abonnement Unibet Coolblue
pi_187218652
Alleenstaanden of koppels met een Molukse achtergrond worden niet langer afgewezen voor een gezinswoning in de Molukse wijk in Maastricht. Zo moet een stuk 'cultureel erfgoed' behouden blijven.
Dat hebben sociale huisvester Woonpunt en de Vertegenwoordigers Molukse Gemeenschap Maastricht (VMGM) maandagavond bekendgemaakt.

Draagvlak
VMGM is een groep jongere Molukse wijkbewoners die zich kortgeleden heeft verenigd. Zij hebben de afgelopen weken handtekeningen opgehaald in de wijk, om er zeker van te zijn dat zij ook draagvlak in de buurt hebben. Daarna hebben zij afspraken gemaakt met Woonpunt over de manier waarop leeggekomen woningen worden toegewezen.

Beklad
Het contact tussen Woonpunt en de buurt bereikte begin april een dieptepunt. Een woning werd beklad en vernield door buurtbewoners toen bleek dat Woonpunt het zonder overleg wilde toewijzen aan een niet-Moluks gezin.

Lees ook: Beklad huis Molukse wijk nog steeds onbewoond

Beschermen
VMGM-woordvoerder Djehoshua Sahetapy: "Waar we tegenover elkaar begonnen, hebben we sinds het eerste gesprek de handen ineen geslagen. Voor ons is het simpel: de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen."

'Beloftes uit het verleden'
"Door de commotie die ontstond, hebben we ons gerealiseerd hoe groot de afstand tussen ons en de buurt was geworden", zegt Marie-Thérèse Dubbeldam van Woonpunt. Volgens de bestuurder heeft Woonpunt nu meer begrip hoe de wijk wordt beleefd. "Dit gaat om meer dan een woning. Dit gaat om beloftes uit het verleden."

Gezinswoningen
"De Molukse wijk bestaat grotendeels uit grote gezinswoningen", aldus Dubbeldam. "Daar is ooit voor gekozen om grote gezinnen te kunnen huisvesten. Maar tijden veranderen en de nieuwe generatie Molukkers kan daar niet de dupe van worden." De afspraak is nu dat Molukse alleenstaanden of koppels niet worden afgewezen, maar dat Molukse gezinnen met kinderen wel voorrang krijgen.

Rumah Tua
Een andere nieuwe afspraak betreft het 'Rumah Tua-principe'. Hierbij kunnen huurwoningen onder voorwaarden worden doorgegeven van generatie op generatie. Woonpunt en de VMGM gaan samen bekijken of dit wenselijk is in de Molukse buurt. Verder is afgesproken dat als er, ondanks de versoepelde criteria, geen geschikte kandidaat wordt gevonden uit de Molukse gemeenschap, Woonpunt eerst met de VMGM gaat overleggen voordat de woning wordt aangeboden aan niet-Molukkers.
De VMGM en Woonpunt gaan elk kwartaal met elkaar om tafel om de werkwijze te evalueren en lopende zaken in de wijk te bespreken.

Bron: https://www.1limburg.nl/w(...)r-toewijzen-woningen
pi_187229984
https://www.hurenvanactium.nl/

Voorrang bij toewijzing van woonwagens en -standplaatsen
Bij de toewijzing van woonwagens en -standplaatsen gelden de volgende voorrangsregels:
Woningzoekenden uit hetzelfde woonwagenkamp (inclusief uitwonende kinderen) hebben voorrang op woningzoekenden uit andere woonwagenkampen en overige woningzoekenden bij toewijzing van een woonwagen of standplaats op het woonwagenkamp. Woningzoekenden uit andere woonwagenkampen van Actium hebben voorrang op overige woningzoekenden bij toewijzing van een woonwagen of –standplaats op het woonwagenkamp.

Voorrang Molukse wijk
Woningzoekenden van Molukse afkomst hebben bij toewijzing van een woning in de Molukse wijk voorrang op andere woningzoekenden.

Dorpsvoorrang
Dorpsvoorrang houdt in dat woningzoekenden die al in het betreffende dorp wonen voorrang hebben op woningzoekenden die nog niet in het dorp wonen. Het gaat om de volgende dorpen:

Urgentie
U beschikt over een toegekende sloopurgentie, medische urgentie of overige urgentie.
Voor u geldt de gehanteerde maximale inkomenseis van ¤ 42.437,- (prijspeil 2019) niet en u komt dus in aanmerking voor toewijzing van sociale huurwoning.

