abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 juni 2003 @ 17:42:20 #1
22092 DjMisterY
marcomulder.nl
pi_11224456
Onze Balkenende wil de Europese grondwet er zo snel mogelijk door hebben (http://nu.nl/news.jsp?n=163924&c=11).

Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar betekent dit ook dat als je nu in een recreatiewoning woont waar je in Nederland niet permanent mag wonen (in de meest EU landen mag dit wel) dat je er op basis van deze grondwet wel permanent mag wonen?

www.marcomulder.nl, dagelijkse fotografie
  donderdag 19 juni 2003 @ 17:48:30 #2
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_11224612
Het is een grondwet, geen wet op het woningtoezicht, dus nee.

Alleen als er in de grondwet staat dat de europese wet altijd boven de nationale staat, EN de EU een wet op dit punt aanneemt, dan mag 't.
Maar dat zal wel niet.

There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
  dinsdag 24 juni 2003 @ 16:40:29 #3
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_11346895
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 17:48 schreef JAG het volgende:
Het is een grondwet, geen wet op het woningtoezicht, dus nee.

Alleen als er in de grondwet staat dat de europese wet altijd boven de nationale staat, EN de EU een wet op dit punt aanneemt, dan mag 't.
Maar dat zal wel niet.


Nou oke dan ... ff een lesje europees recht.
De europese grondwet brengt veel nieuws onder de zon, maar niet op het punt van de rangorde van het europese recht boven dat van het nationale.
Na WO2 is men in europa langzaam begonnen met de europese integratie. Deze begon bij de vereniging van Kolen en Staal tussen FA en DU (met als doel het in toom houden van de duitse oorlogsindustrie). Dit idee van integratie werd vervolgens uitgebreid met (na wat tussenstappen die ik ff vergeet anders wordt het te lang) met de oprichting van de EG. Meerdere landen sloten zich aan en de integratie werd nog verder voortgezet met de oprichting van de EU.
De EU is het 'europa' zoals we dat nu kennen. Het heeft een parlement, een (tja soort van regering en tegelijk toezichthoudende taak:) commissie en ook een rechtsprekend orgaan. Dit orgaan heeft tijden geleden al besloten dat het europese recht niet gezien moet worden als 'normaal' internationaal recht, maar dat het een nieuwe rechtorde schepte dat uniek is in de wereld.
Om een lang verhaal kort te maken: het europese recht gaat wel degelijk boven het nationale. De regels die het parlement aanneemt hebben direkte werking in de nationale systemen.
Een tweede optie die het parlement heeft is het aannemen van richtlijnen. Deze hebben geen direkte werking, maar de lidstaten zijn wel verplicht om binnen een bepaalde periode de inhoud van de richtlijn om te zetten in nationaal recht. Doet een lidstaat dat niet en kun jij bewijzen dat jij als gevolg daarvan schade lijdt, dan is het dus mogelijk de schade op de staat te verhalen.
Vragen?

[Dit bericht is gewijzigd door hornage op 24-06-2003 16:48]

Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  dinsdag 24 juni 2003 @ 16:43:25 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_11346966
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 17:42 schreef DjMisterY het volgende:
Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar betekent dit ook dat als je nu in een recreatiewoning woont waar je in Nederland niet permanent mag wonen (in de meest EU landen mag dit wel) dat je er op basis van deze grondwet wel permanent mag wonen?
Nee. En het is te hopen dat dat nooit toegestaan gaat worden.
  dinsdag 24 juni 2003 @ 17:06:48 #5
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_11347587
Heb ik nu teveel gezegd of was ik gewoon duidelijk genoeg zodat er geen vragen zijn???
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  woensdag 25 juni 2003 @ 10:40:34 #6
22092 DjMisterY
marcomulder.nl
pi_11362950
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:06 schreef hornage het volgende:
Heb ik nu teveel gezegd of was ik gewoon duidelijk genoeg zodat er geen vragen zijn???
Tanx voor het lesje europees recht

Uit je stukje blijkt dus dat de wetgevingen en richtlijnen wel doorgevoerd moeten worden naar een lidstaat. Maar net als JAG als zei, het is een grondwet en geen wet op het woningtoezicht dus zal permanente bewoning van recr.woningen er nu iig niet doorkomen maar misschien in de toekomst wel omdat de meeste lidstaten dit wel toestaan.

