abonnement Unibet Coolblue
  Licht Ontvlambaar maandag 19 september 2005 @ 19:36:25 #101
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_30735351
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:12 schreef kokos het volgende:

[..]

!1
Gisteren is de eerste cd uitgebracht van het rapcollectief de Tuindorp Hustler Click (THC). Volgens de Amsterdamse nieuwszender AT5 betreft het hier 'echte gangsta-rap afkomstig uit Tuindorp'.

Het album met de titel Artikel 140 staat vol met controversiële teksten over geweld, misdaad en wapens. Volgens de frontman van THC heeft de groep een geheel eigen stijl: ''In de grote steden herkennen duizenden jongeren zich in onze teksten. De nummers zijn geïnspireerd op onze eigen ervaring van de straat.''

THC is een multi-etnische groep. De roots van de tien bandleden liggen in Suriname, Turkije, Armenië en Marokko, maar ze zijn allen opgegroeid in Tuindorp.

Nederlandse gangsta-rap uit Amsterdam op cd
pi_30735927
Een review dan:
quote:
De multiculturele Tuindorp Hustler Click werd omstreeks 1996 in het leven geroepen door Rocks, de zelfbenoemde '#1 van de THC'. Het publiek maakte initieel kennis met dit rapcollectief uit Amsterdam Noord door wat uitgelekte nummers zoals Kogel Vangen voor een Mattie. De muziek blonk niet uit in kwaliteit maar belichte wel een kant van onze samenleving die eerder geen aandacht kreeg in Nederlandstalige Hiphop. Jongeren die zich identificeerden met de zogeheten straatcultuur voelden zich meer verbonden met THC dan andere rappers of groepen. Niet gek, gezien het feit dat het aantal uitvallen in het voortgezet onderwijs in de laatste jaren is verdubbeld en de jeugdwerkloosheid alleen maar toeneemt is er een grote groep (met name allochtone) jongeren die zich buiten de samenleving geplaatst voelt. THC werd als groep gestaag uitgebreid, bleef nieuwe muziek opnemen en maakte furore met de sterke THC Mixtape Vol. 1. Ondergrondse hits als Hitte, Funx-knaller Zina en het maatschappijkritische Wil Je Weten Hoe Het Voelt tilden de groep naar een nieuwe hoogte. Eigenlijk zou begin 2005 het debuutalbum uitkomen, op de valreep werd echter besloten te gaan voor een dubbelaar. Het resultaat is na meermaals uitstel Artikel 140 geworden.

De zwarte Disc 1 belicht De Ene Kant; grimmige vertellingen over Straatdromen en bijbehorende criminaliteit, verkoop en gebruik van allerlei drugs, twijfels over het gekozen pad in het leven, onverbloemde maatschappijkritiek ("terror voor je madderfakkin moer") en meer donkere materie. Uiteraard wordt er ook regelmatig duidelijk gemaakt dat er niet te fokken valt met de click in kwestie, niet bijzonder voor rap in het algemeen maar het gaat om de manier waarop. THC behandelt competitie schijnbaar minder als de reguliere woordenstrijd die we hier gewend zijn dan als een daadwerkelijke uitdaging tot confrontatie: "ik breng zware ellende voor degene die 't wil hebben / je wil 't niet op straat brada, hou 't op rappen". Voor sommigen zal dit te 'gangster' overkomen en ze van de muziek doen afkeren, weinig aan te doen. In essentie reflecteren de jongens de vaak verregaande consequenties van eergevoel, machogedrag en loyaliteit tussen zogeheten straatbroeders. Zonder twijfel worden er zaken aangedikt, ik betwijfel dat de THC'ers rondlopen met Glocks en Smith & Wessons, maar over het geheel genomen wordt een onderbelichte belevingswereld in muziekvorm gepresenteerd aan het Nederlandse publiek. In Amerika vergaarde menig rapper hiermee roem en fortuin: rappen over je uitzichtloze leven om er aan te ontsnappen. Wellicht is THC hetzelfde lot bedeeld; Hiphop als uitlaatklep en focuspunt heeft immers al vaak genoeg mensen op de rails gehouden.