Racisme :') w/

[ Bericht 4% gewijzigd door Oceanier op 02-06-2019 23:06:26 ]
West-Melanesia
pi_187230146


Je ziet maar weer, geweld werkt.

Gewoon wat dreigen en geweld toepassen. En de woningbouw loopt gedienstig je racistische praktijken uit te voeren.
pi_187230190
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 04:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze mogen er niet wonen, TENZIJ... dan volgt dus de uitzondering op de regel.
Ik mag niet wonen in een sociale huurwoning, tenzij er geen mensen zijn met een urgentie.
Ik mag niet wonen in een sociale huurwoning, tenzij er geen Molukkers zijn.

Je hebt gelijk, zo heb ik het nog nooit bekeken.

Ik bekijk het op de volgende manier:

Ik mag wonen in een sociale huurwoning, maar mensen met een urgentie hebben voorrang.
Ik mag wonen in een Molukse wijk, maar mensen van Molukse afkomst hebben voorrang.
West-Melanesia
pi_187230204
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:08 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]

Je ziet maar weer, geweld werkt.

Gewoon wat dreigen en geweld toepassen. En de woningbouw loopt gedienstig je racistische praktijken uit te voeren.
Nog steeds racisme :') :W
West-Melanesia
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 23:12:31 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187230216
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik mag niet wonen in een sociale huurwoning, tenzij er geen mensen zijn met een urgentie.
Ik mag niet wonen in een sociale huurwoning, tenzij er geen Molukkers zijn.

Je hebt gelijk, zo heb ik het nog nooit bekeken.

Ik bekijk het op de volgende manier:

Ik mag wonen in een sociale huurwoning, maar mensen met een urgentie hebben voorrang.
Ik mag wonen in een Molukse wijk, maar mensen van Molukse afkomst hebben voorrang.
deze is correct lijkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187230219
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:08 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]

Je ziet maar weer, geweld werkt.

Gewoon wat dreigen en geweld toepassen. En de woningbouw loopt gedienstig je racistische praktijken uit te voeren.
Wat zeg je nou... Je bekent dat je een racist ben.?
Daar ils natuurlijk veel niet van waar.
Je zilt alleen discriminerend door te drammen
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 23:13:01 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187230224
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat zeg je nou... Je bekent dat je een racist ben.?
deze niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187230237
Voor mij zou het simpel zijn. Maar de woningbouw laat laat zich liever onder druk zetten door geweld.

1. Stop ermee om Molukkers vanwege hun afkomst voorrang op woningen te geven.
2. Stop ermee om alleenstaande Molukkers of echtparen in eengezinswoningen te plaatsen, omdat ze anders niet-Molukkers er moeten plaatsen.
3. Stop met het 'Rumah Tua-principe' waarbij huurwoningen geërfd kunnen worden door Molukkers onderling. Een huurwoning is geen eigendom, en dus ook geen nalatenschap.
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 23:14:32 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187230245
waarom?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187230249
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

deze niet
Ja. Bluesdude heeft nogal moeite met het Nederlands.
pi_187230265
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:13 schreef luxerobots het volgende:
Voor mij zou het simpel zijn. Maar de woningbouw laat laat zich liever onder druk zetten door geweld.