2 freako: Waarom hoop je dat het nooit toegestaan gaat worden. Ik woon in een regio waar de normale koophuizen onbetaalbaar zijn voor starters. Huren is hier geen optie omdat die paar huurhuizen die er zijn, onbetaalbare huurprijzen hebben. Er zijn dus starters die een recr.woning kopen en daar permanent in gaan wonen. Vooral omdat juist in deze regio het toezicht daar op minimaal is en er eigenlijk nog nooit iemand uitgezet is.

www.marcomulder.nl, dagelijkse fotografie
  woensdag 25 juni 2003 @ 12:15:29 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_11364902
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 10:40 schreef DjMisterY het volgende:

[..]

2 freako: Waarom hoop je dat het nooit toegestaan gaat worden. Ik woon in een regio waar de normale koophuizen onbetaalbaar zijn voor starters. Huren is hier geen optie omdat die paar huurhuizen die er zijn, onbetaalbare huurprijzen hebben. Er zijn dus starters die een recr.woning kopen en daar permanent in gaan wonen. Vooral omdat juist in deze regio het toezicht daar op minimaal is en er eigenlijk nog nooit iemand uitgezet is.


Omdat deze recreatiewoningen juist ten koste gaan van het aantal huizen dat in dorpen gebouwd mogen worden. Het helpt dus niet echt om in recreatiewoningen te gaan wonen.
pi_11366703
Het bevalt mij al een aantal jaren prima!

Ik heb een mooie vrijstaande woning met een flink stuk eigen grond.
Voor een bedrag waar ik bijvoorbeeld in Hilversum een 2-kamer appartement kon kopen waar ik m'n auto twee straten verderop moest neerzetten.

Ik betaal dezelfde gemeentelijke kosten als de legale bewoners van de gemeente. Het huis is mijn eigendom de grond is mijn eigendom maar ik mag er niet permanent in verblijven.

Maar wat is permanent, hoelang mag ik dan wel in mijn eigendom verblijven? 3 maanden een half jaar? De betreffende gemeente kon mijn vraag niet eens beantwoorden...

En dat kunnen ze niet want zo'n verblijfsverordening is niet eens rechtsgeldig.

De gemeentes hebben het probleem zelf laten ontstaan, er wonen na schatting momenteel zo'n 170.000 mensen illegaal permanent in een recreatiewoning. Als als deze mensen er uit worden gezet moeten er hiervoor wel vervangende woningen zijn...

Het probleem wordt voor de gemeentes steeds groter, nog steeds worden er recreatiewoningen gebouwd, sommige lopen op tot bedragen van een half miljoen euro... Dan weet je als gemeente toch ook wel dat die woningen niet voor recreatieve doeleinden gebruikt gaat worden.

Ik blijf iig voorlopig zitten waar ik zit.

"An Eye for an Eye" , Leaves the Whole World Blind <> Mahatma Gandhi
pi_13529485
Ik vind dat het verboden moet blijven om die reden dat de mensen die zo'n huisje gekocht hebben vantevoren wisten dat het niet permanent bewoond mag worden.
Om dan achteraf te gaan zeuren dat ze er niet permanent mogen wonen vind ik gewoon niet kunnen.

In het dorp waar ik woon zijn ook een aantal van die huisjes die permanent bewoond worden. Er wordt vanuit de gemeente een prive detective ingehuurd om die na te gaan of die lui er wel of niet permanent wonen.

