierin adviseren?
pi_39276041
Tja een advies geven is zo uit de losse pols niet gemakkelijk het hangt van veel zaken af oa de waarde van de aanwezige goederen.
Bij een electronisch alarm systeem moet je je bedenken dat als je ook een door melding wil waar je deze naar toelaat gaan (PAC of je eigen mobiel)
Pac, moet je voor betalen en de inst. moet zijn aangelegd door een Borg installateur.
Goede bouwkundige beveiliging is een heel goed middel om mee te beginnen.
Dus goede sloten op alle ramen en deuren en eventueel een kluisje in huis die dan ook weer op de juiste wijze gemonteerd is.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
pi_40841924
Hallo,

ik heb ook een aritech allarm een ATS2001
ik heb deze pirretjes EV100 6 stuks
1 magneetstrip voor op een deur
en 2 controler panelen

Kan iemand mij helpen hoe ik deze het beste kan aansluiten?
i.v.m. weerstanden (waar deze het beste te plaatsen)
hier volgen een paar fotoos wat er bij zit:
Van de centrale
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/main.JPG
onderste gedeelte waar de pirretjes op moet komen:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/onder.JPG
van een pitje:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/pin.JPG
en de weerstandjes:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/weer1.JPG
voor zover maakt het mij niet uit als alles in een aparte groep komt ik heb alleen nog maar een deurmagneet aan te sluiten


alvast bedankt groetjes

[ Bericht 0% gewijzigd door michael2006 op 16-08-2006 00:21:21 ]
pi_40848207
Geen idee waar de C contacten per alarmzone voor zijn, maar misschien dat de experts hier nog wat weten. De PIR's is weinig van te zeggen zonder aansluitschema, maar globaal is het:

Tamper 1 / Tamper 2 / Alarm 1 / Alarm 2 / Stroom / Stroom

Vanaf je centrale gaat 1 draad naar tamper 1, en een naar alarm 2. Alarm 1 verbind je met een weerstandje aan tamper 2. Dan nog een weerstandje over alarm 1 en alarm 2, en het zou moeten werken (even uitgaande van dezelfde rust en alarmwaarden als mijn centrale). Op de stroompennen sluit je (let op polariteit!) de stroomvoorziening van je centrale aan.

Pak wel even het schema van de pir erbij (staat vaak aan de binnenkant) om te kijken welke aansluiting voor wat is. Per groep (ik tel er op de 2e foto even snel 4) een melder aansluiten is het handigst.

De comms aansluiting is voor je bediendelen, de aansluiting daarvan wijst vanzelf. Bediendelen moeten achter elkaar aangesloten worden, dus van centrale, naar bediendeel, naar bediendeel.

Deurcontacten: 1 draad naar deurcontact pen 1, dan een weerstand naar pen 2, dan een draad naar de centrale met daartussen (aan centrale kant) een weerstand. Weer even uitgaan van gelijke werking aan mijn speelgoed

Hou verder rekening met het feit dat aansluiten van alle spullen leuk wat kabel kost. Ik denk dat ik inmiddels een meter of 50 heb liggen (in mijn verdediging, mijn 2e bediendeel hangt een verdieping hoger, en de kabels zijn achter de muren weggewerkt waar mogelijk. Dus niet via het kortste pad).

Succes met spelen
pi_40863188
bedankt voor je reactie!

ik had vandeweek al gekeken naar de binnen kant van de pirretje maar er stond niks in.
Ik had net gekeken stond het achter op de afdekdeksel.


zo ver ik het denk ik begrijp moet het zo aangesloten worden:

1 en 2 = +- stroom waar kan ik deze het beste op aansluiten?
3 en 4 = 1 C (aan de onderkant van het alarmpaneel) maar moet dan de weerstand in de pir komen of over 1&C
5 en 6 = Tamper? en dat aan de onderkant?
7 = staat in verbinding met de - draad


Grtz
pi_40877267
Ik heb eigelijk nog een andere probleem dat zit het in de bedieningspannelen (type: ATS1115):
ik heb het op de volgende 3 manieren aangesloten gehad:



ras1 betekend dat alle schuifjes naar beneden staan
ras2 alleen de eerste omhoog

zo staat het in de boekje wat er bij zit.

ze doen het we goedl als ik maar 1 aansluit
zodra ik een 2e op 1 van deze 3 manieren aansluit dan doet alleen de 1e bedieningspanneel
de 2e geeft system error aan

Ik heb hier boven een aantal x overgelezen maar zie niet wat ik fout doe
switches staan goed de 1e alles naar beneden en de 2e 1e omhoog

de 1e aansluiting doet het wel naar behoren
en op de 2e komt altijd te staan "system fault"!

zo ziet die aan de achter kant er uit van de draaden:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/contacht.JPG


Alvast bedankt nogmaals
pi_40885640
Even de vragen achtereenvolgens. Beginnen bij de PIR:

De + en - (2 en 1) sluit je op de extra stroomvoorziening van je alarm aan. Ik gok dat er 'aux power' of zoiets bij staat. Bij mijn kast staat op de binnenkant van de deksel ook een aansluitschema waar je dat uit kan halen.

