abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:33:08 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30974033
Wat zou je doen als je rondlopend op straat op weg naar bv de supermarkt iemand ziet welke er beroerd aan toe is. Iemand die niets heeft behalve een gescheurde korte broek welke smerig is, geen schoenen heeft en de wonden op de voeten zichtbaar zijn. Zijn t-shirt is vaal en vuil.
Ongeschoren is, een uur stinkt in de wind, en zijn schedel een open wond vertoont welke met een vuil stukje stof word bedekt? Pus en soort van wondvocht sijpelt langs zijn hoofd. Zeer onsmakelijk.
De man is grijs en een gebid heeft hij niet meer.
Het regent, is kil. De mensen schenken geen aandacht aan hem.

Wat zou je doen?
Zou je naar de andere kant van de straat gaan?
Zou je er straal langslopen denkend van "mijn god, zielig".
Zou je denken eigen schuld dikke bult?
Zou je denken "ik wil iets doen maar weet niet wat"?
Zou je hem een brood geven en een pak melk?

Kortom, wat zou je doen?

Deze ochtend kwam ik deze man tegen. Op weg naar de supermarkt en de bakkerij welke er tegenover is. Dit soort mensen welke op straat leven kom ik geregeld tegen.
Mijn eerste reactie was van getverdemme!!!!!!
daarna na stabilisatie van mijn interne reactie voelde ik me schuldig dat er een zeer grote kloof is tussen rijk en arm in dit land.
In de supermarkt kon ik het beeld van deze man niet loslaten en uit compasie kocht ik een brood, pak kaas en een pak melk voor hem. Aan de overkant bij de bakker kocht ik een kop warme koffie.
Ik gaf dit aan de arme man en hij was me zeer dankbaar. Ondanks de ontiegelijke stank die van hem afkwam praatte ik wat met hem. Door bv naar een publiek ziekenhuis te gaan om zijn wond te laten behandelen.
Ik had met hem te doen.

Dit beeld staat me nu nog voor ogen wanneer ik dit schrijf.
En ik weet, hij is niet de enige in dit land, zoals hem lopen er vele anderen rond welke geen uitkomst hebben.

wat zou jij doen?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30974202
ik denk:

"Zou je denken "ik wil iets doen maar weet niet wat"?
of
ik zou hem wat geven

maar aan de andere kant, hoeveel van dat soort mensen kan je helpen.
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:43:43 #3
110987 ErwinRommel
pi_30974370
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:38 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
ik denk:

"Zou je denken "ik wil iets doen maar weet niet wat"?
of
ik zou hem wat geven

maar aan de andere kant, hoeveel van dat soort mensen kan je helpen.
dat is idd de vraag. Hoeveel van dat soort mensen kun je helpen. Ik doe mijn best en doe wat ik op dat moment denk wat het beste is. Al is het misschien niet de beste oplossing. Maar het geweten speelt ook mee.
pi_30974442
wat jij doet of wilt doen is natuurlijk goed, maar je moet niet vergeten dat het een druppel op een gloeiende plaat is.
pi_30974501
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:46 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
wat jij doet of wilt doen is natuurlijk goed, maar je moet niet vergeten dat het een druppel op een gloeiende plaat is.
En je creeert een soort afhankelijkheid, zolang er mensen die je wat geven, waarom zal je dan hoger op die maatschappelijke ladder gaan staan?
De hoeveelheid massa in het heelal is zo klein ten opzichte van de hoeveelheid ruimte, dat je kan stellen dat het heelal leeg is...
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:48:49 #6
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_30974515
mooi verhaal...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:49:44 #7
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_30974539
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:46 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
als je oog voor detail hebt, kun je zien dat sruppels heel mooi kunnen zijn
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_30974572
Ik kwam in Apledoorn eens een straatkrant verkoper tegen met een button: "Verkoper van de maand" -> dit sloeg dus op het aantal verkocht straatkranten begreep ik hieruit. Als je zo goed bent in verkopen, kun je ook bij Seats & Sofas gaan werken en gewoon je geld verdienen...
De hoeveelheid massa in het heelal is zo klein ten opzichte van de hoeveelheid ruimte, dat je kan stellen dat het heelal leeg is...
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:51:42 #9
124169 Chanandler
Kijk, het zit zo:
pi_30974593
Als er nooit meer een morgen zouuu zijn (8)
Op zaterdag 18 februari 2006 12:35 schreef mvdlubbe het volgende:
Ga negers pesten, kutmongool.
pi_30974628
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:49 schreef buzzer het volgende:

[..]

als je oog voor detail hebt, kun je zien dat druppels heel mooi kunnen zijn
Maar dat er op een gloeiende plaat er weinig van over blijft...
pi_30974644
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:49 schreef buzzer het volgende:

[..]

als je oog voor detail hebt, kun je zien dat sruppels heel mooi kunnen zijn
een druppel kan heel mooi zijn, mee eens, maar voor jou duurt het mooiheid misschien week of een maand, maar voor hem slechts een dag of een 1 uur. gezien wat jij geeft of voor hem doet.
ik vind sneu om te zien dat tegenwoordig nog van zulke mensen zijn, maar je moet wel realistisch blijven. een euro of dollar is geen oplossingen, maar idd wel een begin
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:55:06 #12
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_30974705
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:48 schreef fiat126 het volgende:

[..]