Op het tweede, witte schijfje wordt een lichtere sfeer in stand gehouden. De thema's feest en vrouwen komen uitvoerig langs, lieveling Zina en haar zusjes in alle smaken zeg maar. Een hoogtepunt van De Andere Kant is FTG-collabo Tot Bam. Een clubanthem van formaat met overtuigende bariton-vocals van Undertaker die ook nog eens verantwoordelijk is voor een uitstekende, lekker dansbare slowbeat. RBdjan solo Vraag Et Mij doet het ook goed; over een vrolijke, uptempo (en uiterst herkenbare, maar dat terzijde) sample neemt RB ons mee op zijn hosselroutine. Van de Wallen tot Oudezijdsvoorburgwal, de Amsterdammers weten wat ik bedoel. Hooligan Crossover komt over als een kruising tussen hardstyle, dancehall en gemuteerde party-Hiphop. Mr. Probz bewijst weer eens dat rauwheid uitdragen een kunst op zich is, piraat RB maakt op zijn beurt duidelijk dat hij een fundamenteel ingredient is voor het THC-gevoel. Een aantal Artikel 140 FM skits worden gebruikt om o.a. Lexxxus en Negativ te kleineren, de Andere Kant heeft dus ook ruimte voor humor.

Opvallend aan het album als geheel is het grote verschil in talent tussen de THC'ers. Kenna klinkt bijvoorbeeld onervaren en voegt niets toe, Zuen doet het leuk voor zangsegmenten maar valt mede door zijn beperkte vocabulaire al snel door de mand als er zestien maten moeten worden gevuld. Menaze en D'Tuniz leveren wisselvallig werk af en vallen in het niet bij de taalkundig rijkere en flowtechnisch beter bedeelde 'rappresident' RBdjan en verrassing-van-de-groep Appa. Rocks staat zijn mannetje als 'leider van de THC' maar had als executive toch iets kritischer kunnen zijn wat vocale bijdragen en de mixkwaliteit van een aantal nummers betreft. De producties, afkomstig van o.a. Artoficials, Beatkids, Chico, Nevertheless (bekend van werk met Extince) en held QF, houden de luistersessie interessant met een aantal strakke uitschieters naar boven. Artikel 140 heeft zwakke punten, de sterke punten wegen zwaar genoeg om tot een gematigd positief oordeel te komen. Dit neemt niet weg dat ik geloof dat het beste materiaal op een enkele cd had kunnen passen. Bovenal geeft het beluisteren van dit, overigens totaal op independent kracht gerealiseerde, album extra reden om met smart te wachten op de ongetwijfeld fantastische RBdjan solo De Onderbaas, voor mij de dikste krent in de THC-pap.
Bron: http://www.ml75.nl/?page=5&id=978
pi_30737446
quote:
Op maandag 19 september 2005 15:09 schreef cosmick het volgende:
Doe dan "jack the ripper" ofzo van 'm
Of Rock The Bells .
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_30737807
Ik ben wel 's benieuwd naar die The New Style track. Is het echt helemaal gejat, of gebruikt ie gewoon dezelfde sample (Grace Jones)?

En Cosmick, ben je toevallig al achter de tracknaam gekomen van die Grandmaster Caz? Ik zoek me nog steeds suf.
pi_30738276
Heeft iemand A.w.o.l. van AZ al geluisterd? En wat is je mening?

Kheb goede dingen gelezen dus ga em maar ff luisteren.
  maandag 19 september 2005 @ 22:49:19 #106
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_30742624
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:50 schreef MaartenHG het volgende:
Ik ben wel 's benieuwd naar die The New Style track. Is het echt helemaal gejat, of gebruikt ie gewoon dezelfde sample (Grace Jones)?
Vooral de sample. En denk daar wat cuts bij.. Ik zal 'm wel eens online zetten. Opzich ook wel een grappig album, "independend leaders". LL heeft dus alleen die sample gebruikt.. maar toen kende ik 'm al van The New Style.. en dan een beetje zwoel zitten doen .. nee, ik vind dat "doin' it" niets. Die man heeft echt veel betere dingen gedaan.
quote:
En Cosmick, ben je toevallig al achter de tracknaam gekomen van die Grandmaster Caz? Ik zoek me nog steeds suf.
En ik met je! Vraag is ook of het van GM Caz solo is check OF van de Cold Crush Brothers check.

