abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 december 2018 @ 20:43:08 #151
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183482523
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:38 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Klopt allemaal, ik kan hem ook niet betalen.

Maar mijn post was een reactie op de opmerking van Lunatic die een bereik van 1200km nodig vond. ;)
Dat is een andere user ;)

Maar wat iemand anders ook al riep: het werkelijke bereik is heel anders dan het bereik in de praktijk. 1200 is in de praktijk belachelijk veel, maar als het theoretisch is en je houdt in de praktijk 600 over is het iets heel anders.

Ik rij nu een elektrische scooter en zie al hoe variabel de actieradius is afhankelijk van allerlei factoren, waaronder het weer. De ene keer haal ik fluitend de 90 km, de andere keer is 40km nog te ver weg. In theorie zou ik de 130 km moeten kunnen halen...
Nu is dat peanuts met die scooter, maar als je erop rekent dat je met de auto stukken van 400 km kunt rijden en dan een half uur snelladen voordat je verder kunt, dan is het flink balen als je na elke 150-200 km een half uur moet wachten voor je verder kunt, en het is de vraag of je dan een snellader in de buurt hebt (omdat je erop had gerekend dat die 400 km van huis gebruikt kon worden).

De reis van a naar b ga je niet zozeer in km berekenen, maar in uren (rijden+laden). Vergelijk dat met rijden+tanken en dan zie je dat
- het laden veel sneller moet om elektrisch rijden efficiënter te maken of
- de actieradius moet omhoog zodat je minder hoeft te laden en daar dus minder tijd mee kwijt bent.

In die overweging van tijd kun je ander vervoer ook meenemen: fietsen en lopen kost teveel tijd (zag ik hierboven ergens voorbij komen), trein en vliegtuig (+aanvullend ov) zijn tot 1000 km meestal niet sneller dan de auto.
En tijd te weinig hebben is het èchte probleem van onze tijd.
pi_183482608
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat laatste kan dus niet als dat afgeschaft wordt. Ook zul je tankstations met fossiele brandstoffen dan veel minder tegenkomen.
Er zijn zat mensen die juist een auto hebben voor langere afstanden (met name vakantie en familiebezoek) en woon-werk verkeer op een andere manier regelen. Of gewoon al met pensioen zijn.

Een roadtrip plannen? Hoe zie je dat voor je? Je kunt in het gunstigste geval zo'n 400 km rijden, daarna (ook weer gunstigste geval) zo'n twee uur laden (langs de autobahn terwijl jij je vermaakt in het truckerscafé). Ben je 10 uur onderweg, heb je slechts 800 km gereden. Dat is 80 km/h, in het gunstigste geval. Vraag je dat als maximale snelheid van benzineauto's omwille van het milieu, lacht iedereen je uit.
Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.

https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/

200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:02:39 #153
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183482788
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.

https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/

200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
In theorie... daar gaat het al de mist in.

Ik rij 400 km met een volle tank en hoe lang ik over het tanken doe, ligt aan hoe er betaald moet worden en hoe snel de pomp is. Maar 8 minuten lijkt me veel...

Bovendien is het een valse vergelijking. Wat je wil weten is hoe lang het duurt voor accu van merk x is opgeladen. Hoe ver je op die accu kunt komen zal o.a. afhankelijk zijn van type auto, type motor, rijstijl en weer.
Je kunt immers ook niet zeggen dat een liter benzine iedereen 25 km ver kan brengen.

Een andere vraag is hoelang zo'n accu optimaal blijft presteren.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:03:13 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183482799
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.

https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/

200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
Niet echt.... verder vraag ik mij af wat de effecten zijn op de accu wanneer je werkt met die hoge (gepulste) laadstromen van dik 1000-1500 Ampère. De kabeltjes zelf zullen beslist warm worden.

De auto kan je ook voltanken bij de vrachtwagenpomp met 130l/min wat ik je ook niet zal aantraden.

