abonnement Unibet Coolblue
pi_32162694
Bij mij lijkt het soms ook wel een feestje. Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos. Dan voel ik me een enorme kneus. Maar aangezien ik mijn nederlaag al heb toegegeven, zou ik me daar misschien niet meer druk om moeten maken...
  donderdag 10 november 2005 @ 22:38:24 #102
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32162733
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
pi_32162971
quote:
Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos.
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 11 november 2005 @ 00:44:04 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32166922
Weet je wat nou zo grappig is?
Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen. Ik geloof dat ik weinig slechtere dagen heb gedraaid. Het was toen dat ik besloot om met lesgeven te stoppen, op relatief korte termijn. Een en ander werd versterkt door het feit dat ik de volgende dag in een van mijn lessen gefilmd zou worden (eerste keer in 4 jaar) en ik daar nogal nerveus over was.
Nou, tis woensdag, de les-met-video ging niet goed maar ook niet verschrikkelijk en aan het eind van de dag ik met de docentenbegeleidster (die gefilmd had) het resultaat bekijken &bespreken.
Eigenlijk kon ik alle punten gemakkelijk herkennen & benoemen:
* nerveuze lichaamstaal (heen&weer lopen, schichtige blikken, zoekende handen)
* afwachtende houding
* snel afgeleid door ruis in de klas
* niet adequaat (niet tijdig) reageren op lesverstoringen
* haperende lesvoortgang: stoppen, opnieuw beginnen, weer stoppen

allemaal zaken die er voor zorgden dat de leerlingen bezit konden nemen van de les, terwijl eigenlijk ik (de docent) de regie in handen zou moeten hebben. Maar die gaf ik vrij eenvoudig weg door mezelf te verschuilen achter een soort van verlegen beleefdheid.
Heel vreemd om jezelf zo terug te zien.

Het grappige is: ik ben er woensdagavond toch ernstig over gaan nadenken, over wat ik nu eigenlijk voor werk doe en vooral hoe. Ook al stop ik, dan toch in ieder geval niet binnen een paar maanden en zeker niet morgen al, dus dan kon ik maar beter die kids laten zien dat ik gvd nog bestond want wegpesten laat ik me niet.
Ik op donderdagochtend lekker stoer naar mijn werk. Zou me ff vandaag niet de kaas van het brood eten, want ik pak je. ( zo dacht ik op de een of andere manier echt)

En het werkte! Ik heb een aantal lessen gegeven op een manier die ik me niet van eerder kon herinneren. De klas die normaliter de boel graag afbreekt, leek nu naar me te willen luisteren. Degene met de grootste bek zat van uit de achterste rij naarstig te schrijven en had me zelfs een vraag te stellen. Ik heb er weliswaar twee uit moeten flikkeren (dat dan weer wel ) maar dat deed ik resoluut en dus gingen ze weg (je wil niet weten hoeveel keer ik heb gehad dat ze gewoon bleven zitten en ik ten langen leste maar verzuchtte dat ik 'het dan wel na de les met ze zou regelen', wat ik natuurlijk weer vergeet of anderszins erbij laat zitten ) en de klas ging uiteindelijk (laten we zeggen: enthousiast ) aan het werk.
In een andere les zei iemand: 'jezus wat is het hier stil.' En dat klopte ook. (nou ja voor een aardig gedeelte van de les).
Op de een of andere manier wist ik dat het door mijzelf kwam. Alsof ik steviger in dat lokaal stond en zij dat voelden. Ik heb netjes de dag afgemaakt, mijn spullen opgeruimd en ben vertrokken.
Drie dagen vrij.

Het kan verkeren; ik ben nog steeds heel erg van plan om nieuw werk te zoeken maar ik weet nu ook weer (en dat besef was ik even kwijt ) dat er uiteindelijk maar één iemand bepaalt of het écht een klerezooi wordt in zijn lessen.
Je moet niet alles in één dag willen veranderen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32167728
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32167757
Maar leuk dat het ineens veel beter gaat Ringo, dat je het blijkbaar toch wel kunt.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32170278
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Ik zég toch ook het volgende:
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, ...
en:
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:38 schreef nickybol het volgende:
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
Weet ik. En ik heb ook al 10x gezegd dat ik een VMBO-klas ook niet aan zou kunnen. Ik beweer heus niet dat ik een super-leraar ben ofzo.

