abonnement Unibet Coolblue
pi_24077667
quote:
Op zondag 19 december 2004 09:29 schreef imago het volgende:
Leer je daar eigenlijk op de lerarenopleiding over? Ik bedoel, ik studeer nog steeds, en als niet-bevoegde docent denk ik bij vergaderingen vaak "wie ben ik om hier wat van te zeggen, ik heb er wel een mening over, maar al die slimme oudere wijze bevoegde docenten zullen het wel beter weten".
Op de lerarenopleiding is tegen mij gezegd: vraag je af hoe belangrijk de ontwikkeling van de leerling is in relatie tot je vak. Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.

Ik zit in het zelfde schuitje als jij. Immers ik ben ook niet bevoegd en kom net kijken. Ik denk niet dat je niets moet zeggen omdat je nog niet bevoegd bent. Ik zou geen uitspraken doen over het algemen niveau van de leerling, maar wel over of jij denkt of jouw vak een struikelblok gaat worden voor de leerling.

Als er op een vergadering gesproken wordt over een leerling, dan zeg ik meestal zoiets als:
- De wiskundedocent maakt zich ernstige zorgen over het wiskundeniveau van de leerling.
- Ik denk niet dat deze leerling voor wiskunde de komende jaren mee kan komen op het HAVO-niveau.
- Het cijfer dat ik nu heb gegeven zal een goede indicatie zijn voor het cijfer dat de leerling de komende jaren zal halen voor wiskunde.
Maar eigenlijk bedoel ik dat de leerling niet op de HAVO thuishoort.
  zondag 19 december 2004 @ 12:04:55 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_24077731
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Maar eigenlijk bedoel ik dat de leerling niet op de HAVO thuishoort.
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24077877
Tenzij het een verplicht vak is natuurlijk Ik ken iemand die havo is gaan doen terwijl hij voor alle vakken op vwo-niveau goed kon meekomen, maar om de 1 of andere duistere reden met geen mogelijkheid boven een 2 kon uitkomen voor Frans (Frans 1 is in de 2e fase verplicht). Tja, als er een 3 (of lager!) op je eindlijst staat slaag je gewoon niet voor je eindexamen, al zijn alle andere vakken nog zo goed.

Voor mijn vak hetzelfde verhaal: als iemand echt geen Latijn/Grieks kan, dan hoort ie gewoon niet op het gymnasium thuis. Op het atheneum krijg je alle vakken van gymnasium gewoon op hetzelfde niveau, het enige verschil tussen beide opleidingen zijn de vakken Latijn en Grieks. Als je daar echt helemaal niks van bakt, zit je op de verkeerde opleiding.

Ik heb de moeder van het arme jongetje al gemaild, zij had mij nl. gemaild met de mededeling dat hij zo blij thuis was gekomen van de repetitie omdat hij meende dat het niet fout kon zijn gegaan Ik heb haar maar even teruggemaild met het slechte nieuws, dan komt dat cijfer morgen in de les niet zo rauw op zijn dak. Zielig hoor.. had hem echt beter gegund.
pi_24078354
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:12 schreef thaleia het volgende:

Ik heb de moeder van het arme jongetje al gemaild, zij had mij nl. gemaild met de mededeling dat hij zo blij thuis was gekomen van de repetitie omdat hij meende dat het niet fout kon zijn gegaan Ik heb haar maar even teruggemaild met het slechte nieuws, dan komt dat cijfer morgen in de les niet zo rauw op zijn dak. Zielig hoor.. had hem echt beter gegund.
Dat vind ik wel de best mogelijke oplossing dan

Ik heb een jochie in de klas dat intelligent genoeg is, maar de thuis-situatie is gewoon zo chaotisch dat ie er niks van bakt. Het werkt ook door in z'n gedrag, maar ergens kan je het hem dus niet kwalijk nemen. Dat vind ik ook zo zielig: hij moet straks van school, en niet omdat hij niet slim genoeg is, maar gewoon omdat hij vanwege andere omstandigheden niet kan presteren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24078417
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:

En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Maar zeker op rapportvergaderingen hoor je ook hoe het bij andere vakken gaat. Als er bijvoorbeeld gestemd moet worden of een twijfelgeval overgaat of niet, kijk ik ook naar wat anderen over de leerling zeggen. Al is het voor de Klassieke Talen eigenlijk simpel inderdaad: kan je dat niet, dan moet je bij ons van school.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24078457
quote:
Op maandag 13 december 2004 23:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oef, da's een rotsituatie. Wat is er gebeurd naar aanleiding van dat incident?
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24078510
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:41 schreef imago het volgende:
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.
Permanent? Is er ook aangifte gedaan?
  zondag 19 december 2004 @ 13:00:55 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24078963
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.
Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".
.
pi_24080208
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Permanent?
Ja.
quote:
Is er ook aangifte gedaan?
Weet ik niet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24081847
Komende donderdag heb ik één les met een tweede klas die ik helemaal zelf kan gaan invullen. Het ontbreekt me momenteel alleen even aan inspiratie. Iemand een leuk idee voor een les Nederlands? Ik zat zelf te denken aan iets met mondelinge taalvaardigheid, aangezien die klas nogal graag kletst. De volgende oefening is bijvoorbeeld erg leuk: de leerlingen vormen tweetallen. Ze gaan met elkaar praten, maar mogen maar één ding zeggen, namelijk "Het gras is groen". Dit zeggen ze echter elke keer met een andere emotie, waar de partner op moet reageren. Dus iemand kan woedend roepen "Het gras is groen!!!" en dan reageert de ander heel bang en geschrokken "Het gras is groen". Wat je met deze oefening proefondervindelijk aantoont is dat de manier waarop je iets zegt een groot deel van de boodschap uitmaakt. Deze oefening zorgt hilarische situaties, maar hier kun je natuurlijk niet een heel uur mee vullen.