Zelf denk en geloof ik (op termijn) voor snel-weg rijders meer in een accuwissel kliksysteem van (reeds al of niet deels) geladen accu's.
Mja, voordat daarvoor een standaard komt, zullen wij ws geen discussie meer hebben en vooral met een glimlach terugkijken op die mooie cowboytijd van (mis)leidingen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183483036
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.

https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/

200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
snel laden is gruwelijk duur tov normaal laden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183483072
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:03 schreef Vallon het volgende:
Zelf denk en geloof ik (op termijn) voor snel-weg rijders meer in een accuwissel kliksysteem van (reeds al of niet deels) geladen accu's.
Mja, voordat daarvoor een standaard komt, zullen wij ws geen discussie meer hebben en vooral met een glimlach terugkijken op die mooie cowboytijd van (mis)leidingen.
Als dat systeem er is, dan zijn al mijn problemen opgelost en kan ik ook elektrisch rijden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:26:39 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183483182
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:03 schreef Vallon het volgende:
Zelf denk en geloof ik (op termijn) voor snel-weg rijders meer in een accuwissel kliksysteem van (reeds al of niet deels) geladen accu's.
Mja, voordat daarvoor een standaard komt, zullen wij ws geen discussie meer hebben en vooral met een glimlach terugkijken op die mooie cowboytijd van (mis)leidingen.
We hebben al een standaard voor kleine accu's: de batterijen met hun AAA, AA, C en D aanduidingen. Daar zijn niet talloze varianten van. Dus zie ik een standaard voor grote accu's er ook wel komen.
Ik denk dat dat de enige oplossing is voor echt elektrisch rijden, ook omdat je een paar reserve accu's mee kunt nemen voor als je naar dunbevolkt gebied gaat.
Als die accu dan ook nog in de woonkamer of onder je bureau kan worden opgeladen zal het best wat worden.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:31:28 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183483270
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Bovendien zouden er dan sowieso geen elektrische auto's verkocht worden, uitstekend idee dus.
Zie niet in waarom er dan geen electrische auto’s verkocht zouden worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183483344
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:42 schreef GewoonKees het volgende:
Lullo?!
Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.

Maar ga daar dus eerst even op in en vertel wat je ervan vindt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183483358
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

snel laden is gruwelijk duur tov normaal laden.
Afhankelijk van wanneer je een tesla hebt aangeschaft, is laden bij een tesla supercharger gratis.

Die fastned chargers zijn inderdaad schandalig duur.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:37:21 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183483379
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.

Maar ga daar dus eerst even op in en vertel wat je ervan vindt.
Is de lagere wegenbelasting op benzineauto’s dan op diesel subsidie en oneerlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 01-12-2018 22:00:19 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183484026
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.

Maar ga daar dus eerst even op in en vertel wat je ervan vindt.
Lieve Bart,

Jij zei het volgende:

"Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost."

En ik heb je uitgelegd dat dat niet klopt. Zou je ook eens moeten proberen. Citeren en dan met feiten komen. Wie weet komen we er dan uit.

Nergens zeg ik dat ik het zwaar heb. En maak je geen zorgen, ik kan het makkelijk betalen. Nul strijd. Die belasting die ik betaal om jouw uitkeringen en toeslagen te bekostigen neem ik ook voor lief. Dus alsjeblieft geen medelijden.

Ik vind een tesla heerlijk voordelig in verbruik en bijtelling. Thanks allemaal!

[ Bericht 10% gewijzigd door GewoonKees op 01-12-2018 22:14:58 ]
pi_183484253
Excuus, dubbel
  zaterdag 1 december 2018 @ 22:27:45 #164
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183484446
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als dat systeem er is, dan zijn al mijn problemen opgelost en kan ik ook elektrisch rijden.
Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.

//--//

Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh 10gWh uit wind & zon voortkomt.

Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.

Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.

Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 01-12-2018 23:16:51 (MagNet correctie 10gWh ) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 1 december 2018 @ 22:44:56 #165
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183484830
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zie niet in waarom er dan geen electrische auto’s verkocht zouden worden.
Te duur, geen range, duur onderhoud, onhandig etcetera. Het is nu al zo dat elke keer als belastingvoordeeltjes voor elektrische auto's verdwijnen de verkoop instort.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 1 december 2018 @ 22:46:12 #166
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183484860
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ook omdat je een paar reserve accu's mee kunt nemen voor als je naar dunbevolkt gebied gaat.
_O-. Ik hoop dat je beseft hoe belachelijk dit statement is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183484996
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.

//--//

Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh uit wind & zon voortkomt.

Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.

Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.

Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.
Als ik even op een bierviltje mee ga rekenen kom ik op het volgende:

Auto's in Nederland rijden gemiddeld 35,59km per dag.
Dat is bij een gemiddeld verbruik van 1kWh op 4,5km een 7,91kWh per auto per dag, ofwel 55,37kWh per week.

Dat keer 8 miljoen auto's is 442,96 gWh per week. Wel mooi dat je cijfers kloppen, een afwijking van 10% is zal vooral in het gemiddeld verbruik zitten wat ik heb moeten schatten aan de hand van het verbruik van enkele populaire modellen :)

Maar op het moment wordt er ook probleemloos ongeveer 235 miljoen liter fossiele brandstof per week getankt door het wegverkeer in Nederland. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.

En over die windmolens (op land en zee - ivm je disclaimer):
Nederland 2017: windenergie productie 9,6 gWh.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:01:20 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183485167
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ik even op een bierviltje mee ga rekenen kom ik op het volgende:

Auto's in Nederland rijden gemiddeld 35,59km per dag.
Dat is bij een gemiddeld verbruik van 1kWh op 4,5km een 7,91kWh per auto per dag, ofwel 55,37kWh per week.

Dat keer 8 miljoen auto's is 442,96 gWh per week. Wel mooi dat je cijfers kloppen, een afwijking van 10% is zal vooral in het gemiddeld verbruik zitten wat ik heb moeten schatten aan de hand van het verbruik van enkele populaire modellen :)

Maar op het moment wordt er ook probleemloos ongeveer 235 miljoen liter fossiele brandstof per week getankt door het wegverkeer in Nederland. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.

En over die windmolens (op land en zee - ivm je disclaimer):
Nederland 2017: windenergie productie 9,6 gWh.
Dat is dus 29,8 Liter per Auto per week, voor die slordige 250 kilometer die men per week gemiddeld rijdt? Ergens klopt je rekensom niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183485243
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is dus 29,8 Liter per Auto per week, voor die slordige 250 kilometer die men per week gemiddeld rijdt? Ergens klopt je rekensom niet
Wegverkeer he ;) Daar zit ook vrachtverkeer bij.
Voor personenauto's kom ik op zo'n 165 miljoen liter brandstof per week als ik datzelfde bierviltje hanteer.

Die 235 miljoen liter gaat wel op.
En dan reken je nog niet eens de buitenlandse vrachtwagens die door ons land rijden.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-12-2018 23:10:48 ]
pi_183485378
Gele hesjes maar opzoeken dus.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:11:40 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183485404
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

We hebben al een standaard voor kleine accu's: de batterijen met hun AAA, AA, C en D aanduidingen. Daar zijn niet talloze varianten van. Dus zie ik een standaard voor grote accu's er ook wel komen.
Ik denk dat dat de enige oplossing is voor echt elektrisch rijden, ook omdat je een paar reserve accu's mee kunt nemen voor als je naar dunbevolkt gebied gaat.
Als die accu dan ook nog in de woonkamer of onder je bureau kan worden opgeladen zal het best wat worden.
Zal moeilijk worden.... tenzij we eens afstappen van eindeloze patentbescherming die nu het bijkans onmogelijk maakt om te komen tot een echte uitwisselstandaard. Genoeg voorbeelden.