Als die wet erdoorkomt dan is het wel heel diep gesteld met de huidige politiek.

In de omgeving waar ik woon zie je trouwens veel mensen die geen normaal huis kunnen betalen ook naar duitsland vluchten, ok wel offtopic, maar ik vind dat dan nog een beter alternatief (niet dat ik in duitsland wil wonen, dat iig niet)

pi_13529753
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 16:40 schreef hornage het volgende:

[..]

Vragen?


vraag: waarom is het EP een soort regering en toezichthoudende taak?

principes van montesqieu gelden gewoon hoor:
EP=wetgevend EC=uitvoerend(regering);
rechtelijke macht is iets ingewikkelder, maar in feite het hof in luxemburg.

toezichthoudend ligt eraan: toezicht op wie of wat?
de EC > het EP
burgers/bedrijven/instellingen > de EC
het EP > de kiezers
het hof > (ok, die weet ik ook ff niet eerlijk gezegd)

pi_13530130
Ik zoek nog een kleine recreatiewoning in brabant ofzo.
Dus als iemand eruit moet hoor ik het wel
  maandag 29 september 2003 @ 21:23:16 #12
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_13530684
Ik snap niet hoezo de overheid zich durft te bemoeien waar mensen wonen. Je mag klaarblijkelijk niet in een recreatiewoning wonen (waarom niet, ik bedoel, je betaalt er toch geld voor aan de huisbaas?), maar wel op straat.

Ik zag, ik geloof bij Editie NL, dat sommige gemeentes zelfs privé-detectives inhuurde of je er al dan niet permanent woonde. Dat konden ze zien of je een huisdier had, of bijvoorbeeld bloemen voor de ruit. Tja...

Voor veel mensen lijken me dit soort woningen juist heel geschikt, omdat ze op deze manier weer wat sociaal contact hebben. Dat is altijd makkelijker hier dan bijvoorbeeld in een straat waar de helft geen Nederlands spreekt.

"Of ze niets beters te doen hebben", dat is de vraag!

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_13530891
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:06 schreef hornage het volgende:
Heb ik nu teveel gezegd of was ik gewoon duidelijk genoeg zodat er geen vragen zijn???
Het was duidelijk Ik heb wel een off-topic vraag: heb je ook enig idee wat er zoal in die nieuwe grondwet komt te staan? Ik zag een tijdje terug een peiling dat 50% van de NLers voor is, terwijl 80% niet wist waar het over ging. Ik hoor eik ook bij die 80 %. Als jij bij die 20 hoort, kun je daar misschien een aardig topic over openen.
Slaapt winter
en zomer
pi_13531662
quote:
Op maandag 29 september 2003 21:30 schreef Parabola het volgende:

[..]

Het was duidelijk Ik heb wel een off-topic vraag: heb je ook enig idee wat er zoal in die nieuwe grondwet komt te staan? Ik zag een tijdje terug een peiling dat 50% van de NLers voor is, terwijl 80% niet wist waar het over ging. Ik hoor eik ook bij die 80 %. Als jij bij die 20 hoort, kun je daar misschien een aardig topic over openen.


Europese Grondwet


gedeeltelijk: Europa wordt een grote mislukking => NL eruit

pi_13531995
Het was natuurlijk wel in het begin duidelijk dat je er niet permanent mag wonen, dat weten de bewoners ervan maar al te goed.

