abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:17:46 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169098
Er komen steeds meer voedselbanken voor arme mensen die niet kunnen rondkomen. Hier kunnen arme mensen eten kopen dat over datum is, of waar iets anders mee is, voor sterk gereduceerd tarief.

Ik denk dat het tekenend is dat die voedselbanken in opkomst zijn. Schulden nemen toe, de koopkracht van arme mensen neemt af, er zijn een miljoen werkenden die onder de armoedegrens zitten, om van bijstandsmoeders maar niet te praten. Dat is een politieke keuze.

Ik ben van mening dat we de armoedeval nu een halt toe moeten roepen. Van armoede worden mensen niet inventiever, maar juist lakser. Mensen worden niet braver, maar juist crimineler.

Ik ben van mening, dat mensen afhankelijk maken van voedselbanken ze van een essentiele menselijke waardigheid berooft: namelijk dat ze ook mogen meedraaien in de maatschappij. Je waardigheid verliezen is één van de vervelendste dingen die je kan overkomen.

Het is niet de bedoeling om hier op larmoyante toon te gaan klagen over die zielige mensen, of om hier te gaan gillen over hoeveel belasting je wel niet betaalt. Ik betaal ook fors belasting.
pi_31169305
ik koop ook de aanbiedingen in de supermarkt of afgeprijsde artikelen omdat de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken.
om nou te zeggen dat ik mn waardigheid verlies
het kassameisje maakt alles weer goed
Meedoen is belangrijker dan winnen!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:24:53 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31169307
A. Ik heb nog nooit zoveel clichés in 1 OP zien staan
B. Hoe wil je dat in vredesnaam aan gaan pakken
C. Open deur, open deur, open deur
D. Geef een "arme" de keus: sterf een hongersdood of verlies je essentiele menselijke waardigheid. (ik weet denk ik al wat ie kiest.
E. Larmoyante

Succes met je kruistocht verder
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:30:10 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169467
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:24 schreef dramslag het volgende:
ik koop ook de aanbiedingen in de supermarkt of afgeprijsde artikelen omdat de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken.
om nou te zeggen dat ik mn waardigheid verlies
het kassameisje maakt alles weer goed
Dat is wel even iets anders dan naar een speciale winkel moeten en je pasje laten zien. Er is een verschil tussen voordelig inkopen of gedwongen zijn je kinderen gaarkeukeneten mee te geven naar school.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:37:21 #5
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169672
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:24 schreef Echo99 het volgende:
A. Ik heb nog nooit zoveel clichés in 1 OP zien staan
Sorry, ik kreeg je naam even niet mee. Wie ben jij?
quote:
B. Hoe wil je dat in vredesnaam aan gaan pakken
Koopkrachtherstel zou een aardige zijn?
quote:
C. Open deur, open deur, open deur
\
Heb je een opendeurenfobie? Doe 'm maar gauw dicht, dan.
quote:
D. Geef een "arme" de keus: sterf een hongersdood of verlies je essentiele menselijke waardigheid.
Ik geef jou de keus: je onsterfelijk belachelijk maken of opdonderen. Ik weet al wat je kiest.
quote:
E. Larmoyante
Ja! Goed zo.

Aap:


Huis:


Lar-mo-yant:


Jij wordt al een heel slimme jongen!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:42:45 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_31169827
Is er ook 1 in de buurt van Rotterdam ?? Want de AH begint knap duur te worden !! Kan ik mooi de wekelijkse boodschapjes daar doen !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:45:09 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169913
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:42 schreef Pikkebaas het volgende:
Is er ook 1 in de buurt van Rotterdam ?? Want de AH begint knap duur te worden !! Kan ik mooi de wekelijkse boodschapjes daar doen !
Ja, er is er zeker één in Rotterdam.

Je moet wel een pasje laten zien. En de schimmel ervanaf snijden. En je hebt ook geen keuze.

Vanavond is het voor jou rinse bloedworst met glazige margarine op een bedje van beurse bitterlof.

Zal ik 't zelf even komen brengen?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:46:44 #8
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31169962
Het aanvaarden van kritiek is niet jouw sterkste punt geloof ik.
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:48:05 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31170011
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:46 schreef Echo99 het volgende:
Het aanvaarden van kritiek is niet jouw sterkste punt geloof ik.
En het leveren ervan niet de jouwe, geloof ik.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:56:49 #10
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_31170260
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, er is er zeker één in Rotterdam.