Dames en heren, het spijt me enorm voor jullie dat ik nog lol heb in m'n werk, dat het goed gaat, en dat jullie dat niet willen accepteren of geloven

Maar Ringo, leuk dat het goed ging, is in ieder geval goed voor je zelfvertrouwen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_32170756
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Nee, het is ECHT een chaos.
pi_32172910
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 01:20 schreef Svensational het volgende:
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Ik droomde vannacht dat ik leidster was op een kleuter-vakantiekamp met allemaal van die schattige kindjes. En dat ik huilde toen ze terug naar huis gingen

Ik vind alle maatjes kinderen leuk..

En ik blijf ervan overtuigd dat leerlingen het een prettig idee vinden als hun docent zich relaxed gedraagt. Je hoeft niet alles te pikken, maar een beetje dollen met die kids verpest ze echt niet..
Mon 'en!
pi_32174695
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
pi_32174735
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:56 schreef leonieke het volgende:
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
pi_32174792
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Mon 'en!
pi_32174820
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Dan wordt het helemaal een teringzooi. 't Is een beetje te laat voor dat soort dingen. Ik heb erg weinig controle.
pi_32174934
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hmz, zoiets is bij mij niet haalbaar aangezien ik elke klas maar 1 uur per week heb en ik toch mijn leerplan moet zien.
En als ik nu al elke les gewoon les geef, haal ik mijn leerplan al niet volledig. Rekening houdend met uitstappen waardoor een les dan al eens wegvalt, moet ik toch altijd wel gewoon lesgeven.

Wat ik wel soms eens doe, is ze gewoon zelfstandig aan het werk zetten (maar dat lukt dan weer alleen met mijn oudere jaren) Maar dat kan soms wel een verademing zijn. Maar soms is de leerstof zo moeilijk (ik denk maar aan relatieve en absolute celadressering in Excel of selectiequery in Access) dat ik gewoon theorie moet geven, ook tijdens die laatste uren.

Vorig jaar had ik wel 1 klas 7 uur per week (ander vak) en ik had die ook de vrijdag het laatste uur en daar zorgde ik er dan wel voor dat ik 'leukere' dingen kon doen: toneeltje voorbereiden/spelen, huistaken en toetsen verbeteren, ICT-les, ... waardoor ik weinig uitleg moest geven
pi_32175856
@leonieke. Dat uit je laatste alinea bedoelde ik ja. Maar als je je klassen maar 1x per week ziet..
Mon 'en!
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:31:54 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32185773
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:

Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Oh, dat doe ik inderdaad vaak genoeg. Soms lig ik vóór op schema, of heb je zo'n "vrijdagmiddag-gevoel" en dan ga ik wel eens totaal andere dingen doen. Een les over wat de leerlingen bezig houdt, etc... Heel leuk en verfrissend.
.
pi_32189837
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32189925
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
  vrijdag 11 november 2005 @ 21:21:00 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32190104
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
.
pi_32190502
quote:
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
Wat gebeurt er dan? Ik zou me daar niet voor schamen.
quote:
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
Zelf vind ik dat heel lastig. Ik doe dat nooit spontaan. Daarom ontstaat er altijd wel een "vragenvuur" rondje waarin ze van alles en nog wat willen weten. De kunst is dan om het een beetje ordelijk te laten verlopen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32190613
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32190740
O ja, dat kan natuurlijk. Ik wist dat niet eens. Ik hang teveel in SES rond.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32190893
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:40 schreef Svensational het volgende:
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Zeg maar gerust dat mijn hele seksleven na te pluizen is op Fok.
pi_32191070
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32191089
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:56 schreef Neuralnet het volgende:
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Ach, nog een paar weekjes. Dan kan ik weer foto's in mijn fotoboek zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')