1. Stop ermee om Molukkers vanwege hun afkomst voorrang op woningen te geven.
2. Stop ermee om alleenstaande Molukkers of echtparen in eengezinswoningen te plaatsen, omdat ze anders niet-Molukkers er moeten plaatsen.
3. Stop met het 'Rumah Tua-principe' waarbij huurwoningen geërfd kunnen worden door Molukkers onderling. Een huurwoning is geen eigendom, en dus ook geen nalatenschap.
Fout, je weet niet of de woningbouw zich onder druk heeft laten zetten door geweld :')
West-Melanesia
pi_187230271
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja. Bluesdude heeft nogal moeite met het Nederlands.
Jij heb nogal moeite met niet discriminerend door te drammen .
Je doet onder de nobele vlag van antiracisme.
pi_187230275
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja. Bluesdude heeft nogal moeite met het Nederlands.
Of jij snapt de definitie van racisme niet?
West-Melanesia
pi_187230282
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jikj heb nogal moeite met niet discriminerend door te drammen .
Je doet onder de nobele vlag van antiracisme.
Onee, kritiek op Molukkers. Luxerobots discrimineert!
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 23:17:02 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187230283
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij heb nogal moeite met niet discriminerend door te drammen .
Je doet onder de nobele vlag van antiracisme.
waar komt die enorme drang om overal racisten te zien nu eigenlijk vandaan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187230350
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar komt die enorme drang om overal racisten te zien nu eigenlijk vandaan?
goeie vraag voor luxerobots....
waar komt zijn drang vandaan om Molukkers af te schilderen als racistisch in deze kwestie
Impliciet benoemt hij iedereen die Molukse wijken normaal vinden of gedogen racistisch
Woningbouwverenigingen en overheden 10 miljoen mensen >
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 23:22:18 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187230360
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

goeie vraag voor luxerobots....
waar komt zijn drang vandaan om Molukkers af te schilderen als racistisch in deze kwestie
Impliciet benoemt hij iedereen die Molukse wijken normaal vinden of gedogen racistisch
Woningbouwverenigingen en overheden 10 miljoen mensen >
nee hij noemt het principe racistisch

waar komt bij jouw die enorme drang vandaan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187230385
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

deze is correct lijkt me
Natuurlijk. De manier waarop ik het bekijk is de gebruikelijke manier. De manier van Lunatiek niet. Niemand reageert op een sociale huurwoning met voorafgaand de gedachte van "hier mag ik niet wonen tenzij"

En natuurlijk mag iedereen er dus wonen zoals ik al tegen haar zei.
West-Melanesia
pi_187230402
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Of jij snapt de definitie van racisme niet?
Piet staat al tien jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning. Nu maakt hij kans om in de Molukse wijk een woning te krijgen.

Hij komt bij de bezichtiging. Maar dan komt de Molukse Manolo Mazony. Hij staat slechts twee jaar ingeschreven.

En hoewel Piet en Manolo beiden een Nederlands paspoort hebben, gaat de woning toch echt naar Manolo Mazony. Hij is namelijk van Molukse afkomst.

...Nou, dan kunnen we een semantische discussie voeren over hoe we dit noemen, maar ik zou het gewoon racisme noemen.
pi_187230431
Luxorobots had in onze 1 op 1 discussie niet goed gelezen wat ik in het laatste gedeelte van onze discussie geschreven had. Hij wilde het maar niet toegeven ondanks ik op alle mogelijke manier het heb geprobeerd te laten zien aan hem en hij geeft het nog steeds niet toe. Als je een fout maakt en het gewoon niet wilt toegeven, dan is dat gewoon echt kinderachtig ja ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
West-Melanesia
pi_187230453
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Piet staat al tien jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning. Nu maakt hij kans om in de Molukse wijk een woning te krijgen.

Hij komt bij de bezichtiging. Maar dan komt de Molukse Manolo Mazony. Hij staat slechts twee jaar ingeschreven.

En hoewel Piet en Manolo beiden een Nederlands paspoort hebben, gaat de woning toch echt naar Manolo Mazony. Hij is namelijk van Molukse afkomst.

...Nou, dan kunnen we een semantische discussie voeren over hoe we dit noemen, maar ik zou het gewoon racisme noemen.
Nee de Manolo krijgt de woning niet omdat hij als Molukkers zich superieur vind en blanke Piet inferieur vindt omdat hij blank is.

Wanneer ga je begrijpen wat racisme is?
West-Melanesia
pi_187230456
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Natuurlijk. De manier waarop ik het bekijk is de gebruikelijke manier. De manier van Lunatiek niet. Niemand reageert op een sociale huurwoning met voorafgaand de gedachte van "hier mag ik niet wonen tenzij"

En natuurlijk mag iedereen er dus wonen zoals ik al tegen haar zei.
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:26 schreef Oceanier het volgende:
Luxorobots had in onze 1 op 1 discussie niet goed gelezen wat ik in het laatste gedeelte van onze discussie geschreven had. Hij wilde het maar niet toegeven ondanks ik op alle mogelijke manier het heb geprobeerd te laten zien aan hem en hij heeft het nog steeds niet toe. Als je een fout maakt en het gewoon niet wilt toegeven, dan is dat gewoon echt kinderachtig ja ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Nee. Jij bekijkt het vanuit de uitzondering. Dat er ook andere mensen mogen wonen, als ze maar een band hebben met de Molukken (wat dat ook moge zijn) of getrouwd zijn met een Molukker.