Je moet wel een pasje laten zien. En de schimmel ervanaf snijden. En je hebt ook geen keuze.

Vanavond is het voor jou rinse bloedworst met glazige margarine op een bedje van beurse bitterlof.

Zal ik 't zelf even komen brengen?
De bloedworst is misschien wel iets voor de hond !!
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_31170737
Voedselbanken zijn in en in triest.. Schande dat mensen dat nodig hebben, er zal best een deel bij de mensen fout gaan.. maar het overgrote deel toch echt door het wanbeleid van de regering.
  Redactie Frontpage dinsdag 4 oktober 2005 @ 12:17:27 #12
38148 crew  Innisdemon
pi_31170842
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:17 schreef Floripas het volgende:
Er komen steeds meer voedselbanken voor arme mensen die niet kunnen rondkomen. Hier kunnen arme mensen eten kopen dat over datum is, of waar iets anders mee is, voor sterk gereduceerd tarief.

Ik denk dat het tekenend is dat die voedselbanken in opkomst zijn. Schulden nemen toe, de koopkracht van arme mensen neemt af, er zijn een miljoen werkenden die onder de armoedegrens zitten, om van bijstandsmoeders maar niet te praten. Dat is een politieke keuze.

Ik ben van mening dat we de armoedeval nu een halt toe moeten roepen. Van armoede worden mensen niet inventiever, maar juist lakser. Mensen worden niet braver, maar juist crimineler.

Ik ben van mening, dat mensen afhankelijk maken van voedselbanken ze van een essentiele menselijke waardigheid berooft: namelijk dat ze ook mogen meedraaien in de maatschappij. Je waardigheid verliezen is één van de vervelendste dingen die je kan overkomen.

Het is niet de bedoeling om hier op larmoyante toon te gaan klagen over die zielige mensen, of om hier te gaan gillen over hoeveel belasting je wel niet betaalt. Ik betaal ook fors belasting.
Belachelijk stuk.
1 miljoen onder de armoedegrens? give me a break, waar basseer jij je op.
Voedselbanken zijn niet het gevolg van armoede, maar van gierigheid. Alles moet maar steeds goedkoper en goedkoper. Dat daardoor overal ontslagen vallen interesseerd de nederlanders niet, tenzij hun eigen baan op de tocht komt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_31170878
De euro zal er ook wel iets mee te maken hebben denk ik. Denk niet dat die gierigheid massaal en spontaan is komen opzetten.. wat denk jij?
pi_31171145
Akelig stil hier..
pi_31171530
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, er is er zeker één in Rotterdam.

Je moet wel een pasje laten zien. En de schimmel ervanaf snijden. En je hebt ook geen keuze.

Vanavond is het voor jou rinse bloedworst met glazige margarine op een bedje van beurse bitterlof.

Zal ik 't zelf even komen brengen?
Wat is er eigenlijk mis mee? Het is jammer maar helaas dat er mensen zijn dat dit nodig is maar dit initiatief is toe te juichen. Bedrijven schenken hun teveel geproduceerde, beschadigde producten aan deze winkel en de mensen die het nodig hebben kunnen dit aanschaffen.

Alleen een beetje jammer dat de (lokale) overheid bepaalt wie wel en niet daar mag winkelen.
pi_31174872
Ik denk dat het probleem zit in het gevolg oplossen ipv. oorzaak aanpakken.
pi_31175637
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je moet wel een pasje laten zien. En de schimmel ervanaf snijden. En je hebt ook geen keuze.

[...]
Dat is niet het beeld dat ik er van kreeg toen het NOS er aandacht aan besteedde. Je hebt minder keuze dan een AH, maar dat is logisch. En er ligt echt niet alleen maar baggerzooi in die winkels. In feite verschilt het weinig met een Aldi of een Lidl.