Veel "accu" technologie wordt strategisch op- en weggekocht middels patentrechten door energie/olie maatschappijen. Denk aan het "penlite"-patent die o.a. Tesla dwong haar accu packs op te bouwen op basis van penlite-formaat.
Ander voorbeeld: Chevron bron kon (tot 2014) blokkeren dat EV-fabrikanten NiMH batterijen konden gebruiken voor (consument) voertuigen. Het "voordeel" is dat daarmee het daarmee (de nu iets betere maar duurder/gevoeliger/ingewikkelder) Lithium vs LiON technologie een forse boost gaf.

Wanneer je echt transitie wilt hebben moet je imho accutechnologie in het belang van klimaattransitie "nationaliseren" of hooguit een uitoefeningsrecht te geven van 5 jaar.

Elon Musk heeft dat ergens weer goed begrepen door "handig" een flink aantal eigen patenten "gratis" vrij te geven voor concurrenten mits ze vermelden dat ze van tesla zijn/komen. Tesla bepaalt daarmee de EV-standaard.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:15:07 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183485471
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wegverkeer he ;) Daar zit ook vrachtverkeer bij.
Voor personenauto's kom ik op zo'n 165 miljoen liter brandstof per week als ik datzelfde bierviltje hanteer.

Die 235 miljoen liter gaat wel op.
En dan reken je nog niet eens de buitenlandse vrachtwagens die door ons land rijden.
Als je die allemaal op stroom gaat laten rijden, dan wordt het jaarlijkse stroomverbruik een factor 2-4 groter als ik ff een inschatting maak, dan nog van het gas af, huizen met warmtepomp verwarmen, glastuinbouw, kantoren en fabrieken, nog een keer hetzelfde schat ik.
Waar de neuk wil men die stroom vandaan halen als je niet nu al begint een hele reeks kerncentrales te bouwen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183485507
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je die allemaal op stroom gaat laten rijden, dan wordt het jaarlijkse stroomverbruik een factor 2-4 groter als ik ff een inschatting maak, dan nog van het gas af, huizen met warmtepomp verwarmen, glastuinbouw, kantoren en fabrieken, nog een keer hetzelfde schat ik.
Waar de neuk wil men die stroom vandaan halen als je niet nu al begint een hele reeks kerncentrales te bouwen.
Die gaan draaien op stroom uit centrales die draaien op onverkoopbare autobrandstoffen :+

Nee, grapje, ik deel je zorg.

Maar zeker is dat elektrisch schoon opgewekt kan worden, voor fossiele brandstoffen zijn niet echt alternatieven zonder grote nadelen.
pi_183485609
- ik ga nog even verder op m'n bierviltje, het is al laat -
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:26:39 #175
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183485703
Thx.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:53 schreef MaGNeT het volgende:
Maar op het moment wordt er ook probleemloos ongeveer 235 miljoen liter fossiele brandstof per week getankt door het wegverkeer in Nederland. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.
Absoluut, elke week een giga-mammoetanker .... die wordt afgedankt.
Bijna niet voor te stellen en dan bedenken dat wat er in zit, uiteindelijk als afval wordt uitgestoten.

quote:
En over die windmolens (op land en zee - ivm je disclaimer):
Nederland 2017: windenergie productie 9,6 gWh.
Thx... het aandeel met wat nodig is, blijft vooralsnog een druppel, die wel (aan)groeit.

[ Bericht 3% gewijzigd door Vallon op 02-12-2018 00:12:22 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183485769
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:32:53 #177
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183485837
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?
pi_183485869
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?
8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.

Vrachtwagens zullen voor een groot deel ook elektrisch kunnen worden.
Vrachtwagens leggen in Nederland gemiddeld zo'n 120.000km per jaar af, ongeveer 350km per dag en zitten zo'n 50 uur per week op de weg.
Een elektrische vrachtwagen (als voorbeeld Tesla Semi) zou zo'n 500 tot 600 miles op een volle lading moeten kunnen afleggen, dus meer dan 800km op een lading.