En je creeert een soort afhankelijkheid, zolang er mensen die je wat geven, waarom zal je dan hoger op die maatschappelijke ladder gaan staan?
Ik heb geloof ik ergens gezien dat ErwinRommel in Brazilië woont. Daar is 't niet gemakellijk om hoger op de ladder te komen hoor. Daar lijden mensen nog échte armoe....

Ik zou echt niet weten wat ik zou doen, óók eten geven denk ik. Misschien kijken of ik kon meehelpen aan een project waarbij daklozen geholpen worden ofzo ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:55:07 #13
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_30974706
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:53 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

[..]

een druppel kan heel mooi zijn, mee eens, maar voor jou duurt het mooiheid misschien week of een maand, maar voor hem slechts een dag of een 1 uur. gezien wat jij geeft of voor hem doet.
ik vind sneu om te zien dat tegenwoordig nog van zulke mensen zijn, maar je moet wel realistisch blijven. een euro of dollar is geen oplossingen, maar idd wel een begin
ik snap wel wat je bedoelt, en natuurlijk is het ook zo, die man blijft in dezelfde miserabele omstandigheden. En als je dan zulke topic leest als Kabouter Buttplug dan vraag je je wel eens af waar we mee bezig zijn
pi_30974708
Mooie daad, ouwe woestijnvos!

Vaak wil ik wel iets doen, maar bedenk ik excuses: Haast, bah, geen kleingeld, blabla...
Ik heb een tijdje terug een zwerver die vroeg om geld (geef ik principieel niet) aangeboden een kop koffie voor m te kopen. Ik legde m uit dat ik nooit kan weten of ie geen dope van m'n geld gaat kopen, en dat ik dat zonde vind. (Ook al is het misschien goed voor m'n eigenwaarde om te bedenken dat ik iig geld gegeven heb)

Hij was verontwaardigd en sputterde tegen, dat ie toch echt liever geld dan koffie had.. Welke zwerver weigert er nou 's winters een kop warmte?
Het is alleen soms zo moeilijk om het werkschuwe tuig te onderscheiden van de echte uitzichtloze gevallen...

Ik heb in ieder geval respect voor je. Vooral het feit dat je ook nog een praatje hebt gemaakt. Ik zou m een zak krentenbollen nog wel gegeven hebben, maar daarna wel snel aftaaien. Erg nobel!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_30974762
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:55 schreef buzzer het volgende:

[..]

ik snap wel wat je bedoelt, en natuurlijk is het ook zo, die man blijft in dezelfde miserabele omstandigheden. En als je dan zulke topic leest als Kabouter Buttplug dan vraag je je wel eens af waar we mee bezig zijn
klopt helemaal mee eens. of de hsl van iets van 78 mil. per kilometer ofzo
pi_30974774
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:53 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

[..]

Nou, ja, ik heb het ook wel eens gedaan...in dit geval ook brood en beleg en ik heb 'm een pakje shag gekocht. Toen ik hem een tijd later tegenkwam herkende hij me niet meer. Had ik dit gehoopt? Een beetje wel ja...
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:57:23 #17
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30974784
ik heb in tsjechie voor zon arme stakker (hij heette charles) wat te eten gekocht... koste mij geen donder (3 euro ofzo) en hij had een hele maaltijd. later was een maat van me snachts verdwaalt in praag en toen herkende hij die maat van mij en heeft hem naar huis gebracht. zwervers zijn stoer!
junkies zijn stom
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_30974887
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:57 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik heb in tsjechie voor zon arme stakker (hij heette charles) wat te eten gekocht... koste mij geen donder (3 euro ofzo) en hij had een hele maaltijd. later was een maat van me snachts verdwaalt in praag en toen herkende hij die maat van mij en heeft hem naar huis gebracht. zwervers zijn stoer!
junkies zijn stom
dat zijn de toppers
er is idd een groot verschil tussen bedelaars (junkies of zwervers). de "goeie" zou met al mijn plezier willen helpen, maar soms weet je het gewoon niet en laat je de "slechte" mee proviteren
  dinsdag 27 september 2005 @ 16:04:39 #19
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30974989
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 16:00 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

[..]

dat zijn de toppers
er is idd een groot verschil tussen bedelaars (junkies of zwervers). de "goeie" zou met al mijn plezier willen helpen, maar soms weet je het gewoon niet en laat je de "slechte" mee proviteren
ik geef ook nooit geld... ben ik altijd bang dat ze ermee naar de slijter of de dealer gaan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 27 september 2005 @ 16:05:05 #20
110987 ErwinRommel
pi_30974998
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:48 schreef fiat126 het volgende:

[..]

Het klopt dat je mensen afhankelijk maakt van hulp. Dat is dan nog altijd beter dan niets te doen. Ook al weet ik dat dat brood en de kaas in 1 dag op zijn. De koffie voor even dat koude gevoel laat vervagen en het hongerige gevoel ook even weg is. Druppel op een gloeiende plaat idd. Maar beter 1 druppel op die gloeiende plaat dan geen druppel.