Als je nu naar de Lidl of Aldi gaat zul je ook groenten tegenkomen die al beurs of beschimmeld zijn. Die neem je dan gewoon niet. Ook de keuze is daar een stuk minder. Maar toch komen daar nog genoeg mensen vrijwillig. Ook mensen die het breed genoeg hebben om alles bij AH te kopen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_31176000
Ik kwam een informatief stukje tegen op het net
quote:
GENOEG ACTUEEL: DE VOEDSELBANK

De overeenkomst tussen het echtpaar Sies uit Rotterdam en moeder Theresa is dat ze allebei een hekel hebben aan verspilling. De Indiase non verklaarde ooit: "Wat me het meest ergert is niet dat er rijken en armen bestaan, maar de verspilling." Nog een overeenkomst: ook Clara en Sjaak Sies zetten zich in voor de minima in de samenleving. Dat leidde tot de oprichting van de Voedselbank, een stichting die wekelijks een voedselpakket uitdeelt aan mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

In 1999 richtten Clara en Sjaak Sies de stichting MinusPlus op. Het idee van deze stichting was dat mensen die iets konden missen ('de plussers') dat aan mensen die iets nodig hadden ('de minners') konden geven. Het echtpaar experimenteerde wat met het uitwisselen van onder meer meubels en inboedels. Tot ze op een gegeven moment in contact kwamen met tuinders in Berkel, die achter het idee van de stichting stonden en bereid waren een deel van hun oogst, zoals sla, komkommer en bloemkool aan MinusPlus af te staan. Een plaatselijke bakker met zeven filialen reageerde enthousiast op dit idee, en verleende ook zijn medewerking aan de stichting. Het brood dat aan het eind van de dag in zijn zaken overbleef, vroor hij in, en overhandigde dat een keer in de week aan Clara en Sjaak Sies. Die deelden dat vervolgens tezamen met de groenten weer uit aan mensen van wie zij wisten dat ze het konden gebruiken.

Begin 2002 hoorde het echtpaar Sies van de voedselbanken in België. Ze vertrokken naar Antwerpen om te kijken hoe de Belgische voedselbanken waren georganiseerd. "We sloegen steil achterover," zegt Clara Sies, "ze hebben daar een gigantisch grote opslagruimte en daar stond bloem, rijst, koffie, broodbeleg... Allemaal productieoverschotten die bedrijven niet meer konden verkopen. Dan moet je denken aan verpakkingen waarop acties vermeld staan die te maken hebben met bijvoorbeeld het WK voetbal. Als het WK is afgelopen, wordt de verpakking met inhoud weggegooid, omdat dat goedkoper is dan er een nieuwe verpakking omheen doen. Maar met de inhoud is niks mis, die is nog houdbaar tot ongeveer 2004!"

Het echtpaar kwam laaiend enthousiast terug in Rotterdam en besloot een Nederlandse voedselbank op te richten. Ze schreven een beleidsplan, maakten een folder en benaderden mensen voor het bestuur van de stichting. De folder werd naar grote bedrijven gestuurd en naar verschillende maatschappelijke instellingen. De wekelijkse voedselpakketten werden bij circa dertig adressen afgeleverd. "Dat waren adressen die we gaandeweg tegen waren gekomen, via het maatschappelijk werk, inloophuizen, tienermoeders. Maar ook via-via kwamen we in contact met gezinnen die een voedselpakket konden gebruiken. Dan vertelden mensen dat bij de buren de kinderen zonder eten naar school moesten, om de eenvoudige reden dat er geen eten was."

Nu wordt er wekelijks aan ongeveer honderd gezinnen in en rond Rotterdam een voedselpakket ter waarde van tien euro uitgedeeld. Het voedselpakket bestaat onder meer uit brood, aardappelen en groenten. Per week melden zich vier of vijf nieuwe gezinnen voor een pakket bij de Voedselbank aan. "Er zijn mensen bij die al jaren in de sores zitten, maar die nu door alle aandacht in de media van de Voedselbank horen en zich aanmelden," zegt Clara Sies. Daarnaast hebben de initiatiefnemers gemerkt dat sommige mensen nog niet helemaal gewend zijn aan de euro. "Het bestedingspatroon is nog niet helemaal aangepast, mensen geven een euro net zo makkelijk uit als een gulden." Ook de verhoging van de nominale ziekenfondspremies betekent voor veel mensen een tegenvaller, die net de druppel kan zijn die de emmer van financiële ellende doet overlopen.