De normale niet-Molukker mag er dus niet wonen. Dat is de regel. Waar dan pas als de buurt er anders over denkt, een uitzondering op gemaakt kan worden.
pi_187230459
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee hij noemt het principe racistisch

ok..... als je het niet wil zien , dan zie je het niet. dat heet wegkijjken.
En nee .... de overeenkomst van de overheden en de woningbouwverenigingen met Molukse wijkbewoners is geen racisme. Deze user rechtvaardigt hiermee zijn agressie tov bepaalde etnische groepen.
pi_187230500
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok..... als je het niet wil zien , dan zie je het niet. dat heet wegkijjken.
En nee .... de overeenkomst van de overheden en de woningbouwverenigingen met Molukse wijkbewoners is geen racisme. Deze user rechtvaardigt hiermee zijn agressie tov bepaalde etnische groepen.
Onzin. Het principe is racistisch. Er zijn ook veel Molukkers niet racistisch. Veel Molukkers vinden het ondertussen ook wel onzin dat ze aparte wijken moeten hebben. Dit zijn ook mensen die ervoor kiezen om buiten zo'n wijk te gaan wonen.
pi_187230501
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Nee. Jij bekijkt het vanuit de uitzondering. Dat er ook andere mensen mogen wonen, als ze maar een band hebben met de Molukken (wat dat ook moge zijn) of getrouwd zijn met een Molukker.

De normale niet-Molukker mag er dus niet wonen. Dat is de regel. Waar dan pas als de buurt er anders over denkt, een uitzondering op gemaakt kan worden.
De zogenaamde normale niet-Molukkers wat je nu noemt, alsmede de niet-Molukkers die getrouwd zijn met een Molukker, zijn allebei niet van Molukse afkomst. Jij zei dat ik het alleen over Molukkers had.

Niet nu opeens niet-Molukkers in tweeen gaan delen kerel. Oh my God........hoe erg wil je je zin krijgen zeg, niet normaal.....
West-Melanesia
pi_187230525
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Onzin. Het principe is racistisch. Er zijn ook veel Molukkers niet racistisch. Veel Molukkers vinden het ondertussen ook wel onzin dat ze aparte wijken moeten hebben. Dit zijn ook mensen die ervoor kiezen om buiten zo'n wijk te gaan wonen.
Hoe dan ook is het nog steeds geen racisme wat je wel graag er in wilt zien. Je kan het blijven proberen maar de definitie van racisme gaat niet speciaal voor jou veranderen.
West-Melanesia
pi_187230543
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De zogenaamde normale niet-Molukkers wat je nu noemt, alsmede de niet-Molukkers die getrouwd zijn met een Molukker, zijn allebei niet van Molukse afkomst. Jij zei dat ik het alleen over Molukkers had.
Wat een wartaal sla je uit.

De normale niet-Molukker (Nederlander, Chinees etc.) mag niet in de wijk wonen. Tenzij, tenzij...
pi_187230588
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hoe dan ook is het nog steeds geen racisme wat je wel graag er in wilt zien. Je kan het blijven proberen maar de definitie van racisme gaat niet speciaal voor jou veranderen.
Je hebt gezocht op het woord: racisme.

ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras|


Van optie twee lijkt me hier gewoon sprake.

Sowieso vallen die twee dingen samen. Want als Molukkers, Nederlanders of Chinezen als gelijken zouden zien, zouden die ook gewoon in zo'n wijk mogen wonen.
pi_187230600
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat een wartaal sla je uit.

De normale niet-Molukker (Nederlander, Chinees etc.) mag niet in de wijk wonen. Tenzij, tenzij...
Ja dat heb ik gewoon gezegd, wat is nu je punt?
West-Melanesia
pi_187230610
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je hebt gezocht op het woord: racisme.

ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras|


Van optie twee lijkt me hier gewoon sprake.

Sowieso vallen die twee dingen samen. Want als Molukkers, Nederlanders of Chinezen als gelijken zouden zien, zouden die ook gewoon in zo'n wijk mogen wonen.
Bovendien is racisme verboden in Nederland. Dat betekent niet dat het niet gebeurd. Maar het lijkt me sterk dat een officieel bedrijf als notabene een woningcorporatie racisme hanteert, nog wel openlijk en publiekelijk en gewoon doodleuk de racistische eisen op haar eigen website die voor 15 miljoen Nederlanders toegankelijk is vermeldt :') _O-

Echt jonge, lachwekkend dit _O-
West-Melanesia
pi_187230679
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Onzin. Het principe is racistisch.
Nee.... , wat wel is , deze regeling kan gebruikt worden om mensen te discrimineren vanwege hun etnische afkomst , Dat doe jij ook door persé er een rassenkwestie van te maken.
Het gaat niet om ras. Dat fantaseer je

quote:
Er zijn ook veel Molukkers niet racistisch.
Gelukkig, velen andere mensen ook.

quote:
Veel Molukkers vinden het ondertussen ook wel onzin dat ze aparte wijken moeten hebben. Dit zijn ook mensen die ervoor kiezen om buiten zo'n wijk te gaan wonen.
Ik geloof dat de meeste Molukkers buiten de wijken wonen. Prima idee...
Ik ben ook niet voor die wijken. Maar ik ben wel tegen het verketteren wat jij doet.
Een culturele afkomst is niet hetzelfde als ras. Als dat wel zo is, dan verdoet een antiracistisch strijder als jij pretendeert te zijn , zijn energie in dit topic. Dan moet je in het PVV en FvD topic zijn.
Want die willen mensen het woonrecht in Nederland ontzeggen vanwege hun culturele afkomst...
Dus dat is racistisch volgens jouw redenering
pi_187230701
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:36 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Bovendien is racisme verboden in Nederland. Dat betekent niet dat het niet gebeurd. Maar het lijkt me sterk dat een officieel bedrijf als notabene een woningcorporatie racisme hanteert, nog wel openlijk en publiekelijk en gewoon doodleuk de racistische eisen op haar eigen website die voor 15 miljoen Nederlanders toegankelijk is vermeldt :') _O-

Echt jonge, lachwekkend dit _O-
Wat is nu je argument? Een woningbouwvereniging kan geen racistische besluiten nemen?

Wat denk je dat hier gebeurt?

Waarom denk je anders dat er zoveel ophef over is? Waarom denk je anders dat de media er bovenop gedoken zijn?
pi_187230716
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat is nu je argument? Een woningbouwvereniging kan geen racistische besluiten nemen?

Wat denk je dat hier gebeurt?

Waarom denk je anders dat er zoveel ophef over is? Waarom denk je anders dat de media er bovenop gedoken zijn?
Nee als een woningbouw racistische besluiten neemt, dan bestond die woningbouw allang niet meer.
West-Melanesia
pi_187230735
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... , wat wel is , deze regeling kan gebruikt worden om mensen te discrimineren vanwege hun etnische afkomst , Dat doe jij ook door persé er een rassenkwestie van te maken.
Het gaat niet om ras. Dat fantaseer je
Het gaat om iemands afkomst. Dat hangt wel degelijk samen met ras.

quote:
Maar ik ben wel tegen het verketteren wat jij doet.
Een culturele afkomst is niet hetzelfde als ras. Als dat wel zo is, dan verdoet een antiracistisch strijder als jij pretendeert te zijn , zijn energie in dit topic. Dan moet je in het PVV en FvD topic zijn.
Want die willen mensen het woonrecht in Nederland ontzeggen vanwege hun culturele afkomst...
Dus dat is racistisch volgens jouw redenering
Dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben geen PVV- of FVD-stemmer, dat is dus een andere discussie.

Overigens lijkt het me heel normaal om mensen uit andere landen hier niet zomaar te laten wonen. Daar moeten regels voor zijn, anders kunnen we het als klein land ook simpelweg niet aan.
pi_187230743
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat om iemands afkomst. Dat hangt wel degelijk samen met ras.
[..]

Dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben geen PVV- of FVD-stemmer, dat is dus een andere discussie.

Overigens lijkt het me heel normaal om mensen uit andere landen hier niet zomaar te laten wonen. Daar moeten regels voor zijn, anders kunnen we het als klein land ook simpelweg niet aan.
Niet is niet verboden voor blanken of Hollanders om in de Molukse wijk te wonen. Dus geen racisme.
West-Melanesia
pi_187230750
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:41 schreef luxerobots het volgende:

Waarom denk je anders dat er zoveel ophef over is? Waarom denk je anders dat de media er bovenop gedoken zijn?
De media duiken op zoveel kwesties. Dat is geen bewijs dat iets racisme is.
Als je nou zegt: dat is een goede aanwijzing/bewijs dat dit item omstreden is.... dan kan ik je gelijk geven
pi_187230766
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:42 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee als een woningbouw racistische besluiten neemt, dan bestond die woningbouw allang niet meer.
Door de Molukse geschiedenis. Het feit dat de wijken er al lang zijn. Het geweld dat wordt gebruikt waardoor de woningbouw geen andere besluiten durft te nemen. En linkse allochtonenknuffelaars als Bluesdude.

Bestaat dit soort racisme dus nog.

Andersom, met blanke en Nederlandse wijken, waren de rapen wél gaar geweest.
pi_187230768
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:43 schreef luxerobots het volgende:

Overigens lijkt het me heel normaal om mensen uit andere landen hier niet zomaar te laten wonen. Daar moeten regels voor zijn, anders kunnen we het als klein land ook simpelweg niet aan.
Nu praat je bijna racisme goed.
West-Melanesia
pi_187230784
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Door de Molukse geschiedenis. Het feit dat de wijken er al lang zijn. Het geweld dat wordt gebruikt waardoor de woningbouw geen andere besluiten durft te nemen. En linkse allochtonenknuffelaars als Bluesdude.

Bestaat dit soort racisme dus nog.

Andersom, met blanke en Nederlandse wijken, waren de rapen wél gaar geweest.
Nee de Molukse geschiedenis is geen argument voor de Nederlandse staat om racisme goed te keuren of weg te kijken. Bij elke vormen van racisme die een instelling als een woningcorporatie hanteert, had onmiddelijk ingegrepen door de rechterlijke macht.
West-Melanesia
pi_187230800
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De media duiken op zoveel kwesties. Dat is geen bewijs dat iets racisme is.
Als je nou zegt: dat is een goede aanwijzing/bewijs dat dit item omstreden is.... dan kan ik je gelijk geven
Het was als tegenargument voor ocenier, hij stelde dat het geen racisme is omdat een woningbouwvereniging het besluit neemt.

Nou. De ophef is er niet voor niets.
pi_187230821
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat om iemands afkomst. Dat hangt wel degelijk samen met ras.
Dat hangt samen.... idd.
Maar je verengt het tot ... het gaat om ras

quote:
Dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben geen PVV- of FVD-stemmer, dat is dus een andere discussie.
Nu ontken je wat je net suggereert in het hangtsamenmet ras = het gaat om ras= racisme
Dat geldt dan zeker wel voor PVV en FvD.
Maar dat weiger je te erkennen als logisch gevolg van je suggestie

quote:
Overigens lijkt het me heel normaal om mensen uit andere landen hier niet zomaar te laten wonen. Daar moeten regels voor zijn, anders kunnen we het als klein land ook simpelweg niet aan.
Precies..... maar jij gaat roepen dat uitsluiten op afkomst is gelijk aan racisme
pi_187230823
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het was als tegenargument voor ocenier, hij stelde dat het geen racisme is omdat een woningbouwvereniging het besluit neemt.

Nou. De ophef is er niet voor niets.
Geloof me, een instelling als een woningcorporatie kan onmogelijk racistische maatstaven hanteren zonder ernstige gevolgen voor het bedrijf. En dan heb ik het niet media-aandacht
West-Melanesia
pi_187230837
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:46 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nu praat je bijna racisme goed.
Maar dan moet het dus niet om de afkomst van mensen gaan.

Dat we dus geen blanke mensen voorrang geven, maar bijvoorbeeld wel mensen die iets kunnen toevoegen.