Als je kan laden bij distributiecentra en klanten tijdens laden / lossen dan wordt range nog minder een issue. En iets wat 50 uur per week rijdt, staat ook 118 uur per week stil ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-12-2018 23:41:17 ]
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:38:16 #179
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183485944
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zal moeilijk worden.... tenzij we eens afstappen van eindeloze patentbescherming die nu het bijkans onmogelijk maakt om te komen tot een echte uitwisselstandaard. Genoeg voorbeelden.

Veel "accu" technologie wordt strategisch op- en weggekocht middels patentrechten door energie/olie maatschappijen. Denk aan het "penlite"-patent die o.a. Tesla dwong haar accu packs op te bouwen op basis van penlite-formaat.
Ander voorbeeld: Chevron bron kon (tot 2014) blokkeren dat EV-fabrikanten NiMH batterijen konden gebruiken voor (consument) voertuigen. Het "voordeel" is dat daarmee het daarmee (de nu iets betere maar duurder/gevoeliger/ingewikkelder) Lithium vs LiON technologie een forse boost gaf.

Wanneer je echt transitie wilt hebben moet je imho accutechnologie in het belang van klimaattransitie "nationaliseren" of hooguit een uitoefeningsrecht te geven van 5 jaar.

Elon Musk heeft dat ergens weer goed begrepen door "handig" een flink aantal eigen patenten "gratis" vrij te geven voor concurrenten mits ze vermelden dat ze van tesla zijn/komen. Tesla bepaalt daarmee de EV-standaard.
Me dunkt dat patentbescherming via politiek/overheid wel beperkt kan worden als het transitiebeleid zo belangrijkerijk is. Of laat Europa patenten kopen of zoiets. Het is in elk geval geen technische hindernis meer.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:50:14 #180
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486171
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.
De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:51:52 #181
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183486193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat lul je nou Petrolhead. :D Het aantal vaten klopt en worden er meer. Wat is nou precies de drogreden?

Ik zie jou trouwens altijd posten in jouw eigen belang: zoveel mogelijk kilometers draaien omdat dat blijkbaar "moet". Alles wat jij zegt is eigenbelang opdat je lekker in je zuipende verspillende wagen waar je voor de dag mee kunt komen kan blijven doorrijden. Het boeit je niets.

Jij wil op jouw manier door en als dat aan de kaak wordt gesteld ga je blazen.
men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.

Ik snap heus wel dat mijn auto niet meehelpt, maar zolang er geen decent alternatief is waarbij ik niet inlever op financiën, comfort en/of gebruiksgemak, blijf ik lekker doordieselen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183486202
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.
pi_183486213
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.

Ik snap heus wel dat mijn auto niet meehelpt, maar zolang er geen decent alternatief is waarbij ik niet inlever op financiën, comfort en/of gebruiksgemak, blijf ik lekker doordieselen.
Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.

Maar verder ingaand op je post:

Je zal naar ieder van die miljoenen vaten ruwe olie moeten gaan kijken of dat anders kan.
Met elektrisch rijden kijk je naar een deel, ik besef ook dat de vraag naar ruwe olie stijgt door de toenemende welvaart in opkomende economieën. Een ieder zal zijn deel moeten doen, je kan niet op je handen gaan zitten omdat een ander dat ook doet.
  zondag 2 december 2018 @ 00:03:39 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486344
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.
Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:

Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
  zondag 2 december 2018 @ 00:03:40 #185
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486345
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Komt prima in de buurt, lijkt mij. Ik rekende in 3 volcontinu Maasvlakte centrales extra (1GWatt, goed voor ca 8-9 miljard kWh).

Eens dat het over tijd is uitgesmeerd waarbij je opnieuw het eerdere financierings cq. investeringsprobleem wordt aangesneden. Met 20 jaar als transitietermijn, zal over 5 jaar geen zinnig rekenend mens nog een (nieuwe) brandstofauto gaan kopen. Sws grote uitdagingen...... ik zie de gele hesjes als permanent verschijnsel ontstaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183486367
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
Ja, best leuk, maar van november tot februari staat dat ding dan erg vaak stil op de oprit :P

Het is niet voor niets dat ze in Australië in de lente op pad gaan met dat ding en niet in de winter :P Zonne-opbrengst is daar in oktober 3x hoger dan in juni.
  zondag 2 december 2018 @ 00:10:48 #187
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486415
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Er zullen vast en zeker, mits toegestaan door RDW belangen, een verscheidenheid aan voertuigen bijkomen.