Hoe wordt geselecteerd of mensen voor hulp van de Voedselbank in aanmerking komen? Clara Sies: "Op dit moment is het een vertrouwenskwestie. Als iemand van het maatschappelijk werk aangeeft dat een gezin een pakket van ons nodig heeft, dan geloven wij dat." Maar omdat de stichting grootse plannen heeft voor het opzetten van voedselbanken in de rest van Nederland, werken ze aan het opstellen van criteria. "We willen niet structureel iets in stand houden dat niet nodig is. We hopen ook dat we mensen in een traject krijgen dat leidt tot verbetering."

Clara Sies geeft een voorbeeld van een man die ziek werd en daardoor niet meer kon werken. Het duurde een paar maanden voordat de uitkering van de ziektewet binnenkwam, waardoor het gezin in die maanden zonder vaste inkomsten zat. Maar de vaste uitgaven gaan in zo'n situatie wel gewoon door. In die tijd was het pakket van de Voedselbank erg welkom. Na een half jaar ontvingen Sjaak en Clara een bedankbrief. "Door de ondersteuning van de Voedselbank kwamen ze er zonder al te veel kleerscheuren vanaf," zegt Clara.

Ook gebeurt het wel eens dat de Voedselbank zelf de hulp aan een gezin stopzet. "Als we het idee hebben dat men het wel makkelijk vindt en zelf weinig initiatief neemt tot verbetering van de situatie, dan stoppen we." Binnen vijf jaar wil de stichting in heel Nederland actief zijn. Daarom zijn ze op het ogenblik hard aan het werk om te beschrijven hoe de Voedselbank in Rotterdam werkt. Er wordt een soort draaiboek gemaakt voor onder meer de administratie en de logistiek. Als dat vastligt, moet het concept gewoon naar andere plaatsen in Nederland gekopieerd kunnen worden.

Begin dit jaar hield de Voedselbank een vierdaagse actie in Rotterdamse supermarkten, waarbij aan de klanten werd gevraagd of ze een of twee extra artikelen wilden kopen, voor de stichting. Naar aanleiding van de resultaten van deze actie wordt later dit jaar waarschijnlijk een grotere actie gehouden, opnieuw naar het voorbeeld van de Belgische Voedselbank. "In België wordt een week lang bij alle supermarkten van een bepaalde firma een landelijke actie gehouden. Dan komen er echt tonnen binnen. Je hebt dan heel veel vrijwilligers nodig om de artikelen in ontvangst te nemen, en later heb je weer heel veel vrijwilligers nodig voor het sorteren en om de artikelen uit te delen."

Op het ogenblik zijn er vijftien vrijwilligers bij de Voedselbank betrokken. Naar aanleiding van een televisie-uitzending ontving de stichting veel reacties. Een opvallend groot aantal reacties was afkomstig uit Arnhem en Amsterdam, waar een grote behoefte zou bestaan aan een voedselbank. Sjaak en Clara Sies ontvingen ook veel e-mails, variërend van mensen die wilden helpen een plaatselijke voedselbank op te zetten tot een e-mail waarin stond: "Ik houd niet van aardappelpuree, dus die mogen jullie wel hebben. En ik heb ook nog een kilo drop over."

Een voorlopig hoogtepunt in het bestaan van de stichting was het feest dat op zondag 2 maart in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp werd gehouden. Naar aanleiding van een artikel in de Straatkrant werden Sjaak en Clara gebeld door iemand van de stichting Jumpstarter, een initiatief van ongeveer veertig jonge mensen die zich willen inzetten voor anderen. Tijdens een overleg met Clara en Sjaak Sies ontvouwden zij hun plannen. Er moest een groot feest komen voor de doelgroep, de sponsors van de stichting en de vrijwilligers. De leden van Jumpstarter gingen met veel energie aan de slag. Ze zorgden ervoor dat de Voedselbank een nieuw logo kreeg (een halve boterham en een halve vis) dat geheel vrij van rechten aan de stichting werd overgedragen. En ze kwamen met een lijvig comité van aanbeveling op de proppen. In dat comité nemen onder meer Peter Bakker en Hans ten Cate zitting, respectievelijk voorzitter van de raad van bestuur van TPG en lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland, maar ook de burgemeester van Rotterdam, Ivo Opstelten, en bokser Don Diego Poeder.