Dan de rest van de snoeren. De 3 en de 6 moeten in ieder geval naar de kast toe. Ik gok inderdaad op de 1 en de C (Mogelijk 'Common'). Hoe deze om zitten maakt volgens mij niet uit. Dat is overigens anders bij de stroomaansluiting! Vervolgens leg je over 6 en 5 een weerstandje, en over 5 en 4.

Dan het paneel. Ik heb qua dipswitches geen idee, maar ik zou me op paneel 1 het standje 'alles omlaag' kunnen voorstellen, en op paneel 2 alleen switch 1 of 2 omhoog. De draadjes zijn simpel. Van de 'comms' aansluiting op je alarmkast ga je met 4 draden naar paneel 1. D+ op D+, D- op D-, 0 op 0 en 12 op 12. Vanaf dat paneel verbind je alle draden door naar de volgende. Dus ook de stroom draden! Op paneel 1 komen dus 2 gelijke draden onder elke schroefaansluiting.

Dan de system error op paneel 2. Dat heeft mogelijk te maken met de dipswitches. Plus, en ik weet niet of dat bij jou alarm zo is, maar een 2e paneel moet meestal (altijd?) aangemeld worden bij het systeem! Ergens in de systeem setup moet dat wel te vinden zijn. Zolang je dat niet doet zal paneel 2 nooit gaan werken gok ik. Dus, even de engineerscode gebruiken, systeemmenu in, en op zoek naar de optie om panelen (extentions, of iets van die strekking) toe te voegen.

(overigens, ik ben maar een amateurtje, er lopen hier minstens 3 alarm techs rond. Ik hoop dat ze me verbeteren als ik iets verkeerds roep )
pi_40888056
Top de panelen werken ik had de 2e niet aangemeld
Bedankt!! morgen ff aan de slag met die pir

grtz
pi_40921660
zou je mij die bestandje ook willen toesturen die je van intered hebt gekregen om die dingen aan te sluiten... tis tot zo ver gelukt dat mijn kortsluiting uit de pir weg is
maar mijn allarm blijft in paniek status staan..

Mijn email is michaelk@michaelk.speedxs.nl

alvorents bedankt als je het wil toesturen

grtz
pi_40928312
Ik zat er gisteravond net aan te denken dat ik jou die hendige handleidingen ook maar eens moest toesturen Bij deze dus!
pi_41221369
Leuk om deze discussie hier tegen te komen. Ik ben met een zelfde insteek begonnen met een tweedehans cd72 systeem. Veel vragen zijn hier al beantwoorden. Maar ik snap dat ik nog wel een weg te gaan heb. Ben in iedergeval direct lid geworden van dit form en hoop dat ook ik hier iets kan toevoegen.

Jasper
pi_41304528
Ben me nog alleen aan het inlezen, moet namelijk nog draad kopen. Heb begrepen dat 6 aderdraad meest gebruikelijk si. Maar dan de keus nog uit harde en zachte kern. Iemand ervaring? Snap ook nog niet hoe je al die draadjes van bv magneet contacten netjes wegwerkt als je die moet knopen. hoe doe ze dat?
pi_41306142
Ik zou sowieso voor draad gaan met een harde kern. Meestal heb je in zo'n contact een aansluitstripje oid. Daarna klik je het dekseltje er op.

Het kan ook zijn dat de magneetcontacten al bedraad zijn en dat je een soort van lasdoos hebt waar je de draad kunt aansluiten.
pi_41316759
Ik zou gewoon witte kabel gebruiken met daarin 2x0,8 en 4x0,5, de 2x0,8 zijn dan rood en zwart voor de voeding, de andere draden kun je gebruiken voor het inbraakcontact en de sabotage.

als je een deurcontact hebt kun je ook een deurcontact nemen met schroefverbindingen op het DC zelf, deze zijn wel wat groter, je kan ook de las en de weerstanden mee de buis in trekken of in het gootje leggen...

succes ermee
  woensdag 30 augustus 2006 @ 09:51:07 #58
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_41318154
Hellow,

Een tijdje geleden heb ik van mijn ex-werkgever ook een Aritech kast +sensoren overgenomen. Met een vriend zijn we er een paar avondjes aan bezig geweest, maar zonder al te veel resultaat. Ik ken alleen de code om hem in/uit te schakelen. Een teststand oid is dus niet bekend bij mij. Deze kast is destijds door een BORG installateur opgehangen. Zou ik bij hem de beheercodes kunnen opvragen?

Ook zit er een modemmodule in de kast. dien ik hem dan op afstand (pc) uit te lezen om hem te configureren ?

Verder zou ik het heel erg op prijs stellen als ik, net als eerder gevraagd, dat bestandje van 3mb zou kunnen krijgen van iemand, zodat ik er verder mee kan spelen.

Even ter info: ik kwam er dus niet uit, en toen heb ik uit frustratie maar zo'n draadloos ALDI-ding gekocht... haha

e-mail staat vermeld in mijn profiel, waarna mijn dank zeer groot is!!