'De Bus' is ook leuk. Je maakt met stoelen een 'bus'. Eén leerling is busschauffeur, de rest passagier. Je begint met een paar leerlingen in de bus. Er komt steeds iemand bij en die iemand beeldt een bepaalde emotie uit. De hele bus moet deze emotie overnemen. Dit heeft niet zoveel met Nederlands te maken, maar het is wel heel leuk.

Nog eentje:Je maakt briefjes met emoties erop. Je zet voor de klas twee stoelen naast elkaar waarop je telkens van die briefjes legt. Twee mensen gaan op de stoelen zitten en gaan met elkaar praten en ze moeten daarbij de emotie op het briefje uitbeelden. Is erg leuk omdat je heel tegengestelde emoties naast elkaar kunt zetten.

Eigenlijk heb ik best wel inspiratie. Ik ga gewoon een lesje drama doen! bedankt, jongens!
pi_24082037
Graag gedaan Lupa

Ik kan me herinneren dat lang geleden hier in het topic het "ziek zijn in de vakantie" eens ter sprake is gekomen: ik geloof dat ik weer hard op weg ben daarnaar! Heb daarnet een cocktail van paracetamollen en vitaminepillen tot me genomen, ik wil gewoon graag de komende werkweek nog doorkomen. Er staan nogal wat toetsen gepland etc., kortom, ik wil er gewoon zijn! Wordt dus vermoedelijk een kwestie van 'op de been blijven' en in het weekend op de bank bij mijn vader uitzieken bij wijze van kerstvisite
Gelukkig ben ik, als ik ziek ben in de vakantie, alleen de eerste twee dagen ofzo ziek, en dan trekt het wel weer weg. Dat valt dus nog wel te overzien.

Laat trouwens later deze week svp even weten hoe het ging Lupa?
pi_24086974
quote:
Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.
Ik denk dat er een misverstand gaande is. Voorafgaand aan de vergadering kijk ik altijd alle cijfers van de leerlingen even door. Als ik denk dat een leerling in het algemeen geen HAVO leerling is, dan zal ik dat niet zo zeggen, maar dan zeg ik dat aan de hand van mijn vak.
quote:
Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".
In de door jouw geschetste situatie is deze regel niet van toepassing.

Dit is gezegd in de volgende context: Als jij de keuze hebt tussen overgaan van de leerling of blijven zitten, dan moet je deze afweging maken. Het is niet nodig om een hardwerkende leerling te laten zitten op een vak dat hij laat vallen. Daar heeft niemand iets aan.

Ik zal een voorbeeld geven. Een leerling zit in de bespreekzone bij de overgangsvergadering, de leerling heeft bijv. een 5 voor wiskunde, een 5 voor scheikunde en een 4 voor natuurkunde. Maar deze leerling is bijzonder goed in de talen, dan weet ik dat deze leerling een maatschappelijk profiel zal kiezen (C&M of E&M). Deze leerling zal best de HAVO of VWO kunnen halen met een 5 voor wiskunde. Ik zal dus stemmen voor de overgang naar het volgend jaar.

Een andere leerling staat een 5 voor wiskunde, engels, nederlands en natuurkunde. Verder nog 3 cijfers tussen de 5,5 en 5,9. Dan houdt het mijns inziens gewoon op, ik stem tegen.
  zondag 19 december 2004 @ 20:52:29 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24088955
Oh, op die manier... Nu is het me duidelijk ja.
.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:37:09 #264
35189 Troel
scherp en bot
pi_24119031
Vandaag afscheid genomen van mijn onderbouwgroepje en ben daarbij gezegend door een bundeltje tekeningen van de kinderen (ze hebben zichzelf getekend) en het boekje Rood met witte stippen van Carry Slee en Dagmar Stam.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24122297
Stage is nu klaar? En nu? Een nieuwe stage in een andere groep, of even alleen opleiding?

Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt. Gelukkig morgen weer twee repetities, en een uur gevuld met presentaties door leerlingen. De rest v/d lessen moeten ze maar even heel veel zelf aan het werk, ofzo
pi_24122839
Morgen krijg ik voor het eerst stagiaires op bezoek (en dat terwijl ik zelf eigenlijk ook nog stagiaire ben ). Ze lopen een dagje mee met een 1e klas, dus het is maar 1 lesuurtje. Ben benieuwd hoe dat gaat, maandag ging het ook al moeizaam met de klas. Een groot deel van die klas kende het meisje dat vorige week is overleden op school, dus het is wel heel erg begrijpelijk.
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:05:19 #267
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24124648
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt.
Hehehe, dat heb ik ook eens gehad. Heb ik de hele dag les gegeven met gebaren en op het bord schrijven. Was best leuk, en de leerlingen speelden goed mee. Moet je natuurlijk niet doen in een drukke klas

[ Bericht 13% gewijzigd door Baba-O-Riley op 21-12-2004 22:18:19 ]
.
pi_24125288
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:37 schreef Troel het volgende:
Vandaag afscheid genomen van mijn onderbouwgroepje en ben daarbij gezegend door een bundeltje tekeningen van de kinderen (ze hebben zichzelf getekend) en het boekje Rood met witte stippen van Carry Slee en Dagmar Stam.
Lief!
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 19:43 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Morgen krijg ik voor het eerst stagiaires op bezoek (en dat terwijl ik zelf eigenlijk ook nog stagiaire ben ).
Ha dat heb ik ook een keer gehad, vond dat toen ook zo vreemd Ik heb achteraf nog gevraagd wat de stagiaire ervan vond, en die vond het goed, maar ik praatte zo hard. Had ze wel gelijk in, als ik voor een groep spreek praat ik altijd hard, en ik vergeet wel eens dat dat in die kleine lokaaltjes niet altijd nodig is Al vind ik het wel een voordeel om zonder moeite (en keelpijn) een harde stem op te kunnen zetten en af en toe een harde schreeuw te kunnen geven, dat is toch imponerender dan wanneer je met een zacht piepstemmetje vraagt of ze hun kop willen houden

Ik ben trouwens zooooo aan vakantie toe! Dit jaar zit er (in mijn regio) een week meer tussen de herfst- en de kerstvakantie dan normaal. Dat is echt te merken: ik ben nu zo uitgeblust als ik normaal pas in de vakanties ben. Hebben andere beroepen dan nou ook, dat mensen maar door blijven werken en pas in de vakantie zichzelf toestaan om ziek, zwak en misselijk te worden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 22 december 2004 @ 07:18:21 #269
35189 Troel
scherp en bot
pi_24131784
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Stage is nu klaar? En nu? Een nieuwe stage in een andere groep, of even alleen opleiding?

Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt. Gelukkig morgen weer twee repetities, en een uur gevuld met presentaties door leerlingen. De rest v/d lessen moeten ze maar even heel veel zelf aan het werk, ofzo
Ik ga nu de rest van het jaar naar de bovenbouw.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24132695
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 21:35 schreef imago het volgende:
Hebben andere beroepen dan nou ook, dat mensen maar door blijven werken en pas in de vakantie zichzelf toestaan om ziek, zwak en misselijk te worden?
Dat weet ik niet, maar in het onderwijs zie je dat wel veel ja. Ik heb vandaag (en gisteren ook) in twee klassen repetities en vond het echt te lullig om thuis te blijven. Sprak gisteren toevallig twee collega's die ook het weekend op bed hadden gelegen en allebei zoiets hadden van: "ik ben nu al het hele schooljaar niet ziek geweest, het is mijn eer te na om me nu op de valreep zo vlak voor kerst nog ziek te melden, die paar dagen hou ik mezelf nog wel effe op de been". Dat was wel prettig, dat ik dus niet de enige was. Gedeelde smart is halve smart

Het gaat vandaag trouwens een stuk beter: gisteren lag ik om 9 uur op bed met een natte doek om mijn keel en heb geslapen tot half 7. Mijn stem is nog niet goed, maar wel beter. Ik ga het redden! Nadeel van deze "buiten mijn werk om lig ik alleen maar in bed"-strategie is wel dat er nu nogal wat werk (nakijkwerk, en het maken van studiewijzers e.d.) blijft liggen, maar daar moet ik dan in de vakantie maar even een dagje goed voor gaan zitten. 1 dag jezelf opsluiten in de bieb en je bent al een heel eind natuurlijk.

Ik wens bij deze alvast iedereen hier een goeie kerstvakantie!
pi_24133303
Waar kan ik de vorige topics vinden? Die zou ik graag willen lezen namelijk.
pi_24139309
Zo mijn vakantie is begonnen, fijne feestdagen allemaal!
  woensdag 22 december 2004 @ 16:01:48 #273
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24139708
Nog één dag - morgen rapportuitreiking en kerstborrel, en daarna vakantie.

Fijne feestdagen voor iedereen hier
.
pi_24140655
Morgen heb ik nog een dag gewoon les, overmorgen kerstviering met de docenten (lekker eten). Jullie ook allemaal fijne vakantie. IK BEN ER WEL AAN TOE!!!
pi_24140717
Ik ben ook bijna klaar! Morgen buffet en leerlingengala, maar dat sla ik over. Vrijdagochtend kerstonbijt (de mentor van m'n 2e klas is er niet dus ze wilden mij erbij ) en dan rust!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')