Herman den Blijker, topkok van het Rotterdamse restaurant De Engel (met een Michelin-ster) en topkok Cees Helder van restaurant Parkheuvel (bekroond met drie Michelin-sterren) verzorgden samen met de koks van Diergaarde Blijdorp het diner dat tijdens het feest aan alle betrokkenen werd aangeboden. Herman den Blijker: "Ik werd door een heel aardige jongen van Jumpstarter benaderd. Hij heeft me enthousiast gemaakt om in het comité van aanbeveling te gaan zitten en vroeg me of ik een diner kon maken met de producten die meestal in zo'n voedselpakket zitten." De Voedselbank leverde dan ook de groenten voor het diner. In een live uitzending van radio Rijnmond vroeg de presentator de dag voor het feest aan Den Blijker of hij de groenten die hij binnen had gekregen ook aan zijn klanten zou voorschotelen. Het antwoord was een volmondig ja. Herman den Blijker: "Het is een leuk initiatief. Er wordt zoveel weggegooid. Brood, overschot uit kassen, groenten die het einde van de houdbaarheidsdatum naderen - dat is zonde. Je kunt er beter wat mee doen, want er zijn zoveel mensen die dat waarderen. Daar sta je normaal gesproken niet bij stil. In mijn restaurant eten ze met twee personen voor een bedrag waar je ook een gezin van zes personen een aantal dagen van kunt laten eten."

Herman den Blijker overhandigde tijdens het feest een cheque aan Clara en Sjaak Sies. Door middel van fundraising was de stichting Jumpstarter erin geslaagd maar liefst 35.000 euro in te zamelen, in de vorm van een nieuwe bus waarmee de pakketten worden rondgebracht, inkoopsupport, organisatieadvies en een nieuwe ruimte voor opslag van de goederen. Na afloop kregen de aanwezigen een pakket voedingsmiddelen mee dat was gesponsord door Unilever. "Het was een groot succes," zegt Clara Sies. "Tijdens het diner zat de voorzitter van een Raad van Bestuur heel geanimeerd te praten met iemand die van ons een pakket krijgt. Ze vroegen elkaar niet waarom ze op het feest aanwezig waren, en dat hoeft ook niet. Het feest was een ontzettende stimulans voor ons om door te gaan."

Joke Reijnders
Bron : http://www.zuinigst.nl/html/voedselbank.html
pi_31177329
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:17 schreef Floripas het volgende:
Er komen steeds meer voedselbanken voor arme mensen die niet kunnen rondkomen. Hier kunnen arme mensen eten kopen dat over datum is, of waar iets anders mee is, voor sterk gereduceerd tarief.
Dat dacht ik toch niet,dat er voedsel over de datum verkocht mag worden. Dat zou niet in de haak zijn, en volgens mij is het ook niet zo.
quote:
Ik ben van mening dat we de armoedeval nu een halt toe moeten roepen. Van armoede worden mensen niet inventiever, maar juist lakser.
Dat ben ik niet met je eens. Van armoede worden veel mensen wél inventiever en creatiever. Van gebrek aan invloed op de eigen situatie en van gebrek aan eigen verantwoordelijkheidsgevoel worden mensen laks. Dat gebrek aan eigen verantwoordelijkheidsgevoel wordt imo behoorlijk gestimuleerd door allerlei (semi-)officiële instanties. Mensen die jaren met begeleiding van dergelijke instanties te maken hebben houden soms geen enkel gevoel van eigen verantwoordelijkheid over.
quote:
Mensen worden niet braver, maar juist crimineler.
Nee nee nee. In heel arme landen zijn veel meer armen, maar niet perse meer criminaliteit. Wie zichzelf verlies aan criminaliteit neemt initiatief, met een beetje mazzel ook verantwoordelijkheid ervoor, maar het is een keuze. Met de tijd & energie besteed aan criminele activiteiten had de persoon ook iets anders kunnen doen. Armoede is geen excuus voor minder toerekeningsvatbaarheid.
quote:
Ik ben van mening, dat mensen afhankelijk maken van voedselbanken ze van een essentiele menselijke waardigheid berooft: namelijk dat ze ook mogen meedraaien in de maatschappij. Je waardigheid verliezen is één van de vervelendste dingen die je kan overkomen.
Een deel van het onstaan van afhankelijkheid van voedselbanken wordt gecreëerd door de aanwezigheid van voedselbanken. Waarmee ik niet wil zeggen dat de aanwezigheid ervan verwerpelijk is, maar ze zijn soms onderdeel van het probleem, van de armoedeval.
quote:
Het is niet de bedoeling om hier op larmoyante toon te gaan klagen over die zielige mensen, of om hier te gaan gillen over hoeveel belasting je wel niet betaalt. Ik betaal ook fors belasting.
Ik betaal ook fors belasting, ik vind het toch altijd zó armoedig om daarover te zaniken. Goddank ben ik daar te rijk voor
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:41:46 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31180188
Het is een schande dat iemand die 40 uur per week werkt niet meer in staat is om een gezin te houden. Dit geld met name voor diegenen die net minder als modaal verdienen. Veel van deze mensen teren momenteel in op hun vermogen, terwijl ze ieder dubbeltje omdraaien.
Wat nu precies de reden hiervoor is... Loonmatiging in combinatie met een hoge werkelijke inflatie.
Inflatiecijfers worden natuurlijk geproduceerd, en kunnen iedere gewenste hoogte hebben. Dat is maar net afhankelijk van welke artikelen je in het "mandje" stopt. Omdat de regering natuurlijk niet wil hebben dat de euro een flop blijkt, worden de officiele inflatiecijfers zo laag gehouden. Daarom blijven de lonen ook laag. Hierdoor komen veel mensen in de problemen.
Met name starters op de woningmarkt en jonge, eenverdiener, gezinnen hebben het moeilijk. Babyboomers daarintegen hebben het vaak uitermate goed voor zichzelf geregeld. Zie: Moderne slavernij in Nederland .
Wat nu de oplossing is? Ik weet het niet. De lonen verhogen heeft op de langere termijn ook een negatief effect omdat dit de concurrentiepositie afbouwd.
Wat ik wel weet is dat de huidige situatie niet veel langer moet aanhouden, of nog verder verslechteren. Het volk is jarenlang zoet gehouden met Chips en Soaps, de moderne brood en spelen. Als de mensen op een gegeven moment geen uitweg meer zien zal er nog het een en ander gebeuren hier in Nederland.