Sommige mensen hebben gewoon geen mogelijkheid om hogerop te komen. Zo simpel is het. Ik zie de man welke ik deze ochtend tegenkwam nou niet bepaald vuilnisman worden. Zijn leeftijd (54 jaar toen ik het aan hem vroeg) speelt ook al mee.
En hier liggen de banen nu niet bepaald voor het opraken.
Dus soms is er een groep van mensen welke door de gemeenschap gesteund moet worden. De overheid heeft niet eens een vangnet voor hen. Voor de aller aller armsten.

Frapant is dat Brazilie dus wel hulp naar bv de VS heeft gestuurd, medicijnen naar de door Tsunami 2004 getroffen gebieden stuurde maar niets doet aan de eigen armoede. Steeds meer, en gelukkig ook, krijgen mensen dit door.
pi_30975249
misschien niet politiek correct, maar ik steek over en negeer hem. voel me erg onprettig in de buurt van zulke personen. waarschijnlijk ook omdat er vaker door deze personen sexuele en irritante opmerkingen (tot je aanraken aan toe) gemaakt worden

sorry, het is niet netjes, maar ja ik geef maar eerlijk antwoord
pi_30975278
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:55 schreef Gripper het volgende:
Hij was verontwaardigd en sputterde tegen, dat ie toch echt liever geld dan koffie had.. Welke zwerver weigert er nou 's winters een kop warmte?
Omdat hij geen slaapplaats kan betalen met een kop koffie....

goeie actie rommel! Of het zin heeft weet je niet, maar hij heeft in elk geval wat eten...

En dat seats en sofa's verhaal en die top verkoper: het probleem is vaak dat ze, behalve dat ze psychotisch of verslaafd zijn, geen adres hebben. Als je geen adres hebt, kan je geen post ontvangen van een uitkeringsinstantie en betalen die instanties gewoon niet uit. Zonder inkomen kan je geen kamer huren, waar je dan een adres hebt waar je je post van de uitkeringsinstantie ontvangt enz enz enz.

Als je niet bij je familie mag/kunt/wil wonen, psychotisch en/of verslaafd bent en geen baan hebt, ben je het slachtoffer van de bureaucratie. Met het gevolg dat je op straat terrecht komt. Vaak wordt je dan wel geholpen door instanties als het Leger des Heils. Die geven je bijvoorbeeld een postadres, zodat je je uitkering kan aanvragen. Dan kan je het kringetje uit komen. Als je dat tenminste wilt...
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  dinsdag 27 september 2005 @ 16:15:02 #23
110987 ErwinRommel
pi_30975284
Geld geef ik idd ook nooit. Er lopen er genoeg rond die stinkend van de alcohol je om geld vragen. Of vragen of je een fles goedkope cachaça wilt kopen in de supermarkt voor ze. No way dus.
Geen geld, wel levensmiddelen om desnoods 1 dag mee door te komen. Zo scheid je de verslaafden van de echte noodbehoevenden.

Het regent momenteel nog steeds en de plek waar die man deze ochtend schuilde is ook niet ver weg. Ik betwijfel echter of hij al niet is weggejaagd door omwonenden
Velen geven niets omdat ze al bij voorbaad bevooroordeeld zijn. Geld hebben ze zat, rijden in dikke wagens maar geven?? Ho maar. Niets. Wel de meest luxe diepvries maaltijden kopen, treeén bier en veel vlees.
Schrijnend om dat verschil te zien.
Al geef ik die druppel op die gloeiende plaat, ik help in elk geval iemand. Maak een praatje met hem welke een standaard mens nooit zou doen want die is niet van zijn of haar klasse.
Voor een beetje menselijke warmte staat vrijwel iedereen open.
pi_30975357
Ik zou zeker iets kopen voor hem. Ik heb het hartstikke goed en ik vind het vreselijk dat andere mensen dat niet hebben. Ik kan makkelijk wat missen. Geld geef ik niet maar een kop koffie ofzo iets kunnen ze altijd krijgen. Willen ze dat niet dan hebben ze ook niet echt honger of dorst maar bedelen ze om geld voor drugs, drank of enz.
We zijn slechts bang voor hen die we haten of liefhebben.
We vermijden slechts hen die ons teveel afstoten of aantrekken.
We lopen nooit weg voor hen bij wie we ons neutraal voelen.
  dinsdag 27 september 2005 @ 16:17:41 #25
110987 ErwinRommel
pi_30975371
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 16:13 schreef lucienne2 het volgende:
misschien niet politiek correct, maar ik steek over en negeer hem. voel me erg onprettig in de buurt van zulke personen. waarschijnlijk ook omdat er vaker door deze personen sexuele en irritante opmerkingen (tot je aanraken aan toe) gemaakt worden

sorry, het is niet netjes, maar ja ik geef maar eerlijk antwoord
Idd niet netjes maar idd geval wel heel eerlijk. En eerlijkheid is heel belangrijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')