abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 december 2005 @ 00:57:49 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32984669
Hier alweer deeltje zeven in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgt NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal en sinds 2005 ook nog op Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Noordned
Laten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteert nog vier diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen, Apeldoorn-Zutphen, Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag en Maastricht/Heerlen-Haarlem en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra zitplaatsen te verzorgen, momenteel staan er enkele tientallen aan de kant wegens instroom IRM, maar vermoedelijk worden deze ingezet op de HSL tot de HSL-treinen gereed zijn.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Als binnenkort de stuurstand (Bds) zijn intrede doet in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.

DD-AR is wat korter (stammen van 4 of 5) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en als sneltrein op Den Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda).

Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), worden deze as we speak in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen (inmiddels zijn ook een aantal zesjes verkort tot viertjes), dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al enige setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
SM'90 is per 11-12-2005 terzijde gesteld en wordt vermoedelijk gesloopt.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund reden Bauheihe 643 en 624, nu enkel Talents.. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen.


Op Roosendaal-Antwerpen:


Nieuweschans-Leer:
(nog geen foto's)

Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: sweek)



Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:

A32 Gouda-Alphen a/d Rijn van buiten en binnen.

Houtense (uit Hannover) tram van buiten en binnen.

Uit de andere topics:
* Andere] handige linkjes:[/me]
  • Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie

    [me=Foto’s van FOK’ers:
  • MREn, geordend op datum
  • [url=http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen]Sweek, geordend per station/regio.

    Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
  • "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32984812
    a) onderste deel van de OP kloppen de [ me] tagjes niet.

    En een vraag waarom de deel-nummertelling in de vorige delen zo vaag was (8+2)
    pi_32984825

    Het Dockumer Lokaaltsje ter hoogte van Stiens, op de achtergrond Station Stiens

    Ik kan, als ik wil, als mn treinenfoto's in deze post zetten Dat doe ik net. Wie ze toch wil zien moet hier maar even kijken
      zondag 11 december 2005 @ 01:16:01 #4
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32984995
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:05 schreef the_disheaver het volgende:
    a) onderste deel van de OP kloppen de [ me] tagjes niet.
    Ik weet het, maar de topicstart is zo lang dat editten onmogelijk is. Had ook even geen tijd om alles perfect te maken, heb wel info een beetje ge-update voorzover dat binnen korte tijd mogelijk was.
    quote:
    En een vraag waarom de deel-nummertelling in de vorige delen zo vaag was (8+2)
    Ach..aardigheidje
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zondag 11 december 2005 @ 01:37:45 #5
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32985274
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:05 schreef Alexxxxx het volgende:
    Ik kan, als ik wil, als mn treinenfoto's in deze post zetten Dat doe ik net. Wie ze toch wil zien moet hier maar even kijken
    Om de nieuwe dienstregeling te vieren, gooi ik er 29 tegen aan uit de categorie divers.


    ACTS verzorgt tractie voor gezelschapsritje naar Amsterdam, hier te Bentheim


    Br425, model voor nieuwe stoppers voor NS-R, Bentheim.


    Br425, RB Bentheim-Bielefeld, Bentheim.


    Br145, Rheine


    Br120 met IC naar Norddeich Mole, Rheine


    1315+plan W, Hengelo


    NS ICE3 Amsterdam Centraal


    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal


    Felle kleurtjes om HC te helpen zien of alle deuren dicht zijn, IRM, Amsterdam Centraal


    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal


    Gezelschapsritje met V200, Amsterdam Centraal


    SM'90, Zwolle


    Paar ICM's door de wisselstraat, Zwolle


    Verkorte en besmeurde ICM-0, Amersfoort


    DDM-1 tbv supportersvervoer, Enschede


    Samen op rijden, tussen Eindhoven en Boxtel


    IRM sleept DM'90, Zwolle


    IRM met proef reisinfo, Zwolle


    ICM met kinderboekenweektotaalreclame, tussen Hengelo en Enschede Drienerlo


    Oude Br624 van DB Regio, nu vervangen door Talents, Enschede


    Cabine Br624, Enschede


    Connexxion Veenexpress, Marienberg


    Twee Railhoppers, Marienberg


    Wat Wadlopers, Sauwerd


    Dit gaat door voor 1e klas in een Wadloper


    Afvoer ICM-0, Den Bosch


    Br643 Talent van DB Regio, Glanerbrug


    Talents(DB Regionalbahn Westfalen) te Gronau


    HTM/NS A32 tram te Moordrecht

    [ Bericht 1% gewijzigd door MREn op 12-12-2005 02:03:04 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32985289
    Gave foto's van veelal ook mooie treinen
      zondag 11 december 2005 @ 01:52:28 #7
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32985427
    Nog een paar om het af te leren, afdeling België (Lommel, Antwerpen, Gent) heb ik even geen zin in, moet morgen weer vroeg op.