LXIV
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:45:45 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31187406
quote:
Wat nu de oplossing is? Ik weet het niet.
ik wel, een kleinere overheid met minder belastingen en minder regels.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31187618
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:45 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik wel, een kleinere overheid met minder belastingen en minder regels.
Zodat het verschil tussen arm en rijk nog groter wordt, ja.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:53:52 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31187656
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:45 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik wel, een kleinere overheid met minder belastingen en minder regels.
Da's geen oplossing, da's een mantra. O mani padme ohmmmmmmmmmmmm.....

Sigme, armoe kan wel degelijk doodslaan. Arme mensen, intellectuele leegte, ik heb er vele parades van zien langsmarcheren in Oost-Groningen.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:54:08 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31187662
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:52 schreef retteketet het volgende:

[..]

Zodat het verschil tussen arm en rijk nog groter wordt, ja.
1. de overheid heeft een spending van 49% van het nationaal inkomen. Dacht je echt dat dat alleen maar door de rijken wordt opgracht
2. is dat erg als ook de armen er op voor uit gaan. Of ben je gewoon een jaloerse SP er die met afgunst kijkt naar de rijkdom van anderen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:55:15 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31187695
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Da's geen oplossing, da's een mantra.
de armen en middenklasse betalen geen belasting ?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:57:20 #26
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31187758
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

de armen en middenklasse betalen geen belasting ?
En krijgen ook geen voorzieningen. Is dat jouw voorstel?
pi_31187929
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:53 schreef Floripas het volgende:
Sigme, armoe kan wel degelijk doodslaan. Arme mensen, intellectuele leegte, ik heb er vele parades van zien langsmarcheren in Oost-Groningen.
Ja, het kan. Maar het kan ook anders ongebruikte talenten aanroepen. De intellectuele leegte is bepaald niet voorbehouden aan armen. Zoals je zonder twijfel met me eens bent
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:07:33 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31188042
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

En krijgen ook geen voorzieningen. Is dat jouw voorstel?
hebben ze daar om gevraagd? gedwongen winkelnering heet dat. Net als de maffia, die pakt eerst al je inkomen af en komt vervolgens met allerlei ongevraagde dinesten aanzetten. Geweldig (NOT).
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:18:41 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234197
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:07 schreef McCarthy het volgende:

[..]

hebben ze daar om gevraagd? gedwongen winkelnering heet dat. Net als de maffia, die pakt eerst al je inkomen af en komt vervolgens met allerlei ongevraagde dinesten aanzetten. Geweldig (NOT).
Op de overheid heb je invloed als je gaat stemmen.