Ik vind het net zoiets als van die mensen die een beleggings hypetheek genomen hebben en nu dik in de schulden zitten of zelfs hun huis uit moeten en nu gaan klagen dat ze het allemaal niet klopt. Die mensen weten ook vantevoren dat ze risico nemen door een dergelijke hypotheek te nemen.

pi_13539515
quote:
Op maandag 29 september 2003 21:23 schreef JB80 het volgende:
Ik snap niet hoezo de overheid zich durft te bemoeien waar mensen wonen. Je mag klaarblijkelijk niet in een recreatiewoning wonen (waarom niet, ik bedoel, je betaalt er toch geld voor aan de huisbaas?), maar wel op straat.
Volkshuisvesting is al jaren een onderdeel van de overheid. Recreatiewoningen zijn gewoon niet voor permanente bewoning bedoeld. punt. Dat weet je als je erin trekt, dus niet zeuren.
Juist in een klein land met veel mensen als Nederland is het van belang dat de overheid zich bemoeit met waar gebouwd wordt, en waar mensen wonen...
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:31:35 #17
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_13540836
De straat is ook niet voor wonen bedoelt. Ik ben het niet eens met je, een overheid heeft zich gewoon niet te bemoeien met waar en hoe je woont, zolang het maar veilig is. Zouden de bewoners zich op deze manier onttrekken aan belastingen, dan valt er vast iets op te verzinnen. Maar de belasting die ze moeten betalen, denk aan de OZB-belasting, die zal toch wel praktisch in het niet vallen. En er is ook niet echt sprake van de faciliteit van hypotheekrente aftrek, althans, dat hoop ik

Bovendien is dit een nogal eenvoudige manier om meer woningaanbod te creëeren.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_13541782
quote:
Op maandag 29 september 2003 22:05 schreef Fisherman het volgende:
Het was natuurlijk wel in het begin duidelijk dat je er niet permanent mag wonen, dat weten de bewoners ervan maar al te goed.

Ik vind het net zoiets als van die mensen die een beleggings hypetheek genomen hebben en nu dik in de schulden zitten of zelfs hun huis uit moeten en nu gaan klagen dat ze het allemaal niet klopt. Die mensen weten ook vantevoren dat ze risico nemen door een dergelijke hypotheek te nemen.


Je hebt op zich natuurlijk gelijk, alleen zo wart.wit bekijk ik het liever niet. Mijns inziens hebben de gemeentes het probleem mede veroorzaakt doordat ze te beroerd waren om dit soort parken of hoe je het wilt noemen echt tegen te houden en de regels te handhaven. Gedogen blijkt uiteindelijk toch op onwenselijke situaties uit te draaien.

Verder ben ik van mening dat gezien de stokkende nieuwbouw van woningen en de nog steeds te hoge woningsprijzen en oplopende huren ieder alternatief moet worden aangegrepen om de situatie te verbeteren.

Ik zou in ieder geval pleiten voor het hard aanpakken van omgevingen die niet aan ganagbare normen voldoen en uitzonderingen maken voor omgevingen waarbij wel de normen voor normale woningen aan zijn gehouden. (Ook qua afdracht van gemeentebelastingen en dergelijke.)

Verder moet er direct een stop komen op nieuwe terreinen of een duidelijke, harde opstelling, zodat iedereen echt weet waar hij/zij aan toe is.

pi_14491885
quote:
Niet elk zomerhuisje kan legaal

AMSTERDAM - Minister Dekker (VVD) van VROM wil lagere overheden meer ruimte geven om de omstreden permanente bewoning van recreatiewoningen te legaliseren. Het is echter niet de bedoeling dat alle 12 duizend recreatiewoningen (8 procent van het totaal) die nu illegaal worden bewoond, worden gelegaliseerd.

De precieze juridische en ruimtelijke details van Dekkers voorstel zijn nog niet bekend. Wel is zeker dat recreatiewoningen in natuurgebieden niet in aanmerking komen. Ook vakantiewoningen, chalets en stacaravans die niet voldoen aan de regels van de zeer uitgebreide veiligheids- en constructie-eisen van het bouwbesluit, vallen erbuiten.

Gemeenten en de provincies bepalen volgens de wet in streek- en bestemmingsplannen waar wel en waar niet mag worden gewoond. De nieuwe regeling van de minister biedt hun nu de mogelijkheid van een 'individuele ontheffing'. De gemeente geeft in dat geval eenmalig een soort 'gedoogvergunning' af aan iemand die illegaal in een recreatiewoning verblijft. Als de huidige eigenaar vertrekt, vervalt de vergunning.