    Achtereenvolgens BEMO2, BEMO1, 2 600's en een nieuwe 700 van NedTrein te Zwolle


    Interieur van de bijna verdwenen Br624


    Twee Buffels te Enschede Drienerlo
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32988270
    Toevallig ben ik laatst nog in Antwerpen geweest, onder andere om treinen te fotograferen.


    Merk en type: interieur trein Amsterdam-Brussel
    Eigenaar: NS / NMBS
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Den Haag
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema



    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen: Berghem
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 4146


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 2738, trekt een dubbeldekstrein


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummers 2738 en 926


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 926


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 830


    Meer Belgische treinen hier

    Best tof trouwens, die jongerenkorting.. Best niet zo tof het gemiddelde station in België

    het linkje voor herkenning van Belgische treinen uit het vorige topic staat bij mn favorieten, ben er alleen nog niet aan toegekomen uit te zoeken wat wat nu precies is
      zondag 11 december 2005 @ 17:22:03 #9
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32991783
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:37 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Om de nieuwe dienstregeling te vieren, gooi ik er 29 tegen aan uit de categorie divers.

    [afbeelding]
    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal

    [afbeelding]
    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal
    En wat een feest, dat moeten we vieren. Leuke foto's, nostalgisch ook, van dit spoor zijn de 1200en talloze keren vertrokken richting zuiden...
    quote:
    [afbeelding]
    HTM/NS A32 tram te Moordrecht
    Neenee, lightrail, niet tram!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32991889
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    pi_32991919
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Omaha het volgende:
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    rood.
    pi_32992012
    Kijk aan, weer een nieuw topic!
    quote:
    Op vrijdag 9 december 2005 15:03 schreef JDude het volgende:

    [..]


    Vanaf februari afstuderen bij NS Reizigers... over concurrentie tussen auto en trein
    Klinkt als een interessant afstudeerproject. Houd je ons op de hoogte? Het lijkt me leuk om zo af en toe wat dingetjes te horen. Succes ermee iig!
    quote:
    Op zaterdag 10 december 2005 20:55 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Ik weet niet of je bekend bent met het duitse treinensysteem? Maar ik vind persoonlijk het daar erg goed geregeld.
    Je hebt er regionale treinen die onderverdeeld zijn in stoptreinen (RB) en sneltreinen (RE). Deze zijn voor iedereen toegankelijk. Daarna heb je de lange afstands treinen (IC en EC). Hier moet je toeslag voor betalen, zo hou je toch een bepaalde groep mensen buiten. Misschien handig om de wat vervelendere treinpassagiers buiten deze kwaliteitstreinen te houden. Tot slot natuurlijk de hogesnelheidstreinen (ICE en gedeeltelijk Thalys), waar je ook toeslag moet betalen.

    Zou dit niet iets zijn voor Nederland, dus met name het verschil tussen de regionale treinen / lange afstands treinen en wel of geen toeslag (in Nederland bijvoorbeeld door de regionale treinen iets goedkoper te maken)
    Ik denk niet dat het Duitse systeem toepasbaar is in Nederland. Sowieso is Duitsland veel groter waardoor de reistijden en -afstanden veel groter zijn. Als je dergelijke afstanden gaat afleggen betaal je graag wat meer voor extra comfort, dat halve uurtje wat je hier in de trein zit stelt dan niks voor. En inderdaad wat MRen ook zegt, het is vaak sneller om gewoon de eerste de beste trein te pakken. Soms wordt een stop- of sneltrein onderweg ingehaald, maar lang niet altijd. Daarbij kan je je afvragen of mensen twee of drie treinen blijven wachten op het station, omdat die treinen niet genoeg comfort bieden. Hier is toch een snel-snel-mentaliteit en wil je zo snel mogelijk op de plek van bestemming aankomen.