Als je de overheid afschaft, dan gaat de mafia in het machtsvacuum zitten.

Op je Don mag je niet stemmen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:49:20 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31234928
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Op de overheid heb je invloed als je gaat stemmen.

Als je de overheid afschaft, dan gaat de mafia in het machtsvacuum zitten.

Op je Don mag je niet stemmen.
Invloed op de overheid als je gaat stemmen? Veel minder als je denkt.
Je mag natuurlijk kiezen wie van de heersende elite het pluche bezet houdt, maar dat is dan ook ongeveer alles.
Denk aan de invoering van de Euro, de Europese grondwet, de oorlog in Irak, de toetreding tot Turkije en het kwartje van Kok. Allemaal zaken waar het Nederlandse volk een uitgesproken mening over heeft. En de regering, ongeacht haar signatuur, compleet anders over handelt.
Als Don Corleone de belastingtarieven naar 20% brengt, het kwartje van Kok afschaft en de BTW halveert mag hij van mij de macht in Nederland hebben. Met of zonder verkiezingen!
Ik geloof zelfs dat onder zo een mafiabaas voedselbanken niet meer nodig zullen zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:56:48 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235122
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Invloed op de overheid als je gaat stemmen? Veel minder als je denkt.
Je mag natuurlijk kiezen wie van de heersende elite het pluche bezet houdt, maar dat is dan ook ongeveer alles.
Denk aan de invoering van de Euro, de Europese grondwet, de oorlog in Irak, de toetreding tot Turkije en het kwartje van Kok. Allemaal zaken waar het Nederlandse volk een uitgesproken mening over heeft. En de regering, ongeacht haar signatuur, compleet anders over handelt.
Als Don Corleone de belastingtarieven naar 20% brengt, het kwartje van Kok afschaft en de BTW halveert mag hij van mij de macht in Nederland hebben. Met of zonder verkiezingen!
Ik geloof zelfs dat onder zo een mafiabaas voedselbanken niet meer nodig zullen zijn.
Volledig overheidsloze landen zijn arme landen.
Neem Haiti: je betaalt geen belasting, maar je betaalt apart voor alles dat je wilt hebben. Gezondheidszorg? Dokken. Politie? Dokken. Op de weg rijden? Dokken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:57:23 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235145
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Invloed op de overheid als je gaat stemmen? Veel minder als je denkt.
Je mag natuurlijk kiezen wie van de heersende elite het pluche bezet houdt, maar dat is dan ook ongeveer alles.
Denk aan de invoering van de Euro, de Europese grondwet, de oorlog in Irak, de toetreding tot Turkije en het kwartje van Kok. Allemaal zaken waar het Nederlandse volk een uitgesproken mening over heeft. En de regering, ongeacht haar signatuur, compleet anders over handelt.
Als Don Corleone de belastingtarieven naar 20% brengt, het kwartje van Kok afschaft en de BTW halveert mag hij van mij de macht in Nederland hebben. Met of zonder verkiezingen!
Ik geloof zelfs dat onder zo een mafiabaas voedselbanken niet meer nodig zullen zijn.
Heb je het nu over Pinochet?
Niet over Pinochet beginnen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:01:01 #33
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31235234
Het lost zichzelf denk ik wel op, veel mensen moeten nog even wennen aan het idee dat je er geen twee auto's, 1 pakje peuken per dag, een flatscreen en twee keer per jaar een vakantie op na kunt houden.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:13:46 #34
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235527
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:01 schreef Aventura het volgende:
Het lost zichzelf denk ik wel op, veel mensen moeten nog even wennen aan het idee dat je er geen twee auto's, 1 pakje peuken per dag, een flatscreen en twee keer per jaar een vakantie op na kunt houden.
Onder welke steen leef jij precies? Dan wil ik die wel eens voor je komen optillen (pas op voor je ogen, als je zo lang het licht al niet hebt gezien) en je voorrekenen wat een bijstandsmoeder met twee kleine kinderen precies overhoudt.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:16:12 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31235589
En niet alleen de bijstandmoeder.
Tegenwoordig komen ook heel veel "gewone" Nederlanders met een baan al in de problemen...