Je etniciteit, of die nu Nederlands of Moluks is, kies je namelijk niet.
pi_187230846
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Geloof me, een instelling als een woningcorporatie kan onmogelijk racistische maatstaven hanteren zonder ernstige gevolgen voor het bedrijf. En dan heb ik het niet media-aandacht
Dat kan dus wel. Je ziet het.

Maar in Nederland zien we racisme als iets van blank naar gekleurd.

In ons denken zit helemaal niet dat mensen met een kleurtje ook racistisch kunnen zijn.
pi_187230884
Maar goed.

Stel. We maken dus blanke wijken. Wijken waar de woningbouw regelt dat alleen mensen van Nederlandse afkomst en met de Nederlandse cultuur mogen wonen.

Als iemand anders hier komt wonen gooien de bewoners de ruiten in en kalken ze op de muren dat er alleen Nederlanders mogen wonen.

Sommige niet-Nederlanders zijn wel toegestaan. Maar ze moeten dan getrouwd zijn met een Nederlander of een band met Nederland hebben. En de buurt moet het daar mee eens zijn.

Zeg maar, racisme of niet?
pi_187230926
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat kan dus wel. Je ziet het.

Maar in Nederland zien we racisme als iets van blank naar gekleurd.

In ons denken zit helemaal niet dat mensen met een kleurtje ook racistisch kunnen zijn.
Geloof me, een instelling als een woningbouw kan geen racistische maatstaven hanteren zonder binnen een mum van tijd geconfronteerd te worden met de rechterlijke macht.

Je tweede en derde zin slaan werkelijk nergens op. Door met we en ons te spreken representeer je heel Nederland, maar je representeerd mij zeker niet.
West-Melanesia
pi_187230936
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:54 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed.

Stel. We maken dus blanke wijken. Wijken waar de woningbouw regelt dat alleen mensen van Nederlandse afkomst en met de Nederlandse cultuur mogen wonen.

Mensen uitsluiten vanwege hun ras = racisme
Geen enkele overheid en woningbouwvereniging kan dat op deze wijze doen

Mensen uitsluiten vanwege etniciteit = geen racisme, kan wel discriminerend zijn, of zo ervaren of als dekmantel voor racisme.
We willen niet dat overheid en verhuurders op grote schaal etnische wijken opzetten . Al dan niet met mensen iets verbieden. Dat is discriminerend gedoe.... een heel foute apartheidspolitiek
pi_187230968
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:54 schreef luxerobots het volgende:
quote:
Stel. We maken dus blanke wijken. Wijken waar de woningbouw regelt dat alleen mensen van Nederlandse afkomst en met de Nederlandse cultuur mogen wonen.
Dat is racisme. Je verbied mensen van een andere afkomst en ook nog eens kleur in jouw wijk te laten wonen. Jouw wijk is niet te vergelijken met een Molukse wijk, waar iedereen die woonachtig is Nederland gewoon in kan wonen.

quote:
Sommige niet-Nederlanders zijn wel toegestaan. Maar ze moeten dan getrouwd zijn met een Nederlander of een band met Nederland hebben. En de buurt moet het daar mee eens zijn.
Weer is jouw wijk niet te vergelijken met een Molukse wijk. In een Molukse wijk mag namelijk iedereen die woonachtig is in Nederland wonen.
West-Melanesia
pi_187230973
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen uitsluiten vanwege hun ras = racisme
Geen enkele overheid en woningbouwvereniging kan dat op deze wijze doen

Mensen uitsluiten vanwege etniciteit = geen racisme, kan wel discriminerend zijn, of zo ervaren of als dekmantel voor racisme.
We willen niet dat overheid en verhuurders op grote schaal etnische wijken opzetten . Al dan niet met mensen iets verbieden. Dat is discriminerend gedoe.... een heel foute apartheidspolitiek
Hoe meten we eigenlijk of iemand Moluks genoeg is? Dat doen de buurtbewoners toch? Die dan weer contact hebben met de woningbouwvereniging.

Het is dus lekker troebel gemaakt. Een flink deel van de bewoners daar willen Molukkers. Huizen worden beklad. Maar omdat er geen genetisch onderzoek gedaan wordt, er ook niet met een kleurenkaart gewerkt wordt. Is het geen racisme?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')