Thanks
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
pi_41342030
Ok dan. 6 draads, harde kern, en wellicht 2 op 0.8 mm. Ik ga zoeken. Zijn er speciale 'kleine' lasdoosjes voor deze situatie te krijgen. Ik wil alles zo goed mogelijk wegwerken in plinten e.d. Tips hieromtrent welkom. De magneetcontacten die ik heb, hebben reeds 4 draadjes. 2 koper en 2 tin. Dus zal ik wel een lasdoosje of iets moeten gebruiken. Als ik dubbel lus installeer komen hier inderdaad ook nog de weerstandjes in... nasty
Ik zal Swinckels de doc toesturen...
pi_41344693
Nou ik ben al een uurtje op zoek naar een online winkel die 6x0,5 draad kan leveren... kan het gewenste draad niet eens vinden. Vermoedelijk zit ik op de verkeerde sites. Tips welkom!
Oja, ik neem aan dat ik afgeschermd draad moet hebben. Of is dat niet nodig? Of maakt het allemaal niet zo veel uit voor deze toepassing? In computernetwerken (daar weet ik meer van) is het wel heel kritisch....
pi_41345064
GEVONDEN...

alarmkabel afgeschermd, moeilijk brandbaar (masieve kern)

--------------------------------------------------------------------------------

Toepassing:
Als aansluitleiding voor de beveiligingsbranche voor o.a. bewegingssensoren.

Opbouw:
- koperen geleider blank, massief
- pvc aderisolatie
- aders samengeslagen
- aardraad van vertind koper, fijndradig 0.22mm²
- afscherming van aluminium/polyesterfolie
- pvc buitenmantel wit, moeilijk brandbaar

Eigenschappen:
max. spanning: 250V



artikelcode omschrijving gewicht
[kg/m] diameter
[mm] VPE
[m] BE-prijs
KAKM00045 alarmkabel 4x0.5mm msf 0.270
KAKM00065 alarmkabel 6x0.5mm msf 0.350
KAKM00085 alarmkabel 8x0.5mm msf 0.440
KAKM28045 alarmkabel 2x0.8+4x0.5mm msf 0.510
KAKM28065 alarmkabel 2x0.8+6x0.5mm msf 0.650
prijzen zijn onder voorbehoud, vermeld in euro en exclusief B.T.W.
pi_41346450
...maar nog geen online winkel die het verkoopt :-(
pi_41363210
waar woon je?
ik kan het je wel leveren...
pi_41363392
kost je 47,40 per 100 meter, voor een deurcontact kan je trouwens gewoon 4x0,22 gebruiken

voor PIR kan je makkelijk 2x0,5+4x0,22 gebruiken.... doen wij ook altijd... en die kost dus 47,40 ex BTW per 100 meter, 4x0,22 kost je 47,70 ex BTW per 200 meter.
pi_41370854
Je hebt niet de makkelijkste centrale om mee te beginnen qua programmering
pi_41371027
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 09:51 schreef Dhr.Swinckels het volgende:
Hellow,

Een tijdje geleden heb ik van mijn ex-werkgever ook een Aritech kast +sensoren overgenomen. Met een vriend zijn we er een paar avondjes aan bezig geweest, maar zonder al te veel resultaat. Ik ken alleen de code om hem in/uit te schakelen. Een teststand oid is dus niet bekend bij mij. Deze kast is destijds door een BORG installateur opgehangen. Zou ik bij hem de beheercodes kunnen opvragen?

Ook zit er een modemmodule in de kast. dien ik hem dan op afstand (pc) uit te lezen om hem te configureren ?

Verder zou ik het heel erg op prijs stellen als ik, net als eerder gevraagd, dat bestandje van 3mb zou kunnen krijgen van iemand, zodat ik er verder mee kan spelen.

Even ter info: ik kwam er dus niet uit, en toen heb ik uit frustratie maar zo'n draadloos ALDI-ding gekocht... haha

e-mail staat vermeld in mijn profiel, waarna mijn dank zeer groot is!!

Thanks
Welk type centrale is het ?

er zit namelijk een jumper op om hem helemaal leeg te halen zodat de fabrieks codes weer werken
mits ze dat niet hebben geblokkerd in de programmering, want dat kan ook nog.
pi_41381001
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 14:59 schreef TheOneAndOnly het volgende:
waar woon je?
ik kan het je wel leveren...
Ik woon in Rotterdam - Nesselande, dat is dicht bij Zevenhuizen. Ben je een 'prof' op dit gebied? Zou inderdaad mooi zijn als de kabel voor de magneetcontacten zo dun mogelijk is. Alhoewel ik aanneem dat ik met een 6x05 kabel wel direct drie lussen kan aansluiten (2 deuren en een raam).
Zal is gaan rekenen wat ik precies in meters nodig heb. Hoe komt het dat het zo moeilijk te krijgen is?

Jasper

pi_41557670
Het wordt wel stil op dit forum...
pi_41594322
Gezocht:

installatiehandleiding CD3401SCB. Of wellicht heet het montagehandleiding.