Let op: deze toestand moet niet al te lang duren..
Anders gaat het fout.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:16:13 #36
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_31235590
Lees dit topic eens door: Wat zou je doen?

Dit is bittere armoede. Geen voedselbank die daar wat aan kan doen. Het probleem is wat groter dan enkel het niet kunnen betalen van de rekeningen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:19:01 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31235664
@Rommel.

Wij hebben allebei gezien wat er gebeuren kan als de mensen het gevoel krijgen niets meer te verliezen te hebben.

Dat kan ook in Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:20:50 #38
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31235712
Ik overdrijf misschien, maar voor veel mensen is het ook gewoon zo dat de een bepaalde levensstijl hadden en deze niet kunnen of willen opgeven, terwijl de realiteit is dat de lasten stijgen en de inkomsten dalen. Wel vind ik dat de overheid nu moet ophouden met geld van de minder draagkrachtigen afroven. Neem het nieuwe zorgstelsel, dikke tweeverdieners gaan ermee op vooruit, ik las alleenstaande ga er met 60 euro p.m. op achteruit. Tel erbij een dreigende vlaktaks op en de afschaffing van de hypotheekrente, en ik ga er maandelijks 400 euro netto op achteruit. Zonder compensatie. Daar valt voor mij natuurlijk ook niet tegenop te bezuinigen/schrappen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:28:12 #39
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_31235897
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:19 schreef LXIV het volgende:
@Rommel.

Wij hebben allebei gezien wat er gebeuren kan als de mensen het gevoel krijgen niets meer te verliezen te hebben.

Dat kan ook in Nederland.
Daarom. Hoe nobel het doel van de voedselbank ook is, er moet structureel iets gebeuren ipv weer een stichting te openen welke de burger voorziet van voedsel.
De voedselbank doet goed werk, daar hoor je mij ook niet over.
Echter is het wel zaak dat er vanuit de overheid een belletje gaat rinkelen om voorbeelden zoals ik in die foklink aangaf te voorkomen. Ze zijn er overigens al.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_31237040
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:13 schreef Floripas het volgende:

[..]

Onder welke steen leef jij precies? Dan wil ik die wel eens voor je komen optillen (pas op voor je ogen, als je zo lang het licht al niet hebt gezien) en je voorrekenen wat een bijstandsmoeder met twee kleine kinderen precies overhoudt.
Die bijstandsmoeders hebben het echt niet zo beroerd, het zijn de eenverdienergezinnen op minimuminkomen niveau die het beroerd hebben. En dat is een grote schande, want zij werken er doorgaans wél hard voor.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:29:55 #41
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31237348
Twee weken geleden stond er een groot artikel in de Volkskrant over de werkende armoede. Oftwel mensen die (net boven) het minimuminkomen zitten en simpelweg, ondanks een fulltime werkweek, niet rond kunnen komen. Storende fout vond ik trouwens wel dat de Volkskrant vermeldde dat het NETTO minimuminkomen 1200-zoveel euro zou zijn. Dit is natuurlijk bruto, waardoor de cijfers zelfs nog grimmiger zijn. Maar dan nog is er een verschil tussen die ene man die 1300 netto binnenbracht en daarvan zijn vrouw en twee kinderen moest onderhouden, en die secretaresse die ze aan het woord lieten, die het met 1400 euro netto moest doen. Dat laatste zet ik ook mijn vraagtekens bij want daarmee zou je het zeker als alleenstaande moeten redden, dus dat zal ook wel een bruto bedrag zijn geweest.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:35:23 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31237522
Ik kan me niet voorstellen hoe iemand van 1300 euri rond moet komen. Zeker niet als ze ook nog een gezin onderhouden moeten.
Je vraagt je dan ook af waarom iemand nog werkt. Het is zo weinig dat je van het geld nét genoeg kunt kopen om in leven te blijven en de volgende dag weer te kunnen gaan werken.
Vakantie, uitgaan etc. zit er dan gewoon niet meer in.
Zijn er hier mensen die hiermee rond moeten komen? En hoe doen ze dat dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:52:08 #43
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31237975
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Die bijstandsmoeders hebben het echt niet zo beroerd, het zijn de eenverdienergezinnen op minimuminkomen niveau die het beroerd hebben. En dat is een grote schande, want zij werken er doorgaans wél hard voor.
Heb jij wel eens met twee kleine kinderen in huis gezeten?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')