De tweede legalisatiemogelijkheid doet zich voor als een gemeente, voor eind 2004, besluit om de ruimtelijke bestemming van een complex met vakantiewoningen te wijzigen van recreatie naar wonen. Maar daar hebben de gemeenten wel de toestemming van de provincie voor nodig.

Gelderland, de provincie met de meeste recreatiewoningen, heeft al laten weten niets te voelen voor de hele 'witwasoperatie'. Onder meer omdat die provincie het onrechtvaardig vindt om de permanente bewoners van recreatiewoningen een cadeautje in de schoot te werpen.

Een vakantiewoning die wordt gelegaliseerd, stijgt van de ene op de andere dag met (tien)duizenden euro's in waarde. Dat is een mooie meevaller voor de bewoners. Maar in andere gevallen wordt de winst van deze bestemmingsplanwijzigingen voor een deel geïncasseerd door de overheid om er allerlei gemeenschappelijke voorzieningen (riolering, wegen, parken) mee te betalen. Het is nog onduidelijk of minister Dekker voor dat probleem een oplossing heeft bedacht.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1068185105809.html


pi_14500107
Tuurlijk mag je er permanent wonen, anders komt er weer een lading bureaucratische onzin over die mensen heen.
pi_25360347
quote:
Op maandag 29 september 2003 22:05 schreef Fisherman het volgende:
Het was natuurlijk wel in het begin duidelijk dat je er niet permanent mag wonen, dat weten de bewoners ervan maar al te goed.

Ik vind het net zoiets als van die mensen die een beleggings hypetheek genomen hebben en nu dik in de schulden zitten of zelfs hun huis uit moeten en nu gaan klagen dat ze het allemaal niet klopt. Die mensen weten ook vantevoren dat ze risico nemen door een dergelijke hypotheek te nemen.
Dit is dus in lang niet alle gevallen waar... Toen ik deze "recretatiewoning" kocht... Heb ik de makelaar nadrukkelijk gevraagd of ik er permanent mocht wonen dat mocht zei hij... Ik vertelde hem nog dat ik op een andere park om die reden geen huis gekocht had. In het voorlopig koopcontract heb ik zelfs nog een ontsnappingsclausule laten opnemen voor het geval ik me niet bij de gemeente zou mogen laten inschrijven. Alles ging goed... tot ik na een jaar een brief van de gemeente kreeg dat ik ongetwijfeld van de verkoper had vernomen dat ik hier niet permanent mocht wonen, maar het wel voorlopig gedoogd zou worden. Toen was ik al zo verknocht aan dit plekje dat ik... dom, dom, dom... geen actie heb ondernomen. Nu heeft de gemeente aangegeven permanente bewoning van een recreatiewoning niet langer te gedogen.

Ik begrijp echt niet wat er mis aan is. We betalen alle belastingen, net als alle andere huiseigenaren. We doen niemand kwaad... het is een mooi verzorgd park... De huizen staan er al... Ik kan me wel voostellen dat besloten wordt dat er vanaf heden geen nieuwe recreatiewoningen gebouwd gaan worden die permanent bewoond worden. Laat het lekker zoals het is... geen enkele gemeente wordt er minder van. De mensen op die terreinen geven hun geld meestal binnen die gemeente uit... en recreant doet dat maar een korte tijd van het jaar...
pi_25360531
Een recreatiewoning koop je om vakanties e.d. in door te brengen, niet om er permanent te wonen, dat weet iedereen die zo'n huisje koopt, daar zijn die huisjes voor gemaakt, op grond daarvan heeft de gemeente toestemming voor de bouw van die huisjes gegeven. Die huisjes voor een ander doel gebruiken, is dus gewoon verboden. Als ik in mijn huis, die voor permanent wonen bedoelt is, een vuurwerkfabriekje inricht, mag dat plotseling ook niet, dan voldoe ik ook niet aan de voorwaarden waaronder de gemeente toestemming voor de bouw van mijn huisje gegeven heeft.