Hoe dat zo? Vanmorgen viel de netspanning 10 min weg. Normaal zou dat geen probleem zijn, maar het alarmsysteem gaf al een tijdje (2 weken) aan dat de accu het had begeven. (na ruim 5 jaar niet zo gek..., wist ik veel dat het nog geen 5 minuten werk was om dit om te verhelpen, ik had nota bene zo'n accu gewoon in huis )
Bij het terugkomen van de netspanning werd meteen de sirene geactiveerd. Achteraf ben ik maar wat blij dat dit niet snachts om 3 uur gebeurde.
Om de zaak stil te krijgen eerst de gebruikelijke code geprobeerd. Maar of ik nu werd afgeleid door de herrie of dat ik nog niet wakker genoeg was. Het werkte niet. Úiteindelijk toch de sirene stil gekregen. Niiet via het bedieningspaneel en m'n oren doen nog zeer.
Omdat het alarm nergens op reageerde heb ik uiteindelijk ook de 220 er maar weer af gehaald.

Later getracht de boel weer gecontroleerd opnieuw in de benen te krijgen. Dat lukte niet. Na wat bellen met de installateur was zijn diagnose: doordat de accu leeg was kan het gebeuren dat als de 220 niet netjes terug komt, wat niet zo gek is als een complete wijk weer "aangezet" wordt, de zaak in de war raakt.
Nou kan ik daar wel inkomen, maar hij wilde me niet door de telefoon vertellen hoe ik de zaak vanuit niets weer in de benen kon krijgen. Dat wilde hij graag zelf komen doen, voor een passende vergoeding natuurlijk.
Ik baal hier flink van. Vooral ook omdat iIk zelf ooit met vergelijkbare apparatuur heb gewerkt. Single board computers programmeren voor regel en meetsystemen. M.a.w. als ik gewoon een installatiehandboek heb kan ik, mits de zaak niet defekt is, de boel wel weer aan de praat krijgen.
Kortom: wie heeft die informatie?
Achteraf vind ik het zelfs gek dat ik alleen maar een gebruikershandleiding heb. Ik heb tenslotte betaald voor het apparaat en geen contract bij die installateur.

Wat er wel aan papieren bij zat:een zg manager handleiding, een gebruikershandleiding voor software versie vanaf V6.0 en een addendum 2 voor de montage & programmeerhandleiding. De eerste 2 zijn ook gewoon op internet te vinden. De laaste niet en uit wat ik daarin lees leid ik af dat ik waaarschijnlijk de "montage & programmeerhandleiding" zoek waarvan ik wel een addendum heb.

Hoe werkt dit eigenlijk als je het zelf wilt installeren? Het lijkt me dat je dan ook zo'n handleiding er bij krijgt. Anders zullen er wel niet zoveel verkocht worden lijkt me.....

Maar goed,

als iemand zoiets heeft of aan kan geven hoe je vanaf de fabrieksstand de zaak weer in de benen kan krijgen dan zou mijn dag toch nog goed gemaakt kunnen worden.

bedankt vast!

rw
pi_41595351
Ik heb iin mijn wat eerder gestarte zoektocht een montage handleiding voor de CD34 gevonden. Ben zelf met de CD72 aan de slag. Waar kan ik em heen sturen?
pi_41596935
Ben nog steeds op zoek naar alarmkabel. Moet ik nu 2x.8,4x.5 hebben of 2x.5,4x.22? Iemand nog een tip? TheOneAndOnly?
pi_41598606
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:02 schreef Jasper2000 het volgende:
Ik heb iin mijn wat eerder gestarte zoektocht een montage handleiding voor de CD34 gevonden. Ben zelf met de CD72 aan de slag. Waar kan ik em heen sturen?
Niet_Spammen_ronwo@raketnet.nl_bedankt!
Lukt het zo?
rw

l
pi_42027369
Zojuist het tweede paneel aangesloten. Alles conform de hier eerder beschreven tips. Althans dat dacht ik. Want er moet iest fout zijn, ze doen het niet. Dipswitches staan goed, maar ik twijfel over de databus constructie. Men stelt dat het cd->paneel->paneel aansluiting moet zijn. Betekend dat dat de databus uitgang van paneel 1 op de ingang van paneel 2 komt ? Een ksu dus? Of begrijp ik iets verkeerd...
pi_42049624
heb je al kabel gevonden?
pi_42060870
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:09 schreef Jasper2000 het volgende:
Zojuist het tweede paneel aangesloten. Alles conform de hier eerder beschreven tips. Althans dat dacht ik. Want er moet iest fout zijn, ze doen het niet. Dipswitches staan goed, maar ik twijfel over de databus constructie. Men stelt dat het cd->paneel->paneel aansluiting moet zijn. Betekend dat dat de databus uitgang van paneel 1 op de ingang van paneel 2 komt ? Een ksu dus? Of begrijp ik iets verkeerd...
Kun je dat ook in een schema weer geven?
kan het nu niet volgen.
pi_42064645
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:59 schreef TheOneAndOnly het volgende:
heb je al kabel gevonden?
Ja. Had niets meer van je vernomen en heb inmiddels 200 meter draad binnen. Kan dus weer verder
pi_42064825
[quote]Op vrijdag 22 september 2006 22:26 schreef intered het volgende:

[..]

Kun je dat ook in een schema weer geven?
kan het nu niet volgen.
[/quote
Ik ben er uit. Tenminste bijna. Het werkt nu goed met twee remotes. Remote 1 staat op waarde 0. Het ging alleen niet als ik de tweede remote op dipswitch waarde 1 zette. Maar wel op 2 of 4. Ik weet nog niet waarom, volgens de dpcu zou het moeten werken op 1. Vermoedelijk is dat databus adres al ergens voor gebruikt. Zal morgen is proberen het panel in fabriekstand te zetten en kijken of adres 1 dan wel werkt.