't Lijkt een beetje op Punkrock trouwens van de CCB.. zelfde beat.. alleen dan net iets anders volgens mij..
pi_30747575
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:49 schreef cosmick het volgende:
Vooral de sample. En denk daar wat cuts bij.. Ik zal 'm wel eens online zetten. Opzich ook wel een grappig album, "independend leaders". LL heeft dus alleen die sample gebruikt.. maar toen kende ik 'm al van The New Style.. en dan een beetje zwoel zitten doen .. nee, ik vind dat "doin' it" niets. Die man heeft echt veel betere dingen gedaan.
Ben benieuwd man, vind dat altijd wel interessant, was ook al geschokt dat The Power van Snap gejat was van Chill Rob G.

Ik vind Doin' It wel goed, maar ik ben het eens dat de 80's en early 90's LL beter was. Zijn verschijning op Rampage is meesterlijk.
quote:
En ik met je! Vraag is ook of het van GM Caz solo is check OF van de Cold Crush Brothers check.

't Lijkt een beetje op Punkrock trouwens van de CCB.. zelfde beat.. alleen dan net iets anders volgens mij..
Thanks voor het meedenken, die beat van Punk Rock Rap had ik idd al ontdekt, dacht eerst dat 't m was...
  dinsdag 20 september 2005 @ 08:11:12 #108
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_30748854
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 01:59 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
Ben benieuwd man, vind dat altijd wel interessant, was ook al geschokt dat The Power van Snap gejat was van Chill Rob G.
Ja, ook zoiets! Maar Turbo B heeft het in de uiteindelijke versie overgedaan
Ik vind het sampelen essentieel in de hiphop (anders is het geen hiphop m.i.), maar goede hiphopbeats 1 op 1 jatten voor een commercieel wanproduct en daar ook nog eens mee scoren.. Waarna de massa het heeft over "Goede beats! Origineel ook! (Doel niet zozeer op Snap! maar over de commerciele hiphop).
quote:
Ik vind Doin' It wel goed, maar ik ben het eens dat de 80's en early 90's LL beter was. Zijn verschijning op Rampage is meesterlijk.
[..]
Yeah! Die LL deed z'n ding wel hoor. Uiteraard met My Radio, maar Booming System en Going Back To Calli.. Toen ie "mama said knock you out" met een rockband ging doen op de MTV Awards haakte ik af eigenlijk.

Kent iemand die nieuwe Jamie Cullum? Vette beats hè ....
pi_30753723
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 08:11 schreef cosmick het volgende:
Kent iemand die nieuwe Jamie Cullum? Vette beats hè ....
, "echt mooi liedje van jamie, weer een heel aanstekelijk pianoriedeltje van 'm".
pi_30753784
hehehe
maar welk nummer heeft dat sampletje ook gebruikt? kan er maar niet opkomen.
pi_30754081
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 12:14 schreef jimjim1983 het volgende:
hehehe
maar welk nummer heeft dat sampletje ook gebruikt? kan er maar niet opkomen.
Ik eerst ook niet (frustrerend als je dan in de auto zit), ik kwam erachter toen ik m'n collectie ging doorspitten dat Kool G Rap 'm heeft gebruikt voor Ill Street Blues. Maar zoveel gasten hebben 't gesampled, moet je ff thebreaks checkcen.
  dinsdag 20 september 2005 @ 12:36:36 #112
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_30754358
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 12:14 schreef jimjim1983 het volgende:
hehehe
maar welk nummer heeft dat sampletje ook gebruikt? kan er maar niet opkomen.
yeah

Funkdoobiest onder ander (saaampletje).

Verder nog :

3rd Bass - daddy rich
UMC - blue cheese

Beetje raar dat je als de nieuwe pop-jazz sensatie gewoon een loop gebruikt, maar goed. 't Is dan ook de nieuwste sensatie van 2005 !!!!!!111111
  dinsdag 20 september 2005 @ 17:51:19 #113
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_30763835
Wat vinden jullie ervan dat Fat Joe meewerkt aan de nieuwe track van Ricky Martin? Geschokt, verbaasd, verwacht, ...
pi_30778804
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:36 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

[..]