Regels zijn regels en in dit land dienen die eens nageleefd te worden. Niet mee eens? Zorg er dan op democratische wijze voor dat die wet verandert word. Tot dan, moet men zich maar aan de regels houden, klaar. Ik wacht met smart op de ontruimingen van die vakantiehuisjes, men heeft al veel te lang gewacht.
pi_25363820
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 10:24 schreef Vhiper het volgende:
Regels zijn regels en in dit land dienen die eens nageleefd te worden. Niet mee eens? Zorg er dan op democratische wijze voor dat die wet verandert word. Tot dan, moet men zich maar aan de regels houden, klaar. Ik wacht met smart op de ontruimingen van die vakantiehuisjes, men heeft al veel te lang gewacht.
Er staan ik weet niet hoeveel recreatiehuizen die niets meer van een recreatiehuisje weghebben en dus ook absoluut onverkoopbaar zijn als zodanig. Dit hebben de gemeentes willens en wetens toegestaan; bouwvergunningen voor afgegeven dus. Ontruiming betekent in deze niets anders dan kapitaalvernietiging. Bovendien is de recreatiemarkt al lang verzadigt.
Weliswaar zijn regels regels idd. Neemt niet weg dat uitvoering door overheden mbt de regels nooit voor de belangen van de gemeenschap zijn gedaan, maar slechts ter verrijking van henzelf. Je mag verwachten dat wanneer de overheden kiezen om een vinger in de pap te hebben tav de regulering van de woningmarkt dit ten dienste is van de gemeenschap. Nu het "probleem" afschuiven op de individuele burger is asociaal te noemen. (wat is bovendien het probleem nu?)
pi_25365014
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 14:38 schreef fokje het volgende:

[..]

Er staan ik weet niet hoeveel recreatiehuizen die niets meer van een recreatiehuisje weghebben en dus ook absoluut onverkoopbaar zijn als zodanig. Dit hebben de gemeentes willens en wetens toegestaan; bouwvergunningen voor afgegeven dus. Ontruiming betekent in deze niets anders dan kapitaalvernietiging. Bovendien is de recreatiemarkt al lang verzadigt.
Dat de markt verzadigd is, doet er niet toe. Als de huizenmarkt verzadigd zou zijn, mag ik van mijn huisje toch ook geen vuurwerkfabriek maken, als die wel goed verkoopbaar zouden zijn?