]
pi_42089099
Als het een cd 72 is ? kunnen de remote's alleen adress 5of 6 hebben en de bediendelen 1 t/m 4
waarbij alles naar beneden dus 1 is
pi_42091713
quote:
Op zondag 24 september 2006 11:37 schreef intered het volgende:
Als het een cd 72 is ? kunnen de remote's alleen adress 5of 6 hebben en de bediendelen 1 t/m 4
waarbij alles naar beneden dus 1 is
Dat dacht ik ook. Toch is het bij mij nu andersom lijkt het. Ook na het terugbrengen in de fabrieksstand en ook als ik de bediendelen omdraai, lijkt het andersom te werken. En vreemd genoeg zie ik een kleine 'b' op postie 2 als ik de laatste dip (4) op on zet??? en op positie 3 als ik de 3e op on zet. de 1 en 2 geven geen resultaat. Ik snap het niet...
pi_42121453
ah... zie nu pas wat je zei Intered.... Remote op 5 of 6 (daar zit ik nu op) en bediendelen op 1 t/m 4. Maar ik vewar die twee nogal.Wat is een remote anders dan een bediendeel??? (ik ga gelijk de docu inkijken, dus wellicht vind ik zelf het antwoord)
pi_42123883
Ja wat daar anders aan is !! tja het zal wel iets met de interne ciquits temaken hebben
maar hij doet het echt niet op 1t/m 4
een remote is een 9031 een een bedien deel 3008 of een eentje met nog 4 ingangen waar ik het type zo ff niet weet
pi_42124927
ok, ik ben los. Wat ik probeer is een bediendeel / klavier / keypad te installeren. en die doet het bijvoorbeeld op dipje 4 op on te zetten en vervolgens in het installatie menu de keuze ' installeer remote' te kiezen.... ( ik zie bb...) Dus het lijkt erop dat in mijn bediendeel als remote=uitbreiding actief heb... ik duik mar weer is terug de programmeer handleiding in...
pi_42125727
Nog een vraagje. Ik heb een RD6201 kiezer. Deze is echter nog niet gemonteerd in mijn CD72 systeem. In de montage handleiding zie ik dat deze onder de print van de CD72 wordt gemonteerd. Dan moet de print van de CD72 echter wel omhoog (hogere pootjes). Weet iemand waar ik die hoge pootjes kan kopen?
pi_42151959
"""""Wat ik probeer is een bediendeel / klavier / keypad te installeren. en die doet het bijvoorbeeld op dipje 4 op on"""""
Als je 4 opon zet gebeurt er niks deze wordt niet gebruikt als ik het zo
zie blz9
De print van een cd 72 zit toch al genoeg van de achterkant van de behuizing af?
de kiezer zou er zo achter moeten kunnen
ikweet niet of je het weet maar deze kiezer is niet geschikt voor spraakberichten .
Hij stuurt data uit wat een PAC in kan lezen.


.

[ Bericht 16% gewijzigd door intered op 26-09-2006 21:16:50 ]
pi_42152640
Hmm... geloof dat ik een apart geval heb. Het remote bediendeel werkt prima op dip 4 en niet op 1. De RD6201S4 past niet onder de print van de CD72. En als ik het goed begrijp zal ik met deze kiezer niet mijn eigen mobiel in kunnen regelen.... Welke kiezer moet ik dan hebben?
pi_42152799
bedoel je met dip 4 ook echt het schakelaartje met het cijfer vier of praten welangs elkaar?

welke kiezer pfff zou ik zo niet weten ik kom in mijn tak van beveiliging niet veel kiezers tegen ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Je kan de kiezer wel laten kiezen maar hij kan er niks mee.
pi_42153031
Ja, bediendeel 1 staat alles naar beneden (1234) en op bediendeel 2 staat alleen nummer 4 omhoog. Bij het installeren zie ik vervolgens 2 kleine b's op positie 1 (bediendeel1) en op positie 2!?
Het werkt prima zo, maar is niet zoals ik in de handleiding lees, dan zou ik van bediendeel 2 nummer 1 alleen op 'on' (=omhoog) moeten zetten.
pi_42153261
ik zie dat ik er inderdaad nog een spraakmodule RD5060 bij nodig heb. Komt goed.
pi_42166021
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:37 schreef Jasper2000 het volgende:
, dan zou ik van bediendeel 2 nummer 1 alleen op 'on' (=omhoog) moeten zetten.
ja volgens de handleiding wel
pi_42179694
Ik heb zojuist van de vorige eigenaar doorgekregen dat bij dit paneel (lees mijn paneel) inderdaad van af de andere kant geteld moet worden. Dan klopt alles weer, rest mij alleen de vraag ... waarom? Blijft vreemd toch?! Maar ok, het werkt, ik ga weer verder knutselen. Hoe krijg ik die kiezer erin....
pi_42179700
"""""Wat ik probeer is een bediendeel / klavier / keypad te installeren. en die doet het bijvoorbeeld op dipje 4 op on"""""
Als je 4 op on zet dan is dat adress 5
en een remote ziet er in het menu uit als een B en niet een b dat is een bediendeel.