    Overigens staan er nog wel wat foutjes in de OP, maar die kon niet meer aangepast worden las ik
    pi_32992766
    De SM'90 mag overigens best uit de openingspost, aangezien die vanaf vandaag buiten dienst zijn gesteld

    Mooie foto's hierboven @ allen!
    Seriously!?
      zondag 11 december 2005 @ 18:35:26 #14
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32993439
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 18:03 schreef ImPrEzA het volgende:
    De SM'90 mag overigens best uit de openingspost, aangezien die vanaf vandaag buiten dienst zijn gesteld

    Mooie foto's hierboven @ allen!
    Ik had ergens anders gelezen dat dat toch niet doorging in verband met lease-contracten of zo? Weet iemand daar meer van?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32995463
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:37 schreef MREn het volgende:

    [afbeelding]
    Br143, Rheine
    Tikfoutje zeker? Zo te zien BR 145.
    pi_32997352
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 18:35 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Ik had ergens anders gelezen dat dat toch niet doorging in verband met lease-contracten of zo? Weet iemand daar meer van?
    Ja: iemand probeerde weer wat onzin de wereld in te helpen.
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:22 schreef Duvel het volgende:Neenee, lightrail, niet tram!
    Neenee, lighttrain, niet lightrail.

    Overigens mag de openingspost wel íets bijgewerkt worden: een besluit over nieuw stoptreinmat. is alweer een tijd geleden genomen; en ICK op de HSL-Zuid? Creatief verzonnen.
      zondag 11 december 2005 @ 20:35:34 #17
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32997446
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 20:32 schreef Lucske het volgende:

    [..]

    Ja: iemand probeerde weer wat onzin de wereld in te helpen.
    Da's dan jammer.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32997582
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Omaha het volgende:
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    Arriva houdt een pagina bij, waarop de vorderingen van de bouw is te zien.

    http://www.arriva.nl/page.php?id=636

    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
      zondag 11 december 2005 @ 21:57:34 #19
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_32999882
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:32 schreef Carport het volgende:
    Klinkt als een interessant afstudeerproject. Houd je ons op de hoogte? Het lijkt me leuk om zo af en toe wat dingetjes te horen. Succes ermee iig!
    Vanzelfsprekend!
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
      maandag 12 december 2005 @ 02:02:30 #20
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33005765
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 19:43 schreef mdeen het volgende:

    [..]

    Tikfoutje zeker? Zo te zien BR 145.
    Sja..het staat er ook niet zo duidelijk op

    (oftewel, ik word kippig)
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33005797
    Ik zat in de bus vanavond vanaf Den Bosch.
    Auto thuis.
    Was op zich wel gezellig, chinese man zat zich te beklagen dattie niet wist van bus, man op weg geholpen, en wat over China gepraat e.d, zeer gezellig. Kwam vanaf schiphol, op bezoek naar Philips. En dus dat ongeluk van vrijdag nog steeds bij Boxtel niet gefixed.

    Viel me vooral op hoe je eigenlijk aan linkerkant bus op snelweg, je in de auto er gewoon te hard (les weer geleerd) voorbij klapt, en met name rechts oog op de weg op snelweg zelf hebt.
    Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
    blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
      maandag 12 december 2005 @ 08:23:50 #22
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33006757
    quote:
    Op maandag 12 december 2005 02:06 schreef PNG het volgende:
    Ik zat in de bus vanavond vanaf Den Bosch.
    Auto thuis.
    Was op zich wel gezellig, chinese man zat zich te beklagen dattie niet wist van bus, man op weg geholpen, en wat over China gepraat e.d, zeer gezellig. Kwam vanaf schiphol, op bezoek naar Philips. En dus dat ongeluk van vrijdag nog steeds bij Boxtel niet gefixed.

    Viel me vooral op hoe je eigenlijk aan linkerkant bus op snelweg, je in de auto er gewoon te hard (les weer geleerd) voorbij klapt, en met name rechts oog op de weg op snelweg zelf hebt.
    Voortaan s.v.p. eerst nuchter worden, dan posten.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      maandag 12 december 2005 @ 08:24:44 #23
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33006764
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 20:32 schreef Lucske het volgende:

    Neenee, lighttrain, niet lightrail.
    Dat suggereert dat het een trein is, en dat is het niet. Op de zijkant staat trouwens "Lightrail".
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33008748
    Vrijdag dagje vrij, denk dat ik maar eens een tour door NL ga maken, misschien richting Duitsland. Tijd voor wat fototjes weer

    En een week later naar Parijs...
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')