Hier alweer deeltje tien(!) in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen,
komen hier aan hun trekken:
Wie heeft er mooie treinpics?Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte
reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er
weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in,
maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag
maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.
Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS
Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion
en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS, DB Regionalbahn en het Prignitscher Eisenbahs Gesellschaft..
NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen,
Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder
verzorgt NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en
Zutphen-Oldenzaal. Sinds april 2005 heeft Syntus ook de dienst op Arnhem-Tiel overgenomen van NSR.
Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.
De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm,
Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. Enschede-Dortmund is sinds december 2004 in handen van de PEG.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en
Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de
internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de
NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.
Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar
waarmee wordt dat allemaal gereden?
NoordnedLaten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt
haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op
Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).
Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele)
tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de ‚‚n delige (DH1), waarvan sommige voorzien van
extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.
Omdat Arriva de aanbesteding recentelijk heeft gewonnen, zullen er nieuwe treinen ingezet worden:
een impressie is te zien op
http://www.arriva.nl/taxi/documents/Arriva%20impressies.pdfSyntusSyntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.
Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.
ConnexxionBij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar
een lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder
stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de
diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.
Interieur en exterieur.
NS ReizigersdieselBij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteert nog enige diesellijnen (Enschede-Zwolle, Apeldoorn-Zutphen,
en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de
tweedelige DM90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion,
en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.
Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.
electrischEn omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal ge‰lectrificeerd is, wordt ook veelvuldig
gebruik gemaakt van electrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat
goedkoper in het gebruik zijn.
De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn
vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat
betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen
DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag,
Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als
bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat
gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de
reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen
wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm =
gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands
Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra
zitplaatsen te verzorgen.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar
ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht
rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.
Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.
Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.
Het ICK van buiten.
Nu is zo'n loc aan eenn kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom
worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien
van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de
trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging
sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op
Maastricht/Heerlen-Haarlem, de treinseries 800 en 900..
Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en
DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken.
De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken
zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR
blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er ‚‚n of twee DDM-1's in mee. Als
binnenkort de stuurstand (BDs) zijn intrede doet in deze treinseries, zullen de dubbeldeks
bakken gewoon in dienst blijven.
DD-AR is wat korter (stammen van 4 of 5) en heeft groene en blauwe bankjes (2e
respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige
DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de
(1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de
benedenverdieping vol staat met de motoren.
Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.
De Panda
2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.
...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.
Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens
ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.
De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden
in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het
mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een
andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar
Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De
treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een
cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en
Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en soms nog als sneltrein op Den
Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda), al wordt veel ICM stilaan vervangen door IRM's.
Foto's:
Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.
De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim
26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit
5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog
twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de
Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen
Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2
bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.
Mendini-interieur, balkon en 1e klas.
Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.
Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op
allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen
drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), inmiddels zijn ze
in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en
zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de
'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) Nu het
reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid
niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in
dienst, bijvoorbeeld op Venlo-Haarlem.
En natuurlijk weer de foto's...
1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de
verlengde stellen. Nu staan op ‚‚n verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat
'men' dit fijner zou vinden bij drukte.
verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.
Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper
van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM90. Is een
experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als
stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer
electronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd
regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig
weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat
het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van
de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en
mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM90) 2+2, en is de inzet beperkt tot
Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter ‚‚n van de fijnste treinen van het land.
Wederom foto'tjes.
1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de
rolstoellift.
En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.
Het mat dat door de Railhopper/SM90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te
verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64
aan de kant gezet danwel gesloopt omdat men anders de nieuwe IRM-instroom niet aankan.
Plan V rijdt rond in vele kleuren en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn
er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de
nieuwste.
Plan T is wel een serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde
bankjes. Bij drukte zit je met je knie‰n in je nek en in de nek van de persoon tegenover je.
Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland
(Werkspoor) gebouwd zijn.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch
eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat
het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.
Een T en een V.
Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.
Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie
smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook
weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een ineffici‰nte
spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als
aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam,
Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam
en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate
geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer
terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv
gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e
klas is compleet verwenen.
SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)
SGMm van binnen en buiten.
NS InternationaalNSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende
verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)
De verbinding naar Belgie loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn,
al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van
de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand
succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met
Ryanair/Easyjet aan het concurreren.
ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)
meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en Belgi‰ rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De
rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van
NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm
die ook voor het BNL-spul geldt.
Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen
door een Nederlandse loc.
Thalys.
Overig internationaalHier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen
vanuit Aachen.
Op Roosendaal-Antwerpen:
Nieuweschans-Leer:
(nog geen foto's)Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: sweek)
Venlo-Hamm:
Overig binnenlandEr zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en
Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op
castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de
Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de
helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas
niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:
A32 Gouda-Alphen a/d Rijn van buiten en binnen.
Houtense (uit Hannover) tram van buiten en binnen.
Uit de andere topics:
* Andere] handige linkjes:[/me]
Offici‰le NS site (algemene informatie, reisplanner)
The European Railway Server
Railserver.net
OVL Yahoo groep (registratie vereist)
Nedrail 1435
Sporenplannen van heel Nederland
NS FAQ, verouderd,
maar nog steeds boordevol handige informatie
[me=Foto's van FOK'ers:MREn, geordend op datum
[url=http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen]Sweek, geordend per station/regio.
Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."