De print van een cd 72 zit toch al genoeg van de achterkant van de behuizing af?
de kiezer zou er zo achter moeten kunnen
ikweet niet of je het weet maar deze kiezer is niet geschikt voor spraakberichten .
Hij stuurt data uit wat een PAC in kan lezen.


HUH hoe komt dit hier nou ik had niks getyped???

[ Bericht 3% gewijzigd door intered op 27-09-2006 21:29:23 ]
pi_42180695
kan je niet ff een foto maken van het paneel?
Normaal zitten er dingetjes bij die in de gaatjes passen op de achter wand en daar kan je dan een boute in draaien.
pi_42211508
Eddie: Ik heb geen idee hoe ik de foto's hier publiceer. Voor het gemak stuur ik ze per email naar je. Ben benieuwd naar je reactie.
pi_42211627
Oeps... ik heb je emailid ook niet....
pi_42215468
Geen idee of deze site hier goed mee omgaat.... de foto's


op foto twee is tevens goed zichtbaar hoe nu de bediendelen zijn geadresseerd (averechts, andersom)
pi_42244887
Dit is volgens mij geen 3008 bediendeel !
Maar als ze nu werken dan zal het wel zo horen
De Kiezer pas inderdaad niet onder de print ander kast type of een wat ouder model? Ik weet het niet .
Zo te zien zou hij bevestigd moeten worden onder print naast de trafo.
Meer plaats is er niet .
Als er verder nog vragen zijn stel ze gerust .
zal proberen dit topic in de gaten te houden
pi_42283170
Het zijn 3008 PROX bediendelen. Kunnen ook met Prox sleutel bedient worden (CD PROX key's). Bedoel je dat de kiezer er haaks onder de print komt te zitten? Ik zal hoe dan ook de print van de CD omhoog moeten brengen. Geeft dan vermoedelijk ook weer problemen met de sabotage schakelaar op de print, vrees ik.. Ik klooi vrolijk verder... Dank voor de input, hopelijk kan ik nog meer bij je kwijt.
pi_44582943
Vraagje... Ik wil een buitenflitser aansluiten op mijn CD72 systeem. Moet ik die nu aansluietn op de buiten sirene contacten? Of gewoon bij de binnen sirene contacten? Wie weet het?
pi_44614426
flitslicht is meestal apart... dit mede vanwege eventuele sabotage...
  donderdag 4 oktober 2007 @ 15:57:08 #100
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_53694773
Na een lange tijd niks gedaan te hebben met dit alarm heb ik nu van een Installateur hun werkboeken gekregen voor mijn alarm (Aritech alarm)...

We gaan dus weer lekker pielen !!!!
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
pi_54388854
Kan er mij iemand zeggen hoe je 2 detectoren aansluit op 1 zone?

Dank bij voorbaat
pi_54433360
ja dat kan ik...
pi_54433371
hoe lopen de kabels?
pi_54433382
van centrale ---> detector----> detector

of

komen ze beide apart van de centrale af?
pi_54433393
hoeveel aderig zijn de kabels?
pi_54433419
watvoor systeem heb je?
  woensdag 7 november 2007 @ 18:32:54 #107
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54435327
Ik heb een Galaxy 18 ...ik meen van honeywell, is dan wel geen aritech maar het principe voor het aansluiten is volgens mij hetzelfde.
Ik had ooit ook een topic hierover

Alarmsysteem

Ik heb ook 2 bediendelen aangesloten. Ik heb 4 aansluitingen op het bediendeel. + - a b . op de + en - zit 12v rechtstreeks vanaf het alarm paneel, via een cat6 kabel. Op A gaat naar a van het paneel en b naar de b van het paneel. De a van bediendeel 2 zit op de a van bediendeel 1 en de b zit ook op de b van bediendeel 1. Op bediendeel 2 zit tussen de a en b een weerstand van 1kOhm

Zo zit dat ook met mijn alarmgevers. Je moet alleen niet gaan doorlussen, tenminste dat werd mij afgeraden en ik heb dat dan ook niet gedaan. Elke melder heeft zijn eigenlijk aansluiting op het paneel met een 1kOhm weerstand eroverheen.

Ik heb 2 sirenes, 1 voor echt alarm en 1 'slow whoop' voor brandalarm. Ik heb nml ook brandmelders aangesloten.

Ik weet op zich nog wel wat...dus vuur maar af
Boef!
  woensdag 7 november 2007 @ 18:34:42 #108
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54435360
quote:
Op maandag 5 november 2007 20:47 schreef VanZwierentros het volgende:
Kan er mij iemand zeggen hoe je 2 detectoren aansluit op 1 zone?

Dank bij voorbaat
zou ik niet doen, gewoon 1 per zone. Maar het kan wel.

Maak dan een serie schakeling en sluit die aan op 1 zone. dus.....

Central A --> A melder B melder --> A melder 2 B melder 2 --> Centrale B
Boef!
pi_54436370
en de weerstanden?
  woensdag 7 november 2007 @ 20:04:17 #110
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54437758
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:16 schreef TheOneAndOnly het volgende:
en de weerstanden?
over de aansluitpunten op het paneel. Dus, op de zone over a en b.