Van e-skates, e-steps, e-bikes, e-cars tot e-roadtrains. De gebroeders Das hadden daar in de 60-er jaren al heel mooie ontwerpen voor.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183486431
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Vallon het volgende:

[..]

ik zie de gele hesjes als permanent verschijnsel ontstaan.
Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.
Maar je bedoelt vast wat anders :+
  zondag 2 december 2018 @ 00:15:32 #189
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486455
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.
Maar je bedoelt vast wat anders :+
Die van Renault :D had ik nog niet maar wel stilstaande voertuigen alsmede protesten die het gebeuren kleur gaan geven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 2 december 2018 @ 00:57:20 #190
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183487051
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.

Maar verder ingaand op je post:

Je zal naar ieder van die miljoenen vaten ruwe olie moeten gaan kijken of dat anders kan.
Met elektrisch rijden kijk je naar een deel, ik besef ook dat de vraag naar ruwe olie stijgt door de toenemende welvaart in opkomende economieën. Een ieder zal zijn deel moeten doen, je kan niet op je handen gaan zitten omdat een ander dat ook doet.
ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.
Zodra er een beetje fatsoenlijk keus in betaalbare full electrics is en ik een 100% kans heb op een laadplek op mijn bestemming, ga ik elektrisch rijden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 2 december 2018 @ 08:17:52 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183488848
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.
Zodra er een beetje fatsoenlijk keus in betaalbare full electrics is en ik een 100% kans heb op een laadplek op mijn bestemming, ga ik elektrisch rijden.
En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
  zondag 2 december 2018 @ 08:25:55 #192
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183488868
Waterstof ik vraag me af of dat de oplossing is. Waterstof is geen brandstof maar net als een accu een energiedrager. Er gaat veel verloren het is minder efficiënt dan elektrisch rijden.
pi_183488882
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:08 schreef GewoonKees het volgende:

[..]

Lieve Bart,

Jij zei het volgende:

"Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost."

En ik heb je uitgelegd dat dat niet klopt. Zou je ook eens moeten proberen. Citeren en dan met feiten komen. Wie weet komen we er dan uit.

Nergens zeg ik dat ik het zwaar heb. En maak je geen zorgen, ik kan het makkelijk betalen. Nul strijd. Die belasting die ik betaal om jouw uitkeringen en toeslagen te bekostigen neem ik ook voor lief. Dus alsjeblieft geen medelijden.

Ik vind een tesla heerlijk voordelig in verbruik en bijtelling. Thanks allemaal!
:') :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 2 december 2018 @ 08:59:20 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183489017
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
En dat is dan ook waar het om gaat, melken van de burger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183489071
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost. We moeten dus allemaal "zakenmannen" worden. :P Overigens betalen wij die voordelen voor de Tesla gebruikers. Dat is zo krom als het maar kan maar toch is dat zo.
Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?
pi_183490587
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.

//--//

Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh 10gWh uit wind & zon voortkomt.

Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.

Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.

Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.
dat het elektra net en de voorzieningen daarvoor elektrische auto's en warmtepompen niet aankunnen weet toch al iedereen, behalve de politiek?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183490595
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?
Jij hebt niet zoveel ervaring met hem of wel?
Ik ken iemand die ik geregeld tegenkom die niet zo arrogant, eigenwijs en krankzinnig is. Ik ga er niet eens meer tegen in, hij roept maar poep als hij dat wil. Zo denk ik ook hier op fok over deze user.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183490643
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183490959
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
Ik zou in de broek schijten als ik daarmee op de wegas voor gesorteerd sta te wachten, of de stoel is tevens een toilet.
pi_183491002
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 11:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
Mag gaan werken en dan spaar je geld je hoeft namelijk niet mee te doen aan de economie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')