Gisteren is de eerste cd uitgebracht van het rapcollectief de Tuindorp Hustler Click (THC). Volgens de Amsterdamse nieuwszender AT5 betreft het hier 'echte gangsta-rap afkomstig uit Tuindorp'.

Het album met de titel Artikel 140 staat vol met controversiële teksten over geweld, misdaad en wapens. Volgens de frontman van THC heeft de groep een geheel eigen stijl: ''In de grote steden herkennen duizenden jongeren zich in onze teksten. De nummers zijn geïnspireerd op onze eigen ervaring van de straat.''

THC is een multi-etnische groep. De roots van de tien bandleden liggen in Suriname, Turkije, Armenië en Marokko, maar ze zijn allen opgegroeid in Tuindorp.

Nederlandse gangsta-rap uit Amsterdam op cd
Zoals Osdorp al zei:
Ghettotje Spelen.
Want dat is wat ze doen, net als die zogenaamde gang bangers op het nieuws in Rotterdam. Die gasten lopen altijd zielig te doen, maar weten hun problemen altijd groter te maken.
Dat er in NL achterstandswijken zijn oke, maar het lijkt er ook altijd wel op dat alle rotte appels elkaar opzoeken.
Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
pi_30778978
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:51 schreef -Angel- het volgende:
Wat vinden jullie ervan dat Fat Joe meewerkt aan de nieuwe track van Ricky Martin? Geschokt, verbaasd, verwacht, ...
Whahaha, Ricky Martin urban style

Zapte laats langs The Box, waar de laatste tijd veel oude clips worden gedraaid trouwens
The Pharcyde - Yo mama
ATCQ - diversen
Cypress Hill - Insane in tha brain
Maar ik dwaal af.
Ik had een van de bovenstaande nummer gezien, toen die clip kwam. Ikzag Fat Joe in het rijtje staan en toen werd ik wel nieuwsgierig.
Tja, wat moet je ervan zeggen.............
Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
pi_30779114
Idd op de Box komen soms nog wel 's dope clips voorbij. Zag ook Pharcyde - Runnin' weer 's een keer terug daarop, leuk.
pi_30779614
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:49 schreef MaartenHG het volgende:
Idd op de Box komen soms nog wel 's dope clips voorbij. Zag ook Pharcyde - Runnin' weer 's een keer terug daarop, leuk.
Er is nog hoop!
Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
  woensdag 21 september 2005 @ 07:28:08 #118
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_30781174
Ongetwijfeld bekend bij de mensen: www.wefunkradio.com.

Echt heul fijn
pi_30781534
quote:
Op woensdag 21 september 2005 07:28 schreef cosmick het volgende:
Ongetwijfeld bekend bij de mensen: www.wefunkradio.com.

Echt heul fijn
True!! Toffe link man! Props!

Laters!!

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
  woensdag 21 september 2005 @ 17:44:48 #120
82589 S-Two
barba macacu
pi_30796832
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:49 schreef MaartenHG het volgende:
Idd op de Box komen soms nog wel 's dope clips voorbij. Zag ook Pharcyde - Runnin' weer 's een keer terug daarop, leuk.
Ik zie de laatste tijd veel De la Soul en A Tribe Calles Quest voorbij komen
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  woensdag 21 september 2005 @ 18:41:36 #121
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_30798497
Het gaat goed met de "People Champ", qua records verkocht.
pi_30799097
quote:
Op woensdag 21 september 2005 18:41 schreef -Angel- het volgende:
Het gaat goed met de "People Champ", qua records verkocht.
Paul Wall bedoel je?
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
  woensdag 21 september 2005 @ 19:13:50 #123
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_30799369
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:05 schreef El_Rolando het volgende:

Paul Wall bedoel je?
Yep, hij verkoopt blijkbaar als een tierelier.
pi_30800149
maar is het ook een goed album
  woensdag 21 september 2005 @ 19:40:43 #125
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_30800206
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:38 schreef Hellrazor het volgende:

maar is het ook een goed album
Jahahahaa.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')