Dat weet ik. Maar ik wou het toch even vermelden. Maar als je een persoonlijkheid hebt van lik-me-vestje, dan kan het wel zo zijn dat je het wel KAN, maar als je het niet WIL, tja.. daar schiet je ook niet veel mee op dan.
Ik was trouwens even rond aan het snuffelen op een scholierenforum, en daar vond ik een aantal interessante uitspraken in het topic "mentoren". Misschien wel leuk om es effe te lezen.
quote:
Afgelopen jaren had ik er telkens een die 't zelf niet helemaal wist (wat betreft regels op school), en ja daar heb je niet veel aan
Als mentor moet je er toch zeker voor zorgen dat je de school door en door kent. Toch?
quote:
Mijn mentor heeft mij compleet voor lul gezet voor de hele klas! En maar ontkennen
Ook zoiets. Zoiets doe je toch niet
quote:
mijn mentor van vorig jaar was wel relaxed
heel makkelijk in alles en wel aardig en zo, van dit jaar is ook wel oke
hij is gewoon behulpzaam en aardig
Dit klinkt al een stuk beter.
quote:
1 keer echt een stomme man gehad, die elke week weer zeurde dat ik beter me best moest doen omdat ik anders niet over zou gaan enzo. hij dacht zelfs dat ik te dom was voor havo.
Tja...
quote:
Hij nam het voor de klas op, is te vertrouwen, had humor, en lef. Je kon gewoon altijd naar hem toekomen als er iets was.. En dan deed die ook er ook echt alles aan wat die kon..
quote:
De mentor van nu is echt drie keer niks, moet ik zeggen. Hij belooft allerlei dingen die hij vervolgens niet waar maakt, hij is er bijna nooit, hij steekt totaal geen energie in mensen buiten school
Kwestie van wel kúnnen, maar niet wíllen?
quote:
Hij is niet echt in staat om goed signalen uit de klas op te vangen, die moeten altijd vrij duidelijk worden aangereikt. Hij is wel vrijwel altijd beschikbaar als je hem nodig hebt, dat is een voordeel, maar van zijn kant komt nauwelijks initiatief om te informeren. In het begin van het jaar heb ik een keer een standaardgesprekje met hem gehad maar de rest van het jaar heb ik niets meer van hem gehoord, terwijl er in de klas wel dingen waren die hij had moeten weten
Dit wijst ook weer op een zekere mate van desinteresse, maar aan de andere kant.. je hoeft ook niet constant achter je leerlingen aan te lopen. Mijn mentor-leerlingen weten ook dat ze me altijd kunnen bereiken, maar ik ga ook niet elke les aan iedereen vragen hoe het met ze gaat. Je kunt dan ook weer naar het andere uiterste doorslaan:
quote:
Smmige waren overdreven aanwezig, die vroegen de hele tijd hoe het ging enzo, en sommige kon het ook helemaal niks schelen. Die ik nu heb vraagt heel vaak hoe het is enzo, en je moet na elke periode 'op gesprek' komen.
quote:
volgens mij functioneren sommige docenten totaal niet als vertrouwenspersoon. En zouden die dan ook nooit mentor mogen worden.
Duidelijke taal.