Verder zijn de bestemmingsplannen ook duidelijk geweest, het zijn recreatiewoningen, dan moet je die niet zo gaan verbouwen dat die voor die functie niet meer geschikt zouden zijn. Of de gemeente daar nou wel of geen bouwvergunnikje voor heeft gegeven, doet er niet toe, de bestemming is duidelijk, die wist je toen je hem kocht, die is niet verandert.
quote:
Weliswaar zijn regels regels idd. Neemt niet weg dat uitvoering door overheden mbt de regels nooit voor de belangen van de gemeenschap zijn gedaan, maar slechts ter verrijking van henzelf.
Hoezo? Die regels waren er al toen die huisjes verkocht werden. Je wist dus dat ze voor recreatie bedoelt zijn. Dat jij dan gaat verbouwen en de gemeente zo ver krijgt dat die daar toestemming voor geven, betekend nog niet dat daarmee de bestemming is verandert. Waardoor zou men zichzelf hebben verrijkt?
quote:
Je mag verwachten dat wanneer de overheden kiezen om een vinger in de pap te hebben tav de regulering van de woningmarkt dit ten dienste is van de gemeenschap. Nu het "probleem" afschuiven op de individuele burger is asociaal te noemen. (wat is bovendien het probleem nu?)
Het tekort op de woningmarkt staat los van vakantiehuisjes. Feit blijft dat een koper van een recreatiehuisje weet dat dit voor recreatie dient en er dus niet van permanente bewoning sprake kan zijn.
pi_25372204
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 15:58 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat de markt verzadigd is, doet er niet toe. Als de huizenmarkt verzadigd zou zijn, mag ik van mijn huisje toch ook geen vuurwerkfabriek maken, als die wel goed verkoopbaar zouden zijn?
van mij mag je, indien je er niemand mee tot last bent.
quote:
Verder zijn de bestemmingsplannen ook duidelijk geweest, het zijn recreatiewoningen, dan moet je die niet zo gaan verbouwen dat die voor die functie niet meer geschikt zouden zijn. Of de gemeente daar nou wel of geen bouwvergunnikje voor heeft gegeven, doet er niet toe, de bestemming is duidelijk, die wist je toen je hem kocht, die is niet verandert.
Sommige gemeentes hebben zelf mensen die op zoek waren naar woonruimte doorverwezen naar recreatiewoningen. Gemeentes hebben bouwplannen afgegeven voor recreatiewoningen waarvan men wist dat deze permanent bewoond zouden worden aangezien ze de grootte hadden van een gewoon huis. Bovendien zijn er vakantiehuizen neergezet van 2 of 3 ton, of zelfs nog meer. Ieder weldenkend mens weet dat die niet slechts gebruikt worden als zomerhuisje, de huuropbrengsten zouden uberhaupt ook te weinig zijn om er ook maar 1 cent aan te verdienen. Dit was voor de gemeente bovendien ook lucratief; in verhouding hoge grondprijzen en de locale economie vaart er wel bij.
quote:
Hoezo? Die regels waren er al toen die huisjes verkocht werden. Je wist dus dat ze voor recreatie bedoelt zijn. Dat jij dan gaat verbouwen en de gemeente zo ver krijgt dat die daar toestemming voor geven, betekend nog niet dat daarmee de bestemming is verandert. Waardoor zou men zichzelf hebben verrijkt?
wat ik zei.
quote:
Het tekort op de woningmarkt staat los van vakantiehuisjes. Feit blijft dat een koper van een recreatiehuisje weet dat dit voor recreatie dient en er dus niet van permanente bewoning sprake kan zijn.
klopt. Ik wilde het zelf ook maar heb het nooit aangedurft. Ik wil nl niet midden in een stad wonen maar ben ertoe gedwongen omdat ik het me niet kan veroorloven om buitenaf iets te kunnen betalen.
Ik zou er opzich geen moeite mee hebben om in dit opzicht 'burgelijk ongehoorzaam' te zijn, omdat je er niemand mee schaadt en gebleken is dat overheden alleen geinteresseerd zijn in hun eigen portemonee. De overheid is evengoed corrupt. Maar ik zou er persoonlijk niet lekker kunnen wonen met de wetenschap dat er controleurs om m'n huis zouden kunnen lopen.
Overigens is het tekort op de woningmarkt wel een issue in deze; mensen die een gewoon huis niet kunnen betalen en ook niet in aanmerking komen voor een (betaalbare) huurwoning kiezen dan maar voor een recreatiewoning. Of gescheiden echtparen waarin de 1 dringend woonruimte nodig heeft. Dat er zoveel permanent in een recreatiewoning wordt gewoond heeft daar echt alles mee te maken. Buiten het feit dat kennelijk in Nederland privacy alleen nog maar te koop is voor veel geld. Dan vraag je om deze toestanden.
Btw; je mag wel permanent in je vakantiehuisje wonen als je elders nog een woning hebt. Dus heb je ergens nog een goedkoop huurflatje dan kan het wel, ook al gebruik je die feitelijk niet. Over onnodige bezetting van woningen gesproken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')