abonnement Unibet Coolblue
pi_39627652
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:59 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom groeit je baard in de zomer sneller dan in de winter?
Alle processen verlopen sneller als de temperatuur stijgt
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:07:18 #227
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_39628236
Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
Fear and Loathing in Clarksville.
pi_39629949
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
Dat lijkt me onzin
  zaterdag 8 juli 2006 @ 12:55:03 #229
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_39630374
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 12:32 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Dat lijkt me onzin
Neen.
Fear and Loathing in Clarksville.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 13:06:42 #230
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39630639
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
Hoe is de verhouding mannetjes/vrouwtjes in zo'n geval dan?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_39634257
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
Die vraag kan beter samen met de andere in [Centraal] Daarom evolutie #10 besproken worden.
pi_39634668
Hoe weet je dat dat zo is dan?
pi_39653284
Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
  zondag 9 juli 2006 @ 13:22:28 #234
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_39656731
quote:
Op zondag 9 juli 2006 10:15 schreef LedZep het volgende:
Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
Er is tijd nodig om de aarde op te warmen en af te koelen, en daar gaan een paar maandjes overheen om het hoogtepunt te bereiken.
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_39656773
quote:
Op zondag 9 juli 2006 13:22 schreef foktastic het volgende:

[..]

Er is tijd nodig om de aarde op te warmen en af te koelen, en daar gaan een paar maandjes overheen om het hoogtepunt te bereiken.
Ah zo, logisch eigenlijk. Thnx
  zondag 9 juli 2006 @ 13:32:37 #236
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39656978
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:33 schreef Doderok het volgende:

Thermisch effect bij een 20 Megaton explosie in de lucht:
Overigens, een 'geruststellende' gedachte: de meeste moderne kernwapens liggen volgens wikipedia in de 250-850 kiloton range. Nog altijd 10 tot 30 keer zwaarder dan Hiroshima, maar niet zo lomp als de dingen uit jouw stukje.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 9 juli 2006 @ 18:31:27 #237
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39664863
Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
  zondag 9 juli 2006 @ 18:36:39 #238
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_39664982
quote:
Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
Het zijn alle twee zintuigen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_39665958
quote:
Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
Ach ja, een "Autosomal dominant Compelling Helio-Ophthalmic Outburst" (Achoo)

De medische term is 'photic sneeze reflex'. 17 tot 25% zou er last van hebben. Komt vooral voor bij blanken (caucasians). In het werk van Aristoteles wordt het verschijnsel reeds beschreven.
Het is een genetisch bepaald (autosomaal dominant) kenmerk.

Eerder topic hierover: Niezen door in de zon te kijken.

ook bij andere stimuli kan het optreden, zie: Vaak niezen na het nemen van een mint-snoepje oid
Overstimulatie van een zenuw dichtbij de drielingzenuw gelegen is de waarschijnlijke oorzaak.
quote:
The probable cause is a congenital malfunction in nerve signals in the trigeminal nerve nucleus. The fifth cranial nerve, called the trigeminal nerve, is apparently responsible for sneezes. Research suggests that some people have an association between this nerve and the nerve that transmits visual impulses to the brain. Overstimulation of the optic nerve triggers the trigeminal nerve, and this causes the photic sneeze reflex.
Handige link voor de nederlandse benaming van de verschillende zenuwen: http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.h/CSF(1).htm
  zondag 9 juli 2006 @ 19:31:49 #240
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_39666587
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 19:36 schreef Doderok het volgende:

[..]

dat lijkt wel een obsessie te zijn!
In ditzelfde topic:
[..]
Oeps
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_39666789
quote:
Op zondag 9 juli 2006 10:15 schreef LedZep het volgende:
Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
Heeft te maken met stromingen in de zee, warme golfstroom ofzo, ik weet er het fijne ook niet van
  maandag 10 juli 2006 @ 10:27:27 #242
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_39683545
Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

- Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?

- Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?

- Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?

- Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
  maandag 10 juli 2006 @ 10:42:01 #243
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39683853
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:
Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

- Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?
Spinnen kunnen niet heel goed over héél gladde oppervlakten lopen geloof ik. Althans, ik heb me laten vertellen dat dat de reden is dat ze zo vaak in de badkuip gevonden worden, omdat ze daar moeilijk uitkomen, want die is zo glad.

Sommige gebruiken dacht ik een beetje een plakkerige substantie om zich vast te houden, anderen heel kleine haartjes die overal inhaken. De zwaartekracht die echter op een spin met z'n acht pootjes werkt is vrij klein. Wij zijn vele malen groter en nog weer vele malen zwaarder, De aantrekkingskracht moet denk ik in verhouding een stuk groter zijn. Bovendien, het blijft klimmen voor een mens, je blijft wel de zwaartekracht voelen.