Dit soort alarm systemen melden pas alarm als de weerstand onder de 1000 Ohm komt. Dus niet per definitie als het contact verbreekt, alhoewel 1000ohm dan nog moeilijk te houden is
Boef!
pi_54449521
dus als iemand de kabel of detector saboteerd kan ie gewoon naar binnen zonder het alarm af gaat...

weerstanden zou ik zo ver mogelijk van het paneel weg zetten ivm sabotage
  donderdag 8 november 2007 @ 16:27:40 #112
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54458283
quote:
Op donderdag 8 november 2007 09:37 schreef TheOneAndOnly het volgende:
dus als iemand de kabel of detector saboteerd kan ie gewoon naar binnen zonder het alarm af gaat...

weerstanden zou ik zo ver mogelijk van het paneel weg zetten ivm sabotage
je hebt ook vaak een sabotage kabel.

Dat van die weerstanden zo ver mogelijk bij het paneel vandaan volg ik niet. De weerstanden soldeer je op je paneel. Het paneel is afgedekt in een kast die voorzien is van een schakelaar, tegenhet openen dus
Boef!
pi_54459517
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:27 schreef TheFrankey het volgende:

[..]

je hebt ook vaak een sabotage kabel.

Dat van die weerstanden zo ver mogelijk bij het paneel vandaan volg ik niet. De weerstanden soldeer je op je paneel. Het paneel is afgedekt in een kast die voorzien is van een schakelaar, tegenhet openen dus
daarom zet je de weerstanden zo ver mogelijk weg, dan heb je geen extra draden nodig voor sabotage, ik zou zoals al eerder gezegd toch al geen 2 detectoren op 1 zone zetten, of het moeten deurcontacten op een dubbele deur zijn...

als je 2 pirren op 1 zone zet ben je toch al aant frotten...
pi_57375061
Hoi iedereen,

Ik heb net een oud alarmsysteempje (nu enkel de centrale) op de kop kunnen tikken. Merk: Logitec, type: 412 Graag zou ik dit terug werkende krijgen. De meeste aansluitingen op het moederbord zijn me wel duidelijk, maar ik zou begot niet weten waarvoor de aansluitingen B, UA, en P zijn. Kan iemand mij hiermee verder helpen?
pi_57378615
kan er niks over vinden op internet... systeem heb ik verder ook nog nooit van gehoord... heb je plaatjes/foto's?
  Moderator vrijdag 14 maart 2008 @ 18:44:13 #116
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57380510
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:27 schreef TimeAlert het volgende:
Hoi iedereen,

Ik heb net een oud alarmsysteempje (nu enkel de centrale) op de kop kunnen tikken. Merk: Logitec, type: 412 Graag zou ik dit terug werkende krijgen. De meeste aansluitingen op het moederbord zijn me wel duidelijk, maar ik zou begot niet weten waarvoor de aansluitingen B, UA, en P zijn. Kan iemand mij hiermee verder helpen?
Was het niet beter geweest om een apart topic te openen i.p.v. dit oude topic omhoog te schoppen ?
Jou alarmsysteem heeft niks te maken qua type wat in dit topic besproken word.

Het lijkt mij beter om een eigen topic over dit alarm te openen

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 14-03-2008 18:52:18 ]
pi_57429889
Ok, goed om me dit even te melden Vonkenboer!

Ik heb een nieuw topic geopent, en ineens ook een paar afbeeldingen bijgevoegd.

topic:
AVS LOGITEC 412
pi_60175618
Heren,

Een vraag of moet ik een nieuwe topic aanmaken,het heeft met een cd 72 te maken..

Wie weet hoe ik een as 610(buitensirene met flitser)aan moet sluiten op een cd 72.
Gisteren er een gekocht(Marktplaats)maar er zitten zoveel mogelijk heden op dat ik hem maar weer gauw heb
dichtgemaakt.wie o wie kan me helpen.

Alvast bedankt ,Peter
pi_60178524
Hallo allemaal,

Heb net even door de berichten heen gelezen en merk dat hier veel kennis aanwezig is.

Ik heb een aantal maanden geleden een CD3401 systeem van iemand overgenomen, deze heb ik met veel pijn en moeite zelf aangelegd en aangesloten (ik ben namelijk niet zo heel erg technisch). Beschouw me dan ook maar als een leek.

Wat ik nu graag wil is dat ik op de hoogte wordt gesteld wanneer er een alarm is, maar ik begrijp dat een abo bij een meldkamer nogal duur is.

Ik hoorde van verschillende mensen dat het ook mogelijk is om op mijn mobiel gebeld te worden, en toen begonnen ze over kiezers enzo...???

Wie kan mij hier meer over vertellen? Binnen twee weken krijg ik vaste telefonie, echter wel via de kabel. Ik hoorde ergens dat het dan niet mogelijk is, maar vertel het me maar...
Mike
  vrijdag 18 juli 2008 @ 17:44:40 #120
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_60193806
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 00:12 schreef mikertje het volgende:
Hallo allemaal,
Wat ik nu graag wil is dat ik op de hoogte wordt gesteld wanneer er een alarm is, maar ik begrijp dat een abo bij een meldkamer nogal duur is.

Ik hoorde van verschillende mensen dat het ook mogelijk is om op mijn mobiel gebeld te worden, en toen begonnen ze over kiezers enzo...???

Wie kan mij hier meer over vertellen? Binnen twee weken krijg ik vaste telefonie, echter wel via de kabel. Ik hoorde ergens dat het dan niet mogelijk is, maar vertel het me maar...
Aansluiten op een meldkamer kan ook vaak pas als je alarm gecertificeert is. En dat krijg je meestal alleen als hij is aangesloten door een echte monteur. Je hebt ook meldkamers die het wel doen, maar dan is de prijs vrij hoog.

Je kunt inderdaad ook een zgn dialer aansluiten, dat kan ook via je kabellijn, maar dat is voor meldkamers niet goed genoeg, bij spanningsval heb je immers vaak ook geen telefoon meer dan. Maar een dialer analoog zal wel werken op je kabeltelefoon.

Je kan ook GSM-dialers kopen, stand alone en deze laten acteren op een melding van je alarm centrale. Maar is erg prijzig.


doet 199 euro bij http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=112
Boef!
pi_77336207
Ik heb met mijn Varel VS35 Alarmsysteem (identiek aan Aritech) exact hetzelfde probleem als rlwoe, ruim 3 jaar geleden. Om deze reden ben ik zo vrij zijn append gedeeltelijk te citeren:
quote:
Gezocht:

installatiehandleiding CD3401SCB. Of wellicht heet het montagehandleiding.

Hoe dat zo? Vanmorgen viel de netspanning 10 min weg. Normaal zou dat geen probleem zijn, maar het alarmsysteem gaf al een tijdje (2 weken) aan dat de accu het had begeven. (na ruim 5 jaar niet zo gek..., wist ik veel dat het nog geen 5 minuten werk was om dit om te verhelpen, ik had nota bene zo'n accu gewoon in huis )
Bij het terugkomen van de netspanning werd meteen de sirene geactiveerd. Achteraf ben ik maar wat blij dat dit niet snachts om 3 uur gebeurde.
Om de zaak stil te krijgen eerst de gebruikelijke code geprobeerd. Maar of ik nu werd afgeleid door de herrie of dat ik nog niet wakker genoeg was. Het werkte niet. Úiteindelijk toch de sirene stil gekregen. Niiet via het bedieningspaneel en m'n oren doen nog zeer.
Omdat het alarm nergens op reageerde heb ik uiteindelijk ook de 220 er maar weer af gehaald.

Later getracht de boel weer gecontroleerd opnieuw in de benen te krijgen. Dat lukte niet. Na wat bellen met de installateur was zijn diagnose: doordat de accu leeg was kan het gebeuren dat als de 220 niet netjes terug komt, wat niet zo gek is als een complete wijk weer "aangezet" wordt, de zaak in de war raakt.
Nou kan ik daar wel inkomen, maar hij wilde me niet door de telefoon vertellen hoe ik de zaak vanuit niets weer in de benen kon krijgen. Dat wilde hij graag zelf komen doen, voor een passende vergoeding natuurlijk.
Ik baal hier flink van. Vooral ook omdat iIk zelf ooit met vergelijkbare apparatuur heb gewerkt. Single board computers programmeren voor regel en meetsystemen. M.a.w. als ik gewoon een installatiehandboek heb kan ik, mits de zaak niet defekt is, de boel wel weer aan de praat krijgen.
Kortom: wie heeft die informatie?
Ik heb dus ook exact dezelfde vraag, kan iemand mij helpen met de documentatie en/of oplossing?

Dank alvast, Jan.
pi_77345437
ja dat kan ik....




wat wil je precies weten?
pi_77345497
standaard hoofdgebruikerscode en installateurscode al eens geprobeerd?
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:38:21 #124
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_77357394
Ik had ooit ook een topic over een alarm
Boef!
pi_77379061
Het schijnt zo te zijn (dat lees ik ook uit het bericht van rlwoe van 7/9/2006) dat als de accu leeg is EN de stroom uitvalt, na montage van een nieuwe accu het systeem toch het systeem niet goed opkomt. In die situatie zit ik nu.

De situatie is dus in het kort als volgt ontstaan:
Ik zag de melding dat de accu slecht was al een tijdje op het display, tijdens een korte stroom onderbreking die volgde ging het alarm af, het display gaf toen niets meer aan, intoetsen van mijn gebruikerscode deed ook niets. Omdat ik niet snel bij de 230V aansluiting kon heb ik de draad naar de luidspreker van de sirene maar losgemaakt. Ik heb nu een nieuwe accu geplaatst maar er veranderd niets (display blijft leeg, groene led blijft uit en sirene blijft gaan als ik daar weer verbinding mee maak) Ook spanning in en uitschakelen doet niets. De zekeringen zijn in orde in het systeem, vandaar dat ik dacht (en hoop ) dat er soort reset procedure gevolgd moet worden om het systeem weer tot rede te krijgen. Dit zou wellicht (volgens het bericht van rlwoe en het antwoord van Jasper2000) in de montage handleiding staan.

Mijn vraag is daarom of iemand deze procedure weet of de montage handleiding heeft (ik heb 'm niet want het hele spul is indertijd door Varel geïnstalleerd).

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')