Een ander beest, namelijk de gekko, kan wel over gladde oppervlakten lopen (en over plafonds), deze maakt volgens mij gebruik van Van der Waalskrachten (krachten tussen moleculen), doordat hij heel speciale voeten heeft. Dat proberen ze na te maken in laboratoria, maar dat is zo eenvoudig nog niet geloof ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_39718723
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:42 schreef Iblis het volgende:

[..]
Een ander beest, namelijk de gekko, kan wel over gladde oppervlakten lopen (en over plafonds), deze maakt volgens mij gebruik van Van der Waalskrachten (krachten tussen moleculen), doordat hij heel speciale voeten heeft. Dat proberen ze na te maken in laboratoria, maar dat is zo eenvoudig nog niet geloof ik.
Het gewicht van een mens kunnen ze nog niet dragen, maar men maakt blijkbaar vorderingen:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3726
pi_39718845
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:


- Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?

- Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?

- Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
Een antwoord voor drie vragen: geld.
Jesus saves but death prevails.
pi_39721362
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:
Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

- Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?
Er bestaan reeds magneten waarmee men op metalen constructies kan klimmen. Zuignappen zullen wat langzaam gaan vermoed ik, er bestaan wel automatische glazenwassers die met zuignappen over de ramen van grote gebouwen bewegen.
quote:
- Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?
Ik vermoed dat je met een jetpack niet ver zult vliegen alvorens je moet bijtanken. Meer dan een gadget zie ik het niet snel worden.
Vliegtuigen hebben een landingsbaan nodig, wat het nut ervan voor korte verplaatsingen beperkt, en het behalen van een vliegbrevet kost wel wat meer dan een rijbewijs.
Tenslotte zijn de regels voor luchtverkeer strikter dan de gewone verkeersregels. Kan me niet voorstellen dat je simpelweg in je helikopter in de tuin springt voor een middagje winkelen. Ik neem aan dat er afspraken met de verkeersleiding of iets dergelijks aan te pas komen.
quote:
- Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?
Kostprijs. Het probleem kent men reeds sinds het ontstaan van de spoorwegen: In Engeland was Stephenson de eerste die spoorwegen aanlegde. Enkele jaren later begon Brunel aan de westkust ook met de aanleg, maar hij koos voor een grotere afstand tussen de rails. Naarmate beide netwerken zich uitspreidden werd de incompatibiliteit ertussen een probleem. Een commissie werd aangesteld om een standaard te kiezen. Alhoewel Brunel's ontwerp technisch superieur was (hogere snelheden mogelijk, meer comfortabele rit voor de passagiers) werd gekozen voor de goedkoopste oplossing. Wat hierbij ondermeer meespeelde was de mogelijkheid om het smalle spoor te leggen op de liggers van het bestaande brede spoor, een aanpassing die omgekeerd niet mogelijk was.
quote:
- Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
Kostprijs van de materialen en onderdelen, fragielheid van dit soort vederlichte voertuigen. En een groot nadeel van deze voertuigen ontworpen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken: haast geen acceleratievermogen. Met een zeer lage luchtweerstand en geminimaliseerd wrijvingverlies heb je weinig vermogen nodig om een snelheid van 60 of 70 km/u aan te houden. Maar dan gebruik je wel de meest zuinige (en dus ook minst sterke) motor, en heb je een minuut of langer nodig om die topsnelheid te bereiken.
pi_39735654
quote:
Op zondag 28 mei 2006 13:43 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom hoor je een knal als een straaljager door de geluidsbarriere gaat? En...hoor je ook een knal als hij voorbij Mach2/3 gaat of is het alleen bij mach1?
Eigenlijk hoor je niet 1 knal maar 2.
Het is te vergelijken met de golven die een schip maakt, hier zien we een boeggolf en een hekgolf.
Zoals de golf zich achter het schip uitbreidt in het platte vlak zal de drukgolf zich ruimtelijk achter het vliegtuig uitbreiden.
Dit verschijnsel treedt op bij snelheden hoger dan die van het geluid.
Passeert de druk-kegel de plaats waar wij ons bevinden dan horen we de sonic boom, een dubbele klap.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 22:20:37 #248
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_39735817
M.a.w., economische redenen, techologie komt eraan en praktische redenen.....
Hmmm, jammer. Ik had gehoopt dat er iets meer spannends achter zat, hahaha.

Dan nog een ander vraagje: Waarom is de zeppelin toch niet teruggekomen? Ze zijn nu veel veiliger dan de Hindenberg (geen waterstof voor het lichter-dan-lucht drijfvermogen), kunnen langer in de lucht blijven, zijn zuiniger, zitten op andere hoogtes dan bestaand vliegverkeer en hebben geen landingsbaan nodig. Ik zou denken dat met alle linkse stromingen binnen de overheden dergelijke projecten allang zouden zijn doorgevoerd? Of zijn er nog technische bezwaren? Of is dit ook weer economisch? Ik dacht dat zeppelins zelfs nog als intermediate sateliet konden dienen enz., dus er zijn genoeg benefits.....
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_39735891
quote:
Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
Dat is omdat je neus tussen je ogen zit, prikt er iets in je ogen dan prikt het ook in je neus.
Mensen waar de neus rechts of links van de ogen zit hebben daar veel minder last van.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 22:34:55 #250
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_39736400
Owja, waarom hebben mannen tepels
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')